MUITINĖS DEPARTAMENTO

PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSŲ MINISTERIJOS

GENERALINIS DIREKTORIUS

 

ĮSAKYMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS MUITINĖS KORUPCIJOS PREVENCIJOS 2018-2020 METŲ PROGRAMOS PATVIRTINIMO

 

2018 m. kovo 21 d. Nr. 1B-228

Vilnius

 

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos nacionalinės kovos su korupcija 2015–2025 metų programos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Seimo 2015 m. kovo 10 d. nutarimu Nr. XII-1537 „Dėl Lietuvos Respublikos nacionalinės kovos su korupcija 2015–2025 metų programos patvirtinimo“, 40 punktu:

1. Tvirtinu Lietuvos Respublikos muitinės korupcijos prevencijos 2018-2020 metų programą (pridedama).

2Pripažįstu netekusiu galios Muitinės departamento prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos generalinio direktoriaus 2009 m. liepos 28 d. įsakymą Nr. 1B-419 „Dėl Lietuvos Respublikos muitinės kovos su korupcija programos patvirtinimo“ su visais pakeitimais ir papildymais.

 

 

 

Generalinis direktorius                                                                                              Arūnas Adomėnas

 

PATVIRTINTA

Muitinės departamento prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos generalinio direktoriaus

2018 m. kovo 21 d.

įsakymu Nr. 1B-228

 

 

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS MUITINĖS KORUPCIJOS PREVENCIJOS 2018–2020 METŲ PROGRAMA

 

I skyrius

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1.  Lietuvos Respublikos muitinės korupcijos prevencijos 2018–2020 metų programos (toliau – Programa) paskirtis – užtikrinti ilgalaikę, veiksmingą ir kryptingą korupcijos prevencijos ir kontrolės sistemą Muitinės departamente prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos (toliau –Muitinės departamentas), teritorinėse muitinėse ir specialiosiose muitinės įstaigose.

2.  Programa parengta vadovaujantis lietuvos Respublikos nacionalinės kovos su korupcija 20152025 metų programa, patvirtinta Lietuvos Respublikos Seimo 2015 m. kovo 10 d. nutarimu Nr. XII-1537 „Dėl Lietuvos Respublikos nacionalinės kovos su korupcija 2015–2025 metų programos patvirtinimo“, Lietuvos Respublikos nacionalinės kovos su korupcija 2015–2025 metų programos įgyvendinimo 2015–2019 metų tarpinstituciniu veiklos planu, patvirtintu Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2015 m. birželio 17 d. nutarimu Nr. 648 „Dėl Lietuvos Respublikos nacionalinės kovos su korupcija 2015–2025 metų programos įgyvendinimo 2015–2019 metų tarpinstitucinio veiklos plano patvirtinimo“, Lietuvos Respublikos finansų ministerijos 2016–2025 metų antikorupcine programa, patvirtinta Lietuvos Respublikos finansų ministro 2004 m. vasario 12 d. įsakymu Nr. 1K-047 „Dėl Lietuvos Respublikos finansų ministerijos 2016–2025 metų antikorupcinės programos patvirtinimo“, ir atsižvelgiant į Valstybės įstaigos korupcijos prevencijos programos rengimo rekomendacijas, patvirtintas Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybos direktoriaus 2014 m. balandžio 3 d. įsakymu Nr. 2-100 „Dėl Valstybės įstaigos korupcijos prevencijos programos rengimo rekomendacijų patvirtinimo“.

3.  Programoje vartojamos sąvokos atitinka Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatyme, Programos 2 punkte nurodytuose teisės aktuose ir kituose teisės aktuose vartojamas sąvokas.

 

II SKYRIUS

APLINKOS ANALIZĖ

 

4.  Pagal tarptautinės nevyriausybinės organizacijos „Transparency International“ paskelbtus Korupcijos suvokimo indekso, kuris atspindi konkrečių valstybių ir užsienio ekspertų bei verslo atstovų nuomonę, paremtą jų suvokimu, kiek valstybėje paplitusi korupcija, 2017 metų tyrimo rezultatus Lietuvai skirti 59 balai iš 100 galimų (0 – labai korumpuota valstybė, 100 – labai skaidri valstybė), Lietuva užima 16 vietą iš 28 Europos Sąjungos valstybių narių ir 38 vietą tarp tirtų 180 pasaulio šalių. Tokį įvertinimą Lietuva gauna jau trečius metus iš eilės, todėl galima teigti, kad paskutiniaisiais metais Lietuvoje neįvyko reikšmingų antikorupcinių permainų.

5.  Tarptautinės nevyriausybinės organizacijos „Transparency International“ paskelbti Pasaulio korupcijos barometro, kuriuo siekiama išsiaiškinti žmonių korupcinę patirtį ir jų nuomonę apie šalies institucijų korumpuotumą, 2016 metų tyrimo rezultatai rodo, kad kas ketvirtas Lietuvos gyventojas per pastaruosius metus yra davęs kyšį. 24 proc. Lietuvos gyventojų prisipažįsta, kad per pastaruosius 12 mėnesių jie yra davę kyšį už bent vieną viešojo sektoriaus paslaugą. Tik 7 proc. Lietuvoje kyšį mokėjusių gyventojų apie tai pranešė atitinkamoms institucijoms ir tik 15 proc. Lietuvos gyventojų mano, kad pranešti apie korupcijos apraiškas visuomenėje yra priimtina. Vienos pagrindinių kliūčių, užkertančių kelią gyventojams aktyviau pranešti apie korupciją, yra baimė dėl padarinių ir įsitikinimas dėl tokių veiksmų neperspektyvumo, kadangi korupcijos atvejus yra labai sunku įrodyti.

6Daug pozityvesnę antikorupcinę padėtį Lietuvoje vaizduoja Visuomenės nuomonės ir rinkos tyrimų centro „Vilmorus“ 2016 metais atliktas tyrimas „Lietuvos korupcijos žemėlapis 2016“, kurį inicijavo Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnyba. Buvo tirtos trys tikslinės grupės: Lietuvos gyventojai, verslo įmonių vadovai ir valstybės tarnautojai. Tyrimo rezultatai parodė, kad kaip labai rimtą problemą korupciją nurodė 56 proc. gyventojų ir tai yra daugiau nei buvo 2014 metais (48 proc.). Kita vertus, tyrimas atskleidė ir teigiamus visuomenės korupcijos patirties pokyčius, didėjantį nepakantumą korupcijai ir kyšininkavimui, mažėjantį pasirengimą duoti kyšį. Per 12 mėnesių kyšį nurodė davę 16 proc. gyventojų, 2014 metais tokių gyventojų buvo 24 proc., o per 5 metus – 33 proc. (2014 metais – 45 proc.). Per 12 mėnesių kyšį nurodė davę 5 proc. įmonių vadovų, o per 5 metus – 15 proc. Tai mažiausi rezultatai nuo 2002 metų. Palyginti su 2014 metų tyrimo rezultatais, pasirengusių duoti kyšį gyventojų sumažėjo nuo 48 proc. iki 40 proc., o įmonių vadovų – nuo 21 proc. iki 20 proc. Kalbant apie korupciją ir įvairių įstaigų bei institucijų korumpuotumą, atvirame klausime tik 3 proc. įmonių vadovų muitinę įvertino kaip labai korumpuotą, ir tai yra 1 proc. mažiau nei buvo 2014 metais. Uždarame klausime vertinant korupcijos paplitimą tarp Lietuvos Respublikos finansų ministerijai pavaldžių institucijų, tiek tarp gyventojų, tiek tarp įmonių vadovų labiausiai korumpuotu įvardytas Muitinės departamentas, 32 proc. gyventojų nurodė, kad Muitinės departamentas labai korumpuotas, 56 proc. – iš dalies korumpuotas. 14 proc. įmonių vadovų nurodė, kad Muitinės departamentas labai korumpuotas, 62 proc. – iš dalies korumpuotas. Taip pat svarbu pažymėti, kad remiantis tyrimo rezultatais svarbiausiu informacijos šaltiniu apie korupcijos procesus visose tikslinėse grupėse išlieka televizija, antroje vietoje – internetas.

