UŽIMTUMO TARNYBOS

PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS SOCIALINĖS APSAUGOS IR DARBO MINISTERIJOS

DIREKTORIUS

 

ĮSAKYMAS

DĖL Užimtumo tarnybos prie Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos 2019-2022 metų korupcijos prevencijos programos ir jos įgyvendinimo priemonių plano patvirtinimo

 

2019 m. gruodžio 31 d. Nr. V-470

Vilnius

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 7 straipsniu, Lietuvos Respublikos nacionalinės kovos su korupcija 2015-2025 metų programos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Seimo 2015 m. kovo 10 d. nutarimu Nr. XII-1537 „Dėl Lietuvos Respublikos nacionalinės kovos su korupcija 2015-2025 metų programos patvirtinimo“, 40 punktu:

1.   Tvirtinu pridedamus:

1.1.    Užimtumo tarnybos prie Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos 2019-2022 metų korupcijos prevencijos programą;

1.2.    Užimtumo tarnybos prie Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos 2019-2022 metų korupcijos prevencijos programos įgyvendinimo priemonių planą.

2.   Pavedu:

2.1. Kokybės vadybos ir kontrolės skyriui organizuoti šio įsakymo paskelbimą Užimtumo tarnybos prie Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos interneto svetainėje;

2.2. Finansų, teisės ir pirkimų departamento Teisės skyriui organizuoti šio įsakymo paskelbimą Teisės aktų registre.

3. Šio įsakymo kontrolę vykdo Užimtumo tarnybos prie Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos direktorius.

 

 

 

Direktorė                                                                                                                        Ligita Valalytė

 

 

PATVIRTINTA

Užimtumo tarnybos prie Lietuvos Respublikos

socialinės apsaugos ir darbo ministerijos direktoriaus

2019 m. gruodžio 31 d. įsakymu Nr. V-470

 

UŽIMTUMO TARNYBOS PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS SOCIALINĖS APSAUGOS IR DARBO MINISTERIJOS 2019-2022 METŲ KORUPCIJOS PREVENCIJOS PROGRAMA

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1.       Užimtumo tarnybos prie Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos 2019-2022 metų korupcijos prevencijos programos (toliau – Programa) paskirtis – nustatyti korupcijos prevencijos valdymo ir kontrolės sistemą Užimtumo tarnyboje prie Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos.

2.       Programa parengta vadovaujantis Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymu, Lietuvos Respublikos nacionaline kovos su korupcija 2015-2025 metų programa, patvirtinta Lietuvos Respublikos Seimo 2015 m. kovo 10 d. nutarimu Nr. XII-1537 „Dėl Lietuvos Respublikos nacionalinės kovos su korupcija 2015-2025 metų programos patvirtinimo“, vykdant Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2016 m. birželio 20 d. įsakymo Nr. A1-302 „Dėl Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos antikorupcinės programos ir jos priemonių įgyvendinimo“ (toliau – SADM įsakymas) 3.3.1 papunkčio reikalavimus, atsižvelgiant į Užimtumo tarnybos prie Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (toliau – Užimtumo tarnyba) 2019 m. rugsėjo 17 d. motyvuotą išvadą „Dėl įstaigos veiklos sričių, kuriose egzistuoja didelė korupcijos pasireiškimo tikimybė, vertinimo“.

 

II SKYRIUS

APLINKOS ANALIZĖ

 

3.   Korupcijos prielaidos:

3.1.    išskirtinos šios bendrosios korupcijos prielaidos:

3.1.1. teisinės, kurios apima teisinio reguliavimo netobulumus (teisinio reguliavimo neapibrėžtumus – kai tam tikras klausimas nėra konkrečiai reglamentuotas arba visai nereglamentuotas, taip pat prieštaravimus tarp skirtingų teisės aktų ir kt.), dažnus teisės aktų keitimus;

3.1.2. visuomenės ir valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis (toliau kartu vadinama – darbuotojai) pilietiškumo stokos, kurios susijusios su požiūrio į korupciją, jos apraiškas, neapibrėžtumu, prieštaravimais, taip pat žinių, informacijos apie šį reiškinį, jo apraiškas, apie tai, kur kreiptis susidūrus su korupcija, dalyvavimo antikorupcinėje veikloje stoka, pasyvumu priešinantis, netoleruojant darbuotojų, kolegų korupcinio pobūdžio veiksmų;

3.1.3. organizacines, kurios apima neskaidrius sprendimų priėmimo procesus, nepakankamai išplėtotas kontrolės procedūras ir darbo organizavimą.

3.2.    specifinės korupcijos prielaidos pagal Užimtumo tarnybos veiklos sritis:

3.2.1. antikorupcinės aplinkos kūrimo, palaikymo ir tobulinimo srityje;

3.2.2. klientų aptarnavimo srityje – tiesiogiai („akis į akį“) bendraujant su klientais;

3.2.3. darbo rinkos paslaugų teikimo, užimtumo rėmimo ir kitų priemonių įgyvendinimo srityje;

3.2.4. socialinės įmonės statuso juridiniams asmenims suteikimo, panaikinimo ir valstybės pagalbos socialinėms įmonėms teikimo srityje;

3.2.5. personalo valdymo, atsparumo korupcijai srityje;

3.2.6. viešųjų pirkimų srityje;

3.2.7. lėšų, kuriomis disponuoja Užimtumo tarnyba, panaudojimo srityje.

