LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO, MOKSLO IR SPORTO MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL ŠVIETIMO, MOKSLO IR SPORTO MINISTRO 2022 M. GEGUŽĖS

31 D. ĮSAKYMO NR. V-878 „DĖL 2021–2030 M. PLĖTROS PROGRAMOS VALDYTOJOS LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO, MOKSLO IR SPORTO MINISTERIJOS ŠVIETIMO PLĖTROS PROGRAMOS PAŽANGOS PRIEMONĖS NR. 12-003-03-01-04 „UŽTIKRINTI VISIEMS PRIEINAMĄ ANKSTYVĄJĮ UGDYMĄAPRAŠO PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO

 

2022 m. spalio 18 d. Nr. V-1647

Vilnius

 

 

P a k e i č i u Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministro 2022 m. gegužės 31 d. įsakymą Nr. V-878 „Dėl 2021–2030 m. plėtros programos valdytojos Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministerijos švietimo plėtros programos pažangos priemonės Nr. 12-003-03-01-04 „Užtikrinti visiems prieinamą ankstyvąjį ugdymą“ aprašo patvirtinimo“:

1.  Pakeičiu preambulę ir ją išdėstau taip:

„Vadovaudamasi Strateginio valdymo metodikos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2021 m. balandžio 28 d. nutarimu Nr. 292 „Dėl Lietuvos Respublikos strateginio valdymo įstatymo, Lietuvos Respublikos regioninės plėtros įstatymo 4 straipsnio 3 ir 5 dalių, 7 straipsnio 1 ir 4 dalių ir Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatymo 141 straipsnio 3 dalies įgyvendinimo“, 87 punktu, Plėtros programos pažangos priemonės aprašo forma ir Plėtros programos pažangos priemonės apraše nurodytos informacijos pagrindimo aprašo forma, patvirtintomis Lietuvos Respublikos finansų ministro 2021 m. birželio 28 d. įsakymu Nr. 1K-227 „Dėl Strateginio valdymo metodikos taikymo“, ir įgyvendindama 2021–2030 m. plėtros programos valdytojos Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministerijos švietimo plėtros programos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2021 m. gruodžio 1 d. nutarimu Nr. 1016 „Dėl 2021–2030 m. plėtros programos valdytojos Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministerijos švietimo plėtros programos patvirtinimo“, pažangos priemonę Nr. 12-003-03-01-04, taip pat atsižvelgdama į 2021–2027 metų Europos Sąjungos fondų investicijų programos ir Ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo plano „Naujos kartos Lietuva“ administravimo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos finansų ministro 2022 m. birželio 22 d. įsakymu Nr. 1K-237 „Dėl 2021–2027 metų Europos Sąjungos fondų investicijų programos ir Ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo plano „Naujos kartos Lietuva“ įgyvendinimo“, 88 punktą,“.

2.  Pakeičiu nurodytu įsakymu patvirtintą 2021–2030 m. plėtros programos valdytojos Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministerijos švietimo plėtros programos pažangos priemonės Nr. 12-003-03-01-04 „Užtikrinti visiems prieinamą ankstyvąjį ugdymą“ aprašą ir jį išdėstau nauja redakcija (pridedama).

 

 

 

 

Švietimo, mokslo ir sporto ministrė                                                                     Jurgita Šiugždinienė 

 


 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto

ministro 2022 m. gegužės 31 d. įsakymu Nr. V-878

(Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto

ministro 2022 m. spalio 18 d. įsakymo Nr. V-1647

redakcija)

 

 

 

2021–2030 M. PLĖTROS PROGRAMOS VALDYTOJOS LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO, MOKSLO IR SPORTO MINISTERIJOS ŠVIETIMO PLĖTROS PROGRAMOS PAŽANGOS PRIEMONĖS NR. 12-003-03-01-04 „UŽTIKRINTI VISIEMS PRIEINAMĄ ANKSTYVĄJĮ UGDYMĄ“ APRAŠAS

 

I SKYRIUS

PLĖTROS PROGRAMOS PAŽANGOS PRIEMONĖS SIEKIAMI REZULTATAI

 

Rodiklio kodas

 

 

 

 

Rodiklio tipas (rezultato / produkto)

Rodiklio pavadinimas

Matavimo vienetas

 

 

 

 

Pradinė rodiklio reikšmė (metai)

Siektinos rodiklio reikšmės

 

Finansavimo šaltinis

Tarpinė reikšmė 2025 m.

