LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO, MOKSLO IR SPORTO

MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL  MEDICINOS STUDIJŲ KRYPTIES APRAŠO PATVIRTINIMO

 

2022 m. spalio 19 d. Nr. V-1666

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų įstatymo 53 straipsnio 11 dalimi:

1. T v i r t i n u Medicinos studijų krypties aprašą (toliau – Aprašas) (pridedama).

2. P r i p a ž į s t u netekusiu galios Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2015 m. liepos 23 d. įsakymą Nr. V-797 „Dėl Medicinos studijų krypties aprašo patvirtinimo“ su visais pakeitimais ir papildymais.

3. Šis įsakymas įsigalioja 2023 m. sausio 1 d.

4. N u s t a t a u, kad iki 2023 m. rugsėjo 1 d. aukštosios mokyklos turi suderinti su Aprašu savo vykdomas studijų programas.

 

 

 

Švietimo, mokslo ir sporto ministrė                                                                    Jurgita Šiugždinienė


 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministro

2022 m. spalio 19 d. įsakymu Nr. V-1666

 

MEDICINOS STUDIJŲ KRYPTIES APRAŠAS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1.  Medicinos studijų krypties aprašu (toliau – Aprašas) reglamentuojami medicinos studijų krypties (G01), kuri priklauso Sveikatos mokslų studijų krypčių grupei (G), programų specialieji reikalavimai. Aprašas medicinos studijų kryptį (toliau – medicinos kryptis) reglamentuoja tiek, kiek nereglamentuoja Bendrieji studijų vykdymo reikalavimai, patvirtinti Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministro 2016 m. gruodžio 30 d. įsakymu Nr. V-1168 „Dėl Bendrųjų studijų vykdymo reikalavimų aprašo patvirtinimo“.

2.  Aprašas parengtas atsižvelgus į Lietuvos Respublikos medicinos praktikos įstatymą, Lietuvos Respublikos asmens sveikatos priežiūros praktikos įstatymą, Lietuvos medicinos normą MN 7:2022 „Medicinos gydytojas“, patvirtintą Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2022 m. gegužės 9 d. įsakymu Nr. V-930 „Dėl Lietuvos medicinos normos MN 7:2022 „Medicinos gydytojas“ patvirtinimo“, Lietuvos medicinos normą MN 68:2018 „Medicinos biologas“, patvirtintą Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2008 m. kovo 4 d. įsakymu Nr. V-169 „Dėl Lietuvos medicinos normos MN 68:2018 „Medicinos biologas“; Lietuvos medicinos normą MN 156:2019 „Medicinos genetikas“, patvirtintą Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2019 m. balandžio 9 d. įsakymu Nr. V-400 „Dėl Lietuvos medicinos normos MN 156:2019 „Medicinos genetikas“. Taip pat atsižvelgta į Lietuvos Respublikos reglamentuojamų profesinių kvalifikacijų pripažinimo įstatymą, Pasaulinės medikų rengimo federacijos standartus (World Federation for Medication Education. Basic Medical Education, WFME Global Standards for Quality Improvement in Medical Education. 2015), Tuning projekto (Medicina) dokumentą („Learning outcomes / competences for Undergraduate Medical Education in Europe“), Europos klinikinės chemijos ir laboratorinės medicinos federacijos laboratorinės medicinos specialistų podiplominio mokymo ir rengimo programą (The European Federation of Clinical Chemistry and Laboratory Medicine syllabus for postgraduate education and training for Specialists in Laboratory Medicine) ir Europoje registruotų medicinos genetikų programą (European registered Clinical Laboratory Geneticist Core curriculum).

3.  Aprašo reikalavimai taikomi medicinos krypties universitetinių vientisųjų studijų programoms, pagal kurias rengiami medicinos gydytojai, ir antrosios pakopos studijų programoms, pagal kurias rengiami medicinos biologai ir medicinos genetikai. Visos medicinos krypties studijų programos gali būti vykdomos tik nuolatine studijų forma.

4.    Baigusiesiems vientisųjų medicinos krypties studijų programų, skirtų medicinos gydytojams rengti, studijas suteikiamas sveikatos mokslų magistro kvalifikacinis laipsnis, atitinkantis septintąjį Lietuvos kvalifikacijų sandaros ir Europos mokymosi visą gyvenimą kvalifikacijų sąrangos lygmenį bei Europos aukštojo mokslo erdvės kvalifikacijų sąrangos antrąją pakopą, ir suteikiama medicinos gydytojo kvalifikacija, patvirtinami aukštosios mokyklos išduodamu magistro diplomu ir diplomo priedėliu. Kartu su diplomu ir diplomo priedėliu turi būti išduotas klinikinės praktikos (internatūros) pažymėjimas, nurodantis suteiktą medicinos gydytojo kvalifikaciją. Baigusiesiems antrosios pakopos studijas, skirtas medicinos biologams ir medicinos genetikams rengti, suteikiamas sveikatos mokslų magistro kvalifikacinis laipsnis ir medicinos biologo arba medicinos genetiko kvalifikacija, patvirtinami aukštosios mokyklos išduodamu magistro diplomu ir diplomo priedėliu.

5.    Medicinos krypties studijos negali būti dviejų krypčių ar tarpkryptinių studijų programų sudėtinė dalis.

6.    Stojantiesiems į vientisųjų studijų programas, skirtas medicinos gydytojams rengti, Aprašas specialių reikalavimų nenustato.  Į antrosios pakopos studijų programas, skirtas medicinos biologams ir medicinos genetikams rengti, rekomenduojama priimti asmenis, turinčius bakalauro kvalifikacinį laipsnį ir atitinkančius aukštosios mokyklos nustatytus priėmimo reikalavimus, profesinio bakalauro kvalifikacinį laipsnį turintys asmenys turi baigti universitetines papildomas studijas.

7.    Asmenys, įgiję išsilavinimą ir (arba) kvalifikaciją pagal užsienio valstybių švietimo programas, priimami įvertinus ir pripažinus užsienyje įgytą kvalifikaciją Vyriausybės nustatyta tvarka.

8.    Studijų programos, skirtos medicinos gydytojams rengti, turi atitikti šiuos reikalavimus:

8.1. bendra vientisųjų studijų apimtis turi būti ne mažesnė kaip 360 studijų kreditų, o trukmė – ne trumpesnė kaip 6 metai arba 5 500 valandų, skirtų teoriniams ir praktiniams užsiėmimams universitete ir (arba) klinikinėje universiteto bazėje, vadovaujant universiteto dėstytojams;

8.2. aukštoji mokykla, atsižvelgdama į specifines studijų ypatybes, turi nustatyti kontaktinio ir savarankiško darbo santykį. Savarankiško studento darbo dalis turi sudaryti ne mažiau kaip 50 proc. studijų programos apimties;

8.3. bendra vientisųjų studijų klinikinės praktikos (internatūros) trukmė turi būti ne trumpesnė kaip 30 studijų kreditų;

8.4.    vientisųjų studijų programa baigiama įvertinus, ar absolventas įgijo pakankamai teorinių, klinikinių žinių, praktinių gebėjimų bei klinikinės patirties: atliko klinikinę medicinos praktiką (internatūrą), apgynė baigiamąjį darbą, išlaikė studijų programos baigiamąjį (-uosius) egzaminą (-us). Baigiamojo darbo ruošimui ir gynimui skiriama ne mažiau kaip 15 kreditų.

