LOGOnespalv-maz2

LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ŪKIO

MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL LIETUVOS KAIMO PLĖTROS 2014–2020 METŲ PROGRAMOS PRIEMONĖS rIZIKOS VALDYMAS VEIKLOS SRITIES PASĖLIŲ, GYVŪNŲ IR AUGALŲ DRAUDIMO ĮMOKOS, SUSIJUSIOS SU ŪKINIŲ GYVŪNŲ DRAUDIMO ĮMOKŲ KOMPENSAVIMU, ĮGYVENDINIMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO

 

2015 m. gruodžio 31 d. Nr. 3D-971

Vilnius

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijos nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1998 m. rugsėjo 15 d. nutarimu Nr. 1120 „Dėl Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijos nuostatų patvirtinimo“, 9.2 ir 9.10 papunkčiais, Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2014 m. liepos 22 d. nutarimu Nr. 722 „Dėl valstybės institucijų ir įstaigų, savivaldybių ir kitų juridinių asmenų, atsakingų už Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programos įgyvendinimą, paskyrimo“, atsižvelgdama į 2013 m. gruodžio 17 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentą (ES) Nr. 1305/2013 dėl paramos kaimo plėtrai, teikiamos Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai (EŽŪFKP) lėšomis, kuriuo panaikinamas Tarybos reglamentas (EB) Nr. 1698/2005 (OL 2013 L 347, p. 487), su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2015 m. balandžio 27 d. Komisijos deleguotuoju reglamentu (ES) Nr. 2015/791 (OL 2015 L 127, p. 1), 2014 m. liepos 17 d. Komisijos įgyvendinimo reglamentą (ES) Nr. 808/2014, kuriuo nustatomos Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) Nr. 1305/2013 dėl paramos kaimo plėtrai, teikiamos Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai (EŽŪFKP) lėšomis, taikymo taisyklės (OL 2014 L 227, p. 18), 2014 m. kovo 11 d. Komisijos deleguotąjį reglamentą (ES) Nr. 807/2014, kuriuo papildomas Europos Parlamento ir Tarybos reglamentas (ES) Nr. 1305/2013 dėl paramos kaimo plėtrai, teikiamos Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai (EŽŪFKP) lėšomis, ir nustatomos pereinamojo laikotarpio nuostatos (OL 2014 L 227, p. 1), 2013 m. gruodžio 17 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentą (ES) Nr. 1303/2013, kuriuo nustatomos Europos regioninės plėtros fondui, Europos socialiniam fondui, Sanglaudos fondui, Europos žemės ūkio fondui kaimo plėtrai ir Europos jūros reikalų ir žuvininkystės fondui bendros nuostatos ir Europos regioninės plėtros fondui, Europos socialiniam fondui, Sanglaudos fondui ir Europos jūros reikalų ir žuvininkystės fondui taikytinos bendrosios nuostatos ir panaikinamas Tarybos reglamentas (EB) Nr. 1083/2006 (OL 2013 L 347, p. 320), Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programą, patvirtintą Europos Komisijos 2015 m. vasario 13 d. sprendimu Nr. C(2015)842, ir siekdama, kad būtų efektyviai panaudotos Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai lėšos,

t v i r t i n u Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programos priemonės „Rizikos valdymas“ veiklos srities „Pasėlių, gyvūnų ir augalų draudimo įmokos“, susijusios su ūkinių gyvūnų draudimo įmokų kompensavimu, įgyvendinimo taisykles (pridedama).

 

 

 

Žemės ūkio ministrė                                                                                              Virginija Baltraitienė


 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro

2015 m. gruodžio 31 d. įsakymu Nr. 3D-971

 

 

Lietuvos kaimo plėtros 20142020 METŲ PROGRAMOS PRIEMONĖS „Rizikos valdymas“ veiklos srities „Pasėlių, gyvūnų ir augalų draudimo ĮMOKOS“, susijusios su ŪKINIŲ gyvŪNŲ draudimo įmokų kompensavimu, ĮGYVENDINIMO TAISYKLĖS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Lietuvos kaimo plėtros 20142020 metų programos priemonės „Rizikos valdymas“ veiklos srities „Pasėlių, gyvūnų ir augalų draudimo įmokos“, susijusios su ūkinių gyvūnų draudimo įmokų kompensavimu, įgyvendinimo taisyklės (toliau – Taisyklės) parengtos vadovaujantis 2013 m. gruodžio 17 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) Nr. 1305/2013 dėl paramos kaimo plėtrai, teikiamos Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai (EŽŪFKP) lėšomis, kuriuo panaikinamas Tarybos reglamentas (EB) Nr. 1698/2005 (OL 2013 L 347, p. 487), su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2015 m. balandžio 27 d. Komisijos deleguotuoju reglamentu (ES) Nr. 2015/791 (OL 2015 L 127, p. 1), 2013 m. gruodžio 17 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) Nr. 1307/2013, kuriuo nustatomos pagal bendros žemės ūkio politikos paramos sistemas ūkininkams skiriamų tiesioginių išmokų taisyklės ir panaikinami Tarybos reglamentas (EB) Nr. 637/2008 ir Tarybos reglamentas (EB) Nr. 73/2009 (OL 2014, L 347, p. 608), su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2015 m. kovo 27 d. Komisijos deleguotuoju reglamentu (ES) 2015/851 (OL 2015 L 135, p. 8), 2014 m. kovo 11 d. Komisijos deleguotuoju reglamentu (ES) Nr. 639/2014, kuriuo papildomas Europos Parlamento ir Tarybos reglamentas (ES) Nr. 1307/2013, kuriuo nustatomos pagal bendros žemės ūkio politikos paramos sistemas ūkininkams skiriamų tiesioginių išmokų taisyklės ir iš dalies keičiamas to reglamento X priedas (OL 2014 L 181 p. 1), su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2015 m. gegužės 28 d. Komisijos deleguotuoju reglamentu (ES) 2015/1383 (OL 2015 L 214, p. 1), 2014 m. liepos 17 d. Komisijos įgyvendinimo reglamentu (ES) Nr. 808/2014, kuriuo nustatomos Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) Nr. 1305/2013 dėl paramos kaimo plėtrai, teikiamos Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai (EŽŪFKP) lėšomis, taikymo taisyklės (OL 2014 L 227, p. 18), 2014 m. kovo 11 d. Komisijos deleguotuoju reglamentu (ES) Nr. 807/2014, kuriuo papildomas Europos Parlamento ir Tarybos reglamentas (ES) Nr. 1305/2013 dėl paramos kaimo plėtrai, teikiamos Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai (EŽŪFKP) lėšomis, ir nustatomos pereinamojo laikotarpio nuostatos (OL 2014 L 227, p. 1), 2013 m. gruodžio 17 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) Nr. 1303/2013, kuriuo nustatomos Europos regioninės plėtros fondui, Europos socialiniam fondui, Sanglaudos fondui, Europos žemės ūkio fondui kaimo plėtrai ir Europos jūros reikalų ir žuvininkystės fondui bendros nuostatos ir Europos regioninės plėtros fondui, Europos socialiniam fondui, Sanglaudos fondui ir Europos jūros reikalų ir žuvininkystės fondui taikytinos bendrosios nuostatos ir panaikinamas Tarybos reglamentas (EB) Nr. 1083/2006 (OL 2013 L 347, p. 320), Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programa, patvirtinta Europos Komisijos 2015 m. vasario 13 d. sprendimu Nr. C(2015)842 (toliau – Programa), Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2014 m. liepos 22 d. nutarimu Nr. 722 „Dėl valstybės institucijų ir įstaigų, savivaldybių ir kitų juridinių asmenų, atsakingų už Lietuvos kaimo plėtros 2014-2020 metų programos įgyvendinimą, paskyrimo“ ir atsižvelgiant į Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programos administravimo taisykles, patvirtintas Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2014 m. rugpjūčio 26 d. įsakymu Nr. 3D-507 „Dėl Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programos administravimo taisyklių patvirtinimo“ (toliau – Administravimo taisyklės).

