LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ŪKIO MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL ŽEMĖS ŪKIO MINISTRO 2010 M. VASARIO 5 D. ĮSAKYMO NR. 3D-80 „DĖL TEISĖS AKTŲ NUOSTATŲ PAŽEIDIMŲ, SUSIJUSIŲ SU EUROPOS ŽEMĖS ŪKIO GARANTIJŲ FONDO, EUROPOS ŽEMĖS ŪKIO FONDO KAIMO PLĖTRAI IR EUROPOS ŽUVININKYSTĖS FONDO PRIEMONIŲ ĮGYVENDINIMU, ADMINISTRAVIMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO

 

2020 m. liepos 13 d. Nr. 3D-517

Vilnius

 

 

Pakeičiu Teisės aktų nuostatų pažeidimų, susijusių su Europos žemės ūkio garantijų fondo, Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai ir Europos žuvininkystės fondo priemonių įgyvendinimu, administravimo taisykles, patvirtintas Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2010 m. vasario 5 d. įsakymu Nr. 3D-80 „Dėl Teisės aktų nuostatų pažeidimų, susijusių su Europos žemės ūkio garantijų fondo, Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai ir Europos žuvininkystės fondo priemonių įgyvendinimu, administravimo taisyklių patvirtinimo“, ir jas išdėstau nauja redakcija (pridedama).

 

 

Žemės ūkio ministras                                                                                                   Andrius Palionis

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro

2010 m. vasario 5 d. įsakymu Nr. 3D-80

(Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro    

2020 m. liepos 13 d. įsakymo Nr. 3D-517

redakcija)

 

 

TEISĖS AKTŲ NUOSTATŲ PAŽEIDIMŲ, SUSIJUSIŲ SU EUROPOS ŽEMĖS ŪKIO GARANTIJŲ FONDO, EUROPOS ŽEMĖS ŪKIO FONDO KAIMO PLĖTRAI IR EUROPOS ŽUVININKYSTĖS FONDO PRIEMONIŲ ĮGYVENDINIMU, ADMINISTRAVIMO TAISYKLĖS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Teisės aktų nuostatų pažeidimų, susijusių su Europos žemės ūkio garantijų fondo, Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai ir Europos žuvininkystės fondo priemonių įgyvendinimu, administravimo taisyklių (toliau – Taisyklės) tikslas – reglamentuoti teisės aktų nuostatų pažeidimų, susijusių su Europos žemės ūkio garantijų fondo (toliau – EŽŪGF), Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai (toliau – EŽŪFKP), Europos žuvininkystės fondo (EŽF) ir Europos jūros reikalų ir žuvininkystės fondo (toliau – EJRŽF) priemonių įgyvendinimu, nustatymo, registravimo, tyrimo, šalinimo, prevencijos ir informacijos apie šiuos pažeidimus teikimo tvarką, siekiant užtikrinti tinkamą ir efektyvų Europos Sąjungos (toliau – ES) ir (arba) Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšų panaudojimą ir apsaugoti ES ir (arba) Lietuvos valstybės finansinius interesus. Taisyklės nustato Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijoje (toliau – ministerija) ir Nacionalinėje mokėjimo agentūroje prie Žemės ūkio ministerijos (toliau – agentūra) veikiančią teisės aktų nuostatų pažeidimų administravimo sistemą.

2. Taisyklės parengtos vadovaujantis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2014 m. liepos 22 d. nutarimu Nr. 722 „Dėl valstybės institucijų ir įstaigų, savivaldybių ir kitų juridinių asmenų, atsakingų už Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programos įgyvendinimą, paskyrimo“, Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2007 m. vasario 13 d. nutarimu Nr. 190 „Dėl institucijų, atsakingų už Lietuvos žuvininkystės sektoriaus 2007–2013 metų veiksmų programos įgyvendinimą, paskyrimo“, Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2014 m. rugsėjo 3 d. nutarimu Nr. 907 „Dėl institucijų, atsakingų už Lietuvos žuvininkystės sektoriaus 2014–2020 metų veiksmų programos valdymą ir kontrolę, paskyrimo“, Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2014 m. rugpjūčio 26 d. įsakymu Nr. 3D-507 „Dėl Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programos administravimo taisyklių patvirtinimo“, 2013 m. gruodžio 17 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) Nr. 1306/2013 dėl bendros žemės ūkio politikos finansavimo, valdymo ir stebėsenos, kuriuo panaikinami Tarybos reglamentai (EEB) Nr. 352/78, (EB) Nr. 165/94, (EB) Nr. 2799/98, (EB) Nr. 814/2000, (EB) Nr. 1290/2005 ir (EB) Nr. 485/2008, 2014 m. gegužės 15 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) Nr. 508/2014 dėl Europos jūrų reikalų ir žuvininkystės fondo ir kuriuo panaikinami Tarybos reglamentai (EB) Nr. 2328/2003, (EB) Nr. 861/2006, (EB) Nr. 1198/2006 bei (EB) Nr. 791/2007 ir Europos Parlamento ir Tarybos reglamentas Nr. 1255/2011, 2015 m. liepos 8 d. Komisijos įgyvendinimo reglamentu (ES) 2015/1974, kuriuo nustatomas pranešimų apie pažeidimus, susijusius su Europos regioninės plėtros fondu, Europos socialiniu fondu, Sanglaudos fondu ir Europos jūrų reikalų ir žuvininkystės fondu, dažnumas ir forma pagal Europos Parlamento ir Tarybos reglamentą (ES) Nr. 1303/2013, 2014 m. kovo 11 d. Komisijos deleguotuoju reglamentu (ES) Nr. 807/2014, kuriuo papildomas Europos Parlamento ir Tarybos reglamentas (ES) Nr. 1305/2013 dėl paramos kaimo plėtrai, teikiamos Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai (EŽŪFKP) lėšomis, ir nustatomos pereinamojo laikotarpio nuostatos, 2007 m. kovo 26 d. Komisijos reglamentu (EB) Nr. 498/2007, nustatančiu išsamias Tarybos reglamento (EB) Nr. 1198/2006 dėl Europos žuvininkystės fondo įgyvendinimo taisykles, Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2007 m. vasario 13 d. nutarimu Nr. 189 „Dėl valstybės institucijų ir įstaigų, savivaldybių ir kitų juridinių asmenų, atsakingų už Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai priemonių įgyvendinimą, paskyrimo“, 2013 m. gruodžio 17 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) Nr. 1305/2013 dėl paramos kaimo plėtrai, teikiamos Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai (EŽŪFKP) lėšomis, kuriuo panaikinamas Tarybos reglamentas (EB) Nr. 1698/2005, 2013 m. gruodžio 17 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) Nr. 1303/2013, kuriuo nustatomos Europos regioninės plėtros fondui, Europos socialiniam fondui, Sanglaudos fondui, Europos žemės ūkio fondui kaimo plėtrai ir Europos jūros reikalų ir žuvininkystės fondui bendros nuostatos ir Europos regioninės plėtros fondui, Europos socialiniam fondui, Sanglaudos fondui ir Europos jūros reikalų ir žuvininkystės fondui taikytinos bendrosios nuostatos ir panaikinamas Tarybos reglamentas (EB) Nr. 1083/2006, 2014 m. gegužės 15 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) Nr. 508/2014 dėl Europos jūrų reikalų ir žuvininkystės fondo ir kuriuo panaikinami Tarybos reglamentai (EB) Nr. 2328/2003, (EB) Nr. 861/2006, (EB) Nr. 1198/2006 bei (EB) Nr. 791/2007 ir Europos Parlamento ir Tarybos reglamentas Nr. 1255/2011.

