MUITINĖS DEPARTAMENTO

PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSŲ MINISTERIJOS

GENERALINIS DIREKTORIUS

 

 

ĮSAKYMAS

DĖL MUITINĖS VEIKLOS TĘSTINUMO TAISYKLIŲ, TAIKOMŲ NEVEIKIANT MUITINĖS ARBA ASMENS ELEKTRONINĖMS SISTEMOMS, PATVIRTINIMO

 

2020 m. gruodžio 16 d. Nr. 1B-1029

Vilnius

 

 

Siekdamas reglamentuoti sklandų muitinės formalumų su prekėmis atlikimo vykdymą neveikiant muitinės arba asmens taikomajai programinei ir (arba) aparatinei įrangai bei infrastruktūrai:

1. T v i r t i n u Muitinės veiklos tęstinumo taisykles, taikomas neveikiant muitinės arba asmens elektroninėms sistemoms (pridedama).

2. P r i p a ž į s t u netekusiu galios Muitinės departamento prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos generalinio direktoriaus 2017 m. liepos 4 d įsakymą Nr. 1B-568 „Dėl Muitinės veiklos tęstinumo taisyklių, taikomų neveikiant Muitinės deklaracijų apdorojimo sistemai ir (arba) Nacionalinei tranzito kontrolės sistemai arba asmens taikomajai programinei ir (arba) aparatinei įrangai bei infrastruktūrai, patvirtinimo“.

 

 

 

Generalinio direktoriaus pavaduotojas,

atliekantis generalinio direktoriaus funkcijas                                                         Jonas Miškinis

 

PATVIRTINTA

Muitinės departamento prie Lietuvos

Respublikos finansų ministerijos

generalinio direktoriaus

2020 m. gruodžio 16 d. įsakymu Nr. 1B-1029

 

MUITINĖS VEIKLOS TĘSTINUMO TAISYKLĖS, TAIKOMOS NEVEIKIANT MUITINĖS ARBA ASMENS ELEKTRONINĖMS SISTEMOMS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Muitinės veiklos tęstinumo taisyklės, taikomos neveikiant muitinės arba asmens elektroninėms sistemoms (toliau – Taisyklės), reglamentuoja Lietuvos Respublikos muitinės (toliau – Muitinė) ir asmenų veiksmus ir priemones, kurių imasi Muitinė, kai neveikia Muitinės deklaracijų apdorojimo sistema (toliau – MDAS), Nacionalinė tranzito kontrolės sistema (toliau – NTKS) arba asmens taikomoji programinė ir (arba) aparatinė įranga bei kita informacinė infrastruktūra ir asmuo negali teikti elektroninių duomenų ir vykdyti šių duomenų mainų, susijusių su:

1.1. įvežimo arba išvežimo bendrąja deklaracija;

1.2. importo arba eksporto muitinės deklaracija;

1.3. laikinojo saugojimo deklaracija (išskyrus laikinojo saugojimo deklaracijas, pateikiamas naudojant valstybės įmonės Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos Krovinių ir prekių informacinę sistemą (KIPIS);

1.4. reeksporto deklaracija;

1.5. tranzito muitinės deklaracija;

1.6. TIR knygelės elektroniniais duomenimis, susijusiais su TIR operacija.

2. Taisyklės netaikomos papildomų deklaracijų teikimo atvejais. Tais atvejais, kai papildoma deklaracija laiku nepateikta dėl MDAS trikdžių, ją leidžiama pateikti atnaujinus MDAS veikimą, nelaikant, kad papildoma deklaracija pateikta pavėluotai.

3. Išorinio ir (arba) vidinio Sąjungos tranzito procedūrų, naudojantis įgaliotojo siuntėjo ir įgaliotojo gavėjo statusu, atlikimas taikant veiklos tęstinumo procedūrą, atliekamas vadovaujantis Sąjungos prekių muitinio statuso tvirtinimo, naudojantis įgaliotojo išdavėjo statusu, supaprastintos Sąjungos ir bendrosios tranzito procedūros, atliekamos naudojantis įgaliotojo siuntėjo ir įgaliotojo gavėjo statusu, taikymo ir TIR procedūros užbaigimo, naudojantis įgaliotojo gavėjo statusu, taisyklių, patvirtintų Muitinės departamento prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos generalinio direktoriaus 2016 m. birželio 22 d. įsakymu Nr. 1B-536 „Dėl Sąjungos prekių muitinio statuso tvirtinimo, naudojantis įgaliotojo išdavėjo statusu, supaprastintos Sąjungos ir bendrosios tranzito procedūros, atliekamos naudojantis įgaliotojo siuntėjo ir įgaliotojo gavėjo statusu, taikymo ir TIR procedūros užbaigimo, naudojantis įgaliotojo gavėjo statusu, taisyklių patvirtinimo“, VI ir VII skyrių nuostatomis.

