LIETUVOS RESPUBLIKOS SUSISIEKIMO MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SUSISIEKIMO MINISTRO 2004 M. GRUODŽIO 23 D. ĮSAKYMO Nr. 3-586 „DĖL GELEŽINKELIŲ SISTEMOS SĄVEIKOS REIKALAVIMŲ NUSTATYMO IR TAIKYMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO

 

2021 m. vasario 19 d. Nr. 3-102

Vilnius

 

 

P a k e i č i u Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2004 m. gruodžio 23 d. įsakymą Nr. 3-586 „Dėl Geležinkelių sistemos sąveikos reikalavimų nustatymo ir taikymo taisyklių patvirtinimo“ ir jį išdėstau nauja redakcija:

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS SUSISIEKIMO MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL GELEŽINKELIŲ SISTEMOS REIKALAVIMŲ NUSTATYMO IR TAIKYMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos geležinkelių transporto eismo saugos įstatymo 2 straipsnio 3, 14, 15 ir 20 dalimis, įgyvendindamas 2016 m. gegužės 11 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą (ES) 2016/797 dėl geležinkelių sistemos sąveikos Europos Sąjungoje su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2020 m. gegužės 25 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva (ES) 2020/700, ir taikydamas 2020 m. kovo 19 d. Komisijos įgyvendinimo reglamentą (ES) 2020/424 dėl informacijos, susijusios su techninių sąveikos specifikacijų netaikymu, teikimo Komisijai pagal Direktyvą (ES) 2016/797,

t v i r t i n u Geležinkelių sistemos reikalavimų nustatymo ir taikymo taisykles (pridedama).

 

 

 

Susisiekimo ministras                                                                                 Marius Skuodis

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro

2004 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 3-586

(Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro

2021 m.  vasario 19 d.   įsakymo Nr. 3-102

redakcija)

 

GELEŽINKELIŲ SISTEMOS REIKALAVIMŲ NUSTATYMO IR TAIKYMO TAISYKLĖS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Geležinkelių sistemos reikalavimų nustatymo ir taikymo taisyklės (toliau – Taisyklės) nustato geležinkelių sistemos struktūrinių dalių elementus, esminius geležinkelių sistemos, geležinkelių posistemių, geležinkelių sistemos sąveikaujančių dalių (toliau – sąveikaujančios dalys) ir jų sąsajų bendruosius geležinkelių transporto eismo saugos, patikimumo, prieinamumo, aplinkos apsaugos, techninio suderinamumo ir poveikio asmenų sveikatai reikalavimus, sąlygas, kurioms esant gali būti leista netaikyti vienos ar daugiau geležinkelių techninio sąveikumo specifikacijų (toliau – TSS) ar jų dalių.    

2. Taisyklėse vartojamos sąvokos:

2.1. Europos specifikacija – bendra techninė specifikacija, Europos techninis liudijimas arba perimtasis standartas.

2.2. Specifinis atvejis – bet kuri geležinkelių sistemos dalis, kuriai dėl geografinių, topografinių, miesto aplinkos arba suderinamumui su esama geležinkelių sistema įtakos turinčių suvaržymų TSS turi būti numatytos specialios laikinos arba nuolatinės nuostatos; specifiniams  atvejams gali būti priskiriamos geležinkelių linijos ir geležinkelių tinklai, kurie geografiniu požiūriu atskirti nuo kitos geležinkelių sistemos dalies, pakrovos gabaritas, vėžės plotis arba tarpukelės plotis ir geležinkelių riedmenys, skirti tik susisiekimui regioninės reikšmės geležinkelių linijomis, taip pat iš trečiųjų šalių ar į trečiąsias šalis važiuojantys geležinkelių riedmenys.

3.  Kitos Taisyklėse vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos geležinkelių transporto kodekse, Lietuvos Respublikos geležinkelių transporto eismo saugos įstatyme ir Lietuvos Respublikos standartizacijos įstatyme.

4. Taisyklių reikalavimai netaikomi 750 mm bei 600 mm pločio vėžės geležinkelių sistemoms.

 

II SKYRIUS

GELEŽINKELIŲ SISTEMOS STRUKTŪRINIŲ DALIŲ ELEMENTAI

 

5. Geležinkelių sistemos, kuriai taikomi Taisyklėse nustatyti reikalavimai, struktūrinę dalį – geležinkelių tinklą – sudaro šie elementai:

5.1. specialiai greitųjų traukinių eismui nutiestos geležinkelių linijos, skirtos traukiniams važiuoti ne mažesniu kaip 250 km/h greičiu;

5.2. specialiai greitųjų traukinių eismui modernizuotos geležinkelių linijos, skirtos traukiniams važiuoti maždaug 200 km/h greičiu;

5.3. specialiai greitųjų traukinių eismui modernizuotos geležinkelių linijos, turinčios ypatingų savybių dėl topografinių, reljefo arba miesto planavimo apribojimų, važiavimo kuriomis greitis kiekvienu atveju turi būti suderintas su viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytoju, taip pat greitųjų ir kitų traukinių eismui skirtos geležinkelių linijos, jungiančios geležinkelių linijos, geležinkelio stotis kertančios geležinkelių linijos, krovinių terminalų ir geležinkelių riedmenų techninės priežiūros atlikimo vietų (depų, cechų, dirbtuvių) (toliau – techninės priežiūros centrai) prieigos ir panašūs geležinkelių infrastruktūros objektai, pro kuriuos įprastu greičiu pravažiuoja greitieji traukiniai ir kiti geležinkelių riedmenys maždaug 200 km/h greičiu;

