LIETUVOS RESPUBLIKOS ŪKIO MINISTRAS

 

įsakymas

dėl lietuvos respublikos ūkio ministro 2015 m. balandžio 3 d. įsakymo nr. 4-207 „DĖL socialinio verslo koncepcijos patvirtinimo“ pakeitimo

 

2016 m. rugpjūčio 29 d. Nr. 4-533

Vilnius

 

 

P a k e i č i u Socialinio verslo koncepciją, patvirtintą Lietuvos Respublikos ūkio ministro 2015 m. balandžio 3 d. įsakymu Nr. 4-207 „Dėl Socialinio verslo koncepcijos patvirtinimo“:

1. Pakeičiu 10 punkto pirmąją pastraipą ir ją išdėstau taip:

10. Socialinis verslas turi atitikti keturis pagrindinius kriterijus (Koncepcijos priede pateikiamos socialinio verslo kriterijų detalizavimo rekomendacijos):“.

2. Papildau priedu (pridedama).

 

 

 

Ūkio ministras                                                                                                          Evaldas Gustas


 

Socialinio verslo koncepcijos

priedas

 

SOCIALINIO VERSLO KRITERIJŲ DETALIZAVIMO REKOMENDACIJOS

 

1. Socialinio verslo koncepcijos 10.1 papunktyje nustatyto kriterijaus detalizavimas:

1.1. Šis kriterijus apibrėžia pagrindinį socialinį tikslą, kuris skiria socialinio verslo subjektus nuo tradicinių pelno siekiančių verslo subjektų.

1.2. Socialinio tikslo gali būti siekiama bet kuriame socialinio verslo grandinės etape: surandant išteklių, įdarbinant darbuotojų, sukuriant produktą (paslaugą) bei vykdant rinkodarą, pasitelkus tikslinę auditoriją.

1.3. Kadangi socialinį tikslą tiksliausiai galima indikuoti pagal tikslinę auditoriją, socialinis verslas pagal šį kriterijų turi atitikti bent vieną iš šių bruožų:

1.3.1. Socialinis verslas yra orientuotas į asmenis, kurie yra atskirti nuo įvairių visuomenės gyvenimo sričių, yra jautresni socialiniams ir ekonominiams iššūkiams ir rizikoms bei turi mažiau išteklių su jais sėkmingai susidoroti (pavyzdžiui, neįgalieji, vienišos motinos ar tėvai, priešpensinio amžiaus žmonės, pensininkai, kvalifikacijos neturintys jauni asmenys, nedirbantys, nesimokantys, ir mokymuose nedalyvaujantys jauni asmenys, tautinių mažumų atstovai, pabėgėliai, prievartą patyrę asmenys ir kt.).

1.3.2. Socialinis verslas yra orientuotas į visuomenę ir jo vykdoma veikla turi didesnį teigiamą poveikį aplinkai, palyginti su tradiciniu verslu, bei nauda (tiesiogiai vykdant veiklą arba nukreipiant veiklos rezultatus) yra teikiama vienoje ar keliose srityse, pavyzdžiui:

1.3.2.1. pagrindinių ūkio šakų (pavyzdžiui, transporto, pramonės, energetikos, žemės ūkio, būsto, turizmo ir kt.) poveikio aplinkai mažinimas;

1.3.2.2. efektyvesnis gamtos išteklių naudojimas ir atliekų tvarkymas;

1.3.2.3. pasaulio klimato kaitos ir jos padarinių švelninimas;

1.3.2.4. biologinės įvairovės apsauga, gyvūnų globa;

1.3.2.5. kraštovaizdžio apsauga ir tvarkymas;

1.3.2.6. Lietuvos kultūrinio savitumo išsaugojimas;

1.3.2.7. visuomenės kūrybingumo skatinimas, kultūros paslaugų prieinamumo plėtojimas;

1.3.2.8. ligų ir priklausomybių prevencija, pacientų telkimas ir jų teisių gynimas bei tarpusavio pagalbos stiprinimas;

1.3.2.9. sveikatos apsauga, socialinis turizmas;

1.3.2.10. žmogaus teisių ir lygių galimybių gynimas ir užtikrinimas;

1.3.2.11. bendruomeninių organizacijų veikla, tenkinanti gyvenamosios vietovės bendruomenės viešuosius poreikius;

1.3.2.12. pilietiškumo, patriotiškumo ugdymas, visuomenės švietimas ir informavimas valstybės gynybos klausimais;

1.3.2.13. parama socialiniam verslui ir nevyriausybinėms organizacijoms;

1.3.2.14. socialinės atskirties mažinimas ir integracijos į darbo rinką skatinimas.

2. Socialinio verslo koncepcijos 10.2 papunktyje nustatyto kriterijaus detalizavimas:

2.1. Socialinis verslas pagal šį kriterijų turi atitikti bent vieną iš šių bruožų: vykdoma nuolatinė ekonominė veikla, siekiant pelno; sukuriama darbo vietų. Tai atskiria socialinį verslą nuo tradicinių nevyriausybinių organizacijų ar kitų socialinės ekonomikos veiklos formų, kai siekiama socialinio tikslo, bet nevykdoma nuolatinė ekonominė veikla, neįdarbinami darbuotojai (t. y. veikiama vien savanorystės pagrindu).

2.2. Pagal šį kriterijų didžiąją dalį socialinio verslo pajamų turi sudaryti rinkos įplaukos (prekių ir (arba) paslaugų pardavimas) – gaunama daugiau nei 50 proc. pajamų iš ekonominės veiklos, neskaitant investicijų verslo plėtrai.

3. Socialinio verslo koncepcijos 10.3 papunktyje nustatyto kriterijaus detalizavimas:

3.1. Šis kriterijus apibrėžia mechanizmus, kurie skirti socialinių tikslų įgyvendinimui užtikrinti. Valdymo aspektas dar griežčiau atskiria socialinį verslą nuo tradicinių verslo subjektų bei nevyriausybinių organizacijų.

3.2. Pagal šį kriterijų socialiniam verslui yra privalomas:

3.2.1. ribotas pelno paskirstymas. Didžioji dalis pelno – daugiau nei 50 proc. – turi būti reinvestuojama socialiniam tikslui įgyvendinti;

3.2.2. skaidrumas, skirtas netiesioginio socialinio verslo subjekto turto pasidalijimo rizikai išvengti: viešinamas socialinio verslo pelnas, sąžiningai nustatomas darbo užmokestis, teikiama pelno reinvestavimo informacija.

4. Socialinio verslo koncepcijos 10.4 papunktyje nustatyto kriterijaus detalizavimas:

4.1. Pagal šį kriterijų socialiniam verslui yra privalomas nepriklausomumas nuo valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų.

4.2. Socialinis verslas turi būti nepriklausomas nuo įmonių, įstaigų, organizacijų, kurių pagrindinė veikla yra orientuota ne į socialinių tikslų įgyvendinimą, o skirta kitiems šių įmonių, įstaigų, organizacijų tikslams įgyvendinti (pvz.: politinės partijos, religinės bendruomenės ir pan.).

 

_________________