LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS MINISTRAS

 

įsakymas

DĖL KLIMATO KAITOS PROGRAMOS PRIEMONĖS „investicinė parama biometano dujų gamybai ir (ar) biodujų valymo įrenginiams įrengti“ VALSTYBĖS PAGALBOS TEIKIMO schemos patvirtinimo

 

2021 m. liepos 16 d. Nr. D1-419

Vilnius

 

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1998 m. rugsėjo 22 d. nutarimu Nr. 1138 „Dėl Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos nuostatų patvirtinimo“, 9.2 papunkčiu ir atsižvelgdamas į Klimato kaitos programos lėšų naudojimo tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2010 m. balandžio 6 d. įsakymu Nr. D1-275 „Dėl Klimato kaitos programos lėšų naudojimo tvarkos aprašo patvirtinimo“, 47 punkto nuostatas,

tvirtinu Klimato kaitos programos priemonės „Investicinė parama biometano dujų gamybai ir (ar) biodujų valymo įrenginiams įrengti“ valstybės pagalbos teikimo schemą (pridedama).

 

 

 

Aplinkos ministras                                                                                                    Simonas Gentvilas

 

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos aplinkos ministro

2021 m. liepos 16 d. įsakymu Nr. D1-419

 

 

Klimato kaitos programos priemonės „investicinė parama biometano dujų gamybai ir (ar) biodujų valymo įrenginiams įrengti“

VALSTYBĖS PAGALBOS SCHEMA

 

Eil.

Nr.

Pagrindiniai elementai

Paaiškinimas

1. 

Teisinis pagrindas

Schema parengta vadovaujantis:

2014 m. birželio 17 d. Komisijos Reglamento (ES) Nr. 651/2014, kuriuo tam tikrų kategorijų pagalba skelbiama suderinama su vidaus rinka taikant Sutarties 107 ir 108 straipsnius (toliau – Bendrasis bendrosios išimties reglamentas), I skyriaus, 6, 8 ir 36 straipsnio nuostatomis, su paskutiniais pakeitimais;

2021 m. Klimato kaitos programos lėšų naudojimo sąmatoje, patvirtintoje 2021 m. kovo 31 d. Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimu Nr. 194 „Dėl Klimato kaitos programos lėšų naudojimo 2021 m. sąmatos patvirtinimo“ priemonei numatytu finansavimu;

2021 m. Klimato kaitos programos lėšų naudojimo sąmatos detalizuojančio plano, patvirtinto 2021 m. balandžio 21 d. Lietuvos Respublikos aplinkos ministro įsakymu Nr. D1-237 „Dėl Klimato kaitos programos lėšų naudojimo 2021 m. sąmatą detalizuojančio plano patvirtinimo“ 1.2.5.2 papunktyje priemonei numatytu finansavimu ir paramos kriterijais;

Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2010 m. balandžio 6 d. įsakymu Nr. D1-275 „Dėl Klimato kaitos programos lėšų naudojimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ (toliau – Tvarkos aprašas)

2. 

Planuojama skirti finansavimo suma

15 mln. Eur (penkiolika milijonų eurų) – Klimato kaitos programos lėšos.

3. 

Schemos galiojimo trukmė

Investicijos pagal šią schemą bus skiriamos Bendrojo bendrosios išimties reglamento taikymo laikotarpiu, t. y. iki 2022 m. gruodžio 31 d. (iki šios datos pasirašomos projektų finansavimo sutartys su pareiškėjais). Jei bus priimtas naujas reglamentas, pakeisiantis Bendrąjį bendrosios išimties reglamentą, arba Bendrojo bendrosios išimties reglamento galiojimas bus pratęstas, investicijų teikimas pagal šią schemą gali būti pratęstas.

4. 

Vartojamos sąvokos

Šioje schemoje vartojamos sąvokos atitinka Bendrajame bendrosios išimties reglamente apibrėžtas sąvokas.