5.4. keleiviams geležinkelių transportu vežti skirtos geležinkelių linijos, kuriose traukiniai gali važiuoti mažesniu kaip 200 km/h greičiu;

5.5. keleiviams ir kroviniams geležinkelių transportu vežti skirtos geležinkelių linijos, kuriose traukiniai gali važiuoti mažesniu kaip 200 km/h greičiu;

5.6. kroviniams geležinkelių transportu vežti skirtos geležinkelių linijos, kuriose traukiniai gali važiuoti mažesniu kaip 200 km/h greičiu;

5.7. geležinkelio stotys, skirtos keleiviams aptarnauti;

5.8. geležinkelio stotys ir terminalai, kuriuose atliekamos operacijos su kroviniais, taip pat ir skirtingų transporto rūšių krovinių terminalai;

5.9. Taisyklių 5.1–5.8 papunkčiuose nurodytus elementus jungiantys geležinkelio keliai.

6. Geležinkelių tinklas taip pat apima traukinių eismo valdymo, geležinkelių riedmenų buvimo vietos nustatymo ir navigacines sistemas: techninius duomenų apdorojimo ir telekomunikacijų įrenginius, skirtus keleivių, bagažo ir krovinių vežimo geležinkelių transportu paslaugoms teikti, kad būtų užtikrintas saugus ir darnus geležinkelių tinklo naudojimas ir veiksmingas traukinių eismo valdymas.

7. Geležinkelių sistemą, kuriai taikomi Taisyklėse nustatyti reikalavimai, sudaro šių rūšių geležinkelių riedmenys, kurie galimai važinės geležinkelių tinkle ar jo dalyje:

7.1. traukos priemonės (lokomotyvai), keleiviniai vagonai, taip pat dyzeliniai ir elektriniai traukiniai, automotrisės;

7.2. prekiniai vagonai, taip pat žemagrindžiai geležinkelių riedmenys, automobilių transporto priemonėms vežti skirti vagonai;

7.3. specialieji geležinkelių riedmenys (geležinkelių kranai, geležinkelių infrastruktūros priežiūros mašinos ir kiti geležinkelių riedmenys);

7.4. geležinkelių riedmenys, išskirtinai suprojektuoti važiuoti Taisyklių 5.1–5.3 papunkčiuose nurodytose geležinkelių linijose.

8. Geležinkelių sistemą sudaro šie geležinkelių posistemiai:

8.1. geležinkelių infrastruktūros posistemis, kurį sudaro geležinkelio keliai, pervažos, iešmai, inžineriniai statiniai (tiltai ir tuneliai ir kt.), su geležinkelio stotimis susijusi geležinkelių infrastruktūra (peronai, prieigos zonos, įskaitant ir pritaikytas neįgaliųjų ir riboto judumo asmenų poreikiams, kaip nustatyta  2014 m. lapkričio 18 d. Komisijos reglamente (ES) Nr. 1300/2014 dėl Sąjungos geležinkelių sistemos prieinamumo neįgaliesiems ir riboto judumo asmenims techninių sąveikos specifikacijų su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2019 m. gegužės 16 d. Komisijos įgyvendinimo reglamentu (ES) 2019/772 (toliau – TSS „Žmonės su judėjimo negalia“), saugos ir apsaugos įranga, kaip nustatyta 2014 m. lapkričio 18 d. Komisijos reglamente (ES) Nr. 1299/2014 dėl Europos Sąjungos geležinkelių sistemos infrastruktūros posistemio techninės sąveikos specifikacijos su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2019 m. gegužės 16 d. Komisijos įgyvendinimo reglamentu (ES) 2019/776;

8.2. elektros energijos posistemis, kurį sudaro elektrifikacijos sistema, įskaitant antžemines oro linijas ir elektros energijos suvartojimo matavimo sistemos kelio įrangą, taip pat traukinyje esančią elektros energijos suvartojimo matavimo įrangą, kaip nustatyta 2014 m. lapkričio 18 d. Komisijos reglamente (ES) Nr. 1301/2014 dėl Sąjungos geležinkelių sistemos energijos posistemio techninės sąveikos specifikacijos su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2019 m. gegužės 16 d. Komisijos įgyvendinimo reglamentu (ES) 2019/776;

8.3. geležinkelio kelio kontrolės, valdymo ir signalizacijos posistemis, kurį sudaro visa geležinkelio kelio įranga, būtina geležinkelių transporto eismo saugai užtikrinti ir traukinių, kuriems leista važiuoti geležinkelių tinkle, judėjimui valdyti ir kontroliuoti, kaip nurodyta 2016 m. gegužės 27 d. Komisijos reglamente (ES) Nr. 2016/919 dėl geležinkelių sistemos Europos Sąjungoje kontrolės, valdymo ir signalizacijos posistemių techninės sąveikos specifikacijos su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2019 m. gegužės 16 d. Komisijos įgyvendinimo reglamentu (ES) 2019/776 (toliau – Kontrolės, valdymo ir signalizacijos TSS);

8.4. geležinkelių riedmenų kontrolės, valdymo ir signalizacijos posistemis, kurį sudaro visa geležinkelių riedmenų įranga, būtina geležinkelių transporto eismo saugai užtikrinti ir traukinių, kuriems leista važiuoti geležinkelių tinkle, judėjimui valdyti ir kontroliuoti, kaip nurodyta Kontrolės, valdymo ir signalizacijos TSS;

