LOGOnespalv-maz2

 

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ŪKIO

MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL LIETUVOS KAIMO PLĖTROS 2014–2020 METŲ PROGRAMOS PRIEMONĖS „ŽINIŲ PERDAVIMAS IR INFORMAVIMO VEIKLA“ VEIKLOS SRITIES „PARAMA PROFESINIAM MOKYMUI IR ĮGŪDŽIAMS ĮGYTI“ ĮGYVENDINIMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO

 

 

2015 m.  kovo 27 d. Nr. 3D-223

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijos nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1998 m. rugsėjo 15 d. nutarimu Nr. 1120 „Dėl Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijos nuostatų patvirtinimo“, 8 punktu, 9.2 ir 9.10 papunkčiais, Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programa, patvirtinta 2015 m. vasario 13 d. Komisijos sprendimu Nr. C (2015) 842, atsižvelgdama į 2013 m. gruodžio 17 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) Nr. 1305/2013 dėl  paramos kaimo plėtrai, teikiamos Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai (EŽŪFKP) lėšomis, kuriuo panaikinamas Tarybos reglamentas (EB) Nr. 1698/2005 (OL 2013 L 347, p. 487), su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2014 m. spalio 17 d. Komisijos deleguotuoju reglamentu (ES) Nr. 1378/2014 (OL 2014 L 367, p. 16), ir į 2013 m. gruodžio 18 d. Komisijos reglamento (ES) Nr. 1407/2013 dėl Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 107 ir 108 straipsnių taikymo de minimis pagalbai (OL 2013 L 352, p. 1) nuostatas ir siekdama didinti žemės ir miškų ūkio konkurencingumą keliant dirbančių žemės, maisto, miškų ūkyje ir kitų kaimo plėtros dalyvių profesinę kvalifikaciją bei kompetenciją  ir efektyviai panaudoti EŽŪFKP lėšas,

tvirtinu Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programos priemonės „Žinių perdavimas ir informavimo veikla“ veiklos srities „Parama profesiniam mokymui ir įgūdžiams įgyti“ įgyvendinimo taisykles (pridedama).

 

Žemės ūkio ministrė                                                                                            Virginija Baltraitienė

 

 

 

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro

2015 m. kovo 27 d. įsakymu Nr. 3D-223

 

 

 

LIETUVOS KAIMO PLĖTROS 2014–2020 METŲ PROGRAMOS PRIEMONĖS „ŽINIŲ PERDAVIMAS IR INFORMAVIMO VEIKLA“ VEIKLOS SRITIES „PARAMA PROFESINIAM MOKYMUI IR ĮGŪDŽIAMS ĮGYTI“ ĮGYVENDINIMO TAISYKLĖS

 

 

 

I. bendrosios nuostatos

 

1 Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programos priemonės „Žinių perdavimas ir informavimo veikla“ veiklos srities „Parama profesiniam mokymui ir įgūdžiams įgyti“ įgyvendinimo taisyklės (toliau – Taisyklės) parengtos vadovaujantis 2013 m. gruodžio 17 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) Nr. 1305/2013 dėl paramos kaimo plėtrai, teikiamos Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai (EŽŪFKP) lėšomis, kuriuo panaikinamas Tarybos reglamentas (EB) Nr. 1698/2005 (OL 2013 L 347, p. 487), su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2014 m. spalio 17 d. Komisijos deleguotuoju reglamentu (ES) Nr. 1378/2014 (OL 2014 L 367, p. 16),  2013 m. gruodžio 18 d. Komisijos reglamentu (ES) Nr. 1407/2013 dėl Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 107 ir 108 straipsnių taikymo de minimis pagalbai (OL 2013 L 352, p. 1), Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programa, patvirtinta 2015 m. vasario 13 d. Komisijos sprendimu Nr. C (2015) 842, (toliau – Programa), Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2014 m. liepos 22 d. nutarimu Nr. 722 „Dėl valstybės institucijų ir įstaigų, savivaldybių ir kitų juridinių asmenų, atsakingų už Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai priemonių įgyvendinimą, paskyrimo“ bei Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programos administravimo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2014 m. rugpjūčio 26 d. įsakymu Nr. 3D-507 „Dėl Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programos administravimo taisyklių patvirtinimo“ (toliau –  Administravimo taisyklės).

 

IISUTRUMPINIMAI IR SĄVOKOS

 

2Šiose Taisyklėse vartojami sutrumpinimai:

2.1.      Agentūra – Nacionalinė mokėjimo agentūra prie Žemės ūkio ministerijos.

2.2.      EŽŪFKP – Europos žemės ūkio fondas kaimo plėtrai.

2.3.      Ministerija – Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerija.

2.4.      ES – Europos Sąjunga.

3.  Taisyklėse vartojamos sąvokos:

3.1.      Licencija vykdyti formalųjį profesinį mokymą – Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministerijos išduodamas dokumentas, kuriuo suteikiama teisė vykdyti formalųjį profesinį mokymą vadovaujantis Formaliojo profesinio mokymo licencijavimo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. birželio 29 d. nutarimu Nr. 822 „Dėl Formaliojo profesinio mokymo licencijavimo taisyklių patvirtinimo“.

3.2. Žemės, maisto ir miškų ūkio veikla užsiimančių asmenų bei kaimo vietovėse ūkine veikla užsiimančių subjektų mokymas (toliau – mokymas) – žinių perdavimas ūkininkams, jų partneriams, ūkio darbuotojams ir kitiems fiziniams ar juridiniams asmenims, užsiimantiems žemės, maisto ir miškų ūkio veikla, bei kaimo vietovėse ūkine veikla užsiimantiems žemės valdytojams, labai mažų, mažų ir vidutinių įmonių darbuotojams (įskaitant amatininkus) ir jų įgūdžių lavinimas organizuojant mokymo kursus.

