Oro Navigacija_naujas logotipas_2018

 

 

 

VALSTYBĖS ĮMONĖS „ORO NAVIGACIJA“

GENERALINIS DIREKTORIUS

 

ĮSAKYMAS

DĖL BEPILOČIŲ ORLAIVIŲ SKRYDŽIŲ AERODROMŲ SKRYDŽIŲ VALDYMO ZONOSE

VIRŠ NUSTATYTŲ MAKSIMALIAI LEISTINŲ AUKŠČIŲ VYKDYMO TVARKOS APRAŠO

PATVIRTINIMO

 

2022 m. spalio 14 d. Nr. V-210

Vilnius

 

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos aviacijos įstatymo 35 straipsnio 10 dalimi:

1. T v i r t i n u  Bepiločių orlaivių skrydžių aerodromų skrydžių valdymo zonose virš nustatytų maksimaliai leistinų aukščių vykdymo tvarkos aprašą (pridedama).

2. N u s t a t a u, kad šis įsakymas skelbiamas Lietuvos Respublikos oro navigacijos informacijos rinkinyje ir Lietuvos Respublikos teisės aktų registre.

 

 

 

Generalinis direktorius                                                                                   Saulius Batavičius

 


 

PATVIRTINTA

Valstybės įmonės „Oro navigacija“

generalinio direktoriaus

2022 m. spalio 14 d.

įsakymu Nr. V-210

 

 

 

 

BEPILOČIŲ ORLAIVIŲ SKRYDŽIŲ AERODROMŲ SKRYDŽIŲ VALDYMO ZONOSE

VIRŠ NUSTATYTŲ MAKSIMALIAI LEISTINŲ AUKŠČIŲ VYKDYMO

TVARKOS APRAŠAS

 

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1.    Bepiločių orlaivių skrydžių aerodromų skrydžių valdymo zonose virš nustatytų maksimaliai leistinų aukščių vykdymo tvarkos aprašas (toliau – Tvarkos aprašas) parengtas įgyvendinant Lietuvos Respublikos aviacijos įstatymo 35 straipsnio 10 dalį.

2.    Tvarkos aprašas nustato specialiosios ir sertifikuotosios kategorijos bepiločių orlaivių skrydžių aerodromų skrydžių valdymo zonose virš maksimaliai leistinų aukščių (nustatyti valstybės įmonės „Oro navigacija“ generalinio direktoriaus 2022 m. balandžio 7 d. įsakymu Nr. V-90 „Dėl maksimaliai leistinų aukščių bepiločių orlaivių skrydžiams aerodromų skrydžių valdymo zonose nustatymo“) vykdymo sąlygas.

3.    Vykdyti atvirosios kategorijos bepiločių orlaivių skrydžius virš nustatytų maksimaliai leistinų aukščių draudžiama.

4.    Bepiločių orlaivių specialiosios ir sertifikuotosios kategorijos skrydžiams aerodromų skrydžių valdymo zonose, vykdomiems iki nustatytų maksimaliai leistinų aukščių ir (arba) virš jų (tokie skrydžiai gali būti vykdomi tik, kai Tvarkos aprašo nustatyta tvarka jiems gautas oro eismo paslaugų teikėjo, o Tvarkos aprašo 13 punkte nurodytais atvejais ir kitų atsakingų šalių leidimas), netaikomos 2012 m. rugsėjo 26 d. Komisijos įgyvendinimo reglamento (ES) Nr. 923/2012, kuriuo nustatomos bendrosios skrydžių taisyklės ir veiklos nuostatos dėl oro navigacijos paslaugų ir procedūrų ir iš dalies keičiami Įgyvendinimo reglamentas (ES) Nr. 1035/2011 ir reglamentai (EB) Nr. 1265/2007, (EB) Nr. 1794/2006, (EB) Nr. 730/2006, (EB) Nr. 1033/2006 ir (ES) Nr. 255/2010 (su visais jo pakeitimais) priedo SERA.6001 dalies a punkto 3 ir 4 papunkčių nuostatos.