8.5. traukinių eismo organizavimo ir valdymo posistemis, kurį sudaro procedūros ir su jomis susijusi įranga, leidžianti įvairiems struktūriniams geležinkelių posistemiams darniai veikti normaliu ir pablogėjusiu režimu, taip pat traukinių formavimas ir valdymas, geležinkelių transporto eismo planavimas ir valdymas; kvalifikacija, kuri reikalinga teikiant keleivių, bagažo ir (ar) krovinių vežimo geležinkelių transportu paslaugas, kaip nurodyta 2019 m. gegužės 16 d. Komisijos įgyvendinimo reglamente (ES) Nr. 2019/773 dėl Europos Sąjungos geležinkelių sistemos traukinių eismo organizavimo ir valdymo posistemio sąveikos techninės specifikacijos, kuriuo panaikinamas Sprendimas 2012/757/ES;

8.6. geležinkeliuose taikomų telematikos priemonių posistemis, kurį sudaro:

8.6.1. priemonės, skirtos keleivių vežimo geležinkelių transportu paslaugoms teikti, įskaitant keleivių informavimo prieš kelionę ir kelionės metu sistemas, išankstinių važiavimo bilietų užsakymų ir atsiskaitymo už važiavimo bilietus sistemas, bagažo ir traukinių tvarkaraščio tvarkymą ir traukinių tvarkaraščio derinimą su kitų transporto rūšių tvarkaraščiais, kaip nurodyta 2011 m. gegužės 5 d. Komisijos reglamente (ES) Nr. 454/2011 dėl transeuropinės geležinkelių sistemos telematikos priemonių keleivių vežimo paslaugoms posistemio techninės sąveikos specifikacijos;

8.6.2. informacinės sistemos ir kitos priemonės, skirtos krovinių vežimo geležinkelių transportu paslaugoms teikti (krovinių ir traukinių stebėsena esamu laiku), rūšiavimo ir skirstymo sistemos, išankstinių užsakymų, atsiskaitymų ir sąskaitų faktūrų tvarkymo sistemos, traukinių tvarkaraščių derinimo su kitų transporto rūšių tvarkaraščiais ir elektroninių važtos dokumentų rengimo sistemos, kaip nurodyta 2014 m. gruodžio 11 d. Komisijos reglamente (ES) Nr. 1305/2014 dėl Europos Sąjungos geležinkelių sistemos telematikos priemonių, skirtų krovinių vežimo paslaugoms teikti, posistemio techninės sąveikos specifikacijos, kuriuo panaikinamas Reglamentas (EB) Nr. 62/2006;

8.7. geležinkelių riedmenų posistemis, kurį sudaro geležinkelių riedmenų konstrukcija, visų traukinio įrenginių valdymo ir kontrolės sistema, elektros srovės ėmikliai, traukos ir energijos transformavimo įrenginiai, geležinkelių riedmenų elektros energijos suvartojimo matavimo įranga, stabdymo, sukabinimo ir važiuoklės įtaisai (vežimėliai, ašys ir kt.), pakaba, durys, žmogaus ir mechanizmų sąsajos (mašinisto, traukinio brigados ir keleivių, įskaitant neįgaliųjų ir riboto judumo asmenų poreikius, kaip nustatyta TSS „Žmonės su judėjimo negalia“), pasyvieji ar aktyvieji saugos įtaisai ir reikmenys, skirti keleivių ir traukinio brigados sveikatai apsaugoti, kaip nurodyta 2013 m. kovo 13 d. Komisijos reglamente (ES) Nr. 321/2013 dėl Europos Sąjungos geležinkelių sistemos posistemio „Riedmenys. Prekiniai vagonai“ techninės sąveikos specifikacijos su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2020 m. kovo 9 d. Komisijos įgyvendinimo reglamentu (ES) 2020/387, ir 2014 m. lapkričio 18 d. Komisijos reglamente (ES) Nr. 1302/2014 dėl Europos Sąjungos geležinkelių sistemos posistemio „Lokomotyvai ir keleiviniai riedmenys“ techninės sąveikos specifikacijos su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2020 m. kovo 9 d. Komisijos įgyvendinimo reglamentu (ES) 2020/387;

8.8. geležinkelių techninės priežiūros posistemis, kurį sudaro procedūros, techninės priežiūros darbams vykdyti reikalinga įranga, logistikos centrai ir ištekliai, skirti privalomajai korekcinei ir profilaktinei techninei priežiūrai atlikti, siekiant užtikrinti geležinkelių sistemos sąveikumą ir reikiamas eksploatacines savybes.

 

III SKYRIUS

GELEŽINKELIŲ SISTEMOS ESMINIAI REIKALAVIMAI

 

9. Geležinkelių sistemos esminiai reikalavimai (toliau – esminiai reikalavimai) skirstomi į bendruosius esminius reikalavimus, kurie taikomi visiems geležinkelių posistemiams ir sąveikaujančioms dalims ir jų sąsajoms, ir konkrečius esminius kiekvieno geležinkelių posistemio reikalavimus.