7Muitinės departamento ir teritorinių muitinių pareigūnai 2016 metais atliko krovininių automobilių vairuotojų, vykstančių per Lietuvos Respublikos muitinės kelio postus, apklausą siekiant įvertinti jų nuomonę apie korupcijos paplitimo lygį ir jo pokyčius muitinėje ir nustatyti jų korupcinę patirtį. Apklausos metu 93 proc. respondentų atsakė, kad per pastaruosius 12 mėnesių kyšio neteko duoti nė karto, ir tai yra net 9 proc. daugiau, palyginti su 2014 metais analogiškos vykdytos apklausos rezultatais. 70 proc. respondentų atsakė, kad kyšio muitinės pareigūnui neduotų jokiomis aplinkybėmis ir, palyginti su 2014 metų apklauso rezultatais, nusiteikusių neduoti kyšio respondentų dalis padidėjo 14 proc., taigi galima įžvelgti ir teigiamas korupcinės patirties tendencijas. Taip pat galima įžvelgti ir kyšio reikalavimo mažėjimo tendenciją: 2016 metais respondentų, nurodžiusių, kad nė karto per paskutiniuosius 12 mėnesių tvarkant reikalus Lietuvos Respublikos muitinėje nebuvo reikalaujama kyšio ar kitos naudos, buvo 82 proc., ir tai yra 19 proc. daugiau nei buvo 2014 metais. Pagrindine kyšio davimo priežastimi išlieka muitinės pareigūnų „kabinėjimasis“ dėl formalių pažeidimų. Kalbant apie krovininių automobilių vairuotojų nuomonę apie korupcijos paplitimo lygį Lietuvos Respublikos muitinėje, 2016 metais 55 proc. respondentų nurodė, kad Lietuvos Respublikos muitinė yra nekorumpuota. 2014 metais taip manančiųjų buvo tik 36 proc., taigi galima daryti išvadas, kad krovinių automobilių vairuotojų nuomonė apie korupcijos lygį Lietuvos Respublikos muitinėje akivaizdžiai pagerėjo. Teigiamos tendencijos dėl perspektyvų ateities atžvilgiu taip pat akivaizdžios. 2016 metais 59 proc. respondentų įžvelgė akivaizdžius teigiamus korupcijos lygio pokyčius Lietuvos Respublikos muitinėje per paskutinius 5 metus, ir taip manančiųjų per 2 metus padaugėjo net 35 proc. 8 proc. padaugėjo ir manančiųjų, kad situacija gerėja.

8.  Muitinės departamentas 2017 metais taip pat atliko verslo atstovų, t. y. muitinės tarpininkų ir vežėjų, anoniminę apklausą internetu siekiant įvertinti verslo atstovų nuomonę apie korupcijos paplitimo lygį ir jo pokyčius Lietuvos Respublikos muitinėje ir nustatyti jų korupcinę patirtį. 2017 metais net 75 proc. respondentų atsakė, kad kyšio muitinės pareigūnui neduotų jokiomis aplinkybėmis ir, palyginti su 2015 metais analogiškos vykdytos apklausos rezultatais, nusiteikusių neduoti kyšio respondentų dalis padidėjo 17 proc. Palyginus 2015 ir 2017 metų apklausų rezultatus, galima įžvelgti ir teigiamas korupcinės patirties tendencijas: 2017 metais 93 proc. respondentų atsakė, kad per pastaruosius 12 mėnesių kyšio neteko duoti nė karto, ir tai yra net 16 proc. daugiau, nei buvo 2015 metais. Palyginus 2015 ir 2017 metų apklausų rezultatus, taip pat galima įžvelgti ir kyšio reikalavimo mažėjimo tendenciją: 2017 metais 85 proc. respondentų nurodė, kad nė karto per paskutiniuosius 12 mėnesių tvarkant reikalus Lietuvos Respublikos muitinėje nebuvo reikalaujama kyšio ar leista suprasti, kad norima kyšio ar kitos naudos, ir tai yra 22 proc. daugiau, nei buvo 2015 metais. Tačiau pabrėžtina, kad išlieka pakankamai didelė dalis respondentų – 15 proc., kurie pripažįsta, kad kyšio vis dėlto buvo reikalaujama. 2017 metais pagrindine kyšio davimo priežastimi respondentai nurodė greitesnį dokumentų muitinį įforminimą (54 proc.), o 2015 metais – kad muitinės pareigūnai „nesikabinėtų“ dėl formalių pažeidimų (27 proc.). Kalbant apie verslo atstovų nuomonę apie korupcijos paplitimo lygį Lietuvos Respublikos muitinėje, 2017 metais 64 proc. respondentų nuomone korupcijos lygis yra žemesnis nei vidutinis, t. y. žemas (42 proc.) arba labai žemas (22 proc.), 15 proc. respondentų nurodė, kad korupcijos lygis yra vidutinis ir 5 proc. – aukštas. Palyginti su 2015 metų apklausos rezultatais, teigiamą nuomonę apie korupcijos lygį Lietuvos Respublikos muitinėje turinčių respondentų dalis padidėjo 15 proc., o neigiamą – sumažėjo 6 proc. 2017 metais 79 proc. respondentų įžvelgė teigiamus korupcijos lygio pokyčius Lietuvos Respublikos muitinėje per paskutinius trejus metus ir šis skaičius, palyginti su 2015 metais, padidėjo 17 procentų.

9.  Visuomenės nuomonės ir rinkos tyrimų bendrovė „Spinter tyrimai“ 2016 metais atliko Lietuvos Respublikos muitinės klientų, t. y. per paskutinius 12 mėnesių į Lietuvos Respublikos muitinę kreipusiųjų verslo atstovų, tyrimą, kurio tikslas – išsiaiškinti klientų pasitenkinimą Lietuvos Respublikos muitinės teikiamomis informavimo ir konsultavimo paslaugomis. Įvertinus tyrimo rezultatus bendras pasitenkinimo Lietuvos Respublikos muitinės teikiamomis paslaugomis indeksas yra gana aukštas ir sudaro 84 procentus.

10.     Muitinės departamentas, siekdamas įvertinti muitinės pareigūnų, valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis (toliau kartu vadinami muitinės darbuotojai), tolerancijos korupcijai indeksą, 2017 metais atliko muitinės darbuotojų tolerancijos korupcijai tyrimą. 49 proc. muitinės darbuotojų nurodė, kad Lietuvos Respublikos muitinėje nėra paplitusi situacija, kai muitinės darbuotojams norima papildomai atsilyginti, tačiau 21 proc. muitinės darbuotojų vis dėlto mano, kad tokia situacija yra paplitusi. Vertinant kyšininkavimo patirtį paminėtina, kad 78 proc. muitinės darbuotojų nurodė, kad jie nebuvo susidūrę su tokia situacija, kuomet jiems buvo siūlomas kyšis, vis dėlto 22 proc. muitinės darbuotojų atsakė, kad su tokia situacija susidurti teko. 79 proc. muitinės darbuotojų, susidūrusių su situacija, kuomet buvo siūlomas kyšis, pranešė apie tai vadovybei ar teisėsaugos institucijoms, 21 proc. nepranešė. Taip pat pažymėtina, kad net 94 proc. muitinės darbuotojų, kurie nebuvo susidūrę su situacija, kuomet buvo siūlomas kyšis, praneštų apie korupcijos atvejus, jeigu susidurtų su jais.