9. Studijų programos, skirtos medicinos biologams ir medicinos genetikams rengti, turi atitikti šiuos reikalavimus:

9.1. antrosios pakopos studijų apimtis turi būti ne mažesnė kaip 120 studijų kreditų, o trukmė – ne trumpesnė kaip 2 metai arba 1 300 valandų, skirtų teoriniams ir praktiniams užsiėmimams universitete ir (arba) klinikinėje universiteto bazėje, vadovaujant universiteto dėstytojams;

9.2. antrosios studijų pakopos programos baigiamos įvertinus, ar absolventas įgijo pakankamai teorinių žinių bei praktinių gebėjimų ir apgynė baigiamąjį darbą. Baigiamojo darbo ruošimui ir gynimui skiriama ne mažiau kaip 15 kreditų.

10. Medicinos krypties vientisųjų studijų programos absolventai, siekdami verstis gydytojo specialisto praktika, turi teisę stoti į rezidentūrą, skirtą pasirengti savarankiškai gydytojo specialisto praktikai.

11. Medicinos krypties studijų programų absolventai gali tęsti medicinos ir sveikatos mokslų sričių doktorantūros studijas Lietuvos ar užsienio šalių mokslo ir studijų institucijose.

 

II SKYRIUS

STUDIJŲ KRYPTIES SAMPRATA IR APRĖPTIS

 

12.       Medicinos krypties studijų objektas yra principų ir procedūrų visuma, kurią taikant siekiama išvengti ligų ir sveikatos sutrikimų, jas diagnozuoti, analizuoti ir gydyti siekiant išlaikyti žmogaus bendrą sveikatą.

13.       Svarbiausias šios krypties studijų tikslas – suteikti teorinių žinių ir praktinių gebėjimų, išugdyti supratimą apie ligų ir sveikatos sutrikimų prigimtį, vystymosi procesus, molekulinius, ląstelinius mechanizmus, žmogaus kūno ir psichikos sandarą ir funkcijas, sveikatos būklės palaikymą ir atstatymą, ugdyti socialines ir emocines kompetencijas bei išugdyti gebėjimą vertinti klinikinius duomenis, leidžiančius nustatyti diagnozę ir imtis atitinkamų veiksmų.

14.       Studijų metu ugdomi gebėjimai apima medicininių procedūrų atlikimą ir eigą, kritinių situacijų valdymą, lyderystę, savimonę, savitvardą, pozityvų bendravimą su pacientais, jų artimaisiais ir sveikatos priežiūros specialistais, paciento sveikatos būklės stebėseną, paciento psichologinės, fizinės ir emocinės būklės įvertinimą, pirmosios psichologinės pagalbos teikimą, profesinės atsakomybės asmeniui ir bendruomenei ugdymą, ėminių vertinimą, nustatant patologijos (ligos) kilmę, būseną ir eigą.

15.       Medicinos gydytojų rengimas skirstomas į etapus (šis Aprašas nustato tik pirmojo etapo reikalavimus):

15.1.    vientisosios medicinos krypties studijos su integralia klinikine praktika (internatūra), skirtos sveikatos mokslų magistro kvalifikaciniam laipsniui ir medicinos gydytojo profesinei kvalifikacijai įgyti;

15.2.    medicinos rezidentūra – profesinės studijos, skirtos medicinos gydytojui, siekiančiam įgyti ar pakeisti medicinos praktikos rūšies medicinos gydytojo profesinę kvalifikaciją ir pasirengti savarankiškai gydytojo specialisto praktikai;

15.3.    mokymasis visą gyvenimą – medicinos praktikos profesinės kvalifikacijos kėlimas, skirtas tęstinėms papildomoms medicinos praktikos žinioms, gebėjimams ar atitinkamos specializuotos medicinos praktikos gebėjimams įgyti bei stiprinti socialines ir emocines kompetencijas.

16.       Pagal medicinos krypties studijų programas rengiamų asmens sveikatos priežiūros sistemos specialistų – gydytojų, medicinos biologų, medicinos genetikų – veikla yra licencijuojama.

17.       Vientisųjų studijų programoje, skirtoje medicinos gydytojams rengti, turi būti įtraukti šie turinio elementai:

17.1.    teorinė dalis, apimanti (žinios, gebėjimai ir nuostatos) bendrųjų profesinių veiklos kompetencijų ir elgsenos gebėjimų, socialinių ir emocinių kompetencijų, psichikos sveikatos raštingumo, teorinių fundamentalios medicinos žinių, leidžiančių suprasti sveiko ir sergančio žmogaus molekulinius, ląstelinius, anatominius, fiziologinius bei psichologinius ypatumus, individo sąveiką su fizine bei socialine aplinka, vertybinių nuostatų, žmogaus teisių užtikrinimo principų, medicininių žinių, turinčių sąsajų su ligų ir sveikatos sutrikimų gydymo eiga, sveikatos priežiūros problemų įvairove, kritinį mąstymą, sveikatos priežiūros įgyvendinimo strategijas ir vadybinius procesus, ugdymą;

17.2.    praktinė dalis, apimanti profesijos metodų mokymą – ligų ir sveikatos sutrikimų priežasčių genetinę, cheminę, fizikinę diagnostiką, gydymą ir profilaktiką;

17.3.    biomokslinių tyrimų metodologijos išmanymas ir taikymas;

17.4.    bendrųjų kompetencijų ugdymas – medicinos srities specialisto, empatiško, bendradarbiaujančio, gebančio konstruktyviai, dalykiškai ir pagarbiai komunikuoti su pacientais, jų artimaisiais bei kolegomis įvairių situacijų metu, kritiškai analizuojančio ir praktinę profesinę veiklą reflektuojančio, gebančio valdyti stresą, konfliktus bei visą gyvenimą besimokančio profesionalo-praktiko, parengimas.

18.       Antrosios pakopos studijų programoje, skirtoje medicinos biologams, medicinos genetikams rengti, atsižvelgiant į studijų programos pobūdį, turi būti įtraukti šie turinio elementai:

18.1.   medicinos genetikos kurso teorinė dalis, apimanti genetinių ligų etiologiją, patogenezę ir jų laboratorinę diagnostiką, žmogaus genomo struktūros ir funkcionavimo principus, kintamumą ir jo pasekmes, ligų paveldėjimo principus, genetinio konsultavimo ir tyrimų sąsajas, molekulinės biotechnologijos ir bioinformatikos principus ir jų taikomąsias bei fundamentines perspektyvas;

18.2.   medicinos genetikos kurso praktinė dalis, apimanti profesijos metodų mokymą – šiuolaikinius medicinos genetikos tyrimo metodus, gautų tyrimo duomenų analizę ir interpretavimą;

18.3.   medicinos biologijos kurso teorinė dalis, apimanti pagrindinių klinikinių laboratorinių metodų įvairovę ir taikymą, žmogaus fiziologinius, molekulinius, biocheminius, imunologinius, hematologinius ir kitus parametrus normos ir įvairių patologijų atvejais, laboratorinės diagnostikos kokybės kontrolės principus, ligų etiologijos ir patogenezės principus;

18.4.   medicinos biologijos kurso praktinė dalis, apimanti gebėjimus parinkti, įdiegti ir naudoti analizės metodus ir aparatūrą, savarankiškai interpretuoti tyrimų rezultatus bei kontroliuoti paskirtų tyrimų tikslingumą, ekonominį pagrįstumą, naudotis informacinėmis technologijomis;

18.5.   bendrųjų kompetencijų ugdymas – medicinos srities specialisto, empatiško, bendradarbiaujančio, gebančio konstruktyviai, dalykiškai ir priimtinai komunikuoti su gydytojais bei kolegomis įvairių situacijų metu, kritiškai analizuojančio ir praktinę profesinę veiklą reflektuojančio bei visą gyvenimą besimokančio profesionalo-praktiko, parengimas.