3. Taisyklėse vartojamos sąvokos:

3.1. kompleksinis teisės aktų nuostatų pažeidimo tyrimas – ministerijos ir (arba) agentūros atliekamas dviejų ar daugiau susijusių pareiškėjų ar paramos gavėjų ir (arba) to pačio pareiškėjo ar paramos gavėjo su skirtingais projektais pateiktos ir papildomai pareikalautos informacijos, duomenų ir dokumentų tikrinimas, patikra vietoje, teisės aktų nuostatų pažeidimo aplinkybių paaiškinimo prašymas ir (arba) kiti veiksmai, kuriais siekiama ištirti įtariamą arba nustatytą pažeidimą;

3.2. Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšos (toliau – valstybės biudžeto lėšos) – Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšos, skiriamos EŽŪFKP, EŽF ir EJRŽF priemonėms bendrai finansuoti ir EŽŪGF priemonėms papildomai finansuoti;

3.3. paramos lėšos – EŽŪGF, EŽŪFKP, EŽF, EJRŽF ir (ar) Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšos;

3.4. sankcija – pareiškėjui, paramos gavėjui, projekto partneriui taikomas paramos dydžio sumažinimas, paramos neskyrimas, reikalavimas grąžinti visą ar dalį išmokėtos sumos, ir (arba) kitos poveikio priemonės už su prašoma arba gauta parama susijusių įsipareigojimų nevykdymą ir (arba) nustatytų reikalavimų nesilaikymą;

3.5. teisės aktų nuostatų pažeidimų administravimas – teisės aktų nuostatų pažeidimų nustatymas, registravimas, tyrimas, šalinimas, prevencija ir informacijos apie pažeidimus teikimas;

3.6. teisės aktų nuostatų pažeidimų kontrolierius (toliau – ministerijos pažeidimų kontrolierius) – pažeidimų administravimo funkciją vykdantis ministerijos valstybės tarnautojas;

3.7. teisės aktų nuostatų pažeidimo tyrimas (toliau – pažeidimo tyrimas) – ministerijos ir (arba) agentūros atliekamas pareiškėjo ar paramos gavėjo pateiktos ir papildomai pareikalautos informacijos, duomenų ir dokumentų tikrinimas, patikra vietoje, teisės aktų nuostatų pažeidimo aplinkybių paaiškinimo prašymas ir (arba) kiti veiksmai, kuriais siekiama ištirti įtariamą arba nustatytą pažeidimą;

3.8. kitos Taisyklėse vartojamos sąvokos apibrėžtos 2 dalyje nurodytuose teisės aktuose.

 

II SKYRIUS

PAREIŠKĖJO AR PARAMOS GAVĖJO PADARYTŲ PAŽEIDIMŲ ADMINISTRAVIMAS

 

