VALSTYBINĖS VARTOTOJŲ TEISIŲ APSAUGOS TARNYBOS

DIREKTORIUS

 

ĮSAKYMAS

DĖL MAŽAREIKŠMių LIETUVOS RESPUBLIKOS REKLAMOS ĮSTATYMO PAŽEIDIMų KRITERIJŲ PATVIRTINIMO

 

2019 m. gruodžio 30 d. Nr. 1-314

Vilnius

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos reklamos įstatymo 19 straipsnio 1 dalies 1 punktu, 25 straipsnio 5 dalies 6 punktu, Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo 369 straipsnio 2 dalimi ir siekdama nustatyti mažareikšmių Lietuvos Respublikos reklamos įstatymo pažeidimų kriterijus,

tvirtinu Mažareikšmių Lietuvos Respublikos reklamos įstatymo pažeidimų kriterijus (pridedama).

 

 

Kancleris,

pavaduojantis Valstybinės vartotojų teisių
apsaugos tarnybos direktorių                                                                                   Edvinas Pabrinkis

 

 

PATVIRTINTA

Valstybinės vartotojų teisių

apsaugos tarnybos direktoriaus

2019 m. gruodžio 30 d. įsakymu Nr. 1-314

 

 

MAŽAREIKŠMIŲ LIETUVOS RESPUBLIKOS REKLAMOS ĮSTATYMO pažeidimŲ KRITERIJAI

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba, vertindama, ar Lietuvos Respublikos reklamos įstatymo pagrindu Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybai pateiktame pranešime (skunde) nurodyti faktai yra mažareikšmiai, atsižvelgia į mažareikšmių Lietuvos Respublikos reklamos įstatymo pažeidimų, kriterijus (toliau – Mažareikšmių pažeidimų kriterijai).

 

II SKYRIUS

MAŽAREIKšmių pažeidimų nustatymas

 

2. Spręsdama, ar pranešime (skunde) nurodyti faktai yra mažareikšmiai, Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba kiekvienu atveju atlieka konkrečių faktinių aplinkybių vertinimą, vadovaudamasi Mažareikšmiais pažeidimų kriterijais.

3. Nė vienas iš Mažareikšmių pažeidimų kriterijų neturi iš anksto nustatytos lemiamos įtakos Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos sprendimui dėl pranešime (skunde) nurodytų faktų pripažinimo mažareikšmiais.

4. Mažareikšmių pažeidimų kriterijų reikšmingumas ir jų vertinimas priklauso nuo kiekvieno konkretaus atvejo. Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba Mažareikšmių pažeidimų kriterijų netaiko, jei nustatoma požymių dėl galimo vartotojų viešojo intereso pažeidimo.

 

III SKYRIUS

MAŽAREIKŠMiai pažeidimų KRITERIJAI

 

5. Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba, spręsdama, ar faktai, nurodyti pranešime (skunde) dėl galimo pažeidimo, yra mažareikšmiai, atsižvelgia į šiuos kriterijus:

5.1. Nežymus reklamos sklaidos mastas. Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba, vertindama, ar pranešime (skunde) nurodyti faktai yra mažareikšmiai, atsižvelgia į reklamos skleidimo dažnumą, sklaidos priemonių skaičių bei kitas sklaidos masto nustatymui reikšmingas aplinkybes, pavyzdžiui, spaudos tiražą, televizijos kanalų, radijo stočių, interneto tinklalapių skaičių. Pavyzdžiui, Mažareikšmio pažeidimo kriterijumi gali būti pripažinta aplinkybė, kad reklama skleista reklaminiame plakate vienos parduotuvės vitrinos lange, plakate ar lentynoje ar nedidelio lankomumo interneto tinklalapyje;

5.2. Labai trumpa reklamos sklaidos trukmė. Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba, vertindama, ar pranešime (skunde) nurodyti faktai mažareikšmiai, atsižvelgia į bendrą reklamos sklaidos trukmę. Pavyzdžiui, Mažareikšmio pažeidimo kriterijumi gali būti pripažinta aplinkybė, kad reklama skleista vieną kartą, tik keletą valandų, o, atsižvelgiant į sklaidos būdą, kelias dienas ar keletą savaičių;

