VILNIAUS RAJONO SAVIVALDYBĖS TARYBA
SPRENDIMAS
DĖL VILNIAUS RAJONO SAVIVALDYBĖS 2021 M. UŽIMTUMO DIDINIMO
PROGRAMOS PATVIRTINIMO
2021 m. sausio 29 d. Nr. T3-7
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 7 str. 18 p., Lietuvos Respublikos užimtumo įstatymo 48 str., remdamasi Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2017 m. gegužės 23 d. įsakymu Nr. A1-257 patvirtintu Užimtumo didinimo programų rengimo ir jų finansavimo tvarkos aprašu, Vilniaus rajono savivaldybės taryba n u s p r e n d ž i a:
2. Pavesti Vilniaus rajono savivaldybės administracijos direktoriui organizuoti darbdavių, kurie vykdys Vilniaus rajono savivaldybės 2021 m. užimtumo didinimo programoje numatytas priemones, atranką.
PATVIRTINTA
Vilniaus rajono savivaldybės tarybos
2021 m. sausio 29 d.
sprendimu Nr. T3-7
VILNIAUS RAJONO SAVIVALDYBĖS 2021 METŲ
UŽIMTUMO DIDINIMO PROGRAMA
I SKYRIUS
ĮVADAS
1. Vilniaus rajono savivaldybės užimtumo didinimo 2021 m. programa (toliau – Programa) parengta vadovaujantis Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 7 straipsnio 18 punktu, Lietuvos Respublikos užimtumo įstatymo 48 punktu, remiantis Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2017 m. gegužės 23 d. įsakymu Nr. A1-257 patvirtintu Užimtumo didinimo programų rengimo ir jų finansavimo tvarkos aprašu.
2. Programos tikslas: užtikrinti 2019 ir 2020 metais vykdytų Užimtumo didinimo programų eigoje darbų tęstinumą, didinti Vilniaus rajono savivaldybės gyventojų užimtumą, padėti įgyvendinti šalies užimtumo rėmimo politiką bei mažinti socialinę atskirtį tarp bendruomenės narių.
3. Programos dalyviai bus atrenkami bendradarbiaujant su Užimtumo tarnybos Vilniaus rajono skyriaus specialistais, atsižvelgiant į tai, kokios kvalifikacijos ir kokių gebėjimų potencialių darbuotojų pageidaus būsimi darbdaviai.
II SKYRIUS
BŪKLĖS ANALIZĖ
5. Vilniaus rajono savivaldybė – viena didžiausių savivaldybių Lietuvoje kuri iš visų pusių žiedu apglėbia sostinę – Vilnių. Rytuose ribojasi su Baltarusijos Respublika, šiaurėje – Švenčionių, Molėtų ir Širvintų r., vakaruose – Elektrėnų ir Trakų r., pietuose – Šalčininkų r.
6. Teritoriniu - administraciniu požiūriu Savivaldybė suskirstyta į 23 seniūnijas, vienintelis rajono miestas – Nemenčinė.
9. Didelės įmonės koncentruojasi šalia Vilniaus miesto esančiose seniūnijose (Nemėžio, Avižienių, Pagirių, Nemenčinės, Rudaminos).
10. Pagrindiniai darbo rinką ir asmenų užimtumo būklę apibūdinantys duomenys:
Rodiklis
|
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
Vilniaus rajono savivaldybės gyventojų skaičius |
102268 |
103531 |
105122 |
106957 |
Bedarbių skaičius (laikotarpio pabaigoje) |
5061 |
5414 |
5446 |
7768 |
Bedarbių procentas nuo darbingo amžiaus gyventojų (vidurkis) |
8,2 |
8,7 |
8,6 |
12,0 |
Ilgalaikių bedarbių skaičius (laikotarpio pabaigoje) |
1329 |
1244 |
1028 |
1518 |
Bedarbių moterų skaičius (laikotarpio pabaigoje) |
2275 |
2471 |
2451 |
3585 |
Bedarbių vyrų skaičius (laikotarpio pabaigoje) |
2786 |
2942 |
2995 |
4147 |
Vyresnių nei 50 metų amžiaus bedarbių skaičius |
x |
2132 |
2207 |
3065 |
Jaunų (16-29) bedarbių skaičius (laikotarpio pabaigoje) |
703 |
757 |
765 |
1364 |
Laisvų darbo vietų skaičius (laikotarpio pabaigoje) |
243 |
275 |
215 |
178 |
Šaltiniai: Užimtumo tarnybos duomenys.