5.    Tvarkos apraše naudojamos šios sąvokos:

5.1 Bepilotis orlaivis (toliau – BO) - orlaivis, naudojamas arba suprojektuotas veikti autonomiškai arba būti pilotuojamas nuotoliniu būdu be piloto jame.

5.2 Bepiločių orlaivių grupės skrydis – tai BO skrydis, kurį vienu metu pagal tas pačias skrydžio sąlygas vykdo grupė iš dviejų ar daugiau BO, valdomų to paties nuotolinio piloto.

5.3 Bepiločio orlaivio sistemos naudotojas (toliau – BO naudotojas) – juridinis arba fizinis asmuo, naudojantis arba ketinantis naudoti vieną arba daugiau BO sistemų. BO naudotojas gali būti ir nuotoliniu pilotu.

5.4 Maksimaliai leistinas aukštis (toliau – MLA) – aerodromo skrydžių valdymo zonoje oro eismo paslaugų teikėjo nustatytas atitinkamo sektoriaus aukštis, iki kuriuo (imtinai) BO skrydžiai vykdomi be oro eismo paslaugų teikėjo leidimo.

5.5 Nuotolinis pilotas – fizinis asmuo, atsakingas už saugų BO skrydžio vykdymą rankiniu būdu valdant jo skrydžio valdymo svirtis arba, kai BO skrenda automatiškai, stebintis jo maršrutą, ir galintis bet kada keisti skrydžio parametrus (maršrutą, aukštį ir kt.).

5.6 Oro eismo paslaugų teikėjas – oro eismo paslaugas Lietuvos Respublikoje teikti paskirta valstybės įmonė „Oro navigacija“.

5.7 Pareiškėjas – Tvarkos aprašo 1 priede nurodytos formos paraiškos dėl planuojamo BO skrydžio aerodromo skrydžių valdymo zonoje teikėjas (juo gali būti tiek BO naudotojas, tiek nuotolinis pilotas).

5.8 Teritorija šalia aerodromo – žemės paviršiaus plotas 500 m atstumu nuo bet kurio aerodromo aptvėrimo ribos taško.

5.9 Kitos Tvarkos apraše naudojamos sąvokos atitinka sąvokas, apibrėžtas Europos Sąjungos reglamentuose, Lietuvos Respublikos aviacijos įstatyme ir kituose aviacijos veiklą reglamentuojančiuose teisės aktuose.

 

II SKYRIUS

BENDRIEJI BEPILOČIŲ ORLAIVIŲ SKRYDŽIŲ VIRŠ NUSTATYTŲ MAKSIMALIAI LEISTINŲ AUKŠČIŲ AERODROMO SKRYDŽIŲ VALDYMO ZONOJE REIKALAVIMAI

 

6.    BO skrydžiai iki (imtinai) MLA vykdomi laikantis 2019 m. gegužės 24 d. Komisijos įgyvendinimo reglamento (ES) 2019/947 dėl bepiločių orlaivių naudojimo taisyklių ir tvarkos reikalavimų.

7.    BO naudotojas prisiima visą atsakomybę už žalą, padarytą trečiosioms šalims ir aplinkai dėl savo ir (arba) nuotolinio piloto veiksmų ar neveikimo.

8.    BO naudotojas ir nuotolinis pilotas, ketinantis vykdyti skrydžius aerodromo skrydžių valdymo zonoje (toliau ir – CTR), turi būti apdraustas civilinės atsakomybės draudimu vykdant šią veiklą.

9.    BO, vykdantys skrydžius aerodromų CTR virš MLA, turi turėti automatinio grįžimo į BO pakilimo vietą (starto vietą) funkcionalumą.

10.  Vienu metu virš nustatytų MLA vykdyti skrydį aerodromo CTR gali tik vienas BO arba viena BO grupė.

11.  Nuotolinis pilotas atsako už saugios BO (ar jų grupės) pakilimo vietos pasirinkimą, kad skrydis nesukeltų pavojaus žmonių ir jų turto saugai bei atitiktų taikomus teisės aktų reikalavimus.