11.     Nuo 2011 metų pastebima Lietuvos Respublikos muitinėje nustatytų korupcinio pobūdžio nusikalstamų veikų (kyšininkavimo, piktnaudžiavimo ir tarnybos pareigų neatlikimo), dėl kurių padarymo pareikšti įtarimai muitinės pareigūnams, skaičiaus mažėjimo tendencija. 2011 metais Lietuvos Respublikos muitinėje nustatyta 19 korupcinio pobūdžio nusikalstamų veikų, ir tai yra didžiausias skaičius Lietuvos Respublikos muitinės istorijoje. 2016 ir 2017 metais nustatytas panašus korupcinio pobūdžio nusikalstamų veikų skaičius – atitinkamai 4 ir 5 atvejai. Muitinės pareigūnų, kuriems pareikšti įtarimai dėl šių korupcinio pobūdžio nusikalstamų veikų, skaičius taip pat mažėja: 2011 metais įtarimai dėl korupcinio pobūdžio nusikalstamų veikų buvo pareikšti 41 muitinės pareigūnui, o 2016 ir 2017 metais atitinkamai 9 ir 6 muitinės pareigūnams. Pažymėtina, kad iš bendrosios tendencijos būtų galima išskirti 2015 metus, kai buvo nustatyta viena korupcinio pobūdžio nusikalstama veika, dėl kurios įtarimai buvo pareikšti 2 muitinės pareigūnams, ir tai yra mažiausias skaičius per paskutiniuosius dešimt metų. Atsižvelgiant į turimą statistiką galima daryti išvadas, kad Lietuvos Respublikos muitinėje sistemiškai įgyvendinamos korupcijos prevencijos priemonės turi teigiamą poveikį.

12.     Nuo 2012 metų gruodžio mėnesio Lietuvos Respublikos muitinėje buvo pradėta diegti vidaus pranešimų dėl bandymų kyšininkauti sistema, kuomet esant akivaizdiems papirkimo požymiams yra pradedami ikiteisminiai tyrimai dėl papirkimo, muitinės postų pareigūnai fiksuoja visus neteisėtus pinigų siūlymo atvejus, juos nustačius atliekamas detalus transporto priemonės tikrinimas, o esant rizikos požymiams – ir detalus krovinio tikrinimas, ūkio subjektai raštu informuojami apie nustatytus galimus korupcijos atvejus. Nuo 2013 metų neteisėtų pinigų siūlymo atvejų skaičius nuolatos mažėja: nuo 2013 iki 2017 metų sumažėjo beveik triskart. 2017 metais muitinės postų pareigūnų iniciatyva nustatyti 428 neteisėti pinigų siūlymo atvejai muitinės pareigūnams, o 2013 metais jų buvo 1 260. Tą pačią tendenciją galima įžvelgti ir apibendrinant muitinės postų pareigūnų iniciatyva pradėtų ikiteisminių tyrimų dėl Lietuvos Respublikos baudžiamojo kodekso 227 straipsnyje numatytos nusikalstamos veikos, t. y. muitinės pareigūno papirkimo, statistiką: nuo 2014 metų ikiteisminių tyrimų dėl muitinės pareigūnų papirkimo skaičius nuo 55, pradėtų 2014 metais, sumažėjo iki 15 ikiteisminių tyrimų, pradėtų 2017 metais. Atsižvelgiant į turimą statistiką galima daryti išvadą, kad ši Lietuvos Respublikos muitinėje taikoma korupcijos prevencijos priemonė turi teigiamą poveikį ir neteisėtų pinigų siūlymo atvejų mažėjimas gali rodyti, kad informavimas apie tai, jog Lietuvos Respublikos muitinė netoleruoja korupcijos ir nustačius tokius atvejus taikomos papildomos kontrolės priemonės, duoda teigiamą efektą. Taip pat pažymėtina, kad 2017 metais iš visų užfiksuotų neteisėtų pinigų siūlymo atvejų pažeidimai buvo nustatyti tik 24 proc. atvejų, todėl darytina išvada, kad grynieji pinigai muitinės pareigūnams dažniausiai yra duodami pagal nusistovėjusią tradiciją, o ne siekiant nuslėpti pažeidimus ar išvengti mokestinių prievolių. Kita vertus, tai gali rodyti, kad asmenys, tvarkantys formalumus Lietuvos Respublikos muitinėje, tiesiog įpratinti taip elgtis, nes bijo galimų nesklandumų kertant valstybės sieną.

13.     Nors atliktos apklausos ir statistiniai duomenys rodo, kad korupcijos paplitimo lygis Lietuvos Respublikos muitinėje mažėja, tačiau bendrieji korupcijos būklės Lietuvoje sociologinių tyrimų rezultatai ir tai, kad nemaža dalis apklaustųjų nurodė, kad tvarkant reikalus Lietuvos Respublikos muitinėje buvo reikalaujama kyšio ar leista suprasti, kad norima kyšio ar kitos naudos, taip pat tai, kad nemaža dalis muitinės darbuotojų mano, kad Lietuvos Respublikos muitinėje yra paplitusi situacija, kuomet darbuotojams norima papildomai atsilyginti, ir nemaža dalis muitinės darbuotojų susidūrusių su situacija, kuomet buvo siūlomas kyšis, nepranešė apie tai, reikalauja nuolat tobulinti įgyvendinamų korupcijos prevencijos priemonių sistemą, vykdyti šiuo metu įgyvendinamas ir naujas kompleksines antikorupcines priemones Lietuvos Respublikos muitinės veiklos srityse, kuriose yra didžiausia rizika korupcijai atsirasti. Lietuvos Respublikos muitinės, kaip valstybės institucijos, užtikrinančios Lietuvos ir Europos Sąjungos visuomenės, rinkos, aplinkos ir finansinių interesų saugumą nuo neteisėtos tarptautinės prekybos daromos žalos, sudarant palankias sąlygas teisėtam verslui, veikla reikalauja nuolatinės korupcijos situacijos analizės, neformalių ir efektyvių korupcijos prevencijos priemonių, realiai mažinančių ar pašalinančių sąlygas korupcijai atsirasti ir egzistuoti.

14.     2016–2017 m. Lietuvos Respublikos muitinėje vykdytas Lietuvos Respublikos muitinės kovos su korupcija programos įgyvendinimo 2016–2017 metais priemonių planas, patvirtintas Muitinės departamento generalinio direktoriaus 2016 m. vasario 11 d. įsakymu
Nr. 1B-106 „Dėl Lietuvos Respublikos muitinės kovos su korupcija programos įgyvendinimo 2016-2017 metais priemonių plano patvirtinimo“, ir Lietuvos Respublikos muitinės kovos su korupcija programa, patvirtinta Muitinės departamento generalinio direktoriaus 2009 m. liepos 28 d. įsakymu Nr. 1B-419 „Dėl Lietuvos Respublikos muitinės kovos su korupcija programos patvirtinimo“. Informacija apie Lietuvos Respublikos muitinės kovos su korupcija programos įgyvendinimo 2016–2017 metais priemonių plano vykdymą 2016–2017 metais pateikta Muitinės departamento generaliniam direktoriui 2018-01-15 tarnybiniu pranešimu Nr. 6BE-86. Lietuvos Respublikos muitinės kovos su korupcija programos įgyvendinimo 2016–2017 metais priemonių plane buvo numatyta 41 priemonė, iš jų 1 įvykdyta iš dalies, 1 neįvykdyta. Muitinės departamento generaliniam direktoriui pateikti siūlymai siekiant užtikrinti, kad visos priemonės būtų įvykdytos pilnai. Pažymėtina, kad Lietuvos Respublikos muitinės kovos su korupcija programoje buvo numatyti du strateginio tikslo pasiekimo vertinimo kriterijai.

Pirmas strateginio tikslo pasiekimo vertinimo kriterijus – sumažėjęs korupcijos lygis Lietuvos Respublikos muitinėje, kurį parodytų korupcijos atvejų nustatymo muitinėje lygio pokytis ir tyrimų rezultatai, atspindintys teigiamus korupcijos paplitimo lygio pokyčius Lietuvos Respublikos muitinėje. Korupcijos atvejų nustatymo Lietuvos Respublikos muitinėje lygis per paskutinius trejus metus padidėjo nuo 0,04 2015 metais iki 0,23 2017 metais, tačiau pabrėžtina, kad 2015 metais nustatytų korupcinio pobūdžio nusikalstamų veikų skaičius buvo mažiausias per paskutiniuosius dešimt metų, o nuo 2011 metų, kai buvo nustatytas didžiausias korupcinio pobūdžio nusikalstamų veikų skaičius, pastebima korupcijos atvejų nustatymo muitinėje lygio mažėjimo tendencija. Tiek verslo atstovų, tiek krovininių automobilių vairuotojų apklausų rezultatai rodo teigiamus korupcijos lygio pokyčius Lietuvos Respublikos muitinėje per 2014-2017 metus. Taigi vertinant šį strateginio tikslo pasiekimo vertinimo kriterijų galima daryti išvadą, kad tikslas pasiektas.