5. 

Remiama veikla

Klimato kaitos programos lėšomis tinkamos finansuoti išlaidos (patvirtintos 2013 m. liepos 3 d. aplinkos ministro įsakymu Nr. D1-493 „Dėl Tinkamų projektų išlaidų kategorijų pagal Klimato kaitos programos finansavimo kryptis patvirtinimo“ ir nurodytos šio įsakymo 3 priede):

5.1. bioreaktorių įrengimas;

5.2. įrenginių, skirtų biomasės transportavimui, apdorojimui ir tiekimui į biorektorių, įsigijimas;

5.3. substrato apdorojimui ir degazuoto substrato tvarkymui skirtų įrenginių įsigijimas;

5.4. biodųjų valymo įrenginių įrengimas;

5.5. biodujų ir (ar) biometano saugojimo įrenginių įsigijimas;

5.6. kokybės matavimo ir užtikrinimo, apskaitos ir suslėgimo įrenginių įsigijimas;

5.7. biometano užpildymo įrangos prie biodujų jėgainės įrengimas;

5.8. elektros ir (ar) šilumos energijos gamybos įrenginių, naudojančių pagamintą biometaną (biodujas) įrengimas;

5.8. 5.1–5.8 papunkčiuose numatytų įrenginių montavimo darbai.

Išlaidos, tiesiogiai nesusijusios su aukštesnio aplinkos apsaugos lygio užtikrinimu, – netinkamos finansuoti.

6.

Papildomi reikalavimai subsidijos lėšomis įsigyjamai įrangai

6.1. biometanas turi būti pagamintas iš žaliavų arba jų dalies bendrame žaliavų masės balanse, numatytų Lietuvos Respublikos energetikos ministro 2017 m. birželio 28 d. įsakymo Nr. 1-170 „Dėl Atsinaujinančių energijos išteklių dalies, palyginti su bendruoju galutiniu energijos suvartojimu, apskaičiavimo metodikos patvirtinimo“ pakeitimo 12 punkte: „žaliavos ir degalai, kurių dalis siekiant Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 1 straipsnio 5 dalies 1 punkte nustatyto ne mažesnio kaip 0,5 procentų rodiklio, laikoma du kartus didesne už jų energetinę vertę:

12.1. dumbliai, jeigu jie auginami sausumoje esančiuose vandens telkiniuose ar fotobioreaktoriuose;

12.2. nerūšiuotų komunalinių atliekų (išskyrus rūšiuotas namų ūkių atliekas, kurioms taikomi perdirbimo planiniai rodikliai 2008 m. lapkričio 19 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2008/98/EB dėl atliekų, panaikinančios kai kurias direktyvas, 11 straipsnio 2 dalies a punktą (toliau – Direktyva 2008/98/EB), biomasės dalis;

12.3. Direktyvos 2008/98/EB 3 straipsnio 4 punkte išvardytos biologinės atliekos iš privačių namų ūkių, kurioms turi būti taikomas atskiras surinkimas, kaip apibrėžta šios Direktyvos 3 straipsnio 11 punkte;

12.4. maisto ar pašarų tiekimo grandinėje netinkama naudoti pramoninių atliekų (pavyzdžiui, mėsos, žuvies, pieno, vaisių ir daržovių, grūdų, duonos, konditerijos, alkoholinių gėrimų pramonės atliekų), įskaitant mažmeninės bei didmeninės prekybos ir žemės ūkio produktų perdirbimo ir žuvies bei akvakultūros pramonės medžiagas, išskyrus Metodikos 13 punkte nurodytas žaliavas, biomasės dalis;

12.5. šiaudai;

12.6. gyvulių mėšlas ir nuotekų šlamas (dumblas);

12.7. alyvpalmių aliejaus gamyklų nuotekos ir tuščios alyvpalmių vaisių kekės;

12.8. talo alyvos derva.