Galutinė reikšmė

2030 m.

1

2

3

4

5

6

7

8

R-12-003-03-01-04-01

Rezultato

Vaikų, nuo 2 metų iki privalomojo ugdymo amžiaus dalyvaujančių ikimokyklinio ugdymo programose, dalis

Proc.

88,4

(2019)

n / a

 

95

 

Valstybės biudžetas

R-12-003-03-01-04-02

Rezultato

Socialinę riziką patiriančiose šeimose gyvenančių nuo 3 metų iki privalomo ugdymo amžiaus vaikų, dalyvaujančių ikimokyklinio ugdymo programose, skaičius

Vnt.

413

(2021)

1 500

Ne mažiau kaip 2 000

Valstybės biudžetas

R-12-003-03-01-04-03

Rezultato

Socialinės rizikos šeimose augančių vaikų, kurie yra privalomai ugdomi pagal ikimokyklinio ar priešmokyklinio ugdymo programas ne trumpiau kaip 6 mėnesius, dalis

Proc.

0

(2021)

n / a

80

(2029)

2021–2027 metų Europos Sąjungos fondų investicijų programa (ESF+)

R-12-003-03-01-04-04

Rezultato

Dalyviai, pasibaigus jų dalyvavimui mokymuose įgyjantys kvalifikaciją

Asmenys

0

(2021)

n / a

8 340

(2029)

2021–2027 metų Europos Sąjungos fondų investicijų programa (ESF+)

P-12-003-03-01-04-05

Produkto

Jaunesnių nei 18 metų vaikų skaičius*

Asmenys

0

460 (2024)

3 050

(2029)

2021–2027 metų Europos Sąjungos fondų investicijų programa (ESF+)

P-12-003-03-01-04-06

Produkto

Asmenys, turintys tretinį (ISCED 5–8 kodai) išsilavinimą

Asmenys

0

1 675 (2024)

11 170 (2029)

2021–2027 metų Europos Sąjungos fondų investicijų programa (ESF+)

P-12-003-03-01-04-07

Produkto

Sukurtos ikimokyklinio ugdymo programos gairės

Vnt.

0

(2021)

1

1

(2023 III ketv.)

2021–2027 metų Europos Sąjungos fondų investicijų programa

P-12-003-03-01-04-08

Produkto

Sukurtas įrankis ankstyvajam vaiko poreikių įvertinimui ir nuoseklaus ir konstruktyvaus grįžtamojo ryšio apie vaiko ugdymą(si) ir individualią pažangą tėvams (globėjams) suteikimui, užtikrinant būtiną švietimo ir ugdymo(si) pagalbą

Vnt.

0

(2021)

1

1

(2024)

2021–2027 metų Europos Sąjungos fondų investicijų programa

R-12-003-03-01-04-09

Rezultato

Asmenų, kurie dalyvavę mokymuose įgijo kompetenciją, dalis

Proc.

0

(2021)

n / a

80

(2029)

2021–2027 metų Europos Sąjungos fondų investicijų programa (ESF+)

P-12-003-03-01-04-10

Produkto

 

Atliktas ikimokyklinio ugdymo infrastruktūros plėtros savivaldybėse vertinimas, nustatant esamos infrastruktūros pritaikymo ar naujos kūrimo galimybes ikimokyklinio ugdymo prieinamumui užtikrinti

Vnt.

0

(2021)

n / a

1

(2022 II ketv.)

Ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo priemonė (EGADP)

 

* Šioje priemonėje rodikliu skaičiuojami ikimokyklinio ir priešmokyklinio amžiaus vaikai, patiriantys socialinę riziką ir negalintys gauti tikslinės valstybės paramos pagal priemonę R-003-03-01-04-02.