3.3.      Žemės, maisto ir miškų ūkio veikla užsiimančių asmenų bei kaimo vietovėse ūkine veikla užsiimančių subjektų mokymo kursai (toliau – mokymo kursai) – žemės, maisto ir miškų ūkio veikla užsiimantiems asmenims bei kaimo vietovėse ūkine veikla užsiimantiems subjektams mokymo institucijos organizuojami žemės, maisto ir miškų ūkio bei kitų kaimo plėtros sričių kursai pagal Studijų, mokymo programų ir kvalifikacijų registre įregistruotas formaliojo profesinio mokymo programas arba pagal neformaliojo žemdirbių tęstinio profesinio mokymo programas, patvirtintas vadovaujantis Žemdirbių, miško savininkų, vietos veiklos grupių narių, kitų kaimo gyventojų ir jų konsultantų neformaliojo tęstinio profesinio mokymo programų bendrųjų reikalavimų aprašo ir sąvado sudarymo taisyklėmis.

3.4. Žemės, maisto ir miškų ūkio veikla užsiimančių asmenų bei kaimo vietovėse ūkine veikla užsiimančių subjektų mokymo programa (toliau – mokymo programa) – dokumentas, kuriame nuosekliai išdėstomi teoriniai ir praktiniai mokymo dalykai, reikalingi žemės, maisto ir miškų ūkio, kitų kaimo plėtros sričių profesinėms žinioms įgyti.

3.5. Žemdirbių mokymo ir konsultavimo informacijos sistema (toliau – ŽMIKIS) – informacijos sistema, kurioje kaupiami duomenys apie žemdirbių kvalifikacijos įgijimą, tobulinimą ir jų konsultavimą.

4.  Kitos šiose Taisyklėse vartojamos sąvokos apibrėžtos Administravimo taisyklėse ir kituose Lietuvos Respublikos ir ES teisės aktuose.

 

III. PRIEMONĖS PRIORITETAI, TIKSLINĖS SRITYS IR KOMPLEKSINIAI TIKSLAI

 

5.  Priemonės „Žinių perdavimas ir informavimo veikla“ veiklos srities „Parama profesiniam mokymui ir įgūdžiams įgyti “ (toliau – priemonės veiklos sritis)  prioritetai:

5.1. skatinti žinių perteikimą ir inovacijas žemės ūkyje, miškininkystėje ir kaimo vietovėse;

5.2. visuose regionuose didinti visų žemės ūkio veiklų gyvybingumą ir konkurencingumą, taip pat skatinti inovacines ūkių technologijas ir tvarų miškų valdymą;

5.3. skatinti maisto tiekimo grandinės organizavimą, įskaitant žemės ūkio produktų perdirbimą ir rinkodarą, gyvūnų gerovę ir rizikos valdymą žemės ūkyje;

5.4. atkurti, išsaugoti ir pagerinti su žemės ūkiu ir miškininkyste susijusias ekosistemas;

5.5. skatinti efektyvų išteklių naudojimą ir remti perėjimą prie klimato kaitai atsparios mažo anglies dioksido kiekio technologijų ekonomikos žemės ūkio, maisto ir miškininkystės sektoriuose;

5.6. skatinti socialinę įtrauktį, skurdo mažinimą ir ekonominę plėtrą kaimo vietovėse.

6.  Priemonės veiklos srities tikslinės sritys:

6.1. mokymosi visą gyvenimą ir profesinio mokymo žemės ūkio ir miškininkystės sektoriuose skatinimas;

6.2. ūkių ekonominės veiklos rezultatų gerinimas ir palankesnių sąlygų ūkių restruktūrizavimui ir modernizavimui sudarymas;

6.3. palankesnių sąlygų tinkamos kvalifikacijos ūkininkams pradėti veiklą žemės ūkio sektoriuje sudarymas;

6.4. miškininkystės ekonominės vertės didinimas ir miško plotų plėtra;

6.5. pirminės produkcijos gamintojų konkurencingumo didinimas;

6.6. biologinės įvairovės atkūrimas, išsaugojimas ir didinimas;

6.7. dirvožemio erozijos prevencija ir dirvožemio tvarkymo gerinimas;

6.8. veiklos įvairinimas, mažųjų įmonių kūrimo ir plėtojimo, darbo vietų kūrimo lengvinimas.

7.  Priemonės veiklos srities kompleksiniai tikslai:

7.1. inovacijų kūrimas, diegimas ir sklaida;

7.2. aplinkos išsaugojimas ir tvari plėtra;

7.3. klimato kaitos švelninimas.

 

IV. REMIAMA VEIKLA

 

8.  Pagal priemonės veiklos sritį parama teikiama organizuojant mokymo kursus pagal formalią Ūkininkavimo pradmenų mokymo programą (kodas 261062110) ir (arba) neformalias mokymo programas, kurios yra įtrauktos į Programos LEADER ir žemdirbių mokymo metodikos centro sudarytą neformalių mokymo programų sąvadą:

8.1. Ekologinio ūkininkavimo pagrindai (kodas 396185007);

8.2. Jaunųjų ūkininkų kompetencijos ugdymo mokymo programa (kodas 296162026):

8.2.1.   „Kompleksinės paramos susiejimo reikalavimai (valdymo reikalavimai)“ (kodas 296162023);

8.2.2.   „Agrarinė aplinkosauga ir kraštovaizdžio gerinimas“ (kodas 296185007);

8.2.3.   „Aplinkosauga ir tręšimo planavimas“ (kodas 296185010);

8.2.4.   „Ūkinės veiklos planavimas ir finansavimo galimybės“ (kodas 396131406).