19.       Pagrindinė medicinos gydytojo profesinė veiklos sritis – asmens sveikatos priežiūra. Įgiję medicinos gydytojo profesinę kvalifikaciją privalo gebėti:

19.1.    teikti būtinąją medicinos pagalbą;

19.2.    kvalifikuotai tirti, diagnozuoti, gydyti Medicinos gydytojo normoje išvardintas ligas ir sveikatos sutrikimus, rekomenduoti ir organizuoti jų profilaktikos priemones, propaguoti įrodymais grįstos sveikos gyvensenos principus, ligų prevencijos ir sveikatos tausojimo bei ugdymo priemones;

19.3.    etiškai ir profesionaliai bendradarbiauti su asmens ir visuomenės sveikatos priežiūros, socialinės rūpybos darbuotojais bei kitais specialistais, dirbti komandoje siekiant paciento sveikatos gerovės;

19.4.    tinkamai tvarkyti medicinos praktikos dokumentus, užtikrinti duomenų apsaugą, teikti statistikos ir kitą informaciją pagal 2016 m. balandžio 27 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentą (ES) 2016/679 dėl fizinių asmenų apsaugos tvarkant asmens duomenis ir dėl laisvo tokių duomenų judėjimo ir kuriuo panaikinama Direktyva 95/46/EB (Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas) (toliau – Reglamentas (ES) 2016/679) ir Asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymo ir juos įgyvendinančius teisės aktus nustatytą tvarką bei analizuoti savo darbo rezultatus;

19.5.    laikytis gydytojo profesinės etikos principų, gerbti pacientų teises ir jų nepažeisti;

19.6.    nuolat tobulinti profesinę kvalifikaciją, socialines ir emocines kompetencijas;

19.7.    suvokti medicinos praktikos licencijavimo taisyklių laikymosi svarbą ir atsakomybę už tinkamą teikiamų asmens sveikatos priežiūros paslaugų kokybę;

19.8.    atlikti kitas teisės aktais, reglamentuojančias medicinos gydytojo veiklą nustatytas pareigas.

20.       Pagrindinė medicinos biologo ir medicinos genetiko profesinė veiklos sritis – asmens sveikatos priežiūros įstaigos. Įgiję sveikatos mokslų magistro kvalifikacinį laipsnį privalo gebėti:

20.1.   gerai suvokti ligų etiologiją, patogenezę ir jų laboratorinę diagnostiką;

20.2.   išmanyti ir savarankiškai taikyti modernius medicininius genetikos, biochemijos, hematologijos, imunologijos ir kitus tyrimo metodus;

20.3.   sugebėti nagrinėti bei interpretuoti, kritiškai ir nuosekliai vertinti gautus tyrimų duomenis šiuolaikinių biomedicinos mokslų žinių kontekste, pateikti ir pagrįsti mokslines išvadas;

20.4.   gebėti bendrauti ir perteikti biomedicinos mokslų paradigmas specialistams ir nespecialistams. Gebėti apsibrėžti savo mokslinius ir profesinius interesus biomedicinos mokslų raidos kontekste, nuolat siekti naujų bei atnaujinti teorines žinias ir praktinius gebėjimus.

21.       Medicinos krypties studijų absolventai yra rengiami darbui asmens sveikatos priežiūros įstaigose.

 

III SKYRIUS

BENDRIEJI IR SPECIALIEJI STUDIJŲ REZULTATAI

 

22.       Medicinos krypties studijos turi sudaryti sąlygas integruoti žinias, gebėjimus ir vertybes. Studentas turi įgyti bendrųjų ir dalykinių gebėjimų, reikalingų veiklai asmens sveikatos priežiūros įstaigose ar mokslo ir studijų institucijose, švietimo įstaigose, kitose institucijose, tęsti studijas rezidentūroje, doktorantūroje bei nuolat tobulinti savo žinias ir gebėjimus.

23.       Baigus medicinos krypties studijų programas ir įgijus atitinkamą profesinę kvalifikaciją, turi būti pasiekti šie studijų rezultatai:

23.1.    vientisųjų studijų rezultatai, įgijus sveikatos mokslų magistro kvalifikacinį laipsnį ir medicinos gydytojo profesinę kvalifikaciją:

23.1.1. žinios ir jų taikymas. Asmuo:

23.1.1.1.   geba apibūdinti ir paaiškinti sveiko ir sergančio žmogaus kūno sandarą, funkcijas ir elgseną molekuliniame, ląsteliniame ir elgsenos lygmenyse, žmogaus sveikatos būklės ir jo fizinės, psichologinės bei socialinės aplinkos sąveiką. Geba įvertinti žmogaus funkcinę būklę ir jos sutrikimus, išsivystančius dėl negalią sukeliančių ligų, traumų pasekmių ir komplikacijų ar įgimtų savybių; yra susipažinęs su žmogaus funkcinės būklės sutrikimų prevencija ir gydymu, komplikacijų prevencija ir gydymu, fizinės medicinos ir (ar) medicininės reabilitacijos principais;

23.1.1.2. geba demonstruoti žinias ir įgūdžius, reikalingus psichikos ir somatinių ligų bei sveikatos sutrikimų diagnostikai, geba gydyti, teikti ilgalaikę priežiūrą bei profilaktiką; geba paaiškinti žmogaus reprodukciją;

23.1.1.3.   geba medicinos praktikoje laikytis etikos ir taikyti teisinius principus – dirbti diagnostinį ir klinikinį darbą, vadovaudamasis nacionaliniais ir Europos Sąjungos profesinę praktiką bei asmens sveikatos priežiūros paslaugų teikimą reglamentuojančiais teisės aktais bei atsižvelgdamas į profesinės etikos principus;

23.1.2.   gebėjimai vykdyti tyrimus. Asmuo:

23.1.2.1. geba taikyti biomedicinos mokslų, įrodymais pagrįstos medicinos principus, metodus, žinias ir pasiekimus medicinos praktikoje ir biomedicininiuose bei epidemiologiniuose tyrimuose, laikytis geros praktikos taisyklių;

23.1.2.2.   geba kritiškai ir savikritiškai mąstyti, rinkti informaciją ir duomenis iš įvairių moksliniais įrodymais pagrįstų šaltinių, ją analizuoti, sisteminti, vertinti kritiškai, kliniškai interpretuoti, sklandžiai ir argumentuotai reikšti mintis žodžiu ir raštu, aiškiai ir suprantamai perteikti profesinę-mokslinę informaciją, teikti išvadas bei rekomendacijas, remdamasis jomis, planuoti savo veiksmus;

23.1.2.3.   geba kliniškai interpretuoti mokslinę ir profesinę-praktinę informaciją ir teikti išvadas bei rekomendacijas;

23.1.2.4. geba pristatyti biomedicinos tyrimų rezultatus raštu ir žodžiu kolegoms bei visuomenei;

23.1.3.   specialieji gebėjimai. Asmuo:

23.1.3.1.   geba konsultuoti pacientus, įvertinti paciento sveikatos būklę ir fiziologinius, psichologinius bei socialinius poreikius;

23.1.3.2.   geba atpažinti, įvertinti ir apibūdinti ligų ir sveikatos sutrikimų klinikinius požymius, atlikti fizinį ištyrimą ir įvertinti psichikos sveikatos būklę, paskirti tikslinius tyrimus ir kliniškai interpretuoti rezultatus, gautus iš ligos istorijos, fizinio ištyrimo, instrumentinių bei laboratorinių tyrimų, atlikti diferencinę diagnostiką, nustatyti klinikinę diagnozę, sudaryti paciento ištyrimo, gydymo ir stebėjimo, gyvensenos keitimo planą, aptarti jį su pacientu ir slaugytojais (globėjais) bei susijusiais specialistais;

23.1.3.3.   geba atpažinti ir sistemiškai įvertinti ūmius sveikatos sutrikimus, pradėti juos gydyti: suteikti būtinąją medicinos pagalbą, gaivinti ir palaikyti pagrindines gyvybines funkcijas, saugiai ir efektyviai atlikti atitinkamas klinikines procedūras;

23.1.3.4.   geba atpažinti ūmias akušerines būkles, teikti skubiąją medicinos pagalbą ūmių akušerinių būklių metu;

23.1.3.5.   geba skirti gydymą: apibūdinti vaistų veikimo mechanizmus, skirti tinkamą ir savalaikį nemedikamentinį, medikamentinį, medicininės reabilitacijos gydymą, pagal klinikinę situaciją parinkti atitinkamus vaistus bei kitus gydymo metodus ir įvertinti jų potencialią naudą bei žalą;

23.1.3.6.   geba atlikti procedūras: pamatuoti kraujospūdį; tvarstyti, susiūti žaizdas; imobilizuoti stuburą, dubenį, lūžius ir panirimus, išnirimus; asistuoti operacijose ar atlikti procedūras, vadovaujant gydytojui specialistui; atlikti intraveninę infuziją; atlikti periferinių venų punkciją ir kateterizaciją; atlikti poodines ir raumenines injekcijas; atlikti oksigenoterapiją; parengti transportavimui ir (ar) transportuoti ir stebėti paciento sveikatos būklę; atlikti kraujo komponentų transfuziją; atlikti šlapimo pūslės kateterizaciją, elektrokardiogramą, pagrindinius kvėpavimo funkcijos testus ir įvertinti jų reikšmes;

23.1.3.7.   geba įvertinti psichologinius ir socialinius paciento sveikatos aspektus: atpažinti ir įvertinti psichologinių, elgsenos ir socialinių veiksnių, tarp jų priklausomybių (nuo alkoholio, tabako, lošimo ar pan.) poveikį ir įtaką sveikatai, sergamumui, ligų pasireiškimui, taip pat į juos tinkamai reaguoti;

23.1.3.8.   žino, geba taikyti ir motyvuoti kitus laikytis  moksliniais įrodymais grįstos sveikos gyvensenos principų, suprasti visuomenės sveikatos sutrikimų problemas, nustatyti jų atsiradimo priežastis bei padarinius, pritaikyti žinias apie ligų ir sveikatos sutrikimų prevenciją, asmens ir visuomenės sveikatos stiprinimo galimybes;

23.1.4.   bendrieji socialiniai ir asmeniniai gebėjimai. Asmuo:

23.1.4.1.                  geba empatiškai, tolerantiškai ir konfidencialiai bendrauti bei informuoti pacientus ir (arba) jų šeimos narius ar atstovus apie tyrimų rezultatus ir jų reikšmę, gydymą, galimas gydymo rizikas, naudą bei prevenciją, laikytis moralės ir etikos principų, atsižvelgti į individualų kontekstą bei kultūrinius, socialinius, religinius aspektus;

23.1.4.2.                  vadovaudamasis lygiavertiškumo ir orumo principais geba konstruktyviai ir pagarbiai bendrauti su kolegomis, kitais sveikatos priežiūros specialistais, akademine bendruomene ir visuomene, aiškiai ir suprantamai jiems pateikti profesinės veiklos informaciją, teikti grįžtamąjį ryšį, puoselėti pozityvią organizacijos kultūrą, kurti tvarią profesinę bendruomenę;

23.1.4.3.   geba organizuoti ir planuoti savo profesinę veiklą, veikti savarankiškai, bendrauti ir dirbti komandoje, spręsti problemas, suprasti, analizuoti ir vertinti savo veiksmus, dalyvauti priimant bendrus sprendimus ir įvertinti jų poveikį, veikti naujų situacijų sąlygomis ir prie jų prisitaikyti;

23.1.4.4.     profesinėje veikloje geba veikti sąžiningai ir laiku, kokybiškai ir tinkamai, kritiškai ir savikritiškai mąstyti, būti kūrybiškas, iniciatyvus, laikytis etinių įsipareigojimų ir veiklos skaidrumo principų, atpažinti bei tinkamai reaguoti į korupcijos reiškinius;

23.1.4.5.     geba rūpintis savo emocine ir fizine gerove bei sveikata, atpažinti psichikos ir elgesio sunkumų, profesinio perdegimo, smurtinio elgesio požymius, prireikus ieškoti ir kreiptis pagalbos;

23.1.4.6.     geba įvertinti savo darbo kokybę ir kompetencijos ribas ir, jei reikia, kreiptis pagalbos, prisiimti atsakomybę už savo veiksmus;

23.1.4.7.   geba suvokti aplinkos įvairovę ir daugiakultūriškumą, dirbti tarptautinėje ir daugiakultūrėje aplinkoje, suprasti ir atsižvelgti į kitų tautų papročius, religinius įsitikinimus, lavinti bendrąsias, ne medicinos mokslų srities žinias;

23.1.4.8.   geba teikti su profesinių rizikų valdymu susijusius pasiūlymus bei profesinėje veikloje taikyti sistemingus profesinės rizikos valdymo mechanizmus;

23.1.4.9.   geba savarankiškai mokytis tolesnių studijų metu ir tobulinti profesinę kvalifikaciją visą gyvenimą;

23.1.4.10. geba veiksmingai taikyti edukacinius įgūdžius, mokyti ir motyvuoti kitus, perduoti žinias pacientams, kolegoms ir visuomenei;

23.1.4.11.   geba profesionaliai komunikuoti valstybine ir bent viena užsienio kalba su specialistų auditorijomis;

23.1.4.12.   geba veiksmingai taikyti informacines technologijas medicinos praktikoje ir užtikrinti asmens duomenų apsaugą pagal Reglamentą (ES) 2016/679 ir jį įgyvendinančius teisės aktus;

23.1.4.13. teikdamas asmens sveikatos priežiūros paslaugas, geba vadovautis norminių dokumentų nuostatomis.

