Paveikslėlis, kuriame yra eskizas, piešimas, Linijinis piešimas, iliustracija  Automatiškai sugeneruotas aprašymas

 

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ŪKIO MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL LIETUVOS KAIMO PLĖTROS 2014–2020 METŲ PROGRAMOS PRIEMONĖS „BENDRADARBIAVIMAS“ VEIKLOS SRITIES „PARAMA TRUMPOMS TIEKIMO GRANDINĖMS IR VIETOS RINKOMS SKATINTI VIETOS LYGMENIU“ SUPAPRASTINTŲJŲ ĮGYVENDINIMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO

 

2024 m. sausio 19 d. Nr. 3D-38

Vilnius

 

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos žemės ūkio, maisto ūkio ir kaimo plėtros įstatymo 8 straipsniu,

t v i r t i n u Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programos priemonės „Bendradarbiavimas“ veiklos srities „Parama trumpoms tiekimo grandinėms ir vietos rinkoms skatinti vietos lygmeniu“ supaprastintąsias įgyvendinimo taisykles (pridedama).

 

 

 

Žemės ūkio ministras                                                                                                Kęstutis Navickas

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro

2024 m. sausio 19 d. įsakymu Nr. 3D-38

 

 

 

LIETUVOS KAIMO PLĖTROS 2014–2020 METŲ PROGRAMOS PRIEMONĖS „BENDRADARBIAVIMAS“ VEIKLOS SRITIES „PARAMA TRUMPOMS TIEKIMO GRANDINĖMS IR VIETOS RINKOMS SKATINTI VIETOS LYGMENIU“ SUPAPRASTINTOSIOS ĮGYVENDINIMO TAISYKLĖS

 

 

I SKYRIUS

bendrosios nuostatos

 

1. Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programos priemonės „Bendradarbiavimas“ veiklos srities „Parama trumpoms tiekimo grandinėms ir vietos rinkoms skatinti vietos lygmeniu“ supaprastintos įgyvendinimo taisyklės (toliau – Taisyklės) parengtos vadovaujantis 2013 m. gruodžio 17 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) Nr. 1305/2013 dėl paramos kaimo plėtrai, teikiamos Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai (EŽŪFKP) lėšomis, kuriuo panaikinamas Tarybos reglamentas (EB) Nr. 1698/2005, su visais pakeitimais,  2014 m. liepos 17 d. Komisijos įgyvendinimo reglamentu (ES) Nr. 808/2014, kuriuo nustatomos Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) Nr. 1305/2013 dėl paramos kaimo plėtrai, teikiamos Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai (EŽŪFKP) lėšomis, taikymo taisyklės, su visais pakeitimais, 2014 m. kovo 11 d. Komisijos deleguotuoju reglamentu (ES) Nr. 807/2014, kuriuo papildomas Europos Parlamento ir Tarybos reglamentas (ES) Nr. 1305/2013 dėl paramos kaimo plėtrai, teikiamos Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai (EŽŪFKP) lėšomis ir nustatomos pereinamojo laikotarpio nuostatos, su visais pakeitimais, 2013 m. gruodžio 17 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) Nr. 1303/2013, kuriuo nustatomos Europos regioninės plėtros fondui, Europos socialiniam fondui, Sanglaudos fondui, Europos žemės ūkio fondui kaimo plėtrai ir Europos jūros reikalų ir žuvininkystės fondui bendros nuostatos ir Europos regioninės plėtros fondui, Europos socialiniam fondui, Sanglaudos fondui ir Europos jūros reikalų ir žuvininkystės fondui taikytinos bendrosios nuostatos ir panaikinamas Tarybos reglamentas (EB) Nr. 1083/2006, su visais pakeitimais, 2014 m. liepos 17 d. Komisijos įgyvendinimo reglamentu (ES) Nr. 809/2014, kuriuo nustatomos Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) Nr. 1306/2013 nuostatų dėl integruotos administravimo ir kontrolės sistemos, kaimo plėtros priemonių ir kompleksinės paramos taikymo taisyklės, su visais pakeitimais, 2013 m. gruodžio 17 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) Nr. 1306/2013 dėl bendros žemės ūkio politikos finansavimo, valdymo ir stebėsenos, kuriuo panaikinami Tarybos reglamentai (EEB) Nr. 352/78, (EB) Nr. 165/94, (EB) Nr. 2799/98, (EB) Nr. 814/2000, (EB) Nr. 1290/2005 ir (EB) Nr. 485/2008, su visais pakeitimais, 2020 m. gruodžio 23 d. Tarybos reglamento (ES) Nr. 2020/2220, kuriuo nustatomos tam tikros pereinamojo laikotarpio nuostatos dėl 2021 m. ir 2022 m. paramos iš Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai (EŽŪFKP) ir Europos žemės ūkio garantijų fondo (EŽŪGF), ir iš dalies keičiami reglamentai (ES) Nr. 1305/2013, (ES) Nr. 1306/2013 ir (ES) Nr. 1307/2013, kiek tai susiję su 2021 m. ir 2022 m. ištekliais ir taikymu, ir Reglamentas (ES) Nr. 1308/2013, kiek tai susiję su 2021 m. ir 2022 m. ištekliais ir tokios paramos skirstymu, Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programa, patvirtinta 2015 m. vasario 13 d. Komisijos sprendimu Nr. C (2015) 842 (toliau – Programa), Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2014 m. liepos 22 d. nutarimu Nr. 722 „Dėl valstybės institucijų ir įstaigų, savivaldybių ir kitų juridinių asmenų, atsakingų už Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programos įgyvendinimą, paskyrimo“, Lietuvos Respublikos smulkiojo ir vidutinio verslo plėtros įstatymu, 2003 m. gegužės 6 d. Komisijos rekomendacija 2003/361/EB dėl mikroįmonių, mažų ir vidutinių įmonių sampratos bei Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programos administravimo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2014 m. rugpjūčio 26 d. įsakymu Nr. 3D-507 „Dėl Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programos administravimo taisyklių patvirtinimo“ (toliau – Administravimo taisyklės).

2. Taisyklės nustato paramos teikimo ir administravimo tvarką pagal Programos priemonės „Bendradarbiavimas“ veiklos sritį „Parama trumpoms tiekimo grandinėms ir vietos rinkoms skatinti vietos lygmeniu“ (toliau – priemonės veiklos sritis). Taisyklės taikomos pareiškėjams, rengiantiems ir teikiantiems paramos paraiškas, paramos gavėjams, įgyvendinantiems projektus, kuriems skirta parama pagal Taisykles, taip pat institucijoms, atliekančioms paramos paraiškų vertinimą, atranką ir projektų įgyvendinimo priežiūrą. Paramos teikimo ir administravimo tvarka, kiek to nereglamentuoja Taisyklės, nustatyta Administravimo taisyklėse.

 

II SKYRIUS

SĄVOKOS

 

3. Taisyklėse vartojamos sąvokos apibrėžtos Programoje, Administravimo taisyklėse, Lietuvos Respublikos žemės ūkio, maisto ūkio ir kaimo plėtros įstatyme, Lietuvos Respublikos asociacijų įstatyme, Lietuvos Respublikos bendruomeninių organizacijų plėtros įstatyme, Dirbtinai sukurtų sąlygų gauti paramą nustatymo metodikoje, patvirtintoje Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2014 m. lapkričio 27 d. įsakymu Nr. 3D-889 „Dėl Dirbtinai sukurtų sąlygų gauti paramą nustatymo metodikos patvirtinimo“.

 

III SKYRIUS

PRIORITETAI, TIKSLINĖS SRITYS IR KOMPLEKSINIAI TIKSLAI

 

4Programos priemonės veiklos srities prioritetas – skatinti trumposios žemės ūkio ir maisto produktų tiekimo grandinės (toliau – trumpoji tiekimo grandinė) organizavimą, įskaitant žemės ūkio produktų perdirbimą, rinkodarą ir rizikos valdymą žemės ūkyje.

5 Priemonės veiklos sritis prisideda prie šių Programos prioritetų:

5.1.   visuose regionuose didinti visų žemės ūkio veiklų gyvybingumą ir konkurencingumą, taip pat skatinti inovacines ūkių technologijas ir tvarų miškų valdymą;

5.2.   skatinti žinių perteikimą ir inovacijas žemės ūkio, miškininkystės sektoriuose ir kaimo vietovėse.

6Priemonės veiklos srities tikslinės sritys:

6.1.   pirminės produkcijos gamintojų konkurencingumo didinimas, geriau juos integruojant į žemės ūkio ir maisto produktų grandinę per kokybės sistemas, kuriant žemės ūkio produktų pridėtinę vertę, skatinant vietos rinkas ir pasitelkiant trumpąsias tiekimo grandines, gamintojų grupes ir organizacijas bei tarpšakines organizacijas;

6.2.   žemės ūkio, maisto produktų gamybos ir miškininkystės sektorių ryšių stiprinimas, įskaitant geresnio aplinkosaugos valdymo ir aplinkosaugos veiksmingumo siekimą;

6.3.   ūkių ekonominės veiklos rezultatų gerinimas ir palankesnių sąlygų ūkių restruktūrizavimui ir modernizavimui sudarymas, siekiant intensyvinti dalyvavimą rinkoje ir orientavimą, žemės ūkio įvairinimą;

6.4.   inovacijų skatinimas, bendradarbiavimas ir žinių bazės vystymas kaimo vietovėse.

7Priemonės veiklos srities kompleksiniai tikslai:

7.1.   inovacijų kūrimas, diegimas ir sklaida;

7.2.   aplinkos išsaugojimas ir tvari plėtra;

7.3.   klimato kaitos švelninimas.

 

IV SKYRIUS

REMIAMA VEIKLA

 

8Pagal priemonės veiklos sritį remiamas įprastas ūkio subjektų bendradarbiavimas žemės ūkio ir maisto produktų tiekimo srityje – tiesioginių pardavimų skatinimas, vykdant trumposios tiekimo grandinės veiklą (transportavimą ir pardavimą), siekiant, kad tiekiami produktai greitai pasiektų vartotoją.