4. Agentūros valstybės tarnautojams ar kitiems darbuotojams įtarus pažeidimą ir (arba) gavus informacijos apie įtariamą pažeidimą iš Europos Komisijos, Europos Audito Rūmų ir kitų institucijų ar asmenų, taip pat gavus informacijos iš Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybos prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos (toliau – FNTT) apie įtariamą nusikalstamą veiką, kuri gali būti susijusi su agentūros administruojamomis paramos lėšomis, agentūroje ne vėliau kaip per 20 darbo dienų atliekamas tyrimas. Tais atvejais, kai reikia kreiptis į kitas institucijas, trečiuosius asmenis, ekspertus ir (ar) paramos gavėją, projekto partnerį arba pareiškėją dėl papildomos informacijos ir (ar) dokumentų pateikimo, agentūra įtariamo pažeidimo tyrimą užbaigia ir sprendimą dėl pažeidimo priima ne vėliau kaip per 20 darbo dienų nuo papildomos informacijos ir (ar) dokumentų gavimo, išskyrus atvejus, kai yra atliekamas kompleksinis pažeidimo tyrimas. Kompleksinis pažeidimo tyrimas turi būti atliktas per 30 darbo dienų nuo įtarimo apie jo padarymą ir (arba) gavus informacijos apie įtariamą pažeidimą, jeigu yra tiriami ne daugiau kaip du susiję subjektai. Jeigu tiriami daugiau nei du susiję subjektai, kiekvienam papildomam subjektui prie 30 darbo dienų termino pridedama papildomai 15 darbo dienų tyrimui atlikti. Kompleksinio tyrimo maksimali trukmė – 4 mėnesiai. Jeigu kreipiantis į paramos gavėją, projekto partnerį arba pareiškėją bent du kartus dėl papildomos informacijos ar dokumentų raštu, telefonu ar kitomis komunikacijos priemonėmis norima informacija nėra gaunama, agentūra pažeidimo tyrimą tęsia ir užbaigia vadovaudamasi turimais duomenimis. Į pažeidimo tyrimo terminą neįskaitomas laikas, kai yra laukiama patikros vietoje rezultatų, atsakymų į paklausimus, išsiųstus kitoms institucijoms, tretiesiems asmenims ar pareiškėjui / paramos gavėjui, kai laukiama informacijos iš išorės ekspertų dėl projekto ekspertinio vertinimo. Bendras pažeidimo tyrimo terminas agentūroje, įskaičiuojant ir pateikimą ministerijai pagal 10 punkto reikalavimus, negali būti ilgesnis kaip 4 mėnesiai, išskyrus atvejus, kai buvo vykdomas kompleksinis pažeidimo tyrimas ir (ar) agentūra, atlikdama tyrimą, turėjo remtis iš kitų institucijų, kuriose vykdomi / buvo vykdomi tyrimai, gauta informacija. Ministerijos sprendimas, jeigu svarstymas nėra stabdomas, priimamas per 21 darbo dieną nuo informacijos iš agentūros gavimo dienos. Tais atvejais, kai tyrimą, susijusį su agentūros arba (ir) ministerijos atliekamu pažeidimo tyrimu, atlieka Lietuvos Respublikos konkurencijos taryba, FNTT ar kitos teisėsaugos institucijos, kai vyksta administracinio ginčo nagrinėjimas ikiteisminio administracinių ginčų nagrinėjimo tvarka / teismine tvarka, agentūros arba (ir) ministerijos tyrimas stabdomas (pratęsiamas) ir jo eigos terminas nėra skaičiuojamas, kol bus gauti duomenys iš minėtų institucijų apie jų atliekamų tyrimų baigtį / priimtus sprendimus, išskyrus atvejus, kai agentūros ir (arba) ministerijos atliekamo tyrimo metu surinktų duomenų pakanka užbaigti tyrimą ir nėra pagrindo laukti minėtų institucijų atliekamų tyrimų baigties / sprendimų priėmimo. Pažeidimo tyrimo stabdymas ar jo svarstymo pratęsimas su argumentais įforminamas atitinkamos įstaigos posėdžio protokolo nutariamojoje dalyje arba pažeidimo tyrėjo (kontrolieriaus) tiesioginio vadovo rezoliucija ant vidinės įstaigos pažymos ar teisės akto. Apie stabdymo ar pratęsimo faktą ne vėliau kaip per 3 darbo dienas el. paštu ar raštu informuojamas paramos gavėjas, projekto partneris arba pareiškėjas, dėl kurio atliekamas pažeidimo tyrimas. Jeigu pažeidimo tyrimo stabdymas arba svarstymo pratęsimas atliekamas ministerijoje, apie stabdymo arba pratęsimo faktą ne vėliau kaip per 3 darbo dienas el. paštu ar raštu informuojama agentūra.

5. Jei ministerijos valstybės tarnautojai ar kiti darbuotojai įtaria pažeidimą, taip pat, jei ministerija gauna informacijos apie įtariamą pažeidimą iš Europos Komisijos, Europos Audito Rūmų ir kitų institucijų ar asmenų, taip pat gavus informacijos iš FNTT apie įtariamą nusikalstamą veiką, kuri gali būti susijusi su paramos lėšomis, apie tai raštu informuojamas ministerijos pažeidimų kontrolierius ir agentūra, kuri Taisyklių 4 punkte nustatytu terminu nuo informacijos iš ministerijos gavimo dienos atlieka pažeidimo tyrimą.

6. Jei tirdama pažeidimą agentūra įtaria nusikalstamą veiką, apie tai turi skubiai, bet ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo tokio įtarimo nustatymo, informuoti FNTT ir kartu pateikti visą su šia veika susijusią informaciją ir dokumentų kopijas. Apie įtariamą nusikalstamą veiką agentūra taip pat informuoja ministeriją.

7. Jei įtariamas pažeidimas susijęs su išlaidomis, dėl kurių apmokėjimo paramos gavėjas yra pateikęs agentūrai mokėjimo prašymą, arba su išmokomis, kai mokėjimo prašymas nėra teikiamas, agentūra sustabdo paramos gavėjo pateiktų mokėjimo prašymų nagrinėjimą ir (arba) paramos lėšų išmokėjimą, kol 4 punkte nustatytais terminais bus ištirta, ar yra pažeidimas ir (arba) priimtas sprendimas dėl sankcijų, bei nedelsiant, ne vėliau kaip per 5 darbo dienas, informuoja paramos gavėją apie paramos gavėjo pateiktų mokėjimo prašymų nagrinėjimo ir (arba) paramos lėšų išmokėjimo sustabdymą.