4.       Korupcijos lygis ir paplitimas:

4.1.    Atsižvelgiant į sociologinio tyrimo „Lietuvos korupcijos žemėlapis 2018“ duomenis[1], galima teigti, jog visuomenės požiūris į korupciją kaip labai rimtą problemą mažėja. Nustatyta, kad 40 proc. gyventojų, 30 proc. valstybės tarnautojų ir 27 proc. verslo atstovų mano, jog tai yra labai rimta problema. Šie rodikliai yra mažesni lyginant su 2016 m. (2016 m. korupciją labai rimta problema laikė 56 proc. gyventojų, 35 proc. verslo atstovų ir 32 proc. valstybės tarnautojų). Galima pastebėti, jog verslo sektorius antikorupcinę veiklą vertina daug pozityviau, negu gyventojai ir valstybės tarnautojai. Tyrimas parodė, jog mažėja verslininkų, kurie mano, jog kyšiai sutaupo laiką tvarkant administracines procedūras (nuo 2016 m. 30 proc. sumažėjo iki 2018 m. 23 proc.). Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybos inicijuoto 2018 m. tyrimo duomenimis 20 proc. gyventojų, 19 proc. valstybės tarnautojų ir 14 proc. įmonių Užimtumo tarnybą įvertino kaip labai korumpuotą. Lyginant 2016-2018 m. rezultatus (2016 m. duomenimis Lietuvos darbo biržą (Užimtumo tarnybą) kaip labai korumpuotą laikė 16 proc. gyventojų, 8 proc. valstybės tarnautojų ir 5 proc. įmonių) galima pastebėti rodiklio augimą.

4.2.    Pagal tarptautinės nevyriausybinės organizacijos „Transparency International“ paskelbtus korupcijos suvokimo indekso (toliau – KSI) 2018 m. tyrimo rezultatus[2] Lietuvai skirta 59 balai iš 100 galimų ir 38 vieta tarp tyrime vertinamų 180 pasaulio valstybių (2017 m. Lietuva gavo 59 balus ir užėmė 38 vietą 180 šalių sąraše, 2016 m. – 59 balus ir užėmė 38 vietą iš 176 valstybių (100 balų – labai skaidri, 0 – labai korumpuota valstybė)). Vidutinis Europos sąjungos (toliau – ES) valstybių įvertis – 65 balai (2017 m. ES vidutinis balas buvo toks pats). Lyginant paskutinių trijų metų korupcijos suvokimo indekso rodiklius, galima pastebėti, jog Lietuvos įvertis ir pasaulinis reitingas išliko stabilūs. Vertinant ES šalių sąrašą pagal KSI rodiklius galima pastebėti, jog Lietuva 28 ES valstybių narių kontekste, kaip ir 2017 m., išlieka 16-18 vietoje.

4.3.    Užimtumo tarnyboje 2019 m. buvo atliktas darbuotojų tolerancijos korupcijai tyrimas. Šio tyrimo rezultatai pateikiami Programos priede.

 

III SKYRIUS

PROGRAMOS TIKSLAS, UŽDAVINIAI IR VERTINIMO KRITERIJAI

 

5.       Programos tikslas – šalinti prielaidas korupcijos atsiradimui Užimtumo tarnybos veikloje, didinti viešojo administravimo procedūrų ir priimamų sprendimų skaidrumą, sustiprinti korupcijos prevenciją, antikorupcinį švietimą.

6.  Programos uždaviniai:

6.1.    sukurti veiksmingą, tinkamą korupcijos prevencijos organizavimo, įgyvendinimo, priežiūros ir kontrolės mechanizmą;

6.2.    šalinti korupcijos priežastis, sąlygas aptarnaujant klientus tiesiogiai;

6.3.    Mažinti korupcijos prielaidas teikiant darbo rinkos paslaugas, įgyvendinant užimtumo rėmimo ir kitas priemones;

6.4.    didinti personalo valdymo skaidrumą ir atsparumą korupcijai;

6.5.    mažinti korupcijos rizikos veiksnius atliekant viešųjų pirkimų procedūras;

6.6.    didinti lėšų, kuriomis disponuoja Užimtumo tarnyba, panaudojimo skaidrumą.

7.       Programoje nustatytų atskirų sričių uždavinių pasiekimas vertinamas pagal Programos įgyvendinimo priemonių plane nustatytus laukiamų rezultatų kriterijus. Už duomenų, reikalingų nustatyti, ar šie kriterijai pasiekti, surinkimą pagal kompetenciją atsako atitinkami Programos įgyvendinimo priemonių plane nurodyti vykdytojai.

8.       Užimtumo tarnyboje taikomos šios korupcijos prevencijos priemonės:

8.1. korupcijos pasireiškimo tikimybės nustatymas;

8.2. teisės aktų projektais numatomo reguliavimo poveikio korupcijos mastui vertinimas (toliau – teisės aktų projektų antikorupcinis vertinimas), atliekamas Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 8 straipsnio 1 dalyje nustatytais atvejais. Užimtumo tarnybos direktoriaus pavedimu gali būti atliekamas ir kitų teisės aktų projektų, paslaugų teikimo procesų antikorupcinis vertinimas;

8.3. informacijos apie asmenį, siekiantį eiti arba einantį pareigas Užimtumo tarnyboje, gavimas;

8.4. informacijos pateikimas Valstybės tarnautojų registrui;

8.6. visuomenės informavimas apie Užimtumo tarnybos vykdomas korupcijos prevencijos priemones;

8.7. informacijos apie nustatytus korupcijos atvejus (teisės aktų pažeidimus) paviešinimas teisės aktų nustatytais būdais ir tvarka.

 

IV SKYRIUS

INFORMAVIMO APIE GALIMAI NETINKAMUS, NETEISĖTUS VEIKSMUS KANALAI

 

9. Susidūrus su galimai netinkamais, neteisėtais Užimtumo tarnybos darbuotojų veiksmais, apie tai galima pranešti:

9.1. oficialiai, pateikiant pasirašytą skundą ar pranešimą: Užimtumo tarnybai, adresu Geležinio Vilko g. 3A, Vilnius 03131; siunčiant paštu nurodytu adresu; pateikiant artimiausiam Užimtumo tarnybos administracijos padaliniui ir kaip adresatą rašytine forma nurodant Užimtumo tarnybos Kokybės vadybos ir kontrolės skyrių; atsiunčiant bendruoju Užimtumo tarnybos el. pašto adresu info@uzt.lt; darbuotojams paliekant pranešimą Užimtumo tarnybos intranete esančiame skyriuje „Palikite pranešimą apie korupcijos pasireiškimo atvejus ar kitus pažeidimus“, kur palikus pranešimą Užimtumo tarnybos darbuotojams, atsakingiems už šio kanalo (skyriaus) administravimą, bus rodomas pranešimą palikusio darbuotojo el. pašto adresas (visais atvejais atsakymas apie priimtus sprendimus pareiškėjui teikiamas teisės aktų nustatyta tvarka ir terminais);