12.9. neapdorotas glicerinas;

12.10. cukranendrių išspaudos;

12.11. vynuogių išspaudos ir vyno nuosėdos;

12.12. riešutų kevalai;

12.13. išaižos;

12.14. burbuolių kotai, nuo kurių pašalintos kukurūzų sėklos;

12.15. miškininkystės ir miškininkystės pramonės atliekų ir liekanų, t. y. žievių, šakų, nekomercinio retinimo kirtimų medienos, lapų, spyglių, medžių viršūnių, pjuvenų, medienos drožlių, juodųjų nuovirų, rudųjų nuovirų, pluošto atliekų, lignino ir talo alyvos, biomasės dalis;

12.16. kita nemaistinė celiuliozė, kaip apibrėžta Metodikos 2.5 papunktyje;

12.17. kita lignoceliuliozė, kaip apibrėžta Metodikos 2.4 papunktyje, išskyrus pjaustytinus rąstus ir fanermedį;

12.18. iš atsinaujinančių išteklių pagaminti nebiologiniai skystieji ir dujiniai degalai;

12.19. anglies dioksido surinkimas ir panaudojimas transporto tikslais, jei energijos išteklius yra atsinaujinantis pagal Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 2 straipsnio 2 dalį;

12.20. bakterijos, jei energijos išteklius yra atsinaujinantis pagal Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 2 straipsnio 2 dalį;

6.2. pagamintas biometanas turi atitikti Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 38 straipsnio 2, 4, 5 ir 7 dalyse numatytus biodegalų tvarumo kriterijus; jeigu biometanas tiekiamas į gamtinių dujų tinklus – energetikos ministro patvirtintus gamtinių dujų kokybės reikalavimus.

7.

Subsidijų gavėjai (pareiškėjai)

Subsidijos Klimato kaitos programos lėšomis galės būti teikiamos:

7.1. privatiems juridiniams asmenims – didelei, vidutinei, mažai ar labai mažai įmonei;

7.2. žemės ūkio veiklą vykdantiems subjektams.

8. 

Finansuotinų projektų paraiškų atrinkimas

Paraiškas priima, vertina ir atrenka Aplinkos projektų valdymo agentūra (toliau – APVA) per atvirą, skaidrų procesą, užtikrindama laisvą konkurenciją, vienodą ir sąžiningą traktavimą. Projektus vertina, atrenka ir prižiūri APVA vadovaudamasi Tvarkos aprašu.

Subsidijos dydį ribojantis aplinkosauginio efektyvumo kriterijus netaikomas.

Paraiškų atrankos būdas – konkursinis.

Vadovaujantis numatytais atrankos kriterijais: 

8.1. 70 balų suteikiama efektyviausiam projektui, vertinamas vidutinis projekto efektas paramos eurui (1 m3 biometano/Eur subsidijos); likusiems projektams atitinkama eilės tvarka skiriamas proporcingai mažesnis balų kiekis lyginant efektyviausiu projektu. Jeigu pareiškėjas pateikia planuojamų pagaminti ne biometano, o biodujų kiekį, APVA, naudodama koeficientą 0,5 perskaičiuoja planuojamą pagaminti biodujų kiekį į biometaną (biometanas [m3] = biodujos [m3] x 0,5). 0,5 koeficientas nurodo vidutinį biometano koncentracijos lygį biodujose po pirminio žaliavos apdorojimo reaktoriuje (vidutiniškai 50 proc).

