LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSŲ MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL 2014–2021 M. EUROPOS EKONOMINĖS ERDVĖS IR NORVEGIJOS FINANSINIŲ MECHANIZMŲ ĮGYVENDINIMO LIETUVOJE

 

2018 m. lapkričio 12 d. Nr. 1K-389

Vilnius

 

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2018 m. rugsėjo 4 d. nutarimo Nr. 867 „Dėl 2014–2021 m. Europos ekonominės erdvės ir Norvegijos finansinių mechanizmų administravimo Lietuvoje“ 1.1 papunkčiu,

t v i r t i n u Institucijų, atsakingų už 2014–2021 m. Europos ekonominės erdvės ir Norvegijos finansinių mechanizmų valdymą ir kontrolę Lietuvoje, funkcijų aprašą (pridedama).

 

 

 

Finansų ministras                                                                                                        Vilius Šapoka

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos finansų ministro

2018 m. lapkričio 12 d. įsakymu Nr. 1K-389

 

INSTITUCIJŲ, ATSAKINGŲ UŽ 2014–2021 M. EUROPOS EKONOMINĖS ERDVĖS IR NORVEGIJOS FINANSINIŲ MECHANIZMŲ VALDYMĄ IR KONTROLĘ LIETUVOJE, FUNKCIJŲ APRAŠAS

 

i SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1.    Institucijų, atsakingų už 2014–2021 m. Europos ekonominės erdvės ir Norvegijos finansinių mechanizmų valdymą ir kontrolę Lietuvoje, funkcijų apraše (toliau – Aprašas) reglamentuojamos Lietuvos Respublikos institucijų, įstaigų, kitų subjektų ar jų struktūrinių padalinių (toliau – institucija), atsakingų už 2014–2021 m. Europos ekonominės erdvės (toliau – EEE) finansinio mechanizmo (toliau – EEE finansinis mechanizmas) ir 2014–2021 m. Norvegijos finansinio mechanizmo (toliau – Norvegijos finansinis mechanizmas) valdymą ir kontrolę, funkcijos ir teisės.

2.    Apraše vartojamos sąvokos:

2.1.    Bendrojo finansavimo lėšos – Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšos EEE ir (ar) Norvegijos finansinių mechanizmų programoms finansuoti.

2.2.    EEE ir (ar) Norvegijos finansinių mechanizmų bendradarbiavimo komitetas (toliau – bendradarbiavimo komitetas) – iš EEE ir (ar) Norvegijos finansinių mechanizmų programos operatorių ir partnerių, įskaitant partnerius iš valstybių donorių (Islandijos Respublikos, Lichtenšteino Kunigaikštystės ir Norvegijos Karalystės), ir (ar) Tarptautinės partnerių organizacijos narių sudarytas komitetas, atliekantis EEE ir (ar) Norvegijos finansinių mechanizmų programų įgyvendinimo patariamąsias ir stebėsenos funkcijas pagal 2014–2021 m. Europos ekonominės erdvės finansinio mechanizmo įgyvendinimo reglamento, patvirtinto 2016 m. rugsėjo 8 d. EEE finansinio mechanizmo komiteto (toliau – EEE finansinio mechanizmo įgyvendinimo reglamentas), ir 2014–2021 m. Norvegijos finansinio mechanizmo įgyvendinimo reglamento, patvirtinto 2016 m. rugsėjo 23 d. Norvegijos Karalystės užsienio reikalų ministerijos (toliau – Norvegijos finansinio mechanizmo įgyvendinimo reglamentas), 4.4 straipsnius.

2.3.    EEE ir (ar) Norvegijos finansinių mechanizmų lėšos (toliau – mechanizmų lėšos) – pagal EEE ir (ar) Norvegijos finansinius mechanizmus Lietuvos Respublikai skiriamos lėšos.

2.4.    EEE ir (ar) Norvegijos finansinių mechanizmų programa (toliau – programa) – programa, kuri nurodyta Lietuvos Respublikos ir Islandijos, Lichtenšteino Kunigaikštystės ir Norvegijos Karalystės 2018 m. balandžio 24 d. susitarimo memorandume dėl 2014–2021 m. Europos ekonominės erdvės finansinio mechanizmo įgyvendinimo (toliau – susitarimo memorandumas dėl EEE finansinio mechanizmo įgyvendinimo) ir Lietuvos Respublikos ir Norvegijos Karalystės 2018 m. balandžio 24 d. susitarimo memorandume dėl 2014–2021 m. Norvegijos finansinio mechanizmo įgyvendinimo (toliau – susitarimo memorandumas dėl Norvegijos finansinio mechanizmo įgyvendinimo) (toliau kartu – susitarimo memorandumai) ir kurioje išdėstoma EEE ir (ar) Norvegijos finansinių mechanizmų įgyvendinimo strategija ir nuoseklus priemonių rinkinys siekiant sutartų tikslų ir rezultatų.

2.5.    EEE ir (ar) Norvegijos finansinių mechanizmų programos įgyvendinimo sutartis (toliau – programos įgyvendinimo sutartis) – nacionalinės EEE ir Norvegijos finansinių mechanizmų programų koordinavimo institucijos ir EEE ir (ar) Norvegijos finansinių mechanizmų programos operatoriaus sudaroma sutartis, kurioje nustatomos programos įgyvendinimo sąlygos ir terminai, sutartį sudariusių šalių įsipareigojimai ir teisės.

2.6.    EEE ir (ar) Norvegijos finansinių mechanizmų programos komitetas (toliau – programos komitetas) – EEE ir (ar) Norvegijos finansinių mechanizmų programos operatoriaus įsteigtas komitetas, atliekantis programos (Aplinkosaugos, energetikos, klimato kaitos programos arba Mokslinių tyrimų programos) įgyvendinimo stebėsenos ir patariamąsias funkcijas. 

2.7.    EEE ir (ar) Norvegijos finansinių mechanizmų programos operatorius (toliau – programos operatorius) – susitarimo memorandume dėl EEE finansinio mechanizmo įgyvendinimo ir (arba) susitarimo memorandume dėl Norvegijos finansinio mechanizmo įgyvendinimo nurodyta institucija, atsakinga už programos parengimą ir įgyvendinimą ir atliekanti Aprašo VII skyriuje jai nustatytas funkcijas.

2.8.    EEE ir (ar) Norvegijos finansinių mechanizmų programos partneris (toliau – programos partneris) – susitarimo memorandume dėl EEE finansinio mechanizmo įgyvendinimo ir (arba) susitarimo memorandume dėl Norvegijos finansinio mechanizmo įgyvendinimo nurodyta institucija, aktyviai dalyvaujanti ir efektyviai prisidedanti prie programos įgyvendinimo ir atliekanti Aprašo VIII skyriuje jai nustatytas funkcijas.

2.9.    EEE ir (ar) Norvegijos finansinių mechanizmų programos sutartis (toliau – programos sutartis) – nacionalinės EEE ir Norvegijos finansinių mechanizmų programų koordinavimo institucijos, Norvegijos Karalystės užsienio reikalų ministerijos (kai skiriamos Norvegijos finansinio mechanizmo lėšos) ir (ar) EEE finansinio mechanizmo komiteto (kai skiriamos EEE finansinio mechanizmo lėšos) sudaroma sutartis, kurioje nustatomos programos įgyvendinimo sąlygos ir terminai, sutartį sudariusių šalių įsipareigojimai ir teisės.

2.10.    EEE ir (ar) Norvegijos finansinių mechanizmų programos valdymas (toliau – programos valdymas) – programos operatoriaus ir programos partnerio (-ių) veikla, vykdoma įgyvendinant jiems priskirtas programos operatoriaus pareigas, nustatytas EEE finansinio mechanizmo įgyvendinimo reglamente ir Norvegijos finansinio mechanizmo įgyvendinimo reglamente, susitarimo memorandumuose ir Apraše.

2.11.    EEE ir (ar) Norvegijos finansinių mechanizmų programos valdymo ir kontrolės sistema (toliau – programos VKS) – programos operatoriaus ir programos partnerio (-ių) atliekamų funkcijų ir procedūrų, užtikrinančių tinkamą programos įgyvendinimą, visuma.

2.12.    EEE ir (ar) Norvegijos finansinių mechanizmų programos valdymo lėšos (toliau – programos valdymo lėšos) – programos biudžete šios programos operatoriui ir programos partneriui (-iams) nustatyta mechanizmų lėšų dalis ir bendrojo finansavimo lėšų dalis, skiriamos programai valdyti.

2.13.    EEE ir (ar) Norvegijos finansinių mechanizmų projektas (toliau – projektas) – visuma ekonomiškai nedalomų nustatytoms funkcijoms atlikti skirtų veiklų, kuriomis siekiama ekonominių ir socialinių EEE ir (ar) Norvegijos finansinių mechanizmų tikslų ir kurioms nustatomas tam tikras biudžetas ir įgyvendinimo laikotarpis.