9.2. anonimiškai:

9.2.1. el. pašto adresais: pasitikejimolinija@uzt.lt arba info@uzt.lt;

9.2.2. anonimine pasitikėjimo linija 1883;

9.2.3. Užimtumo tarnybos interneto svetainės skyriaus „Struktūra ir kontaktai“ srityje „Kontaktai“ ar skyriuje „Korupcijos prevencija“ pasirinkus „Palikite pranešimą apie korupcijos pasireiškimo atvejus ir kitus pažeidimus“ (informacija apie priimtus sprendimus dėl anoniminės informacijos nėra teikiama).

 

V SKYRIUS

PROGRAMOS ĮGYVENDINIMAS, STEBĖSENA, VERTINIMAS, ATSKAITOMYBĖ, KONTROLĖ, KEITIMAS, PAPILDYMAS IR ATNAUJINIMAS

 

10. Programos įgyvendinimas vykdomas pagal Užimtumo tarnybos direktoriaus įsakymu patvirtintą Užimtumo tarnybos prie Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos 2019-2022 metų korupcijos prevencijos programos įgyvendinimo priemonių planą.

11. Programos įgyvendinimą koordinuoja Užimtumo tarnybos Kokybės vadybos ir kontrolės skyrius, kontroliuoja – Užimtumo tarnybos direktorius arba jo įsakymu paskirtas (-i) darbuotojas (-ai) ir (ar) administracijos padalinys.

12. Programos įgyvendinimo stebėseną ir vertinimą atlieka Užimtumo tarnybos Kokybės vadybos ir kontrolės skyrius ne rečiau kaip kartą per metus. Atliekant Programos įgyvendinimo stebėseną ir vertinimą, esant poreikiui, turi dalyvauti ir kiti Užimtumo tarnybos administracijos padaliniai, darbuotojai.

13. Vadovaujantis SADM įsakymo 3.3.2 papunkčiu, Užimtumo tarnyba kasmet iki sausio 5 d. Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijai teikia Programos įgyvendinimo priemonių plano vykdymo ataskaitą.

14. Programa, jos įgyvendinimo priemonių planas, keičiami, papildomi, atnaujinami pagal poreikį, atsižvelgiant į pasikeitusią situaciją (nustačius, atsiradus naujiems korupcijos rizikos veiksniams ir kt.). Šiuos pakeitimus gali siūlyti bet kuris Užimtumo tarnybos administracijos padalinys ar darbuotojas. Tais atvejais, kai nustatomi ar atsiranda nauji korupcijos rizikos veiksniai ar kitos aplinkybės, dėl kurių Programa ar jos įgyvendinimo priemonių planas turi būti keičiami, papildomi ar atnaujinami, šiuos veiksnius ar aplinkybes nustatęs Užimtumo tarnybos administracijos padalinys, darbuotojas, turi apie tai pranešti Užimtumo tarnybos Kokybės vadybos ir kontrolės skyriui ir teikti atitinkamus siūlymus, kitokią pagalbą dėl Programos ar jos įgyvendinimo priemonių plano keitimo, papildymo ar atnaujinimo, bei imtis pagal kompetenciją veiksmų, siekiant sumažinti ar pašalinti minėtus veiksnius ar aplinkybes.

 

 

Užimtumo tarnybos prie Lietuvos Respublikos

socialinės apsaugos ir darbo ministerijos 2019-

2022 metų korupcijos prevencijos programos

priedas

 

UŽIMTUMO TARNYBOS PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS SOCIALINĖS APSAUGOS IR DARBO MINISTERIJOS DARBUOTOJŲ TOLERANCIJOS KORUPCIJAI TYRIMAS 2019 M.

 

Tyrimo tikslas

 

Tyrimo tikslas – įvertinti Užimtumo tarnybos prie Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (toliau – Užimtumo tarnyba) valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartį (toliau kartu vadinama – darbuotojai) požiūrį į korupciją, kiek plačiai paplitęs šis reiškinys ir kaip Užimtumo tarnybos darbuotojai reaguoja į korupcinio pobūdžio situacijas.

 

Tyrimo metodologija

 

Siekiant nustatyti bendrą tolerancijos korupcijai lygį, naudojant „Google formas“ buvo parengta anoniminė tyrimo anketa „Užimtumo tarnybos darbuotojų tolerancijos korupcijai įvertinimo anketa 2019 m.“ kuri darbuotojams buvo išplatinta elektroniniu paštu. Anketai užpildyti buvo skirta 2 darbo dienos, anketa elektroniniu būdu buvo pildoma 2019 m. gruodžio 3-4 dienomis.

Tyrimo metu anoniminę anketą užpildė 670 respondentų, t. y. tyrime dalyvavo 52,1 proc. Užimtumo tarnybos darbuotojų. Daugiau nei pusė apklausoje dalyvavusiųjų (63,2 proc. arba 424 respondentai) turi daugiau nei 10 metų darbo patirtį Užimtumo tarnyboje, dauguma respondentų (97,4 proc. arba 653 darbuotojai) turi aukštąjį išsilavinimą.

 

Tyrimo rezultatai

 

Anketą pildžiusių darbuotojų buvo klausiama, ar jie praneštų apie jiems žinomą korupcijos atvejį: 65,8 proc. arba 441 respondentas nurodė, kad praneštų, 33,3 proc. arba 223 respondentai nurodė, jog sunku pasakyti, priklausytų nuo aplinkybių, 0,9 proc. arba 6 respondentai apie korupcijos atvejį nepraneštų.