23.2.    Antrosios pakopos studijų rezultatai, įgijus sveikatos mokslų magistro kvalifikacinį laipsnį ir medicinos biologo profesinę kvalifikaciją:

23.2.1. žinios ir jų taikymas. Asmuo:

23.2.1.1. geba demonstruoti biomedicinos mokslų (fiziologijos, genetikos, biochemijos, citologijos ir kt.) žinias, leidžiančias suvokti ląstelės sandaros, organizmų, organų ir organų sistemų funkcionavimo, jų tarpusavio ryšių ir funkcijų reguliavimo mechanizmų bei dėsningumų molekuliniame lygmenyje principus, geba šiomis žiniomis naudotis atlikdamas biocheminius, imunologinius, hematologinius, citologinius laboratorinius diagnostinius tyrimus ir taikyti juos esant nestandartinėms aplinkybėms;

23.2.1.2. geba apibūdinti laboratorinius diagnostinius tyrimų metodus, paaiškinti jų rezultatų analizės metodus, tyrimams reikalingas indikacijas ir principus, privalumus ir trūkumus, geba šias žinias taikyti modifikuojant esamus ar kuriant naujus tyrimų metodus;

23.2.1.3. geba apibūdinti procesų prieš laboratorinius diagnostinius tyrimus, tyrimo procesų, procesų po tyrimo įtaką laboratorinių diagnostinių tyrimų kokybei, žino aplinkos veiksnių ir vaistinių preparatų veikimo principus ir jų įtaką laboratorinių diagnostinių tyrimų rezultatams;

23.2.1.4. geba demonstruoti žinias apie diagnostinių tyrimų laboratorijos vadybos ir veiklos kokybės užtikrinimo principus;

23.2.1.5. geba apibūdinti kenksmingus veiksnius ir medžiagas, galinčius sukelti sveikatos sutrikimus, paaiškinti jų veikimo principus;

23.2.1.6. geba paaiškinti su darbo specifika ir kompetencija susijusių darbo vietų racionalaus įrengimo principus;

23.2.2. vykdyti tyrimus. Asmuo:

23.2.2.1. geba kurti, diegti, prižiūrėti, gerinti atskirus ir grupinius laboratorinius diagnostinius procesus, taikyti ir tobulinti laboratorinių diagnostinių tyrimų kokybės vadybos sistemą;

23.2.2.2. geba parinkti, įdiegti ir naudoti tyrimo metodus, laboratorines ir informacines priemones (prietaisus), atlikti jų patikrą ir vertinti jų tinkamumą naudojimui;

23.2.2.3. geba tinkamai ir patikimai atlikti ir adaptuoti laboratorinius diagnostinius tyrimus pagal patvirtintas diagnostines procedūras, taikomuosius ir teorinius skaičiavimų tyrimus laikydamasis darbo organizavimo laiku principų ir bioetikos kintančių reikalavimų;

23.2.2.4. geba taikyti informacines technologijas ir įrangą, naudojamas biomedicinoje, žino jų taikymo būdus ir geba jomis naudotis atliekant laboratorinius diagnostinius tyrimus;

23.2.2.5. geba vertinti ir interpretuoti gautų laboratorinių diagnostinių tyrimų rezultatus, atsižvelgdamas į tyrimų srities specifiką, atlikti duomenų analitiką įvairiose skaičiavimo platformose;

23.2.2.6. geba taikyti praktikoje biomedicininės statistikos metodus;

23.2.3. specialieji gebėjimai. Asmuo:

23.2.3.1. geba taikyti praktikoje laboratorinės dokumentacijos (projektų rengimo, laboratorinių žurnalų, prietaisų valdymo ir pan.) rengimo, tvarkymo ir apskaitos reikalavimus;

23.2.3.2. geba analizuoti ir praktikoje taikyti reikalavimus, susijusius su Lietuvos Respublikoje galiojančiu asmens sveikatos draudimu, asmens sveikatos teise, medicinine etika ir deontologija;

23.2.3.3. geba organizuoti ir atlikti laboratorinių tyrimų vidaus kokybės kontrolę, dalyvavimą tarplaboratorinėse palyginamosiose programose, vertinti jų rezultatus, nustatyti neatitiktis, atlikti korekcinius ir prevencinius veiksmus;

23.2.3.4. geba parinkti tyrimų metodus ir įrangą laboratoriniams diagnostiniams tyrimams atlikti, geba atlikti bei diegti rankinius ir instrumentinius laboratorinius diagnostinius tyrimus esant nestandartinėms aplinkybėms;

23.2.3.5. geba vertinti ir interpretuoti laboratorinių diagnostinių tyrimų rezultatus, atsižvelgdamas į tyrimui įtakos turinčius veiksnius ir tyrimų srities specifiką;

23.2.3.6. geba konsultuoti biomedicininiuose ir diagnostiniuose tyrimuose dalyvaujančius asmenis, tyrimus užsakiusius specialistus, parenkant konkrečiu atveju tinkamiausius laboratorinius tyrimus, siekiant, kad būtų atlikti tinkami tyrimai, laiku ir kokybiškai, atsižvelgiant ne tik į technines analitines, bet ir į klinikines / medicinines aplinkybes;

23.2.3.7. geba analizuoti atliekamų laboratorinių diagnostinių tyrimų ir procesų ekonominį pagrįstumą;

23.2.3.8. geba naudoti laboratorinių diagnostinių tyrimų atlikimo, analizės ir valdymo principus ir ypatumus, tyrimų rezultatų duomenų apdorojimo ir programavimo principus;

23.2.3.9. geba naudoti bioinformatikos ir biostatistikos metodus tyrimų rezultatų apdorojimui;

23.2.3.10.   geba organizuoti laboratorinių diagnostinių tyrimų laboratorijos / padalinio veiklą, laikydamasis galiojančių norminių aktų reikalavimų;

23.2.4. bendrieji socialiniai ir asmeniniai gebėjimai. Asmuo:

23.2.4.1. geba profesionaliai ir suprantamai bendrauti ir pateikti biomedicinos mokslo specialiąsias žinias vykdant edukacinį darbą ir neformalųjį švietimą;

23.2.4.2. geba dirbti savarankiškai ir komandoje ir siekti bendrų tikslų atliekant užduotis, geba organizuoti tarpdalykinės komandos darbą, generuoti idėjas, integruoti žinias ir gebėjimus;

23.2.4.3. geba rengti mokslines publikacijas ir skaityti pranešimus biomedicinos mokslo temomis pagal savo specializaciją;

23.2.4.4. geba kritiškai atrinkti, analizuoti ir taikyti informaciją apie įvairiose biomedicinos mokslo srityse vykstančią technologinę pažangą;

23.2.4.5. geba abstrakčiai mąstyti, analizuoti ir apibendrinti mokslinę informaciją, apibendrinti ir pateikti analizės rezultatus;

23.2.4.6. geba reaguoti į kintančią situaciją – ieškoti, analizuoti ir kritiškai vertinti informaciją apie laboratorinių diagnostinių tyrimų technologijas, naudojamas įvairaus profilio diagnostiniams tyrimams atlikti;

23.2.4.7. geba įvertinti savo žinių ir patirties ribas, pasirinkti tobulinimosi kryptį ir kelti savo kvalifikaciją savarankiškai;

23.2.4.8. geba savarankiškai priimti sprendimus ir moralinę atsakomybę už savo veiksmus / darbo rezultatus;

23.3.  antrosios pakopos studijų rezultatai, įgijus sveikatos mokslų magistro kvalifikacinį laipsnį ir medicinos genetiko profesinę kvalifikaciją:

23.3.1.   žinios ir jų taikymas. Asmuo:

23.3.1.1.   geba demonstruoti biomedicinos mokslų (fiziologijos, genetikos, biochemijos, citologijos ir kt.) žinias, leidžiančias suvokti ląstelės sandaros, organizmų, organų ir organų sistemų funkcionavimo, jų tarpusavio ryšių ir funkcijų reguliavimo mechanizmų bei dėsningumų molekuliniame lygmenyje principus, geba šiomis žiniomis naudotis atlikdamas genetinius (t. y. citogenetinius, molekulinius genetinius ir biocheminius genetinius) diagnostinius tyrimus ir taikyti juos esant nestandartinėms aplinkybėms;