2.14.    EEE ir (ar) Norvegijos finansinių mechanizmų projekto įgyvendinimo sutartis (toliau – projekto įgyvendinimo sutartis) programos operatoriaus ir projekto vykdytojo sudaroma sutartis, kurioje nustatomos projekto įgyvendinimo sąlygos ir terminai, sutartį sudariusių šalių įsipareigojimai ir teisės.

2.15.    EEE ir Norvegijos finansinių mechanizmų audito institucija (toliau – audito institucija) – funkciškai nuo nacionalinės EEE ir Norvegijos finansinių mechanizmų programų koordinavimo institucijos, EEE ir Norvegijos finansinių mechanizmų tvirtinančiosios institucijos, programų operatorių ir partnerių nepriklausoma institucija, atsakinga už EEE ir Norvegijos finansinių mechanizmų valdymo ir kontrolės sistemos ir programų VKS audito atlikimą ir atliekanti Aprašo V skyriuje jai nustatytas funkcijas.

2.16EEE ir Norvegijos finansinių mechanizmų dvišalio bendradarbiavimo fondo administratorius (toliau – Dvišalio bendradarbiavimo fondo administratorius) – įstaiga, kuriai nacionalinė EEE ir Norvegijos finansinių mechanizmų programų koordinavimo institucija yra perdavusi EEE ir Norvegijos finansinių mechanizmų dvišalio bendradarbiavimo fondo (toliau – Dvišalio bendradarbiavimo fondas) įgyvendinimo funkcijas, apimančias dvišalių santykių stiprinimą ir bendradarbiavimo veiklų vykdymą, kvietimų įgyvendinti Dvišalio bendradarbiavimo fondo projektus organizavimą, Dvišalio bendradarbiavimo fondo projektų ir (arba) iniciatyvų įgyvendinimą ir kitų funkcijų, nurodytų 2014–2021 m. Europos ekonominės erdvės ir Norvegijos finansinių mechanizmų dvišalio bendradarbiavimo fondo finansavimo ir administravimo taisyklėse, tvirtinamose Lietuvos Respublikos finansų ministro, vykdymą.

2.17EEE ir Norvegijos finansinių mechanizmų informacinė sistema (NORIS) – bendra visų programų, Dvišalio bendradarbiavimo fondo ir EEE ir (ar) Norvegijos finansinių mechanizmų techninės paramos (toliau – techninė parama) lėšų administravimo ir procesų automatizavimo informacinė sistema.

2.18EEE ir Norvegijos finansinių mechanizmų pažeidimų kontrolės institucija (angl. Irregularities Authority) (toliau – pažeidimų kontrolės institucija) – institucija, atsakinga už pranešimų apie pažeidimus parengimą ir pateikimą Norvegijos Karalystės užsienio reikalų ministerijai ir EEE finansinio mechanizmo komitetui ir atliekanti Aprašo VI skyriuje jai nustatytas funkcijas.

2.19EEE ir Norvegijos finansinių mechanizmų tvirtinančioji institucija (toliau – tvirtinančioji institucija) – funkciškai nuo audito institucijos, programų operatorių ir partnerių nepriklausoma institucija, atsakinga už EEE ir Norvegijos finansinių mechanizmų įgyvendinimo finansinės informacijos patvirtinimą ir atliekanti Aprašo III skyriuje jai nustatytas funkcijas. 

2.20EEE ir Norvegijos finansinių mechanizmų valdymo ir kontrolės sistema (toliau – mechanizmų VKS) – nacionalinės EEE ir Norvegijos finansinių mechanizmų programų koordinavimo institucijos, tvirtinančiosios institucijos, mokėjimo institucijos, audito institucijos, pažeidimų kontrolės institucijos ir kitų nacionalinių institucijų, atsakingų už EEE ir (ar) Norvegijos finansinių mechanizmų valdymą ir kontrolę, atliekamų funkcijų ir procedūrų, užtikrinančių tinkamą EEE ir Norvegijos finansinių mechanizmų įgyvendinimą, visuma.

2.21Jungtinis EEE ir Norvegijos finansinių mechanizmų dvišalio bendradarbiavimo fondo komitetas (toliau – Jungtinis Dvišalio bendradarbiavimo fondo komitetas) – dvišalių interesų klausimams aptarti įsteigtas komitetas, priimantis sprendimus dėl Dvišalio bendradarbiavimo fondo lėšų naudojimo ir stebintis dvišalių santykių stiprinimo pažangą.

2.22Nacionalinė EEE ir Norvegijos finansinių mechanizmų programų koordinavimo institucija (toliau – koordinavimo institucija) – institucija, atsakinga už EEE ir Norvegijos finansinių mechanizmų tikslų pasiekimą ir susitarimo memorandumų įgyvendinimą ir atliekanti Aprašo II skyriuje jai nustatytas funkcijas.

2.23.  Kitos Apraše vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos EEE ir Norvegijos finansinių mechanizmų įgyvendinimo reglamentuose ir kituose EEE ir Norvegijos finansinių mechanizmų įgyvendinimą reglamentuojančiuose teisės aktuose.

 

II SKYRIUS

KOORDINAVIMO INSTITUCIJOS FUNKCIJOS IR TEISĖS

 

3.    Koordinavimo institucija yra Lietuvos Respublikos finansų ministerijos (toliau – Finansų ministerija) Investicijų departamentas (toliau – Investicijų departamentas), kuris dalį koordinavimo institucijos funkcijų perduoda Finansų ministerijos Finansų politikos departamentui (toliau – Finansų politikos departamentas), Finansų ministerijos Komunikacijos skyriui (toliau – Komunikacijos skyrius) ir viešajai įstaigai Centrinei projektų valdymo agentūrai (toliau – CPVA). 

4.    Koordinavimo institucija atlieka šias funkcijas:

4.1.    koordinuoja programų koncepcijų aprašų rengimą, prireikus – jų keitimą, teikimą, derinimą su Norvegijos Karalystės užsienio reikalų ministerija ir (ar) EEE finansinio mechanizmo komitetu;

4.2.    rengia ir suderina su programos operatoriumi ir (ar) programos partneriu (-iais), ir (ar) kitomis suinteresuotomis institucijomis programos sutarties, EEE ir Norvegijos finansinių mechanizmų techninės paramos sutarties (toliau – techninės paramos sutartis) ir EEE ir Norvegijos finansinių mechanizmų sutarties dėl Dvišalio bendradarbiavimo fondo (toliau – sutartis dėl Dvišalio bendradarbiavimo fondo) projektus;

4.3.    sudaro programų sutartis, techninės paramos sutartį ir sutartį dėl Dvišalio bendradarbiavimo fondo, rengia jų keitimus;

4.4.    koordinuoja programų įgyvendinimą ir prižiūri, kad programos būtų įgyvendinamos laikantis Lietuvos Respublikos ir Europos Sąjungos teisės aktų, EEE ir Norvegijos finansinių mechanizmų įgyvendinimo reglamentų, susitarimo memorandumų, programų sutarčių ir programų įgyvendinimo sutarčių nuostatų, tinkamai ir laiku;

4.5.    kuria mechanizmų VKS ir programų VKS, prižiūri jų veikimą ir tobulina jas:

4.5.1.   rengia EEE ir Norvegijos finansinių mechanizmų ir programų įgyvendinimą bei mechanizmų VKS ir programų VKS reglamentuojančius teisės aktus ir jų pakeitimus bei teikia paaiškinimus dėl jų taikymo;

4.5.2.   rengia mechanizmų VKS aprašymą ir teikia jį kartu su audito institucijos atlikto mechanizmų VKS audito ataskaita bei nuomone Norvegijos Karalystės užsienio reikalų ministerijai ir EEE finansinio mechanizmo komitetui;

4.5.3.   tvirtina programos operatoriaus kartu su programos partneriu (-iais) parengtą ir koordinavimo institucijai kartu su audito institucijos atlikto programos VKS audito ataskaita bei nuomone pateiktą programos VKS aprašymą;

4.5.4.   teikia Norvegijos Karalystės užsienio reikalų ministerijai ir (ar) EEE finansinio mechanizmo komitetui jų prašomą informaciją ir dokumentus apie mechanizmų VKS ir programų VKS, jų veikimą ir pakeitimus;

4.5.5.   koordinuoja ir pagal kompetenciją organizuoja mechanizmų VKS ir programų VKS trūkumų šalinimą ir šių sistemų tobulinimą, atsižvelgdama į EEE ir Norvegijos finansinių mechanizmų ir programų įgyvendinimo metu nustatytus trūkumus ir kompetentingų institucijų rekomendacijas;

4.6.    rengia programos įgyvendinimo sutarčių projektus ir suderina juos su programos operatoriumi bei programos partneriu (-iais);