Antras strateginio tikslo pasiekimo vertinimo kriterijus – padidėjęs nepakantumas korupcijai Lietuvos Respublikos muitinėje, kurį parodytų muitinės pareigūnų iniciatyva nustatytų neteisėtų pinigų siūlymo atvejų muitinės pareigūnams ir muitinės pareigūnų papirkimo atvejų skaičiaus pokytis ir asmenų, pranešusių apie korupcinio pobūdžio teisės pažeidimus, skaičiaus pokytis. Muitinės pareigūnų iniciatyva nustatytų neteisėtų pinigų siūlymo atvejų skaičius nuo 2015 iki 2017 metų nežymiai sumažėjo – nuo 453 iki 428 atvejų. Muitinės pareigūnų papirkimo atvejų skaičius taip pat sumažėjo nuo 35 pradėtų ikiteisminių tyrimų 2015 metais iki 15 2017 metais. Pažymėtina, kad šio skaičiaus mažėjimą galimai lėmė vairuotojų informavimas apie galimas neigiamas pasekmes, taikomos papildomos kontrolės priemonės ir informavimas apie tai, kad Lietuvos Respublikos muitinė netoleruoja korupcijos. Asmenų, pranešusių apie korupcinio pobūdžio teisės pažeidimus, 2015 metais buvo 19, 2016 metais – 24, o 2017 metais – 19, taigi statistiniai duomenys rodo, kad nuo 2015 metų asmenų, pranešusių apie korupcinio pobūdžio teisės pažeidimus, skaičius išliko labai panašus ir žymaus pokyčio nebuvo. Vertinant šį strateginio tikslo pasiekimo vertinimo kriterijų galima daryti išvadą, kad tikslas nepasiektas.

15.     Galima išskirti šiuos pagrindinius korupcijos atsiradimo Lietuvos Respublikos muitinėje veiksnius:

15.1.    ekonominiai veiksniai: šešėlinės ekonomikos (kontrabandos ir nelegalių prekių vartojimo) paplitimas, kurį dažniausiai lemia augančios produktų kainos, mažos gyventojų pajamos ir kartu menkstančios galimybės įpirkti legalias prekes bei didelis akcizinių prekių kainų skirtumas, palyginti su kaimyninėmis valstybėmis, ir galimybė užsidirbti iš šio kainų skirtumo; nepakankamas darbo užmokestis, kuris skatina muitinės pareigūnus ieškoti bet kokių kitų papildomų pajamų; išliekantis atlyginimų atotrūkis tarp privataus ir viešojo sektoriaus, neleidžiantis pritraukti ir išlaikyti motyvuotus ir didelę kompetenciją turinčius pareigūnus;

15.2.    geografiniai veiksniai: Lietuvos ir kartu Europos Sąjungos išorinė siena ribojasi su Baltarusija ir Rusijos Federacijos Kaliningrado sritimi, iš kurių yra didžiausi kontrabandos srautai; dėl patogios geografinės padėties Lietuva yra tranzitinė valstybė, patraukli įvairioms grupuotėms vežti kontrabandą, o kontrabanda skatina muitinės pareigūnų korupciją;

15.3.    socialiniai-kultūriniai veiksniai: vis dar išliekantis nemažas visuomenės pakantumas korupcijai ir jos toleravimas; piliečių pasyvumas antikorupcinėje veikloje ir nuomonė, kad patys kovoje su korupcija nieko pakeisti negali; įsisenėjusi tradicija tvarkyti muitinės formalumus ir problemas spręsti duodant kyšį ar kitą neteisėtą atlygį;

15.4.    teisiniai veiksniai: teisės aktuose pasitaikantys teisinių normų prieštaravimai ir spragos; skirtingas tam tikrų sričių teisinis reglamentavimas atskirose muitinės įstaigose;

15.5.    instituciniai veiksniai: muitinės pareigūnų tarnybinės etikos ir antikorupcinio elgesio standartų nesilaikymas; kontrolės sistemos netobulumas; nepakankamai skaidrus sprendimų priėmimo procesas; tiesioginiai kontaktai su muitinės klientais; nepilnas funkcijų atskyrimo principo taikymas muitinės veiklos srityse.

 

III SKYRIUS

PROGRAMOS TIKSLAI, UŽDAVINIAI IR VERTINIMO KRITERIJAI

 

16.     Programos tikslas – užtikrinti veiklos skaidrumą mažinant ir šalinant korupcijos atsiradimo priežastis ir sąlygas ir didinti muitinės darbuotojų ir muitinės klientų nepakantumą korupcijai.

17.     Programos tikslams pasiekti numatomi tokie uždaviniai:

17.1.  mažinti ir šalinti korupcijos atsiradimo priežastis ir sąlygas muitinės veiklos srityje;

17.2.  panaikinti ar sumažinti korupcijos rizikos veiksnių neigiamą įtaką, nustatytą atlikus Lietuvos Respublikos muitinės veiklos sričių, kuriose egzistuoja didelė korupcijos pasireiškimo tikimybė, analizę ir vertinimą;

17.3.  gerinti Lietuvos Respublikos muitinės įvaizdį visuomenėje, didinant veiklos viešumą ir atvirumą, stiprinant antikorupcinį švietimą;

17.4.  didinti muitinės darbuotojų ir muitinės klientų antikorupcinį sąmoningumą, atsparumą korupcijai ir motyvaciją neimti ar neduoti kyšio.

18.     Programos rezultato vertinimo kriterijai ir jų siekiamos reikšmės 2020 metais pateikiamos Programos 1 priede.

19.     Priemonių plano priemonės vertinamos pagal įgyvendinimo vertinimo kriterijus.

 

IV SKYRIUS

PROGRAMOS ĮGYVENDINIMAS, FINANSAVIMAS, STEBĖSENA, KONTROLĖ, ATSKAITOMYBĖ, KEITIMAS, PAPILDYMAS IR ATNAUJINIMAS

 

20.     Programa įgyvendinama pagal Programos 2 priede pateiktą Lietuvos Respublikos muitinės korupcijos prevencijos 2018-2020 metų programos įgyvendinimo priemonių planą (toliau – Priemonių planas).

21.     Lėšos Programai įgyvendinti skiriamos iš Muitinės departamentui skirtų valstybės biudžeto asignavimų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka gautų lėšų.

22.     Programos ir Priemonių plano įgyvendinimą koordinuoja ir kontroliuoja, stebėseną atlieka Muitinės departamento Imuniteto tarnyba.

23.     Už konkrečių Priemonių plane numatytų priemonių įgyvendinimą atsakingi Priemonių plane nurodyti Muitinės departamento struktūrinių padalinių, teritorinių muitinių ir specialiųjų muitinės įstaigų vadovai. Jeigu nurodomi keli priemonės vykdytojai, atsakingu už priemonės įgyvendinimą vykdytoju arba priemonės vykdymą koordinuojančiu vykdytoju, kuriam kiti vykdytojai padeda įgyvendinti priemonę, laikomas tas, kuris nurodytas pirmas vykdytojų sąraše.

24.     Muitinės departamento struktūriniai padaliniai, teritorinės muitinės ir specialiosios muitinės įstaigos į metinius savo darbo planus kaip veiksmus privalo įtraukti Priemonių plano priemones, už kurių įgyvendinimą jie atsakingi, ir numatyti konkrečius už jų vykdymą atsakingus asmenis.

25.     Muitinės departamento struktūriniai padaliniai, teritorinės muitinės ir specialiosios muitinės įstaigos išsamią informaciją apie priemonių įgyvendinimo eigą ir rezultatus (priemonių įgyvendinimą patvirtinančių dokumentų registracijos numerius, įgyvendinimo vertinimo kriterijų skaičiavimą pagrindžiančius duomenis ir kitą informaciją) privalo pateikti Muitinės departamento veiklos planavimo ir pokyčių valdymo skyriui vadovaudamiesi Lietuvos Respublikos muitinės veiklos ir jos rezultatų strateginio planavimo nuostatais, patvirtintais Muitinės departamento generalinio direktoriaus 2017 m. lapkričio 10 d. įsakymu Nr. 1B-943 „Dėl Lietuvos Respublikos muitinės veiklos ir jos rezultatų strateginio planavimo nuostatų patvirtinimo“.