8.3. Aplinkosaugos ir klimato kaitos mokymo programos:

8.3.1.   „Agrarinė aplinkosauga ir kraštovaizdžio gerinimas“ (kodas 296185007);

8.3.2.   „Aplinkosauga ir tręšimo planavimas“ (kodas 296185010);

8.3.3.   „Atliekų tvarkymas ūkininko ūkyje“ (kodas 296185014);

8.3.4.   „Ūkininkavimas hidrografiškai jautriose (rizikos vandens telkinių) teritorijose“ (kodas 296185015);

8.3.5.   „Kompleksinės paramos susiejimo reikalavimai (valdymo reikalavimai)“ (kodas 296162023);

8.3.6.   „Kompleksinės paramos reikalavimai: geros agrarinės ir aplinkosaugos būklės reikalavimų bei valdymo reikalavimų A dalies naujovės ir naujos B ir C valdymo reikalavimų dalys“ (kodas 296162066);

8.3.7.   „Aplinkos apsauga žemės ūkyje“ (kodas 296185003);

8.3.8.   „Žemės ūkio nuotekų ir atliekų ekotechnologiniai tvarkymo metodai“ (kodas 396185003);

8.3.9.   „Tausojamasis ūkininkavimas“ (kodas 396185008);

8.3.10. „Mėšlo paskleidimo technologijos“ (kodas 296162033);

8.3.11. „Dirvožemio agrocheminiai tyrimai ir žemės ūkio augalų tręšimas ūkyje“ (kodas 296162016);

8.3.12. „Mėšlidžių įrengimas ir priežiūra“ (kodas 296162042);

8.3.13. „Žemės ūkio atliekų tvarkymas ir perdirbimas“ (kodas 296185013);

8.3.14. „Mėšlo ir nuotekų tvarkymas“ (kodas 296162020);

8.3.15. „Dalyvavimas aplinkos apsaugos priemonėse ir jų įgyvendinimas“ (kodas 296185009);

8.3.16. „Saulės, vėjo ir geoterminės energijos sistemų panaudojimas ūkininko sodyboje“ (kodas 396152205);

8.3.17. „Biomasės energijos šaltinių gamyba ir panaudojimas ūkininko sodyboje“ (kodas 396152202);

8.3.18. „Atsinaujinantys energijos ištekliai-bioenergijos potencialas ir biomasės gamyba miško ūkyje“ (kodas 296152205);

8.3.19. „Bioenergijos (biodujų) gamyba žemės ūkyje“ (kodas 296152206).

8.4. Gyvulininkystės mokymo programos;

8.5.      Miškininkystės mokymo programos.

 

V. GALIMI PAREIŠKĖJAI

 

9.  Paramos gali kreiptis:

9.1. mokslo, studijų ir mokymo institucijos;

9.2. įstaigos, turinčios teisę vykdyti formalųjį profesinį mokymą.

10Pareiškėjas turi pats vykdyti mokymus.

11Galutiniai naudos gavėjai, t. y. mokymo kursų dalyviai – ūkininkai, jų partneriai, ūkio darbuotojai, kiti fiziniai ar juridiniai asmenys, užsiimantys žemės, maisto ir miškų ūkio veikla, įregistravę valdą Lietuvos Respublikos žemės ūkio ir kaimo verslo registre, taip pat kaimo vietovėse ūkine veikla užsiimantys žemės valdytojai, labai mažų, mažų ir vidutinių įmonių darbuotojai, amatininkai.

 

VI. TINKAMUMO SĄLYGOS IR REIKALAVIMAI PARAMAI GAUTI

 

12Pareiškėjas laikomas tinkamu gauti paramą, jei atitinka šiame Taisyklių punkte išvardytas tinkamumo sąlygas ir reikalavimus paramai gauti:

12.1. bendrosios tinkamumo sąlygos ir reikalavimai:

12.1.1. pareiškėjo atitiktis nustatytoms tinkamumo sąlygoms vertinama pagal paraiškos pateikimo datai pareiškėjo pateiktus ir dokumentais pagrįstus bei viešuosiuose registruose esančius duomenis;

12.1.2. pareiškėjas užtikrina tinkamą ir pakankamą projekto finansavimo šaltinį tuo atveju, kai numatyta organizuoti mokymo kursus, kurie finansuojami 90 proc. tinkamų finansuoti išlaidų;

12.1.3. pareiškėjas tvarko buhalterinę apskaitą pagal Lietuvos Respublikos teisės aktų reikalavimus;

12.1.4. pareiškėjas neturi įsiskolinimų Valstybinei mokesčių inspekcijai prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos ir Valstybiniam socialinio draudimo fondui prie Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (ši nuostata gali būti netaikoma įstaigoms, kurių veikla finansuojama iš valstybės ar savivaldybės biudžeto, juridiniams asmenims, kuriems Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka yra atidėti mokesčių ar socialinio draudimo įmokų mokėjimo terminai) (atitiktis šiai sąlygai gali būti tikslinama paramos paraiškos vertinimo metu);

12.1.5. pareiškėjas užtikrina, kad projekte numatytos išlaidos nebuvo, nėra ir nebus finansuojamos  iš kitų ES fondų ir kitų viešųjų lėšų;

12.1.6. projektas turi atitikti šių Taisyklių III skyriuje nustatytus ES kaimo plėtros politikos prioritetus, tikslines sritis ir prisidėti prie kompleksinių tikslų įgyvendinimo;

12.1.7. parama teikiama projektams, vykdomiems Programos įgyvendinimo teritorijoje.

12.2. Priemonės veiklos srities tinkamumo sąlygos ir reikalavimai:

12.2.1. projekto veikla ir išlaidos yra susijusios su remiama priemonės veikla, nurodyta šių Taisyklių IV skyriuje;

12.2.2. paramos paraišką teikia subjektas, įvardytas galimu pareiškėju šių Taisyklių V skyriuje;

12.2.3. pareiškėjas yra juridinis asmuo;

12.2.4. pareiškėjas turi teisę užsiimti žinių perdavimo ir informavimo veiklomis;

12.2.5. pareiškėjas teisės aktų nustatyta tvarka turi teisę užsiimti formaliuoju profesiniu mokymu toje srityje, pagal kurią ketina teikti paslaugas;

12.2.6. pareiškėjas turi patirties, įgyvendinant panašius projektus, susijusius su profesiniu mokymu žemės, maisto, miškų ūkio ar kaimo plėtros srityse;

12.2.7. pareiškėjas per paskutinius 12 mėnesių iki paraiškos pateikimo vienai mokymo programai turi ne mažiau kaip du kvalifikuotus lektorius, dirbančius pagal darbo sutartį;

12.2.8. lektoriai turi ne mažesnį kaip magistro kvalifikacinį laipsnį ar jam prilygintą aukštąjį išsilavinimą toje srityje, pagal kurią ketina teikti paslaugas, taip pat ne trumpiau, kaip vienerius metus, užsiima ugdomąja, šviečiamąja ar mokslo sklaidos veikla, susijusia su numatomo mokomojo renginio turiniu; 

12.2.9. lektoriai per paskutinius dvejus metus iki paraiškos pateikimo kėlė savo kvalifikaciją rengdami mokslines publikacijas, dalyvaudami seminaruose, mokymo kursuose, stažuotėse, kituose šviečiamuosiuose ir informaciniuose renginiuose;

12.2.10. parama neskiriama įvadiniams mokymo kursams, kurie yra vidurinio, profesinio mokymo arba aukštojo mokslo lygmens švietimo programų dalis.