Darbuotojai, nurodę, kad nepraneštų apie jiems žinomą korupcijos atvejį, kaip pagrindinę priežastį įvardino:

·    tie, kurie praneša galų gale nukenčia labiausiai

·    nesijaučiu saugus pranešdamas

·    nesu tikras, kad tai – korupcijos atvejis

·    visi žino apie tuos atvejus, bet niekas nepraneša

2 respondentai, kurie nurodė, kad jaučiasi nesaugūs pranešdami apie korupcijos atvejį, įvardino to priežastis: sunku įrodyti, niekas nepatikėtų bei kad asmenys, pranešę apie korupcijos atvejį, gali nukentėti patys.

Apklausos metu respondentų, kurie nurodė, jog praneštų apie jiems žinomą korupcijos atvejį, buvo klausiama, ar jie žino, kur kreiptis susidūrus su korupcija (pav. 1): 70,1 proc. arba 470 apklaustųjų nurodė, jog žino ir 29,9 proc. arba 200 apklaustųjų teigė, jog nežino kur kreiptis pastebėjus korupcijos atvejį.

 

pav. 1

 

Respondentai, kurie nurodė, kad žino kur kreiptis norint pranešti apie korupcijos atvejį, atsakydami į atvirą klausimą kur (kokiais kanalais) reikėtų kreiptis, dažniausiai nurodė:

·    tiesioginį vadovą

·    Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybą;

·    Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybą prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos;

·    Užimtumo tarnybos pasitikėjimo liniją;

·    Užimtumo tarnybos Kokybės vadybos ir kontrolės skyrių;

·    Prokuratūrą.

Apklausos metu respondentų buvo paklausta, ar per paskutinius 5 metus yra davę kyšį: 96,7 proc. arba 648 respondentai nurodė, kad nėra davę kyšio, 3,3 proc. arba 22 respondentai nurodė, kad yra davę kyšį.

Norint išsiaiškinti apklaustųjų požiūrį į korupciją Užimtumo tarnyboje buvo klausiama, ar darbuotojai yra girdėję apie korupcijos prevencijos priemones Užimtumo tarnyboje (pav. 2): 63,3 proc. arba 424 respondentai nurodė, kad yra girdėję apie Užimtumo tarnyboje vykdomas korupcijos prevencijos priemones.

pav. 2

 

Respondentai, kurie yra girdėję apie vykdomas korupcijos prevencijos priemones, atsakydami į atvirą klausimą apie kokias korupcijos prevencijos priemones yra girdėję, dažniausiai nurodė šias:

·    antikorupcinis švietimas – mokymai;

·    dalies teisės aktų vertinimas antikorupciniu požiūriu;

·    viešų ir privačių interesų deklaravimas;

·    pareiškėjų skundų, susijusių su galimomis korupcijos apraiškomis, analizė.

36,7 proc. arba 246 respondentai anketoje pažymėjo, kad nėra girdėję apie Užimtumo tarnyboje vykdomas korupcijos prevencijos priemones. Iš jų: 34,1 proc. arba 84 respondentai, kaip pagrindinę priežastį, kodėl jiems neteko girdėti apie vykdomas korupcijos prevencijos priemones, nurodė, kad nežino kur tokią informaciją gali rasti, 33,3 proc. arba 82 respondentai nurodė, kad jiems tai neaktualu, nes nesusiję su atliekamu darbu, 29,3 proc. arba 72 respondentai pažymėjo, kad nežino, jog Užimtumo tarnyboje yra vykdoma korupcijos prevencija.

Apklausos metu respondentų buvo klausiama, ar Užimtumo tarnyboje yra paplitusi situacija, kai Užimtumo tarnybos darbuotojams norima papildomai atsilyginti: 56,7 proc. arba 380 atsakiusiųjų teigė, jog tokia situacija nėra paplitusi, 40,1 proc. arba 269 respondentai nurodė, jog negali atsakyti (nežino), 3,1 proc. arba 21 respondentas teigė, jog situacija, kai Užimtumo tarnybos darbuotojams norima papildomai atsilyginti, yra paplitusi.

Norint sužinoti, ar darbuotojai buvo susidūrę su situacija, kai jiems ar jų kolegai buvo siūlomas kyšis ar buvo kitaip darbe susidūrę su korupcija, apie tai buvo užduotas klausimas, į kurį 90,7 proc. arba 608 respondentai atsakė, jog su tokia situacija nebuvo susidūrę (pav. 3).

pav. 3

 

Tuo tarpu 9,3 proc. arba 62 atsakiusieji teigė, jog jie arba jų kolegos buvo susidūrę su korupcija darbe. Iš jų 37,1 proc. arba 23 respondentai pranešė apie korupcijos atvejį, dažniausiai pranešdavo:

·    tiesioginiam vadovui (65,2 proc. arba 15 respondentų);

·    Specialiųjų tyrimų tarnybai (8,7 proc. arba 2 respondentai);

·    vadovybei (8,7 proc. arba 2 respondentai).

62,9 proc. arba 39 apklaustieji teigė, kad nepranešė ir kaip pagrindinę to priežastį nurodė :

·       atvejis toks nereikšmingas, kad apie jį nėra prasmės pranešti (43,6 proc. arba 17 respondentų);

·    nebuvau įsitikinęs, kad tai – korupcijos atvejis (30,8 proc. arba 12 respondentų);

·    tie, kurie praneša, galų gale nukenčia skaudžiausiai (7,7 proc. arba 3 respondentai);

·    visi žino apie tuos atvejus, bet niekas nepraneša (5,1 proc. arba 2 respondentai);

·       nemačiau prasmės pranešti, nes su tuo susijusių asmenų vis tiek niekas nenuteistų (5,1 proc. arba 2 respondentai);

·    nežino kur pranešti (2,6 proc. arba 1 respondentas);

·    nesijaučiau saugus (-i) pranešdamas (-a) (5,1 proc. arba 2 respondentai).

2 respondentai, kurie nurodė, jog jaučiasi nesaugūs pranešdami apie korupcijos atvejį, teigė, jog tokius atvejus sunku įrodyti bei kad tai nelieka konfidencialia informacija.