10. Bendrieji esminiai reikalavimai:

10.1. Su geležinkelių transporto eismo sauga susiję reikalavimai:

10.1.1. geležinkelių transporto eismo saugai svarbių sąveikaujančių dalių ir ypač tų sąveikaujančių dalių, kurių veikimas užtikrina traukinio judėjimą, projektavimas, konstravimas ar surinkimas, techninė priežiūra ir stebėsena turi užtikrinti tokį geležinkelių transporto eismo saugos lygį, kuris atitinka geležinkelių tinklui nustatytus tikslus, taip pat tuos, kurie numatyti konkretiems ypatingiems atvejams;

10.1.2. parametrai, susiję su geležinkelio riedmenų ratų ir bėgių sąlyčiu, turi atitikti stabilumo reikalavimus, reikalingus siekiant garantuoti saugų geležinkelių riedmenų judėjimą didžiausiu leistinu greičiu; stabdymo įrangos parametrai turi užtikrinti, kad geležinkelio riedmenims važiuojant didžiausiu leistinu greičiu būtų įmanoma sustoti nurodytame stabdymo atstume;

10.1.3. naudojamos sąveikaujančios dalys turi išlaikyti bet kuriuos įprastinius ar išskirtinius įtempimus, kurie buvo nurodyti per jų naudojimo laikotarpį; kiekvieno atsitiktinio gedimo neigiamos pasekmės geležinkelių transporto eismo saugai turi būti mažinamos tinkamomis priemonėmis;

10.1.4. projektuojant stacionariuosius geležinkelių posistemius ir geležinkelių riedmenis turi būti parenkamos medžiagos, kuriomis būtų ribojamas ugnies ir dūmų atsiradimas, sklidimas ir poveikis kilus gaisrui;

10.1.5. visi geležinkelių posistemių naudotojams skirti įtaisai turi būti suprojektuoti taip, kad juos naudojant kokiu nors numanomu būdu ne pagal instrukcijas nebūtų pakenkta saugiam įtaisų veikimui arba naudotojų sveikatai ir saugai.

10.2.  Su patikimumu ir prieinamumu susiję reikalavimai: stacionarių ar judančių sąveikaujančių dalių, kurių veikimas užtikrina traukinio judėjimą, stebėsena ir techninė priežiūra turi būti organizuojamos, atliekamos ir įvertinamos taip, kad būtų užtikrintas jų veikimas numatytomis sąlygomis.

10.3. Su poveikiu asmenų sveikatai susiję reikalavimai:

10.3.1. traukiniuose ir geležinkelių infrastruktūroje negali būti naudojamos medžiagos, dėl jų naudojimo būdo galinčios sukelti pavojų asmenų, kuriems jos prieinamos, sveikatai;

10.3.2. medžiagos, galinčios kelti pavojų asmenų, kuriems jos prieinamos, sveikatai turi būti parenkamos, laikomos ir naudojamos taip, kad būtų galima apriboti žalingų ir pavojingų dūmų ar dujų išmetimą, ypač kilus gaisrui.

10.4. Su aplinkos apsauga susiję reikalavimai:

10.4.1. projektuojant geležinkelių sistemą, jos sukūrimo ir naudojimo poveikis aplinkai turi būti įvertintas ir į jį turi būti atsižvelgta pagal galiojančius Europos Sąjungos teisės aktus;

10.4.2. traukiniuose ir geležinkelių infrastruktūroje turi būti naudojamos medžiagos, nesukeliančios kenksmingų ir pavojingų dujų ar dūmų, ypač kilus gaisrui;

10.4.3. geležinkelių riedmenų ir elektros energijos tiekimo sistemos turi būti suprojektuotos ir pagamintos taip, kad elektromagnetiniu atžvilgiu būtų suderinamos su įrenginiais, įranga ir viešaisiais ar privačiais geležinkelių tinklais, kuriems jos galėtų trukdyti;

10.4.4. geležinkelių sistema turi būti suprojektuota ir naudojama taip, kad šalia geležinkelių infrastruktūros ir traukinio mašinisto kabinoje nebūtų viršijamas leidžiamas geležinkelių sistemos skleidžiamo triukšmo lygis;

10.4.5. geležinkelių sistemos naudojimas neturi sukelti neleistino lygio žemės virpesių netoli geležinkelių infrastruktūros esančiuose žemės sklypuose ir daryti įtakos šiuose žemės sklypuose vykdomai veiklai.

10.5. Su techniniu suderinamumu susiję reikalavimai:

10.5.1. geležinkelių infrastruktūros ir stacionariųjų geležinkelių posistemių techninės charakteristikos turi būti suderintos tarpusavyje ir su geležinkelių sistemoje naudojamų geležinkelių riedmenų techninėmis charakteristikomis. Jeigu tam tikruose geležinkelių tinklo ruožuose šių charakteristikų atitiktis yra sunkiai pasiekiama, gali būti įgyvendinami laikini sprendimai, užtikrinsiantys atitiktį ateityje;

10.5.2. turi būti užtikrintas saugus geležinkelių riedmenų posistemio ir geležinkelių infrastruktūros integravimas.