 

VII. ĮSIPAREIGOJIMAI

 

13Pareiškėjas prisiima šiuos įsipareigojimus:

13.1. projektą pradėti įgyvendinti per 6 mėn. nuo paramos sutarties pasirašymo dienos. Projekto įgyvendinimo laikotarpis nustatomas paramos sutartyje, bet jis negali būti ilgesnis kaip 24 mėnesiai nuo paramos sutarties pasirašymo dienos. Mokymo kursai negali būti pradėti vykdyti, kol nepasirašyta paramos sutartis;

13.2. nuolat kelti lektorių kvalifikaciją (mokslinių publikacijų rengimas, dalyvavimas seminaruose, mokymo kursuose, stažuotėse ir kituose šviečiamuosiuose ir informaciniuose renginiuose vieną kartą per metus projekto įgyvendinimo metu);

13.3. nepakeisti veiklos pobūdžio, tikslų ar įgyvendinimo sąlygų, kai tokie veiksmai pakenkia pradiniams projekto tikslams;

13.4. ne vėliau kaip kiekvieno mėnesio 20 d. ŽMIKIS paskelbti kito mėnesio organizuojamų mokymo kursų grafiką (nurodyti įstaigos pavadinimą, įmonės kodą, projekto numerį, mokymo kursų pavadinimą, organizatorių, vykdymo vietą, datą, vykdymo trukmę, mokymo kursų dalyvių skaičių, lektorius, asmenų, kurie atsakingi už mokymo kursų organizavimą, vardus ir pavardes). Apie mokymo kursų grafiko pasikeitimus privaloma paskelbti ŽMIKIS ne vėliau, kaip prieš 5 darbo dienas iki renginio;

13.5. ne vėliau kaip kiekvieno mėnesio 20 d. Programos LEADER ir žemdirbių mokymo metodikos centrui el. paštu info@zmmc.lt pateikti kito mėnesio organizuojamų mokymo kursų grafiką (3 priedas),  kuris bus viešinamas interneto svetainėje www.zmmc.lt.

13.6. ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo mokymo kursų pabaigos į ŽMIKIS suvesti duomenis, t. y. nurodyti informaciją apie vykdomą projektą, mokymo kursus, lektorius, mokymo kursų dalyvius: dalyvio vardą, pavardę, asmens kodą, žemės ūkio valdos atpažinties kodą, gyvenamąją vietą, telefoną, el. paštą, išrašyto pažymėjimo seriją ir numerį ir kitus duomenis (ūkio darbuotojai, valdos partneriai arba valdos nariai, dalyvaujantys mokymo kursuose, dalyvių registracijos lape nurodo ūkio, kuriame dirba, valdos atpažinties kodą, institucijų darbuotojai – atstovaujamos institucijos valdos atpažinties kodą, o jei jo nėra – institucijos kodą, amatininkai – tautinio paveldo sertifikato datą ir numerį). Ūkio darbuotojai į mokymo kursus užregistruojami pateikus darbo pas ūkininką, labai mažoje, mažoje ar vidutinėje įmonėje įrodymo dokumentą (pvz. darbo sutartis, žemės ūkio ir miškininkystės paslaugų kvitas, individualios veiklos pažyma ir kt.), o amatininkas – pateikus Tautinio paveldo sertifikatą;

13.7. pildyti mokymo kursų dalyvių lankomumo sąrašus arba lankomumo žurnalą. Pažymėjimai išduodami tik mokymo kursų dalyviams, išklausiusiems ne mažiau kaip 60 proc. mokymo programoje nustatyto mokymosi laiko ir atlikusiems mokymo programoje numatytus reikalavimus;

13.8. iš EŽŪFKP ir bendrojo finansavimo lėšų pagal Programą konkrečiam projektui paramą gaunantis paramos gavėjas privalo imtis informavimo ir viešinimo priemonių, vadovaudamasis Suteiktos paramos pagal Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programą viešinimo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2014 m. gruodžio 3 d. įsakymu              Nr. 3D-925 „Dėl suteiktos paramos pagal Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programą viešinimo taisyklių patvirtinimo“. Aiškios nuorodos ir skelbimai apie mokymo kursų laiką ir vietą turi būti nurodyti ant patalpų, kuriose planuojama vykdyti mokymus, durų;

13.9. kiekvienais projekto įgyvendinimo metais parengti ne mažiau kaip vieną žiniasklaidoje publikuojamą informacinį straipsnį apie įgyvendinamą projektą;

13.10tvarkyti buhalterinę apskaitą pagal Lietuvos Respublikos teisės aktų reikalavimus;

13.11apmokyti ne mažiau galutinių naudos gavėjų, nei  nurodyta paraiškoje;

13.12be Agentūros sutikimo iki projekto pabaigos nekeisti lektorių, kurie ugdomąja, šviečiamąja ar mokslo sklaidos veikla, susijusia su numatomo mokomojo renginio turiniu, užsiima daugiau kaip 3 metus, jeigu už tai buvo gauta atrankos balų;

13.13suplanuotus mokymus vykdyti ne mažiau rajonų, savivaldybių, nei  nurodyta paramos paraiškoje;

13.14sudaryti sąlygas asmenims, turintiems teisę audituoti ir (arba) kontroliuoti, tikrinti, kaip yra vykdomas projektas ir (arba), kaip vykdoma veikla po lėšų projektui įgyvendinti skyrimo iki projekto įgyvendinimo pabaigos;

13.15teikti visą informaciją ir duomenis, susijusius su projektu, reikalingus statistikos tikslams ir programos įgyvendinimo stebėsenai bei reikalingiems vertinimams atlikti.