 

II SKYRIUS

PLĖTROS PROGRAMOS PAŽANGOS PRIEMONĖS FINANSAVIMO ŠALTINIAI

 

 

Finansavimo apimtis ir šaltiniai

 

Lėšų poreikis (tūkst. eurų)

1

2

1.1. Valstybės biudžeto lėšos

 

1.1.1.  lėšų pavadinimas ir finansavimo šaltinio kodas (didžiausiu tikslumu)

 

1.2. Europos Sąjungos ir kitos tarptautinės finansinės paramos bendrojo finansavimo lėšos

 

1.2.2.8.1. 2021–2027 m. ES struktūrinių fondų bendrojo finansavimo lėšos:

9 407

Sostinės regionas

3 608

Vidurio ir vakarų Lietuvos regionas

5 799

1.3. Europos Sąjungos ir kitos tarptautinės finansinės paramos lėšos

 

1.3.2.8.1. 2021–2027 m. ES struktūrinių fondų lėšos:

36 465

Sostinės regionas

3 608

Vidurio ir vakarų Lietuvos regionas

32 857

1.4. Biudžetinių įstaigų pajamų įmokos ir kitos pajamos

 

...

 

2. Kitos lėšos

 

2.1.Savivaldybių biudžetų lėšos

 

2.2. Privačios lėšos

 

2.3. Kitos viešosios lėšos

 

IŠ VISO

45 872


part_cf1475f009644f18985677e6309a1ece_end

III SKYRIUS

PLĖTROS PROGRAMOS PAŽANGOS PRIEMONĖS VEIKLŲ SUVESTINĖ

 

 

 

Veikla

 

 

Veiklos (poveiklės, projekto) tipas

 

 

Galimi pareiškėjai

 

 

Projektų

atrankos būdas

 

 

Tiesiogiai prisidedama prie HP

(Taip / Ne)

 

 

 

Finansavimo forma

 

 

Finansavimo suma (tūkst. eurų)

 

 

Finansavimo šaltinis (-iai)

 

 

Rodiklio pavadinimas ir tipas

 

 

Siektina galutinė rodiklio reikšmė

 

 

Administruojančioji institucija

 

 

Dalyvaujanti institucija

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

1. Įgyvendinti priemones, kad į ikimokyklinį ugdymą būtų sėkmingai įtraukti vaikai iš socialinę riziką patiriančių šeimų ir / ar turintys specialiųjų ugdymosi poreikių (Vaiko garantijos iniciatyva)

I

Savivaldybės, ESFA

P

Taip 

 

D

35 172

(SR: ES – 2 950; BF – 2 950; VVL: ES –24 881; BF – 4 391)

2021–2027 IP

R – Socialinės rizikos šeimose augančių vaikų, kurie yra privalomai ugdomi pagal ikimokyklinio ar priešmokyklinio ugdymo programas ne trumpiau kaip 6 mėnesius, dalis

80

CPVA

SADM

P – Jaunesnių nei 18 metų vaikų skaičius

SR – 510

VVL – 2 540

2. Atnaujinti ikimokyklinio ugdymo turinį, atsižvelgiant į naujausias mokslines žinias ir tyrimus, ypatingą dėmesį skiriant bendrųjų kompetencijų ugdymui, taikant amžiaus tarpsnį atitinkančius metodus, ir knygų skaitymo kultūros formavimui bei tobulinti mokytojų kvalifikaciją ugdymo turinio įgyvendinimo bei vaikų vertinimo klausimais  

I

NŠA

P

Taip

D

4 700

(SR: ES – 658, BF – 658; VVL: ES – 2 876, BF – 508)

2021–2027 IP

 

R – Dalyviai, pasibaigus jų dalyvavimui mokymuose įgyjantys kvalifikaciją

SR – 2 340, VVL – 6 000

CPVA

 