10.6. Su prieinamumu susiję reikalavimai:

10.6.1. neįgaliesiems ir riboto judumo asmenims turi būti užtikrinamos vienodos su kitais asmenimis naudojimosi geležinkelių infrastruktūros ir geležinkelių riedmenų posistemiais sąlygos; projektuojant, statant, atnaujinant, patobulinant,  eksploatuojant šių posistemių dalis, kuriomis naudosis neįgalieji ir riboto judumo asmenys, atliekant šių posistemių dalių techninę priežiūrą turi būti vengiama sudaryti kliūtis minėtiems asmenims naudotis geležinkelių infrastruktūros ir geležinkelių riedmenų posistemiais, šalinamos naudojimąsi šiais posistemiais ribojančios kliūtys;

10.6.2. telematikos priemonių posistemiai keleivių vežimo paslaugoms teikti turi užtikrinti, kad neįgalieji ir riboto judumo asmenys galėtų lengviau vienodomis sąlygomis su kitais asmenimis naudotis geležinkelių infrastruktūros ir geležinkelių riedmenų posistemiais, būtų vengiama sudaryti kliūtis minėtiems asmenims naudotis geležinkelių infrastruktūros ir geležinkelių riedmenų posistemiais, šalinamos naudojimąsi šiais posistemiais ribojančios kliūtys.

11. Konkretūs kiekvieno geležinkelių posistemio esminiai reikalavimai:

11.1. Geležinkelių infrastruktūros posistemio reikalavimai:

11.1.1. su geležinkelių transporto eismo sauga susiję reikalavimai:

11.1.1.1. turi būti imamasi tinkamų priemonių, neleidžiančių patekti arba be leidimo patekti į įrenginius;

11.1.1.2 turi būti imamasi priemonių, apribojančių asmenims kylančius pavojus, ypač traukiniams pravažiuojant pro geležinkelio stotis;

11.1.1.3. fiziniams asmenims viešai prieinama geležinkelių infrastruktūra turi būti suprojektuota ir pastatyta taip, kad būtų apriboti pavojai asmenims (šis reikalavimas taikomas stabilumui, priešgaisrinei saugai, prieinamumui, evakuacijai, platformoms ir kt.);

11.1.1.4. turi būti numatytos atitinkamos saugumo priemonės, kad būtų atsižvelgta į ypatingas geležinkelių transporto eismo saugos sąlygas labai ilguose tuneliuose ir viadukuose;

11.1.2. su prieinamumu susijęs reikalavimas: neįgaliesiems ir riboto judumo asmenims turi būti užtikrinamos vienodos su kitais asmenimis naudojimosi geležinkelių infrastruktūra sąlygos.

11.2. Elektros ir šiluminės energijos posistemio reikalavimai:

11.2.1. su sauga susiję reikalavimai: energijos tiekimo sistemos turi būti suprojektuotos ir įrengtos taip, kad jas naudojant nebūtų pablogintos nei traukinių, nei asmenų (naudotojų, personalo, aplinkinių gyventojų ir trečiųjų asmenų) saugos sąlygos;

11.2.2. su aplinkos apsauga susiję reikalavimai: elektros ar šiluminės energijos tiekimo sistemų tarša ir poveikis aplinkai neturi viršyti nustatytų ribų;

11.2.3. su techniniu suderinamumu susiję reikalavimai:

11.2.3.1. elektros ar šiluminės energijos tiekimo sistemos turi būti suprojektuotos ir įrengtos taip, kad traukinius būtų galima naudoti pagal apibrėžtus traukinių naudojimo lygius;

11.2.3.2. naudojamos elektros energijos tiekimo sistemos turi būti suderintos su traukiniuose esančiais elektra maitinamais įtaisais.

11.3. Geležinkelių riedmenų ir geležinkelio kelio kontrolės, valdymo ir signalizacijos posistemių reikalavimai:

11.3.1. su geležinkelių transporto eismo sauga susiję reikalavimai: geležinkelių sistemos kontrolės, valdymo ir signalizacijos įrenginiai ir šioje sistemoje taikomos procedūros turi sudaryti sąlygas pasiekti tokį geležinkelių transporto eismo saugos lygį, kuris atitiktų geležinkelių tinklui nustatytus tikslus; pablogėjus sąlygoms, kontrolės, valdymo ir signalizacijos posistemiai turi užtikrinti saugų traukinių, kuriems leidžiama važiuoti esant tokioms sąlygoms, eismą;

11.3.2. su techniniu suderinamumu susiję reikalavimai:

11.3.2.1. visa nauja geležinkelių infrastruktūra ir visi nauji geležinkelių riedmenys, pagaminti ar sukurti patvirtinus suderinamas kontrolės, valdymo ir signalizacijos sistemas, turi būti pritaikyti naudoti tose sistemose;

11.3.2.2. traukinio mašinistų kabinoje įrengta kontrolės, valdymo ir signalizacijos įranga turi veikti nustatytomis sąlygomis atitinkamoje geležinkelių sistemoje.

11.4. Geležinkelių riedmenų posistemio reikalavimai:

11.4.1. su geležinkelių transporto eismo sauga susiję reikalavimai:

11.4.1.1. geležinkelių riedmenų jungčių konstrukcijos turi būti suprojektuotos ir įrengtos taip, kad įvykus geležinkelių riedmenų susidūrimui su kitais geležinkelių riedmenimis, statiniais ar įrenginiais, pervažą kertančiomis transporto priemonėmis, pervažoje esančiais objektais ar geležinkelių riedmenims nuriedėjus nuo bėgių būtų apsaugoti keleiviniai vagonai ir traukinio mašinisto kabina;

11.4.1.2. elektros įranga negali pabloginti geležinkelio kelio ir geležinkelių riedmenų kontrolės, valdymo ir signalizacijos įrenginių saugos ir veikimo;