23.3.1.2.   geba apibūdinti genetinius laboratorinius diagnostinius tyrimų metodus, paaiškinti jų rezultatų analizės metodus, tyrimams reikalingas indikacijas ir principus, privalumus ir trūkumus, geba šias žinias taikyti modifikuojant esamus ar kuriant naujus tyrimų metodus;

23.3.1.3.   geba apibūdinti procesų prieš genetinius laboratorinius diagnostinius tyrimus, tyrimo procesų, procesų po tyrimo įtaką šių tyrimų kokybei, žino aplinkos veiksnių ir vaistinių preparatų veikimo principus ir jų įtaką laboratorinių diagnostinių tyrimų rezultatams;

23.3.1.4.   geba demonstruoti žinias apie genetinių diagnostinių tyrimų laboratorijos vadybos ir veiklos kokybės užtikrinimo principus;

23.3.1.5.   geba paaiškinti su darbo specifika ir kompetencija susijusių darbo vietų racionalaus įrengimo principus;

23.3.2.      vykdyti tyrimus. Asmuo:

23.3.2.1.   geba kurti, diegti, prižiūrėti, gerinti įvairius genetinius laboratorinius diagnostinius procesus, taikyti ir tobulinti ir šių tyrimų kokybės vadybos sistemą;

23.3.2.2.   geba parinkti, įdiegti ir naudoti genetinius tyrimo metodus, laboratorines ir informacines priemones (prietaisus), atlikti jų patikrą ir vertinti jų tinkamumą naudojimui;

23.3.2.3.   geba tinkamai ir patikimai atlikti ir adaptuoti genetinius laboratorinius diagnostinius tyrimus pagal patvirtintas diagnostines procedūras, taikomuosius ir teorinius skaičiavimų tyrimus laikantis darbo organizavimo laike principų ir kintančių bioetikos reikalavimų;

23.3.2.4.   geba taikyti informacines technologijas ir įrangą, naudojamas genetinių tyrimų procese ir rezultatų analizėje, žino jų taikymo būdus ir geba jomis naudotis atliekant genetinius laboratorinius diagnostinius tyrimus;

23.3.2.5.   geba vertinti ir interpretuoti gautų genetinių laboratorinių diagnostinių tyrimų rezultatus, atsižvelgdamas į tyrimų srities specifiką, atlikti duomenų analitiką ar, esant poreikiui, atlikti skaičiavimus įvairiose atvirose (moderniose didelio našumo) skaičiavimo platformose;

23.3.2.6.   geba taikyti praktikoje biomedicininės statistikos metodus;

23.3.3.      specialieji gebėjimai. Asmuo:

23.3.3.1.   geba taikyti praktikoje laboratorinės dokumentacijos (projektų rengimo, laboratorinių žurnalų, prietaisų valdymo ir pan.) rengimo, tvarkymo ir apskaitos reikalavimus;

23.3.3.2.   geba analizuoti ir praktikoje taikyti reikalavimus, susijusius su Lietuvos Respublikoje galiojančiu asmens sveikatos draudimu, asmens sveikatos teise, medicinine etika ir deontologija;

23.3.3.3.   geba organizuoti ir atlikti genetinių diagnostinių tyrimų vidaus kokybės kontrolę, dalyvavimą tarplaboratorinėse palyginamosiose programose, vertinti jų rezultatus, nustatyti neatitiktis, atlikti korekcinius ir prevencinius veiksmus;

23.3.3.4.   geba parinkti tyrimų metodus ir įrangą genetiniams laboratoriniams diagnostiniams tyrimams atlikti, geba atlikti bei diegti rankinius ir instrumentinius laboratorinius diagnostinius tyrimus esant nestandartinėms aplinkybėms;

23.3.3.5.   geba vertinti ir interpretuoti genetinių laboratorinių diagnostinių tyrimų rezultatus, atsižvelgiant į tyrimą įtakojančius veiksnius ir tyrimų srities specifiką;

23.3.3.6.   geba konsultuoti genetiniuose tyrimuose dalyvaujančius asmenis, tyrimus užsakiusius specialistus, parinkdamas konkrečiu atveju tinkamiausius genetinius tyrimų metodus, siekdamas, kad tyrimai būtų atlikti parenkant optimalius laiko ir ekonominius kaštus, atsižvelgdamas ne tik į technines analitines, bet ir į diagnostinius tikslus;

23.3.3.7.   geba analizuoti genetinių laboratorinių diagnostinių tyrimų ir procesų ekonominį pagrįstumą;

23.3.3.8.   geba naudoti bioinformatikos ir biostatistikos metodus tyrimų rezultatų apdorojimui;

23.3.3.9.   geba organizuoti genetinių tyrimų laboratorijos / padalinio veiklą, laikydamasis galiojančių norminių aktų reikalavimų;

23.3.4.      bendrieji socialiniai ir asmeniniai gebėjimai. Asmuo:

23.3.4.1.   geba profesionaliai ir suprantamai bendrauti ir pateikti genetikos ir su ja susijusių mokslo šakų specialiąsias žinias vykdant edukacinį darbą ir neformalųjį švietimą;

23.3.4.2.   geba dirbti savarankiškai ir komandoje ir siekti bendrų tikslų atliekant užduotis, geba organizuoti tarpdalykinės komandos darbą, generuoti idėjas, integruoti žinias ir gebėjimus;

23.3.4.3.   geba rengti mokslines publikacijas ir skaityti pranešimus žmogaus genetikos mokslo temomis;

23.3.4.4.   geba kritiškai atrinkti, analizuoti ir taikyti informaciją apie įvairiose biomedicinos mokslo srityse vykstančią technologinę pažangą;

23.3.4.5.   geba abstrakčiai mąstyti, analizuoti ir apibendrinti mokslinę informaciją, apibendrinti ir pateikti analizės rezultatus;

23.3.4.6.   geba reaguoti į kintančią situaciją – ieškoti, analizuoti ir kritiškai vertinti informaciją apie genetinių laboratorinių diagnostinių tyrimų technologijas, naudojamas įvairaus profilio tyrimams atlikti;

23.3.4.7.   geba įvertinti savo žinių ir patirties ribas, pasirinkti tobulinimosi kryptį ir kelti savo kvalifikaciją savarankiškai;

23.3.4.8.   geba savarankiškai priimti sprendimus ir moralinę atsakomybę už savo veiksmus / darbo rezultatus.

 

IV SKYRIUS

DĖSTYMAS, STUDIJAVIMAS, VERTINIMAS

 

24.  Medicinos krypties studijos privalo remtis mokslinių tyrimų rezultatais, atspindėti ryšius su kitomis studijų ir mokslo kryptimis. Studijuojantiesiems turi būti suteikiamos ne tik bazinės žinios (pagrindai), bet ir naujausios moksliniais įrodymais grįstos medicinos žinios.

25.  Studijavimas turi padėti studentams atpažinti savo stipriąsias ir silpnąsias puses, identifikuoti kompleksines darbines ir socialines problemas; rasti tinkamiausius problemų sprendimo būdus, didinti motyvaciją nuolat gilinti žinias, plėsti bei tobulinti socialinius ir emocinius, profesinius gebėjimus, suformuoti profesinį identitetą, sudaryti galimybę įgyti bendrąsias ir dalykines kompetencijas.