Apklausos metu respondentų buvo paklausta, ar ateityje susidūrus su korupcija darbe apie tai praneštų: 73 proc. arba 489 respondentai atsakė, jog praneštų apie korupcijos atvejį, 26,4 proc. arba 177 apklaustieji nurodė, kad negali atsakyti (nežino), 0,6 proc. arba 4 respondentai ateityje susidūrę su korupcija darbe apie tai nepraneštų.

Respondentai, nurodę, jog ateityje darbe susidūrę su korupcijos apraiškomis apie tai praneštų, dažniausiai kreiptųsi į tiesioginį vadovą (76,2 proc. arba 369 respondentai), vadovybę (9,7 proc. arba 47 respondentai), Specialiųjų tyrimų tarnybą (7,9 proc. arba 38 respondentai).

Vertinant apklausos duomenis galima pastebėti, jog Užimtumo tarnybos darbuotojų nuomone, situacija, kai Užimtumo tarnybos darbuotojams norima papildomai atsilyginti, nėra paplitusi. Didžioji dauguma Užimtumo tarnybos darbuotojų, susidūrę su situacija, kuomet būtų siūlomas kyšis, apie tai ryžtųsi informuoti tiesioginį vadovą, vadovybę ir Specialiųjų tyrimų tarnybą. 13,6 proc. apklaustųjų norėtų dalyvauti antikorupcinėje Užimtumo tarnybos veikloje. Darbuotojams susidūrusiems su korupcija darbe dažniausiai pritrūksta informacijos korupcijos prevencijos klausimais (kaip atpažinti korupcijos atvejus ir kt.), pagrindinis darbuotojų pasiūlymas rengti seminarus siekiant pagerinti žinias, viešinti informaciją apie nustatytus korupcijos atvejus.

 

PATVIRTINTA

Užimtumo tarnybos prie Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos direktoriaus

2019 m. gruodžio 31 d. įsakymu Nr. V-470

 

UŽIMTUMO TARNYBOS PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS SOCIALINĖS APSAUGOS IR DARBO MINISTERIJOS 2019-2022 METŲ KORUPCIJOS PREVENCIJOS PROGRAMOS ĮGYVENDINIMO PRIEMONIŲ PLANAS

 

PRIORITETINĖS SRITYS

I.  Antikorupcinės aplinkos kūrimas, palaikymas ir tobulinimas

UŽDAVINYS

Sukurti veiksmingą, tinkamą korupcijos prevencijos organizavimo, įgyvendinimo, priežiūros ir kontrolės sistemą

Eilės Nr.

Problema

Priemonė

Vykdytojas (-ai)

Įvykdymo terminas

Rezultato vertinimo kriterijus

1.

Rizika, jog Užimtumo tarnybos prie Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (toliau – Užimtumo tarnyba) korupcijos prevencijos programa, jos įgyvendinimo priemonių planas neįgyvendinami, nesant objektyvių priežasčių nesilaikoma juose nustatytų priemonių įgyvendinimo terminų, neįvertinami atsirandantys nauji korupcijos rizikos veiksniai

1.1. Sukurti antikorupcinę vadybos sistemą, atitinkančią tarptautinį ISO 37001 standartą;                                                         

1.2. Įgyvendinti antikorupcinę vadybos sistemą;                                                          1.3. Prižiūrėti antikorupcinę vadybos sistemą;                                                          1.4. Gerinti antikorupcinę vadybos sistemą;                                                          1.5. Reguliariai atlikti jos vertinamąją analizę

 

1.1. Kokybės vadybos ir kontrolės skyrius;              

1.2. Visi Užimtumo tarnybos administracijos padaliniai;

1.3. Kokybės vadybos ir kontrolės skyrius;              

1.4. Kokybės vadybos ir kontrolės skyrius, pagal kompetenciją kiti Užimtumo tarnybos administracijos padaliniai

1.5. Užimtumo tarnybos direktorius

 

1.1. Iki 2020 m. IV ketv.;                                                             1.2. nuolat, ne vėliau kaip nuo 2021 m. I ketv.; 1.3. nuolat, pagal nustatytą periodiškumą tikrinti atitinkamas sritis, aspektus; 1.4. Antikorupcinėje vadybos sistemoje numatytu periodiškumu; 1.5. pagal nustatytą periodiškumą

 

Sukurta ir palaikoma antikorupcinė vadybos sistema, taip pat teigiami pokyčiai sociologinių tyrimų duomenyse, susijusiuose su neoficialiais mokėjimais ar kitokia neteisėtai gauta ar suteikta nauda

2.

Nėra žinoma kur kreiptis susidūrus su korupcijos apraiškomis arba antikorupcinių kontrolės priemonių pažeidimais

2.1. Užimtumo tarnybos interneto svetainėje, informacijos stenduose, Užimtumo tarnybos vidiniais kanalais skelbti informaciją apie tai, kokiais kontaktais ir kur kreiptis susidūrus su korupcija arba antikorupcinių kontrolės priemonių pažeidimais

 

2.2. Visuose Užimtumo tarnybos administracijos padaliniuose įrengti pašto-pranešimų dėžutes, kurios būtų skirtos palikti pranešimams, skundams apie korupcijos atvejus ir su tuo susijusią informaciją

Komunikacijos skyrius; Kokybės vadybos ir kontrolės skyrius

 

 

 

 

 

 

 

 

Finansų, teisės ir pirkimų departamento (toliau – FTP departamentas) Turto valdymo skyrius

Nuolat, nevėliau kaip nuo 2021 m. I ketv.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ne vėliau kaip nuo 2020 IV.

Užimtumo tarnybos interneto svetainėje, informacijos stenduose skelbiama informacija apie tai, kokiais kontaktais ir kur kreiptis susidūrus su korupcija

 

 

 

Įrengtas papildomas kanalas pranešti apie korupcijos atvejus ir pateikti su tuo susijusią informaciją

3.