SITUACIJA VILNIAUS RAJONO SAVIVALDYBĖJE
Šaltinis: https://uzt.lt/darbo-rinka/temines-darbo-rinkos-apzvalgos/rekomendacijos-sav/
Dažniausiai registruoto nedarbo rodiklis pasižymi sezoniškumu, t. y. žiemos mėnesiais bedarbių skaičius didėja, prasidedant pavasariui dažniausiai mažėja. Tačiau 2020 metais kovo 16 d. šalyje paskelbus ekstremalią situaciją ir karantiną, situacija pasikeitė - mažėjo darbo jėgos paklausa. Darbdaviai susiklosčius tokiai situacijai registravo žymiai mažiau darbo pasiūlymų. Ypač didelį poveikį Covid-19 turėjo jaunimo nedarbo rodikliams. Jaunimo nedarbą labiausiai sąlygoja tai, kad didžioji dalis dirba prekybos, paslaugų ir aptarnavimo sektoriuose, kurie ir yra labiausiai paveikti Covid-19.
BEDARBIŲ UŽIMTUMĄ ĮTAKOJANTYS VEIKSNIAI
Veiksniai
|
Proc. |
Šeimos narių slauga |
8,4 |
Nepilnamečių vaikų priežiūra |
6,7 |
Susisiekimo problemos |
31,5 |
Socialinių įgūdžių stoka |
7,9 |
Žalingi įpročiai |
12,1 |
Sveikatos problemos |
30,3 |
Kita (antstoliai ir kt.) |
2,8 |
Šaltiniai: Užimtumo tarnybos duomenys.
Vilniaus rajono ilgalaikė struktūrinė problema – ilgalaikis nedarbas. Ilgalaikio nedarbo pasekmės – profesinių kvalifikacijų bei darbo patirties praradimas neigiamai veikiantis ekonominį rajono aktyvumą. Dėl ilgalaikio nedarbo asmenys praranda motyvaciją dirbti, siaurėja jų bendravimo aplinka, dėl nuolat patiriamo streso atsiranda fizinės ir psichinės sveikatos problemų, jie tampa socialiai atskirti, tampa nuolatiniais socialinės paramos gavėjais. Ilgalaikis nedarbas pakeičia žmogaus mąstymą, neigiamai įtakoja savivertę, o tai tokiems asmenims apsunkina galimybes įsidarbinti. Atsižvelgiant į tai, kad bedarbių skaičius nuolat didėja, poreikis didinti asmenų, ilgą laiką nedirbančių, užimtumą išlieka.
11. Bedarbių poreikis dalyvauti Programoje nustatomas:
11.1. atsižvelgiant į ieškančių darbo asmenų, turinčių sunkumų integruojantis į darbo rinką dėl nepakankamos kvalifikacijos, darbo patirtį, ilgalaikį nedarbą, amžių, šeimynines aplinkybes;
III SKYRIUS
PASLAUGŲ IR PRIEMONIŲ PLANAS
13. Programa metinė. Programos tęstinumas užtikrina, kad seniūnijose nuosekliai mažėtų piniginės socialinės paramos poreikis ir būtų užtikrinama nuosekli socialinė bendruomenės raida.
14. Atlikus analizę nustatyta, kad dauguma tikslinių grupių bedarbių yra nekvalifikuoti. Atsižvelgiant į seniūnų pasiūlymus, įvertinus tikslinių grupių bedarbių integravimosi į darbo rinką galimybes, darytina išvada, kad viena iš priimtiniausių Užimtumo didinimo programos priemonių yra laikinieji darbai. Pirmenybė bus teikiama Vilniaus rajono savivaldybės administracijos seniūnijoms.