P – Sukurtos ikimokyklinio ugdymo programos gairės

1

P – Sukurtas įrankis ankstyvajam vaiko poreikių įvertinimui ir nuoseklaus ir konstruktyvaus grįžtamojo ryšio apie vaiko ugdymą(si) ir individualią pažangą tėvams (globėjams) suteikimui, užtikrinant būtiną švietimo ir ugdymo(si) pagalbą

1

P – Asmenys, turintys tretinį (ISCED 5–8 kodai) išsilavinimą

SR – 2 740, VVL – 7 060

3.  Sukurti įstaigų, vykdančių ikimokyklinio ugdymo programas, stiprinimo paketą, apimantį mokymąsi vieniems iš kitų (ang. peer-learning), ikimokyklinio ugdymo mokytojų kompetencijų atnaujinimą ir stiprinimą, aprūpinimą moderniomis darbo vietomis

 

I

Mokyklos, savivaldybės, ESFA

P

Taip

D

6 000

(VVL: ES – 5 100, BF – 900)

2021–2027 IP

R – Asmenų, kurie dalyvavę mokymuose įgijo kompetenciją, dalis

80

CPVA

P – Asmenys, turintys tretinį (ISCED 5–8 kodai) išsilavinimą

VVL – 1 370

4. Atlikti ikimokyklinio ugdymo infrastruktūros plėtros savivaldybėse vertinimą, nustatant esamos infrastruktūros pritaikymo ar naujos kūrimo galimybes ikimokyklinio ugdymo prieinamumui užtikrinti

 

A

Ne

EGADP

P – Atliktas ikimokyklinio ugdymo infrastruktūros plėtros savivaldybėse vertinimas, nustatant esamos infrastruktūros pritaikymo ar naujos kūrimo galimybes ikimokyklinio ugdymo prieinamumui užtikrinti

1

NŠA

VB

R – Vaikų, nuo 2 metų iki privalomojo ugdymo amžiaus dalyvaujančių ikimokyklinio ugdymo programose, dalis (proc.)

95

VB

R – Socialinę riziką patiriančiose šeimose gyvenančių nuo 3 metų iki privalomo ugdymo amžiaus vaikų, dalyvaujančių ikimokyklinio ugdymo programose, skaičius

Ne mažiau kaip 2 000

 

____________________________

 

part_7f75a87ebd20497285ec51b0e86bf9ba_end


 

2021–2030 m. plėtros programos valdytojos

Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto

ministerijos švietimo plėtros programos pažangos

priemonės Nr. 12-003-03-01-04 „Užtikrinti visiems

prieinamą ankstyvąjį ugdymą“ aprašo

priedas

 

 

2021–2030 M. PLĖTROS PROGRAMOS VALDYTOJOS LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO, MOKSLO IR SPORTO MINISTERIJOS ŠVIETIMO PLĖTROS PROGRAMOS PAŽANGOS PRIEMONĖS NR. 12-003-03-01-04 „UŽTIKRINTI VISIEMS PRIEINAMĄ ANKSTYVĄJĮ UGDYMĄ“ PROJEKTŲ FINANSAVIMO SĄLYGŲ APRAŠAS

 

 

VEIKLOS AR POVEIKLĖS, KURIOMS NUSTATOMOS PROJEKTŲ FINANSAVIMO SĄLYGOS

Veiklos ar poveiklės pavadinimas

Finansa-vimo šaltinis

Prioritetas ar komponentas

Uždavinys ar priemonė

Veikla ar poveiklė

Intervencinės priemonės kodas

Regionas, kuriam priskiriama veikla ar poveiklė

Paramos formos kodas

Pagrindinės teritorinės srities kodas (-ai)

Ekonominės veiklos kodas (-ai)

„Europos socialinio fondo +“ (toliau – ESF+) antrinių temų kodai

Lyčių lygybės matmens kodas

Atnaujinti ikimokyklinio ugdymo turinį, atsižvelgiant į naujausias mokslines žinias ir tyrimus, ypatingą dėmesį skiriant bendrųjų kompetencijų ugdymui, taikant amžiaus tarpsnį atitinkančius metodus, ir knygų skaitymo kultūros formavimui bei tobulinti mokytojų kvalifikaciją ugdymo turinio įgyvendinimo bei vaikų vertinimo klausimais

