VALSTYBINĖS MOKESČIŲ INSPEKCIJOS
PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSŲ MINISTERIJOS
VIRŠININKAS

 

 

ĮSAKYMAS

DĖL MOKESČIŲ ADMINISTRATORIAUS IR SKOLININKO TAIKOS SUTARTIES VYKDYMO PROCESE SUDARYMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO

 

2021 m. gruodžio 28 d. Nr. VA-94

Vilnius

 

 

Vadovaudamasis Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos finansų ministro 1997 m. liepos 29 d. įsakymu Nr. 110 „Dėl Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos nuostatų patvirtinimo“, 21 punktu ir 22.9 papunkčiu,

tvirtinu Mokesčių administratoriaus ir skolininko taikos sutarties vykdymo procese sudarymo taisykles (pridedama).

 

 

 

Viršininko pavaduotojas,

atliekantis viršininko funkcijas                                                       Martynas Endrijaitis

 

 

PATVIRTINTA

Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos viršininko

2021 m. gruodžio 28 d. įsakymu

Nr. VA-94

 

 

mokesčių administratoriaus ir skolininko taikos sutarties vykdymo procese sudarymo taisyklės

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Mokesčių administratoriaus ir skolininko taikos sutarties vykdymo procese sudarymo taisyklės (toliau – Taisyklės) nustato pasiūlymo sudaryti taikos sutartį vykdymo procese inicijavimo ir pateikimo, taikos sutarties pasirašymo tvarką, pagrindinius kriterijus, kuriais vadovaudamasis mokesčių administratorius turi įvertinti taikos sutarties vykdymo procese sudarymo pagrįstumą.

2. Taisyklės parengtos, vadovaujantis Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymu (toliau – MAĮ), Lietuvos Respublikos civilinio proceso kodeksu (toliau – CPK) ir kitais teisės aktais.

3.  Taisyklėse vartojamos sąvokos ir trumpiniai:

3.1. Nereikšminga (de minimis) pagalba tai nustatyto de minimis dydžio neviršijanti pagalba, kuri nedaro poveikio prekybai tarp valstybių narių ir (arba) neiškraipo konkurencijos arba nekelia tokios grėsmės, ir todėl jai netaikoma Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 107 straipsnio 1 dalis. Bendra de minimis pagalbos suma vienai įmonei per 3 fiskalinius metus neturi viršyti 200 000 Eur (arba 100 000 Eur kelių transporto įmonėms).

3.2. Registras – suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos registras.

3.3. Rinkos vertė – Nekilnojamojo turto registre nurodyta nekilnojamojo turto vidutinė rinkos vertė ir VšĮ „Emprekis“ nurodyta transporto priemonių vidutinė kaina Lietuvoje.

3.4. Skolininkas – juridinis ar fizinis asmuo, kuriam taikos sutartimi vykdymo procese suteikiama nuolaida (lengvata).

3.5. Su skolininku susiję asmenys fiziniai ar juridiniai asmenys, kitos organizacijos ar jų padaliniai, kartu su nuolaidos (lengvatų) gavėju sudarantys vieną ūkio subjektą, kaip apibrėžta 2013 m. gruodžio 18 d. Komisijos reglamente (ES) Nr. 1407/2013 dėl Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 107 ir 108 straipsnių taikymo de minimis pagalbai, 2013 m. gruodžio 18 d. Komisijos reglamente (ES) Nr. 1408/2013 dėl Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 107 ir 108 straipsnių taikymo de minimis pagalbai žemės ūkio sektoriuje, 2014 m. birželio 27 d. Komisijos reglamente (ES) Nr. 717/2014 dėl Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 107 ir 108 straipsnių taikymo de minimis pagalbai žuvininkystės ir akvakultūros sektoriuje.

3.6. Turto balansinė vertė – suma, kuria turtas yra parodytas balanse.

3.7. Valstybės pagalba – bet kokią ūkinę veiklą vykdančiam subjektui, nepaisant jo teisinio statuso ir finansavimo būdų, suteikta pagalba iš valstybės lėšų arba remiama valstybės, kuri teikia ūkio subjektams išskirtinę ekonominę naudą, kurios jie negautų rinkos sąlygomis, yra skirta kai kurių prekių gamybai ar paslaugoms teikti arba kai kuriems ūkio subjektams (selektyvumas), bei iškraipo arba gali iškraipyti konkurenciją ir veikti prekybą tarp ES šalių.