26.     Muitinės departamento Veiklos planavimo ir pokyčių valdymo skyrius per 5 dienas, pasibaigus ketvirčiui, Muitinės departamento Imuniteto tarnybai el. paštu imunitetas@lrmuitine.lt pateikia apibendrintą Muitinės departamento struktūrinių padalinių, teritorinių muitinių ir specialiųjų muitinės įstaigų pateiktą informaciją apie priemonių įgyvendinimo eigą ir rezultatus.

27.     Muitinės departamento Imuniteto tarnyba:

27.1.  per 15 dienų, ketvirčiui pasibaigus, teikia informaciją Lietuvos Respublikos finansų ministerijai apie Lietuvos Respublikos muitinei pavestų vykdyti Lietuvos Respublikos nacionalinės kovos su korupcija programos priemonių ir Lietuvos Respublikos finansų ministerijos antikorupcinės programos priemonių įgyvendinimo eigą ir rezultatus. Lietuvos Respublikos finansų ministerijai teikiama informacija apie Lietuvos Respublikos nacionalinės kovos su korupcija programos priemonių įgyvendinimo eigą ir rezultatus turi būti suderinta su Muitinės departamento Veiklos planavimo ir pokyčių valdymo ir Finansų skyriais;

27.2per 20 dienų, pusmečiui pasibaigus, teikia informaciją Muitinės departamento generaliniam direktoriui apie Priemonių plano priemonių įgyvendinimo eigą ir rezultatus ir prireikus siūlo priemones, kurių reiktų imtis siekiant šalinti nustatytas kliūtis ir problemas, dėl kurių gali būti laiku neįvykdytos Priemonių plano priemonės.

28.     Už Programos ir Priemonių plano keitimą, papildymą ir atnaujinimą atsakinga Muitinės departamento Imuniteto tarnyba.

29.     Jeigu Priemonių plano priemonės dėl objektyvių priežasčių negali būti įvykdytos arba negali būti įvykdytos laiku, priemonės vykdytojas ne vėliau nei prieš 15 dienų iki įvykdymo termino parengia motyvuotą tarnybinį pranešimą (raštą) Muitinės departamento Imuniteto tarnybai.

30.     Muitinės departamento Imuniteto tarnyba išnagrinėja pateiktą motyvuotą tarnybinį pranešimą (raštą) ir jam pritarus rengia Priemonių plano pakeitimo projektą. Muitinės departamento Imuniteto tarnybai nepritarus motyvuoto tarnybinio pranešimo (rašto) turiniui, tarnybos viršininkas pastabas bei siūlymus išdėsto atskirame tarnybiniame pranešime Muitinės departamento generaliniam direktoriui sprendimui priimti.

31.     Į Priemonių planą įtrauktos Lietuvos Respublikos muitinei pavestos vykdyti Lietuvos Respublikos nacionalinės kovos su korupcija programos priemonės ir Lietuvos Respublikos finansų ministerijos antikorupcinės programos priemonės gali būti keičiamos šių priemonių įgyvendinimą reglamentuojančių teisės aktų nustatyta tvarka.

32.     Muitinės departamento struktūriniai padaliniai, teritorinės muitinės ir specialiosios muitinės įstaigos gali teikti siūlymus Muitinės departamento Imuniteto tarnybai dėl Programos ir Priemonių plano atnaujinimo ir papildymo per visą jų įgyvendinimo laikotarpį.

33.     Muitinės departamento Imuniteto tarnyba, dalyvaujant Muitinės departamento struktūriniams padaliniams, teritorinėms muitinėms ir specialiosioms muitinės įstaigoms, rengia ir teikia tvirtinti Muitinės departamento generaliniam direktoriui naujo laikotarpio Programos ir Priemonių plano projektą.

 

V SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

34.     Programa ir Priemonių planas ir informacija apie Priemonių plano įgyvendinimo eigą skelbiama išorinėje Lietuvos Respublikos muitinės interneto svetainėje www.lrmuitine.lt.

35.     Už netinkamą Programos ir Priemonių plano vykdymą, informacijos apie priemonių įgyvendinimo eigą ir rezultatus teikimą nesilaikant Programoje nustatytos tvarkos ir terminų, taikoma tarnybinė ar drausminė atsakomybė.

__________________________

 

Lietuvos Respublikos muitinės korupcijos

prevencijos 2018-2020 metų programos

1 priedas

 

 

 

PROGRAMOS REZULTATO VERTINIMO KRITERIJAI IR JŲ SIEKIAMOS REIKŠMĖS 2020 METAIS

 

 

 

Eil.

Nr.

Rezultato vertinimo kriterijai

2017 m.

(faktinė reikšmė)

2020 m.

(planas)

1.

Krovininių automobilių vairuotojų, pagal apklausos duomenis davusių kyšį muitinės pareigūnui per pastaruosius 12 mėnesių, procentinės dalies sumažėjimas.

6 proc.

4 proc.

2.

Verslo atstovų, pagal apklausos duomenis davusių kyšį muitinės pareigūnui per pastaruosius 12 mėnesių, procentinės dalies sumažėjimas.

7 proc.

5 proc.

3.

Krovininių automobilių vairuotojų, pagal apklausos duomenis pasirengusių neduoti kyšio muitinės pareigūnui, procentinės dalies padidėjimas.

70 proc.

76 proc.

4.

Verslo atstovų, pagal apklausos duomenis pasirengusių neduoti kyšio muitinės pareigūnui, procentinės dalies padidėjimas.

75 proc.

81 proc.

5.

Krovininių automobilių vairuotojų, pagal apklausos duomenis teigusių, kad per paskutiniuosius 12 mėnesių tvarkant reikalus Lietuvos Respublikos muitinėje nebuvo reikalaujama kyšio ar kitos naudos, procentinės dalies padidėjimas.

82 proc.

88 proc.

6.

Verslo atstovų, pagal apklausos duomenis teigusių, kad per paskutiniuosius 12 mėnesių tvarkant reikalus Lietuvos Respublikos muitinėje nebuvo reikalaujama kyšio ar kitos naudos, procentinės dalies padidėjimas.

85 proc.

91 proc.

7.

Muitinės darbuotojų, pagal apklausos duomenis teigusių, kad Lietuvos Respublikos muitinėje yra paplitusi situacija, kai darbuotojams norima papildomai atsilyginti, procentinės dalies sumažėjimas.

21 proc.

15 proc.

8.

Muitinės darbuotojų, pagal apklausos duomenis pranešusių apie situaciją, kuomet jiems buvo siūlomas kyšis, procentinės dalies padidėjimas.

79 proc.

85 proc.

 

 

Lietuvos Respublikos muitinės korupcijos

prevencijos 2018-2020 metų programos

2 priedas

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS MUITINĖS KORUPCIJOS PREVENCIJOS 2018–2020 METŲ PROGRAMOS ĮGYVENDINIMO

PRIEMONIŲ PLANAS

 

 

Eil. Nr.

Priemonė

Vykdytojas

Įvykdymo terminas

Įgyvendinimo vertinimo kriterijai

Programos tikslas: užtikrinti veiklos skaidrumą mažinant ir šalinant korupcijos atsiradimo priežastis ir sąlygas ir didinti muitinės darbuotojų ir muitinės klientų nepakantumą korupcijai.

Programos 1 uždavinys: mažinti ir šalinti korupcijos atsiradimo priežastis ir sąlygas muitinės veiklos srityje.

1.

Fiksuoti atvejus, kai muitinės pareigūnai muitinio tikrinimo arba tikrinimo metu aptinka ar gauna grynuosius pinigus ar kitas turtines vertybes, taikyti atitinkamas kontrolės priemones nesąžiningų muitinės klientų atžvilgiu.