2. Taisyklės nustato Programos priemonės „Rizikos valdymas“ veiklos srities „Pasėlių, gyvūnų ir augalų draudimo įmokos“, susijusios su ūkinių gyvūnų draudimo įmokų kompensavimu, įgyvendinimo ir finansavimo tvarką.

 

II SKYRIUS

SUTRUMPINIMAI IR SĄVOKOS

 

3. Šiose Taisyklėse vartojami sutrumpinimai ir sąvokos:

3.1. sutrumpinimai:

3.1.1. Agentūra – Nacionalinė mokėjimo agentūra prie Žemės ūkio ministerijos;

3.1.2. EŽŪFKP – Europos žemės ūkio fondas kaimo plėtrai;

3.1.3. ES – Europos Sąjunga;

3.1.4. KPP – Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programa;

3.1.5. Ministerija – Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerija;

3.1.6. Savivaldybė – savivaldybės administracija;

3.1.7. ŽŪIKVC – valstybės įmonė Žemės ūkio informacijos ir kaimo verslo centras;

3.2. sąvokos:

3.2.1. aktyvus žemės ūkio veiklos subjektas – fizinis arba juridinis asmuo, kuris vykdo žemės ūkio veiklą ir (arba) aktyviai ūkininkauja, vadovaudamasis žemės ūkio ministro įsakymu nustatytais žemės ūkio veiklos vykdymo kriterijais, ir nevykdo tiesioginėmis išmokomis neremiamos veiklos, išskyrus numatytas išlygas;

3.2.2. Žemės ūkio ministerijos informacinė sistema (toliau – ŽŪMIS) – prie Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijos reguliavimo srities priskirtų institucijų ir įstaigų teikiamų paslaugų informacinė sistema;

3.2.3. žemės ūkio veikla – veikla, apimanti žemės ūkio produktų gamybą, savos gamybos žemės ūkio produktų perdirbimą, iš jų pagamintų maisto ar ne maisto produktų realizavimą ir (arba) geros agrarinės ir aplinkosauginės žemės būklės palaikymą.

4. Kitos šiose Taisyklėse vartojamos sąvokos apibrėžtos Lietuvos Respublikos žemės ūkio, maisto ūkio ir kaimo plėtros įstatyme, Administravimo taisyklėse ir kituose teisės aktuose.

 

III SKYRIUS

PRIEMONĖS PRIORITETAI, TIKSLINĖS SRITYS ir kompleksiniai tikslai

 

5. Įgyvendinant Programos priemonės „Rizikos valdymas“ veiklos sritį „Pasėlių, gyvūnų ir augalų draudimo įmokos“ tiek, kiek ji susijusi su ūkinių gyvūnų draudimo įmokų kompensavimu (toliau – priemonės veiklos sritis), prisidedama prie ES kaimo plėtros politikos trečiojo prioriteto „Skatinti maisto tiekimo grandinės organizavimą, įskaitant žemės ūkio produktų perdirbimą ir rinkodarą, gyvūnų gerovę ir rizikos valdymą žemės ūkyje“ tikslinės srities „Ūkių rizikos prevencijos ir valdymo rėmimas“ įgyvendinimo.

6. Priemonės veiklos srities įgyvendinimas prisideda prie kompleksinių tikslų:

6.1. inovacijų kūrimas, diegimas ir sklaida;

6.2. aplinkos išsaugojimas ir tvari plėtra;

6.3. klimato kaitos švelninimas.

 

IV SKYRIUS

REMIAMA VEIKLA

 

7. Pagal priemonės veiklos sritį remiama gyvulininkyste užsiimančių ūkio subjektų veikla, susijusi su ūkinių gyvūnų draudimu nuo ūkinių gyvūnų užkrečiamųjų ligų.

8. Pagal priemonės veiklos sritį remiami sektoriai:

8.1. galvijininkystė;

8.2. avininkystė;

8.3. ožkininkystė;

8.4. arklininkystė;

8.5. kiaulininkystė;

8.6. paukštininkystė.

 

V SKYRIUS

GALIMI PAREIŠKĖJAI

 

9. Paramos gali kreiptis aktyvus žemės ūkio veiklos subjektas, kuris:

9.1. laiko ūkinius gyvūnus, kurie yra įregistruoti jo vardu Ūkinių gyvūnų registre Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2003 m. birželio 16 d. įsakymo Nr. 3D-234 „Dėl Ūkinių gyvūnų laikymo vietų registravimo ir jose laikomų ūkinių gyvūnų ženklinimo ir apskaitos tvarkos aprašo patvirtinimo“ nustatyta tvarka;

9.2. yra savo vardu kaip valdos valdytojas įregistravęs žemės ūkio valdą Lietuvos Respublikos žemės ūkio ir kaimo verslo registre Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2008 m. gegužės 15 d. įsakymo Nr. 3D-278 „Dėl žemės ūkio valdų registravimo Lietuvos Respublikos žemės ūkio ir kaimo verslo registre“ nustatyta tvarka;

9.3. yra apdraudęs ūkinius gyvūnus nuo Pasaulio gyvūnų sveikatos organizacijos nustatytame gyvūnų ligų sąraše nurodytų ūkinių gyvūnų užkrečiamųjų ligų, dėl kurių turi būti išnaikinami visi (100 proc.) į rizikos grupę susirgti šia liga patenkantys ūkyje esantys ūkiniai gyvūnai ir kurių protrūkio faktą oficialiai pripažįsta Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba (toliau – ūkinių gyvūnų užkrečiamosios ligos) (1 priedas);

9.4. atitinka vieną iš šių reikalavimų:

9.4.1. nevykdo tiesioginėmis išmokomis neremiamos veiklos:

9.4.1.1. neeksploatuoja oro uostų – nėra oro uostų valdytojas;

9.4.1.2. neteikia geležinkelio paslaugų: kelių ir geležinkelių tiesimo, požeminių geležinkelių tiesimo, tarpmiestinio ir tarptautinio keleivinio ir krovininio geležinkelio transporto, geležinkelių eksploatavimo, geležinkelio transporto priemonių nuomos;

9.4.1.3. neeksploatuoja vandens valymo įrenginių – neteikia vandens surinkimo, valymo ir tiekimo paslaugų;

9.4.1.4. neteikia šių nekilnojamojo turto paslaugų: nekilnojamojo turto agentūrų ar atitinkamos veiklos, nekilnojamojo turto tvarkybos už atlygį arba pagal sutartį;

9.4.1.5. neeksploatuoja nuolatinių sporto ir pramogų aikštelių – nėra golfo, kitų sporto šakų aikštynų, automobilių lenktynių trasų, atrakcionų ir teminių parkų, hipodromų ir žirgynų, aerodromų valdytojas;

9.4.2. nors ir vykdo tiesioginėmis išmokomis neremiamą veiklą, pateikia vieną iš įrodymų, susijusių su žemės ūkio svarba, kad:

9.4.2.1. jo metinė tiesioginių išmokų suma (apskaičiuota bendra visų paramos schemų suma, kurią pareiškėjas turėjo teisę gauti, nors paramos administravimo procese ir buvo taikytos sankcijos – pagal reglamento (ES) Nr. 639/2014 12 straipsnį) už praėjusius kalendorinius metus sudaro bent 5 proc. visų pajamų, kurių jis gavo už praėjusius finansinius metus iš ne žemės ūkio veiklos;

9.4.2.2. jo vykdoma žemės ūkio veikla yra reikšminga, t. y. pajamos iš žemės ūkio veiklos sudaro ne mažiau kaip 33 proc. visų už praėjusius finansinius metus gautų pajamų;

9.4.2.3. jo pagrindinė veikla ar įmonės tikslas yra žemės ūkio veiklos vykdymas;

9.4.3. nepriklausomai nuo vykdomos veiklos pobūdžio, už praėjusius kalendorinius metus gavo bendrą ES tiesioginių išmokų sumą (apskaičiuotą bendrą visų paramos schemų sumą, kurią pareiškėjas turėjo teisę gauti, nors paramos administravimo procese ir buvo taikytos sankcijos – pagal reglamento (ES) Nr. 639/2014 12 straipsnį), neviršijančią 5000 Eur.