11.4.1.3. stabdymo metodai ir įtempiai turi būti suderinti su geležinkelio kelio, inžinerinių statinių ir signalizacijos sistemų konstrukcijomis;

11.4.1.4. siekiant nesukelti pavojaus asmenų saugai turi būti imamasi priemonių, kad jiems būtų nepasiekiamos elektra veikiančios sąveikaujančios dalys;

11.4.1.5. traukiniuose turi būti įrengti įtaisai, leidžiantys traukinio personalui susisiekti su mašinistu, o keleiviams – pranešti apie kilusį pavojų;

11.4.1.6. traukiniuose turi būti įrengta keleivių saugą garantuojanti durų atidarymo ir uždarymo sistema;

11.4.1.7. traukiniuose turi būti įrengti ir nurodyti avariniai išėjimai;

11.4.1.8. atsižvelgiant į ypatingas saugos sąlygas labai ilguose tuneliuose, geležinkelių riedmenyse turi būti numatytos atitinkamos saugos priemonės;

11.4.1.9. traukiniuose privaloma įrengti pakankamo galingumo ir trukmės avarinio apšvietimo sistemą;

11.4.1.10. traukiniai turi būti aprūpinti keleivių informavimo sistema, kad traukinio personalas ir pagrindinis eismo valdymo centras turėtų ryšį su keleiviais;

11.4.1.11. keleiviams turi būti suteikta aiški ir išsami informacija apie geležinkelio stotyse ir traukiniuose jiems taikomas taisykles;

11.4.2. su patikimumu ir prieinamumu susiję reikalavimai: svarbiausios įrangos, važiavimo, traukos ir stabdymo įrangos, kontrolės ir valdymo sistemos konstrukcija turi būti tokia, kad leistų traukiniui toliau važiuoti, esant konkrečiam ypatingam atvejui, ir nesukeltų neigiamų padarinių tebeveikiančiai įrangai;

11.4.3. su techniniu suderinamumu susiję reikalavimai:

11.4.3.1. elektros įranga turi būti suderinama su kontrolės, valdymo ir signalizacijos įrenginių veikimu;

11.4.3.2. esant elektrinei traukai, srovės imtuvai turi būti tokie, kad traukiniai galėtų važiuoti naudodamiesi geležinkelių sistemos energijos tiekimo sistemomis;

11.4.3.3. geležinkelių riedmenų charakteristikos turi būti tokios, kad geležinkelių riedmenys, atsižvelgiant į atitinkamas klimato sąlygas, galėtų važiuoti visomis tam skirtomis geležinkelių linijomis;

11.4.4. su kontrole susiję reikalavimai: traukiniuose turi būti įrengtas informacijos registravimo ir apdorojimo įtaisas;  šio įtaiso surenkama informacija ir jos apdorojimas turi būti suderinti tarpusavyje;

11.4.5. su prieinamumu susiję reikalavimai: neįgaliesiems ir riboto judumo asmenims turi būti užtikrinamos vienodos su kitais asmenimis naudojimosi geležinkelių riedmenimis sąlygos.

11.5. Geležinkelių techninės priežiūros posistemio reikalavimai:

11.5.1. su poveikiu asmenų sveikatai ir geležinkelių transporto eismo sauga susiję reikalavimai:

11.5.1.1. techniniai įrenginiai ir techninės priežiūros centruose taikomos procedūros turi veikti taip, kad būtų užtikrintas saugus geležinkelių posistemio veikimas ir nebūtų keliamas pavojus žmonių sveikatai, gyvybei ir saugai;

11.5.1.2. su aplinkos apsauga susiję reikalavimai: techniniai įrenginiai ir techninės priežiūros centruose taikomos procedūros negali kenkti aplinkai labiau, nei nustatyta teisės aktuose;

11.5.2. su techniniu suderinamumu susiję reikalavimai: geležinkelių riedmenų techninės priežiūros įrenginiai turi būti tokie, kad būtų galima atlikti su geležinkelių transporto eismo sauga, sveikata ir komfortu susijusius darbus visiems geležinkelių riedmenims, kuriems tie darbai buvo numatyti.

11.6. Traukinių eismo organizavimo ir valdymo posistemio reikalavimai:

11.6.1. su geležinkelių transporto eismo sauga susiję reikalavimai:

11.6.1.1. geležinkelių tinklo techninio naudojimo taisyklės turi būti parengtos, o traukinių ir lokomotyvų brigadų, traukinį ir krovinį lydinčio personalo ir eismo valdymo centrų darbuotojų kvalifikacija turi būti tokia, kad užtikrintų saugų geležinkelių tinklo naudojimą, atsižvelgiant į reikalavimus, kurie taikomi keleivių, bagažo ir (ar) krovinių vežimo vietiniais ir (ar) tarptautiniais maršrutais paslaugoms teikti;

11.6.1.2. techninės priežiūros darbai ir jų periodiškumas, techninės priežiūros ir eismo valdymo centrų darbuotojų mokymas ir kvalifikacija bei eismo valdymo ir techninės priežiūros centruose atitinkamų geležinkelio įmonių (vežėjų), įmonių, kurios naudojasi viešąja geležinkelių infrastruktūra, įdiegta kokybės užtikrinimo sistema turi užtikrinti aukštą geležinkelių transporto eismo saugos lygį;