4. Taisyklėse vartojamos sąvokos:

4.1. Asmuo – fizinis ar juridinis asmuo, sudaręs Elektroninių duomenų, naudojamų eksporto ir importo muitinės formalumams atlikti, mainų sutartį ir (arba) Elektroninės tranzito deklaracijos ir TIR knygelės su TIR operacija susijusių elektroninių duomenų teikimo Nacionalinės tranzito kontrolės sistemos priemonėmis sutartį (toliau – Elektroninių duomenų mainų sutartis).

4.2. Asmens informacinė sistema – muitinėje užregistruota asmens taikomoji programinė įranga, skirta elektroninių duomenų, naudojamų muitinės formalumams atlikti, mainams su muitine.

4.3. Elektroninis eksporto manifestas – elektroniniai duomenys, nurodyti Elektroninės eksporto (reeksporto) deklaracijos pateikimo, priėmimo ir kitos elektroninės informacijos, susijusios su eksporto ir reeksporto muitinės formalumų vykdymu, mainų taisyklių, patvirtintų Muitinės departamento prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos generalinio direktoriaus 2009 m. birželio 26 d. įsakymu Nr. 1B-362 „Dėl Elektroninės eksporto (reeksporto) deklaracijos pateikimo, priėmimo ir kitos elektroninės informacijos, susijusios su eksporto ir reeksporto muitinės formalumų vykdymu, mainų taisyklių patvirtinimo“, 5.8–5.16 papunkčiuose ir Muitinės departamento prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos generalinio direktoriaus 2017 m. rugpjūčio 18 d. įsakyme Nr. 1B-688 „Dėl elektroninio eksporto manifesto privalomojo naudojimo“.

4.4. Elektroninių deklaracijų duomenų teikimas muitinei – duomenų, naudojamų muitinės formalumams atlikti, teikimas Elektroninių duomenų mainų sutartyje numatytu būdu.

4.5. MDAS arba NTKS trikdis – vienos arba kelių techninės ar programinės įrangos dalių darbo nukrypimas nuo normalaus režimo, dalinis arba visiškas sistemos sustojimas.

4.6. Muitinės informacinių technologijų paslaugų centras (toliau – ITPC) – centrinė muitinės informacinių technologijų paslaugų teikimo valdymo tarnyba.

4.7. Veiklos tęstinumo procedūra – muitinės veiklos tęstinumas neveikiant MDAS, NTKS, asmens taikomajai programinei ir (arba) aparatinei įrangai bei kitai informacinei infrastruktūrai, atliekamas pateikiant popieriuje surašytas importo, eksporto arba tranzito muitinės deklaracijas, reeksporto deklaracijas arba transporto dokumentus, naudojamus vietoje įvežimo arba išvežimo bendrųjų deklaracijų arba laikinojo saugojimo deklaracijų.

4.8. Verslininko modulis – taikomoji programinė įranga, skirta elektroninių duomenų mainams išorinėje srityje tarp ekonominės veiklos vykdytojo ir muitinės įstaigos, kuri suteikia galimybę autentifikuotam ir autorizuotam modulio naudotojui atlikti leistinus veiksmus su elektroninėmis deklaracijomis išvykimo ir paskirties muitinės įstaigose.

4.9. Verslininko portalas – specializuota Taisyklių 1.1–1.4 papunkčiuose nurodytų deklaracijų bei užklausų ir prašymų, susijusių su muitinės administruojamais mokesčiais, pateikimo programinė įranga.

4.10. Kitos Taisyklėse vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos 2013 m. spalio 9 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamente (ES) Nr. 952/2013, kuriuo nustatomas Sąjungos muitinės kodeksas ir 2015 m. liepos 28 d. Komisijos deleguotuoju reglamentu (ES) 2015/2446, kuriuo Europos Parlamento ir Tarybos reglamentas (ES) Nr. 952/2013 papildomas išsamiomis taisyklėmis, kuriomis patikslinamos kai kurios Sąjungos muitinės kodekso nuostatos (toliau – Komisijos reglamentas (ES) 2015/2446).

5. Jeigu veiklos tęstinumo procedūra taikoma neveikiant MDAS arba NTKS, Komisijos reglamento (ES) 2015/2446 105–110 straipsniuose nurodyti įvežimo bendrosios deklaracijos ir 244 straipsnyje nurodyti išvežimo bendrosios deklaracijos pateikimo terminai nelaikytini pažeistais.

 

II SKYRIUS

VEIKSMAI, KURIŲ IMAMASI, KAI NEVEIKIA ASMENS INFORMACINĖ SISTEMA

 

6. Jeigu asmuo negali vykdyti elektroninių duomenų mainų, t. y. negali perduoti elektroninių deklaracijų duomenų muitinės įstaigai muitinės formalumams atlikti dėl to, kad neveikia asmens informacinė sistema ir (arba) aparatinė įranga bei kita informacinė infrastruktūra, ir asmuo neturi kitos galimybės pateikti elektroninių deklaracijos duomenų muitinei kitais elektroninių duomenų teikimo muitinei būdais (pvz., naudojant Verslininko portalą arba Verslininko modulį), jis turi teisę pateikti prašymą taikyti veiklos tęstinumo procedūrą (toliau – Prašymas) (1 priedas).