 

VIII. PARAMOS DYDIS IR INTENSYVUMAS

 

14Suteikiamos paramos dydis skaičiuojamas atsižvelgiant į tinkamas finansuoti projekto išlaidas bei numatomą apmokyti galutinių naudos gavėjų skaičių.

15Didžiausia paramos suma vienam paramos gavėjui:

15.1.    projektui negali viršyti 200 000 Eur (du šimtai tūkstančių eurų);

15.2.    2014–2020 metų laikotarpiu negali viršyti 400 000 Eur (keturi šimtai tūkstančių eurų).

16Didžiausia vienos akademinės valandos, skirtos apmokyti vieną galutinį naudos gavėją, kaina – 3,20 Eur (trys eurai ir dvidešimt euro ct).

17Didžiausia Ūkininkavimo pradmenų mokymo programos vienam asmeniui kaina – 190 Eur (vienas šimtas devyniasdešimt eurų).

18Agentūra, vadovaudamasi Suteiktos valstybės pagalbos registro, įsteigto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005 m. sausio 19 d. nutarimu Nr. 35 „Dėl Suteiktos valstybės pagalbos registro įsteigimo, jo nuostatų patvirtinimo ir veiklos pradžios nustatymo“ (toliau  – Suteiktos valstybės pagalbos registras) duomenimis, patikrina, ar parama priemonės veikloms miškininkystės srityje įgyvendinti skiriama nepažeidžiant valstybės pagalbos taisyklių, vadovaujantis 2013 m. gruodžio 18 d. reglamentu (ES) Nr. 1407/2013.  Agentūra, prieš suteikdama nereikšmingą (de minimis) pagalbą, Suteiktos valstybės pagalbos registre turi patikrinti, ar teikiama pagalba neviršys leidžiamo nereikšmingos (de minimis) pagalbos dydžio, kaip nustatyta reglamente (ES) Nr. 1407/2013.

19Pagal priemonės veiklos sritį:

19.1.    mokymo kursai pagal Ūkininkavimo pradmenų mokymo programą bei 8.1, 8.4 ir 8.5 papunkčiuose nurodytas mokymo programas finansuojami 90 proc. tinkamų finansuoti išlaidų;

19.2.    mokymo kursai pagal 8.2 ir 8.3 papunkčiuose nurodytas mokymo programas finansuojami 100 proc. tinkamų finansuoti išlaidų;

19.3.    prie mokymo kursų, finansuojamų 90 proc. paramos intensyvumu, savo lėšomis turi prisidėti galutiniai naudos gavėjai.

20Paramos suma, skirta kvietimui teikti paramos paraiškas pagal priemonės veiklos sritį, nustatoma atskiru Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro įsakymu.

 

 

IX. TINKAMOS IR NETINKAMOS FINANSUOTI IŠLAIDOS

 

 

21Tinkamų išlaidų kategorijos:

21.1. darbo užmokestis projektą administruojantiems asmenims (įskaitant visus darbdaviui ir jo darbuotojui (-ams) Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka privalomus mokėti mokesčius ir kitas su darbo teisiniais santykiais susijusias išmokas, jei darbdavys ir jo darbuotojas (-jai) dirba pagal darbo sutartį (-is), arba atlygis už suteiktas paslaugas pagal sudarytą paslaugų sutartį, kai projekto rengimo ir (ar) projekto administravimo paslaugas teikia juridinis asmuo ar Nuolatinio Lietuvos gyventojo individualios veiklos vykdymo pažymą turintis fizinis asmuo), kurių viename projekte gali būti ne daugiau kaip 3. Vienam visą darbo dieną dirbančio administratoriaus ir finansininko darbo užmokesčiui per mėnesį gali būti skirta ne daugiau kaip po 480 Eur (keturi šimtai aštuoniasdešimt eurų), projekto vadovui – 574 Eur (penki šimtai septyniasdešimt keturi eurai), išskaičius darbuotojui ir darbdaviui privalomus mokėti mokesčius, bet darbo užmokestis projektą administruojantiems asmenims negali viršyti 20 proc. projektui prašomos paramos sumos. Dirbant ne visą darbo dieną, darbo užmokestis skaičiuojamas remiantis darbo užmokesčiu administruojantiems asmenims, dirbantiems visą darbo dieną, proporcingai atsižvelgiant į valandas, dirbtas prie projekto;

21.2.    darbo užmokestis lektoriams, įskaitant darbo užmokestį egzaminų komisijos nariams, jei to reikalaujama mokymo programoje;

21.3.    patalpų, įrangos (mokymo įrangos, kompiuterių, demonstravimo technikos) nuoma;

21.4.    transporto (nuomos ir kitos transporto išlaikymo), reikalingo mokymams vykdyti, išlaidos;

21.5.    komandiruočių (kai į komandiruotes vyksta pareiškėjo darbuotojai), kelionių į mokymus ir atgal išlaidos;

21.6.    kanceliarinių prekių įsigijimo išlaidos;

21.7.    ryšių (pašto, telefono) išlaidos;

21.8.    mokymo programų atnaujinimo (recenzavimo, redagavimo) išlaidos;

21.9.    skelbimai spaudoje;

21.10 mokymo baigimo pažymėjimų ir lankomumo žurnalų įsigijimas (pvz., įsigyti Programos LEADER ir žemdirbių mokymo metodikos centre ar kt.);

21.11 mokymo dalomosios medžiagos parengimas ir įsigijimas (dauginimas, įrišimas);

21.12 komunalinių paslaugų išlaidos;

21.13 mokymo kursų dalyvių kelionių ir (ar) transporto, aprūpinimo maistu ir nakvyne išlaidos;

21.14projekto viešinimo išlaidos.

22Vienos akademinės valandos, skirtos apmokyti vieną galutinį naudos gavėją ir Ūkininkavimo pradmenų mokymo programos vienam asmeniui kainą sudaro patalpų, įrangos nuoma, kanceliarinės išlaidos, mokymo dalomosios medžiagos parengimas ir įsigijimas, komunalinių paslaugų išlaidos.