26.  Studijų metodai turi būti efektyvūs ir įvairūs, savarankiško darbo užduotys turi atitikti studijų programos numatomus studijų rezultatus, motyvuoti studentus racionaliai naudoti savo ir dėstytojų laiką bei materialiuosius ir metodinius išteklius (bibliotekas, laboratorijas, įrangą ir kita).

27.  Atsižvelgiant į dalyke (modulyje) numatytus pasiekti rezultatus, pasirenkami skirtingi studijų metodai. Studijų programoje gali būti taikomi įvairūs tradiciniai ir inovatyvūs studijų metodai: naudojant muliažus ir demonstracinius audinių bei organų preparatus, simuliacinį, situacinį mokymą, virtualią mokymosi erdvę, efektyvius nuotolinio mokymosi metodus, vaizdines ir garso priemones ir telemediciną, mokomosios vaizdinės medžiagos peržiūras, konsultacijos struktūros sudarymą ir analizę, garso įrašų klausymą, pacientų apžiūrą, klinikinių ir probleminių atvejų analizę laboratorijoje, operacinėje, reanimacijos ir intensyviosios terapijos, chirurgijos ir terapijos skyriuose, atitinkamų medicinos dokumentų pildymą stacionare ir ambulatorinėje praktikoje, projektų rengimą, refleksijas, supervizijas ir kt.

28.  Medicinos gydytojams rengti skirtos vientisųjų studijų programos šeštaisiais studijų metais vykdoma internatūra, kurios metu atliekama klinikinė medicinos praktika pagal aukštosios mokyklos patvirtintą programą ir reglamentą klinikinės praktikos vietose, prižiūrint internatūros vadovui ir (arba) koordinatoriui. Klinikinės praktikos (internatūros) metu siejamos medicinos žinios ir gebėjimai bei klinikinė patirtis, etapiškai įgyti studijuojant medicinos studijų programą; ugdomas gebėjimas veikti realioje klinikinėje aplinkoje, suprasti, analizuoti ir vertinti savo patirtį, iš jos mokytis, dirbti komandoje bei gebėti jai vadovauti, kritiškai vertinti savo kompetencijų ribas.

29.  Studijų programoje turi būti sudarytos sąlygos aktyviam į studentą orientuotam mokymosi procesui, kurio metu studentams be auditorinio ir praktinio darbo sudaromos sąlygos studijuoti savarankiškai, skiriant atitinkamas užduotis. Studijų metodai turi būti interaktyvūs, pirmenybė teikiama seminarams, darbui mažomis grupėmis bei individualioms užduotims. Šis procesas turi apimti visus mokymosi elementus (literatūros paiešką ir analizę, projektų bei pristatymų rengimą ir vykdymą, studentų ir dėstytojų tarpusavio komunikaciją, praktinį pacientų klinikinį ištyrimą, gautų diagnostinių tyrimų reikšmių aptarimą ir pan.).

30.  Mokslo tiriamasis darbas ir jo pritaikymas atitinkamos studijų programos klinikinėje praktikoje yra viena iš svarbių savarankiško studijavimo ir klinikinio mąstymo lavinimo formų. Tokiu būdu turi būti ugdomas studentų kritinis mąstymas, analitiniai, praktiniai ir asmeniniai bei socialiniai – emociniai gebėjimai. Turi būti pasirenkamos tokios formos kaip: studentų atliekama literatūros paieška ir analizė, projektų ir pristatymų rengimas bei jų vykdymas, moksliniai-praktiniai seminarai, studentų moksliniai tyrimai, pranešimai mokslinėse konferencijose, mokslinės publikacijos.

31.  Vertinimo strategija turi būti iš anksto skelbiama, stiprinanti studentų motyvaciją studijuoti ir skatinanti savarankišką mokymąsi. Studentai turi laiku gauti grįžtamąją informaciją, o vertinimas turi būti grindžiamas iš anksto suformuluotais aiškiais kriterijais ir standartais, atsižvelgiant į darbo atlikimo sąlygas ir išteklius.

32.  Vertinimo sistema turi būti orientuota į studijų programos rezultatus ir turi užtikrinti, kad jie būtų pasiekti, bei atitikti šiuos reikalavimus: turi būti aiškūs kiekvieno vertinimo tikslai, metodai bei kriterijai, numatytos aiškios apeliacijų, skundų pateikimo ir svarstymo taisyklės. Turi būti skatinama abipusė grįžtamojo ryšio praktika tarp studentų bei jų dėstytojų.

33.  Studijų programoje gali būti taikomi šie vertinimo metodai: studentų pristatymų (prezentacijų) vertinimas per seminarus ir pratybas, žinių tikrinimas žodžiu ir raštu, apklausos per įtraukiančiąsias paskaitas, laboratorinių darbų ataskaitos, tyrimų ir klinikinių situacijų analizė, medicinos dokumentų pildymo vertinimas, gebėjimų demonstravimas (laboratorijose ir prie paciento lovos), konsultacijos struktūros analizė, tęstinis klinikinio darbo su pacientu vertinimas dėstytojui prižiūrint, klinikinės praktikos apskaita, klinikiniai egzaminai, panaudojant tikrus ar simuliuotus (suvaidintus) pacientus, virtualiojoje erdvėje atliekamas procedūras ar pan., objektyvūs struktūrizuoti klinikiniai egzaminai (OSCE) ir kiti pažangūs vertinimo metodai.

34.  Studijų rezultatų vertinimas vykdomas pagal aukštosios mokyklos patvirtintą tvarką, nustatančią studijų pasiekimų vertinimo principus, organizavimo tvarką, studijų pasiekimų vertinime dalyvaujančių asmenų atsakomybę, jų teises ir pareigas. Dalyko (modulio) studijų pasiekimų vertinimo tvarka turi būti numatyta jo apraše. Semestro pradžioje dalyko (modulio) dėstytojas turi pristatyti studentams studijų pasiekimų vertinimo tvarką, išdėstyti detalią dalyko (modulio) programą, tikslus, numatomus studijų rezultatus, konkrečią dėstomojo dalyko (modulio) studijų rezultatų vertinimo struktūrą, kriterijus ir kita.

35.  Siekiant nuodugniai patikrinti visas išugdytas žinias ir gebėjimus, turi būti pasitelktas ne vienas, o keli ir įvairesni vertinimo metodai, leidžiantys patikrinti visų studijuojančiųjų išmokimo lygį ir jo atitikimą numatytiems studijų rezultatams, apibrėžtiems studijų programoje ar atskirame dalyke (modulyje).

36.  Studijų programos baigimo vertinimas: medicinos gydytojams rengti skirta vientisųjų studijų programa turi būti baigiama įvertinus, ar absolventas įgijo pakankamai teorinių, klinikinių žinių ir praktinių gebėjimų bei klinikinės patirties: ar atliko klinikinę medicinos praktiką (internatūrą), apgynė baigiamąjį darbą, išlaikė studijų programos baigiamąjį (-uosius) egzaminą (-us).

36.1.   Medicinos biologams ir medicinos genetikams rengti skirta antrosios pakopos studijų programa turi būti baigiama įvertinus, ar absolventas įgijo pakankamai teorinių žinių ir praktinių gebėjimų bei patirties: ar apgynė baigiamąjį darbą ir išlaikė studijų programos baigiamąjį egzaminą.