8. Atlikdama pažeidimo tyrimą, agentūra gali kreiptis į pareiškėją arba paramos gavėją, taip pat į kitas institucijas, trečiuosius asmenis, ekspertus, prašydama pateikti informaciją, susijusią su atliekamu pažeidimo tyrimu. Pareiškėjas arba paramos gavėjai visais atvejais, ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo pažeidimo tyrimo pradžios, informuojami apie pradėtą pažeidimo tyrimą jų atžvilgiu ir su tyrimu susijusius veiksmus (pvz., pažeidimo tyrimo stabdymą ar kt.). Pažeidimo tyrimas yra nutraukiamas tais atvejais, kai atliekant pažeidimo tyrimą išnyksta pažeidimo tyrimo objektas. Apie pažeidimo tyrimo nutraukimą informuojami per 3 darbo dienas tie paramos gavėjai, kuriems buvo pateikta Projekto 7 punkte nurodyta informacija.

9. Agentūra, atlikusi pažeidimo tyrimą ir nustačiusi pažeidimą, padarytą įgyvendinant investicines EŽŪFKP, EŽF, EJRŽF ar EŽŪGF priemones, už kurį siūlomos sankcijos suma nesiekia 50 000 Eur, arba pažeidimą, padarytą įgyvendinant kompensacines EŽŪFKP, EŽF, EJRŽF ar EŽŪGF priemones, nesusijusį su galimai neteisėtų sąlygų gauti paramą sukūrimu, už kurį siūlomos sankcijos suma nesiekia 50 000 Eur, priima sprendimą dėl sankcijų ir per 10 darbo dienų nuo šio sprendimo priėmimo apie jį informuoja pareiškėją arba paramos gavėją.

10. Jei už pažeidimą, padarytą įgyvendinant investicines EŽŪFKP, EŽF, EJRŽF arba EŽŪGF priemones, siūlomos sankcijos suma siekia 50 000 Eur arba už pažeidimą, padarytą įgyvendinant kompensacines EŽŪFKP, EŽF, EJRŽF ar EŽŪGF priemones, susijusį su galimai neteisėtų sąlygų gauti paramą sukūrimu, siūlomos sankcijos suma siekia 50 000 Eur, agentūra per 10 darbo dienų nuo pažeidimo nustatymo pateikia ministerijai visą su pažeidimu susijusią medžiagą ir agentūros siūlomą sprendimą dėl sankcijų, pagrįstą objektyviais duomenimis (faktais) ir teisės aktų normomis, išskyrus 11 punkte numatytus atvejus. Jei už pažeidimą siūlomos sankcijos suma siekia 10 000 Eur, tačiau agentūra nustato, kad sankcija neturi būti taikoma dėl išimtinių aplinkybių, nustatytų Sankcijų už teisės aktų nuostatų pažeidimus įgyvendinant Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programos priemones taikymo metodikoje, patvirtintoje Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2014 m. gruodžio 4 d. įsakymu Nr. 3D-929 „Dėl Sankcijų už teisės aktų nuostatų pažeidimus įgyvendinant Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programos priemones taikymo metodikos patvirtinimo“, agentūra per 10 darbo dienų nuo pažeidimo nustatymo pateikia ministerijai visą su pažeidimu susijusią medžiagą ir agentūros siūlomą sprendimą dėl sankcijų netaikymo, pagrįstą objektyviais duomenimis (faktais) ir teisės aktų normomis.

11. Agentūra neteikia ministerijai svarstyti pažeidimų, kai:

11.1. paramos gavėjas vėluoja agentūrai pateikti mokėjimo prašymą;

11.2. paramos gavėjas nustojo vykdyti veiklą ir jam yra pradėta bankroto arba likvidavimo procedūra.

12. Gavęs iš agentūros 10 punkte nurodytus dokumentus, ministerijos pažeidimų kontrolierius per 15 darbo dienų (dėl objektyvių priežasčių, nustatytų Taisyklių 4 p., taip pat, kai gautos medžiagos kiekis yra labai didelis (100 ir daugiau lapų) ar reikia gauti papildomos informacijos, ministerijos pažeidimų kontrolieriaus tiesioginio vadovo leidimu, kuris įforminamas rezoliucija „Pratęsti“, šis terminas gali būti pratęstas. Dėl termino pratęsimo ministerijos pažeidimų kontrolierius turi kreiptis į savo tiesioginį vadovą ne vėliau per 5 darbo dienas nuo užduoties gavimo. Apie pratęsimo faktą ne vėliau kaip per 3 darbo dienas el. paštu ar raštu informuojamas paramos gavėjas, projekto partneris arba pareiškėjas, dėl kurio atliekamas pažeidimo tyrimas, ir agentūra) atlieka pažeidimo tyrimą, siekdamas įsitikinti, ar pagrįstai nustatytas pažeidimas ir siūlomas sprendimas dėl sankcijų. Pažeidimo tyrimo metu ministerijos pažeidimų kontrolierius pagal kompetenciją įvertina visą agentūros pateiktą informaciją, įvertina, ar Agentūra laikėsi tyrimo metu galiojusių teisės aktų reikalavimų, ir atlieka kitus veiksmus, kuriais siekiama ištirti pažeidimą.

13. Atlikdamas pažeidimo tyrimą, ministerijos pažeidimų kontrolierius turi teisę kreiptis į ministerijos struktūrinius padalinius, ministerijai pavaldžias institucijas, kitas institucijas ar specialistus, pareiškėją ar paramos gavėją, prašydamas pateikti su atliekamu pažeidimo tyrimu susijusią informaciją arba suteikti pagalbą tiriant pažeidimą. Ministerijos pažeidimų kontrolierius turi pareigą pažeidimą ištirti vadovaudamasis teisingumo, sąžiningumo ir skaidrumo principais. Ministerijos pažeidimų kontrolieriui užduotis skirsto jo tiesioginis vadovas, kuriam jis yra tiesiogiai pavaldus ir atskaitingas. Ministerijos pažeidimų kontrolierius už savo veiklą atsako teisės aktų nustatyta tvarka.