 

V SKYRIUS

GALIMI PAREIŠKĖJAI  IR PROJEKTO PARTNERIAI

 

9Pareiškėju, projekto partneriu (-iais) ir tarpininku (toliau – partneris (-iai)) gali būti:

9.1.  fiziniai asmenys, užsiimantys žemės ūkio, maisto produktų gamyba ir (arba) perdirbimu, savo vardu įregistravę ūkininko ūkį ir valdą;

9.2. privatūs juridiniai asmenys, užsiimantys žemės ūkio, maisto produktų gamyba ir (arba) perdirbimu, atitinkantys labai mažai įmonei keliamus reikalavimus, nurodytus Lietuvos Respublikos smulkiojo ir vidutinio verslo plėtros įstatyme.

10.    Pareiškėjas ir partneris (-iai) turi būti ne jaunesni kaip 18 metų amžiaus.

11.    Paramos paraišką pareiškėjas turi teikti kartu su projekto partneriu (-iais) ir (kai būtina) ne daugiau kaip su vienu tarpininku. Pareiškėjas ir projekto partneris (-iai), įskaitant tarpininką, laikomi grandinės dalyviais.

 

VI SKYRIUS

PARTNERYSTĖ

 

12.    Partnerio (-ių) dalyvavimas projekte turi būti pagrįstas paramos paraiškoje (partneriai gali būti iš skirtingų žemės ūkio sektorių, išskyrus atvejus, kai prašoma didesnio intensyvumo, kaip nurodyta Taisyklių 23.2 papunktyje). Partnerių skaičius nėra ribojamas, išskyrus atvejį, nurodytą Taisyklių 17.11 papunktyje.   

13. Projekto partneris (-iai) dalyvauja įgyvendinant ir (ar) finansuojant projektą pagal tarp pareiškėjo ir partnerio (-ių) pasirašytą jungtinės veiklos sutartį (Taisyklių 1 priedas).

14.    Pareiškėjas ir partneris (-iai) projektą įgyvendina kartu kaip projekto grandinės dalyviai.

15.    Projektui įgyvendinti teikiama viena paramos paraiška. Paramos lėšas, skirtas projektui įgyvendinti, tiesiogiai gauna tik paramos gavėjas.

 

VII SKYRIUS

TINKAMUMO GAUTI PARAMĄ SĄLYGOS IR REIKALAVIMAI

 

16. Paraiškos tinkamumas gauti paramą vertinamas pagal paramos paraiškos pateikimo dieną pareiškėjo ir partnerio (-ių) pateiktus ir atitinkamais dokumentais pagrįstus duomenis, viešuosiuose registruose esančius duomenis, taip pat pagal dokumentus ir informaciją, gautą iš pareiškėjo po Agentūros paklausimo (-ų). Jei šie duomenys skiriasi nuo viešuosiuose registruose esančių duomenų, vadovaujamasi registruose esančiais duomenimis.

17.    Tinkamumo gauti paramą sąlygos ir reikalavimai pareiškėjui ir projekto partneriui (-iams):

17.1. paramos paraiška turi būti teikiama ne mažiau kaip dviejų ūkio subjektų – pareiškėjo ir partnerio (-ių), nurodytų Taisyklių 9 punkte;

17.2. pareiškėjas ir partneris (-iai) užtikrina, kad išlaidos, kurioms finansuoti prašoma paramos, nebuvo, nėra ir nebus finansuojamos iš kitų ES fondų ir kitų viešųjų lėšų;

17.3. pareiškėjas ir partneris (-iai)  užtikrina tinkamą projekto finansavimo šaltinį – nuosavas lėšas, skolintas lėšas, paramos lėšas ir iš veiklos gautinas lėšas, – kuris turi būti pagrįstas verslo plano finansinių ataskaitų duomenimis ir (arba) nurodytas paramos paraiškoje. Skolintos lėšos pagrindžiamos kartu su paramos paraiška pateikiant paskolos arba finansinės nuomos (lizingo) suteikimo galimybę patvirtinančius dokumentus. Jei paskolą planuoja suteikti fizinis arba juridinis asmuo, kuris nėra finansų įstaiga, kartu su paramos paraiška pateikiamas šio asmens sutikimas dėl paskolos suteikimo ir jo banko sąskaitos išrašas, kita informacija apie lėšas, esančias terminuotuose ir (arba) kaupiamuosiuose indėliuose (pagrindimo dokumentai turi būti išduoti ne anksčiau kaip 10 darbo dienų iki paramos paraiškos pateikimo, pasirašyti banko darbuotojo). Agentūra tikrina, ar paskolą ketinantis suteikti asmuo turi reikiamą lėšų sumą: fizinis ir juridinis asmuo, kuris nėra finansų įstaiga, gali suteikti paskolą, ne didesnę nei pinigų likutis banko sąskaitoje ir (arba) terminuotuose, kaupiamuosiuose indėliuose. Iki mokėjimo prašymo, kuriame prašoma kompensuoti skolintomis lėšomis įgyvendintas investicijas, pateikimo, paramos gavėjas turi pateikti pasirašytą paskolos ar finansinės nuomos (lizingo) sutartį arba raštu patvirtinti, kad atitinkamą projekto dalį įgyvendins pagrįstomis nuosavomis lėšomis. Atitiktis šiam tinkamumo kriterijui gali būti tikslinama paramos paraiškos vertinimo metu;

17.4pareiškėjas ir partneris (-iai) neturi įsiskolinimų Agentūrai, Valstybinei mokesčių inspekcijai prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos (toliau – Valstybinė mokesčių inspekcija) ir Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybai prie Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (toliau – Valstybinio socialinio draudimo fondo valdyba), išskyrus atvejus, kai mokesčių, delspinigių, baudų mokėjimas atidėtas Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka arba dėl šių mokesčių, delspinigių, baudų vyksta mokestinis ginčas. Atitiktis šiam kriterijui gali būti tikslinama paramos paraiškos vertinimo metu;

17.5. pareiškėjo ir (ar) partnerio (-ių) nekilnojamasis turtas (statinys, žemė, įskaitant žemę po esamais ir (arba) numatomais statyti statiniais), į kurį investuojama, priklauso pareiškėjui ir (ar) partneriui (-iams), pareiškėjo sutuoktiniui ir (ar) partnerio (-ių)  sutuoktiniui, arba pareiškėjui ir jo sutuoktiniui ir (ar) partneriui (-ių)  ir jo sutuoktiniui nuosavybės teise, arba pareiškėjui ir partneriui (-iams) bendrosios dalinės nuosavybės teise, kai naudojimosi nekilnojamuoju turtu tvarka nustatyta notariškai patvirtintoje sutartyje ir pareiškėjas ir (ar) partneris (-iai) investuoja į savo dalį. Tokiu atveju, kai nekilnojamasis turtas (statinys), į kurį investuojama, priklauso sutuoktiniui asmeninės nuosavybės ar bendrosios jungtinės nuosavybės teise, pateikiamas rašytinis sutuoktinio sutikimas investuoti į jam priklausantį nekilnojamąjį turtą (statinį) ir vykdyti  projekte numatytą veiklą ne trumpiau kaip iki projekto kontrolės laikotarpio pabaigos. Statiniai ir žemė po esamais ir (ar) numatomais statyti statiniais pareiškėjo ir (ar) partnerio (-ių)  gali būti nuomojami arba kitaip užtikrinamas teisėtas naudojimasis jais ne trumpesniam terminui kaip iki projekto kontrolės laikotarpio pabaigos. Nekilnojamojo turto nuosavybės, nuomos, panaudos ar kito teisėto naudojimosi nekilnojamuoju turtu pagrindai VĮ Registrų centre turi būti įregistruoti iki sprendimo skirti paramą dienos ir galioti ne trumpiau kaip iki projekto kontrolės laikotarpio pabaigos. Nuomos, panaudos sutartyje ar kitais pagrindais naudojamos žemės valdymo ir naudojimo teisę suteikiančiuose dokumentuose turi būti aptarta statybų galimybė;

17.6. pareiškėjas ir partneris (-iai) (naujai susikūrusio žemės ūkio kooperatyvo ne mažiau kaip 50 proc. narių) turi nepertraukiamai veikti žemės ūkio, maisto produktų gamybos ir (arba) perdirbimo srityje ne trumpiau kaip 1 metus iki paramos paraiškos pateikimo dienos (atitiktis pareiškėjo ir kiekvieno partnerio atskirai patikrinama pagal ūkininko ūkio arba valdos registravimo Lietuvos Respublikos žemės ūkio ir kaimo verslo registre Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. rugpjūčio 27 d. nutarimo Nr. 1351 „Dėl Lietuvos Respublikos žemės ūkio ir kaimo verslo registro įsteigimo ir jo nuostatų patvirtinimo“ nustatyta tvarka datą, juridiniams asmenims – pagal juridinio asmens registravimo datą);

17.7. pareiškėjo ir partnerio (-ių)  (naujai susikūrusio žemės ūkio kooperatyvo ne mažiau kaip 50 proc. narių) pajamos iš žemės ūkio produktų gamybos ir (ar) maisto produktų perdirbimo, ir (ar) gamybos veiklos per ataskaitinį laikotarpį iki paramos paraiškos pateikimo turi sudaryti ne mažiau kaip 50 proc. visų pareiškėjo ir partnerio (-ių) veiklos pajamų (pareiškėjo ir kiekvieno partnerio atskirai atitiktis patikrinama pagal pareiškėjo ir partnerio (-ių) kartu su paramos paraiška pateiktų ataskaitinių metų finansinių ataskaitų dokumentus, įskaitant tiesiogines išmokas);

17.8. ne mažiau kaip 51 proc. projekto grandinės dalyvių (pareiškėjų ir partnerių), užsiimančių žemės ūkio produktų gamyba ir (ar) maisto produktų perdirbimu, dalyvaujančių projekte, žemės ūkio valdos ekonominis dydis, išreikštas produkcijos standartine verte, paramos paraiškos pateikimo dieną yra ne mažesnis kaip 4 000 Eur (žemės ūkio valdos ekonominis dydis skaičiuojamas pagal Produkcijos standartine verte išreikšto žemės ūkio valdos ekonominio dydžio apskaičiavimo tvarkos aprašą, patvirtintą Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2014 m. birželio 23 d. įsakymu Nr. 3D-382 „Dėl Produkcijos standartine verte išreikšto žemės ūkio valdos ekonominio dydžio apskaičiavimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ (atitiktis patikrinama pareiškėjo ir kiekvieno partnerio atskirai). Produkcijos standartine verte išreikštas žemės ūkio valdos ekonominis dydis, paramos paraiškos pateikimo dienos duomenimis, nustatomas:

17.8.1. kai paramos paraiškos teikiamos einamųjų metų pirmąjį pusmetį, t. y. nuo einamųjų metų sausio 1 d. iki einamųjų metų birželio 30 d., pagal Žemės ūkio duomenų centro (toliau – ŽŪDC) už praėjusių metų laikotarpį, prasidedantį sausio 1 d. ir pasibaigiantį gruodžio 31 d., apskaičiuotą ūkio ekonominį dydį einamųjų metų sausio 1 d., kuris ŽŪDC duomenų bazėje skelbiamas einamųjų metų sausio 30 d.;

17.8.2. kai paramos paraiškos teikiamos einamųjų metų antrąjį pusmetį, t. y. nuo einamųjų metų liepos 1 d. iki einamųjų metų gruodžio 31 d., pagal  ŽŪDC už laikotarpį, prasidedantį praėjusių metų liepos 1 d. ir pasibaigiantį einamųjų metų birželio 30 d., apskaičiuotą ūkio ekonominį dydį einamųjų metų liepos 1 d., kuris ŽŪDC duomenų bazėje skelbiamas einamųjų metų rugpjūčio 31 d.;

17.9. pareiškėjas ir partneris (-iai) turi atitikti ekonominį gyvybingumą apibūdinančius rodiklius ir jų kritines reikšmes, kaip nustatyta Ūkio subjektų, siekiančių pasinaudoti parama pagal Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programos ir Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 m. strateginio plano priemones, ekonominio gyvybingumo nustatymo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2014 m. liepos 28 d. įsakymu Nr. 3D-440 „Dėl Ūkio subjektų, siekiančių pasinaudoti parama pagal Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programos ir Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 m. strateginio plano priemones, ekonominio gyvybingumo nustatymo taisyklių patvirtinimo“, III skyriuje „Ekonominį gyvybingumą apibūdinančių rodiklių reikšmės ir ekonominio gyvybingumo nustatymo tvarka“ (vertinama pagal verslo planą, kuris yra Taisyklių 2 priedo nustatytos paramos paraiškos formos sudėtinė dalis);

17.10. pareiškėjas ir partneris (-iai)  tvarko buhalterinę apskaitą ir sudaro finansines ataskaitas (sudaromas balansas, pelno (nuostolių) ir pinigų srautų ataskaitos) pagal Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatytus reikalavimus. Kartu su paramos paraiška pareiškėjas ir partneris (-iai) pateikia patvirtintus ataskaitinių  arba praėjusių ataskaitinių metų finansinių ataskaitų dokumentus (išskyrus ataskaitų dokumentus, kuriuos, vadovaudamasis Lietuvos Respublikos įmonių finansinės atskaitomybės įstatymu (toliau – finansinės atskaitomybės įstatymas), pareiškėjas ir partneris (-iai)   teikia Juridinių asmenų registrui), nauji ūkio subjektai teikia ūkinės veiklos pradžios balansą;

17.11. projekte gali būti numatytas tik vienas tarpininkas, nurodytas Taisyklių 9 punkte, tarpininkaujantis (-siantis) trumpoje tiekimo grandinėje tarp gamintojo ir galutinio vartotojo. Perdirbėjas nelaikomas tarpininku, jei teikia gamintojui produkto perdirbimo paslaugą, nedalyvaudamas tolesniame produkto realizavimo procese. Tarpininko dalyvavimo projekte būtinumas turi būti pagrįstas paramos paraiškoje ir įrodomas konkrečiomis teikiamomis paslaugomis, kurios yra būtinos projektui. Tarpininkas projekte nėra privalomas;

17.12.  pareiškėjas per vieną kvietimą teikti paramos paraiškas gali pateikti tik vieną paramos paraišką, o partneris (-iai) gali dalyvauti tik viename projekte. Pakartotinai investicinės paramos pareiškėjas ir (arba) partneris (-iai) gali kreiptis tik įgyvendinęs pagal priemonės veiklos sritį ankstesnįjį ES lėšomis finansuojamą projektą, t. y. ne anksčiau, kaip pateikęs paskutinį mokėjimo prašymą ir galutinę projekto įgyvendinimo ataskaitą. Pareiškėjo ir (arba) partnerio (-ių) dalyvavimas kitose KPP priemonėse, pateikus paraišką pagal priemonės veiklos sritį, neribojamas.

18. Tinkamumo sąlygos ir reikalavimai projektui:

18.1. projektas atitinka Taisyklių III skyriuje nurodytą bent vieną prioritetą, tikslinę sritį ir prisideda prie bent vieno kompleksinio tikslo įgyvendinimo;

18.2. projekto veikla ir išlaidos yra tiesiogiai susijusios su remiama veikla, nurodyta Taisyklių IV skyriuje;

18.3. parama teikiama projektams, kuriais kuriama ar plėtojama trumpoji tiekimo grandinė, Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo I priedo produktams (išskyrus žvejybos ir akvakultūros produktus), pagamintiems pareiškėjo ir partnerio (-ių) valdoje (-ose), apdoroti ir (arba) perdirbti ir realizuoti. Apdorojimo ir perdirbimo proceso metu gautas galutinis produktas turi būti Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo I priede nurodytas produktas. Detalusis produktų sąrašas pateikiamas 1987 m. liepos 23 d. Tarybos reglamento (EEB) Nr. 2658/87 dėl tarifų ir statistinės nomenklatūros bei dėl Bendrojo muitų tarifo I priede;

18.4. jei projekte numatyta nesudėtingo statinio (nurodyto statybos techninio reglamento STR 1.01.03:2017 „Statinių klasifikavimas“, patvirtinto Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2016 m. spalio 27 d. įsakymu Nr. D1-713 „Dėl statybos techninio reglamento STR 1.01.03:2017 „Statinių klasifikavimas“ patvirtinimo“, 7.3 papunktyje ir 16 punkte), naudojamo veiklai, susijusio su žemės ūkio produkcijos pardavimu, statybos (naujo statinio statyba, statinio rekonstravimas, statinio kapitalinis remontas) darbai ir pagal teisės aktų reikalavimus šiems darbams vykdyti yra privalomas statybą leidžiantis dokumentas, jo išdavimo data turi būti ne vėlesnė kaip pirmojo mokėjimo prašymo pateikimo diena (vertinama pagal Lietuvos Respublikos statybos leidimų ir statybos valstybinės priežiūros informacinės sistemos „Infostatyba“ (toliau – IS „Infostatyba“) duomenis). Kartu su paramos paraiška arba ne vėliau kaip su pirmuoju mokėjimo prašymu turi būti pateikiamas nesudėtingo statinio projektas (pateikiamos statinio techninio projekto bendroji, sklypo sutvarkymo (sklypo plano), architektūros, konstrukcijų, statybos skaičiuojamosios kainos nustatymo dalys) ar supaprastintas projektas, parengti pagal normatyvinių statybos techninių dokumentų reikalavimus, statinio statybos skaičiuojamosios kainos  nustatymo dalies ekspertizės (kai ji privaloma) aktas, parengtas projekto ekspertizės rangovo, turinčio teisę užsiimti šia veikla. Jei pirmiau nurodyti dokumentai su paramos paraiška nepateikiami, su paramos paraiška turi būti pateikti projektiniai pasiūlymai (aiškinamasis raštas, sklypo planas su pažymėtais esamais ir projektuojamais statiniais, vaizdinė informacija) ir statinio statybos kainos apskaičiavimas. Kai pagal teisės aktų reikalavimus statybą leidžiantis dokumentas neprivalomas, su paramos paraiška turi būti pateikti kiti bendrieji projektiniai dokumentai (aiškinamasis raštas, sklypo planas su pažymėtais esamais ir projektuojamais statiniais, statinio statybos kainos apskaičiavimas). Jei projekte numatyti statybos darbai, tačiau paramos jiems neprašoma, šie dokumentai neteikiami;

18.5. jeigu projekte numatytai įsteigti prekybos (įskaitant prekybos vietas, steigiamas miestuose) vietai planuojami statybos darbai, nurodyti statybos techninio reglamento STR 1.01.08:2002 „Statinio statybos rūšys“, patvirtinto Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2002 m. gruodžio 5 d. įsakymu Nr. 622 „Dėl statybos techninio reglamento STR 1.01.08:2002 „Statinio statybos rūšys“ patvirtinimo“, 12.1–12.11 papunkčiuose, su projekto paraiška arba ne vėliau kaip su pirmuoju mokėjimo prašymu turi būti pateiktas paprastojo remonto projektas, parengtas pagal normatyvinius statybos techninių dokumentų reikalavimus;

18.6. projekto investicijos atitinka Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos kontroliuojamų teisės aktų reikalavimus (kai taikoma). Vertinimo išvadą dėl investicijų atitikties Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos kontroliuojamiems teisės aktų reikalavimams išduoda Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba Agentūros prašymu;

18.7. projekto investicijos atitinka darbo saugos reikalavimus, kaip nurodyta techniniame reglamente „Mašinų sauga“, patvirtintame Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2000 m. kovo 6 d. įsakymu Nr. 28 „Dėl techninio reglamento „Mašinų sauga“ patvirtinimo“, Elektrotechnikos gaminių saugos techniniame reglamente, patvirtintame Lietuvos Respublikos ūkio ministro 2016 m. balandžio 26 d. įsakymu Nr. 4-314 „Dėl Elektrotechnikos gaminių saugos techninio reglamento patvirtinimo“, Žemės ir miškų ūkio transporto priemonių patvirtinimo tvarkos apraše, patvirtintame Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2015 m. spalio 14 d. įsakymu Nr. 3D-770 „Dėl Žemės ir miškų ūkio transporto priemonių patvirtinimo ir rinkos priežiūros“ (kai taikoma).