7. Prašymą asmuo ITPC gali pateikti faksu (8 5) 236 2338 arba elektroniniu paštu ITPC@lrmuitine.lt.

8. Pateikdamas Prašymą, asmuo nurodo:

8.1. asmenį ir asmens atstovą identifikuojančius duomenis;

8.2. laiko tarpą, per kurį asmuo pageidauja taikyti veiklos tęstinumo procedūrą (jo pradžią ir pabaigą minučių tikslumu);

8.3. priežastis, dėl kurių asmuo negali vykdyti elektroninių duomenų mainų.

9. ITPC, gavęs asmens Prašymą, ne vėliau kaip per 2 valandas nuo jo įregistravimo (gavimo) išduoda Sutikimą taikyti veiklos tęstinumo procedūrą (toliau – Sutikimas) (2 priedas) arba atsisako jį išduoti.

10. Prašymai ir Sutikimai arba atsisakymai išduoti Sutikimą registruojami ITPC naudojamoje Informacinių technologijų paslaugų valdymo sistemoje.

11. ITPC, išdavęs Sutikimą, privalo nedelsdamas (ne vėliau kaip per 30 minučių nuo Sutikimo įregistravimo registre) apie tai informuoti asmens Prašyme nurodytas muitinės įstaigas.

12. ITPC atsisako išduoti Sutikimą jeigu Prašyme nurodytos priežastys, dėl kurių asmuo negali vykdyti elektroninių duomenų mainų, yra neobjektyvios arba asmeniui per paskutines 30 kalendorinių dienų nuo Prašymo gavimo ITPC buvo išduoti daugiau kaip 4 Sutikimai.

13. Apie Sutikimo išdavimą arba atsisakymą jį išduoti ITPC nedelsdamas informuoja Prašymą pateikusį asmenį, išsiųsdamas Sutikimą arba sprendimą dėl atsisakymo išduoti Sutikimą elektroniniu paštu ir (arba) faksu (priklausomai nuo to, kokiu būdu asmuo pageidavo gauti Sutikimą ir šį savo pageidavimą nurodė Prašyme). Sprendime dėl atsisakymo išduoti Sutikimą turi būti nurodomi šio sprendimo motyvai.

14. Sutikimas išduodamas asmens prašomam arba trumpesniam laikotarpiui, bet ne ilgesniam kaip 2 darbo dienos. Jeigu per Sutikime nurodytą laiką asmuo negali pradėti vykdyti elektroninių duomenų mainų, pateikiamas kitas Prašymas ir išduodamas (neišduodamas) kitas Sutikimas.

15. Pasibaigus Sutikimo galiojimo laikui arba asmeniui vėl turint galimybę vykdyti elektroninių duomenų mainus, veiklos tęstinumo procedūra nebetaikoma.

16. Jeigu asmuo vėl gali vykdyti elektroninių duomenų mainus anksčiau, negu pasibaigia Sutikimo galiojimo laikas, jis privalo nedelsdamas apie tai pranešti ITPC, kuris apie tai praneša muitinės įstaigoms, nurodytoms Sutikime.

 

III SKYRIUS

VEIKSMAI, KURIŲ IMAMASI, KAI NEVEIKIA MDAS

 

17. Laikoma, kad MDAS neveikia, jeigu MDAS priemonėmis negali būti vykdomi elektroninių duomenų mainai dėl iš anksto numatyto MDAS veikimo stabdymo arba nenumatyto MDAS veikimo sutrikimo.

18. Tuo atveju, kai iš anksto žinomas MDAS neveikimo laikas, ITPC informaciją apie tai paskelbia Lietuvos muitinės interneto svetainėje (www.lrmuitine.lt) likus mažiausiai vienai dienai iki numatomo MDAS stabdymo.

19. Tuo atveju, kai iš anksto nebuvo paskelbta apie MDAS stabdymą, o asmuo negali vykdyti elektroninių duomenų mainų ne dėl to, kad neveikia asmens taikomoji programinė ir (arba) aparatinė įranga bei kita informacinė infrastruktūra, jis kreipiasi į ITPC Taisyklių 7 ir 8 punktų nustatyta tvarka.

20. Neatstačius MDAS veikimo sutrikimo ilgiau nei 2 valandas arba pratęsus MDAS stabdymo laiką, ITPC informuoja visas muitinės įstaigas ir paskelbia Lietuvos muitinės interneto svetainėje (www.lrmuitine.lt) apie tai, kad asmenims pradėti taikyti veiklos tęstinumo procedūrą (ją pratęsti) leidžiama nepateikus Prašymo. Atstačius MDAS veikimą, ITPC informuoja muitinės įstaigas ir sutrikimus registravusius asmenis ir paskelbia Lietuvos muitinės interneto svetainėje (www.lrmuitine.lt) veiklos tęstinumo procedūros taikymo laiko pabaigą.

21. Asmuo, gavęs patvirtinimą, kad MDAS neveikia ir leidžiama taikyti veiklos tęstinumo procedūrą, savo nuožiūra priima sprendimą dėl veiklos tęstinumo procedūros taikymo arba laukia, kol bus pašalintas MDAS trikdis.