4.7.    sudaro programos įgyvendinimo sutartis ir jų keitimus ir apie tai informuoja Norvegijos Karalystės užsienio reikalų ministeriją arba EEE finansinio mechanizmo komitetą;

4.8.    dalyvauja stebėtojo teisėmis bendradarbiavimo komitetuose ir programų komitetuose;

4.9.    analizuoja mechanizmų lėšų ir bendrojo finansavimo lėšų poreikį, jį apibendrina ir rengia Finansų ministerijos departamentui, atsakingam už Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto sudarymą ir planavimą, pasiūlymus dėl mechanizmų lėšų ir bendrojo finansavimo lėšų iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto EEE ir Norvegijos finansinių mechanizmų įgyvendinimui finansuoti poreikio;

4.10paskirsto programų valdymo lėšas tarp programų operatorių ir programų partnerių, atsižvelgdama į programų įgyvendinimo veiklų apimtis;

4.11.  koordinuoja techninės paramos panaudojimą;

4.12.  koordinuoja Dvišalio bendradarbiavimo fondo administravimą:

4.12.1.   užtikrina Jungtinio Dvišalio bendradarbiavimo fondo komiteto sudarymą ir organizuoja jo veiklą;

4.12.2.   užtikrina Dvišalio bendradarbiavimo fondo veiklos plano parengimą, suderinimą su suinteresuotomis institucijomis, pateikimą Jungtinio Dvišalio bendradarbiavimo fondo komitetui tvirtinti ir jo įgyvendinimą;

4.13.  dalyvauja CPVA kuriant ir plėtojant NORIS;

4.14.  apie įtariamus pažeidimus praneša programos operatoriui (dėl projektų lėšų, Dvišalio bendradarbiavimo fondo projektų, kai jie įgyvendinami pagal programą, lėšų), pažeidimų kontrolės institucijai (dėl techninės paramos lėšų, programos valdymo lėšų ir dėl Dvišalio bendradarbiavimo fondo iniciatyvų lėšų) ir (arba) Dvišalio bendradarbiavimo fondo administratoriui (dėl Dvišalio bendradarbiavimo fondo projektų, įgyvendinamų ne pagal programą, lėšų), o jeigu pažeidimas gali būti susijęs su nusikalstama veika, apie tai taip pat informuoja Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybą prie Vidaus reikalų ministerijos (toliau – FNTT) arba, kai įtariama korupcinio pobūdžio nusikalstama veika, – Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybą (toliau – STT);

4.15.  atsiskaito Norvegijos Karalystės užsienio reikalų ministerijai ir (ar) EEE finansinio mechanizmo komitetui už EEE ir Norvegijos finansinių mechanizmų įgyvendinimą Lietuvoje, rengia ir teikia šioms institucijoms metines ir galutinę strategines ataskaitas;

4.16rengia ir suderina su programų operatoriais, programų partneriais, Norvegijos Karalystės užsienio reikalų ministerija ir EEE finansinio mechanizmo komitetu EEE ir Norvegijos finansinių mechanizmų komunikacijos strategiją (toliau – Komunikacijos strategija) bei koordinuoja jos įgyvendinimą;

4.17.  koordinuoja ir prižiūri programų operatorių komunikacijos ir informavimo apie EEE ir Norvegijos finansinius mechanizmus (toliau – komunikacija ir informavimas) veiksmus;

4.18.  užtikrina, kad apie EEE ir Norvegijos finansinius mechanizmus būtų informuojama EEE ir Norvegijos finansinių mechanizmų interneto svetainėje (toliau – mechanizmų svetainė);

4.19.  organizuoja metinius susitikimus su Norvegijos Karalystės užsienio reikalų ministerija ir EEE finansinio mechanizmo komitetu ir apsilankymus projektų įgyvendinimo vietose;

4.20.  organizuoja Norvegijos Karalystės užsienio reikalų ministerijos, EEE finansinio mechanizmo komiteto, Norvegijos Karalystės generalinio auditoriaus biuro ir Europos laisvosios prekybos asociacijos auditorių valdybos prašymu auditus ir dalyvauja juos atliekant;

4.21.  organizuoja mechanizmų lėšų teikimo užbaigimo procesą;

4.22.  prižiūri, kad CPVA tinkamai atliktų jai priskirtas koordinavimo institucijos funkcijas, susijusias su techninės paramos lėšų administravimu, Dvišalio bendradarbiavimo fondo administravimu, NORIS sukūrimu, jos veiklos užtikrinimu, plėtojimu ir priežiūra, mechanizmų svetainės sukūrimu, jos veiklos užtikrinimu, plėtojimu ir priežiūra;

4.23.  atlieka kitas teisės aktais koordinavimo institucijai priskirtas funkcijas.

5.    Koordinavimo institucija turi teisę:

5.1.    prašyti programų operatoriaus ir (arba) programos partnerio (-ių), ir (arba) CPVA suderinti su koordinavimo institucija savo rengiamus dokumentus, reglamentuojančius EEE ir (ar) Norvegijos finansinių mechanizmų įgyvendinimą;

5.2.    gauti iš institucijų, atsakingų už EEE ir (ar) Norvegijos finansinių mechanizmų valdymą ir kontrolę, ir projektų vykdytojų su EEE ir Norvegijos finansinių mechanizmų įgyvendinimu susijusią informaciją, kurios reikia jos funkcijoms atlikti;

5.3.    tikrinti projektus jų administravimo ir įgyvendinimo vietose;

5.4.    laikinai, kol bus pašalinti koordinavimo institucijos, tvirtinančiosios institucijos, pažeidimų kontrolės institucijos ar audito institucijos programos operatoriui, programos partneriui (-iams) ar projektų vykdytojams nurodyti trūkumai, imtis veiksmų, reikalingų mokėjimams programos operatoriui, programos partneriui (-iams) ir projektų vykdytojams stabdyti;

5.5.    inicijuoti komisijų ir darbo grupių sudarymą.

6.    Komunikacijos skyrius užtikrina EEE ir Norvegijos finansinių mechanizmų įgyvendinimo reglamentuose šių koordinavimo institucijai priskirtų funkcijų, susijusių su komunikacija ir informavimu, įgyvendinimą:

6.1.    įgyvendina Komunikacijos strategijoje numatytas komunikacijos ir informavimo veiklas;

6.2.    dalyvauja CPVA kuriant ir plėtojant mechanizmų svetainę;

6.3.    rengia ir teikia koordinavimo institucijai visą savo kompetencijos informaciją, reikalingą atsiskaitant Norvegijos Karalystės užsienio reikalų ministerijai ir (ar) EEE finansinio mechanizmo komitetui už EEE ir Norvegijos finansinių mechanizmų įgyvendinimą Lietuvoje;

6.4.    teikia informaciją koordinavimo institucijai dėl jos perduotų funkcijų įgyvendinimo.

7.    Komunikacijos skyrius, atlikdamas komunikacijos ir informavimo funkcijas, turi teisę:

7.1.    gauti iš institucijų, atsakingų už EEE ir (ar) Norvegijos finansinių mechanizmų valdymą ir kontrolę, ir projektų vykdytojų su EEE ir Norvegijos finansinių mechanizmų įgyvendinimu susijusią informaciją, kurios reikia jo funkcijoms atlikti;

7.2.    inicijuoti komisijų ir darbo grupių sudarymą.

8.    Finansų politikos departamentas užtikrina EEE ir Norvegijos finansinių mechanizmų įgyvendinimo reglamentuose šių koordinavimo institucijai priskirtų funkcijų, susijusių su vertinimu, įgyvendinimą:

8.1.    dalyvauja koordinavimo institucijai rengiant EEE ir Norvegijos finansinių mechanizmų įgyvendinimą bei mechanizmų VKS ir programų VKS reglamentuojančius teisės aktus, mechanizmų VKS aprašymą;

8.2.    rengia ir suderina su koordinavimo institucija, programų operatoriais, programų partneriais, kitomis suinteresuotomis institucijomis programų vertinimo planą bei užtikrina jo įgyvendinimą;

8.3.    teikia koordinavimo institucijai programų vertinimo rezultatus, reikalingus atsiskaitant Norvegijos Karalystės užsienio reikalų ministerijai ir (ar) EEE finansinio mechanizmo komitetui už EEE ir Norvegijos finansinių mechanizmų įgyvendinimą Lietuvoje;

8.4.    teikia informaciją koordinavimo institucijai dėl jos perduotų funkcijų įgyvendinimo;

8.5.    atlieka kitas Finansų politikos departamentui teisės aktuose priskirtas funkcijas, susijusias su programų vertinimu.