2021–2027 metų Europos Sąjungos fondų investicijų programa

 

4. Socialiai atsakingesnė Lietuva

4.2. Švietimo ir mokymo sistemų gerinimas

 

4.2.3. Ankstinti privalomojo ugdymo pradžią, kad būtų užtikrintas spartesnis mokinių pasiekimų gerėjimas

148 – Parama ikimokykliniam ugdymui ir priežiūrai (išskyrus infrastruktūrą)

Sostinės regionas

01 – Dotacija

33 – Nesiorientuojant į teritoriškumą

21

09 – Netaikoma

02 – Lyčių aspekto integravimas

Atnaujinti ikimokyklinio ugdymo turinį, atsižvelgiant į naujausias mokslines žinias ir tyrimus, ypatingą dėmesį skiriant bendrųjų kompetencijų ugdymui, taikant amžiaus tarpsnį atitinkančius metodus, ir knygų skaitymo kultūros formavimui bei tobulinti mokytojų kvalifikaciją ugdymo turinio įgyvendinimo bei vaikų vertinimo klausimais

2021–2027 metų Europos Sąjungos fondų investicijų programa

 

4. Socialiai atsakingesnė Lietuva

4.2. Švietimo ir mokymo sistemų gerinimas

 

4.2.3. Ankstinti privalomojo ugdymo pradžią, kad būtų užtikrintas spartesnis mokinių pasiekimų gerėjimas

148 – Parama ikimokykliniam ugdymui ir priežiūrai (išskyrus infrastruktūrą)

Vidurio ir vakarų Lietuvos regionas

01 – Dotacija

33 – Nesiorientuojant į teritoriškumą

21

09 – Netaikoma

02 – Lyčių aspekto integravimas

 

Rodiklio pavadinimas

Rodiklio kodas

Matavimo vienetai

Siektina reikšmė

Asmenys, turintys tretinį (ISCED 5-8 kodai) išsilavinimą 

P-12-003-03-01-04-06 (P.B.2511)

asmenys 

9 800 

Dalyviai, pasibaigus jų dalyvavimui mokymuose, įgyjantys kvalifikaciją

R-12-003-03-01-04-04 (R.B.2503)

asmenys

8 340

Sukurtos ikimokyklinio ugdymo programos gairės

P-12-003-03-01-04-07 

vienetai

1

Sukurtas įrankis ankstyvajam vaiko poreikių įvertinimui ir nuoseklaus ir konstruktyvaus grįžtamojo ryšio apie vaiko ugdymą(si) ir individualią pažangą tėvams (globėjams) suteikimui, užtikrinant būtiną švietimo ir ugdymo(si) pagalbą

P-12-003-03-01-04-08 

vienetai

1

 

SPECIALIEJI FINANSAVIMO REIKALAVIMAI

1. Taikomi teisės aktai

Teisės aktai, kuriais vadovaujamasi rengiant, teikiant ir vertinant projektų įgyvendinimo planą, priimant sprendimą dėl projektų finansavimo, sudarant

projektų sutartį ir įgyvendinant projektą, finansuojamą pagal 2021–2030 m. plėtros programos valdytojos Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministerijos švietimo plėtros programos pažangos priemonės Nr. 12-003-03-01-04 „Užtikrinti visiems prieinamą ankstyvąjį ugdymą“ projektų

finansavimo sąlygų aprašą (toliau –Aprašas):

Bendrieji teisės aktai:

1.1. Lietuvos Respublikos švietimo įstatymas;

1.2. Aštuonioliktosios Lietuvos Respublikos Vyriausybės programa, patvirtinta Lietuvos Respublikos Seimo 2020 m. gruodžio 11 d. nutarimu Nr. XIV-72 „Dėl Aštuonioliktosios Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos“;

1.3. 2021–2030 m. plėtros programos valdytojos Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministerijos švietimo plėtros programa, patvirtinta

Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2021 m. gruodžio 1 d. nutarimu Nr. 1016 „Dėl 2021–2030 m. plėtros programos valdytojos Lietuvos Respublikos

švietimo, mokslo ir sporto ministerijos švietimo plėtros programos patvirtinimo“;

1.4. Projektų administravimo ir finansavimo taisyklės, patvirtintos Lietuvos Respublikos finansų ministro 2022 m. birželio 22 d. įsakymu Nr. 1K-237 „Dėl 2021–2027 metų Europos Sąjungos fondų investicijų programos ir Ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo plano „Naujos kartos Lietuva“ įgyvendinimo“ (toliau – PAFT);

1.5. 2021–2030 metų nacionalinis pažangos planas, patvirtintas Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2020 m. rugsėjo 9 d. nutarimu Nr. 998 „Dėl 2021–2030 metų nacionalinio pažangos plano patvirtinimo“;

1.6. Apraše vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos PAFT, Lietuvos Respublikos švietimo įstatyme ir anksčiau paminėtuose teisės aktuose.

2. Reikalavimai projektams

2.1. Galimas pareiškėjas – Nacionalinė švietimo agentūra (toliau – Pareiškėjas).

2.2. Galimi projekto partneriai – juridiniai asmenys, veikiantys švietimo srityje.

2.3. Galima projekto tikslinė grupė – pedagogai, švietimo įstaigų vadovai, kiti švietimo sistemos specialistai, ikimokyklinio ugdymo amžiaus vaikai, jų tėvai ir (ar) globėjai, viešojo administravimo institucijų specialistai.

2.4. Pagal Aprašą remiama veikla – Ikimokyklinio ugdymo programos gairių perengimas bei mokytojų kvalifikacijos ugdymo turinio įgyvendinimo bei vaikų vertinimo klausimais tobulinimas:

2.4.1. Ikimokyklinio ugdymo programos gairių parengimas, ikimokyklinio amžiaus vaikų pasiekimų aprašo atnaujinimas ir įrankio ankstyvajam vaiko poreikių įvertinimui ir nuoseklaus ir konstruktyvaus grįžtamojo ryšio apie vaiko ugdymą(si) ir individualią pažangą tėvams (globėjams) suteikimui parengimas, rekomendacijų praktikams parengimas.

2.4.2. Ikimokyklinio ugdymo pedagogų, švietimo sistemos specialistų ir vadovų bei viešojo administravimo institucijų specialistų, susijusių su kokybiško ikimokyklinio ugdymo užtikrinimu ir jo prieinamumo didinimu, kvalifikacijos tobulinimas (įskaitant mokymo programų parengimą).

2.4.3. Ankstesnės ir platesnės įtraukties į švietimo sistemą skatinimo informacinės – socialinės kampanijos parengimas ir vykdymas.

2.5. Aprašo 2.4 papunktyje nurodytos finansuojamos veiklos visos poveiklės turi būti numatytos viename projekte.

2.6. Pagal Aprašą teikiamo finansavimo forma – dotacija.

2.7. Pagal Aprašą projektui įgyvendinti skiriama iki 4 700 000 EUR (keturių milijonų septynių šimtų tūkstančių eurų), iš kurių:

- iki 3 534 400 EUR (trijų milijonų penkių šimtų trisdešimt keturių tūkstančių keturių šimtų eurų) Europos socialinio fondo + lėšų, iš kurių Sostinės regionui iki 658 000 EUR (šešių šimtų penkiasdešimt aštuonių tūkstančių eurų) ir Vidurio ir vakarų Lietuvos regionui iki 2 876 400 EUR (dviejų milijonų aštuonių šimtų septyniasdešimt šešių tūkstančiai keturių šimtų eurų),

- iki 1 165 600 EUR (vieno milijono šimto šešiasdešimt penkių tūkstančių šešių šimtų eurų) Europos Sąjungos bendrojo finansavimo lėšų, iš kurių Sostinės regionui iki 658 000 EUR (šešių šimtų penkiasdešimt aštuonių tūkstančių eurų) ir Vidurio ir vakarų Lietuvos regionui iki 507 600 EUR (penkių šimtų septynių tūkstančių šešių šimtų eurų).