Teritorinės muitinės

 

2018-12-31

2019-12-31

2020-12-31

 

 

Užfiksuotų atvejų, kai muitinės pareigūnai muitinio tikrinimo arba tikrinimo metu aptinka ar gauna grynuosius pinigus ar kitas turtines vertybes, skaičius (vnt.).

Užfiksavus atvejus, kai muitinės pareigūnai muitinio tikrinimo arba tikrinimo metu aptinka ar gauna grynuosius pinigus ar kitas turtines vertybes ir yra gabenamos prekės, atliktų prekių tikrinimų (prekės patikrinamos detaliai arba patikrinama dalis prekių) dalis (proc.) – ne mažiau kaip 25 proc.

2.

Atlikti atvejų, kai muitinės pareigūnai muitinio tikrinimo arba tikrinimo metu aptinka ar gauna grynuosius pinigus ar kitas turtines vertybes, analizę ir įvertinti taikomų kontrolės priemonių efektyvumą.

Muitinės departamento (toliau – MD) Imuniteto tarnyba

2019-01-31

2020-01-31

MD generaliniam direktoriui pateikta analizė.

3.

Vykdyti netikėtus muitinės postų pareigūnų tarnybinės veiklos ir elgesio tikrinimus, siekiant stiprinti muitinės postų pareigūnų darbo drausmę ir mažinti korupcijos atsiradimo priežastis ir sąlygas.

Teritorinės muitinės

 

MD Imuniteto tarnyba

2018-12-31

2019-12-31

2020-12-31

Atliktų muitinės postų pareigūnų tarnybinės veiklos ir elgesio tikrinimų skaičius per metus (vnt.):

teritorinė muitinė – 12 vnt.;

MD Imuniteto tarnyba – 12 vnt.

4.

MD Imuniteto tarnybos pareigūnams kartu su muitinės postų pareigūnais vykdyti jų atliekamas funkcijas, siekiant užfiksuoti galimus pareigūnų papirkimo atvejus ir kurti antikorupcinę aplinką.

MD Imuniteto tarnyba

2018-12-31

2019-12-31

2020-12-31

 

Atvejų, kai MD Imuniteto tarnybos pareigūnai kartu su muitinės postų pareigūnais vykdė jų atliekamas funkcijas, skaičius per metus (vnt.) – 36 vnt.

5.

Atlikti krovininių automobilių vairuotojų, vykstančių per Lietuvos Respublikos valstybės sieną, anoniminę apklausą, siekiant nustatyti korupcijos paplitimo lygį bei jo pokyčius Lietuvos Respublikos muitinėje.

MD Imuniteto tarnyba

 

MD Komunikacijos skyrius

 

Teritorinės muitinės

2018-05-31

2020-05-31

Apibendrinta apklausos informacija pateikta MD generaliniam direktoriui ir paskelbta viešai išorinėje Lietuvos Respublikos muitinės svetainėje.

 

6.

Atlikti verslo atstovų anoniminę apklausą, siekiant nustatyti korupcijos paplitimo lygį bei jo pokyčius Lietuvos Respublikos muitinėje.

MD Imuniteto tarnyba

 

MD Komunikacijos skyrius

 

Teritorinės muitinės

2019-05-31

Apibendrinta apklausos informacija pateikta MD generaliniam direktoriui ir paskelbta viešai išorinėje Lietuvos Respublikos muitinės svetainėje.

 

7.

 

Vykdyti per Muitinės kriminalinės tarnybos vidinį tinklalapį pasiekiamų duomenų bazių naudojimosi teisėtumo ir pagrįstumo patikrinimus.

Muitinės kriminalinė tarnyba

2018-07-31

2019-01-31

2019-07-31

2020-01-31

2020-07-31

Per pusmetį pasirinktinai patikrinta Muitinės kriminalinės tarnybos vidinio tinklalapio naudotojų dalis (proc.) – 5 proc.

8.

Atlikti Administracinių nusižengimų registro bei Įtariamų, kaltinamų ir teistų asmenų žinybinio registro duomenų analizę, siekiant nustatyti, ar nėra galimų tarnybinės etikos pažeidimų, muitinės pareigūno vardo diskreditavimo atvejų ar kitų tarnybinių nusižengimų.

MD Imuniteto tarnyba

 

2018-07-31

2019-01-31

2019-07-31

2020-01-31

2020-07-31

 

MD generaliniam direktoriui pateikta analizė.

9.

Atlikti naudotų transporto priemonių muitinio įvertinimo proceso analizę, siekiant pašalinti korupcijos atsiradimo priežastis ir sąlygas nustatant importuojamų naudotų transporto priemonių muitinį įvertinimą, ir pateikti rekomendacijas dėl muitinio įvertinimo proceso tobulinimo.

MD Muitinio įvertinimo skyrius

 

MD Imuniteto tarnyba

2018-12-31

MD generaliniam direktoriui pateikta analizė.

10.

Atlikti teritorinių muitinių Mobiliųjų grupių postų tarnybiniuose automobiliuose įrengtos vaizdo ir garso įrašymo įrangos užfiksuotų vaizdo ir garso įrašų ir muitinės mobiliųjų grupių padėties nustatymo programinės įrangos duomenų peržiūrą.

Teritorinės muitinės

2018-12-31

2019-12-31

2020-12-31

 

Ne rečiau kaip kartą per mėnesį pasirinktinai peržiūrėtų vaizdo ir garso įrašų ir muitinės mobiliųjų grupių padėties nustatymo programinės įrangos duomenų valandų skaičius (val.) – 24 val.

11.

Įsigyti nešiojamuosius vaizdo ir garso registratorius teritorinių muitinių Mobiliųjų grupių postų ir Medininkų kelio posto pareigūnams.

MD Muitinės kontrolės organizavimo skyrius

 

MD Investicijų ir viešųjų pirkimų skyrius

2019-06-30

Įsigyti nešiojamieji vaizdo ir garso registratoriai.

12.

Įsigyti vaizdo ir garso registratorius teritorinių muitinių Mobiliųjų grupių postų tarnybiniams automobiliams.

MD Muitinės kontrolės organizavimo skyrius

 

MD Investicijų ir viešųjų pirkimų skyrius

2019-06-30

Įsigyti vaizdo ir garso registratoriai.

13.

Atlikti įmonių, dalyvavusių Lietuvos Respublikos muitinės organizuotuose viešuosiuose pirkimuose, anoniminę apklausą, siekiant nustatyti viešųjų pirkimų metu kylančias problemas ir įvertinti jų skaidrumą.

MD Imuniteto tarnyba

2019-11-30

Apibendrinta apklausos informacija pateikta MD generaliniam direktoriui.

14.

Vertinti atliekamų viešųjų pirkimų, kurių vertė didesnė nei 10 tūkst. eurų (be pridėtinės vertės mokesčio) ir kuriuose pasiūlymą pateikė tik vienas dalyvis, dokumentus ir procedūras ir pateikti išvadas dėl pažeidimų ar korupcijos rizikos.

MD Imuniteto tarnyba

2018-12-31

2019-12-31

2020-12-31

 

Pateiktų išvadų dėl pažeidimų ar korupcijos rizikos ir atliktų viešųjų pirkimų, kurių vertė didesnė nei 10 tūkst. eurų (be pridėtinės vertės mokesčio) ir kuriuose pasiūlymą pateikė tik vienas dalyvis, santykis (proc.) – 100 proc.

Programos 2 uždavinys: panaikinti ar sumažinti korupcijos rizikos veiksnių neigiamą įtaką, nustatytą atlikus Lietuvos Respublikos muitinės veiklos sričių, kuriose egzistuoja didelė korupcijos pasireiškimo tikimybė, analizę ir vertinimą.

15.

Parengti Muitinės vykdomų patikrinimų atlikimo taisyklių, patvirtintų MD generalinio direktoriaus 2008 m. birželio 11 d. įsakymu Nr. 1B-407 „Dėl Muitinės vykdomų patikrinimų atlikimo taisyklių patvirtinimo“, pakeitimo projektą, numatant, kad į ūkio subjekto patalpas atlikti patikrinimą turėtų vykti ne mažiau nei du muitinės pareigūnai (tikrintojai).