9.    Finansų politikos departamentas turi teisę:

9.1.    gauti iš institucijų, atsakingų už EEE ir (ar) Norvegijos finansinių mechanizmų valdymą ir kontrolę, ir projektų vykdytojų su EEE ir Norvegijos finansinių mechanizmų įgyvendinimu susijusią informaciją, kurios reikia jo funkcijoms atlikti;

9.2.    inicijuoti komisijų ir darbo grupių sudarymą.

10.     CPVA užtikrina šių EEE ir Norvegijos finansinių mechanizmų įgyvendinimo reglamentuose koordinavimo institucijai priskirtų funkcijų įgyvendinimą:

10.1kuria mechanizmų svetainę, užtikrina jos veikimą, plėtojimą ir priežiūrą, parengia ir, suderinusi su Finansų ministerija, programų operatoriais ir programų partneriais, tvirtina 2014–2021 m. Europos ekonominės erdvės ir Norvegijos finansinių mechanizmų interneto svetainės administravimo taisykles;

10.2kuria NORIS, užtikrina jos veikimą, plėtojimą ir priežiūrą, rengia ir, suderinusi su Finansų ministerija, programų operatoriais ir programų partneriais, tvirtina 2014–2021 m. Europos ekonominės erdvės ir Norvegijos finansinių mechanizmų informacinės sistemos naudojimo taisykles ir 2014–2021 m. Europos ekonominės erdvės ir Norvegijos finansinių mechanizmų projektų duomenų mainų svetainės naudojimo taisykles;

10.3 atlieka Dvišalio bendradarbiavimo fondo administratoriaus funkcijas, numatytas 2014–2021 m. Europos ekonominės erdvės ir Norvegijos finansinių mechanizmų dvišalio bendradarbiavimo fondo finansavimo ir administravimo taisyklėse, tvirtinamose finansų ministro;

10.4atlieka 2014–2021 m. Europos ekonominės erdvės ir Norvegijos finansinių mechanizmų techninės paramos lėšų naudojimo taisyklėse, tvirtinamose finansų ministro, jai nustatytas funkcijas;

10.5rengia ir, suderinusi su Finansų ministerija ir programų operatoriais, tvirtina 2014–2021 m. Europos ekonominės erdvės ir Norvegijos finansinių mechanizmų pirkimų priežiūros aprašą.

11.     CPVA turi teisę gauti iš institucijų, atsakingų už EEE ir (ar) Norvegijos finansinių mechanizmų valdymą ir kontrolę, ir projektų vykdytojų su EEE ir Norvegijos finansinių mechanizmų įgyvendinimu susijusią informaciją, kurios reikia jos funkcijoms atlikti.

 

III SKYRIUS

TVIRTINANČIOSIOS INSTITUCIJOS FUNKCIJOS IR TEISĖS

 

12.     Tvirtinančioji institucija – Finansų ministerijos Išlaidų investicijoms deklaravimo departamentas – atlieka šias funkcijas:

12.1.  dalyvauja koordinavimo institucijai kuriant mechanizmų VKS ir programų VKS, rengiant EEE ir Norvegijos finansinių mechanizmų įgyvendinimą bei mechanizmų VKS ir programų VKS reglamentuojančius teisės aktus, mechanizmų VKS aprašymą ir teikia koordinavimo institucijai pasiūlymus dėl jų keitimo;

12.2.  teikia paaiškinimus dėl EEE ir Norvegijos finansinių mechanizmų įgyvendinimo bei mechanizmų VKS ir programų VKS reglamentuojančių teisės aktų taikymo;

12.3.  tikrina ir tvirtina programos operatorių ir CPVA (dėl techninės paramos lėšų ir Dvišalio bendradarbiavimo fondo lėšų) parengtas tarpines finansines ataskaitas ir teikia jas Norvegijos Karalystės užsienio reikalų ministerijai ir (ar) EEE finansinio mechanizmo komitetui;

12.4.  rengia ir teikia Norvegijos Karalystės užsienio reikalų ministerijai ir (ar) EEE finansinio mechanizmo komitetui tikėtinų tarpinių mokėjimų pagal teikiamas tarpines finansines ataskaitas sumų prognozes;

12.5.  gavusi iš programos operatorių galutines programų įgyvendinimo ataskaitas ir jų finansinius priedus arba iš CPVA (dėl techninės paramos lėšų ir Dvišalio bendradarbiavimo fondo lėšų) galutinę techninės paramos įgyvendinimo ataskaitą ir jos finansinį priedą, galutinę Dvišalio bendradarbiavimo fondo finansinę ataskaitą, tikrina ir tvirtina pateiktų galutinių programų įgyvendinimo ataskaitų arba galutinės techninės paramos įgyvendinimo ataskaitos finansinius priedus ir galutinę Dvišalio bendradarbiavimo fondo finansinę ataskaitą ir teikia patvirtintas ataskaitas Norvegijos Karalystės užsienio reikalų ministerijai ir (ar) EEE finansinio mechanizmo komitetui;

12.6.  EEE ir Norvegijos mechanizmų įgyvendinimo reglamentų 9.7 straipsniuose nurodyta tvarka deklaruoja mechanizmų lėšoms atidarytose valstybės iždo sąskaitose sukauptas palūkanas;

12.7.  apie įtariamus pažeidimus praneša programos operatoriui (dėl projektų lėšų, Dvišalio bendradarbiavimo fondo projektų, kai jie įgyvendinami pagal programą, lėšų), pažeidimų kontrolės institucijai (dėl techninės paramos lėšų, programos valdymo lėšų ir dėl Dvišalio bendradarbiavimo fondo iniciatyvų lėšų) ir (arba) Dvišalio bendradarbiavimo fondo administratoriui (dėl Dvišalio bendradarbiavimo fondo projektų, įgyvendinamų ne pagal programą, lėšų);

12.8.  dalyvauja CPVA kuriant ir plėtojant NORIS;

12.9.  dalyvauja koordinavimo institucijai organizuojant Norvegijos Karalystės užsienio reikalų ministerijos ir EEE finansinio mechanizmo komiteto, Norvegijos Karalystės generalinio auditoriaus biuro ir Europos laisvosios prekybos asociacijos auditorių valdybos auditus;

12.10rengia ir teikia koordinavimo institucijai visą savo kompetencijos informaciją, reikalingą atsiskaitant Norvegijos Karalystės užsienio reikalų ministerijai ir (ar) EEE finansinio mechanizmo komitetui už EEE ir Norvegijos finansinių mechanizmų įgyvendinimą Lietuvoje;

12.11.  dalyvauja koordinavimo institucijai organizuojant mechanizmų lėšų teikimo užbaigimo procesą;

12.12.  atlieka kitas teisės aktais tvirtinančiajai institucijai priskirtas funkcijas.

13.     Tvirtinančioji institucija turi teisę:

13.1.  atlikti programų operatorių, programų partnerių, koordinavimo institucijos ir CPVA, kai ji vykdo koordinavimo institucijos priskirtas funkcijas, patikrinimus, susijusius su mechanizmų lėšų ir bendrojo finansavimo lėšų panaudojimu;

13.2.  tikrinti projektus jų įgyvendinimo arba administravimo vietose;

13.3gauti iš institucijų, atsakingų už EEE ir (ar) Norvegijos finansinių mechanizmų valdymą ir kontrolę, ir projektų vykdytojų su EEE ir Norvegijos finansinių mechanizmų įgyvendinimu susijusią informaciją, kurios reikia jos funkcijoms atlikti.

 

IV skyrius

MOKĖJIMO INSTITUCIJOS FUNKCIJOS IR TEISĖS

 

14.     Mokėjimo institucija – Finansų ministerijos Valstybės iždo departamentas – atlieka šias funkcijas:

14.1.  dalyvauja koordinavimo institucijai kuriant mechanizmų VKS ir programų VKS, rengiant EEE ir Norvegijos finansinių mechanizmų įgyvendinimą bei mechanizmų VKS ir programų VKS reglamentuojančius teisės aktus, mechanizmų VKS aprašymą ir teikia koordinavimo institucijai pasiūlymus dėl jų keitimo;

14.2.  atidaro atskiras valstybės iždo sąskaitas mechanizmų lėšoms ir tvarko jose esančias lėšas;

14.3.  tikrina pateiktas mokėjimo paraiškas valstybės iždui dėl mechanizmų lėšų ir bendrojo finansavimo lėšų išmokėjimo (toliau – mokėjimo paraiška valstybės iždui) ir išmoka lėšų gavėjams mechanizmų lėšas ir bendrojo finansavimo lėšas, vadovaudamasi Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų sudarymo ir vykdymo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. gegužės 14 d. nutarimu Nr. 543 „Dėl Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų sudarymo ir vykdymo taisyklių patvirtinimo“, ir Valstybės biudžeto lėšų išdavimo iš valstybės iždo sąskaitos taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos finansų ministro 2000 m. liepos 21 d. įsakymu Nr. 195 „Dėl Valstybės biudžeto lėšų išdavimo iš valstybės iždo sąskaitos taisyklių patvirtinimo“;