3.8. VMI prie FM – Valstybinė mokesčių inspekcija prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos.

3.9. Kitos Taisyklėse vartojamos sąvokos atitinka MAĮ, CPK ir kituose Lietuvos Respublikos ir Europos Sąjungos teisės aktuose vartojamas sąvokas.

 

II SKYRIUS

Taikos sutarties vykdymo procese BENDROSIOS SĄLYGOS IR PAGRINDAI

 

4. VMI prie FM, sudarydama taikos sutartį vykdymo procese, gali taikyti šias nuolaidas:

4.1. atidėti piniginės prievolės įvykdymo terminus;

4.2. atsisakyti piniginės prievolės (ar jos dalies).

5. Sprendimas pritarti Taisyklių 4.2 papunktyje nurodytai nuolaidai priimamas tik tada, kai piniginę prievolę nustačiusi institucija pateikia rašytinį sutikimą, kad paskirta piniginė prievolė gali būti sumažinta arba piniginės prievolės galima atsisakyti.   

6. Įvertinus Taisyklių III skyriaus nuostatas, sprendimas sudaryti taikos sutartį vykdymo procese priimamas, pasirašant taikos sutartį. Taikos sutartis vykdymo procese laikoma sudaryta, taikos sutartį patvirtinus teismui.

7. Tais atvejais, kai, įvertinus taikos sutarties vykdymo procese reikalavimo dydį, kitus valstybės pagalbos požymius, konstatuojama, kad taikos sutarties vykdymo procese projekte numatomos nuolaidos (lengvatos) viršija de minimis valstybės pagalbos sumą, sprendimas, ar pritarti taikos sutarčiai vykdymo procese, yra priimamas po to, kai gaunamas Europos Komisijos sprendimas.

8. Siekdamas, kad, priėmus sprendimą dėl taikos sutarties vykdymo procese sudarymo, nebūtų pažeistos nereikšmingos (de minimis) pagalbos sumų viršutinės ribos, VMI prie FM valstybės tarnautojas ar darbuotojas, dirbantis pagal darbo sutartį (toliau – darbuotojas), gavęs prašymą sudaryti taikos sutartį vykdymo procese, Registre privalo:

8.1. patikrinti, ar skolininkui ir su juo susijusiems asmenims per 3 paskutinius fiskalinius metus buvo suteikta nereikšminga (de minimis) valstybės pagalba (nuolaida);

8.2. patikrinti, ar, skolininkui ir su juo susijusiems asmenims pagal pateiktą taikos sutarties vykdymo procese projektą suteikus nereikšmingą (de minimis) pagalbą, nebus viršytas didžiausias leidžiamas nereikšmingos (de minimis) pagalbos dydis;

8.3. pagal taikos sutarties vykdymo procese projekte pateiktas planuojamas nuolaidos (lengvatos) taikymo sąlygas apskaičiuoja nereikšmingos (de minimis) pagalbos dydį ir pateikia duomenis Registrui pagalbai rezervuoti.

9. Taikos sutarties vykdymo procese pagrįstumas vertinamas, atsižvelgiant į juridinio ar fizinio asmens galimybes įvykdyti piniginę prievolę bei vadovaujantis principu, jog, sudarius taikos sutartį vykdymo procese, skolininkas išvengs nemokumo ar bankroto bylos iškėlimo.

Jei vykdymo procese yra išieškoma kitos institucijos paskirta bauda, turi būti įvertinta institucijos, paskyrusios baudą, nuomonė dėl galimybės sudaryti taikos sutartį vykdymo procese.

10. Visas taikos sutarties sudarymo vykdymo procese ir vykdomojoje byloje apskaičiuotas vykdymo išlaidas apmoka skolininkas.

 

III SKYRIUS

Taikos sutarties vykdymo procese sudarymas ir vykdymas

 

11. Sprendimo sudaryti taikos sutartį vykdymo procese procedūra pradedama, kai VMI prie FM gauna motyvuotą skolininko prašymą sudaryti taikos sutartį vykdymo procese ir siūlomos taikos sutarties vykdymo procese projektą.