23Tinkamomis finansuoti išlaidomis laikomos išlaidos, patirtos ne anksčiau kaip nuo paraiškos pateikimo Agentūrai.

24Tinkamomis finansuoti išlaidomis laikomos išlaidos, būtinos projektui įgyvendinti, realiai suplanuotos ir pagrįstos.

25Projekte numatytos prekės, paslaugos ir darbai turi būti įsigyti pagal Lietuvos Respublikos Viešųjų pirkimų įstatymą. Subjektas, kuriam Viešųjų pirkimų įstatymas netaikytinas, vadovaujasi Projekto vykdytojo, pretenduojančio gauti paramą iš Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai pagal Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programos priemones, prekių, paslaugų ar darbų pirkimo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2014 m. gruodžio 3 d. įsakymu Nr. 3D-924 „Dėl Projekto vykdytojo, pretenduojančio gauti paramą iš Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai pagal Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programos priemones, prekių, paslaugų ar darbų pirkimo taisyklių patvirtinimo“ (toliau – Prekių, paslaugų ar darbų pirkimo taisyklės). Jeigu mokymai vykdomi pareiškėjo eksperimentinėje bazėje ar naudojami savi resursai, galima vadovautis institucijos vadovo įsakymu patvirtintais paslaugų ir kitų tinkamų finansuoti išlaidų įkainiais.

26Projekte turi būti numatytos visos išlaidos, kurios yra susijusios su projekto įgyvendinimu, tačiau paramos lėšomis bus finansuojamos tik tinkamos finansuoti, būtinos projektui įgyvendinti ir neviršijančios paramos dydžio ir intensyvumo išlaidos. Tinkamos finansuoti išlaidos turi būti aiškiai išvardytos pagal išlaidų kategorijas, o ne pateikiamos bendra suma. Kai mokymai vykdomi ne pareiškėjo eksperimentinėje bazėje, turi būti pateikiami trys komerciniai pasiūlymai išlaidoms pagrįsti.

27Visos projekto išlaidos turi būti patvirtintos apskaitos dokumentais, turinčiais visus Lietuvos Respublikos buhalterinės apskaitos įstatymo nustatytus apskaitos dokumentų rekvizitus, arba pagrįstos institucijos vadovo įsakymu patvirtintais paslaugų ir kitų tinkamų finansuoti išlaidų įkainiais, jei projektas vykdomas pareiškėjo eksperimentinėje bazėje arba, jei projektui vykdyti naudojami savi resursai. Paramos gavėjas tvarko šių lėšų apskaitą ir saugo su projekto apskaita susijusius dokumentus atskirai nuo kitų. Projekto išlaidas paramos gavėjai privalo apskaityti laikydamiesi Lietuvos Respublikos įstatymų ir kitų teisės aktų reikalavimų. Pareiškėjas prieš paramos sutarties pasirašymą privalo turėti kredito įstaigoje atskirą sąskaitą projekto lėšoms.

28Vėliausiai iki mokėjimo prašymo pateikimo datos paramos gavėjas turi būti pateikęs Agentūrai vertinti įvykdytų prekių, paslaugų ar darbų pirkimo dokumentus. Agentūra turi įvertinti šių dokumentų atitiktį Viešųjų pirkimo įstatymo ar Prekių, paslaugų ar darbų pirkimo taisyklių reikalavimams.

29Netinkamos finansuoti išlaidos:

29.1.    nenumatytos projekte, nesusijusios su projektu ir neįvardytos šių Taisyklių 21 punkte;

29.2.    padarytos perkant prekes, darbus ir paslaugas, projekto vykdytojams nesilaikant Lietuvos Respublikos Viešųjų pirkimų įstatymo, kai jie yra perkančios organizacijos, kitiems – Prekių, paslaugų ar darbų pirkimo taisyklių nustatytos tvarkos.

30PVM finansavimas apibrėžtas Administravimo taisyklėse.

 

 

XPARAIŠKŲ TEIKIMO TVARKA

 

 

31Kvietimą teikti paraiškas pagal Taisyklių 8 punkte nurodytas mokymo programas  skelbia Agentūra pagal Ministerijos patvirtintą paramos paraiškų priėmimo tvarkaraštį.

32Paramos paraiškos forma pateikiama šių Taisyklių 1 priede ir skelbiama Ministerijos ir Agentūros interneto svetainėse (Agentūros – www.nma.lt, Ministerijos – www.zum.lt).

33Pareiškėjas vieno kvietimo teikti paraiškas metu gali teikti tik vieną paramos paraišką, kurioje pateikiama (-os) mokymo programa (-os), pagal kurią (-ias) planuojama vykdyti mokymus.

34Paramos paraiškoje be mokymo programų, pagal kurias ketina vykdyti mokymą, pavadinimų, pareiškėjas turi pateikti vietovę (nurodant rajoną (-us), savivaldybę (-es), kurių dalyvius ketinama mokyti), mokymo kursų skaičių, mokymo kursų dalyvių (galutinių naudos gavėjų) skaičių;

35Paramos paraiška ir jos priedai turi būti užpildyti kompiuteriu. Ranka užpildytos paramos paraiškos nepriimamos.

36Paramos paraiškas ir reikalaujamus priedus iš pareiškėjų priima, registruoja ir vertina Agentūros Kaimo plėtros ir žuvininkystės programų departamento teritoriniai paramos administravimo skyriai adresais, nurodytais interneto svetainėje www.nma.lt.

37Paramos paraiškų pildymas, registravimas ir vertinimas atliekamas Administravimo taisyklių nustatyta tvarka.

38Užregistravus paramos paraišką, pirmiausia atliekamas administracinės atitikties tikrinimas Administravimo taisyklių nustatyta tvarka.

39Paramos paraiškos tinkamumo skirti paramą vertinimo metu nustatoma, ar projektas tinkamas gauti paramą iš EŽŪFKP ir bendrojo finansavimo lėšų, numatytų Lietuvos Respublikos valstybės biudžete, ir galima paramos suma, suapvalinta iki sveikųjų skaičių.