14. Atlikęs pažeidimo tyrimą, ministerijos pažeidimų kontrolierius ne vėliau kaip kitą darbo dieną pateikia Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro įsakymu sudarytai komisijai, kuriai priskirta svarstyti su pažeidimais susijusius klausimus (toliau – komisija), pažymą apie pažeidimą, kurioje išdėstyta išvada apie agentūros siūlomą sprendimą dėl sankcijų. Pažymos pateikimo komisijai data fiksuojama komisijos posėdžio, kuriame svarstomas pažymoje nagrinėjamas pažeidimas,  protokole. Pažymos forma pateikiama Taisyklių 1 priede. Pažyma registruojama kaip komisijos posėdžio protokolo sudedamoji dalis ir saugoma teisės aktais nustatytą terminą atitinkamoje Dokumentų valdymo sistemos byloje.

15. Komisija, gavusi ministerijos pažeidimų kontrolieriaus pažymą apie pažeidimą, pažeidimų kontrolieriaus suorganizuoto posėdžio metu, ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo šios pažymos gavimo (dėl objektyvių priežasčių, nustatytų Taisyklių 4 p., taip pat, kai pateiktos svarstyti medžiagos kiekis yra labai didelis (100 ir daugiau lapų) ar reikia gauti papildomos informacijos, šis terminas komisijos protokoliniu sprendimu gali būti pratęstas), atsižvelgdama į Taisyklių 18 punkte nurodytas aplinkybes, priima sprendimą:

15.1. pritarti agentūros siūlomam sprendimui dėl sankcijų;

15.2. nepritarti agentūros siūlomam sprendimui dėl sankcijų;

15.3. kitą sprendimą.

16. Komisijos sprendimas pateikiamas posėdžio protokole, apie kurį ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo sprendimo priėmimo dienos informuojami už paramos administravimą atsakingi ministerijos struktūriniai padaliniai. Agentūra apie priimtą sprendimą informuojama ne vėliau kaip per 3 darbo dienas.

17. Kai komisija mano, kad parama, patvirtinta Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro įsakymu, buvo skirta nepagrįstai, ji priima rekomendacinio pobūdžio sprendimą ir apie tai raštu informuoja už tokio įsakymo parengimą atsakingą ministerijos struktūrinį padalinį, kurio specialistai skubiai parengia žemės ūkio ministro įsakymo pakeitimo projektą, o jį priėmus ne vėliau kaip kitą darbo dieną apie tai raštu informuoja agentūrą.

18. Sprendimas dėl sankcijų siūlomas ir priimamas atsižvelgiant į padaryto pažeidimo sunkumą, pobūdį, aplinkybes, turėjusias įtakos pažeidimo padarymui.

19. Agentūra Taisyklių 16 ir 17 punktuose nustatytais terminais gavusi ministerijos sprendimą dėl sankcijų, per 10 darbo dienų nuo šio sprendimo gavimo apie jį raštu informuoja pareiškėją arba paramos gavėją ir sprendimą skubiai pradeda vykdyti.

20. Jei paaiškėja naujų aplinkybių, kurios agentūrai nebuvo žinomos pažeidimo tyrimo metu ir kurios galėtų turėti įtakos pažeidimo nustatymui ir sprendimo dėl sankcijų priėmimui (taip pat ir tos, kurios paaiškėja atlikus administracines, ikiteismines ar teismines procedūras), atliekamas pakartotinis pažeidimo tyrimas ir kiti veiksmai, nurodyti Taisyklių 4–19 punktuose. Atsižvelgiant į naujai paaiškėjusias aplinkybes gali būti priimtas kitas sprendimas dėl pažeidimo ir sankcijų.

21. Tuo atveju, kai priimamas sprendimas dėl paramos grąžinimo, grąžintinos lėšos, susidariusios įgyvendinant EŽŪGF, EŽŪFKP, EŽF ir EJRŽF priemones, administruojamos vadovaujantis Grąžintinų lėšų, susidariusių įgyvendinant Europos Sąjungos žemės ūkio fondų priemones, administravimo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2008 m. vasario 13 d. nutarimu Nr. 137, ir Grąžintinų lėšų, susidariusių įgyvendinant Europos žuvininkystės fondo priemones, administravimo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2009 m. balandžio 8 d. nutarimu Nr. 275, nustatyta tvarka.

22. Agentūros ir (arba) ministerijos sprendimai dėl sankcijų taikymo skundžiami teisės aktų nustatyta tvarka.

 

III SKYRIUS

AGENTŪROS NUSTATYTŲ PAŽEIDIMŲ IR NEREGISTRUOTŲ PAŽEIDIMŲ

PATIKRINIMAS

 

23. Ministerijos pažeidimų kontrolierius, gavęs iš agentūros Taisyklių 31 punkte nustatyta tvarka informaciją apie naujai nustatytus pažeidimus, peržiūri agentūros į Europos kovos su sukčiavimu tarnybos informacinę sistemą (toliau – AFIS) įvestus duomenis apie juos, atrenka pažeidimus (turi būti ištirta ne mažiau kaip 10 proc. pateiktų pažeidimų) ir per 20 darbo dienų (dėl objektyvių priežasčių, pvz., kai atrinktos tirti medžiagos kiekis yra labai didelis (100 ir daugiau lapų) ar reikia gauti papildomos informacijos, šis terminas gali būti pratęstas, pratęsimą įforminant įstaigos komisijos posėdžio protokolo nutariamojoje dalyje arba pažeidimų kontrolieriaus tiesioginio vadovo rezoliucija ant vidinės įstaigos pažymos ar teisės akto) nuvykęs į agentūrą atlieka jų patikrinimą, siekdamas įsitikinti, ar pagrįstai nustatyti pažeidimai ir (arba) priimti sprendimai dėl sankcijų.