12.  Vykdant BO grupės skrydį, visa BO grupė turi kilti iš vienos pakilimo vietos.

13.  BO skrydžius virš aerodromo ir / ar teritorijos šalia aerodromo, galima vykdyti tik su atitinkamo aerodromo valdytojo/įgalioto asmens arba Lietuvos kariuomenės Karinių oro pajėgų Aviacijos bazės (toliau – LK KOP AB) vado ir oro eismo paslaugų teikėjo leidimu.

 

III SKYRIUS

BEPILOČIŲ ORLAIVIŲ SKRYDŽIŲ VIRŠ NUSTATYTŲ MAKSIMALIAI LEISTINŲ AUKŠČIŲ AERODROMO SKRYDŽIŲ VALDYMO ZONOJE PLANAVIMAS

 

14.  Planuodamas BO skrydį aerodromo CTR aukščiau MLA, BO naudotojas (arba nuotolinis pilotas) Tvarkos aprašo 15 punkte nustatytu terminu turi pateikti valstybės įmonei „Oro navigacija“ elektroniniu paštu (amc@ans.lt) užpildytą Tvarkos aprašo 1 priede nurodytos formos paraišką dėl planuojamo BO skrydžio aerodromo skrydžių valdymo zonoje (toliau – Paraiška). Paraiškos forma paskelbta valstybės įmonės „Oro navigacija” interneto svetainėje, skiltyje Aviacijos informacija.

15 Paraiškos turi būti pateikiamos ne vėliau kaip prieš 2 darbo dienas, t. y. vieną darbo dieną iki BO skrydžių išvakarių 11.00 val. vietos laiku.

16.  Jei BO skrydžiai pagal tas pačias sąlygas vykdomi kelias dienas iš eilės, kiekvienai dienai turi būti pateikta atskira Paraiška.

17.  Jei BO skrydis planuojamas virš aerodromo teritorijos ir / arba teritorijos šalia aerodromo, kartu su Paraiška pareiškėjas turi pateikti aerodromo valdytojo / įgalioto asmens arba LK KOP AB išduotą leidimą vykdyti BO skrydį ar jo kopiją ir atitinkamai pažymėti apie turimą leidimą Paraiškos 4.7 laukelyje.

18.  Pateikdamas Paraišką, pareiškėjas patvirtina, kad supranta Tvarkos aprašo nuostatas ir Paraiškos turinį.

19.  Pateikdamas Paraišką, pareiškėjas sutinka, kad valstybės įmonė „Oro navigacija“ tvarkytų ir saugotų asmens duomenis, pateiktus Paraiškoje, tik šios veiklos vykdymo tikslais.

20.  Paraiškos 4.8 laukelyje pareiškėjas nurodo VšĮ Transporto kompetencijų agentūros (toliau – TKA) leidimo vykdyti specialiosios ir sertifikuotosios kategorijos BO skrydžius numerį ir datą.

21.  BO grupės skrydžiui pareiškėjas teikia vieną Paraišką. Paraiškoje nurodomas vienas nuotolinis pilotas, atsakingas už BO grupės skrydį. Nuotolinis pilotas, atsakingas už BO grupės skrydį, skrydžio vykdymo metu palaiko ryšį su atitinkamo skrydžio valdymo centro skrydžių vadovu (toliau – SVC SV), informuodamas jį apie visos BO grupės skrydį.

22.  Valstybės įmonės „Oro navigacija“ atsakingas darbuotojas analizuoja gautą Paraišką ir priima sprendimą dėl jos patvirtinimo.

23Paraiška BO skrydžiui patvirtinama, jei įgyvendinamos šios sąlygos:

23.1.    Paraiška užpildyta tinkamai ir pridėti visi reikiami leidimai;

23.2.    atsižvelgiant į turimą informaciją BO skrydis suderinamas su kitomis tuo pačiu metu atitinkamame CTR numatytomis veiklomis;

23.3.    nėra anksčiau gautų prašymų atlikti tuo pačiu metu BO skrydį tame pačiame CTR.