MD Ūkio subjektų patikrinimų skyrius

 

MD Muitinės procedūrų skyrius

 

2018-03-31

Parengtas Muitinės vykdomų patikrinimų atlikimo taisyklių, patvirtintų MD generalinio direktoriaus 2008 m. birželio 11 d. įsakymu Nr. 1B-407 „Dėl Muitinės vykdomų patikrinimų atlikimo taisyklių patvirtinimo“, pakeitimo projektas.

16.

Parengti Muitinės vykdomų patikrinimų atlikimo metodikos, patvirtintos MD generalinio direktoriaus 2017 m. sausio 30 d. įsakymu Nr. 1B-94 „Dėl Muitinės vykdomų patikrinimų atlikimo metodikos patvirtinimo“, pakeitimo projektą, nustatant, kad esant galimybei atrankos specialistas nebūtų atrinkto patikrinimui po muitinio įforminimo objekto tikrintoju ir papildyti XI skyrių, nustatant bendrą MD skyrių atliekamų muitinės vykdomų patikrinimų peržiūros ir kokybės užtikrinimo mechanizmą.

MD Ūkio subjektų patikrinimų skyrius

 

MD Tarifų skyrius

 

MD Muitinio įvertinimo skyrius

 

MD Muitinės procedūrų skyrius

 

2018-03-31

Parengtas Muitinės vykdomų patikrinimų atlikimo metodikos, patvirtintos MD generalinio direktoriaus 2017 m. sausio 30 d. įsakymu Nr. 1B-94 „Dėl Muitinės vykdomų patikrinimų atlikimo metodikos patvirtinimo“, pakeitimo projektas.

17.

Parengti Darbo su Rizikos įvertinimo ir kontrolės sistemos Asmenų patikrinimų dalimi taisyklių, patvirtintų MD generalinio direktoriaus 2014 m. spalio 31 d. įsakymu Nr. 1B-780 „Dėl Darbo su rizikos įvertinimo ir kontrolės sistemos Asmenų patikrinimų dalimi taisyklių patvirtinimo“, pakeitimo projektą, nustatant atrinktų deklaracijų, turinčių Rizikos įvertinimo ir kontrolės sistemos suteiktą privalomojo tikrinimo požymį, priskyrimo tikrintojams periodiškumą.

MD Ūkio subjektų patikrinimų skyrius

 

MD Tarifų skyrius

 

MD Muitinio įvertinimo skyrius

 

MD Muitinės procedūrų skyrius

 

2018-03-31

Parengtas Darbo su Rizikos įvertinimo ir kontrolės sistemos Asmenų patikrinimų dalimi taisyklių, patvirtintų MD generalinio direktoriaus 2014 m. spalio 31 d. įsakymu Nr. 1B-780 „Dėl Darbo su rizikos įvertinimo ir kontrolės sistemos Asmenų patikrinimų dalimi taisyklių patvirtinimo“, pakeitimo projektas.

18.

Atlikti teisinių, organizacinių (administracinių) ir informacinių sistemų galimybių analizę, siekiant pereiti prie centralizuoto tikrinimo po muitinio įforminimo proceso organizavimo modelio taikymo Lietuvos Respublikos muitinėje, ir pateikti siūlymus dėl šio modelio įgyvendinimo.

MD Ūkio subjektų patikrinimų skyrius

 

MD Tarifų skyrius

 

MD Muitinio įvertinimo skyrius

 

MD Muitinės procedūrų skyrius

2018-06-30

Atlikta analizė ir MD generaliniam direktoriui pateikti siūlymai dėl centralizuoto tikrinimo po muitinio įforminimo proceso organizavimo modelio taikymo Lietuvos Respublikos muitinėje.

19.

Atlikti analizę, siekiant užtikrinti muitinės vykdomų patikrinimų ir poveikio priemonių taikymo atskyrimą, ir pateikti siūlymus (konkrečius veiksmus ir terminus šiems veiksmams įgyvendinti) dėl šio atskyrimo įgyvendinimo.

MD Ūkio subjektų patikrinimų skyrius

 

MD Tarifų skyrius

 

MD Muitinio įvertinimo skyrius

 

MD Muitinės procedūrų skyrius

 

MD Teisės skyrius

2018-09-30

Atlikta analizė ir MD generaliniam direktoriui pateikti siūlymai dėl muitinės vykdomų patikrinimų ir poveikio priemonių taikymo atskyrimo įgyvendinimo.

Programos 3 uždavinys: gerinti Lietuvos Respublikos muitinės įvaizdį visuomenėje, didinant veiklos viešumą ir atvirumą, stiprinant antikorupcinį švietimą.

20.

Skelbti išorinėje Lietuvos Respublikos muitinės interneto svetainėje MD ir kitų muitinės įstaigų vadovų ir jų pavaduotojų savaitės darbotvarkes, kuriose būtų pateikta informacija apie planuojamus susitikimus (posėdžius ir pasitarimus, jų tikslą, laiką, dalyvaujančius asmenis), kuriuose, dalyvauja privačių interesų turintys asmenys, taip pat apie kitus Lietuvos Respublikos muitinės veiklai svarbius susitikimus ir jų metu gaunamus pasiūlymus ar priimtus sprendimus.

MD Dokumentų valdymo skyrius

 

MD Komunikacijos skyrius

2018-12-31

2019-12-31

2020-12-31

Paskelbtų savaitės darbotvarkių skaičius per metus (vnt.) – 52 vnt.

21.

Skelbti informaciją išorinėje Lietuvos Respublikos muitinės interneto svetainėje, socialiniuose tinkluose ir žiniasklaidoje apie nustatytus korupcijos atvejus Lietuvos Respublikos muitinėje, muitinės pareigūnų padarytus korupcinio pobūdžio tarnybinius nusižengimus ir apie kitą muitinės veiklą kovojant su korupcija.

MD Komunikacijos skyrius

 

MD Imuniteto tarnyba

 

Muitinės kriminalinė tarnyba

 

MD Personalo administravimo skyrius

2018-12-31

2019-12-31

2020-12-31

Atvejų, kai buvo paskelbta informacija išorinėje Lietuvos Respublikos muitinės interneto svetainėje, socialiniuose tinkluose ir žiniasklaidoje apie nustatytus korupcijos atvejus Lietuvos Respublikos muitinėje, muitinės pareigūnų padarytus korupcinio pobūdžio tarnybinius nusižengimus ir apie kitą muitinės veiklą kovojant su korupcija, skaičius per metus (vnt.).

22.

Parengti viešą kasmetinę Lietuvos Respublikos muitinės veiklos ataskaitą korupcijos prevencijos ir korupcinio pobūdžio teisės pažeidimų tyrimo srityje.

MD Imuniteto tarnyba

2019-01-31

2020-01-31

Išorinėje Lietuvos Respublikos muitinės interneto svetainėje paskelbta metinė Lietuvos Respublikos muitinės veiklos ataskaita korupcijos prevencijos ir korupcinio pobūdžio teisės pažeidimų tyrimo srityje (vnt.) – 1 vnt.

23.

Informuoti įmones apie atvejus, kai jų darbuotojai pateikė grynuosius pinigus ar kitas turtines vertybes muitinės pareigūnams muitinio tikrinimo arba tikrinimo metu.

MD Pažeidimų prevencijos skyrius

2018-12-31

2019-12-31

2020-12-31

Išsiųstų raštų įmonėms ir užfiksuotų atvejų, kai įmonių darbuotojai pateikė grynuosius pinigus ar kitas turtines vertybes muitinės pareigūnams muitinio tikrinimo arba tikrinimo metu, santykis (proc.) – 100 proc.

24.

Sukurti vieningą konsultavimo ir informacijos teikimo muitinės klientams sistemą, sukuriant paslaugų teikimo organizacinį modelį, konsultavimo medžiagos ir informacijos struktūros modelį ir parengiant technines sąlygas šiai sistemai funkcionuoti.