11.6.2. su patikimumu ir prieinamumu susiję reikalavimai: techninės priežiūros darbai ir jų periodiškumas, techninės priežiūros ir eismo valdymo centrų darbuotojų mokymas ir kvalifikacija bei eismo valdymo ir techninės priežiūros centruose atitinkamų geležinkelio įmonių (vežėjų), įmonių, kurios naudojasi viešąja geležinkelių infrastruktūra, įdiegta kokybės užtikrinimo sistema turi užtikrinti aukštą sistemos patikimumo ir prieinamumo lygį;

11.6.3. su techniniu suderinamumu susiję reikalavimai: geležinkelių tinklo techninio naudojimo taisyklės turi būti parengtos, o traukinių ir lokomotyvų brigadų, traukinį ir krovinį lydinčio personalo ir eismo valdymo centrų darbuotojų kvalifikacija turi būti tokia, kad užtikrintų efektyvų geležinkelių sistemos naudojimą, atsižvelgiant į reikalavimus, kurie taikomi keleivių, bagažo ir (ar) krovinių vežimo vietiniais ir (ar) tarptautiniais maršrutais paslaugoms teikti;

11.6.4. su prieinamumu susiję reikalavimai: posistemių eksploatavimo taisyklėse privalo būti numatytas reikiamas geležinkelių posistemio funkcionalumas, kad neįgaliesiems ir riboto judumo asmenims būtų užtikrinamos vienodos su kitais asmenimis naudojimosi geležinkelių riedmenimis ir geležinkelių infrastruktūra sąlygos.

11.7. Geležinkeliuose taikomų telematikos priemonių posistemio reikalavimai:

11.7.1. su techniniu suderinamumu susiję reikalavimai:

11.7.1.1. esminiai telematikos priemonių reikalavimai turi užtikrinti būtiniausią vežėjų, teikiančių keleivių, bagažo ir (ar) krovinių vežimo geležinkelių transportu paslaugas, aptarnavimo kokybę, ypač techninio suderinamumo srityje;

11.7.1.2. turi būti imtasi priemonių, siekiant užtikrinti, kad duomenų bazės, programinė įranga ir duomenų perdavimo protokolai būtų rengiami sudarant sąlygas maksimaliems duomenų mainams tarp įvairių programų ir telematikos priemonių operatorių, išskyrus konfidencialius komercinius duomenis;

11.7.1.3. turi būti imamasi priemonių, kad būtų nesudėtinga naudotojams pasiekti informaciją;

11.7.2. su patikimumu ir prieinamumu susiję reikalavimai: duomenų bazių naudojimo, tvarkymo, atnaujinimo ir techninės priežiūros būdai, programinė įranga ir duomenų perdavimo protokolai turi garantuoti šių sistemų veiksmingumą ir paslaugų kokybę;

11.7.3. su poveikiu asmenų sveikatai susiję reikalavimai: duomenų bazių naudojimo, tvarkymo, atnaujinimo ir techninės priežiūros būdai, programinė įranga ir duomenų perdavimo protokolai ir naudotojų sąsajos turi atitikti būtiniausias ergonomikos ir sveikatos apsaugos taisykles;

11.7.4. su geležinkelių transporto eismo sauga susiję reikalavimai: kaupiant ar perduodant su geležinkelių transporto eismo sauga susijusią informaciją turi būti užtikrintas tinkamas sąžiningumo ir patikimumo lygis;

11.7.5. su prieinamumu susiję reikalavimai: teikiant keleivių vežimo geležinkelių transportu paslaugas privalo būti numatytas funkcionalumas, kad neįgaliesiems ir riboto judumo asmenims būtų užtikrinamos vienodos su kitais asmenimis naudojimosi geležinkelių riedmenimis ir geležinkelių infrastruktūra sąlygos.

 

IV SKYRIUS

SĄLYGOS, KURIOMS ESANT GALI BŪTI LEISTA netaikyti VIENOS AR DAUGIAU TSS AR JŲ DALIŲ

 

12. Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerija (toliau – Susisiekimo ministerija) per 1 mėnesį nuo atitinkamos TSS įsigaliojimo dienos savo interneto svetainėje paskelbia informaciją apie įsigaliojusią TSS ir galimybę asmenims, ketinantiems diegti naują geležinkelių posistemį ar jo dalį arba atnaujinti ar patobulinti esamą geležinkelių posistemį ar jo dalį (toliau – pareiškėjas), prašyti leisti netaikyti vienos ar daugiau TSS ar jų dalių.

13. Pareiškėjas gali prašyti leisti jam netaikyti vienos ar daugiau TSS ar jų dalių esant bent vienai iš šių sąlygų:

13.1. jeigu siūloma diegti naują geležinkelių posistemį ar jo dalį, atnaujinti ar patobulinti esamą geležinkelių posistemį arba atlikti geležinkelių posistemio ar jo dalies projektavimo, konstravimo (statybos) darbus, kai atitinkamo TSS taikymo pradžios dieną minėti darbai yra gerokai pažengę arba jie atliekami pagal vykdomą sutartį; pradėti naudoti geležinkelių posistemį, kai atitinkamo TSS taikymo pradžios dieną darbai, reikalingi pradėti naudoti geležinkelių posistemį, yra gerokai pažengę arba jie atliekami pagal vykdomą sutartį; posistemio techninei priežiūrai, darbuotojų, kurie naudoja ir techniškai prižiūri geležinkelių sistemą, profesinei kvalifikacijai, sveikatos ir geležinkelių transporto eismo saugos sąlygoms, kai atitinkamo TSS taikymo pradžios dieną minėti darbai yra gerokai pažengę arba jie atliekami pagal vykdomą sutartį;