24.  Valstybės įmonės „Oro navigacija“ atsakingo darbuotojo sprendimas pateikiamas pareiškėjui elektroniniu paštu ne vėliau nei iki 12.00 val. vietos laiku planuojamo BO skrydžio išvakarėse . Šis sprendimas:

24.1.    patvirtina Paraišką, arba

24.2.    patvirtina Paraišką su papildomomis skrydžio sąlygomis, arba

24.3.    Paraišką atmeta.

25.  Valstybės įmonės „Oro navigacija“ atsakingo darbuotojo sprendimas ir susijusi informacija pateikiama užpildant Paraiškos 5 dalį ir ją grąžinant pareiškėjui Tvarkos aprašo 24 punkte nustatytu terminu. Paraiškos atmetimo atveju, pareiškėjas turi būti informuojamas apie atmetimo priežastis.

26.  Tuo atveju, jei Paraiškoje nustatyti netikslumai arba trūksta informacijos, pareiškėjas apie tai nedelsiant informuojamas valstybės įmonės „Oro navigacija“ atsakingo darbuotojo. Papildyti Paraišką trūkstamais duomenimis arba ją pakoregavus, pakartotinai Paraišką pateikti galima ne vėliau kaip prieš 2 darbo dienas, t. y. vieną darbo dieną iki planuojamo BO skrydžio išvakarių 15.00 val. vietos laiku.

27.  Negavus valstybės įmonės „Oro navigacija“ atsakingo darbuotojo leidimo ar atsakymo į pateiktą Paraišką, atlikti BO skrydį draudžiama.

28.  Įsigaliojus iš anksto nenumatytiems ribojimams, kurie gali turėti įtakos BO virš MLA skrydžių vykdymui, apie tai nedelsiant informuojamas Paraiškos teikėjas.

29.  Valstybės įmonės „Oro navigacija“ atsakingo darbuotojo sprendimas atmesti paraišką arba nesuteikti leidimo BO skrydžiui yra galutinis ir neskundžiamas.

 

IV SKYRIUS

BEPILOČIŲ ORLAIVIŲ SKRYDŽIŲ VIRŠ NUSTATYTŲ MAKSIMALIAI LEISTINŲ AUKŠČIŲ AERODROMO SKRYDŽIŲ VALDYMO ZONOJE VYKDYMAS

 

30.  Skrydžio dieną BO nuotolinis pilotas privalo derinti BO skrydžio vykdymo sąlygas su atitinkamo SVC SV. Tuo tikslu, likus 30 min. iki planuojamo BO skrydžio, nuotolinis pilotas turi susisiekti su SVC SV Paraiškos 5.3. laukelyje nurodytu telefonu ir gauti leidimą skrydžiui.

31.  Atsižvelgdamas į oro eismo situaciją, SVC SV gali suteikti leidimą skrydžiui pagal Paraiškoje numatytas skrydžio sąlygas, leidimo skrydžiui nesuteikti arba išduoti leidimą pakeičiant suderintą skrydžio laiką, aukštį arba kitas sąlygas.

32Ryšys tarp nuotolinio piloto ir SVC SV palaikomas telefoninio ryšio priemonėmis (toliau – telefonas). Ryšio kokybei ir patikimumui užtikrinti nuotolinis pilotas privalo turėti ne mažiau dviejų telefonų (pagrindinio ir atsarginio). Telefonų akumuliatoriai turi būti įkrauti, kad būtų užtikrintas jų veikimas viso BO skrydžio metu.

33.  Prieš pradedant skrydį virš MLA, nuotolinis pilotas privalo pakartotinai susisiekti su SVC SV telefonu ir pranešti apie BO skrydžio virš MLA pradžią.

34.  Nuotolinis pilotas privalo atkartoti SVC SV išduotas skrydžio sąlygas bei vykdyti visus SVC SV nurodymus ir laikytis skrydžiui nustatytos vietos, aukščio, laiko ir kitų sąlygų.