Užimtumo tarnybos veiklos srityse atsiranda nauji, kinta esami korupcijos rizikos veiksniai, jų atsiradimas, pasikeitimai, didina korupcijos pasireiškimo tikimybę.

Užimtumo tarnybos veiklos sričių vertinimas pagal Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 6 straipsnio 4 dalyje nustatytus kriterijus ir Užimtumo tarnybos veiklos sričių, kuriose egzistuoja didelė korupcijos pasireiškimo tikimybė, vertinimas, kurie atliekami kasmet

Kokybės vadybos ir kontrolės skyrius

Kiekvienų metų III ketv., tačiau ne vėliau kaip rugsėjo 15 d.

Nustatytos Užimtumo tarnybos veiklos sritys, kuriose egzistuoja didelė korupcijos pasireiškimo tikimybė ir atliktas šių veiklos sričių vertinimas

II. Klientų aptarnavimas

UŽDAVINYS

Šalinti korupcijos priežastis, sąlygas aptarnaujant klientus tiesiogiai

4.

Dauguma paslaugų teikiama asmeniui atvykus į Užimtumo tarnybą, dėl ko galimi korupcinio pobūdžio veiksmai tarp asmens ir Užimtumo tarnybos valstybės tarnautojo ar darbuotojo, dirbančio pagal darbo sutartį (toliau kartu vadinama – darbuotojas)

 

4.1. Skaitmenizuoti paslaugų teikimą

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.2. Reglamentuoti paslaugų teikimą, numatant konkrečius atvejus (pagrindus) ir / ar paslaugas, kada ir / ar kokios paslaugos išimtinai turi būti teikiamos asmeniui atvykus į Užimtumo tarnybą

FTP Informacinių technologijų plėtros skyrius; Darbo rinkos ir užimtumo politikos įgyvendinimo departamento Priemonių įgyvendinimo organizavimo skyrius (toliau – PĮOS)

 

 

 

PĮOS; FTP departamento Teisės skyrius

 

2020-2022 m.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ne vėliau kaip 2020 m. II ketv.

 

Skaitmenizuotas paslaugų teikimas – sumažėjęs tiesioginis asmenų aptarnavimas teikiant paslaugas

 

 

 

 

 

 

 

 

Reglamentuoti konkretūs atvejai (pagrindai) ir / ar paslaugos, kada ir / ar kokios paslaugos išimtinai turi būti teikiamos asmeniui atvykus į Užimtumo tarnybą – tokiu būdu mažinama korupcijos pasireiškimo tikimybė

 

5.

Egzistuoja nuostata, jog atvykus į Užimtumo tarnybą gauti (arba negauti) paslaugą (-os), reikia atsilyginti šios įstaigos darbuotojui

 

5.1.                Užimtumo tarnybos administracijos patalpose, kuriose aptarnaujami klientai, taip pat ant tokių patalpų durų, skelbti informaciją, sulaikančią klientus nuo neoficialių mokėjimų ar kitokios neteisėtos naudos teikimo darbuotojams

 

Kokybės vadybos ir kontrolės skyrius; Komunikacijos skyrius

Nuolat, ne vėliau kaip nuo 2020 m. III ketv.

Užimtumo tarnybos administracijos padalinių patalpose, kuriose aptarnaujami klientai, taip pat ant tokių patalpų durų, paskelbta informacija, sulaikanti klientus nuo neoficialių mokėjimų ar kitokios neteisėtos naudos teikimo darbuotojams, dėl ko numatomi teigiami pokyčiai sociologinių tyrimų duomenyse, susijusiuose su neoficialiais mokėjimais ar kitokia neteisėtai gauta ar suteikta nauda

III. Darbo rinkos paslaugų teikimas, užimtumo rėmimo ir kitų priemonių įgyvendinimas

UŽDAVINYS

Mažinti korupcijos prielaidas teikiant darbo rinkos paslaugas, įgyvendinant užimtumo rėmimo ir kitas priemones

6.

Išankstinių susitarimų tarp Užimtumo darbuotojo ir kliento rizika dėl paslaugų teikimo nesilaikant teisės aktų nustatytos tvarkos

6.1. Užimtumo tarnybos vidaus kontrolės ir rizikos valdymo tvarkos apraše patvirtinti kriterijus, pagal kuriuos būtų galima identifikuoti rizikas, susijusias su teisinio reguliavimo pažeidimais darbo rinkos paslaugų teikimo ir Aktyvios darbo rinkos politikos priemonių (toliau – ADRP priemonės) įgyvendinimo srityse

 

 

6.2. Sprendimų dėl klientų dalyvavimo ADRP priemonėse priėmimą iš klientų aptarnavimo skyrių perkelti į klientų aptarnavimo departamento lygmenį

PĮPS; Kokybės vadybos ir kontrolės skyrius

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PĮOS, Kokybės vadybos ir kontrolės skyrius

Ne vėliau kaip 2020 III ketv.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ne vėliau kaip 2020 I ketv.

Užimtumo tarnybos vidaus kontrolės ir rizikos valdymo tvarkos apraše patvirtinti kriterijai, pagal kuriuos būtų galima identifikuoti rizikas darbo rinkos paslaugų teikimo ir aktyvios darbo rinkos politikos priemonių įgyvendinimo srityse ir jas eliminuoti.

Laiku įvykdytos patikros.

 

 

 

 

 

Sumažėjusi korupcijos pasireiškimo rizika klientui organizuojant ADRPP priemonių įgyvendinimą

 

7.

Neteisėtų susitarimų ar kitokių veiksmų tarp Užimtumo tarnybos darbuotojo ir subjekto, teikiančio paslaugas paramos mokymuisi (toliau – PM) priemonių įgyvendinimui, rizika organizuojant PM priemonių įgyvendinimą

7.1. Darbo rinkos ir užimtumo politikos įgyvendinimo departamento Konsultavimo telefonu skyriui (kuriame įdiegta pokalbių įrašymo sistema) pavesti subjektų, teikiančių paslaugas paramos mokymuisi priemonių įgyvendinimui, konsultavimo funkciją

PĮOS

Ne vėliau kaip 2020 IV ketv.