19. Parama neteikiama:

19.1. jei nustatoma, kad pareiškėjas ir (arba) partneris (-iai) sukūrė galimai neteisėtas sąlygas paramai gauti. Vertinama pagal pareiškėjo ir (arba) partnerio – fizinio ir (arba) juridinio asmens – dalyvavimą kitų juridinių asmenų – pareiškėjo ir (arba) projekto partnerio (-ių), paraiškas pateikusių pagal kitas trumpųjų tiekimo grandinių paramos schemas, – valdyme (tikrinama pagal Vienos įmonės deklaracijos duomenis (Taisyklių 3 priedas) ir duomenis, esančius viešuosiuose registruose, ar fiziniai ir (arba) juridiniai asmenys yra kito juridinio asmens vadovai, ar turi mažiau kaip 25 kitos įmonės akcijų, pajų ar kitokių dalyvavimą įmonės kapitale žyminčių kapitalo dalių arba tiesiogiai ar netiesiogiai (pagal balsavimo sutartį, balsavimo teisės perleidimo sutartį, įgaliojimą ir pan.) turi ne mažiau kaip 25 visų kitos įmonės dalyvių balsų). Atitiktį Reglamento (ES) Nr. 1306/2013 60 straipsnio nuostatai dėl dirbtinai sukurtų lengvatų gavimo sąlygų patikrina Agentūra, vadovaudamasi jos veiklą reglamentuojančiais teisės aktais;

19.2. jei pareiškėjas ir (ar) partneris (-iai) turi finansinių sunkumų (restruktūrizuojami, bankrutuoja arba yra likviduojami);

19.3. projektams, vykdomiems ne Lietuvos Respublikos teritorijoje.

20. Paramos paraiškos išregistravimas ir paramos gavėjo įsipareigojimų arba teisių, susijusių su parama, perleidimas ar perėmimas atliekamas Administravimo taisyklėse nustatyta tvarka.

 

VIII SKYRIUS

ĮSIPAREIGOJIMAI

 

21.    Pareiškėjas ir partneris (-iai) prisiima šiuos įsipareigojimus:

21.1. pradėti įgyvendinti projektą (pateikti pirmąjį mokėjimo prašymą) per 3 mėn. nuo avanso išmokėjimo dienos, jei numatytas išlaidų kompensavimo su avanso mokėjimu būdas, arba per 6 mėn. nuo sprendimo skirti paramą dienos (pateikti pirmąjį mokėjimo prašymą), jeigu numatytas kompensavimo be avanso mokėjimo arba sąskaitų apmokėjimo būdas. Šis punktas netaikomas, jei bus teikiamas tik vienas mokėjimo prašymas;

21.2. įgyvendinti projektą tinkamu laikotarpiu, t. y. laikotarpis nuo sprendimo skirti paramą dienos negali būti ilgesnis kaip iki 2025 m. birželio 30 d., kaip numatyta paraiškoje;

21.3. iki paskutinio mokėjimo prašymo pateikimo dienos sukurti ne mažiau kaip 1 (mažmeninės) prekybos ir (arba) realizavimo vietą (vieta, kurioje parduodami žemės ūkio ir maisto produktų tiekimo grandinės dalyvių žemės ūkio ir maisto produktai), susijusią su projekto veikla, kuriai prašoma paramos, joje (-ose) pradėti vykdyti (mažmeninę) prekybą ir ją (-as) išlaikyti ne trumpiau kaip iki projekto kontrolės laikotarpio pabaigos. Prekybos vieta (pasirenkamos alternatyvos):

21.3.1. kilnojama prekyvietė;

21.3.2. nuolatinės veiklos mobili parduotuvė (automobilinė parduotuvė);

21.3.3. internetinė parduotuvė;

21.3.4. vieta paviljone ir (ar) turguje, kuriuose verčiamasi mažmenine prekyba ir kurie įrengti laikantis maisto tvarkymą reglamentuojančių teisės aktų reikalavimų;

21.3.5. prekyba produktų gamybos vietose (ūkiuose);

21.3.6. prekyba pagal ilgalaikes pirkimo–pardavimo sutartis;

21.4. kiti prekybos būdai ir periodinės (ar) laikinos prekybos vietos (pvz., prekyba trumpalaikiuose renginiuose ir vietos, kuriose prekyba vykdoma iš prekybos automatų (be pardavėjo)) gali būti kuriamos papildomai. Jeigu projekte numatoma prekybą vykdyti laikinose prekybos vietose (pvz., prekyba trumpalaikiuose renginiuose, prekybos automatai), verslo plane (kuris yra Taisyklių 2 priedo nustatytos paramos paraiškos formos sudėtinė dalis) pateikiama informacija apie prekybos vykdymo laikinose vietose nuoseklumą (periodiškumą) projekto įgyvendinimo (jeigu prekyba laikinose prekybos vietose bus vykdoma projekto įgyvendinimo laikotarpiu) ir (arba) projekto kontrolės laikotarpiu;

21.5. užtikrinti, kad ne mažiau kaip 51 proc. projekto grandinės dalyvių (pareiškėjų ir partnerių) valdos ekonominis dydis, išreikštas produkcijos standartine verte, nuo paramos paraiškos pateikimo dienos iki projekto kontrolės laikotarpio pabaigos bus ne mažesnis kaip 4 000 Eur, kaip nurodyta Taisyklių 17.8 papunktyje;

21.6. pateikti Agentūrai paskutinį mokėjimo prašymą ir galutinę projekto įgyvendinimo ataskaitą;

21.7. nekeisti projekto įgyvendinimo vietos, nesuderinus su Agentūra, ir sąlygų (vykdyti paraiškoje ir projekte numatytą veiklą) nuo sprendimo skirti paramą priėmimo dienos iki projekto kontrolės laikotarpio pabaigos. Projekto finansavimo šaltinių keitimas nuo sprendimo skirti paramą priėmimo dienos iki projekto kontrolės laikotarpio pabaigos galimas tik tuo atveju, jei keičiama finansavimą skirianti finansų įmonė arba kredito įstaiga, arba investuojama didesnė nuosavų lėšų dalis;

21.8. neparduoti ir kitaip neperleisti kitam, projekte nedalyvaujančiam, asmeniui už paramos lėšas įgyto turto nuo sprendimo skirti paramą priėmimo dienos iki projekto kontrolės laikotarpio pabaigos. Leidimą įkeisti turtą Agentūra gali suteikti Administravimo  taisyklėse nustatyta tvarka;

21.9. viešinti paramą pagal Suteiktos paramos pagal Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programą viešinimo taisykles, patvirtintas Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2014 m. gruodžio 3 d. įsakymu Nr. 3D-925 „Dėl Suteiktos paramos pagal Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programą viešinimo taisyklių patvirtinimo“ (toliau – Viešinimo taisyklės);

21.10.    įvykus įvykiui, kurio metu buvo sugadintas ar sunaikintas paramos lėšomis įsigytas ar sukurtas turtas, atkurti turtą ne mažesne negu atkuriamąja turto verte ir ne blogesnių techninių parametrų;

21.11. sudaryti sąlygas institucijų, atliekančių paramos paraiškų vertinimą, atranką ir projektų įgyvendinimo priežiūrą, Programos įgyvendinimo priežiūrą, atstovams ar jų įgaliotiems asmenims patikrinti paramos paraiškoje ir prie jos pridedamuose dokumentuose pateiktus duomenis ir atlikti patikrą projekto įgyvendinimo vietoje, gauti papildomos informacijos apie projektą nuo paramos paraiškos pateikimo dienos, taip pat audituoti, kontroliuoti, tikrinti, kaip yra laikomasi tinkamumo gauti paramą sąlygų ir reikalavimų, kaip yra vykdomas projektas ir ekonominė veikla, kuriai buvo skirta parama, po sprendimo skirti paramą priėmimo dienos iki projekto kontrolės laikotarpio pabaigos. Jei projekte numatytos investicijos, kaip nurodyta Taisyklių 29.1.3 papunktyje, sudaryti sąlygas atlikti patikrą vietoje viešąsias paslaugas teikiančioje įstaigoje ar įmonėje. Patikra vietoje atliekama Agentūros nustatyta tvarka;

21.12. teikti Agentūrai visą informaciją ir duomenis, reikalingus statistikos tikslams, Programos įgyvendinimo stebėsenai, viešinimui bei reikalingiems vertinimams atlikti;

21.13. laikytis numatytų įsipareigojimų projekto kontrolės laikotarpiu (penkių metų laikotarpis nuo paskutinio paramos išmokėjimo dienos, per kurį tikrinama, kaip paramos gavėjas laikosi projekte (paramos paraiškoje ir verslo plane) numatytų įsipareigojimų);

21.14. projekto įgyvendinimo metu ir projekto kontrolės laikotarpiu užtikrinti atitiktį atrankos kriterijams, už kuriuos projektui suteikiami balai;

21.15. tvarkyti buhalterinę apskaitą pagal Lietuvos Respublikos teisės aktų reikalavimus visą projekto įgyvendinimo ir kontrolės laikotarpį. Paramą gaunantys ūkininkai, pradedant kontrolės laikotarpio metais, einančiais po projekto įgyvendinimo metų, tvarko buhalterinę apskaitą vadovaudamiesi Ūkininkų ir gyventojų, kurie neįregistravę ūkininko ūkio verčiasi individualia žemės ūkio veikla, veiklos finansinės apskaitos, tvarkomos darant dvejybinį įrašą, tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2022 m. balandžio 25 d. įsakymu Nr. 3D-280 „Dėl ūkininkų ir gyventojų, kurie neįregistravę ūkininko ūkio verčiasi individualia žemės ūkio veikla, veiklos finansinės apskaitos tvarkos nustatymo“, sudaro ir Agentūrai teikia finansinės atskaitomybės dokumentus (balansą, pelno (nuostolių) ir pinigų srautų ataskaitas). Su projektu susiję buhalterinių operacijų įrašai turi būti atskirti nuo kitų, įprastinių paramos gavėjo operacijų;

21.16. užtikrinti, kad įsigytos investicijos atitiks higienos ir maisto saugos reikalavimus (jei investicijos turi įtakos minėtų reikalavimų laikymuisi). Atitiktis kriterijui vertinama pagal Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos išduotus dokumentus;

21.17. užbaigus statybos darbus, ne vėliau kaip iki paskutinio mokėjimo prašymo pateikimo dienos statybos užbaigimo dokumentus teisės aktų nustatyta tvarka įregistruoti IS „Infostatyba“. Jeigu pagal teisės aktus statybos užbaigimo dokumentų IS „Infostatyba“ registruoti neprivaloma, statybos užbaigimo dokumentai turi būti pateikti Agentūrai ne vėliau kaip su paskutiniu mokėjimo prašymu;

21.18. negavus Agentūros sutikimo, nekeisti ar neįtraukti naujo partnerio (-ių);

21.19. projekto įgyvendinimo ir kontrolės laikotarpiu nekurti galimai neteisėtų sąlygų gauti paramą;

21.20. pradedant kontrolės laikotarpio metais, einančiais po projekto įgyvendinimo metų, atitikti ekonominį gyvybingumą apibūdinančius rodiklius ir jų kritines reikšmes, kaip nustatyta Ūkio subjektų, siekiančių pasinaudoti parama pagal Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programos ir Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 m. strateginio plano priemones, ekonominio gyvybingumo nustatymo taisyklėse, patvirtintose Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2014 m. liepos 28 d. įsakymu Nr. 3D-440 „Dėl Ūkio subjektų, siekiančių pasinaudoti parama pagal Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programos ir Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 m. strateginio plano priemones, ekonominio gyvybingumo nustatymo taisyklių patvirtinimo“.