35.  Jei neišduotas kitoks TKA leidimas dėl skrydžių sąlygų, BO skrydis virš MLA turi būti vykdomas tik nuotoliniam pilotui vizualiai stebint BO (arba BO grupę), ne didesniu nei 500 m horizontaliu atstumu nuo nuotolinio piloto bei ne aukščiau nei 300 m virš žemės paviršiaus.

36.  Jeigu vykdomas BO grupės skrydis, visi SVC SV nurodymai ir reikalavimai skrydžių vykdymui taikomi visai BO grupei kaip vienam BO.

37.  Viso BO skrydžio virš MLA metu nuotolinis pilotas turi būti pasiekiamas Paraiškoje nurodytu pagrindiniu bei atsarginiu telefonais ir turi nedelsdamas atsiliepti į SVC SV skambučius bei vykdyti visus SVC SV nurodymus (įskaitant nurodymą dėl skrydžio virš MLA nutraukimo).

38SVC SV nurodžius, nuotolinis pilotas privalo teikti informaciją telefonu apie skrydžio eigą SVC SV nustatytu periodiškumu.

39BO nuotolinis pilotas, įvykdęs SVC SV nurodymus (pvz., nužemėti žemiau MLA), turi nedelsdamas telefonu pranešti apie įvykdytą nurodymą minėtam SVC SV.

40Nuotolinis pilotas turi nedelsdamas, bet ne vėliau kaip per 5 min. nuo BO skrydžio pabaigos, telefonu pranešti SVC SV apie BO skrydžio virš MLA pabaigą.

41Praradus BO valdymą ir nesuveikus automatinio grįžimo į pakilimo (starto) vietą funkcijai bei įvykus kitiems BO skrydžio nesklandumams, galintiems turėti įtakos oro eismo saugai, nuotolinis pilotas turi nedelsdamas imtis visų įmanomų veiksmų, siekdamas išvengti žalos žmonėms ir jų turtui, bei ne vėliau kaip per 5 min. nuo įvykio pradžios informuoti atitinkamą SVC SV apie:

41.1.    BO valdymo praradimo metu prognozuojamą likusį BO skrydžio laiką (t. y. maksimalų laiką, kurį BO gali išsilaikyti ore);

41.2.    BO paskutinę geografinę vietą (numanomas BO koordinates, vietovės pavadinimą, aukštį, greitį (jei žinoma), judėjimo kryptį);

41.3.    jei skrydį vykdė BO grupė – BO skaičių, kurių kontrolė buvo prarasta.

42BO nuotolinis pilotas pastebėjęs, kad telefono ryšys sugedo ir negali būti užtikrintas ryšys su atitinkamo SVC SV, turi nedelsdamas nutraukti vykdomą skrydį virš MLA (užbaigti skrydį arba jį tęsti žemiau MLA) ir imtis priemonių kuo greičiau pranešti apie tai atitinkamo SVC SV.

 

V SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

43Informacija apie planuojamus BO skrydžius aerodromų skrydžių valdymo zonose NOTAM pranešimais neskelbiama ir neplatinama.

44Valstybės įmonė „Oro navigacija“ kaupia ir analizuoja informaciją apie BO naudotojų ir nuotolinių pilotų veiksmus, kurie neatitinka Tvarkos aprašo nuostatų. Siekiant užtikrinti oro eismo saugą, nuotoliniams pilotams, pažeidusiems Tvarkos aprašo nuostatas, leidimas kitiems jų skrydžiams gali būti nesuteiktas.

__________

 

part_2f06afcf1ffd4ee69e5335ec3360ddd1_end


 

Bepiločių orlaivių skrydžių aerodromų skrydžių valdymo zonose virš nustatytų maksimaliai leistinų aukščių vykdymo tvarkos aprašas

1 priedas

 

 

(Paraiškos dėl planuojamo bepiločio orlaivio skrydžio aerodromo skrydžių valdymo zonoje virš nustatytų maksimaliai leistinų aukščių forma)

 

Valstybės įmonei „Oro navigacija“

Tel. +370 706 94 583; +370 706 94 582

El. paštas: amc@ans.lt

 

 