8.2. 20 balų suteikiama didžiausią savo ūkiuose (paraiškoje nurodytame objekte) susidarančio gyvulių ar paukščių mėšlo procentą bendroje biodujų gamybos žaliavų struktūroje pasiekusiam pareiškėjui (gali būti su partneriais, jeigu partnerio ūkis ir (arba) partnerio ūkio mėšlo susidarymo vietos, iš kurių tiekiamas gyvulių ar paukščių mėšlas, nutolęs nuo planuojamų paraiškoje nurodytų statyti įrenginių ne daugiau kaip 80 km), likusiems projektams atitinkama eilės tvarka skiriamas proporcingai mažesnis balų kiekis lyginant su didžiausią procentą žaliavų struktūroje pasiūliusiu pasiekti projektu;

8.3. 10 balų suteikiama pareiškėjams, kurie turi statybą leidžiančius dokumentus teisės aktų nustatyta tvarka;

8.4. pareiškėjų projektai, pradedant pareiškėju, surinkusiu didžiausią balų skaičių, atrenkami eilės tvarka neviršijant kvietimui planuojamų 15 mln. eurų.

Su paraiška (arba paraiškoje, jei tokia informacija privaloma pildant paraiškos formą) APVA privaloma pateikti:

8.5. planuojamą pagaminti biodujų ir (ar) išvalyto biometano kiekį;

8.6. planuojamas sumažinti šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekis per projekto vertinamąjį laikotarpį apskaičiuojamas pagal Išmetamų šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekio sumažinimo vertinimo metodiką (Tvarkos aprašo 2 priedas);

8.7. projekto metu planuojamos įdiegti įrangos projektinius sprendinius, kuriuose pateikiamas subsidijos lėšomis įsigyjamos įrangos aprašymas, planuojamos įdiegti įrangos pajėgumai ir pagrindiniai techniniai parametrai;

8.8. unikalus numeris žemės sklypo, kuriame bus diegiama infrastruktūra,;

8.8.1. žemės sklypo teisėto valdymo pagrindai (nuosavybė, nuoma) turi būti įforminti iki paraiškos pateikimo, dokumentai įregistruoti įstatymų nustatyta tvarka ir galioti ne trumpiau kaip 5 metus pasibaigus projekto finansavimui;

8.8.2. jeigu statinys ar žemės sklypas, kuriame bus teikiama paslauga, priklauso privačiam fiziniam ar juridiniam asmeniui, pareiškėjas turi pateikti privataus fizinio ar juridinio asmens rašytinį sutikimą (kopiją) vykdyti projekto veiklos rūšis ir 5 metus pasibaigus projekto finansavimui teikti paslaugą. Kai žemės sklypas nesuformuotas, pareiškėjas turi pateikti Nacionalinės žemės tarnybos prie Žemės ūkio ministerijos sutikimą vykdyti projekte numatytas veiklos rūšis valstybinėje žemėje ir penkerius metus po projekto finansavimo pabaigos teikti paslaugą;

8.8.3. jeigu žemės sklypas, kuriame bus pastatyta biodujų jėgainė ir (ar) įrengtas biodujų valymo įrenginys, nesuformuotas, pareiškėjas turi pateikti Nacionalinės žemės tarnybos prie Žemės ūkio ministerijos sutikimą vykdyti projekte numatytas veiklos rūšis valstybinėje žemėje. Pareiškėjas 5 metus pasibaigus projekto finansavimui turi teikti paslaugą.

8.9. pareiškėjo ketinimą įgyvendinti projektą užtikrinančią banko garantiją arba draudimo kompanijos laidavimą ne mažesnei kaip 5 procentų paraiškos vertei (prašomos subsidijos dydžiui), kuri pareiškėjui atsisakius įgyvendinti projektą arba pasirašyti projekto finansavimo sutartį, kai parama skirta, negrąžinama. Banko garantija turėtų galioti 1 metus (12 mėn.) nuo paraiškos pateikimo APVA dienos.

9.

Kiti reikalavimai pareiškėjams

Paraiška gali būti teikiama su partneriais pasirašius tarpusavio bendradarbiavimo susitarimus dėl veiklos, susijusios su biometano dujų gamyba.