Atrinktinų patikrinimui pažeidimų atrankos kriterijai (jeigu pateikti pažeidimai neatitinka atrankos kriterijų, patikrai parenkami pažeidimai atsitiktinės atrankos būdu):

23.1. bendra pažeidimo suma viršija 50 000 Eur;

23.2. pažeidimas nebuvo teiktas komisijai.

24. Ministerijos pažeidimų kontrolierius, atlikdamas atrinktų pažeidimų patikrinimą, pagal kompetenciją įvertina agentūros pateiktą informaciją, įvertina, ar Agentūra laikėsi tyrimo metu galiojusių teisės aktų reikalavimų. Ministerijos pažeidimų kontrolieriaus teisės, pareigos ir atsakomybė atliekant šiame punkte nustatytus veiksmus nustatyta Taisyklių 13 punkte. Atlikęs pažeidimo patikrinimą, ministerijos pažeidimų kontrolierius artimiausiam komisijos posėdžiui pateikia komisijai ataskaitą apie atliktą patikrinimą. Ataskaita yra laisvos formos dokumentas, kurioje turi būti nurodyti: patikrinimo pradžios ir pabaigos datos, patikrintų subjektų pavadinimai, pažeidimų esmė, ministerijos pažeidimų kontrolieriaus atlikti veiksmai, jų rezultatai ir argumentuota ministerijos pažeidimų kontrolieriaus išvada ir siūlymas komisijai:

24.1. pritarti ataskaitai;

24.2. esant pagrindui manyti, kad Agentūra pažeidimą ištyrė netinkamai, inicijuoti pakartotinį pažeidimo vertinimą ar imtis kitų teisės aktų nustatytų veiksmų.

Ataskaitą pasirašo ją rengęs ministerijos pažeidimų kontrolierius. Ataskaita registruojama kaip komisijos posėdžio protokolo sudedamoji dalis ir saugoma teisės aktų nustatytą terminą atitinkamoje Dokumentų valdymo sistemos byloje.

25. Komisija, gavusi ministerijos pažeidimų kontrolieriaus ataskaitą, ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo šios ataskaitos gavimo (dėl objektyvių priežasčių, pvz., kai pateiktos svarstyti medžiagos kiekis yra labai didelis (100 ir daugiau lapų) ar reikia gauti papildomos informacijos, šis terminas komisijos protokoliniu sprendimu gali būti pratęstas), atsižvelgdama į Taisyklių 18 punkte nurodytas aplinkybes, priima sprendimą:

25.1. pritarti ministerijos pažeidimų kontrolieriaus siūlomam sprendimui pritarti parengtai atskaitai;

25.2. nepritarti ministerijos pažeidimų kontrolieriaus siūlomam sprendimui ir laikyti, kad agentūra pažeidimus tyrė tinkamai;

25.3. kita.

26. Kiti veiksmai atliekami taip, kaip nustatyta Taisyklių 16–21 punktuose.

27. Agentūra pasibaigus ketvirčiui elektroniniu paštu informuoja ministerijos pažeidimų kontrolierių apie agentūros Komisijos pažeidimų administravimo klausimams spręsti praėjusio ketvirčio metu priimtus sprendimus neregistruoti pažeidimų, pateikdama protokolinio sprendimo kopiją. Ministerijos pažeidimų kontrolierius atrenka neregistruotus pažeidimus (turi būti ištirta ne mažiau kaip 10 proc. pateiktų neregistruotų pažeidimų, kaip atrankos kriterijų vertinant bendrą paramos sumos dydį, pasirenkami patikrinti neregistruoti pažeidimai su didesnėmis paramos sumos dalimis) ir per 20 darbo dienų (dėl objektyvių priežasčių, pvz., kai atrinktos tirti medžiagos kiekis yra labai didelis (100 ir daugiau lapų) ar reikia gauti papildomos informacijos, šis terminas gali būti pratęstas, pratęsimą įforminant įstaigos komisijos posėdžio protokolo nutariamojoje dalyje arba pažeidimų kontrolieriaus tiesioginio vadovo rezoliucija ant vidinės įstaigos pažymos ar teisės akto) nuvykęs į agentūrą atlieka pateiktos informacijos apie neregistruotus pažeidimus patikrinimą, siekdamas įsitikinti, ar pagrįstai, t. y. nepažeidžiant teisės aktų reikalavimų, neregistruoti pažeidimai. Apie tyrimo rezultatus ministerijos pažeidimų kontrolierius informuoja komisiją, parengdamas patikrinimo ataskaitą. Ataskaita yra laisvos formos dokumentas, kurioje turi būti nurodyti: patikrinimo pradžios ir pabaigos datos, patikrintų neregistruotų pažeidimų pavadinimai, neregistruotų pažeidimų esmė, ministerijos pažeidimų kontrolieriaus atlikti veiksmai, jų rezultatai ir argumentuota ministerijos pažeidimų kontrolieriaus išvada ir siūlymas komisijai. Ataskaitą pasirašo ją rengęs ministerijos pažeidimų kontrolierius. Ataskaita registruojama kaip komisijos posėdžio protokolo sudedamoji dalis ir saugoma teisės aktų nustatytą terminą atitinkamoje byloje. Komisija, įvertinusi pateiktą informaciją, priima sprendimą:

27.1. pritarti agentūros sprendimui neregistruoti pažeidimų;

27.2. nepritarti agentūros sprendimui neregistruoti pažeidimų ir klausimą grąžinti nagrinėti agentūrai iš naujo;

27.3. kitą sprendimą.