Asmuo, pateikęs tarifinės kvotos, skirstomos pagal importo deklaracijos priėmimo laiką, prašymą ir nenorintis prarasti galimybės gauti šią kvotą, turi tą pačią darbo dieną apsispręsti dėl veiklos tęstinumo procedūros taikymo.

22. Taikydamas veiklos tęstinumo procedūrą, asmuo prekes deklaruoja pateikdamas Sutikimą ir:

22.1. popieriuje surašytą importo, eksporto muitinės deklaraciją arba reeksporto deklaraciją, vadovaudamasis Muitinės ir reeksporto deklaracijų, pateikiamų elektroninėmis duomenų apdorojimo priemonėmis arba raštu, surašymo taisyklėmis, patvirtintomis Muitinės departamento prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos direktoriaus 2020 m. spalio 9 d. įsakymu Nr. 1B-810 „Dėl Muitinės ir reeksporto deklaracijų, pateikiamų elektroninėmis duomenų apdorojimo priemonėmis ir raštu, surašymo taisyklių patvirtinimo“ (toliau – Deklaracijų surašymo taisyklės), ir 2015 m. gruodžio
17 d. Komisijos deleguotuoju reglamentu (ES) 2016/341, kuriuo Europos Parlamento ir Tarybos reglamentas (ES) Nr. 952/2013 papildomas tam tikrų Sąjungos muitinės kodekso nuostatų taikymo pereinamuoju laikotarpiu, kol bus įdiegtos tam tikros elektroninės sistemos, taisyklėmis ir iš dalies keičiamas Deleguotasis reglamentas (ES) 2015/2446 (toliau – Reglamentas (ES) 2016/341). Importo arba eksporto muitinės deklaracijos pateikimui naudojama bendrojo administracinio dokumento blanko forma, nustatyta Reglamento (ES) 2016/341 9 priedo B1 priedėlyje. Reeksporto deklaracijos pateikimui naudojami duomenų elementai, nurodyti Reglamento (ES) 2016/341 9 priedo C1 priedėlyje;

22.2. transporto dokumentus, kuriuose yra pateikti saugos ir saugumo duomenys, vietoj įvežimo arba išvežimo bendrosios deklaracijos. Duomenų elementai nurodyti Reglamento (ES) 2016/341 9 priedo A priedėlyje;

22.3. transporto dokumentus, kuriuose yra pateikti laikinojo saugojimo deklaracijos duomenys, įskaitant nuorodą į bet kurią įvežimo bendrąją deklaraciją, pateiktą vietoj laikinojo saugojimo deklaracijos. Elektroninius pranešimus sudarantys duomenų grupių elementai ir jų paaiškinimai pateikti Elektroninės prekių laikinojo saugojimo deklaracijos pateikimo, priėmimo ir kitos elektroninės informacijos, susijusios su prekių laikinuoju saugojimu, mainų taisyklėse, patvirtintose Muitinės departamento prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos generalinio direktoriaus 2015 m. kovo 31 d. įsakymu Nr. 1B-244 „Dėl Elektroninės prekių laikinojo saugojimo deklaracijos pateikimo, priėmimo ir kitos elektroninės informacijos, susijusios su prekių laikinuoju saugojimu, mainų taisyklių patvirtinimo“.

23. Jeigu MDAS veikla sutriko jau prasidėjus elektroninių duomenų mainų procesui, susijusiam su tam tikros įvežimo arba išvežimo bendrosios deklaracijos, importo arba eksporto muitinės deklaracijos, laikinojo saugojimo deklaracijos, reeksporto deklaracijos apdorojimu, asmuo, gavęs Sutikimą, taiko veiklos tęstinumo procedūrą arba laukia MDAS trikdžių pašalinimo:

23.1. Tuo atveju, kai laukiama MDAS trikdžių pašalinimo, atitinkamos deklaracijos apdorojimo procesas yra tęsiamas MDAS priemonėmis, pasibaigus MDAS veiklos sutrikimui.

23.2. Tuo atveju, kai asmuo pradeda taikyti veiklos tęstinumo procedūrą, o MDAS pradeda vėl veikti, jis:

23.2.1. dėl elektroninių duomenų mainų, susijusių su importo arba eksporto deklaracijų pateikimu, atšaukimo turi atsiųsti atitinkamą pranešimą IEI14LT „Importo deklaracijos pripažinimas negaliojančia“, nurodytą Elektroninės importo deklaracijos pateikimo, priėmimo ir kitos elektroninės informacijos, susijusios su importo procedūrų vykdymu, mainų taisyklių, patvirtintų Muitinės departamento prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos generalinio direktoriaus 2009 m. birželio 26 d. įsakymu Nr. 1B-360 „Dėl elektroninės importo deklaracijos pateikimo, priėmimo ir kitos elektroninės informacijos, susijusios su importo procedūrų vykdymu, mainų taisyklių pavirtinimo“ 4.10 papunktyje arba IE514LT „Eksporto (reeksporto) deklaracijos pripažinimas negaliojančia“, nurodytą Elektroninės eksporto (reeksporto) deklaracijos pateikimo, priėmimo ir kitos elektroninės informacijos, susijusios su eksporto ir reeksporto muitinės formalumų vykdymu, mainų taisyklių, patvirtintų Muitinės departamento prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos generalinio direktoriaus 2009 m. birželio 26 d. įsakymu Nr. 1B-362 „Dėl Elektroninės eksporto (reeksporto) deklaracijos pateikimo, priėmimo ir kitos elektroninės informacijos, susijusios su eksporto ir reeksporto muitinės formalumų vykdymu, mainų taisyklių patvirtinimo“ 4.12 papunktyje;