 

IX SKYRIUS

PARAMOS DYDIS IR INTENSYVUMAS

 

22. Didžiausia paramos suma projektui negali viršyti 150 000  Eur (vieno šimto penkiasdešimt tūkstančių eurų) be PVM.

23.    Paramos intensyvumas (paramos dydis skaičiuojamas atsižvelgiant į tinkamas finansuoti projekto išlaidas be PVM):

23.160 proc. paramos intensyvumas taikomas išlaidoms, nurodytoms Taisyklių 29.1 papunktyje (išskyrus atvejus, kai prašoma mažesnio paramos intensyvumo);

23.2. paramos intensyvumas gali būti padidinamas 10 proc. punktų, tačiau negali viršyti 70 proc. visų tinkamų finansuoti projekto išlaidų (išskyrus atvejus, kai prašoma mažesnio paramos intensyvumo), kai pareiškėjas ir jo partneris (-iai) yra jaunieji ūkininkai (fizinis asmuo, juridinio asmens vadovas, kurie paramos paraiškos pateikimo dieną yra ne vyresni kaip 40 metų amžiaus (pareiškėjui dar nėra suėję 41 metai) ir turi reikiamų profesinių įgūdžių bei kompetencijos), investuojantiesiems penkerių metų laikotarpiu po įsikūrimo. Jaunasis ūkininkas laikomas investuojančiuoju penkerių metų laikotarpiu po įsikūrimo, kai ne vėliau kaip prieš 5 metus iki paraiškos pateikimo pirmą kartą kaip ūkio ir valdos valdytojas pateikė paraišką tiesioginėms išmokoms gauti ir iki paramos paraiškos pateikimo nepertraukiamai vykdė deklaravimą;

23.3. 100 proc. paramos intensyvumas taikomas:

23.3.1.   projekto bendrosioms išlaidoms, nurodytoms Taisyklių 29.5 papunktyje;

23.3.2.   einamosioms bendradarbiavimo išlaidoms, nurodytoms Taisyklių 29.2 papunktyje;

23.3.3.   einamosioms projekto įgyvendinimo išlaidoms, nurodytoms Taisyklių 29.3 papunktyje;

23.3.4. skatinamosios veiklos, susijusios su trumposios tiekimo grandinės plėtra, išlaidoms, nurodytoms Taisyklių 29.4 papunktyje.

24. Jei pareiškėjas ir partneris (-iai) naudojasi kredito įstaigų išduotais kreditais ir (arba) finansine nuoma (lizingu) projektui, kuriam prašoma paramos, finansuoti ir jiems teikiama valstybės pagalba kompensuojant dalį kredito įstaigai ir (arba) finansinės nuomos (lizingo) bendrovei sumokėtų palūkanų ir (arba) dalį garantinio užmokesčio, kuris mokamas Nacionalinei plėtros įstaigai už garantijos suteikimą kredito įstaigai ar finansinės nuomos (lizingo) bendrovei, didžiausia bendra paramos, skiriamos pagal Taisykles, ir valstybės pagalbos, skiriamos kompensuojant dalį kredito įstaigai ir (arba) finansinės nuomos (lizingo) bendrovei sumokėtų palūkanų ir (arba) dalį garantinio užmokesčio, suma bei intensyvumas vienam projektui ir jo tinkamoms finansuoti išlaidoms negali viršyti Taisyklių 22 ir 23 punktuose nustatytų ribojimų.

 

X SKYRIUS

TINKAMOS IR NETINKAMOS FINANSUOTI IŠLAIDOS

 

25.    Projekte turi būti numatytos išlaidos, kurios susijusios su projekto įgyvendinimu ir numatyta vykdyti veikla. Perkamos prekės turi būti naujos, nenaudotos, atitinkančios Lietuvos Respublikos ir ES teisės aktų nustatytus reikalavimus. Paramos lėšomis finansuojamos tik tinkamos finansuoti ir projektui įgyvendinti būtinos išlaidos ir ne daugiau nei numatytas paramos dydis ir intensyvumas. Tinkamos finansuoti išlaidos turi būti išvardytos pagal išlaidų kategorijas ir pagrindžiamos (nurodomos alternatyvos):

25.1. ne mažiau kaip trimis komerciniais pasiūlymais, kaip nurodyta Administravimo taisyklių 66 punkte ir 66.7.2 papunktyje (netaikoma, kai Taisyklėse yra nustatyti prekių, paslaugų ir (arba) darbų fiksuotieji projekto išlaidų vieneto įkainiai – iš anksto nustatyti vienodi projekto išlaidų vieneto įkainiai, taikomi projekto tinkamoms finansuoti išlaidoms apskaičiuoti ir apmokėti remiantis pateiktais dokumentais, kuriais įrodomas projekto kiekybinio rezultato pasiekimas, kai paramos gavėjas neteikia išlaidų pagrindimo ir išlaidų apmokėjimo įrodymo dokumentų (toliau – fiksuotasis įkainis);

25.2. pagal su paramos paraiška pateiktą mažiausios vertės komercinį pasiūlymą konkrečios investicijos – prekės arba paslaugos – įsigijimo vertė arba darbų įsigijimo vertė yra ne didesnė nei vertė, nurodyta Projekto vykdytojo, pretenduojančio gauti paramą iš Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai, prekių, paslaugų ar darbų pirkimo taisyklėse, patvirtintose Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2023 m. rugsėjo 29 d. įsakymu Nr. 3D-637 „Dėl Projekto vykdytojo, pretenduojančio gauti paramą iš Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai, prekių, paslaugų ar darbų pirkimo taisyklių patvirtinimo“ (toliau – Pirkimo taisyklės);

25.3. Ministerijos, Agentūros ar kitų Europos struktūrinius ir investavimo fondus (toliau – ESIF) administruojančių institucijų patvirtintais arba nepriklausomų ekspertų atliktais, viešai ESIF administruojančių institucijų interneto svetainėse skelbiamais prekių, paslaugų ir (arba) darbų kainų rinkos tyrimuose nustatytais įkainiais, kurie taikomi tokioms pat išlaidoms įgyvendinant panašaus pobūdžio projektus ir panašiems paramos gavėjams, fiksuotaisiais tokių pat prekių, darbų ir (arba) paslaugų vienetų įkainiais, taikomais panašaus pobūdžio projektams ir paramos gavėjams. Europos Sąjungos struktūriniams fondams (Europos socialiniam fondui, Europos regioninės plėtros fondui, Europos sanglaudos fondui) taikomi rinkos kainų tyrimai (supaprastinto išlaidų apmokėjimo tyrimai) skelbiami interneto tinklalapio www.esinvesticijos.lt nuorodos „Dokumentai“ skyriaus „Tyrimai“ poskyryje „Supaprastinto išlaidų apmokėjimo tyrimai“;

25.4. fiksuotaisiais įkainiais, kurių vertės nustatytos UAB „Ernst & Young Baltic“ Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programos priemonės „Bendradarbiavimas“ veiklos srities „Parama trumpoms tiekimo grandinėms ir vietos rinkoms skatinti vietos lygmeniu“ tinkamų finansuoti išlaidų standartinių fiksuotųjų įkainių reikšmių metodikos ataskaitoje (toliau – ataskaita) ir taikomos Taisyklių 29.1.8, 29.3.1 ir 29.4.3 papunkčiuose nurodytoms išlaidų kategorijoms;

25.5. fiksuotuoju įkainiu, kurio vertė nustatoma Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimu, kuriuo tvirtinamas metinis minimalus užmokesčio dydis ir kuris taikomas Taisyklių 29.3.1 papunktyje nustatytoms išlaidoms.

26. Fiksuotieji įkainiai gali būti atnaujinami kiekvienais metais pagal poreikį, vadovaujantis metodais, nustatytais ataskaitoje, nurodytoje Taisyklių 25.4 papunktyje. Pasikeitus fiksuotiesiems įkainiams (dėl jų vertės sumažėjimo arba padidėjimo), galimas lėšų perskirstymas tik tarp išlaidų, kurioms taikomi fiksuotieji įkainiai. Šių išlaidų perskirstymas turi būti suderintas su Agentūra, pateikiant jai argumentuotą prašymą.

27. Investicijos turi būti įgyjamos vadovaujantis Pirkimo taisyklėmis. Jei prekių, paslaugų ar darbų pirkimai (bendrųjų išlaidų atveju) atlikti iki paramos paraiškos pateikimo, pareiškėjas kartu su paramos paraiška turi pateikti pirkimų dokumentų kopijas. 

28Tinkamomis finansuoti pripažįstamos išlaidos:

28.1. būtinos projektui vykdyti ir numatytos paramos paraiškoje;

28.2. realiai suplanuotos, pagrįstos ir neviršijančios vidutinių rinkos (jei nenustatyti fiksuotieji įkainiai) kainų ir atitinkančios projekto grandinės dalyvių gamybinį potencialą (pvz.: valdomą žemės plotą, ūkinių gyvūnų skaičių ir pan.);

28.3. patirtos (apmokėtos) po paramos paraiškos pateikimo dienos, išskyrus 29.5 papunktyje nurodytą atvejį. Šios išlaidos nefinansuojamos, jeigu parama projektui neskiriama arba išlaidos nėra nurodytos tinkamų finansuoti išlaidų sąraše pagal šių Taisyklių 29 punktą arba jei jos padarytos nesilaikant pirkimo procedūrų, nustatytų Pirkimo taisyklėse  (jei nenustatyti fiksuotieji įkainiai). Investicijos, nurodytos 29 punkte, kurioms skirta parama, turi būti sumontuotos ir parengtos projekte numatytai veiklai vykdyti / veikiančios iki mokėjimo prašymo pateikimo dienos; 

28.4. finansinės nuomos (lizingo) išlaidos. Finansinės nuomos (lizingo) būdu  įsigyjamas turtas turi tapti paramos gavėjo ir (ar) partnerio (-ių) nuosavybe iki projekto įgyvendinimo pabaigos. Pagal finansinės nuomos (lizingo) sutartį, įsigyjamo turto dalis, už kurią nesumokėta iki projekto įgyvendinimo pabaigos, paramos lėšomis nefinansuojama;

28.5. faktiškai patirtos, įtrauktos į paramos gavėjo ir (ar) partnerio (-ių) tvarkomą apskaitą ir pagrįstos dokumentų originalais arba nustatyta tvarka patvirtintomis kopijomis.