13.2. tais atvejais, kai po geležinkelių transporto katastrofos, geležinkelių transporto eismo įvykio ar gamtos stichinės nelaimės geležinkelių tinklo skubaus atkūrimo sąlygos ekonomiškai ar techniškai neleidžia iš dalies ar visiškai taikyti atitinkamų TSS; šiuo atveju TSS gali būti prašoma netaikyti tik iki geležinkelių tinklo atkūrimo;

13.3. jeigu siūloma atnaujinti arba patobulinti esamą posistemį ar jo dalį ir jeigu dėl atitinkamų TSS taikymo nukentėtų minėto projekto ekonominis perspektyvumas ir (arba) geležinkelių sistemos suderinamumas (pavyzdžiui, pakrovos gabaritas, vėžės plotis, tarpukelės plotis arba elektrifikavimo įtampa) Lietuvos Respublikoje;

13.4. geležinkelių riedmenims, važiuojantiems į trečiąsias valstybes, kuriose geležinkelių tinklo vėžės plotis skiriasi nuo pagrindinio geležinkelių tinklo vėžės pločio Europos Sąjungoje, arba važiuojantiems iš jų.

14. Pareiškėjas, norintis, kad jam būtų leista netaikyti vienos ar daugiau TSS ar jų dalių, Susisiekimo ministerijai turi pateikti prašymą leisti netaikyti vienos ar daugiau TSS ar jų dalių (toliau – prašymas), kuriame pateikta Reglamento (ES) 2020/424 2 straipsnyje nurodyta informacija.

15. Prašymas ir kartu su šiuo prašymu teiktini dokumentai gali būti pateikti tiesiogiai (atvykus į Susisiekimo ministeriją), siunčiami registruotąja pašto siunta, elektroniniu parašu pasirašytos dokumentų skaitmeninės kopijos siunčiamos Susisiekimo ministerijos interneto svetainėje nurodytu elektroninio pašto adresu. Susisiekimo ministerija apie prašymo ir kartu su šiuo prašymu teiktinų dokumentų gavimą informuoja pareiškėją raštu ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo šių dokumentų gavimo dienos. Susisiekimo ministerija, nustačiusi, kad pateikti ne visi Reglamento (ES) 2020/424 2 straipsnyje nurodyti dokumentai, apie tai ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo prašymo gavimo dienos informuoja pareiškėją raštu ir nustato ne ilgesnį kaip 20 darbo dienų terminą trūkstamiems duomenims ir (ar) dokumentams pateikti.

16. Pareiškėjui per Taisyklių 15 punkte nustatytą terminą nepateikus trūkstamų duomenų ir (ar) dokumentų, prašymas paliekamas nenagrinėtas ir kartu su pateiktais dokumentais grąžinamas pareiškėjui.

17. Susisiekimo ministerija per 20 darbo dienų nuo prašymo ir visų kartu su šiuo prašymu teiktinų dokumentų gavimo dienos įvertina prašymo pagrįstumą ir nusprendusi, kad prašymas yra pagrįstas:

17.1. tuo atveju, kai prašymas pateiktas esant Taisyklių 13.1 ir 13.2 papunkčiuose nurodytoms sąlygoms, priima sprendimą leisti netaikyti vienos ar daugiau TSS ar jų dalies ir apie šį sprendimą informuoja prašymą pateikusį pareiškėją ir Europos Komisiją Reglamento (ES) 2020/424 3 straipsnyje nustatyta tvarka;

17.2. tuo atveju, kai prašymas pateiktas esant Taisyklių 13.3 ir 13.4 papunkčiuose nurodytoms sąlygoms, Reglamento (ES) 2020/424 3 straipsnyje nustatyta tvarka informuoja Europos Komisiją apie prašymo gavimą ir pateikia Europos Komisijai šio prašymo ir visų kartu su prašymu gautų dokumentų kopijas, taip pat pateikia kitą TSS netaikymą pagrindžiančią informaciją ir nurodo nacionalines taisykles, kurios bus taikomos vietoj atitinkamų TSS nuostatų.

18. Jeigu Europos Komisija per 4 mėnesius nuo prašymo pateikimo Europos Komisijai dienos nepateikia Susisiekimo ministerijai sprendimo dėl pateikto prašymo, laikoma, kad prašymas yra patenkintas. Iki Europos Komisijos sprendimo dėl prašymo, esant Taisyklių 13.3 ir 13.4 papunkčiuose nurodytoms sąlygoms, priėmimo pareiškėjas gali vadovautis prašyme nurodytomis nacionalinėmis taisyklėmis, kurios bus taikomos vietoj atitinkamų TSS nuostatų.

19. Susisiekimo ministerija per vienus metus nuo atitinkamos TSS įsigaliojimo Europos Komisijai pateikia Lietuvos Respublikoje vykdomų geležinkelių posistemių projektų, kurie, Susisiekimo ministerijos vertinimu, yra gerokai pažengę, t. y. kuriuos vykdant geležinkelių posistemių planavimo, projektavimo ar statybos darbai yra pažengę tiek, kad dėl TSS pakeitimo gali nukentėti suplanuotas projekto ekonominis naudingumas, sąrašą.

_________________________________________