14.4.  teikia tvirtinančiajai institucijai informaciją apie gautas mechanizmų lėšas ir apie valstybės iždo sąskaitose mechanizmų lėšoms sukauptas palūkanas;

14.5.  apie įtariamus pažeidimus praneša programos operatoriui (dėl projektų lėšų, Dvišalio bendradarbiavimo fondo projektų, kai jie įgyvendinami pagal programą, lėšų), pažeidimų kontrolės institucijai (dėl techninės paramos lėšų, programos valdymo lėšų ir Dvišalio bendradarbiavimo fondo iniciatyvų lėšų) ir (arba) Dvišalio bendradarbiavimo fondo administratoriui (dėl Dvišalio bendradarbiavimo fondo projektų, įgyvendinamų ne pagal programą, lėšų);

14.6.  perveda Norvegijos Karalystės užsienio reikalų ministerijai ir (ar) EEE finansinio mechanizmo komitetui nepanaudotas, netinkamomis finansuoti pripažintas, išieškotas mechanizmų lėšas, jei to reikalaujama pagal teisės aktus, į jų nurodytą sąskaitą;

14.7.  tvarko mechanizmų lėšų ir bendrojo finansavimo lėšų apskaitą pagal viešojo sektoriaus apskaitos ir finansinės atskaitomybės standartus, patvirtintus finansų ministro, bei registruoja duomenis valstybės biudžeto vykdymo ataskaitų rinkiniui parengti;

14.8rengia ir teikia koordinavimo institucijai visą savo kompetencijos informaciją, reikalingą atsiskaitant Norvegijos Karalystės užsienio reikalų ministerijai ir (ar) EEE finansinio mechanizmo komitetui už EEE ir Norvegijos finansinių mechanizmų įgyvendinimą Lietuvoje;

14.9.  dalyvauja koordinavimo institucijai organizuojant mechanizmų lėšų teikimo užbaigimo procesą;

14.10.  atlieka kitas teisės aktais mokėjimo institucijai priskirtas funkcijas.

15.     Mokėjimo institucija turi teisę gauti iš institucijų, atsakingų už EEE ir (ar) Norvegijos finansinių mechanizmų valdymą ir kontrolę, ir projektų vykdytojų su EEE ir Norvegijos finansinių mechanizmų įgyvendinimu susijusią informaciją, kurios reikia jos funkcijoms atlikti.

 

V SKYRIUS

AUDITO INSTITUCIJOS FUNKCIJOS IR TEISĖS

 

16.     Audito institucija – Finansų ministerijos Vidaus audito skyrius – atlieka šias funkcijas:

16.1.  užtikrina, kad būtų atliktas mechanizmų VKS ir programų VKS auditas, parengtos ir koordinavimo institucijai ir (ar) programų operatoriams pateiktos mechanizmų VKS ir programų VKS audito ataskaitos (toliau kartu – audito ataskaitos) ir nuomonės;

16.2.  užtikrina, kad būtų atliktas auditas – mechanizmų VKS ir programų VKS veikimo efektyvumo ir (ar) deklaruotų tinkamų finansuoti bei įtrauktų į tarpines finansines ataskaitas ir galutinės EEE ir (ar) Norvegijos finansinių mechanizmų programos įgyvendinimo ataskaitos finansinį priedą išlaidų tikrinimai;

16.3.  rengia ir teikia Norvegijos Karalystės užsienio reikalų ministerijai ir (ar) EEE finansinio mechanizmo komitetui audito strategiją ir metinius auditų planus, siekdama užtikrinti, kad būtų atliktas ne mažiau kaip vienas kiekvienos programos auditas;

16.4.  užtikrina, kad būtų tinkamai audito strategijoje bei metiniuose auditų planuose nustatytais terminais atliekami auditai, atitinkantys tarptautinius audito standartus;

16.5.  atlieka audito ataskaitose pateiktų rekomendacijų pažangos stebėjimo priežiūrą ir teikia suinteresuotoms institucijoms, atsakingoms už EEE ir (ar) Norvegijos finansinių mechanizmų valdymą ir kontrolę, Norvegijos Karalystės užsienio reikalų ministerijai ir EEE finansinio mechanizmo komitetui informaciją apie rekomendacijų įgyvendinimą;

16.6.  rengia metines ir galutinę audito ataskaitas ir teikia jas suinteresuotoms institucijoms, atsakingoms už EEE ir (ar) Norvegijos finansinių mechanizmų valdymą ir kontrolę, Norvegijos Karalystės užsienio reikalų ministerijai ir EEE finansinio mechanizmo komitetui;

16.7.  analizuoja Norvegijos Karalystės generalinio auditoriaus biuro ir Europos laisvosios prekybos asociacijos auditorių valdybos programų ir (ar) projektų auditų bei mechanizmų VKS ir programų VKS patikrinimų, Norvegijos Karalystės užsienio reikalų ministerijos ir EEE finansinio mechanizmo komiteto audito ataskaitose pateiktas rekomendacijas dėl mechanizmų VKS ir programų VKS tobulinimo ir teikia koordinavimo institucijai ir (ar) programų operatoriams pasiūlymus dėl jų įgyvendinimo;

16.8.  dalyvauja organizuojant Norvegijos Karalystės užsienio reikalų ministerijos ir EEE finansinio mechanizmo komiteto auditus, Norvegijos Karalystės generalinio auditoriaus biuro ir Europos laisvosios prekybos asociacijos auditorių valdybos programų ir (ar) projektų auditus;

16.9.  rengia deklaraciją, baigus teikti mechanizmų lėšas, ir teikia ją Norvegijos Karalystės užsienio reikalų ministerijai ar EEE finansinio mechanizmo komitetui;

16.10.  teikia koordinavimo institucijai pasiūlymus dėl mechanizmų VKS ir programų VKS tobulinimo;

16.11.  apie įtariamus pažeidimus praneša programos operatoriui (dėl projektų lėšų, Dvišalio bendradarbiavimo fondo projektų, kai jie įgyvendinami pagal programą, lėšų), pažeidimų kontrolės institucijai (dėl techninės paramos lėšų, programos valdymo lėšų ir dėl Dvišalio bendradarbiavimo fondo iniciatyvų lėšų) ir (arba) Dvišalio bendradarbiavimo fondo administratoriui (dėl Dvišalio bendradarbiavimo fondo projektų, įgyvendinamų ne pagal programą, lėšų);

16.12.  prireikus teikia informaciją, susijusią su auditų atlikimu, institucijoms, atsakingoms už EEE ir (ar) Norvegijos finansinių mechanizmų valdymą ir kontrolę;

16.13rengia ir teikia koordinavimo institucijai visą savo kompetencijos informaciją, reikalingą atsiskaitant Norvegijos Karalystės užsienio reikalų ministerijai ir (ar) EEE finansinio mechanizmo komitetui už EEE ir Norvegijos finansinių mechanizmų įgyvendinimą Lietuvoje;

16.14.  dalyvauja koordinavimo institucijai organizuojant mechanizmų lėšų teikimo užbaigimo procesą;

16.15.  atlieka kitas teisės aktais audito institucijai priskirtas funkcijas.

17Audito institucija turi teisę gauti iš institucijų, atsakingų už EEE ir (ar) Norvegijos finansinių mechanizmų valdymą ir kontrolę, ir projektų vykdytojų su EEE ir Norvegijos finansinių mechanizmų įgyvendinimu susijusią informaciją, kurios reikia jos funkcijoms atlikti.