23.2.2. elektroninių duomenų mainų, susijusių su įvežimo arba išvežimo bendrosios deklaracijos arba laikinojo saugojimo deklaracijos pateikimu, neatšaukia. Kai MDAS pradeda vėl veikti atitinkamos deklaracijos apdorojimo procesas yra tęsiamas MDAS priemonėmis.

24. Neveikiant MDAS, mokesčių sumokėjimas atidedamas pateikus vienkartinę garantiją (bendroji garantija negali būti naudojama).

25. Tuo atveju, kai eksportuojamos (reeksportuojamos) prekės pateikiamos išvežimo muitinės įstaigai kartu su Eksporto lydimuoju dokumentu (toliau – ELD), nurodytu Reglamento (ES) 2016/341 9 priedo H1 ir H2 priedėliuose arba nurodant elektroninio eksporto manifesto registracijos numerį (MRN), ir MDAS trikdis nepašalinamas ilgiau nei per vieną valandą nuo faktinio prekių pateikimo išvežimo muitinės įstaigai, išvežimo muitinės įstaigos pareigūnas užpildo ELD K langelį, jame nurodydamas šiuos duomenis (toliau nurodyti duomenys tvirtinami muitinės įstaigos antspaudu ir pareigūno spaudu):

25.1. išvežimo iš Sąjungos muitų teritorijos datą;

25.2. atitinkamą kodą iš Sprendimų dėl muitinio įforminimo pabaigos klasifikatoriaus, patvirtinto Muitinės departamento prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos generalinio direktoriaus 2012 m. birželio 25 d. įsakymu Nr. 1B-474 „Dėl Eksportuojamų žemės ūkio produktų, už kuriuos skiriamos eksporto grąžinamosios išmokos, kontrolinių kodų sąrašo, Sprendimų dėl muitinio įforminimo pabaigos klasifikatoriaus, Garantijų tikrinimo Naujojoje kompiuterizuotoje tranzito sistemoje (NCTS) rezultatų klasifikatoriaus ir Sprendimų dėl saugumo ir saugos tikrinimų klasifikatoriaus patvirtinimo;

25.3. tranzito deklaracijos arba TIR knygelės numerį ir pagrindinį registracijos numerį (jeigu taikyta paskesnė tranzito procedūra);

25.4. paskesnių dokumentų (pvz., SMGS, CN23, oro važtaraščio) numeriai, jeigu išvežimo įstaiga yra vidinis muitinės postas, kuriame taikoma Viena vežimo sutartis, nurodyta 2015 m. lapkričio 24 d. Komisijos įgyvendinimo reglamento (ES) 2015/2447, kuriuo nustatomos išsamios tam tikrų Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) Nr. 952/2013, kuriuo nustatomas Sąjungos muitinės kodeksas, nuostatų įgyvendinimo taisyklės  (toliau – Reglamentas (ES) 2015/2447), 329 straipsnio 7 dalyje.

26. Užpildžius ELD K langelį, prekės išleidžiamos, nebent, atlikus muitinį tikrinimą, priimamas sprendimas neišleisti prekių. Prekių pateikėjo prašymu įforminto ELD patvirtinta kopija grąžinama prekių pateikėjui.

27. Atstačius MDAS veikimą išvežimo muitinės įstaigoje, paskirtas išvežimo muitinės įstaigos pareigūnas ne vėliau kaip per vieną darbo dieną duomenis iš trikdžio metu įforminto ELD K langelio turi suvesti į MDAS.

28. MDAS neveikimo atveju elektroninio eksporto manifesto duomenys neteikiami. Šiuo atveju išvežimo muitinės įstaigai turi būti teikiami ELD. Jeigu elektroninio eksporto manifesto duomenys pateikti išvežimo muitinės įstaigai iki MDAS trikdžio, o atvykus į išvežimo įstaigą MDAS neveikia, deklaranto iniciatyva elektroninis eksporto manifestas turi būti pripažintas negaliojančiu.