MD Muitinio įvertinimo skyrius

 

MD Komunikacijos skyrius

 

MD Muitinės procedūrų skyrius

 

MD Tarifų skyrius

 

MD Statistikos analizės skyrius

 

Muitinės informacinių sistemų centras

2020-12-31

Sukurta vieninga konsultavimo ir informacijos teikimo muitinės klientams sistema.

25.

Dalyvauti organizuojamose kontaktinėse ar virtualiose karjeros mugėse ir dienose, pristatant Lietuvos Respublikos muitinės veiklą ir teikiant informaciją apie Lietuvos Respublikos muitinei reikalingus specialistus ir įsidarbinimo bei praktikos atlikimo galimybes.

MD Personalo administravimo skyrius

 

MD Komunikacijos skyrius

2018-12-31

2019-12-31

2020-12-31

Kartų, kai dalyvauta organizuojamose kontaktinėse ar virtualiose karjeros mugėse ir dienose, skaičius per metus (vnt.) – ne mažiau kaip 3 vnt.

26.

Vykdyti tikslinę informacijos apie Lietuvos Respublikos muitinės veiklą sklaidą Lietuvos aukštosiose mokyklose, siekiant pritraukti į tarnybą Lietuvos Respublikos muitinėje apibrėžtos srities specialistus.

MD Personalo administravimo skyrius

 

MD Komunikacijos skyrius

2018-12-31

2019-12-31

2020-12-31

Atvejų, kai vykdyta tikslinė informacijos apie Lietuvos Respublikos muitinės veiklą sklaida Lietuvos aukštosiose mokyklose, skaičius per metus (vnt.) – ne mažiau kaip 3 vnt.

27.

Nuolat skelbti aktualią informaciją apie Lietuvos Respublikos muitinės veiklą ir rezultatus Lietuvos Respublikos muitinės socialinių tinklų paskyrose, didinant pasitikėjimą Lietuvos Respublikos muitine.

MD Komunikacijos skyrius

2018-12-31

2019-12-31

2020-12-31

Atvejų, kai skelbta aktuali informacija apie Lietuvos Respublikos muitinės veiklą ir rezultatus Lietuvos Respublikos muitinės socialinių tinklų paskyrose, skaičius per savaitę (vnt.) – ne mažiau kaip 3 vnt.

Programos 4 uždavinys: didinti muitinės darbuotojų ir muitinės klientų antikorupcinį sąmoningumą, atsparumą korupcijai ir motyvaciją neimti ar neduoti kyšio.

28.

Atlikti muitinės pareigūnų, valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis (toliau kartu vadinami muitinės darbuotojais), tolerancijos korupcijai tyrimą.

MD Imuniteto tarnyba

2018-06-30

2020-06-30

Apibendrinta tolerancijos korupcijai tyrimo informacija pateikta MD generaliniam direktoriui ir paskelbta viešai išorinėje Lietuvos Respublikos muitinės svetainėje.

 

29.

Skatinti (naudojant finansinius ir nefinansinius skatinimo būdus) muitinės pareigūnus, prisidėjusius prie teisės aktų pažeidimų, dėl kurių galėjo atsirasti žala valstybei, korupcinio pobūdžio nusikalstamų veikų nustatymo ir užkardymo bei antikorupcinės aplinkos formavimo.

 

MD Personalo administravimo skyrius

 

Teritorinės muitinės

 

MD Imuniteto tarnyba

 

Muitinės kriminalinė tarnyba

2018-12-31

2019-12-31

2020-12-31

Paskatintų muitinės pareigūnų dalis (proc.) – ne mažiau kaip 15 proc.

30.

Vidinėje Lietuvos Respublikos muitinės interneto svetainėje viešinti nuasmenintas tarnybinių patikrinimų išvadas apie muitinės pareigūnų padarytus korupcinio pobūdžio tarnybinius nusižengimus ir muitinės pareigūno vardo diskreditavimo atvejus.

MD Personalo administravimo skyrius

 

MD Komunikacijos skyrius

2018-12-31

2019-12-31

2020-12-31

Paskelbtų išvadų dalis (proc.) – 100 proc.

31.

Rengti prevencinius pokalbius su kiekvienu naujai Lietuvos Respublikos muitinės sistemoje pradedančiu dirbti muitinės pareigūnu korupcijos prevencijos, grėsmių nacionaliniam saugumui, lojalumo valstybei ir tarnybai temomis.

MD Imuniteto tarnyba

2018-12-31

2019-12-31

2020-12-31

Surengtų prevencinių pokalbių su kiekvienu naujai Lietuvos Respublikos muitinės sistemoje pradedančiu dirbti muitinės pareigūnu dalis (proc.) – 100 proc.

32.

Organizuoti mokymus dirbantiems ir naujai priimtiems muitinės pareigūnams antikorupcine tema (antikorupcinė veikla ir jos psichologinis aspektas, viešųjų ir privačių interesų derinimas ir kontrolė, muitinės pareigūno veiksmai kyšio davimo atveju, profesinė etika ir kt.).

Muitinės mokymo centras

 

MD Personalo administravimo skyrius

 

MD Imuniteto tarnyba

2018-12-31

2019-12-31

2020-12-31

Naujai priimtų apmokytų antikorupcine tema muitinės pareigūnų dalis (proc.) – 100 proc.

Organizuotų mokymų dirbantiems muitinės pareigūnams antikorupcine tema skaičius per metus (vnt.) – ne mažiau kaip 10 vnt.

Mokymuose dalyvavusių dirbančių muitinės įstaigos muitinės pareigūnų dalis (proc.) – ne mažiau kaip 10 proc.

33.

Organizuoti mokymus muitinės postuose, kaip elgtis aptikus ar gavus grynuosius pinigus muitinio tikrinimo arba tikrinimo metu.

Muitinės kriminalinė tarnyba

 

MD Imuniteto tarnyba

2018-12-31

2019-12-31

2020-12-31

Organizuotų mokymų muitinės postuose, kaip elgtis aptikus ar gavus grynuosius pinigus muitinio tikrinimo arba tikrinimo metu, skaičius per metus (vnt.) – ne mažiau kaip 12 vnt.

34.

Sukurti vidinį informacijos apie pažeidimus teikimo kanalą, kuriuo muitinės darbuotojai galėtų informuoti apie pažeidimus Lietuvos Respublikos muitinėje.

MD Imuniteto tarnyba

 

Muitinės informacinių sistemų centras

 

MD Komunikacijos skyrius

2018-12-31

Sukurtas vidinis informacijos apie pažeidimus teikimo kanalas.

35.

Atlyginti pranešėjams už vertingą informaciją apie nusikalstamas veikas.

MD Imuniteto tarnyba

 

Muitinės kriminalinė tarnyba

 

MD Finansų skyrius

 

 

2018-03-31

2018-06-60

2018-09-30

2018-12-31

 

2019-03-31

2019-06-60

2019-09-30

2019-12-31

 

2020-03-31

2020-06-60

2020-09-30

2020-12-31

Asmenų skatinimui už vertingą informaciją apie nusikalstamas veikas panaudota skirtų asignavimų dalis per metus (proc.) – 100 proc.

36.

Išleisti lankstinukus, kuriuose būtų pateikta informacija apie kyšį, apie tai, kaip elgtis, jeigu asmuo provokuojamas duoti kyšį, ir apie pasekmes kyšio davimo atveju, siekiant juos dalyti muitinės klientams.

MD Komunikacijos skyrius

 

MD Imuniteto tarnyba

2019-06-30

Išleisti lankstinukai.

37.

Sukurti socialinę reklamą, kurios tikslas – informuoti visuomenę apie šešėlinės ekonomikos ir korupcijos žalą Lietuvos Respublikos muitinės veiklos srityje.

MD Komunikacijos skyrius

 

Muitinės kriminalinė tarnyba

 

MD Imuniteto tarnyba

2019-06-30

Sukurta socialinė reklama.

38.

 

Organizuoti vaikų piešinių konkursą antikorupcine tema  ir apdovanoti nugalėtojus Tarptautinės antikorupcijos dienos proga.

MD Komunikacijos skyrius

 

MD Imuniteto tarnyba

2019-12-09

Organizuotas piešinių konkursas.

Apdovanoti piešinių konkurso nugalėtojai.