Paraiškos gauti subsidiją pateikimo metu pareiškėjas ir susijusios įmonės (įmonių grupė), jei subsidijos gavėjas priklauso įmonių grupei (susijusių įmonių), pateikusiai VĮ Registrų centrui 2019  ir 2020 m. finansinių ataskaitų rinkinį, kuriame būtų išsamiai aprašyta nuosavo kapitalo  sudėtis. Jeigu vadovaujantis 2001 m. lapkričio 6 d. Lietuvos Respublikos konsoliduotos finansinės atskaitomybės įstatymo Nr. IX-576 nuostatomis pareiškėjas privalo ruošti konsoliduotų finansinių rinkinį, rinkinys turi būti pateiktas VĮ Registrų centrui. Tarpinės finansinės atskaitomybės duomenys nevertinami.

Finansavimas neteikiamas sunkumų turintiems pareiškėjams. Pagal Reglamento (ES) 2020/972 1 straipsnio 4 punkto c papunktį leidžiama teikti valstybės pagalbą pareiškėjams, kurie 2019 m. gruodžio 31 d. nepatyrė sunkumų, o 2020 m. sausio 1 d.–2021 m. birželio 30 d. tapo sunkumų patiriančiomis įmonėmis.

Vadovaujantis Europos Sąjungos Teisingumo Teismo praktika, nauja valstybės pagalba negali būti teikiama, kol nesugrąžinta neteisėtai gauta valstybės pagalba.

10.    

Remiamas sektorius

Energetikos, žemės ūkio, atliekų sektoriai.

11.    

Finansavimo dydis vienam pareiškėjui

Pagal Bendrąjį bendrosios išimties reglamento 41 str. 10 dalį didžiausia paramos suma pareiškėjams negali viršyti:

45 proc. tinkamų finansuoti projekto išlaidų, kai remiama didelė įmonė;

55 proc. tinkamų finansuoti projekto išlaidų, kai remiama vidutinė įmonė;

65 proc. tinkamų finansuoti projekto išlaidų, kai remiama maža įmonė.

Maksimalus subsidijos dydis vienam pareiškėjui yra 4 mln. eurų.

Subsidijos dydį ribojantis aplinkosauginio efektyvumo kriterijus netaikomas.

Bendras išmetamų šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekio sumažinimas per projekto vertinamąjį laikotarpį apskaičiuojamas pagal Išmetamų šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekio sumažinimo vertinimo metodiką, atsižvelgiant į pareiškėjo planuojama gaminti biometano kiekį  (Tvarkos aprašo 2 priedas).

12.

Projektų priežiūra (administravimas)

Projektus APVA prižiūri ir administruoja vadovaudamasi aplinkos ministro 2010 m. balandžio 6 d. įsakymu Nr. D1-275 „Dėl Klimato kaitos programos lėšų naudojimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ ir kitais susijusiais teisės aktais.

13.    

Pagalbos sumavimas, suteikimo kontrolė ir stebėsena

Investicijoms iš Klimato kaitos programos taikomos Bendrojo bendrosios išimties reglamento 6 ir 8 straipsnio nuostatos.

APVA pagalbos skaičiavimus, suteikimo kontrolę ir stebėseną vykdo, saugo dokumentus apie suteiktą pagalbą pagal Bendrosios išimties 7 ir 12 straipsnio nuostatas.

APVA teisės aktų nustatyta tvarka skiriamą finansavimo sumą Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos registre registruoja vadovaudamasi Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos registro nuostatais ir Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos duomenų tvarkymo taisyklėmis.

14.    

Netinkamos investicijos

Netinkamomis finansuoti išlaidomis laikomos investicijos, nurodytos Bendrojo bendrosios išimties reglamento 1 straipsnio 2–5 dalyse ir Tvarkos aprašo 66 punkte.

15.

Informacijos ir dokumentų saugojimas

Informacija ir dokumentai, susiję su pagalbos teikimu, saugomi ne trumpiau kaip 10 metų nuo paskutinės pagalbos suteikimo dienos.

_____________________________________________