Sumažėjusi korupcijos pasireiškimo rizika organizuojant PM priemonių įgyvendinimą

 

8.

Užimtumo tarnybos valdomoje informacinėje sistemoje nėra automatinių kontrolės funkcijų, ribojančių:

asmeniui

kompleksiškai taikomų ADRP priemonių finansavimo sumą;

pakartotinį kompleksinį ADRP priemonių taikymo organizavimą asmeniui, kuriam šios priemonės buvo taikytos anksčiau nei prieš 3 metus

8.1. Užimtumo tarnybos valdomoje informacinėje sistemoje įdiegti automatinę kontrolės funkcijas, ribojančias: asmeniui

kompleksiškai taikomų ADRP priemonių finansavimo sumą;

pakartotinį kompleksinį ADRP priemonių taikymo organizavimą asmeniui, kuriam šios priemonės buvo taikytos anksčiau nei prieš 3 metus

FTP Informacinių technologijų plėtros skyrius; PĮOS

Ne vėliau kaip 2021 m. III ketv.

Užimtumo tarnybos valdomoje informacinėje sistemoje įdiegta automatinės kontrolės funkcijos, ribojančios: asmeniui

kompleksiškai taikomų ADRP priemonių finansavimo sumą – tokiu būdu panaikinama Užimtumo tarnybos darbuotojų galimybė piktnaudžiauti padėtimi, kai nuo jų valios priklauso asmeniui kompleksiškai taikomų ADRP priemonių finansavimo sumos dydžio kontrolė;

pakartotinį kompleksinį ADRP priemonių taikymo organizavimą asmeniui, kuriam šios priemonės buvo taikytos anksčiau nei prieš 3 metus – tokiu būdu panaikinama Užimtumo tarnybos darbuotojų galimybė piktnaudžiauti padėtimi, kai nuo jų valios priklauso pakartotinio kompleksiškai taikomų ADRP priemonių organizavimo kontrolė

9.

Nuo 2020 m. sausio 1 d. įsigaliojus naujai Lietuvos Respublikos socialinių įmonių įstatymo redakcijai, juo nustatytas teisinis reguliavimas ribos tinkamą Užimtumo tarnybai pavestų funkcijų, susijusių su iš valstybės biudžeto ir kitų šaltinių gautų lėšų panaudojimo kontrole ir Užimtumo tarnybos direktoriui pavestų funkcijų užtikrinant racionalų Užimtumo tarnybai skiriamų lėšų ir turto naudojimą, veiksmingos Užimtumo tarnybos vidaus kontrolės sistemos sukūrimą, jos veikimą ir tobulinimą, įgyvendinimą, dėl ko nebus sudarytos tinkamos teisinės ir kitos sąlygos paramos socialinėms įmonėms skyrimui ir kontrolei vykdyti           

 

9.1. Atlikti išsamią teisinio reguliavimo, susijusio paramos socialinėms įmonėms teikimu ir kontrole, analizę ir įvertinus šios analizės rezultatus kreiptis į kompetentingas institucijas, dėl teisinio reguliavimo tobulinimo

 

Darbo rinkos ir užimtumo politikos įgyvendinimo departamento Priemonių įgyvendinimo organizavimo skyrius; Kokybės vadybos ir kontrolės skyrius

Ne vėliau kaip 2020 m. I ketv.

Užtikrintas tinkamas paramos socialinėms įmonėms teikimas ir kontrolė

IV. Personalo valdymas ir atsparumas korupcijai

UŽDAVINYS

Didinti personalo valdymo skaidrumą ir atsparumą korupcijai

10.

Nėra nustatyto baigtinio pareigybių, į kurias Užimtumo tarnyboje turi būti priima konkurso būdu, sąrašo

11.1. Užimtumo tarnybos direktoriaus įsakymu nustatyti, kad Užimtumo tarnyboje į visas pareigybes, kai priimama dirbti pagal darbo sutartį, būtų priimama konkurso būdu

 

 

FTP departamento Personalo valdymo skyrius

Ne vėliau kaip 2020 m. I ketv.

Panaikinta galimybė Užimtumo tarnyboje neskaidriais būdais įdarbinti asmenis

 

11.

Nepakankamos darbuotojų antikorupcinės žinios

12.1. Bendradarbiaujant su Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnyba organizuoti mokymus darbuotojams antikorupcinėmis temomis

FTP departamento Personalo valdymo skyrius

Suorganizuoti bent dveji mokymai ne vėliau kaip iki 2022 m. IV ketv.

 

Geros darbuotojų antikorupcinės žinios, darbuotojams sudarytos prielaidos nustatyti ir tinkamai įvertinti korupcijos apraiškas

12.

Viešųjų ir privačių interesų konfliktų prevencijos įgyvendinimo netobulumas

13.1. Reglamentuoti viešųjų ir privačių interesų derinimo priežiūros ir šių interesų konfliktų atsiradimo prevencijos įgyvendinimo tvarką

 

Kokybės vadybos ir kontrolės skyrius; FTP departamento Personalo valdymo skyrius; FTP departamento Teisės skyrius

Parengti ir patvirtinti Viešųjų ir privačių interesų derinimo priežiūros ir šių interesų konfliktų atsiradimo prevencijos įgyvendinimo tvarkos aprašą ne vėliau kaip 2020 I ketv.

 

Užimtumo tarnybos direktoriaus įsakymu patvirtintas Viešųjų ir privačių interesų derinimo priežiūros ir šių interesų konfliktų atsiradimo prevencijos tvarkos aprašas, kuriame reglamentuojama viešųjų ir privačių interesų derinimo priežiūros ir šių konfliktų atsiradimo prevencijos įgyvendinimo tvarka

13.