40.       Kartu su nustatytos formos paramos paraiška būtina pridėti juridinio asmens steigimo dokumentų kopijas, t. y. įstatai ar steigimo sandoris arba įstatymų nustatytais atvejais bendrieji nuostatai arba kiti dokumentai, kurie įstatams prilyginti Lietuvos Respublikos civiliniame kodekse.

 

Mokymo programos atnaujinimas ir derinimas

 

41Mokymo programa, esant poreikiui, gali būti atnaujinama iki mokymo kursų pradžios ir turi būti suderinta su Programos LEADER ir žemdirbių mokymo metodikos centru vadovaujantis Žemdirbių, miško savininkų, vietos veiklos grupių narių, kitų kaimo gyventojų ir jų konsultantų neformaliojo tęstinio profesinio mokymo programų bendrųjų reikalavimų aprašo ir sąvado sudarymo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2010 m. lapkričio 26 d. įsakymu Nr. 3D-1035 „Dėl Žemdirbių, miško savininkų, vietos veiklos grupių narių, kitų kaimo gyventojų ir jų konsultantų neformaliojo tęstinio profesinio mokymo programų bendrųjų reikalavimų aprašo ir sąvado sudarymo taisyklių patvirtinimo“ (atnaujinama mokymo programa Programos LEADER ir žemdirbių mokymo metodikos centrui turi būti pateikta derinti ne vėliau kaip prieš 30 kalendorinių dienų iki mokymo kursų pradžios). Atnaujinta ir suderinta mokymo programa pateikiama Agentūros Kaimo plėtros ir žuvininkystės programų departamento Teritoriniam paramos administravimo skyriui.

 

XI. PROJEKTŲ ATRANKOS KRITERIJAI

 

42.       Projektų atranka atliekama Administravimo taisyklių nustatyta tvarka.

43.       Atrankos kriterijai:

43.1.    pareiškėjas planuoja apmokyti naudos gavėjų (rekomenduojamas mažiausias mokymo kursų dalyvių skaičius grupėje – 12, didžiausias – 25 (išskyrus mokymo kursus su kompiuterinėmis programomis, kuriuose rekomenduojamas mažiausias dalyvių skaičius grupėje – 8):

43.1.1. daugiau nei 300 – suteikiami 25 balai;

43.1.2. nuo 200 iki 300 įskaitytinai – suteikiama 15 balų;

43.1.3. nuo 100 iki 199 – suteikiama 10 balų.

43.2.    pareiškėjo patirtis, įgyvendinant panašius projektus, susijusius su profesiniu mokymu žemės, maisto, miškų ūkio ar kaimo plėtros srityse daugiau negu 5 metai – suteikiama 15 balų.

43.3.    mokymo kursus veda lektoriai, kurie ugdomąja, šviečiamąja ar mokslo sklaidos veikla, susijusia su numatomo mokomojo renginio turiniu, užsiima daugiau kaip 3 metus (įrodoma juridinę galią turinčiais dokumentais) – suteikiama 20 balų.

43.4.    suplanuoti mokymai bus vykdomi:

43.4.1.   visuose Lietuvos rajonuose (neįskaitant Alytaus miesto, Kauno miesto, Klaipėdos miesto, Neringos, Palangos miesto, Panevėžio miesto, Šiaulių miesto, Vilniaus miesto ir Visagino savivaldybių) – suteikiama 30 balų;

43.4.2.   daugiau nei 30 rajonų įskaitytinai – suteikiama 15 balų;

43.4.3.   iki 30 rajonų – suteikiami 5 balai.

43.5.    projekte numatomi mokymai, susiję su geros agrarinės būklės reikalavimų laikymusi ūkio veikloje, agrarine aplinkosauga ir klimato kaita – suteikiama 10 balų.

44Privalomas mažiausias projektų atrankos balų skaičius – 40 privalomų balų. Jeigu projektų atrankos vertinimo metu nustatoma, kad projektas nesurinko privalomo mažiausio 40 balų skaičiaus, paramos paraiška atmetama.

45Paramos paraiškų atrankos pirmumo eilės sudarymas atliekamas Administravimo taisyklių nustatyta tvarka.

 

 

XII. PARAMOS PARAIŠKŲ TVIRTINIMAS IR PARAMOS SUTARČIŲ SUDARYMAS

 

46Pagal priemonės veiklos sritį, Agentūra, įvertinusi paramos paraiškas, parengia nustatytos formos paramos paraiškų vertinimo rezultatų suvestinę ir nustatytos formos atskirų paramos paraiškų vertinimo ataskaitas, kurias teikia Ministerijai.

47Ministerijos sudarytas Projektų atrankos komitetas (toliau – PAK) svarsto projektus ir priima rekomendacinio pobūdžio sprendimą dėl finansuotinų ir (arba) nefinansuotinų projektų. Vadovaujantis PAK rekomendacijomis, galutinį sprendimą dėl paramos skyrimo ir (arba) neskyrimo priima ministras ar jo įgaliotas asmuo. Apie priimtą sprendimą Ministerija informuoja Agentūrą per 5 darbo dienas nuo jo priėmimo dienos.

48Pareiškėjas, pasirašęs paramos sutartį, šios sutarties įsigaliojimo dieną tampa paramos gavėju.

 

XIII. MOKĖJIMO PRAŠYMO TEIKIMO, ADMINISTRAVIMO IR PARAMOS MOKĖJIMO TVARKA

 

49.           Mokėjimo prašymai teikiami  ir vertinami Administravimo taisyklių nustatyta tvarka.

50Kartu su mokėjimo prašymu yra pateikiami šių dokumentų originalai arba patvirtintos kopijos:

50.1. mokymo kursus baigusių dalyvių sąrašai (Taisyklių 2 priedas);

50.2. projekto išlaidų pagrindimo ir apmokėjimo įrodymo dokumentai;

50.3. dokumentai, įrodantys galutinių naudos gavėjų prisidėjimą savo lėšomis, kai mokymo kursai finansuojami 90 proc. paramos intensyvumu (banko sąskaitos išrašai, internetine bankininkyste pateikti išrašai ar kiti dokumentai, kuriais įrodoma, kad buvo atliktas mokėjimas).