 

VI SKYRIUS

TINKAMUMO Sąlygos ir reikalavimai gauti paramĄ

 

10. Paramos paraiškos tinkamumas gauti paramą vertinamas pagal paramos paraiškos pateikimo dieną pareiškėjo pateiktus ir atitinkamais dokumentais pagrįstus duomenis, viešuosiuose registruose esančius duomenis, taip pat pagal dokumentus ir informaciją, gautą iš pareiškėjo po savivaldybės paklausimo (-ų). Jei šie duomenys skiriasi, vadovaujamasi registruose esančiais duomenimis.

11. Pareiškėjas laikomas tinkamu gauti paramą, jei:

11.1. paramos paraišką teikia subjektas, šių Taisyklių V skyriuje įvardytas galimu pareiškėju;

11.2. paramos paraiška atitinka šių Taisyklių III skyriuje nurodytus prioritetus, tikslines sritis ir kompleksinius tikslus;

11.3. paramos paraiška yra susijusi su remiama veikla, nurodyta Taisyklių IV skyriuje;

11.4. pareiškėjas užtikrina, kad išlaidos, kurioms finansuoti prašoma paramos, nebuvo, nėra ir nebus finansuojamos iš kitų ES fondų ir kitų viešųjų lėšų;

11.5. ūkinių gyvūnų draudimo sutartyje nurodyta:

11.5.1. duomenys apie draudimo įmonę ir ūkinius gyvūnus draudžiantį pareiškėją;

11.5.2. draudžiamoji rizika – ūkinių gyvūnų užkrečiamosios ligos, nurodytos Taisyklių 1 priede;

11.5.3. draudžiamųjų ūkinių gyvūnų rūšys: galvijai, avys, ožkos, arkliai, kiaulės, antys, kalakutai, vištos, putpelės, žąsys ir stručiai;

11.5.4. draudžiamieji ūkiniai gyvūnai, draudžiamųjų ūkinių gyvūnų skaičius, draudimo suma ir draudimo įmokos suma pagal ūkinių gyvūnų rūšis ir grupes, nurodytas Ūkinių gyvūnų, sugrupuotų atsižvelgiant į Ūkinių gyvūnų registro duomenis, normatyvinių kainų 2013–2015 metais, taikytinų Lietuvos kaimo plėtros 20142020 metų programos priemonės „Rizikos valdymas“ veiklos sričiai „Pasėlių, gyvūnų ir augalų draudimo įmokos“, susijusiai su ūkinių gyvūnų draudimo įmokų kompensavimu, įgyvendinti, sąraše (2 priedas) (toliau – Ūkinių gyvūnų kainų sąrašas);

11.5.5. tuo atveju, kai pagal draudimo sutartį yra draudžiami tos pačios rūšies ūkiniai gyvūnai, laikomi keliose viena nuo kitos nutolusiose vietovėse – taisyklių 11.5.4 papunktyje nurodyti duomenys pagal kiekvieną ūkinių gyvūnų laikymo vietovę atskirai;

11.5.6. draudimo sutarties (įskaitant jos pakeitimus) laikotarpis – ne ilgesnis kaip vieneri metai;

11.5.7. pareiškėjo įsipareigojimas imtis būtinų rizikos prevencijos priemonių, kurios nurodytos draudimo sutartyje;

11.5.8. kad išmokant draudimo išmokas, nereikalaujama nurodyti būsimos pareiškėjo gamybos tipo ar apimties ir nesiekiama to nustatyti;

11.6. pagal draudimo sutartį numatoma padengti apdraustos ūkinių gyvūnų rūšies nuostolio suma (draudimo suma) arba, įvykus draudžiamajam įvykiui – patirto ūkinių gyvūnų rūšies nuostolio suma viršija 30 proc. pareiškėjo vidutinės metinės praėjusių trejų metų laikotarpio draudžiamosios ūkinių gyvūnų rūšies vertės. Sąlyga tikrinama vadovaujantis šiomis nuostatomis:

11.6.1. sąlyga, nurodyta 11.6 papunktyje, tikrinama pagal kiekvieną apdraustų ūkinių gyvūnų rūšį;

11.6.2. pareiškėjo vidutinė metinė praėjusių trejų metų laikotarpio ūkinių gyvūnų vertė yra skaičiuojama imant trejų kalendorinių metų, ėjusių prieš draudimo sutarties pasirašymo metus, vidutinių metinių ūkinių gyvūnų verčių sumos vidurkį;

11.6.3. pareiškėjo vidutinė metinė praėjusių vienerių metų laikotarpio ūkinių gyvūnų vertė apskaičiuojama pagal vidutinį metinį ūkinių gyvūnų skaičių (apskaičiuojamą imant kiekvieno mėnesio paskutinę dieną ŽŪIKVC Ūkinių gyvūnų registre užfiksuotus duomenis) ir atitinkamų metų Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro įsakymu tvirtinamame Biologinio turto ir žemės ūkio produkcijos normatyvinių kainų sąraše (toliau – Biologinio turto ir žemės ūkio produkcijos kainų sąrašas), o kai pareiškėjo praėjusių trejų metų laikotarpis apima 2013, 2014 ir (ar) 2015 m. – Ūkinių gyvūnų kainų sąraše nurodytų ūkinių gyvūnų kainų vidurkį;

11.6.4. tuo atveju, kai ūkiniai gyvūnai buvo laikomi ūkyje tik dvejus kalendorinius metus, ėjusius prieš draudimo sutarties pasirašymo metus, vidutinė metinė praėjusių trejų metų laikotarpio ūkinių gyvūnų vertė apskaičiuojama vidutinių metinių dvejų metų laikotarpio ūkinių gyvūnų verčių sumą dalijant iš trijų;

11.6.5. tuo atveju, kai ūkiniai gyvūnai buvo laikomi ūkyje tik vienus kalendorinius metus, ėjusius prieš draudimo sutarties pasirašymo metus, vidutinė metinė praėjusių trejų metų laikotarpio ūkinių gyvūnų vertė apskaičiuojama vidutinę metinę praėjusių vienų metų ūkinių gyvūnų vertę dalijant iš trijų;

11.6.6. tuo atveju, jei pareiškėjas ūkinių gyvūnų praėjusius trejus kalendorinius metus, ėjusius prieš draudimo sutarties pasirašymo metus, nelaikė, pareiškėjo vidutinė metinė praėjusių trejų

 

metų laikotarpio ūkinių gyvūnų vertė prilyginama nuliui;

11.6.7. tuo atveju, kai pareiškėjo ūkis yra išsidėstęs keliose viena nuo kitos nutolusiose vietovėse, skaičiuojant pareiškėjo vidutinę metinę praėjusių trejų metų laikotarpio ūkinių gyvūnų vertę įvertinama visų viena nuo kitos nutolusiose vietovėse laikytų ūkinių gyvūnų vertė;

11.6.8. sąlyga, nurodyta Taisyklių 11.6 papunktyje, tikrinama visam draudimo sutarties galiojimo laikotarpiui (tuo atveju, jei draudimo suma per draudimo sutarties galiojimo laikotarpį nėra keičiama) arba kiekvienam draudimo sutarties galiojimo laikotarpiui, kai keitėsi draudimo suma (tuo atveju, jei draudimo suma per draudimo sutarties galiojimo laikotarpį buvo keičiama):

11.6.8.1. tuo atveju, kai draudimo suma per draudimo sutarties galiojimo laikotarpį nėra keičiama – sumą, sudarančią 30 proc. pareiškėjo vidutinės metinės praėjusių trejų metų laikotarpio draudžiamosios ūkinių gyvūnų rūšies vertės (toliau – suma, sudaranti 30 proc. gyvūnų vertės), lyginant:

11.6.8.1.1. jei draudžiamasis įvykis neįvyksta – su draudimo sutartyje nurodyta pagal draudimo sutartį numatoma padengti apdraustos ūkinių gyvūnų rūšies nuostolio suma (draudimo suma) (toliau – draudimo sutartyje nurodyta draudimo suma);

11.6.8.1.2. jei draudžiamasis įvykis įvyksta – su apdraustos ūkinių gyvūnų rūšies nuostolio suma (toliau – nuostolio suma);

11.6.8.2. tuo atveju, kai draudimo suma per draudimo sutarties galiojimo laikotarpį buvo keičiama – sumą, sudarančią 30 proc. gyvūnų vertės, kiekvienam draudimo sutarties galiojimo laikotarpiui, kai keitėsi draudimo suma, patikrinti lyginant:

11.6.8.2.1. jei draudžiamasis įvykis neįvyksta – su kiekvienu draudimo sutarties galiojimo laikotarpiu galiojusia draudimo suma, nurodyta atitinkamai draudimo sutartyje (pirminėje) ir jos pakeitimuose;

11.6.8.2.2. jei draudžiamasis įvykis įvyksta: to draudimo sutarties galiojimo laikotarpio, kurį įvyko draudžiamasis įvykis – su nuostolio suma, o kitų draudimo sutarties galiojimo laikotarpių –laikantis reikalavimų, nurodytų Taisyklių 11.6.8.2.1 papunktyje;

11.6.8.3. tuo atveju, kai pagal draudimo sutartį yra apdrausti tos pačios rūšies ūkiniai gyvūnai, laikomi keliose viena nuo kitos nutolusiose vietovėse – sumą, sudarančią 30 proc. gyvūnų vertės, lyginant:

11.6.8.3.1. jei draudžiamasis įvykis neįvyksta – su suma, kuri apskaičiuojama susumuojant visas draudimo sutartyje nurodytas draudimo sumas pagal atskiras ūkinių gyvūnų laikymo vietoves, atitinkamai laikantis Taisyklių 11.6.8.2.1 papunktyje nurodytų reikalavimų, jei draudimo suma per draudimo sutarties galiojimo laikotarpį buvo keičiama;

11.6.8.3.2. jei draudžiamasis įvykis įvyksta – su suma, kuri apskaičiuojama susumuojant

nuostolių sumas pagal tas ūkinių gyvūnų laikymo vietoves, kuriose įvyko draudžiamasis įvykis, ir draudimo sutartyje nurodytas draudimo sumas pagal tas ūkinių gyvūnų laikymo vietoves, kuriose draudžiamasis įvykis neįvyko. Tuo atveju, kai draudimo suma per draudimo sutarties galiojimo laikotarpį buvo keičiama, Taisyklių 11.6 papunktyje nurodyta sąlyga tikrinama kiekvienam draudimo sutarties galiojimo laikotarpiui atskirai; 

11.7. įvykus draudžiamajam įvykiui, draudimo įmonės išmokėta draudimo išmokos suma paramos gavėjui neviršija draudžiamojo įvykio metu patirto nuostolio dydžio;

11.8. pareiškėjas visą pagal draudimo sutartį mokėtiną draudimo įmoką yra sumokėjęs po paramos paraiškos pateikimo savivaldybei.

 

VII SKYRIUS

ĮSIPAREIGOJIMAI

 

12. Pareiškėjai ir (arba) paramos gavėjai įsipareigoja:

12.1. tvarkyti laikomų ūkinių gyvūnų apskaitą;

12.2. prieš pasirašydami draudimo sutartį, kuriai prašoma paramos pagal šias Taisykles, ir prieš keisdami draudimo sutartį, kai draudžiamųjų ūkinių gyvūnų, ūkinių gyvūnų bandų ir (arba) pulkų skaičių norima padidinti, laikomus ūkinius gyvūnus, ūkinių gyvūnų bandas ir pulkus, kurie draudžiami draudimo įmonėje, registruoti Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2003 m. birželio 16 d. įsakyme Nr. 3D-234 nustatyta tvarka;

12.3. tuo atveju, kai yra apdrausti individualiai registruojami ūkiniai gyvūnai ir draudimo sutarties galiojimo metu sumažėja apdraustų ūkinių gyvūnų skaičius – per 7 darbo dienas atnaujinti laikomų ūkinių gyvūnų, kurie apdrausti draudimo įmonėje, registravimo duomenis Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2003 m. birželio 16 d. įsakyme Nr. 3D-234 nustatyta tvarka ir pakeisti draudimo sutartį (registravimo duomenys turi būti atnaujinti iki draudimo sutarties pakeitimo);

12.4. tuo atveju, kai ūkiniai gyvūnai apdrausti bandomis ir pulkais – draudimo sutarties galiojimo metu kiekvienam kalendoriniam ketvirčiui prasidėjus per 7 darbo dienas atnaujinti laikomų ūkinių gyvūnų, ūkinių gyvūnų bandų ir pulkų, kurie apdrausti draudimo įmonėje, registravimo duomenis Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2003 m. birželio 16 d. įsakyme Nr. 3D-234 nustatyta tvarka ir pakeisti draudimo sutartį, jei ūkyje laikomų ūkinių gyvūnų, ūkinių gyvūnų bandų ar pulkų skaičius yra mažesnis nei nurodytas draudimo sutartyje (registravimo duomenys turi būti atnaujinti iki draudimo sutarties pakeitimo).

VIII SKYRIUS

PARAMOS DYDIS IR intensyvumas

 

13. Pagal priemonės veiklos sritį kompensuojama 65 proc. sumokėtos draudimo įmokos sumos, neviršijant Taisyklių 14–17 punktuose nustatyta tvarka apskaičiuotos didžiausios kompensuotinos draudimo įmokos sumos dydžio pagal draudimo sutartį.

14. Didžiausia kompensuotina draudimo įmokos suma pagal draudimo sutartį65 proc. tinkamos finansuoti draudimo įmokos sumos, kuri apskaičiuojama Taisyklių 15–16 punktuose nustatyta tvarka.

15. Pagal draudimo sutartį tinkama finansuoti draudimo įmokos suma apskaičiuojama apdraustųjų ūkinių gyvūnų vertę dauginant iš Taisyklių 16 punkte nustatyto tarifo ir dauginant iš draudimo sutartyje nustatyto draudimo laikotarpio dienų skaičiaus, padalyto iš metinio dienų skaičiaus. Apdraustųjų ūkinių gyvūnų vertė apskaičiuojama draudimo sutartyje nurodytą draudžiamųjų ūkinių gyvūnų skaičių, ne didesnį nei draudimo sutarties pasirašymo (pakeitimo) dieną ŽŪIKVC Ūkinių gyvūnų registre užfiksuotas ūkinių gyvūnų skaičius, dauginant iš atitinkamų metų Biologinio turto ir žemės ūkio produkcijos kainų sąraše nurodytų ūkinių gyvūnų kainų vidurkio.

16. Tarifai tinkamai finansuoti draudimo įmokos daliai apskaičiuoti pagal ūkinių gyvūnų rūšis:

16.1. kai apdrausti galvijai – 1,5 proc.;

16.2. kai apdraustos kiaulės – 3,5 proc.;

16.3. kai apdraustos avys – 1 proc.;

16.4. kai apdraustos ožkos – 1 proc.;

16.5. kai apdrausti arkliai – 0,9 proc.;

16.6. kai apdrausti paukščiai – 1,7 proc.