5.3. Nežymus reklamos poveikis vartotojų ekonominiam elgesiui. Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba, vertindama, ar pranešime (skunde) nurodyti faktai yra mažareikšmiai, atsižvelgia į reklamoje pateiktos informacijos, su kuria susijęs galimas pažeidimas, turinį ir tai, ar jis yra tiesiogiai susijęs su skatinimu įsigyti prekių iš reklamos davėjo ar naudotis jo paslaugomis. Pavyzdžiui, Mažareikšmio pažeidimo kriterijumi gali būti pripažinta aplinkybė, kad reklamoje pateiktoje informacijoje yra nežymių netikslumų (paklaidų) ar bendro pobūdžio su prekėmis ir paslaugomis nesusijusių teiginių, kurie gali daryti tik nereikšmingą įtaką vartotojo sprendimui pasirinkti reklamos davėjo prekes ar paslaugas;

5.4. Galimu pažeidimu padaryta labai nedidelė žala. Vertinant galimai padarytos žalos vartotojams dydį, be kita ko, atsižvelgiama į reklaminės veiklos subjekto pateiktą informaciją apie jo pajamas, gautas tiesiogiai dėl su galimu pažeidimu susijusių prekių ar paslaugų pardavimu;

5.5. Galimas pažeidimas yra susijęs su reklamoje pateikta informacija, kai reklama yra skirta specialių žinių turinčiai reklamos vartotojų grupei. Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba, vertindama, ar pranešime (skunde) nurodyti faktai yra mažareikšmiai, atsižvelgs į reklamoje pateiktos informacijos turinį ir kompetenciją, kurią gali turėti vidutinis reklamos vartotojų grupės, kuriai skirta reklama, narys. Pavyzdžiui, Mažareikšmio pažeidimo kriterijumi gali būti pripažinta aplinkybė, kad reklama yra skirta specialių profesinių žinių turintiems asmenims (gydytojams, ekonomistams, teisininkams, informacinių technologijų specialistams ar kitiems) ir reklamoje nurodytos prekės ar paslaugos yra susijusios su šia profesine veikla;

5.6. Galimas pažeidimas yra susijęs su pavienio asmens (pareiškėjo) ar nedidelės grupės vartotojų interesais ar individualiu pareiškėjo bei skundžiamo reklaminės veiklos subjekto ginču;

5.7. Reklaminės veiklos subjektas, sužinojęs, kad skleidžiama reklama gali būti vertinama, kaip neatitinkanti Lietuvos Respublikos reklamos įstatymo nuostatų (t. y. gavęs Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos raštą dėl galimo Lietuvos Respublikos reklamos įstatymo pažeidimo arba anksčiau), nedelsdamas nutraukė galimą pažeidimą ir ėmėsi visų įmanomų priemonių atlyginti vartotojams nuostolius;

5.8. Galimas pažeidimas atsirado dėl techninės ir arba žmogiškosios klaidos. Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba, vertindama, ar pranešime (skunde) nurodyti faktai mažareikšmiai, atsižvelgia į klaidos pobūdį ir reklamos davėjo veiksmus ją ištaisant. Pavyzdžiui, Mažareikšmio pažeidimo kriterijumi gali būti pripažinta aplinkybė, kad yra pakankamai įrodymų, jog reklamoje buvusi techninė ir arba žmogiškoji klaida buvo operatyviai ištaisyta. Vertinant atsižvelgiama į tai, ar reklaminės veiklos subjekto atitinkamos techninės ir arba žmogiškosios klaidos yra pavienės bei, ar reklaminės veiklos subjektas savo iniciatyva imasi priemonių, kad techninės ir arba žmogiškosios klaidos nepasikartotų.

 

IV SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

6. Be III skyriuje nurodytų Mažareikšmių pažeidimų kriterijų, Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba turi teisę atsižvelgti ir į kitas aplinkybes, reikšmingas pranešimuose (skunduose) nurodytų galimai mažareikšmių faktų vertinimui.

 

_________________