51Šiai priemonės veiklos sričiai taikomi išlaidų kompensavimo mokėjimo būdas arba išlaidų kompensavimo su avansu mokėjimo būdas.

52Pagal patirtų išlaidų kompensavimo su avanso mokėjimu būdą, kai avansas nėra Europos Komisijai tinkamos deklaruoti išlaidos, avanso dydis paramos gavėjui negali būti didesnis nei 40 proc. paramos sumos.

53Pasirašius paramos sutartį, paramos gavėjui gali būti mokamas paramos sutartyje nustatyto dydžio avansas. Avansas mokamas paramos gavėjui pateikus Agentūrai avanso mokėjimo prašymą.

54Kai bendra pagal paramos gavėjo pateiktus mokėjimo prašymus kompensuota ir avansu paramos gavėjui sumokėta suma pasiekia projektui įgyvendinti skirtą paramos sumą, projekto įgyvendinimo išlaidos toliau nekompensuojamos.

55Baigęs įgyvendinti projektą, paramos gavėjas pateikia Agentūrai galutinį mokėjimo prašymą, kuriame deklaruoja visas per laikotarpį nuo paskutinio mokėjimo prašymo patirtas ir apmokėtas tinkamas finansuoti išlaidas, bei galutinę projekto įgyvendinimo ataskaitą.

56Agentūra, išnagrinėjusi galutinį mokėjimo prašymą, ir nustačiusi, kad paramos gavėjui buvo išmokėta didesnė paramos suma nei pripažinta tinkama finansuoti paramos lėšomis, vadovaudamasi paramos sutarties nuostatomis, pareikalauja paramos gavėjo grąžinti perviršinę sumą.

57Paramos gavėjas gali teikti iki keturių mokėjimo prašymų, neįskaitant avanso mokėjimo prašymo.

58Paramos lėšos paramos gavėjui išmokamos Administravimo taisyklėse nustatyta tvarka ir terminais.

 

XIV. SANKCIJOS

 

59Netinkamai įgyvendinančiam (įgyvendinusiam) projektą paramos gavėjui gali būti taikomos ES ir Lietuvos Respublikos teisės aktuose numatytos sankcijos, t. y.: paramos sumažinimas, paramos teikimo sustabdymas ir (arba) nutraukimas, sutarties nutraukimas ir (arba) reikalavimas grąžinti visą ar dalį sumokėtos paramos; apribojimas teikti paraiškas; kitos poveikio priemonės dėl su gauta arba prašoma parama susijusių įsipareigojimų nevykdymo ir (arba) nustatytų reikalavimų nesilaikymo.

60Detali sankcijų apskaičiavimo ir taikymo tvarka nustatyta Sankcijų už teisės aktų nuostatų pažeidimus įgyvendinant Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programos priemones taikymo metodikoje, patvirtintoje Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2014 m. gruodžio 4 d. įsakymu Nr. 3D-929 „Dėl Sankcijų už teisės aktų nuostatų pažeidimus įgyvendinant Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programos priemones taikymo metodikos patvirtinimo“.

61.       Priemonės veiklos sričiai netaikoma Dirbtinai sukurtų sąlygų paramai gauti nustatymo metodika, patvirtinta Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2014 m. lapkričio 27 d. įsakymu              Nr. 3D-889 „Dėl dirbtinai sukurtų sąlygų paramai gauti nustatymo metodikos patvirtinimo“.

62Jeigu pareiškėjas ir (arba) paramos gavėjas, norėdamas gauti paramą, pateikė melagingą informaciją arba dėl aplaidumo nepateikė būtinos informacijos, parama visai neskiriama arba susigrąžinama visa jos suma. Tokiu atveju pareiškėjas netenka teisės kreiptis paramos pagal priemonę visus kalendorinius metus, kuriais nustatytas pažeidimas, ir kitus kalendorinius metus.

63Priemonės veiklos sričiai taikomos specifinės sankcijos yra šios:

63.1. sutartis nutraukiama, jei projektas nepradedamas įgyvendinti per 6 mėn. nuo paramos sutarties pasirašymo dienos;

63.2. paramos dalis susigrąžinama, kai:

63.2.1.   vieną kartą per metus projekto įgyvendinimo metu lektoriai nekėlė savo kvalifikacijos (sankcijos dydis – 0,001 proc. skirtos paramos sumos);

63.2.2.   ŽMIKIS laiku nebuvo paskelbtas ir Programos LEADER ir žemdirbių mokymo metodikos centrui el. paštu info@zmmc.lt nepateiktas kito mėnesio organizuojamų mokymo kursų  grafikas, ŽMIKIS laiku nepaskelbti mokymo kursų grafiko pasikeitimai (sankcijos dydis – 0,001 proc. skirtos paramos sumos);

63.2.3.   per 5 darbo dienas nuo mokymo kursų pabaigos į ŽMIKIS nebuvo suvesti duomenys apie įvykusius renginius (sankcijos dydis – 0,001 proc. skirtos paramos sumos);

63.2.4.   nebuvo pildomi mokymo kursų dalyvių lankomumo sąrašai arba lankomumo žurnalas (sankcijos dydis – 0,001 proc. skirtos paramos sumos);

63.2.5.   per metus nebuvo parengtas nė vienas žiniasklaidoje publikuojamas informacinis straipsnis apie įgyvendinamą projektą (sankcijos dydis – 0,001 proc. skirtos paramos sumos).

XV. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

64Projektų įgyvendinimo priežiūra ir tikrinimas atliekamas Administravimo taisyklių nustatyta tvarka.

65Apskundimo ir patikrų vietoje atlikimo tvarka nustatyta Administravimo taisyklėse.

66Pasikeitus šioms taisyklėms, nauji reikalavimai nuo jų įsigaliojimo dienos taikomi vienodai visiems pareiškėjams, išskyrus atvejus, kai pakeitimo įsakyme numatyta kitaip.

 

 

 

______________