17. Tuo atveju, kai draudimo sutartis per jos galiojimo laikotarpį keičiama ir skirtingais draudimo sutarties galiojimo laikotarpiais apdraustųjų ūkinių gyvūnų skaičius, gyvūnų rūšys, jų grupės, draudimo suma ir (ar) draudimo įmokos suma keičiasi:

17.1. Taisyklių 13 punkte nurodyta sumokėta draudimo įmokos suma, kurios dalis kompensuojama, apskaičiuojama susumuojant sumokėtos draudimo įmokos dalis, tenkančias tiems draudimo sutarties galiojimo laikotarpiams, kuriais tenkinama Taisyklių 11.6 papunktyje nurodyta sąlyga;

17.2. didžiausia kompensuotina draudimo įmokos suma pagal draudimo sutartį bus lygi 65 proc. tinkamos finansuoti draudimo įmokos sumos, kuri apskaičiuojama susumuojant tinkamas finansuoti draudimo įmokos sumas, apskaičiuotas už tuos draudimo sutarties galiojimo laikotarpius, kuriais tenkinama Taisyklių 11.6 papunktyje nurodyta sąlyga.

 

IX SKYRIUS

TINKAMOS FINANSUOTI IŠLAIDOS

 

18. Tinkamos finansuoti išlaidos – visos draudimo įmokos sumos pagal Taisyklių reikalavimus atitinkančiądraudimo sutartį sumokėjimo draudimo įmonei išlaidos:

18.1. faktiškai patirtos ir pagrįstos dokumentų originalais arba nustatyta tvarka patvirtintomis kopijomis;

18.2. patirtos ne anksčiau kaip nuo paramos paraiškos pateikimo savivaldybei dienos;

18.3. neviršijančios galutinės pagal draudimo sutartį mokėtinos draudimo įmokos sumos.

19. Taisyklių 18 punkte nurodytos išlaidos nefinansuojamos, jeigu parama pagal paramos paraišką neskiriama arba jeigu jos patirtos nesilaikant pirkimo procedūrų, numatytų Taisyklių X skyriuje.

 

x SKYRIUS

PIRKIMO PROCEDŪROS

 

20. Ūkinių gyvūnų draudimo paslaugų pirkimo procedūros turi būti vykdomos šių Taisyklių ir Administravimo taisyklių nustatyta tvarka.

21. Siekdami, kad patirtos išlaidos būtų laikomos tinkamomis finansuoti, pareiškėjai, jei jie nėra perkančiosios organizacijos, kaip apibrėžta Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatyme, ūkinių gyvūnų draudimo paslaugų pirkimus organizuoja vadovaudamiesi Projekto vykdytojo, pretenduojančio gauti paramą iš Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai pagal Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programos priemones, prekių, paslaugų ar darbų pirkimo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2014 m. gruodžio 3 d. įsakymu Nr. 3D-924 „Dėl Projekto vykdytojo, pretenduojančio gauti paramą iš Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai pagal Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programos priemones, prekių, paslaugų ar darbų pirkimo taisyklių patvirtinimo“, o jei pareiškėjai yra perkančiosios organizacijos – vadovaudamiesi Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo nuostatomis.

22. Tinkamomis teikti ūkinių gyvūnų draudimo paslaugas pripažįstamos draudimo įmonės ar kitų Ekonominės erdvės valstybių draudimo įmonių filialai, turintys teisę vykdyti turto draudimo veiklą pagal Lietuvos Respublikos draudimo įstatymą.

23. Tuo atveju, kai pareiškėjas, atlikęs ūkinių gyvūnų draudimo paslaugos pirkimą ir sudaręs su draudimo įmone draudimo sutartį, siekia apdrausti naują (dar neapdraustą) ūkinių gyvūnų rūšį ar rūšis, yra atliekamas naujas ūkinių gyvūnų draudimo paslaugos pirkimas ir sudaroma nauja draudimo sutartis.

 

XI SKYRIUS

ParaiškŲ TEIKIMO TVARKA

 

24. Kvietimus teikti paramos paraiškas skelbia Agentūra Administravimo taisyklėse nustatyta tvarka.

25. Skelbime apie paramos paraiškų priėmimą nurodoma:

25.1. savivaldybių, kuriose priimamos ir registruojamos paramos paraiškos, adresai;

25.2. priemonės veiklos sritis, pagal kurią kviečiama teikti paramos paraiškas;

25.3. paramos paraiškų pateikimo terminas;

25.4. informacija, kur galima rasti priemonės veiklos srities įgyvendinimo taisykles ir paramos paraiškos formas;

25.5. kita Agentūros nustatyta informacija.

26. Pagal vieną draudimo sutartį pareiškėjas teikia vieną paramos paraišką. Teikiamų paramos paraiškų skaičius neribojamas.

27. Paramos paraiškos forma pateikiama šių Taisyklių 3 priede ir skelbiama Ministerijos ir Agentūros interneto svetainėse adresais: www.zum.lt ir www.nma.lt. Dokumentai, kurie turi būti pateikti kartu su užpildyta paramos paraiška (toliau – susiję dokumentai), išvardyti paramos paraiškos formoje.

28. Paramos paraiška ir susiję dokumentai turi būti pildomi lietuvių kalba. Kita kalba užpildyta paramos paraiška ir susiję dokumentai nepriimami.

29. Paramos paraiška ir susiję dokumentai turi būti pateikti spausdintine forma (surinkti kompiuteriu) arba užpildyti ranka. Neaiškiai arba neįskaitomai ranka užpildytos paramos paraiškos ir susiję dokumentai nepriimami.

30. Paramos paraiška pateikiama prieš patiriant draudimo įmokos sumokėjimo draudimo įmonei išlaidas savivaldybės, kurioje įregistruota žemės ūkio valda, administracijai asmeniškai, per įgaliotą asmenį ar registruotu paštu. Turi būti pateikiamas vienas originalus paramos paraiškos egzempliorius ir susijusių dokumentų originalai arba kopijos, patvirtintos pareiškėjo parašu. Kiekvienas paramos paraiškos ir susijusių dokumentų lapas turi būti patvirtintas pareiškėjo parašu.

31. Paramos paraiškas iš pareiškėjų priima ir jas registruoja savivaldybės darbuotojai vadovaudamiesi darbo procedūrų aprašais.

32. Pareiškėjas ne vėliau kaip per 10 darbo dienų turi pranešti savivaldybei apie bet kurių duomenų, pateiktų paramos paraiškoje, taip pat apie kontaktinių duomenų pasikeitimus bei aplinkybių, kurios turi įtakos tinkamam įsipareigojimų vykdymui, atsiradimą. Šiame punkte nurodytą informaciją pareiškėjas pateikia Taisyklių 30 punkte nurodytais būdais.

 

XII SKYRIUS

PARAMOS PARAIŠKŲ VERTINIMAS

 

33. Paramos paraiškų vertinimo procesą organizuoja ir paramos paraiškas vertina savivaldybės darbuotojai vadovaudamiesi darbo procedūrų aprašais.

34. Paramos paraiškos vertinimas negali trukti ilgiau kaip 10 darbo dienų nuo jos užregistravimo savivaldybėje dienos. Į 10 darbo dienų paramos paraiškų vertinimo terminą neįskaičiuojami paklausimų pareiškėjui ar kitoms institucijoms dėl papildomos informacijos pateikimo ir atsakymų gavimo terminai.