12. Taikos sutarties vykdymo procese sudarymo su skolininku, juridiniu asmeniu, tikslingumas vertinamas pagal šiuos kriterijus:

12.1. skolininko veiklos laikotarpis:

12.1.1. jeigu skolininko veiklos laikotarpis yra ilgesnis nei 10 metų, skiriami 3 taškai;

12.1.2. jeigu skolininko veiklos laikotarpis yra nuo 5 iki 10 metų, skiriami 2 taškai;

12.1.3. jeigu skolininko veiklos laikotarpis yra nuo 3 iki 5 metų, skiriamas 1 taškas;

12.1.4. jeigu skolininko veiklos laikotarpis yra trumpesnis nei 3 metai, skiriama 0 taškų;

12.2. papildomų įsipareigojimų užtikrinimo priemonių taikymo galimybė ir mastas:

12.2.1. jei skolininkas taikos sutarties vykdymo procese reikalavimams užtikrinti taikos sutarties vykdymo procese vykdymo laikotarpiui pasiūlo įkeisti turtą, kurio rinkos vertė prašymo sudaryti taikos sutartį vykdymo procese nagrinėjimo dieną sudaro ne mažiau kaip 25 proc. viso reikalavimo, skiriami 2 taškai;

12.2.2. jei skolininkas taikos sutartis vykdymo procese reikalavimams užtikrinti taikos sutarties vykdymo procese vykdymo laikotarpiui pasiūlo įkeisti turtą, kurio rinkos vertė prašymo sudaryti taikos sutartį vykdymo procese nagrinėjimo dieną sudaro mažiau kaip 25 proc. viso reikalavimo, skiriamas 1 taškas;

12.2.3. jei skolininkas taikos sutartis vykdymo procese reikalavimams užtikrinti taikos sutarties vykdymo procese vykdymo laikotarpiui nesiūlo įkeisti turto, skiriama 0 taškų;

12.3. skolininko įsipareigojimų santykis su balansine turto verte:

12.3.1. jei skolininko balanse nurodyti įsipareigojimai sudaro mažiau kaip 50 proc. balansinio turto vertės, skiriami 3 taškai;

12.3.2. jei skolininko balanse nurodyti įsipareigojimai sudaro nuo 50 proc. iki 75 proc. balansinio turto vertės, skiriami 2 taškai;

12.3.3. jei skolininko balanse nurodyti įsipareigojimai sudaro nuo 75 proc. iki 100 proc. balansinio turto vertės, skiriamas 1 taškas;

12.3.4. jei skolininko balanse nurodyti įsipareigojimai sudaro 100 proc. ir daugiau balansinio turto vertės, skiriama 0 taškų;

12.4. skolininko darbuotojų skaičius:

12.4.1. jeigu skolininko darbuotojų skaičius yra didesnis nei 100, skiriami 3 taškai;

12.4.2. jeigu skolininko darbuotojų skaičius yra nuo 50 iki 100, skiriami 2 taškai;

12.4.3. jeigu skolininko darbuotojų skaičius yra nuo 10 iki 50, skiriamas 1 taškas;

12.4.4. jeigu skolininko darbuotojų skaičius yra mažesnis nei 10, skiriama 0 taškų.

13. Taikos sutarties vykdymo procese sudarymo su skolininku fiziniu asmeniu tikslingumas vertinamas pagal šiuos kriterijus:

13.1. papildomų įsipareigojimų užtikrinimo priemonių taikymo galimybė ir mastas:

13.1.1. jei skolininkas taikos sutarties vykdymo procese reikalavimams užtikrinti taikos sutarties vykdymo procese vykdymo laikotarpiui pasiūlo įkeisti turtą, kurio rinkos vertė prašymo sudaryti taikos sutartį vykdymo procese nagrinėjimo dieną sudaro ne mažiau kaip 25 proc. viso reikalavimo, skiriami 2 taškai;

13.1.2. jei skolininkas taikos sutarties vykdymo procese reikalavimams užtikrinti taikos sutarties vykdymo procese vykdymo laikotarpiui pasiūlo įkeisti turtą, kurio rinkos vertė prašymo sudaryti taikos sutartį vykdymo procese nagrinėjimo dieną sudaro mažiau kaip 25 proc. viso reikalavimo, skiriamas 1 taškas;

13.1.3. jei skolininkas taikos sutarties vykdymo procese reikalavimams užtikrinti taikos sutarties vykdymo procese vykdymo laikotarpiui nesiūlo įkeisti turto, skiriama 0 taškų;

13.2. skolininko priverstinai išieškomų įsipareigojimų santykis su turimo turto rinkos verte:

13.2.1. jei iš skolininko turto išieškomi įsipareigojimai sudaro mažiau kaip 50 proc. turimo turto rinkos vertės, skiriami 3 taškai;

13.2.2. jei iš skolininko turto išieškomi įsipareigojimai sudaro nuo 50 proc. iki 75 proc. turimo turto rinkos vertės, skiriami 2 taškai;

13.2.3. jei skolininko iš skolininko turto išieškomi įsipareigojimai sudaro nuo 75 proc. iki 100 proc. turimo turto rinkos vertės, skiriamas 1 taškas;

13.2.4. jei skolininko iš skolininko turto išieškomi įsipareigojimai sudaro 100 proc. ir daugiau turimo turto rinkos vertės, skiriama 0 taškų.