 

VI SKYRIUS

PAŽEIDIMŲ KONTROLĖS INSTITUCIJOS FUNKCIJOS IR TEISĖS

 

18.     Pažeidimų kontrolės institucija – Finansų ministerijos Išlaidų investicijoms deklaravimo departamentas – atlieka šias funkcijas:

18.1dalyvauja koordinavimo institucijai kuriant mechanizmų VKS ir programų VKS, rengiant EEE ir Norvegijos finansinių mechanizmų įgyvendinimą bei mechanizmų VKS ir programų VKS reglamentuojančius teisės aktus, mechanizmų VKS aprašymą ir teikia koordinavimo institucijai pasiūlymus dėl jų keitimo;

18.2.  EEE ir Norvegijos finansinių mechanizmų įgyvendinimo reglamentuose nustatytais atvejais informuoja Norvegijos Karalystės užsienio reikalų ministeriją ir (ar) EEE finansinio mechanizmo komitetą apie pažeidimus;

18.3.  teikia paaiškinimus dėl EEE ir Norvegijos finansinių mechanizmų įgyvendinimą bei mechanizmų VKS ir programų VKS reglamentuojančių teisės aktų taikymo;

18.4.  dalyvauja koordinavimo institucijai organizuojant Norvegijos Karalystės užsienio reikalų ministerijos, EEE finansinio mechanizmo komiteto, Norvegijos Karalystės generalinio auditoriaus biuro ir Europos laisvosios prekybos asociacijos auditorių valdybos auditus;

18.5.  dalyvauja CPVA kuriant ir plėtojant NORIS;

18.6rengia ir teikia koordinavimo institucijai visą savo kompetencijos informaciją, reikalingą atsiskaitant Norvegijos Karalystės užsienio reikalų ministerijai ir (ar) EEE finansinio mechanizmo komitetui už EEE ir Norvegijos finansinių mechanizmų įgyvendinimą Lietuvoje;

18.7.  atlieka pažeidimų, susijusių su techninės paramos, programos valdymo ir Dvišalio bendradarbiavimo fondo iniciatyvų lėšų panaudojimu ir (ar) gauta informacija iš institucijų, atsakingų už EEE ir (ar) Norvegijos finansinių mechanizmų valdymą ir kontrolę, ir trečiųjų asmenų dėl kitų įtariamų pažeidimų, tyrimus, jei pažeidimų tyrimai neatlikti išorės audito paslaugų teikėjo, taip pat informacijos, susijusios su grąžintinomis lėšomis, nustatytomis išorės audito paslaugų teikėjui audituojant išlaidas, vertinimą ir priima sprendimus dėl pažeidimų ir (ar) lėšų grąžinimo, ir apie priimtus sprendimus informuoja išorės audito paslaugos teikėją ir susijusias institucijas;

18.8.  jeigu pažeidimas gali būti susijęs su nusikalstama veika, apie tai informuoja FNTT arba, kai įtariama korupcinio pobūdžio nusikalstama veika, STT;

18.9.  dalyvauja koordinavimo institucijai organizuojant mechanizmų lėšų teikimo užbaigimo procesą;

18.10.  atlieka kitas teisės aktais pažeidimų kontrolės institucijai priskirtas funkcijas.

19.     Pažeidimų kontrolės institucija turi teisę:

19.1.  atlikti programos operatorių ir CPVA, kai ji vykdo koordinavimo institucijos priskirtas funkcijas, patikrinimus, susijusius su pažeidimų administravimu;

19.2.  gauti iš institucijų, atsakingų už EEE ir (ar) Norvegijos finansinių mechanizmų valdymą ir kontrolę, projektų vykdytojų su EEE ir Norvegijos finansinių mechanizmų įgyvendinimu susijusią informaciją, kurios reikia jos funkcijoms atlikti.

 

VII SKYRIUS

PROGRAMOS OPERATORIAUS FUNKCIJOS IR TEISĖS

 

20.     Programos operatorius atlieka šias funkcijas:

20.1.  dalyvauja koordinavimo institucijai kuriant mechanizmų VKS ir programų VKS, rengiant EEE ir Norvegijos finansinių mechanizmų įgyvendinimą bei mechanizmų VKS ir programų VKS reglamentuojančius teisės aktus, Komunikacijos strategiją ir teikia koordinavimo institucijai pasiūlymus dėl jų keitimo;

20.2.  rengia programos VKS aprašymą, kurį kartu su audito institucijos atlikto programos VKS audito ataskaita ir nuomone teikia koordinavimo institucijai tvirtinti;

20.3.  organizuoja programos koncepcijos aprašo rengimą, užtikrina programos partnerio (-ių) įtraukimą į rengimo procesą (šios funkcijos neatlieka Mokslinių tyrimų programos operatorius, kuris rengia programos koncepcijos aprašą);

20.4.  iki programos sutarties pasirašymo atlieka potencialių paraiškų dėl tiesioginio finansavimo projektų pirminį vertinimą, įskaitant biudžeto pagrįstumo vertinimą (Mokslinių tyrimų programos operatorius šios funkcijos neatlieka); jei yra poreikis, konsultuojasi su programos partneriu (-iais);

20.5.  užtikrina, kad atrenkami projektai atitiktų EEE ir (ar) Norvegijos finansinių mechanizmų tikslus, programos tikslus ir planuojamus rezultatus;

20.6.  vykdo dvigubo tos pačios veiklos tų pačių išlaidų finansavimo rizikos prevenciją;

20.7.  užtikrina, kad programos valdymo išlaidos ir Dvišalio bendradarbiavimo fondo išlaidos, patirtos programos operatoriaus, būtų naudojamos racionaliai ir pagrindžiamos išlaidų pagrindimo ir apmokėjimo įrodymo dokumentais, būtų įtrauktos į programos operatoriaus apskaitą, identifikuojamos (programos valdymo išlaidos ir Dvišalio bendradarbiavimo fondo išlaidos, patirtos programos operatoriaus, atskiriamos bendroje įstaigos apskaitoje) ir patikrinamos;

20.8.  apie įtariamus pažeidimus praneša pažeidimų kontrolės institucijai (dėl programos partnerio programos valdymo lėšų ir Dvišalio bendradarbiavimo fondo iniciatyvų lėšų) ir (arba) Dvišalio bendradarbiavimo fondo administratoriui (dėl Dvišalio bendradarbiavimo fondo projektų, įgyvendinamų ne pagal programą, lėšų);

20.9.  sudaro bendradarbiavimo komitetą arba programos komitetą ir organizuoja jo darbą bei užtikrina pagal kompetenciją bendradarbiavimo komiteto arba programos komiteto sprendimų įgyvendinimą;

20.10vadovaudamasis 2014–2021 m. Europos ekonominės erdvės ir Norvegijos finansinių mechanizmų dvišalio bendradarbiavimo fondo finansavimo ir administravimo taisyklėmis, atlieka Dvišalio bendradarbiavimo fondo projektų ir (arba) iniciatyvų, kai jie įgyvendinami pagal programą, priežiūrą;

20.11.  esant poreikiui inicijuoja ir (ar) įgyvendina dvišales santykių stiprinimo veiklas, dalyvauja bendradarbiavimo veiklose su kitų šalių programos operatoriais, panašiomis organizacijomis valstybėse donorėse, tarptautinėmis organizacijomis;

20.12.    sudaro programų įgyvendinimo sutartis ir susitarimus dėl jų keitimo;

20.13.    vertina programos įgyvendinimo riziką ir imasi veiksmų rizikai valdyti;

20.14.    dalyvauja CPVA kuriant ir plėtojant NORIS;

20.15.    užtikrina, kad informacija apie kiekvieną projektą būtų suvesta į NORIS;

20.16.    dalyvauja CPVA kuriant ir plėtojant mechanizmų svetainę;

20.17.  derina su programos partneriu (-iais) atliekamų veiksmų įgyvendinant programą terminus ir kitus su programos įgyvendinimo eiga susijusius klausimus;

20.18.  planuoja ir su programos partneriu (-iais) derina kvietimus teikti paraiškas dėl konkurso būdu atrenkamų projektų finansavimo ir mechanizmų lėšas ir bendrojo finansavimo lėšas kvietimams teikti paraiškas;

20.19.  rengia ir, suderinęs su programos partneriu (-iais), tvirtina gaires pareiškėjams. Verslo plėtros, inovacijų ir MVĮ programos operatorius taip pat nustato specialiuosius projektų atrankos kriterijus;

20.20.  skelbia kvietimus teikti paraiškas dėl konkurso būdu atrenkamų projektų finansavimo, siunčia kvietimus teikti paraiškas dėl tiesioginio finansavimo projektų ir (arba) Dvišalio bendradarbiavimo fondo iniciatyvų;

20.21.  teikia juridiniams ir (ar) fiziniams asmenims, siekiantiems gauti mechanizmų lėšų projektui įgyvendinti, informaciją, kurios reikia paraiškoms parengti ir pateikti;

20.22.  atlieka paraiškų dėl konkurso būdu atrenkamų projektų finansavimo ir tiesioginio finansavimo projektų ir (arba) Dvišalio bendradarbiavimo fondo iniciatyvų vertinimą;

20.23.  priima sprendimus dėl projektų finansavimo;

20.24.  priėmęs sprendimus dėl projektų finansavimo, sudaro su pareiškėjais projektų įgyvendinimo sutartis ir susitarimus dėl jų keitimo;

20.25.  atlieka projektų įgyvendinimo priežiūros ir išlaidų tinkamumo finansuoti tikrinimo funkcijas, priima sprendimus dėl projektų lėšų tinkamumo finansuoti ir dėl projektų grąžintinų lėšų;

20.26kai programos projektams mokėtinos lėšos planuojamos programos operatoriaus valstybės biudžeto lėšų sąmatose, pagal NORIS patvirtintus ir į Valstybės biudžeto, apskaitos ir mokėjimų sistemą (toliau – VBAMS) perduotus paraiškos asignavimų valdytojui duomenis rengia, tvirtina ir teikia mokėjimo institucijai mokėjimo paraiškas valstybės iždui (išskyrus atvejus, kai mokėjimo paraiškas valstybės iždui rengia Nacionalinis bendrųjų funkcijų centras);