37.  Baigiamasis magistro darbas turi būti parengtas ir apgintas pagal aukštosios mokyklos nustatytą tvarką. Jei baigiamajame darbe naudojama konfidenciali informacija – baigiamasis darbas ginamas uždarame posėdyje.

38.  Baigiamojo egzamino, baigiamojo magistro darbo gynimo vertinimo komisija turi būti sudaroma iš kompetentingų studijų krypties specialistų – mokslininkų, praktikų profesionalų, socialinių partnerių atstovų. Bent vienas baigiamojo egzamino komisijos narys turi būti iš kitos mokslo ir studijų institucijos.

39.  Vientisųjų studijų programos klinikinė praktika (internatūra) turi būti pabaigta bendrosios medicinos praktinių žinių ir įgūdžių, įgytos klinikinės patirties ir pasiektų specialiųjų gebėjimų įvertinimu. Studentas praktikos dienyne turi suregistruoti būtinus pagal programą numatytus įsisavinti gebėjimus ir išlaikyti praktinį internatūros egzaminą. Egzaminą turi vertinti speciali vertinimo komisija, sudaryta iš kompetentingų studijų krypties specialistų – mokslininkų, praktikų profesionalų, socialinių partnerių atstovų.

 

V SKYRIUS

STUDIJŲ PROGRAMŲ VYKDYMO REIKALAVIMAI

 

40.  Studijų programą organizuojanti aukštoji mokykla privalo vykdyti biomedicinos srities mokslinius tyrimus.

41.  Studijų programą turi vykdyti kompetentingi ir kvalifikuoti dėstytojai, besidomintys mokslo naujovėmis, atliekantys mokslinius tyrimus, gebantys taikyti pažangius studijų metodus, laisvai bendraujantys bent viena iš tarptautiniam bendradarbiavimui vartojamų užsienio kalbų, dalyvaujantys profesinio tobulėjimo programose, pripažinti profesinėse ar mokslinėse bendrijose, išmanantys absolventų būsimo darbo specifiką ir gebantys padėti studentams pasirengti būsimai profesinei ir (ar) akademinei veiklai.

42.  Dėstytojų kompetencija ir kvalifikacija vertinama pagal jų išsilavinimą, mokslinę, pedagoginę ir praktinę patirtį, vadovaujantis aukštųjų mokyklų nustatytais kriterijais ir kvalifikaciniais reikalavimais.

43.  Ne mažiau kaip pusę pirmajai studijų pakopai prilyginamų vientisųjų studijų programos dalykų turi dėstyti mokslininkai, paskelbę mokslinių straipsnių aukštosios mokyklos vardu. Visus dalykus turėtų dėstyti dėstytojai, kurių mokslinė ir profesinė veikla atitinka jų dėstomus dalykus.

44.  Ne mažiau kaip 80 procentų antrosios studijų pakopos ir šiai pakopai prilyginamų universitetinių vientisųjų studijų programos dalykų turi dėstyti mokslininkai, paskelbę mokslinių straipsnių aukštosios mokyklos vardu, išskyrus klinikinę praktiką (internatūrą). Kiti gali būti praktikai, per pastaruosius 7 metus įgiję ne trumpesnę kaip 3 metų dėstomus taikomuosius dalykus (modulius) atitinkančią profesinės veiklos patirtį. Šiame punkte taikomųjų dalykų (modulių) dėstytojams nurodyta profesinės veiklos patirtis yra būtina. Ne mažiau kaip 20 procentų antrajai studijų pakopai priskiriamų universitetinių medicinos krypties dalykų apimties turi dėstyti profesoriaus pareigas einantys dėstytojai.

45.  Siekiant sėkmingai vykdyti medicinos krypties studijų programą, būtina tokia materialinė bazė:

45.1.  higienos ir darbo saugos reikalavimus atitinkantis prozektoriumas (taikoma vientisųjų (Medicinos) studijų programoms).

45.2.  anatomijos, histologijos ir patologijos preparatų kolekcijos;

45.3.  higienos ir darbo saugos reikalavimus atitinkančios fiziologijos, histologijos, biochemijos, patologijos, mikrobiologijos ir genetikos mokomosios laboratorijos;

45.4.  higienos ir darbo saugos reikalavimus atitinkančios auditorijos, aprūpintos šiuolaikinėmis informacinėmis technologijomis;

45.5.  specialios patalpos (su stumdomais baldais, įranga), tinkamos dirbti grupėmis, praktiniams gebėjimams (simuliacijos klasės), bendravimo gebėjimams lavinti;

45.6.  virtualių pacientų, procedūrų, operacijų ir kitokių klinikinių medicinos studijų simuliacijų platformos (taikoma vientisųjų (Medicinos) studijų programoms);

45.7.  pakankamas skaičius kompiuterių su tekstų, kiekybinių ir kokybinių duomenų apdorojimo bei inovatyviomis mokymo programomis;

45.8.  bibliotekose ir skaityklose pakankamas kiekis studijų programai įgyvendinti reikalingos mokslinės literatūros, vadovėlių, metodinių leidinių, žinynų lietuvių ir užsienio kalbomis. Bibliotekos turi būti aprūpintos kompiuteriais su interneto ryšio prieiga prie tarptautinių mokslo ir studijų institucijos prenumeruojamų ar laisvos prieigos duomenų bazių;

45.9.  aukštosios mokyklos mokymo bazė ar aukštosios mokyklos įvertinta ir atrinkta studijų programai ir jos praktinei daliai vykdyti asmens sveikatos priežiūros įstaiga, teikianti diagnostines, stacionarines ir (ar) ambulatorines asmens sveikatos priežiūros paslaugas, turinti užtikrinti studijų turinį ir sandarą, dėstytojų, praktikos koordinatorių (vadovų) kvalifikaciją, studijoms būtiną techninę-materialinę bazę.

46.     Studijų metu atliekamų praktikų ir klinikinės praktikos (internatūros) reikalavimai:

46.1.  klinikinė praktika (internatūra) yra integrali ir privaloma vientisųjų (Medicinos) studijų dalis;

46.2.  klinikinė praktika (internatūra) turi būti rengiama vadovaujantis aukštosios mokyklos parengta klinikinės praktikos (internatūros) organizavimo tvarka;

46.3.  klinikinė praktika (internatūra) gali būti atskiras studijų dalykas (modulis) ir (arba) sudėtinė dalyko (modulio) dalis;

46.4.  aukštoji mokykla turi pasiūlyti studentams galimų aukštosios mokyklos praktikos vietų, teikiančių diagnostines, stacionarines ir (ar) ambulatorines asmens sveikatos priežiūros paslaugas, su kuriomis yra sudarytos bendradarbiavimo sutartys, sąrašą. Studentas, suderinęs su aukštąja mokykla, praktikos vietą, atitinkančią aukštosios mokyklos reikalavimus, gali susirasti pats. Pasirinkus praktikos instituciją, sudaroma trišalė sutartis tarp studento, aukštosios mokyklos ir asmens sveikatos priežiūros įstaigos.

47.     Medicinos krypties studijų programas vykdanti aukštoji mokykla turi užtikrinti studijų kokybę, nuolat tobulinti studijų programas, atsižvelgti į naujausius medicinos mokslo pasiekimus, darbo rinkos ir studijuojančiųjų poreikius.

 

_________________

part_bcb308edcf1f414ba27817e4ca70b82b_end