14. Taikos sutartis vykdymo procese nėra sudaroma, jeigu:

14.1. vykdomojoje byloje vykdomas baudžiamojoje byloje paskirtos baudos išieškojimas;

14.2. vykdomojoje byloje vykdomas piniginės prievolės, kurios mokėjimo terminą galima išdėstyti / atidėti MAĮ 88 straipsnyje numatyta tvarka arba galima pripažinti beviltiška MAĮ 113 straipsnyje nustatyta tvarka, išieškojimas;

14.3. per paskutinius 3 metus sudarytos taikos sutartys vykdymo procese buvo nevykdomos arba netinkamai vykdomos;

14.4. skolininkas per paskutinius 3 metus nevykdė arba netinkamai vykdė anksčiau sudarytas mokestinės paskolos sutartis;

14.5. skolininkui juridiniam asmeniui yra inicijuotas nemokumo procesas Lietuvos Respublikos juridinių asmenų nemokumo įstatymo 8, 9 straipsnių nustatyta tvarka arba iškelta nemokumo byla Lietuvos Respublikos juridinių asmenų nemokumo įstatymo 25 straipsnio nustatyta tvarka;

14.6. skolininkui, fiziniam asmeniui, yra inicijuota arba iškelta bankroto byla Lietuvos Respublikos fizinių asmenų bankroto įstatymo 6 straipsnio nustatyta tvarka;

14.7. VMI prie FM yra nustačiusi neteisėtus skolininko veiksmus, dėl kurių yra kreiptasi į teismą arba yra pradėtas ikiteisminis tyrimas, o taikos sutartis vykdymo procese leistų skolininkui ar jo atstovams išvengti atsakomybės;

14.8. skolininkas, juridinis asmuo, teisės aktų nustatyta tvarka Juridinių asmenų registrui nėra pateikęs finansinės atskaitomybės dokumentų.

15. VMI prie FM priima sprendimą sudaryti su skolininku, juridiniu asmeniu, taikos sutartį vykdymo procese tais atvejais, kai pagal Taisyklių 12 punkte numatytus kriterijus taikos sutarties vykdymo procese skiriama 8 ir daugiau taškų ir nėra Taisyklių 14 punkte nurodytų aplinkybių.

16. VMI prie FM priima sprendimą sudaryti su skolininku, fiziniu asmeniu, taikos sutartį vykdymo procese tais atvejais, kai pagal Taisyklių 13 punkte numatytus kriterijus taikos sutarties vykdymo procese skiriama 4 ir daugiau taškų ir nėra Taisyklių 14 punkte nurodytų aplinkybių.

17. VMI prie FM apie sudarytą ir teismo patvirtintą taikos sutartį vykdymo procese per 5 darbo dienas nuo teismo nutarties patvirtinti taikos sutartį vykdymo procese įsiteisėjimo dienos informuoja piniginę prievolę nustačiusią instituciją.

18. Taikos sutarties vykdymo procese vykdymo metu skolininkas įsipareigoja:

18.1. laiku ir tinkamai mokėti taikos sutartimi vykdymo procese išdėstytas įmokas;

18.2. elgtis sąžiningai, protingai ir teisingai tiek prievolės atsiradimo ir egzistavimo, tiek ir jos vykdymo ar pasibaigimo metu.

19. VMI prie FM kreipiasi į teismą dėl taikos sutarties vykdymo procese nevykdymo ir vykdomojo rašto išdavimo, jeigu yra bent vienas iš nustatytų pagrindų:

19.1. skolininkas ilgiau nei 2 mėnesius nesumokėjo visų ar dalies taikos sutartimi vykdymo procese išdėstytų įmokų;

19.2. skolininkui, juridiniam asmeniui, yra iškeliama nemokumo byla;

19.3. skolininkui, fiziniam asmeniui, yra iškeliama bankroto byla.

20. VMI prie FM apie nevykdomą patvirtintą taikos sutartį vykdymo procese ir teismo išduotą vykdomąjį raštą per 5 darbo dienas nuo teismo išduoto vykdomojo rašto dienos informuoja piniginę prievolę nustačiusią instituciją.

 

IV SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

21. Pasikeitus įstatymų ar kitų teisės aktų nuostatoms, vadovaujamasi šiais teisės aktais, nelaukiant Taisyklių nuostatų pakeitimo.

 

______________