35. Užregistravus paramos paraišką, patikrinama, ar:

35.1. paramos paraiška pateikta ir susiję dokumentai pateikti nepasibaigus kvietime teikti paramos paraiškas nurodytam paramos paraiškų pateikimo terminui;

35.2. paramos paraiška ir susiję dokumentai pateikti vienu iš Taisyklių 30 punkte nurodytų būdų;

35.3. pateikta paramos paraiška atitinka Taisyklių 3 priede nustatytą paramos paraiškos formą ir Taisyklių 28–30 punktuose nustatytus reikalavimus;

35.4. pateikti visi paramos paraiškos formoje išvardyti susiję dokumentai;

35.5. pareiškėjas atitinka Taisyklių V skyriuje nustatytus reikalavimus. Tuo atveju, kai pareiškėjas paramos paraiškoje nurodė, kad vykdo tiesioginėmis išmokomis neremiamą veiklą, bet atitinka Taisyklių 9.4.2 arba 9.4.3 papunkčiuose nustatytus reikalavimus, savivaldybė nedelsdama kreipiasi raštu į Agentūrą prašydama pareiškėjų pateiktą informaciją patikrinti ir informuoti apie patikrinimo rezultatus;

35.6. paramos paraiška atitinka priemonės veiklos srities prioritetus, tikslines sritis ir kompleksinius tikslus, nurodytus Taisyklių III skyriuje;

35.7. paramos paraiška ir draudimo sutartis atitinka tinkamumo sąlygas ir reikalavimus gauti paramą, nurodytus Taisyklių VI skyriuje;

35.8. ūkinių gyvūnų draudimo paslaugų pirkimas atliktas laikantis pirkimo procedūrų, numatytų Taisyklių X skyriuje. Tuo atveju, kai pareiškėjas paramos paraiškoje nurodė, kad pareiškėjas yra perkančioji organizacija ir ūkinių gyvūnų draudimo paslaugos pirkimą atliko vadovaudamasis Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo nuostatomis, savivaldybė nedelsdama kreipiasi raštu į Agentūrą prašydama įvertinti pareiškėjo atlikto ūkinių gyvūnų draudimo paslaugų pirkimo tinkamumą ir informuoti apie įvertinimo rezultatus;

35.9. numatomos patirti išlaidos tinkamos finansuoti pagal pateiktą paramos paraišką ir susijusius dokumentus.

 

36. Savivaldybė draudimo sutarties atitiktį šių Taisyklių 11.6 papunktyje nurodytai sąlygai patikrina ir pareiškėjui mokėtiną paramos sumą apskaičiuoja naudodama ŽŪIKVC skaičiuoklę. Skaičiavimo rezultatus atspausdina ir pasirašo skaičiavimus atlikęs savivaldybės darbuotojas.

37. Iškilus klausimų, susijusių su paramos paraiškos vertinimu, savivaldybė gali paprašyti pareiškėjo pateikti papildomus dokumentus ar trūkstamą informaciją, nurodydama duomenų pateikimo terminą, kuris negali būti ilgesnis kaip 10 darbo dienų. Šiuo atveju savivaldybė pareiškėjui išsiunčia pranešimą raštu ir (arba) el. paštu, jeigu asmuo paramos paraiškoje sutiko, kad informacija jam būtų teikiama tokiu būdu.

38. Per savivaldybės nustatytą terminą nepateikus reikalaujamų dokumentų ar trūkstamos informacijos, paramos paraiška atmetama.

39. Savivaldybei gavus informacijos, kad dėl pareiškėjo veiklos yra pradėtas ar atliekamas ikiteisminis tyrimas, galintis turėti įtakos įgyvendinant paramos paraiškoje nurodytą veiklą, savivaldybė sustabdo paramos paraiškos vertinimą, kol bus gautos teisėsaugos institucijų išvados, ir apie tai informuoja Ministeriją ir Agentūrą.

40. Sprendimą dėl paramos skyrimo ar neskyrimo priima savivaldybė vadovaudamasi Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo nuostatomis. Savivaldybė, priėmusi sprendimą dėl paramos skyrimo ar neskyrimo:

40.1. apie priimtą sprendimą informuoja pareiškėjus per 10 darbo dienų nuo sprendimo priėmimo registruotu laišku ir el. paštu, jei asmuo paramos paraiškoje sutiko, kad informacija jam būtų teikiama tokiu būdu. Pranešime apie skiriamą paramą privalo būti nurodyta, kad šią paramą iš dalies finansuoja EŽŪFKP, ir apskaičiuotas paramos sumos dydis, nurodant, kad tokio dydžio paramos suma bus išmokama tuo atveju, jei draudimo sutartis per jos galiojimo laikotarpį nebus keičiama ar nutraukta ir bus tenkinamos kitos paramos skyrimo sąlygos. Draudimo sutarties keitimo arba nutraukimo atveju apie perskaičiuotą paramos sumos dydį savivaldybė informuoja taisyklių 57 punkte nustatyta tvarka. Pranešimuose apie priimtą sprendimą neskirti paramos privalo būti nurodyti sprendimo priėmimo pagrindai ir sprendimo apskundimo tvarka;

40.2. mėnesiui pasibaigus, ne vėliau kaip iki kito mėnesio 5 d. pateikia Agentūrai informaciją apie priimtus sprendimus skirti paramą, suvesdama į ŽŪMIS šių taisyklių 4 priede nurodytus duomenis apie preliminarų lėšų poreikį daliai draudimo įmokų kompensuoti.

41. Pareiškėjas tampa paramos gavėju nuo sprendimo dėl paramos skyrimo priėmimo dienos.

42. Agentūra:

42.1. gavusi iš savivaldybės Taisyklių 35.5 papunktyje nurodytą paklausimą dėl informacijos pateikimo ir siekdama patikrinti, ar pareiškėjas atitinka bent vieną iš Taisyklių 9.4.2 papunktyje nustatytų reikalavimų, gali paramos gavėjo paprašyti pateikti įrodymų dėl žemės ūkio svarbos pareiškėjo veikloje pasirinktinai pagal vieną iš įrodymo kriterijų, nurodytų šių Taisyklių 9.4.2 papunktyje, nurodydama duomenų pateikimo terminą, kuris negali būti ilgesnis kaip 10 darbo dienų:

42.1.1. dėl šių Taisyklių 9.4.2.1 ir 9.4.2.2 papunkčiuose nurodytų kriterijų – pateikti duomenis apie gaunamas pajamas Pažymos apie žemės ūkio veiklos subjekto pajamų ir (arba) tiesioginių išmokų sumos dalį, būtiną žemės ūkio veiklos subjektų aktyvumui įrodyti, per praėjusius kalendorinius metus, numatytos Žemės ūkio veiklos svarbos įrodymo kriterijų, pagal kuriuos skaičiuojama pajamų ir (arba) tiesioginių išmokų sumos dalis, įvertinimo metodikoje, patvirtintoje Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2015 m. birželio 29 d. įsakymu Nr. 3D-541 „Dėl Žemės ūkio veiklos svarbos įrodymo kriterijų, pagal kuriuos skaičiuojama pajamų ir (arba) tiesioginių išmokų sumos dalis, įvertinimo metodikos patvirtinimo“, pagrindu bei Agentūros nurodymu kitus susijusius dokumentus;

42.1.2. dėl šių Taisyklių 9.4.2.3 papunktyje nurodyto kriterijaus – pateikti įrodymą, kad yra įregistravęs ūkininko ūkį teisės aktų nustatyta tvarka (taikoma, kai paramos gavėjas yra fizinis asmuo) arba pateikti duomenis apie vykdomose veiklose patiriamas sąnaudas Pažymos apie žemės ūkio veiklos subjekto vykdomų veiklų sąnaudas, numatytos Žemės ūkio veiklos subjektų vykdomų veiklų sąnaudų įvertinimo metodikoje, patvirtintoje Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2015 m. birželio 29 d. įsakymu Nr. 3D-542 „Dėl Žemės ūkio veiklos subjektų vykdomų veiklų sąnaudų įvertinimo metodikos patvirtinimo“, pagrindu bei Agentūros nurodymu kitus susijusius dokumentus;

42.2. patikrinusi pareiškėjo atitiktį Taisyklių 9.4.2 arba 9.4.3 papunkčiuose nustatytiems reikalavimams, apie patikrinimo rezultatus raštu informuoja savivaldybę;

42.3. gavusi iš savivaldybės Taisyklių 35.8 papunktyje nurodytą paklausimą:

42.3.1. atlieka pareiškėjo atlikto ūkinių gyvūnų draudimo paslaugų pirkimo tinkamumo įvertinimą darbo procedūrų aprašuose nustatyta tvarka;

42.3.2. įvertinusi, ar ūkinių gyvūnų draudimo paslaugų pirkimas atliktas tinkamai, apie įvertinimo rezultatus raštu informuoja savivaldybę.