29Tinkamų išlaidų kategorijos:

29.1.

Verslo plano įgyvendinimo išlaidos:

29.1.1.

Transporto priemonės

N1  kategorijos bazinės komplektacijos su O2 arba SP priekabomis (įrengta kaip maisto prekių pardavimo vieta) transporto priemonės, kaip nurodyta Motorinių transporto priemonių ir jų priekabų kategorijų ir klasių pagal konstrukciją reikalavimuose, patvirtintuose Valstybinės kelių transporto inspekcijos prie Susisiekimo ministerijos viršininko 2008 m. gruodžio 2 d. įsakymu Nr. 2B-479 „Dėl Motorinių transporto priemonių ir jų priekabų kategorijų ir klasių pagal konstrukciją reikalavimų patvirtinimo“;

N1 kategorijos bazinės komplektacijos su O2 arba SP priekabomis elektromobiliai, kaip nurodyta Lietuvos Respublikos alternatyviųjų degalų įstatyme, arba hibridiniai automobiliai, kuriuose bent vienas iš degalų šaltinių yra elektra, ir automobiliai, varomi kitais alternatyviaisiais degalais, kurie pagaminti iš atsinaujinančių energijos išteklių.

Parama įsigyti nurodytas N1 klasės transporto priemones mobiliajai prekybai vykdyti teikiama tuo atveju, kai N1 klasės transporto priemonėje  yra 2 arba 3 sėdimosios vietos, krovinių skyrius atskirtas pertvara ir jame nėra langų, O2 ir SP klasės transporto priemonėje įrengta prekybinė zona su šaldoma patalpa (arba be jos)  ir kai tai susiję su projekto veikla.

29.1.2.

Mechaniniai hidrauliniai vežimėliai ir (ar) krautuvai.

Mechaniniai hidrauliniai vežimėliai ir krautuvai, išskyrus teleskopinius, gali būti finansuojami tik sunkiems kroviniams kelti, krauti ir (arba) perkelti (krovos darbai turi būti pagrįsti). 

29.1.3.

Prekybiniai baldai ir prekybinė įranga

Stelažai, lentynos, šaldymo vitrinos ir kt.;

Svarstyklės, kasos aparatas ir kt.;

Produktų saugojimo ir laikymo įranga (šaldytuvai, šaldikliai, termodėžės ir kt.).

29.1.4.

Įranga

Gaminamų produktų apdorojimo ir (arba) perdirbimo ir paruošimo realizacijai, fasavimo ir (arba) pakavimo įranga bei medžiagos.

29.1.5.

Nesudėtingų statinių nauja statyba, rekonstravimas ar kapitalinis remontas 

Naujų statinių, naudojamų veiklai, susijusiai su žemės ūkio produkcijos gamyba ir (ar) sandėliavimu, išlaidos. Statinių naujos statybos, rekonstravimo ar kapitalinio remonto darbus atliekant ūkio būdu, finansuojamos tik naujų statybinių medžiagų įsigijimo išlaidos.

29.1.6.

Paprastojo remonto išlaidos

Prekybos vietų paprastasis remontas, kai atliekami keli paprastojo remonto darbai (tinkamos tik tuo atveju, kai prekybos vietos yra nuomojamos).

29.1.7.

Prekybiniai kioskai ir prekybos automatai

Prekybinių kioskų įsigijimo ir (ar) nuomos išlaidos;

Prekybos automatų, susijusių su žemės ūkio ir (ar) maisto produktų prekyba juose, įsigijimo ir (ar) nuomos išlaidos.

29.1.8.

Internetinė parduotuvė

Internetinės parduotuvės sukūrimo ir palaikymo išlaidos, kurioms taikomas 36,39 Eur/mėn. fiksuotasis įkainis (fiksuotasis įkainis nustatytas bazinio išplėstinio funkcionalumo internetinės parduotuvės sukūrimo ir palaikymo išlaidoms, kai registruojamas norimos parduotuvės adresas paslaugų tiekėjų puslapiuose, o už mėnesinį mokestį suteikiamas papildomas funkcionalumas).

29.2.

Einamosios bendradarbiavimo išlaidos, kurios negali sudaryti daugiau kaip 20 proc. kitų tinkamų finansuoti projekto išlaidų, išskyrus projekto bendrąsias išlaidas, nurodytas Taisyklių 29.5 papunktyje.

29.2.1.

Susitikimų organizavimo išlaidos

Patalpų nuomos susitikimams, administracinių patalpų (biuro) nuomos, kanceliarinių prekių, kelionės kuro pirkimo ir (ar) visuomeninio transporto ir kt. išlaidos.

29.3.

Einamosios projekto įgyvendinimo išlaidos: 

29.3.1.

Pardavėjo darbo užmokestis

Pardavėjo darbo užmokesčiui taikomas parduotuvės pardavėjo fiksuotasis valandinis darbo užmokesčio įkainis – 5,65 Eur/val., ir profesinės grupės, apimančios kioskų ir turgaviečių pardavėjų bei maisto produktų gatvės pardavėjų veiklą, fiksuotasis valandinis darbo užmokesčio įkainis – 5,65 Eur/val. (fiksuotieji valandiniai įkainiai nustatyti darbo užmokesčiui, kurį sudaro darbo užmokestis darbuotojams, gyventojų pajamų mokestis bei darbuotojui tenkančios valstybinio socialinio draudimo bei privalomojo sveikatos draudimo įmokų dalys). Išlaidos pardavėjo darbo užmokesčiui nustatomos įvertinus numatomų įsteigti prekybos vietų skaičių, darbuotojų ir darbo valandų skaičių jose.

29.3.2.

Prekybos vietai įsteigti būtinų patalpų ir (ar) ploto nuoma

Patalpų prekybai arba prekybos plotui nuomos, taip pat vietos nuomos, kai planuojama dalyvauti trumpalaikiuose, vienkartiniuose renginiuose (pvz., mugėse, parodose ir pan.)

29.3.3.

 

Prekybos vietos komunalinių paslaugų išlaidos

Išnuomotos prekybos vietos ar ploto komunalinių paslaugų išlaidos.

29.3.4.

 

Produktų transportavimo kaštai

Kuro pirkimo, transporto nuomos, transportavimo paslaugų išlaidos, kai šios išlaidos skirtos produktams transportuoti į prekybos, produktų realizavimo vietą ar iš jos.

29.3.5.

Produktų apskaitos, sandėliavimo ir transportavimo organizavimo išlaidos

Kasos aparato modifikavimo išlaidos;

Realizavimui būtinų apskaitos, sandėlio, užsakymų ir maršrutų valdymo ir kitų būtinų sistemų įsigijimo ar sukūrimo, palaikymo ir pritaikymo;

Sąsajų su turimomis ar naujai kuriamomis el. parduotuvėmis ir svetainėmis sukūrimo paslaugų išlaidos.

29.4.

Skatinamosios veiklos, susijusios su trumposios tiekimo grandinės plėtra, išlaidos, kurios negali sudaryti daugiau kaip 20 proc. kitų tinkamų finansuoti projekto išlaidų sumos.

29.4.1.

Populiarinimo (pardavimo skatinimo) ir (ar) rinkodaros veikla (rinkos priemonių visuma žemės ūkio ir maisto produktų atskirų vartotojų grupių poreikiams tenkinti (apima žemės ūkio ir maisto produktų paruošimą realizuoti, pakavimą ir (arba) pardavimo skatinimą (etikečių kūrimą, reklamą)).

Skelbimų spaudoje, informacinių skydelių (reklamjuosčių), vaizdo ir (ar) garso klipų ir (ar) vaizdo filmų (informacinio siužeto), skirto tikslinei auditorijai, kūrimo ir kt. išlaidos;

trumpalaikių renginių organizavimo išlaidos (pvz., degustacijų, gamybos proceso pristatymų ir pan.)

 

 

29.4.2.

Prekės ženklo kūrimo ir gaminimo paslaugos

Prekės ženklo dizaino kūrimo, maketavimo, etikečių, blankų ir kt. gamybos išlaidos.

29.4.3.

Interneto svetainės sukūrimas ir (ar) palaikymas

Išlaidoms taikomas 14,53 Eur/ mėn. fiksuotasis įkainis (fiksuotasis įkainis nustatytas bazinio funkcionalumo interneto svetainės sukūrimo ir palaikymo išlaidoms, kai už mėnesinį mokestį suteikiamas svetainės funkcionalumas)

29.5.

Bendrosios išlaidos, kurios negali sudaryti daugiau kaip 10 proc. kitų tinkamų finansuoti projekto išlaidų, neįskaičiuojant einamųjų bendradarbiavimo išlaidų, nurodytų 29.2 papunktyje. Finansuojama bendrųjų išlaidų dalis gali būti ne daugiau kaip 10 proc. kitų tinkamų finansuoti projekto išlaidų sumos ir ne didesnė kaip 1 800 Eur (vienas tūkstantis aštuoni šimtai eurų). Tuo atveju, kai projekte numatyti statybos, rekonstrukcijos, kapitalinio remonto darbai, finansuojama bendrųjų išlaidų suma gali būti ne didesnė kaip 3 000 Eur (trys tūkstančiai eurų). Projekto viešinimo išlaidos turi būti patirtos vadovaujantis Viešinimo taisyklėmis.

29.5.1.

Rengiant ir įgyvendinant projektą patiriamos išlaidos:

 

Atlyginimo architektams, inžinieriams ir konsultantams už konsultacijas, susijusias su aplinkosaugos ir ekonominiu tvarumu, įskaitant verslo planų (veiklos ir (arba) projektų aprašų) ir kitų su jais susijusių dokumentų rengimą, kai šios išlaidos skiriamos nekilnojamajam turtui statyti ir (arba) įsigyti, įskaitant ilgalaikę nuomą, ir gerinti, naujiems įrenginiams ir įrangai, įskaitant techniką, pirkti ir (arba) išperkamajai nuomai, taip pat šio projekto viešinimo išlaidos, kurios yra patirtos ne anksčiau kaip 1 metai iki paramos paraiškos pateikimo dienos.