20.27.  įtaręs, kad esama pažeidimų, susijusių su projektų lėšų panaudojimu, ir (ar) gavęs apie tai informacijos, atlieka įtariamų pažeidimų tyrimus, nustato pažeidimus, priima sprendimus dėl tolesnių veiksmų, susijusių su nustatytu pažeidimu, ir, jeigu pažeidimas gali būti susijęs su nusikalstama veika, apie tai informuoja FNTT, koordinavimo instituciją, tvirtinančiąją instituciją, pažeidimų kontrolės instituciją, programos partnerį (-ius) arba, kai įtariama korupcinio pobūdžio nusikalstama veika, – STT, koordinavimo instituciją, tvirtinančiąją instituciją, pažeidimų kontrolės instituciją ir programos partnerį (-ius);

20.28.  teikia pažeidimų kontrolės institucijai informaciją apie įtariamus ir nustatytus pažeidimus ir įtariamas nusikalstamas veikas (išskyrus atvejus dėl programos valdymo lėšų, dėl Dvišalio bendradarbiavimo fondo iniciatyvų lėšų ir dėl Dvišalio bendradarbiavimo fondo projektų, įgyvendinamų ne pagal programą, lėšų), kaip to reikalaujama EEE ir Norvegijos finansinių mechanizmų įgyvendinimo reglamentų 12.4–12.6 straipsniuose;

20.29.  vykdo pažeidimų prevenciją;

20.30.  rengia ir tvirtina programos operatoriaus patirtų ir apmokėtų programos valdymo ir Dvišalio bendradarbiavimo fondo išlaidų deklaracijas ir teikia jas išorės audito paslaugos teikėjui įvertinti, ar šios išlaidos yra tinkamos finansuoti;

20.31.  registruoja informaciją apie projektus 2014–2021 m. Europos ekonominės erdvės ir Norvegijos finansinių mechanizmų lėšų administravimo informacinėje sistemoje (GRACE);

20.32.  dalyvauja ataskaitų rengimo procese:

20.32.1. rengia metines programų įgyvendinimo ataskaitas, naudodamasis programos partnerio (-ių) pateikta informacija ir atsižvelgdamas į programos ir projektų įgyvendinimo pažangos informaciją, suderinęs jas su bendradarbiavimo komitetu arba programos komitetu, teikia Norvegijos Karalystės užsienio reikalų ministerijai ir EEE finansinio mechanizmo komitetui;

20.32.2. rengia tarpines finansines ataskaitas ir teikia jas tvirtinančiajai institucijai;

20.32.3. rengia galutinę programos įgyvendinimo ataskaitą, naudodamasis programos partnerio (-ių) pateikta informacija ir atsižvelgdamas į programos ir projektų ir (arba) Dvišalio bendradarbiavimo fondo iniciatyvų įgyvendinimo rezultatus, suderinęs ją su bendradarbiavimo komitetu arba programos komitetu, teikia suderinti koordinavimo institucijai, tvirtinančiajai institucijai ir pažeidimo kontrolės institucijai;

20.32.4. rengia ir tvirtina galutinės programos įgyvendinimo ataskaitos finansinį priedą ir kartu su galutine programos įgyvendinimo ataskaita teikia tvirtinančiajai institucijai;

20.32.5. rengia informaciją, reikalingą tikėtinų tarpinių mokėjimų pagal teikiamas tarpines finansines ataskaitas sumų prognozėms parengti, ir teikia šią informaciją tvirtinančiajai institucijai (dėl administruojamų programų lėšų) ir Dvišalio bendradarbiavimo fondo administratoriui (dėl dvišalio bendradarbiavimo fondo lėšų);

20.32.6. pagal Dvišalio bendradarbiavimo fondo administratoriaus poreikį teikia jam informaciją, reikalingą Dvišalio bendradarbiavimo fondo tarpinėms finansinėms ataskaitoms ir Dvišalio bendradarbiavimo fondo galutinei finansinei ataskaitai parengti;

20.32.7. pagal koordinavimo institucijos poreikį teikia jai informaciją, reikalingą metinėms ir galutinei strateginėms ataskaitoms parengti;

20.33.  pagal poreikį planuoja biudžetą ir (arba) teikia institucijoms, atsakingoms už EEE ir (ar) Norvegijos finansinių mechanizmų valdymą ir kontrolę, informaciją, kad būtų suplanuotos pagal Lietuvos Respublikos biudžeto sudarymą ir vykdymą reglamentuojančius teisės aktus tam tikrų metų EEE ir Norvegijos finansiniams mechanizmams įgyvendinti reikalingos programos valdymo ir (arba) projektų lėšos;

20.34.  įgyvendina Komunikacijos strategijoje numatytas komunikacijos ir informavimo veiklas, rengia ir derina su programos partneriu (-iais) programos komunikacijos planą, vadovaudamasis EEE ir Norvegijos finansinių mechanizmų įgyvendinimo reglamentuose nustatytais reikalavimais, užtikrina, kad informavimo ir komunikacijos priemonės būtų įgyvendinamos pagal programų komunikacijos planus;

20.35.  dalyvauja koordinavimo institucijai organizuojant Norvegijos Karalystės užsienio reikalų ministerijos, EEE finansinio mechanizmo komiteto, Norvegijos Karalystės generalinio auditoriaus biuro ir Europos laisvosios prekybos asociacijos auditorių valdybos auditus;

20.36.  dalyvauja koordinavimo institucijai organizuojant mechanizmų lėšų teikimo užbaigimo procesą;

20.37.  prižiūri projektų tęstinumo įsipareigojimų vykdymą, pasibaigus projektų įgyvendinimui;

20.38.  atlieka kitas teisės aktais programos operatoriui priskirtas funkcijas.

21.     Programos operatorius turi teisę gauti iš institucijų, atsakingų už EEE ir (ar) Norvegijos finansinių mechanizmų valdymą ir kontrolę, ir projektų vykdytojų su programos įgyvendinimu susijusią informaciją, kurios reikia jo funkcijoms atlikti.

 

VIII SKYRIUS

PROGRAMOS PARTNERIO FUNKCIJOS IR TEISĖS

 

22.     Programos partneris atlieka šias funkcijas:

22.1.    dalyvauja koordinavimo institucijai kuriant mechanizmų VKS ir programų VKS, rengiant EEE ir Norvegijos finansinių mechanizmų įgyvendinimą bei mechanizmų VKS ir programų VKS reglamentuojančius teisės aktus, Komunikacijos strategiją ir teikia koordinavimo institucijai pasiūlymus dėl jų keitimo;

22.2.    dalyvauja programos operatoriui rengiant programos VKS aprašymą (Mokslinių tyrimų programos partneris šios funkcijos neatlieka);

22.3.    rengia jam priskirtos srities, numatytos susitarimo memorandumuose, programos koncepcijos aprašo dalis, teikia jas ir kitą programos koncepcijos aprašui reikalingą informaciją programos operatoriui, teikia pastabas ir pasiūlymus dėl programos koncepcijos aprašo projekto (šios funkcijos neatlieka Mokslinių tyrimų programos partneris, kuris teikia pastabas ir pasiūlymus dėl Mokslinių tyrimų programos koncepcijos aprašo projekto);

22.4.    konsultuoja programos operatorių, atliekantį potencialių paraiškų dėl tiesioginio finansavimo projektų pirminį vertinimą (Mokslinių tyrimų programos partneris šios funkcijos neatlieka);

22.5.    užtikrina, kad programos valdymo išlaidos ir Dvišalio bendradarbiavimo fondo išlaidos, patirtos programos partnerio, būtų naudojamos racionaliai ir pagrindžiamos išlaidų pagrindimo ir apmokėjimo įrodymo dokumentais, būtų įtraukiamos į programos partnerio apskaitą, identifikuojamos (programos valdymo išlaidos ir Dvišalio bendradarbiavimo fondo išlaidos, patirtos programos partnerio, atskiriamos bendroje įstaigos apskaitoje) ir patikrinamos;

22.6.    apie įtariamus pažeidimus praneša programos operatoriui (dėl projektų lėšų, Dvišalio bendradarbiavimo fondo projektų, kai jie įgyvendinami pagal programą, lėšų) ir (arba) pažeidimų kontrolės institucijai (dėl programos operatoriaus programos valdymo lėšų ir Dvišalio bendradarbiavimo fondo iniciatyvų lėšų), ir (arba) Dvišalio bendradarbiavimo fondo administratoriui (dėl Dvišalio bendradarbiavimo fondo projektų, įgyvendinamų ne pagal programą, lėšų);