 

IV SKYRIUS

AGENTŪROS PADARYTŲ PAŽEIDIMŲ ADMINISTRAVIMAS

 

28. Ministerijos valstybės tarnautojams ar darbuotojams įtarus agentūros, kaip pareiškėjos ir (arba) paramos gavėjos, pažeidimą ir (arba) ministerijai gavus informacijos apie įtariamą agentūros pažeidimą iš Europos Komisijos, Europos Audito Rūmų ir kitų institucijų ar asmenų, taip pat informacijos iš FNTT apie nusikalstamą veiką, kuri gali būti susijusi su agentūrai numatytomis skirti ar skirtomis paramos lėšomis, apie tai nedelsiant raštu informuojamas ministerijos pažeidimų kontrolierius, kuris per 20 darbo dienų (dėl objektyvių priežasčių ministerijos įgalioto asmens teisės aktu šis terminas gali būti pratęstas) atlieka pažeidimo tyrimą.

29. Atlikęs pažeidimo tyrimą ir nustatęs pažeidimą, ministerijos pažeidimų kontrolierius ne vėliau kaip kitą darbo dieną informaciją apie jį registruoja Nustatytų teisės aktų nuostatų pažeidimų, susijusių su Nacionaline mokėjimo agentūra prie Žemės ūkio ministerijos, kaip pareiškėja ir (arba) paramos gavėja, registracijos žurnale, kurio forma pateikiama Taisyklių 2 priede, ir teikia komisijai pažymą apie pažeidimą, kurioje nurodomas siūlomas sprendimas dėl sankcijų. Kiti veiksmai atliekami Taisyklių 16–18, 20, 21 punktuose nustatyta tvarka.

 

V SKYRIUS

INFORMACIJOS APIE PAŽEIDIMUS TEIKIMAS

 

30. Pasibaigus ataskaitiniam ketvirčiui, bet ne vėliau kaip per 2 mėnesius, Agentūra įveda į AFIS reglamento (EB) Nr. 1848/2006 3 straipsnyje, reglamento (EB) Nr. 498/2007 55 straipsnyje bei Komisijos deleguotojo reglamento (ES) 2015/1970 3 straipsnyje nurodytus duomenis apie pažeidimus, kurie siekia arba viršija 10 000 eurų fondų įnašą. Duomenys apie pažeidimus, kurių suma nesiekia 10 000 eurų, į AFIS įvedami tik Europos Komisijai prašant atsiųsti tokią informaciją. Pažeidimų duomenys, nurodyti reglamento (EB) Nr. 1848/2006 4 straipsnyje ir reglamento (EB) Nr. 498/2007 56 straipsnyje, įvedami skubiai. 2015 m. liepos 8 d. Komisijos deleguotojo reglamento (ES) 2015/1971 6 straipsnyje nustatyta, kad Komisijos reglamentas (EB) Nr. 1848/2006 panaikinamas, tačiau jis ir toliau taikomas pranešimams apie pažeidimus, susijusius su pagal Reglamentą (EB) Nr. 1290/2005 skirta parama.

31. Apie Taisyklių 30 punkte nurodytų duomenų įvedimą agentūra per 1 mėnesį nuo duomenų įvedimo elektroniniu paštu informuoja ministerijos pažeidimų kontrolierių, pateikdama informaciją apie įvestus duomenis.

32. Pasibaigus ataskaitiniam ketvirčiui, bet ne vėliau kaip per 2 mėnesius, agentūra įveda AFIS reglamento (EB) Nr. 1848/2006 5 straipsnyje, reglamento (EB) Nr. 498/2007 57 straipsnyje bei Komisijos deleguotojo reglamento (ES) 2015/1970 4 straipsnyje nurodytus atnaujintus duomenis apie pažeidimus.

33. Agentūra reglamento (EB) Nr. 1848/2006 3 ir 5 straipsniuose, reglamento (EB) Nr. 498/2007 55 ir 57 straipsniuose bei Komisijos deleguotojo reglamento (ES) 2015/1970 3 ir 4 straipsniuose nurodytus pažeidimų duomenis, įvestus į AFIS, ne vėliau kaip per 2 mėnesius pasibaigus ataskaitiniam ketvirčiui per AFIS siunčia Europos Komisijai. Pažeidimų duomenis, nurodytus reglamento (EB) Nr. 1848/2006 4 straipsnyje ir reglamento (EB) Nr. 498/2007 56 straipsnyje, agentūra per AFIS skubiai siunčia Europos Komisijai.

34. Agentūra nagrinėja nustatytus pažeidimus, jų priežastis, o pastebėjusi sisteminių trūkumų ar susidūrusi su pažeidimų administravimo problemomis teikia ministerijai siūlymus, kaip šalinti pastebėtus trūkumus, tobulinti pažeidimų administravimą. Ministerijos pažeidimų kontrolierius išnagrinėja agentūros siūlymus ir ne vėliau kaip per 20 darbo dienų nuo jų gavimo ministerijoje dienos kartu su savo siūlymais teikia komisijai.

35. Komisija ne vėliau kaip per 5 darbo dienas priima sprendimus dėl 34 punkte minimų agentūros ir ministerijos pažeidimų kontrolieriaus pateiktų siūlymų.

36. Komisijos sprendimai pateikiami posėdžio protokole, kurio kopijos ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo sprendimų priėmimo perduodamos ministerijos struktūriniams padaliniams, atsakingiems už paramos administravimą. Apie priimtus sprendimus ne vėliau kaip per 5 darbo dienas raštu informuojama agentūra.