PARAIŠKA

DĖL PLANUOJAMO BEPILOČIO ORLAIVIO SKRYDŽIO AERODROMO SKRYDŽIŲ VALDYMO ZONOJE VIRŠ NUSTATYTŲ MAKSIMALIAI LEISTINŲ AUKŠČIŲ

 

20____________ Nr.______

 

1. Bepiločio orlaivio naudotojo kontaktiniai ir kiti duomenys

1.1. Vardas, Pavardė

 

1.2. Juridinio asmens pavadinimas (jei taikoma)

 

1.3. Telefono Nr.

 

1.4. El. Paštas

 

2. Bepiločio orlaivio nuotolinio piloto kontaktiniai duomenys

2.1. Vardas, Pavardė

 

2.2. Pagrindinis telefono Nr.

 

2.3. Atsarginis telefono Nr.

 

2.4. El. Paštas

 

3. Bepiločio orlaivio techniniai ir kiti duomenys

3.1. Bepiločių orlaivių, vykdančių skrydį,

skaičius

 

 

3.2. Bepiločio orlaivio naudotojo registracijos

Nr.

 

 

3.3. Bepiločio orlaivio tipas

 

3.4. Bepiločio orlaivio masė (kilogramais)

 

 

3.5. Bepiločio orlaivio maksimali galima skrida (min.)

 


 

4. Skrydžio duomenys

4.1. Planuojama veiklos data

 

4.2. Planuojamas skrydžio

pradžios laikas (UTC)

 

 

4.3. Planuojama skrydžio

trukmė (min.)

 

4.4. Tiksli skrydžio vieta[1]

(pakilimo/nusileidimo

vieta, skrydžio maršrutas)

 

 

4.5. Aerodromo skrydžių valdymo zona

Vilniaus CTR  Kauno CTR  Palangos CTR  Šiaulių CTR

4.6. Skrydis vykdomas aerodrome / teritorijoje šalia aerodromo

Taip  Ne

4.7. Valdytojo leidimo[2] data ir numeris

 

4.8. TKA leidimo[3] data ir numeris

 

4.9. Planuojamas skrydžio aukštis (metrais nuo žemės paviršiaus)

 

4.10. Planuojamas skrydžio atstumas nuo nuotolinio piloto ir, kai taikoma, skrydžio schema (teikiama priedu)

 

4.11. Kita informacija

 

 

Patvirtinu, kad:

Paraiškoje pateikta informacija yra teisinga.

suprantu Tvarkos aprašo nuostatas ir įsipareigoju jas vykdyti.

prieš atlikdamas skrydį įvertinsiu pakilimo vietą bei meteorologinės sąlygas ir atliksiu skrydį tik įsitikinęs, kad jis nesukels pavojaus žmonių ir jų turto saugai;

sutinku, kad mano asmens duomenys, pateikti Paraiškoje būtų tvarkomi šios veiklos vykdymo tikslais.

 

5. VĮ „Oro navigacija“ sprendimas

5.1. Ar paraiška užpildyta teisingai?

Taip  Taip, su papildomomis sąlygomis Ne 

5.2. Paraiškos atmetimo priežastys arba papildomos sąlygos skrydžiui vykdyti[4]

 

5.3. Skrydžių valdymo centro kontaktinis telefono Nr.

 

___________

 

part_7743863b07cb45e48550062200bf0fd8_end



[1] Planuojamos skrydžio vietos duomenis pateikiami geografinėmis WGS 84 (DD MM CC) sistemos koordinatėmis. Papildomai šioje grafoje gali būti pateiktas vietos pavadinimas (pvz. Vingio parkas, virš Palangos tilto ir kt.).

[2] Aerodromo valdytojo / LK KOP AB leidimo išdavimo data ir numeris.

[3] TKA išduoto leidimo vykdyti specialiosios ar sertifikuotos kategorijos skrydį data ir numeris.

[4] Nurodomos papildomos sąlygos, kurių turi būti laikomasi skrydžio metu, jei tokių yra (pvz. pakoreguotas skrydžio laikas) arba nurodomos paraiškos atmetimo priežastys