22.7.    skiria savo atstovus į bendradarbiavimo komitetą arba į programos komitetą ir dalyvauja komiteto veikloje narių teisėmis (šios funkcijos neatlieka Mokslinių tyrimų programos partneris, kuris skiria stebėtojus į programos komitetą ir dalyvauja komiteto veikloje stebėtojų teisėmis);

22.8.    kartu su programos operatoriumi inicijuoja ir (arba) įgyvendina dvišalių santykių stiprinimo veiklas arba pritarus bendradarbiavimo komitetui ar programos komitetui be programos operatoriaus inicijuoja ir įgyvendina dvišalių santykių stiprinimo veiklas, dalyvauja bendradarbiavimo veiklose su kitų šalių programų operatoriais, panašiomis organizacijomis valstybėse donorėse, tarptautinėmis organizacijomis;

22.9.    teikia pastabas ir pasiūlymus programos operatoriui dėl programos įgyvendinimo rizikos vertinimo ir siūlo rizikos valdymo veiksmus arba jų imasi;

22.10.    dalyvauja CPVA kuriant ir plėtojant mechanizmų svetainę;

22.11.    derina su programos operatoriumi atliekamų veiksmų, įgyvendinant programą, terminus ir kitus su programos įgyvendinimo eiga susijusius klausimus;

22.12.    teikia pastabas ir pasiūlymus programos operatoriui dėl kvietimų teikti paraiškas dėl konkurso būdu atrenkamų projektų finansavimo ir mechanizmų lėšų ir bendrojo finansavimo lėšų pagal kvietimus teikti paraiškas planavimo (Mokslinių tyrimų programos partneris šios funkcijos neatlieka);

22.13.    teikia pastabas ir pasiūlymus dėl programos operatoriaus rengiamų gairių pareiškėjams (Mokslinių tyrimų programos partneris šios funkcijos neatlieka);

22.14.    nustato specialiuosius projektų atrankos kriterijus (Verslo plėtros, inovacijų ir MVĮ programos partneris dalyvauja programos operatoriui nustatant specialiuosius projektų atrankos kriterijus, Mokslinių tyrimų programos partneris šios funkcijos neatlieka);

22.15.    teikia nuomonę dėl projektų įgyvendinimo sutarčių keitimo 2014–2021 m. Europos ekonominės erdvės ir Norvegijos finansinių mechanizmų administravimo ir finansavimo taisyklėse, tvirtinamose finansų ministro, numatytais atvejais (Mokslinių tyrimų programos partneris šios funkcijos neatlieka);

22.16.    kai programos projektams mokėtinos lėšos planuojamos programos partnerio valstybės biudžeto lėšų sąmatose, pagal programos operatoriaus NORIS patvirtintus ir į VBAMS perduotus paraiškos asignavimų valdytojui duomenis rengia, tvirtina ir teikia mokėjimo institucijai mokėjimo paraiškas valstybės iždui (išskyrus atvejus, kai mokėjimo paraiškas valstybės iždui rengia Nacionalinis bendrųjų funkcijų centras);

22.17.    rengia ir tvirtina programos partnerio patirtų ir apmokėtų programos valdymo ir Dvišalio bendradarbiavimo fondo išlaidų deklaracijas, jas kartu su išorės audito paslaugos teikėjo pateikta audito ataskaita, kuria patvirtinama, kad šios išlaidos yra tinkamos finansuoti, teikia programos operatoriui;

22.18.    dalyvauja ataskaitų rengimo procese:

22.18.1. pagal programos operatoriaus poreikį teikia jam informaciją, reikalingą programos tarpinėms finansinėms ataskaitoms, metinėms programų įgyvendinimo ataskaitoms ir galutinei programos įgyvendinimo ataskaitai parengti;

22.18.2. teikia programos operatoriui (dėl programos valdymo lėšų) ir Dvišalio bendradarbiavimo fondo administratoriui (dėl Dvišalio bendradarbiavimo fondo lėšų) informaciją, reikalingą tikėtinų tarpinių mokėjimų pagal teikiamas tarpines finansines ataskaitas sumų prognozėms parengti;

22.18.3. pagal Dvišalio bendradarbiavimo fondo administratoriaus poreikį teikia jam informaciją, reikalingą Dvišalio bendradarbiavimo fondo tarpinėms finansinėms ataskaitoms ir Dvišalio bendradarbiavimo fondo galutinei finansinei ataskaitai parengti;

22.18.4. pagal koordinavimo institucijos poreikį teikia jai informaciją, reikalingą metinėms ir galutinei strateginėms ataskaitoms parengti;

22.19.       pagal poreikį planuoja biudžetą ir (arba) teikia institucijoms, atsakingoms už EEE ir (ar) Norvegijos finansinių mechanizmų valdymą ir kontrolę, informaciją, kad pagal Lietuvos Respublikos biudžeto sudarymą ir vykdymą reglamentuojančius teisės aktus būtų suplanuotos tam tikrų metų EEE ir Norvegijos finansiniams mechanizmams įgyvendinti reikalingos programos valdymo ir (arba) projektų lėšos;

22.20.    įgyvendina Komunikacijos strategijoje numatytas komunikacijos ir informavimo veiklas, dalyvauja programos operatoriui rengiant ir įgyvendinant programos komunikacijos planą;

22.21.    dalyvauja koordinavimo institucijai organizuojant Norvegijos Karalystės užsienio reikalų ministerijos, EEE finansinio mechanizmo komiteto, Norvegijos Karalystės generalinio auditoriaus biuro ir Europos laisvosios prekybos asociacijos auditorių valdybos auditus;

22.22.    dalyvauja koordinavimo institucijai organizuojant mechanizmų lėšų teikimo užbaigimo procesą;

22.23.    atlieka kitas teisės aktais programos partneriui priskirtas funkcijas.

23.     Programos partneris turi teisę gauti iš institucijų, atsakingų už EEE ir (ar) Norvegijos finansinių mechanizmų valdymą ir kontrolę, ir projektų vykdytojų su EEE ir Norvegijos finansinių mechanizmų įgyvendinimu susijusią informaciją, kurios reikia jo funkcijoms atlikti.

 

IX SKYRIUS

INSTITUCIJŲ, ATSAKINGŲ UŽ EEE IR (AR) NORVEGIJOS FINANSINIŲ MECHANIZMŲ VALDYMĄ IR KONTROLĘ, BENDROSIOS FUNKCIJOS IR TEISĖS

 

24.     Institucijos, atsakingos už EEE ir (ar) Norvegijos finansinių mechanizmų valdymą ir kontrolę, atlieka šias funkcijas:

24.1.    pagal 2014–2021 m. Europos ekonominės erdvės ir Norvegijos finansinių mechanizmų informacinės sistemos naudojimo taisykles registruoja NORIS informaciją apie atliekamus veiksmus, susijusius su funkcijų įgyvendinimu;

24.2.    pagal 2014–2021 m. Europos ekonominės erdvės ir Norvegijos finansinių mechanizmų interneto svetainės administravimo taisykles rengia ir skelbia informaciją mechanizmų svetainėje;

24.3.    teikia Norvegijos Karalystės užsienio reikalų ministerijos, EEE finansinio mechanizmo komiteto, Finansinių mechanizmų valdybos, Jungtinio Dvišalio bendradarbiavimo fondo komiteto, Norvegijos Karalystės generalinio auditoriaus biuro ir Europos laisvosios prekybos asociacijos auditorių valdybos prašomą informaciją ir dokumentus, prireikus užtikrina kokybišką prašomų dokumentų vertimą į anglų kalbą;

24.4.    teikia viena kitai, pareiškėjams ir projektų vykdytojams informaciją ir dokumentus apie EEE ir Norvegijos finansinių mechanizmų įgyvendinimą;

24.5.    užtikrina, kad gaunami ir rengiami dokumentai, kurių reikia audito sekai užtikrinti, būtų tinkamai saugomi ir prieinami turintiems teisę juos tikrinti asmenims.

25.     Kiekviena institucija, atsakinga už EEE ir (ar) Norvegijos finansinių mechanizmų valdymą ir kontrolę, vadovaudamasi su išorės audito paslaugos teikėju, kuris atrinktas CPVA viešojo pirkimo būdu, sudaryta preliminariąja sutartimi, sudaro viešojo pirkimo sutartį dėl šios institucijos patirtų ir apmokėtų atitinkamai programos valdymo ar Dvišalio bendradarbiavimo fondo išlaidų arba techninės paramos išlaidų audito ir sumoka paslaugų teikėjui už suteiktas paslaugas. 

26.     Institucijos, atsakingos už EEE ir (ar) Norvegijos finansinių mechanizmų valdymą ir kontrolę, turi teises, nustatytas 2014–2021 m. EEE ir Norvegijos finansinių mechanizmų įgyvendinimą reglamentuojančiuose teisės aktuose.

_________________