 

VI SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

37. Priėmus naujus ES ir (arba) Lietuvos Respublikos teisės aktus, susijusius su pažeidimų administravimu, arba jiems pasikeitus, atitinkamai (per protingą terminą) turi būti keičiamos ir Taisyklės.

38. Pažeidimų administravimo sistemos įvertinimą ir atitiktį Taisyklių nuostatoms, vadovaujantis Centralizuoto vidaus audito skyriaus metiniu planu, atlieka  ministerijos Centralizuoto vidaus audito skyrius, ne rečiau kaip kas 3 metus atlikdamas ministerijos pažeidimų administravimo sistemos funkcionavimo auditą. Pirmą kartą Pažeidimų administravimo sistemos ir atitikties Taisyklių nuostatoms įvertinimas atliekamas praėjus  1 metams po Taisyklių pakeitimo.  Jeigu paskutinio atlikto audito metu nustatyta reikšmingų trūkumų, kitas auditas gali būti atliekamas dažniau (kartą per metus).

39. Pažeidimą svarstant agentūros ir (arba) ministerijos komisijos posėdyje, siekiant užtikrinti teisėtą ir objektyvų pažeidimo nagrinėjimą, apie posėdžio vietą ir datą ne vėliau kaip prieš 3 darbo dienas iki posėdžio dienos, tais atvejais, kai už tyrimo metu nustatytą pažeidimą siūloma taikyti sankciją, pranešama paramos gavėjui, projekto partneriui arba pareiškėjui, dėl kurio atliekamas pažeidimo tyrimas. Jie turi teisę susipažinti su pažeidimo tyrimo medžiaga ta apimtimi, kurios atskleidimas nėra ribojamas, atvykti į posėdį ir patys arba jų atstovai pristatyti savo poziciją nagrinėjamu klausimu.

 

_______________________

 

Teisės aktų nuostatų pažeidimų, susijusių su

Europos žemės ūkio garantijų fondo, Europos

žemės ūkio fondo kaimo plėtrai ir Europos

žuvininkystės fondo priemonių įgyvendinimu,

administravimo taisyklių

1 priedas

 

(Pažymos forma)

 

PAŽYMA DĖL SIŪLYMO KOMISIJAI LIETUVOS 2004–2006 METŲ BENDROJO PROGRAMAVIMO DOKUMENTO KAIMO PLĖTROS IR ŽUVININKYSTĖS PRIORITETO, KAIMO PLĖTROS 2004–2006 METŲ PLANO, LIETUVOS KAIMO PLĖTROS 2007–2013 METŲ PROGRAMOS, LIETUVOS ŽUVININKYSTĖS SEKTORIAUS 2007–2013 METŲ VEIKSMŲ PROGRAMOS, LIETUVOS KAIMO PLĖTROS 2014–2020 METŲ PROGRAMOS IR LIETUVOS ŽUVININKYSTĖS SEKTORIAUS 2014–2020 METŲ VEIKSMŲ PROGRAMOS PRIEMONIŲ PROBLEMINIAMS KLAUSIMAMS NAGRINĖTI

 

____________
(data)
__________________
(surašymo vieta)

 

Dėl _________________________________________ pažeidimo

(subjekto, dėl kurio atliekamas tyrimas, pavadinimas)

 

Pažeidimo tyrimo pradžios data:_______________________

Pažeidimo tyrimo pabaigos data:_______________________

Nacionalinės mokėjimo agentūros prie Žemės ūkio ministerijos pateiktos informacijos santrauka:_________________________________________________________________________

Ministerijos pažeidimų kontrolieriaus tyrimo metu atlikti veiksmai ir informacijos vertinimas (kreipimaisi papildomos informacijos, tyrimo metu surinkta nauja informacija, informacijos gavimo šaltiniai ir kt.)____________________________________________________________________

Ministerijos pažeidimų kontrolieriaus argumentuotas siūlymas ministerijos komisijai________________________________________________________________________

 

____________________________________________ ______________

(ministerijos pažeidimų kontrolieriaus vardas, pavardė) (parašas)

 

Teisės aktų nuostatų pažeidimų, susijusių su

Europos žemės ūkio garantijų fondo, Europos

žemės ūkio fondo kaimo plėtrai ir Europos

žuvininkystės fondo priemonių įgyvendinimu,

administravimo taisyklių

2 priedas

 

(Nustatytų teisės aktų nuostatų pažeidimų registracijos žurnalo forma)

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ŪKIO MINISTERIJA

 

NUSTATYTŲ TEISĖS AKTŲ NUOSTATŲ PAŽEIDIMŲ, SUSIJUSIŲ SU NACIONALINE MOKĖJIMO AGENTŪRA PRIE ŽEMĖS ŪKIO MINISTERIJOS, KAIP PAREIŠKĖJA IR (ARBA) PARAMOS GAVĖJA, REGISTRACIJOS ŽURNALAS

 

Eil. Nr.

Projekto Nr.

Fondas, priemonės pavadinimas

Projekto pavadinimas

Pažeidimo nustatymo data

Skirta paramos suma, Eur

Su pažeidimu susijusi paramos suma, Eur

Išmokėta paramos suma, Eur

Nustatyto pažeidimo aprašymas

Veiksmai, atlikti tiriant ir (arba) šalinant nustatytą pažeidimą

Kitų institucijų informavimas apie nustatytą arba įtariamą pažeidimą

bendra suma

ES lėšos

bendrojo finansavimo lėšos

PVM suma

bendra suma

ES lėšos

bendrojo finansavimo lėšos

PVM suma

bendra suma

ES lėšos

bendrojo finansavimo lėšos

PVM suma

1

2

3

4

5

6=7+ 8+9

7

8

9

10=11+ 12+13

11

12

13

14=15+ 16+17

15

16

17

18

19

20

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

______________