29. Taikant veiklos tęstinumo procedūrą laikinojo saugojimo deklaracijos pateikimui pagal Taisyklių 22.3 papunktį ir:

29.1. jeigu transporto dokumentuose trūksta laikinojo saugojimo deklaracijos duomenų, įskaitant nuorodos į bet kurią įvežimo bendrąją deklaraciją, asmuo trūkstamus duomenis transporto dokumentuose gali įrašyti ranka arba prie transporto dokumentų pridėti dokumentus, turinčius trūkstamus duomenis. Tai gali būti atliekama ne vėliau kaip prekių pateikimo muitinei metu;

29.2. atstačius MDAS veikimą, asmuo pateikia elektroninę laikinojo saugojimo deklaraciją, kurioje pateikiama nuoroda į prekių laikinąjį saugojimą, įformintą pagal transporto dokumentų duomenis (laikinojo saugojimo deklaracijos laukelyje „Pateiktas dokumentas (44)“ nurodomas atitinkamas kodas iš Kitų dokumentų, naudojamų muitinio įforminimo tikslams, nacionalinių kodų sąrašo, patvirtinto Muitinės departamento prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos generalinio direktoriaus 2015 m. liepos 23 d. įsakymu Nr. 1B-607 „Dėl Dokumentų ir įrašų nacionalinių kodų sąrašų patvirtinimo“).

30. Popieriuje surašytų muitinės deklaracijų priėmimas ir įforminimas vykdomas prekių pateikimo muitinės įstaigoje. Atstačius MDAS veikimą, importo arba eksporto muitinės deklaracijų, reeksporto deklaracijų, įformintų taikant veiklos tęstinumo procedūrą, duomenis įveda arba įkelia į MDAS tos muitinės įstaigos pareigūnai, kuriai buvo pateiktos deklaruotos prekės arba kuri prižiūri muitinės nustatytą ar priimtiną prekių pateikimo vietą. Duomenys įvedami arba įkeliami naudojant priemones, skirtas duomenų įvedimui tiesiogiai į sistemą. Vietoj bendrųjų įvežimo ar išvežimo deklaracijų naudojami transporto dokumentai paliekami muitinės įstaigoje, kuriai buvo pateiktos deklaruotos prekės, ir tvarkomi teritorinės muitinės, kuriai priklauso minėta muitinės įstaiga, nustatyta tvarka, suderinta su Muitinės departamentu.

 

IV SKYRIUS

VEIKSMAI, KURIŲ IMAMASI, KAI NEVEIKIA NTKS

 

31. Tuo atveju, jeigu NTKS neveikia ilgiau nei 2 val. ir iš ITPC yra gautas Sutikimas taikyti veiklos tęstinumo procedūrą (2 priedas) arba ITPC nurodymu, dirbama be NTKS. Sąjungos/bendrosios tranzito procedūros įforminimui, taikant veiklos tęstinumo procedūrą, išvykimo muitinės įstaigai pateikiama popieriuje surašyta tranzito muitinės deklaracija, pasirenkant vieną iš dokumentų, numatytų Reglamento (ES) 2015/2447 72-04 priedo „Sąjungos tranzito veiklos tęstinumo procedūra“ 2 punkte.

32. Tuo atveju, kai iš anksto žinomas NTKS neveikimo laikas, ITPC informaciją apie tai paskelbia Lietuvos muitinės interneto svetainėje (www.lrmuitine.lt) prieš 30 dienų iki numatomo NTKS stabdymo. Atstačius NTKS veikimą, ITPC informuoja elektroniniu paštu muitinės įstaigas ir sutrikimus registravusius asmenis ir paskelbia Lietuvos muitinės interneto svetainėje (www.lrmuitine.lt) veiklos tęstinumo procedūros taikymo pabaigą.

33. Taikydamas veiklos tęstinumo procedūrą, asmuo prekes išvykimo muitinės įstaigai deklaruoja pateikdamas Sutikimą (Taisyklėse nustatytais atvejais) ir popieriuje surašytą tranzito muitinės deklaraciją, kuri užpildoma vadovaujantis Deklaracijų surašymo taisyklėmis, ir pagal duomenų reikalavimus, nustatytus Reglamento (ES) 2016/341 9 priedo B1 priedėlyje.

34. Išvykimo muitinės įstaigos pareigūnas popieriuje surašytoje tranzito muitinės deklaracijoje (po A langeliu „IŠSIUNTIMO/EKSPORTO ĮSTAIGA“), naudodamas raudoną rašalą, deda spaudą, numatytą Reglamento (ES) 2015/2447 72-04 priedo „Sąjungos tranzito veiklos tęstinumo procedūra“ 3.1 punkto 3 įtraukoje.

35. Tuo atveju, kai NTKS neveikia ilgiau nei 2 val. ir iš ITPC yra gautas Sutikimas taikyti veiklos tęstinumo procedūrą (2 priedas) arba ITPC nurodymu, TIR operacijų atlikimas vykdomas be NTKS. Veiklos tęstinumo procedūra išvykimo muitinės įstaigoje atliekama vadovaujantis Reglamento (ES) 2015/2447 274 straipsnio nuostatomis, nesikeičiant su TIR operacija susijusiais TIR knygelės elektroniniais duomenimis. Taikant veiklos tęstinumo procedūrą TIR operacijoms, išvykimo įstaigos muitinės pareigūnas TIR knygelės baltojo ir žaliojo lapų, įforminamų išvykimo įstaigoje, laukelyje „Oficialiam naudojimui“ deda Taisyklių 34 punkte nurodytą spaudą, naudodamas raudoną rašalą.