 

30.    Netinkamos finansuoti išlaidos:

30.1. nenumatytos projekte, nesusijusios su projektu ir remiama veikla, neatitinkančios Taisyklių 28 punkte nustatytų reikalavimų ir neįvardytos Taisyklių 29 punkte;

30.2. išlaidos motorinėms transporto priemonėms, neįvardytoms tinkamomis finansuoti Taisyklių 29.1.1 papunktyje, taip pat SP kategorijos transporto priemonė, įrengta kaip pramoninių prekių pardavimo vieta;

30.3 naujų N1 klasės grynųjų elektromobilių įsigijimas, jei buvo pasinaudota iš Modernizavimo fondo lėšų juridiniams asmenims taikoma kompensacija įsigyti naujus N1 klasės grynuosius elektromobilius;

30.4. išlaidos ar jų dalis, patirtos perkant prekes, darbus ar paslaugas, nesilaikant teisės aktuose nustatytos pirkimų tvarkos, išskyrus atvejus, kai teisės aktu yra nustatyti fiksuotieji įkainiai;

30.5. trumpalaikio turto, įgyto paramos lėšomis, išlaidos, kurių vertė yra mažesnė nei paramos gavėjo numatyta mažiausia ilgalaikio turto vertė, išskyrus naujų statybinių medžiagų įsigijimo, pakavimo medžiagų ir viešinimo išlaidas;

30.6. susijusios su finansinės nuomos (lizingo) sutartimi, pavyzdžiui, nuomotojo pelnas, palūkanų refinansavimo, pridėtinės išlaidos, draudimo įmokos;

30.7. žemės pirkimo ir (arba) nuomos išlaidos, išlaidos, susijusios su turto nuomos sutartimi, turto nuomos mokestis, palūkanų mokėjimo, netiesioginės išlaidos, draudimo įmokos;

30.8. gyvūnų, vienmečių ir daugiamečių augalų įsigijimo išlaidos;

30.9. susijusios su alkoholinių gėrimų ir tabako gaminių gamyba ir prekyba jais;

30.10. investicijos į turtą, kurio valdymo (naudojimo) teisė pareiškėjui apribota (turtas areštuotas);

30.11. notaro paslaugų išlaidos;

30.12. viršijančios nustatytus fiksuotuosius įkainius.

31. Pirkimo ir (ar) importo pridėtinės vertės mokestis (PVM), kurį paramos gavėjas pagal Lietuvos Respublikos pridėtinės vertės mokesčio įstatymą turi ar galėtų turėti galimybę įtraukti į PVM atskaitą (net jei tokio PVM paramos gavėjas į atskaitą neįtraukė), yra netinkamas finansuoti iš paramos lėšų.

 

XI SKYRIUS

PARAMOS PARAIŠKŲ TEIKIMO TVARKA

 

32.    Paramos paraiškos forma pateikiama Taisyklių 2 priede ir skelbiama Ministerijos ir Agentūros interneto svetainėse adresais zum.lrv.lt ir nma.lrv.lt.

33.    Projektui teikiama viena paramos paraiška. Paramos lėšas, skirtas projektui įgyvendinti, tiesiogiai gauna tik paramos gavėjas.

34. Su paramos paraiška turi būti pateikta pareiškėjo ir partnerio (-ių) pasirašyta jungtinės veiklos sutartis.

35. Paramos paraiškos ir su jomis teikiami dokumentai pildomi, teikiami, registruojami ir vertinami Administravimo taisyklių nustatyta tvarka.

 

XII SKYRIUS

PROJEKTŲ ATRANKOS KRITERIJAI

 

36Projektų atranka atliekama prieš tinkamumo skirti paramą vertinimą Administravimo taisyklių nustatyta tvarka.

37Projektų atrankos kriterijai:

37.1. projekto grandinės dalyvių, gaminančių ir (arba) perdirbančių žemės ūkio ir maisto produkciją, skaičius (skaičiuojami visi projekto grandinės dalyviai, nurodyti Taisyklių 9 punkte):

37.1.1.   5 ir daugiau – suteikiama 20 balų;

37.1.2.   nuo 3 iki 4 – suteikiama 15 balų;

37.2. projekte numatyti šie prekybos būdai (galima pasirinkti kelis būdus, tokiu atveju atrankos balai būtų sudedami – suteikiama ne daugiau kaip 40 balų) (vertinama pagal paramos paraiškoje IV skyriaus 6 dalyje nurodytą informaciją, už periodines (ar) laikinas prekybos vietas, nurodytas Taisyklių 21.4 papunktyje, atrankos balai nesuteikiami):

37.2.1.   tiesioginis produktų pristatymas vartotojams – suteikiama 15 balų;

37.2.2.   pardavimai ūkiuose – suteikiama 10 balų;

37.2.3.   naujų prekybos vietų ne ūkiuose steigimas – suteikiama 15 balų

37.3. projekto grandinės dalyviai yra žemės ūkio kooperatyvas arba tokio kooperatyvo narys (atitiktis šiam kriterijui vertinama paraiškos teikimo metu, jei bent vienas projekto grandinės dalyvis atitinka šį kriterijų) – suteikiama 5 balai;

37.4. suplanuotų prekybos vietų skaičius – suteikiama ne daugiau kaip 20 balų (atrankos balai suteikiami pagal paramos paraiškoje numatytą prekybos ir (arba) realizavimo vietų skaičių, už periodines (ar) laikinas prekybos vietas, nurodytas Taisyklių 21.4 papunktyje, atrankos balai nesuteikiami):

37.4.1.   1 prekybos vieta – 4 balai;

37.4.2. 2 prekybos vietos – 8 balai;

37.4.3. 3 prekybos vietos – 12 balų;

37.4.4. 4 prekybos vietos – 16 balų;

37.4.5. 5 ir daugiau prekybos  vietų – 20 balų;

37.5. projekto grandinės dalyviai rinkai tieks skirtinguose žemės ūkio sektoriuose pagamintų ir (ar) perdirbtų produktų – suteikiama 10 balų (atrankos balai suteikiami pagal paramos paraiškos III skyriuje nurodytą informaciją):

37.5.1.   3 produktus – 5 balai;

37.5.2.   daugiau kaip 3 produktus – 10 balų;

37.6. projektas įgyvendinamas be tarpininkų – suteikiama 5 balai.

38Privalomasis mažiausias projektų atrankos balų skaičius – 30 balų. Jeigu projektų atrankos vertinimo metu nustatoma, kad projektas nesurinko privalomojo mažiausio 30 balų skaičiaus, paramos paraiška atmetama.

39Paramos paraiškų atrankos pirmumo eilės sudarymas atliekamas Administravimo taisyklių nustatyta tvarka. Tuo atveju, kai paramos paraiškoms skirtas vienodas atrankos balų skaičius, bet joms finansuoti lėšų nepakanka, atliekami Administravimo taisyklėse nurodyti veiksmai.  Papildomas šių paramos paraiškų atrankos vertinimas atliekamas, sudarant pareiškėjų eilę, pagal mažiausią prašomą paramos sumą.

 

XIII SKYRIUS

PARAMOS PARAIŠKŲ TVIRTINIMAS IR SPENDIMO DĖL PARAMOS SKYRIMO ARBA NESKYRIMO ĮFORMINIMAS

 

40. Agentūra, įvertinusi paramos paraiškas, parengia nustatytos formos paramos paraiškų vertinimo rezultatų suvestinę, nustatytos formos atskirų paramos paraiškų vertinimo ataskaitas ir jas teikia svarstyti Agentūros sudarytam Projektų atrankos komitetui (toliau – Agentūros PAK), į kurio sudėtį įtraukiamas ir Ministerijos atstovas (-ai). Sprendimas dėl paramos skyrimo arba neskyrimo įforminamas Agentūros direktoriaus nustatyta tvarka.

41. Agentūra apie sprendimą dėl paramos skyrimo ar neskyrimo informuoja pareiškėjus Administravimo taisyklių nustatyta tvarka.

42. Agentūrai priėmus sprendimą skirti  paramą, pareiškėjas tampa paramos gavėju. Paramos sutartis nesudaroma.

43. Paramos gavėjas projekto įgyvendinimo ir projekto kontrolės laikotarpiu negali būti keičiamas. Partnerio (-ių)  keitimas projekto įgyvendinimo ir projekto kontrolės laikotarpiu keičiant jungtinės veiklos sutartį (Taisyklių 1 priedas) galimas tik tais atvejais, kai atsiranda nenumatytos aplinkybės, dėl kurių kyla grėsmė nepasiekti projekte numatytų tikslų ir rezultatų, neįgyvendinti  projekto. Jei gaunamas motyvuotas paramos gavėjo prašymas (kuriame pateikiamas paaiškinimas, kodėl partnerio (-ių) pokyčiai projekte būtini, taip pat jungtinės veiklos sutarties pakeitimo projektas bei paramos paraiškos IV skyriaus „Verslo planas“ 5 ir 6 dalis keičiamam ar naujai įtraukiamam partneriui (-iams)) keisti partnerį ar įtraukti naują partnerį (-ius), Agentūra, vadovaudamasi Taisyklių nuostatomis, turi įvertinti partnerio (-ių)  atitiktį tinkamumo sąlygoms ir reikalavimams, taip pat partnerio (-ių) pakeitimo, įtraukimo įtaką projektui (tikslams, rezultatams), jo prisidėjimą prie vykdomo projekto (partnerio (-ių) finansinis ir veiklos įnašai). Atsižvelgiant į Agentūros priimtą sprendimą dėl partnerio (-ių)  keitimo, gali būti atliekamas jungtinės veiklos sutarties keitimas. Partnerio (-ių)  pakeitimui nustatomas 3 mėnesių terminas nuo fakto, kai partneris (-iai) pranešė apie pasitraukimą iš projekto.