43. Jei pareiškėjas mirė po paramos paraiškos pateikimo, bet iki sprendimo skirti paramą priėmimo dienos, paramos paraiška išregistruojama.

44. Paramos gavėjui mirus ar esant nenugalimos jėgos (force majeure) aplinkybėms, dėl kurių paramos gavėjas negali vykdyti prisiimtų įsipareigojimų po sprendimo skirti paramą priėmimo, pareiškėjo prisiimti įsipareigojimai gali būti perduoti asmeniui, perimančiam paramos gavėjo įsipareigojimus ir tęsiančiam veiklą, jeigu jis įsipareigojimų perėmimo metu atitinka pareiškėjo tinkamumo gauti paramą sąlygas ir reikalavimus. Asmuo, perimantis paramos gavėjo įsipareigojimus, pateikia savivaldybei rašytinį prašymą dėl įsipareigojimų perėmimo ir paramos gavėjo mirties arba nenugalimos jėgos (force majeure) aplinkybių patvirtinimo dokumentus.

 

XIII SKYRIUS

MOKĖJIMO DOKUMENTŲ TEIKIMO, VERTINIMO IR PARAMOS IŠMOKĖJIMO TVARKA

 

45. Paramos gavėjas, sumokėjęs draudimo įmonei visą pagal draudimo sutartį mokėtiną draudimo įmoką ir draudimo sutarčiai pasibaigus ar ją nutraukus, ne vėliau kaip per 60 kalendorinių dienų nuo sutarties pasibaigimo ar nutraukimo savivaldybei pateikia:

45.1. visus draudimo sutarties pakeitimus (tuo atveju, jei draudimo sutartis per jos galiojimo laikotarpį buvo keičiama ar buvo nutraukta);

45.2. visos pagal draudimo sutartį mokėtinos draudimo įmokos sumokėjimo patvirtinimo dokumentus;

45.3. tuo atveju, jei įvyko draužiamasis įvykis ir pagal draudimo sutartį buvo išmokėtos draudimo išmokos – patirto nuostolio dydį ir draudimo įmonės išmokėtų draudimo išmokų dydį pagrindžiančius dokumentus, kuriuose būtų nurodytas prarastų ūkinių gyvūnų skaičius pagal ūkinių gyvūnų rūšis, nurodytas Ūkinių gyvūnų kainų sąraše;

46. Taisyklių 45.1–45.3 papunkčiuose nurodyti dokumentai (toliau – mokėjimo dokumentai) pateikiami savivaldybei asmeniškai, per įgaliotą asmenį ar registruotu paštu. Turi būti pateikiami mokėjimo dokumentų originalai arba kopijos, patvirtintos paramos gavėjo parašu. Kiekvienas mokėjimo dokumento lapas turi būti patvirtintas paramos gavėjo parašu.

47. Pagal šias Taisykles tinkamais laikomi tik tie paramos gavėjų atsiskaitymai su draudimo įmonėmis, kurie vykdyti per finansines institucijas.

48. Mokėjimo dokumentus iš paramos gavėjų priima ir juos registruoja savivaldybės darbuotojai vadovaudamiesi darbo procedūrų aprašais.

49. Savivaldybės darbuotojai ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo 45 punkte nurodytų mokėjimo dokumentų gavimo atlieka paramos gavėjo pateiktų mokėjimo dokumentų tikrinimą. Į 10 darbo dienų mokėjimo dokumentų vertinimo terminą neįskaičiuojami paklausimų paramos gavėjui ar kitoms institucijoms dėl papildomos informacijos pateikimo ir atsakymų gavimo terminai.

50. Mokėjimo dokumentų vertinimo procesą organizuoja bei pateiktus mokėjimo dokumentus vertina savivaldybės darbuotojai vadovaudamiesi darbo procedūrų aprašais.

51. Paramos gavėjas dėl pateisinamų priežasčių norėdamas pratęsti Taisyklių 45 punkte nurodytą mokėjimo dokumentų pateikimo terminą savivaldybei iki Taisyklių 45 punkte nurodyto termino pabaigos Taisyklių 46 punkte nurodytais būdais pateikia argumentuotą prašymą dėl termino pratęsimo. Visais atvejais mokėjimo dokumentų pateikimo terminas negali būti pratęstas daugiau nei 30 kalendorinių dienų.

52. Priėmus mokėjimo dokumentus, patikrinama, ar:

52.1. reikalaujami mokėjimo dokumentai pateikti nepasibaigus mokėjimo dokumentų pateikimo terminui;

52.2. pateikti visi reikalaujami mokėjimo dokumentai;

52.3. pateikti mokėjimo dokumentai atitinka šių Taisyklių 45–47 punktuose nustatytus reikalavimus;

52.4. pateikti mokėjimo dokumentai atitinka tinkamumo sąlygas ir reikalavimus gauti paramą, nurodytus Taisyklių 11.6–11.8 papunkčiuose;

52.5. išlaidos tinkamos finansuoti pagal Taisyklių IX skyriuje nustatytus reikalavimus.

53. Savivaldybė, įvertinusi pateiktus mokėjimo dokumentus, paramos gavėjui apskaičiuotą mokėtinos paramos sumos dydį, apie kurį paramos gavėjas buvo informuotas Taisyklių 40.1 papunktyje nustatyta tvarka, perskaičiuoja tuo atveju, jei:

53.1. pakeitus draudimo sutartį keitėsi apdraustųjų ūkinių gyvūnų skaičius, gyvūnų rūšys, gyvūnų grupės, draudimo suma ir (arba) draudimo įmokos suma;

53.2. draudimo sutartis buvo nutraukta ir dėl to paramos gavėjas sumokėjo mažesnę draudimo įmokos sumą, nei buvo nurodyta savivaldybei kartu su paramos paraiška pateiktoje draudimo sutartyje, arba dalis paramos gavėjo sumokėtos draudimo įmokos sumos buvo jam grąžinta;

53.3. buvo patirtas nuostolis įvykus draudžiamajam įvykiui.

54. Taisyklių 53 punkte nurodytais atvejais Savivaldybė draudimo sutarties atitiktį šių Taisyklių 11.6 papunktyje nurodytai sąlygai patikrina ir paramos gavėjui mokėtiną paramos sumą perskaičiuoja naudodama ŽŪIKVC skaičiuoklę. Skaičiavimo rezultatus atspausdina ir pasirašo skaičiavimus atlikęs savivaldybės darbuotojas.

55. Iškilus klausimų, susijusių su mokėjimo dokumentų vertinimu, savivaldybė gali paprašyti paramos gavėjo pateikti papildomus dokumentus ar trūkstamą informaciją, nurodydama duomenų pateikimo terminą, kuris negali būti ilgesnis kaip 10 darbo dienų. Šiuo atveju savivaldybė paramos gavėjui išsiunčia pranešimą raštu ir (arba) el. paštu, jeigu asmuo paramos paraiškoje sutiko, kad informacija jam būtų teikiama tokiu būdu.

56. Per savivaldybės nustatytą terminą nepateikus reikalaujamų dokumentų ar trūkstamos informacijos, mokėjimo dokumentai vertinami pagal turimus duomenis.

57. Savivaldybė apie patikslintą mokėtinos paramos sumos dydį ar priimtą sprendimą paramos neskirti registruotu laišku ir el. paštu, jei asmuo paramos paraiškoje sutiko, kad informacija jam būtų teikiama tokiu būdu, informuoja paramos gavėją per 10 darbo dienų nuo sprendimo priėmimo, nurodydama sprendimo priėmimo pagrindus ir sprendimo apskundimo tvarką. Jei paramos suma, apie kurią paramos gavėjas buvo informuotas 40.1 papunktyje nustatyta tvarka, nesikeičia, paramos gavėjas pakartotinai nėra informuojamas.