Nėra nustatytos aiškios taisyklės (ribos), kaip Užimtumo tarnyba, jos darbuotojai turi elgtis, kokius santykius palaikyti su kitomis institucijomis, įstaigomis, jų atstovais, kitais asmenimis ir klientais (pavyzdžiui profesinio mokymo teikėjais ir kt.), dėl ko galimi neteisėtos naudos, atlygio gavimo, neteisėtų susitarimų atvejai ar interesų konfliktas (nustatytų ribų peržengimas) darbuotojui vykdant pavestas funkcijas, kurios yra apibrėžtos teisės aktuose ir pareigybės aprašyme. Taip pat nėra atnaujintos pagrindinės klientų aptarnavimo taisyklės

14.1. Atnaujinti darbuotojų etikos kodeksą, jame nustatant elgesio su kitomis institucijomis, įstaigomis, jų atstovais, kitais asmenimis ir klientais bei pagrindines klientų aptarnavimo taisykles

Kokybės vadybos ir kontrolės skyrius; FTP departamento Personalo valdymo skyrius

Ne vėliau kaip 2020 I ketv.

Atnaujintas darbuotojų etikos kodeksas, kuriame nustatytos elgesio taisykles elgiantis (palaikant santykius) su kitomis institucijomis, įstaigomis, jų atstovais, kitais asmenimis ir klientais bei pagrindinės klientų aptarnavimo taisykles, kurios leis sumažinti interesų konfliktų pasireiškimo riziką ir kurti dalykinę aplinką

14.

Egzistuoja rizika, kad Užimtumo tarnybos administracijos padalinių darbuotojai nesilaiko nustatyto darbo laiko režimo, nesuderinę su tiesioginiais vadovais ar (ir) ne su darbu susijusiais tikslais (nepranešę priežasčių / be būtinumo) išvyksta iš savo nuolatinės darbo vietos

15.1. Įdiegti darbuotojų įėjimo/išėjimo į/iš darbovietę kontrolės mechanizmą Užimtumo tarnybos struktūriniuose padaliniuose

FTP Turto valdymo skyrius, Informacinių technologijų plėtros skyrius, Informacinių technologijų priežiūros skyrius

2022 IV ketv.

Įdiegta darbuotojų įėjimo/išėjimo į/iš darbovietę kontrolės sistema Užimtumo tarnybos administracijos padalinių patalpose

V. Viešųjų pirkimų vykdymas

UŽDAVINYS

Mažinti korupcijos rizikos veiksnius atliekant viešųjų pirkimų procedūras

15.

Viešuosius pirkimus atliekant ne elektroniniu būdu, atsiranda prielaidos neskaidriems viešiesiems pirkimams ir korupcijai pasireikšti

16.1. Viešųjų pirkimų, atliekamų elektroninėmis Centrinės viešųjų pirkimų informacinės sistemos (CVP IS) priemonėmis, apimtis – ne mažiau 90 proc.

FTP departamento Viešųjų pirkimų skyrius

Per kalendorinius metus pasiekta nurodyta viešųjų pirkimų vykdymo elektroninėmis CVP IS priemonėmis apimtis. Ar pasiekta nurodyta apimtis per praėjusius kalendorinius metus, vertinama einamųjų metų sausio mėnesį.

 

 

Ne mažiau kaip 90 proc. visų viešųjų pirkimų atlikta elektroninėmis CVP IS sistemos priemonėmis

VI. Valstybės biudžeto ir Europos Sąjungos struktūrinių fondų lėšų panaudojimas

UŽDAVINYS

Didinti valstybės biudžeto ir Europos Sąjungos struktūrinių fondų lėšų panaudojimo skaidrumą

16.

Nepakankamas Europos Sąjungos struktūrinių fondų lėšų panaudojimo viešumas

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

17.1. Už praėjusius kalendorinius metus skelbti informaciją Užimtumo tarnybos interneto svetainės skyriuje „ES investicijos“ apie projektų veiklų įgyvendinimui panaudotas lėšas

 

17.2. Skelbti informaciją apie įgyvendinamų, planuojamų įgyvendinti projektų vertę

Europos Sąjungos struktūrinių fondų lėšomis finansuojamų projektų administracinės grupės

 

 

 

 

 

Europos Sąjungos struktūrinių fondų lėšomis finansuojamų projektų administracinės grupės

 

Kas mėnesį

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kas mėnesį

Užtikrinta informacijos apie lėšų panaudojimą sklaida

 

 

 

 

 

 

 

Užtikrintas lėšų, skiriamų Užimtumo tarnybos vykdomiems projektams įgyvendinti ir finansuoti, panaudojimo skaidrumas

 

17.

Informacijos apie planuojamas panaudoti ir panaudotas valstybės biudžeto lėšas, skirtas užimtumo rėmimo priemonių įgyvendinimui, stoka

 

 

 

 

 

 

 

 

18.1. Užimtumo tarnybos interneto svetainėje skelbti ir atnaujinti informaciją apie tai, kokiam skaičiui asmenų planuojama organizuoti ADRP priemones ir planuojamas panaudoti lėšas per metus

 

18.2. Skelbti aktualią informaciją Užimtumo tarnybos interneto svetainėje apie įstaigos veiklų įgyvendinimui panaudotas lėšas

Veiklos ir priemonių planavimo skyrius

 

 

 

 

 

 

 

 

Veiklos ir priemonių planavimo skyrius;

Komunikacijos skyrius

Informacija skelbiama ne vėliau kaip nuo 2020 m. I ketv. ir pagal poreikį atnaujinama, skelbiama informacija peržiūrima ne rečiau kaip kas pusmetį

 

 

Kiekvieną ketvirtį

Viešai prieinama informacija apie planuojamas užimtumo rėmimo priemones ir joms įgyvendinti skirtas lėšas

 

 

 

 

Viešai paskelbta ir atnaujinta aktuali informacija apie įstaigai skirtų lėšų panaudojimą

 

 



[1] Prieiga per internetą : https://www.stt.lt/lt/menu/tyrimai-ir-analizes/.

[2] Prieiga per internetą : www.transparency.org/cpi/.