 

XIV SKYRIUS

MOKĖJIMO PRAŠYMO TEIKIMO, ADMINISTRAVIMO IR PARAMOS MOKĖJIMO TVARKA

 

44.  Mokėjimo prašymai pildomi, teikiami ir administruojami Administravimo taisyklėse nustatyta tvarka.

45. Mokėjimo prašymai kartu su pridedamais dokumentais turi būti pateikti paramos paraiškoje nustatytais terminais tik per ŽŪMIS Administravimo taisyklėse nustatyta tvarka. Jei projekte numatytos statybos, jos turi būti vykdomos vienu etapu be tarpinių mokėjimų, tačiau jei technologiškai statybas galima išskirti į kelis etapus, gali būti pateikiami keli mokėjimo prašymai. Jei numatyta kelių atskirų statinių statyba, ji gali būti vykdoma etapais, ir mokėjimo prašymas pateikiamas užbaigus kiekvieną statybų etapą. Statybos ir (arba) rekonstrukcijos ir (arba) kapitalinio remonto darbų užbaigimo dokumentai, kai jie privalomi pagal teisės aktų reikalavimus, turi būti pateikti ne vėliau kaip su galutiniu mokėjimo prašymu.

46Jeigu paramos gavėjas dėl pateisinamų priežasčių nori pratęsti mokėjimo prašymo teikimo terminą ar numatyti mažesnę paramos objektų pasiskirstymo tarp paramos dalių paramos sumą, nei nurodyta mokėjimo prašyme, jis iki paramos paraiškoje nustatytos mokėjimo prašymo pateikimo termino pabaigos turi Agentūrai pateikti argumentuotą prašymą. Jeigu argumentuotas prašymas pakeisti paramos objektų paskirstymą tarp paramos dalių nepateiktas iki mokėjimo prašymo pateikimo, Agentūra mokėjimo prašymą laiko prašymu keisti paramos objektų pasiskirstymo tarp paramos dalių paramos sumą bei kreipiasi į paramos gavėją, prašydama pateikti argumentus, ir paramos gavėjui suteikia 10 darbo dienų terminą. Jeigu paramos gavėjas nori padidinti paramos objektų pasiskirstymo tarp paramos dalių atitinkamame mokėjimo prašyme paramos sumą (sumažinęs paramos sumą atitinkama suma kitame (-uose) mokėjimo prašyme (-uose), pritarimą tokiam keitimui iš Agentūros jis turi gauti iki atitinkamo mokėjimo prašymo pateikimo dienos. Agentūrai priėmus sprendimą atidėti mokėjimo prašymo teikimo terminą ar pakeisti paramos lėšų objektams paskirstymą tarp paramos dalių, Administravimo taisyklėse nustatyta tvarka informuoja paramos gavėją.

47Mokėjimo prašymą pateikus pavėluotai, jis užregistruojamas, tačiau yra taikomos sankcijos. Sankcijos dėl pavėluoto mokėjimo prašymo pateikimo nustatomos vadovaujantis Sankcijų už teisės aktų nuostatų pažeidimus įgyvendinant Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programos priemones taikymo metodika, patvirtinta Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2014 m. gruodžio 4 d. įsakymu Nr. 3D-929 „Dėl Sankcijų už teisės aktų nuostatų pažeidimus įgyvendinant Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programos priemones taikymo metodikos patvirtinimo“ (toliau – Sankcijų už teisės aktų nuostatų pažeidimus įgyvendinant Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programos priemones taikymo metodika).

48. Pavėluotai teikiami mokėjimo prašymai priimami Administravimo taisyklėse nustatytu terminu.

49. Paramos gavėjų ir (ar) partnerio (-ių)  atsiskaitymai su tiekėjais turi vykti tik per finansų įstaigas.

50Paramos lėšos  paramos gavėjams išmokamos šiais būdais:

50.1.  išlaidų kompensavimo (įskaitant išlaidų apmokėjimą pagal fiksuotuosius įkainius), kai paramos gavėjas deklaruoja patirtas ir apmokėtas išlaidas. Taikant išlaidų kompensavimo mokėjimo būdą, paramos gavėjas pradeda įgyvendinti projektą iš nuosavų arba skolintų lėšų ir paramos paraiškoje nustatytais terminais Agentūrai teikia mokėjimo prašymus per ŽŪMIS, kuriuose deklaruoja patirtas ir apmokėtas išlaidas, pridėdamas išlaidų pagrindimo ir apmokėjimo įrodymo dokumentus (netaikoma išlaidoms, kurioms nustatyti fiksuotieji įkainiai);

50.2. išlaidų kompensavimo su avanso mokėjimu, kai avansas nėra Europos Komisijai tinkamos deklaruoti išlaidos, avansas negali būti didesnis nei 40 proc. tinkamos paramos sumos. Avanso mokėjimas (nustatyta suma) yra atliekamas po sprendimo skirti paramą priėmimo dienos ne vėliau kaip per 20 darbo dienų;

50.3. sąskaitų apmokėjimo, kai paramos gavėjas deklaruoja patirtas, bet dar neapmokėtas išlaidas. Taikant sąskaitų apmokėjimo būdą, paramos gavėjas patikrina kiekvieną rangovo, paslaugų teikėjo ar prekių tiekėjo išrašytą sąskaitą, jos atitiktį rangos, paslaugų teikimo ar prekių tiekimo sutarties sąlygoms, patikrina ir priima atliktus darbus, suteiktas paslaugas ar pateiktas prekes ir, priėmęs sąskaitą, kaip tinkamą apmokėti, bei apmokėjęs nuosavo indėlio dalį, paramos paraiškoje nurodytais terminais pateikia Agentūrai kartu su mokėjimo prašymu bei reikalaujamais dokumentais per ŽŪMIS. Taip pat paramos gavėjas privalo pateikti nuosavo indėlio dalies apmokėjimo iš nuosavų arba skolintų lėšų įrodymo dokumentus. Paramos gavėjas, gavęs paramos lėšas, privalo per 5 darbo dienas išmokėti šias lėšas rangovui, paslaugų teikėjui arba prekių tiekėjui ir išsiųsti Agentūrai pranešimą (registruotu laišku, el. paštu ar elektroniniu būdu, naudojant ŽŪMIS) apie išlaidų apmokėjimą, pridėdamas išlaidų apmokėjimo įrodymo dokumentus. Jeigu paramos gavėjas neišmoka mokėjimo prašyme nurodytų lėšų rangovui, paslaugų teikėjui arba prekių tiekėjui ir Agentūrai nepateikia pranešimo apie patirtų išlaidų apmokėjimą, Agentūra netvirtina vėliau paramos gavėjo teikiamo (-ų) mokėjimo prašymo (-ų) ar jo (jų) dalies.

51.    Kai tinkamų finansuoti išlaidų vertė nustatoma pagal atitinkamų išlaidų kategorijai patvirtintą fiksuotąjį įkainį, paramos lėšos išmokamos taikant Taisyklių 50.1 papunktyje nustatytą būdą ir be tarpinių mokėjimų, kai paramos gavėjas su mokėjimo prašymu pateikia projekto kiekybinio rezultato (pvz., sukurta interneto svetainė, internetinė parduotuvė ir kt.) pasiekimo įrodymo dokumentus ar jų kopijas. Prieš išmokėdama paramos lėšas, Agentūra turi atlikti patikrą vietoje ir įsitikinti, kad projekto kiekybinis rezultatas pasiektas, Administravimo taisyklėse nustatyta tvarka. Išlaidų pagrindimo ir išlaidų apmokėjimo įrodymo dokumentų pateikti nereikia.         

52.    Paramos gavėjui taikomas paramos lėšų išmokėjimo būdas (-ai) nustatomas (-i) paramos paraiškoje. Į vieną mokėjimo prašymą negali būti įtrauktos projekto išlaidos, kurioms apmokėti taikomi skirtingi Taisyklių 50 punkte nurodyti išlaidų apmokėjimo būdai.

53Paramos gavėjas gali pateikti:

53.1. iki 6 mokėjimo prašymų (įskaitant avanso mokėjimo prašymą);

53.2. iki 10 mokėjimo prašymų (įskaitant avanso mokėjimo prašymą), kai pareiškėjas paramos paraiškoje nurodo, kad projekte numatytas turtas (visa įranga ir įrengimai)  bus įgyjamas finansinės nuomos (lizingo) būdu.

54Baigęs įgyvendinti projektą, paramos gavėjas pateikia Agentūrai galutinį mokėjimo prašymą, kuriame deklaruoja visas per laikotarpį nuo paskutinio mokėjimo prašymo patirtas ir apmokėtas tinkamas finansuoti išlaidas ir išlaidas, kurios apmokamas pagal fiksuotuosius įkainius, bei galutinę projekto įgyvendinimo ataskaitą.

55Paramos lėšos išmokamos Administravimo taisyklėse nustatyta tvarka ir terminais.

 

XV SKYRIUS

SANKCIJOS

 

56Netinkamai įgyvendinančiam (įgyvendinusiam) projektą paramos gavėjui taikomos sankcijos, nustatytos Sankcijų už teisės aktų nuostatų pažeidimus įgyvendinant Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programos priemones taikymo metodikoje.

57Paramos gavėjui taikomos specifinės sankcijos:

57.1. jeigu paramos gavėjas neįkūrė prekybos ir (arba) realizavimo vietos, taikoma sankcija – paramos lėšų susigrąžinimas. Tuo atveju, jeigu buvo numatyta įkurti ne vieną, o daugiau prekybos  ir (arba) realizavimo vietų, tačiau jos įkurtos ne visos, paramos susigražinimo sankcija taikoma proporcingai pasiektiems rezultatams.  Paramos gavėjui gali būti suteikiamas papildomas 1 mėnesio laikotarpis prekybos ir (arba)  realizavimo vietai įkurti, skaičiuojant nuo paraiškoje suplanuotos prekybos ir (arba) realizavimo vietos sukūrimo dienos;

57.2. jeigu paramos gavėjas nepradėjo prekybos laiku, kaip nustatyta Taisyklių 21.3 papunktyje, taikoma sankcija – paramos lėšų, skirtų einamosioms projekto įgyvendinimo išlaidoms, proporcingas sumažinimas, atsižvelgiant į prekybos ir (arba) realizavimo vietos įkūrimo vėlavimo laiką.

 

XVI SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

58Projektų įgyvendinimo priežiūra ir tikrinimas, skundų teikimas ir nagrinėjimas atliekamas Administravimo taisyklių nustatyta tvarka.

59Pasikeitus Taisyklėse nurodytiems teisės aktams, tiesiogiai taikomos naujos šių teisės aktų nuostatos.

__________________