58. Savivaldybė, mėnesiui pasibaigus, ne vėliau kaip iki kito mėnesio 5 d. į ŽŪMIS suveda šių Taisyklių 5 priede nurodytus duomenis apie lėšų poreikį daliai draudimo įmokų kompensuoti.

59. Agentūra, gavusi Taisyklių 58 punkte nurodytus duomenis:

59.1. atlieka patikrą vietoje darbo procedūrų aprašuose nustatyta tvarka;

59.2. per 5 darbo dienas el. paštu kreipiasi į draudimo įmones dėl gautų duomenų patikrinimo, pateikdama Taisyklių 6 priede nurodytus duomenis apie visus paramos gavėjus, draudimo sutartis ir draudimo įmokų sumas.

60. Agentūra, gavusi iš draudimo įmonių informaciją dėl pateiktų duomenų apie paramos gavėjų draudimo sutartis ir sumokėtas draudimo įmokų sumas teisingumo (draudimo įmonės informaciją teikia pagal Agentūros ir draudimo įmonės dvišalėje sutartyje suderintas duomenų teikimo formas ir terminus), atrenka visas draudimo sutartis, dėl kurių nustatyti neatitikimai, ir atlieka duomenų administracinę patikrą darbo procedūrų aprašuose nustatyta tvarka.

61. Agentūrai gavus informacijos, kad dėl paramos gavėjo veiklos yra pradėtas ar atliekamas ikiteisminis tyrimas, galintis turėti įtakos įgyvendinant paramos paraiškoje nurodytą veiklą, Agentūra sustabdo paramos gavėjo duomenų administracinę patikrą, kol bus gautos teisėsaugos institucijų išvados, ir apie tai informuoja Ministeriją ir savivaldybę.

62. Paramos suma ar jos dalis neišmokama paramos gavėjui, jeigu Agentūra patikros metu nustato, kad:

62.1. paramos gavėjas ar jo pateikti dokumentai neatitinka Taisyklėse nustatytų sąlygų ir reikalavimų;

62.2. paramos gavėjui priklausanti paramos suma yra mažesnė nei savivaldybės apskaičiuota  mokėtina paramos suma.

63. Agentūra apie patikros vietoje metu ir duomenų administracinės patikros metu nustatytus neatitikimus, pritaikytas sankcijas ir (ar) kitas vertinimo metu rastas klaidas raštu ir (ar) el. paštu informuoja savivaldybę. Gavusi minėtą informaciją, savivaldybė patikslina priimtus sprendimus ir apie tai informuoja Agentūrą ir atitinkamą paramos gavėją Taisyklių 57 punkte nurodytu būdu.

64. Paramos lėšoms išmokėti taikomas išlaidų kompensavimo būdas.

65. Agentūra ne rečiau kaip vieną kartą per ketvirtį užsako lėšas ir išmoka jas paramos gavėjams Administravimo taisyklėse nustatyta tvarka.

66. Informacija apie paramos gavėjus skelbiama Agentūros interneto svetainėje www.nma.lt, nurodant priemonės pavadinimą, paramos gavėjo vardą ir pavardę arba pavadinimą ir sumas, kurias gavo kiekvienas paramos gavėjas.

67. Visa paramos suma išmokama tiesiogiai paramos gavėjui.

68. Parama mokama neatsižvelgiant į tai, ar draudžiamasis įvykis įvyko, ar ne.

 

XIV SKYRIUS

SANKCIJOS

 

69. Netinkamai įgyvendinančiam remiamą veiklą paramos gavėjui gali būti taikomos ES ir Lietuvos Respublikos teisės aktuose numatytos sankcijos.

70. Pagal priemonės veiklos sritį pareiškėjui arba paramos gavėjui nesilaikant teisės aktų reikalavimų ar pažeidžiant paramos paraiškos sąlygas, numatomos sankcijų rūšys: paramos sumažinimas ir (arba) paramos susigrąžinimas, apribojimas teikti paraiškas, kitos poveikio priemonės dėl su gauta arba prašoma parama susijusių įsipareigojimų nevykdymo ir (arba) nustatytų reikalavimų nesilaikymo.

71. Detali sankcijų apskaičiavimo ir taikymo tvarka nustatyta Sankcijų už teisės aktų nuostatų pažeidimus įgyvendinant Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programos priemones taikymo metodikoje, patvirtintoje Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2014 m. gruodžio 4 d. įsakymu Nr. 3D-929 „Dėl Sankcijų už teisės aktų nuostatų pažeidimus įgyvendinant Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programos priemones taikymo metodikos patvirtinimo“.

72. Priemonės veiklos sričiai taikytinos specifinės sankcijos: kai patikros vietoje metu nustatoma, kad dokumentais pagrįstas laikytų ūkinių gyvūnų skaičius draudimo sutarties pasirašymo ir (ar) draudimo sutarties pakeitimo dieną yra mažesnis nei ūkinių gyvūnų skaičius, nurodytas draudimo sutartyje ir Ūkinių gyvūnų registre (skaičiuojama kiekvienai ūkinių gyvūnų rūšiai atskirai), paramos gavėjui atsižvelgiant į patikros vietoje metu nustatytą dokumentais pagrįstą laikytų ūkinių gyvūnų skaičių Taisyklėse nustatyta tvarka apskaičiuota mokėtina paramos suma:

72.1. mažinama 5 proc. – kai nustatytas skirtumas sudaro ne daugiau kaip 10 proc. draudimo sutartyje ar Ūkinių gyvūnų registre nurodyto ūkinių gyvūnų skaičiaus (palyginimui imamas mažesnis skaičius, nurodytas draudimo sutartyje arba Ūkinių gyvūnų registre);

72.2. mažinama 15 proc. – kai nustatytas skirtumas sudaro nuo daugiau kaip 10 iki 20 proc. draudimo sutartyje ar Ūkinių gyvūnų registre nurodyto ūkinių gyvūnų skaičiaus;

72.3. mažinama 35 proc. – kai nustatytas skirtumas sudaro nuo daugiau kaip 20 iki 50 proc. draudimo sutartyje ar Ūkinių gyvūnų registre nurodyto ūkinių gyvūnų skaičiaus;

72.4. neskiriama – kai nustatytas skirtumas sudaro daugiau kaip 50 proc. draudimo sutartyje ar Ūkinių gyvūnų registre nurodyto ūkinių gyvūnų skaičiaus. Šiuo atveju paramos gavėjas netenka teisės dalyvauti pagal priemonę tuos kalendorinius metus, kuriais nustatyta, kad nesilaikoma reikalavimų, ir kitus kalendorinius metus.

73. Paramos gavėjui pažeidus pirkimų vykdymo tvarką, sankcijos taikomos pagal Sankcijų paramos gavėjams, pažeidusiems pirkimų vykdymo tvarką, taikymo metodiką, patvirtintą

Nacionalinės mokėjimo agentūros prie Žemės ūkio ministerijos direktoriaus 2013 m. sausio 23 d. įsakymu Nr. BR1-83 „Dėl Sankcijų paramos gavėjams, pažeidusiems pirkimų vykdymo tvarką, taikymo metodikos patvirtinimo“.

74. Sankcijos netaikomos, jei nustatytų reikalavimų nesilaikoma dėl nenugalimos jėgos (force majeure) aplinkybių.

 

XV SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

75. Ministerijos prašymu Agentūra teikia Ministerijai jos prašomą informaciją, susijusią su pagal šias Taisykles teikiama parama.

76. Dokumentų saugojimo, sprendimų apskundimo tvarką ir kitus klausimus, neaptartus šiose Taisyklėse, reglamentuoja Administravimo taisyklės ir kiti teisės aktai.

77. Pareiškėjai, gavę išmokas neteisėtai, arba asmenys, prisidėję prie neteisėtų išmokų gavimo (sąmoningai patvirtinę klaidingus duomenis), atsako Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka.

_______________________