36. Jeigu NTKS Garantijų valdymo modulio (toliau – GMS) trikdis užtrunka ilgiau negu
2 valandas ir iš ITPC yra gautas Sutikimas (2 priedas), vienkartinės garantijos ir vienkartinės garantijos lakštų (forma TC 32) duomenys garantijos įstaigoje GMS priemonėmis neįregistruojami ir garantijos duomenų apsikeitimui muitinės informacinė sistema nenaudojama. Išvykimo muitinės įstaigai turi būti pateikiami popieriniai garantijų dokumentai.

37. Tais atvejais, kai vienkartinė garantija arba vienkartinė lakštų formos garantija ir atitinkami garantijos lakštai jau buvo įregistruoti GMS priemonėmis ir Sąjungos/bendrosios tranzito procedūros įforminimo metu GMS trikdis užtrunka ilgiau negu 2 val., išvykimo muitinės įstaigos pareigūnas, gavęs ITPC Sutikimą arba ITPC nurodymą, priima sprendimą nepripažinti teikiamos garantijos. Nurodytuoju atveju išvykimo muitinės įstaigos pareigūnas priima sprendimą dėl tranzito deklaracijos pripažinimo negaliojančia NTKS priemonėmis. Tranzito procedūros įforminimas turi būti atliekamas vadovaujantis Taisyklių 33 ir 34 punktų nuostatomis.

38. Tais atvejais kai bendroji garantija arba atleidimas nuo prievolės pateikti garantiją jau buvo įregistruoti GMS priemonėmis ir Sąjungos/bendrosios tranzito procedūros įforminimo metu GMS trikdis užtrunka ilgiau negu 2 val., išvykimo  muitinės įstaigos pareigūnas, gavęs ITPC Sutikimą iš procedūros vykdytojo, turi papildomai pareikalauti pateikti bendrosios garantijos sertifikatą (forma TC 31) arba atleidimo nuo prievolės pateikti garantiją sertifikatą (forma TC 33). Jeigu teikiamas bendrosios garantijos sertifikatas (forma TC 31) arba atleidimo nuo prievolės pateikti garantiją sertifikatas (forma TC 33) išvykimo muitinės įstaigai priimtinas, šios įstaigos muitinės pareigūnas priima sprendimą rankiniu būdu NTKS įregistruoti garantiją, naudodamas tranzito deklaracijos duomenyse nurodytą garantijos registracijos numerį (toliau – GRN). Taip pat įveda apskaičiuotą garantijos dydį ir valiutos kodą, pasirinkdamas mygtuką „Užregistruoti garantiją“, laukelyje „Įstaiga“ įrašo Lietuvos muitinės garantijos įstaigos kodą.

39. Tais atvejais, kai išvykimo įstaigoje muitinės pareigūnas, atliekantis Sąjungos/bendrosios tranzito procedūros įforminimą, iš kitų Sąjungos valstybių narių arba Bendrojo tranzito konvencijos šalių, garantijos įstaigų negauna atsakymo dėl garantijos panaudojimo, priimamas sprendimas dėl tranzito deklaracijos pripažinimo negaliojančia NTKS priemonėmis. Asmuo turi teisę pateikti tranzito deklaracijos duomenis į NTKS iš naujo, naudodamas Lietuvos muitinės garantijos įstaigoje įregistruotos vienkartinės garantijos GRN arba, vadovaujantis Taisyklių 31 punkto nuostatomis, pateikia popieriuje surašytą tranzito muitinės deklaraciją.

40. Jeigu įvykus NTKS trikdžiui NTKS lieka išvykimo muitinės įstaigoje nebaigtų forminti tranzito deklaracijų ir (arba) TIR knygelių bei sistemos trikdis trunka trumpiau nei 2 valandas, minėtų tranzito deklaracijų ir (arba) TIR knygelių įforminimas turi būti užbaigtas NTKS priemonėmis.

41. Tuo atveju, jeigu prekėms, kurioms Sąjungos/bendroji tranzito procedūra taikoma NTKS priemonėmis, atvykus į paskirties muitinės įstaigą, NTKS trikdis nepašalinamas ilgiau nei per 2 valandas ir yra gautas ITPC Sutikimas Sąjungos/bendrosios tranzito procedūros įforminimą atlikti nenaudojant NTKS, paskirties muitinės įstaigos pareigūnas atlieka veiksmus, numatytus Reglamento (ES) 2015/2447 72-04 priedo „Sąjungos tranzito veiklos tęstinumo procedūra“ 13 punkte.

42. Pašalinus NTKS trikdį paskirties muitinės įstaigoje, duomenys iš trikdžio metu įformintų tranzito deklaracijų I langelio ir TIR knygelių žaliųjų lapų atplėšiamųjų dalių, kurios išvykimo įstaigoje buvo pradėtos NTKS, ne vėliau kaip per vieną darbo dieną turi būti suvedami į NTKS sistemą ir šios sistemos priemonėmis užbaigiama Sąjungos/bendroji tranzito procedūra ir (arba) TIR operacija.