15. Programoje numatyti nenuolatinio pobūdžio darbai:
15.1. teritorijos tvarkymo darbai (šiukšlių rinkimas, šienavimas, sniego valymas, autobusų stotelių priežiūra, gėlynų priežiūra, miško pakraščių tvarkymas, viešų prekybos vietų priežiūra);
15.2. socialinės bei visuomeninės paskirties objektų kvalifikacijos nereikalaujantys pagalbiniai statybos ir remonto darbai;
15.3. pagalbiniai patalpų, aplinkos tvarkymo bei kiti darbai socialinės ir visuomeninės paskirties įmonėse, įstaigose bei organizacijose;
15.4. istorijos ir kultūros paveldo, kapinių, parkų, kitų saugomų bei turinčių išliekamąją vertę objektų tvarkymo pagalbiniai darbai;
15.6. pagalbiniai darbai teikiant socialines laikino pobūdžio paslaugas asmenims su sunkia negalia ir vienišiems pagyvenusiems ar neįgaliems asmenims;
16. Programos tikslinės bedarbių grupės (teikiama prioritetų suteikimo eilės tvarka):
16.2. nėščios moterys, vaiko motina (įmotė) arba tėvas (įtėvis), vaiko globėjas, rūpintojas ir asmenys, faktiškai auginantys vaiką (įvaikį) iki 8 metų arba neįgalų vaiką (įvaikį) iki 18 metų (iki 2005 m. liepos 1 d. pripažintą vaiku invalidu), ir asmenys, prižiūrintys sergančius ar neįgalius šeimos narius, kuriems Neįgalumo ir darbingumo nustatymo tarnybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos sprendimu nustatyta nuolatinė slauga ar priežiūra;
16.4. grįžę iš laisvės atėmimo vietų, kai laisvės atėmimo laikotarpis buvo ilgesnis kaip 6 mėnesiai, jeigu jie kreipiasi į Užimtumo tarnybą ne vėliau kaip per 6 mėnesius nuo grįžimo iš laisvės atėmimo vietų;
16.5. priklausomi nuo narkotinių, psichotropinių ir kitų psichiką veikiančių medžiagų, baigę psichologinės socialinės ir (ar) profesinės reabilitacijos programas, jeigu jie kreipiasi į Užimtumo tarnybą ne vėliau kaip per 6 mėnesius nuo psichologinės socialinės ir (ar) profesinės reabilitacijos programos baigimo asmenys bei kiti asmenys, patiriantys socialinę riziką;
16.6. grįžę į Lietuvą nuolat gyventi politiniai kaliniai ir tremtiniai bei jų šeimų nariai (sutuoktinis, vaikai (įvaikiai) iki 18 metų), jeigu jie kreipiasi į Užimtumo tarnybą ne vėliau kaip per 6 mėnesius nuo grįžimo į Lietuvą nuolat gyventi dienos;
17. Darbdaviai atsižvelgdami į Užimtumo tarnybos (Vilniaus rajono sk.) darbuotojų rekomendacijas, atrenka asmenis, dalyvausiančius užimtumo didinimo programoje.
18. Laukiami Programos rezultatai – įgyvendinus šioje Programoje iškeltą tikslą, labiausiai socialiai pažeidžiami asmenys turės galimybę laikinai įsidarbinti, siekiant atstatyti darbo įgūdžius bei užsidirbti pragyvenimui būtinų lėšų, bus motyvuojami susirasti nuolatinį darbą.
20. Siunčiant dalyvauti Programoje asmenis iki 18 metų, turi būti atsižvelgta į Lietuvos Respublikos darbo kodekso ir kitų norminių teisės aktų nustatytas šių asmenų darbo sąlygas ir jų įdarbinimo tvarką.
21. Darbdaviai su ieškančiais darbo asmenimis sudaro terminuotas darbo sutartis. Bedarbių dalyvavimo Programoje trukmė 2–6 mėn.
IV SKYRIUS
FINANSAVIMO PLANAS
23. Programa finansuojama iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto specialiųjų tikslinių dotacijų savivaldybės biudžetui lėšų.
17. Darbdaviui, įdarbinusiam pagal terminuotą darbo sutartį Užimtumo tarnybos registruotus asmenis, už kiekvieną įdarbintą asmenį mokamos šios kompensacijos:
17.1. darbo užmokesčio kompensacija už įdarbinto asmens faktiškai dirbtą laiką pagal tą mėnesį galiojantį Vyriausybės patvirtintą minimalų valandinį atlygį;
19. Vykdydamas Užimtumo programą darbdavys įsipareigoja:
19.1. sudaryti su darbo ieškančiais asmenimis, atitinkančiais darbdavio pateiktus reikalavimus (toliau vadinama – darbuotojai), terminuotas darbo sutartis;
V SKYRIUS
PRIEŽIŪRA IR ĮVERTINIMAS
21. Vilniaus rajono savivaldybės administracijos Ekonomikos ir turto skyrius, vykdydamas programos priežiūrą, palaikys nuolatinį ryšį su Programos vykdytojais, keisis informacija su Užimtumo tarnybos Vilniaus rajono skyriumi apie tikslinės bedarbių grupės poreikius. Taip bus užtikrinamas programos vykdymo efektyvumas.
22. Programos vykdytojai teiks informaciją Vilniaus rajono savivaldybės administracijos Ekonomikos ir turto skyriui apie įdarbintus bedarbius.
VI SKYRIUS
UŽIMTUMO DIDINIMO PROGRAMOS VIEŠINIMAS