43. Atstačius NTKS veikimą, popieriuje surašytų  tranzito muitinės deklaracijų ir (arba) TIR knygelių, įformintų taikant veiklos tęstinumo procedūrą, duomenis ne vėliau kaip per 1 darbo dieną  įveda į NTKS išvykimo muitinės įstaigos pareigūnas. Duomenys įvedami arba įkeliami naudojant priemones, skirtas duomenų įvedimui tiesiogiai į NTKS sistemą. Laukelyje „Deklaracijos pateikimo vieta“ išvykimo muitinės įstaigos pareigūnas įrašo „FBPROC_“, 44 laukelyje „Papildoma informacija/pateikiami dokumentai/sertifikatai ir leidimai“, pasirinkus atitinkamą triženklį dokumento pavadinimo santrumpos kodą, nurodomas popierinės tranzito deklaracijos išvykimo įstaigoje suteiktas numeris arba TIR knygelės numeris.

 

 

V SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

44. Taisyklėse nustatyta muitinės veiklos tęstinumo procedūra (pateikus Prašymą) taikoma ir tais atvejais, kai asmuo negali teikti įvežimo arba išvežimo bendrosios deklaracijos, importo arba eksporto muitinės deklaracijos, laikinojo saugojimo deklaracijos, reeksporto deklaracijos, tranzito deklaracijos ir TIR knygelės elektroninių duomenų, susijusių su TIR operacija, bei vykdyti šių duomenų mainų su Muitine dėl objektyvių priežasčių, susijusių su susietai su MDAS arba NTKS veikiančiomis sistemomis.

45. Informacija apie muitinės informacinių sistemų neprieinamumą skelbiama Lietuvos Respublikos muitinės portalo rubrikoje „Muitinės informacinių sistemų neprieinamumas“, adresu https://lrmuitine.lt/web/guest/843

_______________

 

 

Muitinės veiklos tęstinumo taisyklių, taikomų

neveikiant muitinės arba asmens elektroninėms

sistemoms,

1 priedas

 

(Prašymo taikyti veiklos tęstinumo procedūrą forma)

 

____________________________________________________

(asmens pavadinimas (vardas, pavardė) ir EORI kodas, telefono numeris)

 

Muitinės informacinių technologijų paslaugų centrui

Faksas (8 5) 236 2338, elektroninis paštas ITPC@lrmuitine.lt

 

PRAŠYMAS TAIKYTI VEIKLOS TĘSTINUMO PROCEDŪRĄ

 

____________ Nr. ______

(data)

_______________________

(sudarymo vieta)

 

Prašau sutikimo taikyti veiklos tęstinumo procedūrą MDAS ir (arba) / NTKS 

(nereikalinga išbraukti)

nuo _______________ iki ___________________                                                   

(data, val. min.) (data, val. min.)

šiose muitinės įstaigose ___________________________________________________________

(nurodyti pavadinimus)

 

 

Elektroninių duomenų mainų vykdyti negaliu, nes ________________________________

(nurodyti priežastis)

 

 

Sutikimą taikyti veiklos tęstinumo procedūrą prašau siųsti šiuo elektroninio pašto adresu ir (arba) šiuo faksu ____________________________________________________.

(nurodyti elektroninio pašto adresą ir (arba) fakso numerį)

 

Asmens įgaliotas (kontaktinis) asmuo

 

____________________ ________________ ________________________

(pareigų pavadinimas)                     (parašas)                                (vardas ir pavardė)

 

 

 

 

_________________

 

Muitinės veiklos tęstinumo taisyklių,

taikomų neveikiant muitinės arba

asmens elektroninėms sistemoms,

2 priedas

 

(Sutikimo taikyti veiklos tęstinumo procedūrą forma)

 

MUITINĖS INFORMACINIŲ TECHNOLOGIJŲ PASLAUGŲ CENTRAS

Vytenio g. 7, LT-03113 Vilnius, tel. (8 5) 236 2302, ITPC@lrmuitine.lt

 

SUTIKIMAS TAIKYTI VEIKLOS TĘSTINUMO PROCEDŪRĄ

 

____________ Nr. ______

(data)

_______________________

(sudarymo vieta)

 

Muitinės informacinių technologijų paslaugų centras sutinka, kad_____________________ _______________________________________________________________________________

             (asmens pavadinimas (vardas, pavardė) ir EORI kodas)

 

nuo ____________________ iki ________________ taikytų MDAS ir (arba) / NTKS veiklos

(data, val., min.)                   (data, val., min.)                (nereikalinga išbraukti)      

tęstinumo procedūrą.

Asmuo iki nurodyto šiame sutikime termino pabaigos išankstinę informaciją pateikia, prekes importo, eksporto, tranzito procedūrai ir (arba) TIR operacijai, laikinajam saugojimui įforminti deklaruoja šiose muitinės įstaigose:

 

___________________________________________________________________________     

(muitinės įstaigos kodas iš Muitinės įstaigų klasifikatoriaus)

 

 

Atsakingas ITPC pareigūnas

 

_________________              ___________                                __________________

(pareigų pavadinimas)                               (parašas)                             (vardas ir pavardė)