2.8. Pagal Aprašą įgyvendinamas vienas projektas bendrai Sostinės ir Vidurio ir vakarų Lietuvos regionuose, projekto išlaidas Aprašo 2.4 punkte nurodytoms veikloms paskirstant santykiu Sostinės regionui 28 proc. ir Vidurio ir vakarų Lietuvos regionui 72 proc.

2.9. Pareiškėjas, prieš teikdamas projekto įgyvendinimo planą (toliau – PĮP) Administruojančiai institucijai, turi suderinti jį su Ministerija.

2.10. Projekto vykdytojas projekto įgyvendinimo metu turi su Ministerijos sudarytu projektų priežiūros komitetu suderinti projekto metu vykdomų mokymų / kvalifikacijos tobulinimo programas ir reguliariai atsiskaityti apie projekto vykdymo eigą ir pasiektus rezultatus.

2.11. Projektas turi atitikti projektų bendruosius atrankos kriterijus, nustatytus PAFT 2 priede.

2.12. Projekto veiklos turi būti įgyvendintos per 48 (keturiasdešimt aštuonis) mėnesius nuo projekto sutarties įsigaliojimo. Prireikus projekto veiklos gali būti pratęstos pagrįstam laikotarpiui, bet ne vėliau kaip iki 2029 m. gruodžio 31 d.

2.13. Projekto vykdytojas privalo įgyvendinti privalomas matomumo ir informavimo apie projektą veiksmų priemones, nustatytas PAFT.

2.14. Kartu su PĮP turi būti pateikta:

2.14.1. Partnerių deklaracijos pagal PAFT 1 priedo 1 priedą.

2.14.2. Informacija apie projekto biudžeto paskirstymą pagal pareiškėjus ir partnerius pagal PAFT 1 priedo 2 priedą.

2.14.3. Dokumentai, pagrindžiantys projekto išlaidų pagrįstumą (sudarytos sutartys, komerciniai pasiūlymai, nuorodos į rinkoje esančias kainas), išlaidų skaičiavimai.

2.14.5. Projekto atitiktį bendriesiems projektų atrankos kriterijams, nurodytiems PAFT 2 priede, patvirtinantys dokumentai.

3. Horizontaliųjų principų (toliau – HP) reikalavimai

3.1. Projekte negali būti numatyta:

3.1.1. apribojimų, kurie turėtų neigiamą poveikį lygių galimybių ir nediskriminavimo dėl lyties, rasės, tautybės, pilietybės, kalbos, kilmės, socialinės padėties, tikėjimo, įsitikinimų ar pažiūrų, amžiaus, negalios, lytinės orientacijos, etninės priklausomybės, religijos ar kitais pagrindais principams įgyvendinti;

3.1.2. veiksmų, kurie turėtų neigiamą poveikį darnaus vystymosi principui įgyvendinti.

3.2. Projekte turi būti numatyta:

3.2.1. organizuodamas mokymus projekto vykdytojas prieš projekto veiklos įgyvendinimą turi atlikti būsimų mokymų dalyvių apklausą, siekdamas nustatyti, ar mokymų dalyviai turi specialiųjų poreikių, į kuriuos organizatorius turėtų atsižvelgti (pvz., parinkdamas mokymų vietą, prieinamą žmonėms su judėjimo negalia, suorganizuodamas gestų kalbos specialisto paslaugą, parinkdamas tinkamas mokomąsias priemones akliesiems ar silpnaregiams ir pan.);

3.2.2. ikimokyklinio ugdymo programos gairės turėtų būti kuriamos laikantis universalaus dizaino ir inovatyvumo (kūrybingumo) principų (pvz.: prieinamumo, lankstumo, paprasto ir intuityvaus naudojimo, tolerancijos klaidoms ir kt.);

3.2.3. įgyvendinant projekto veiklas (kuriant produktus ir vykdant mokymus) turi būti įtrauktas lyčių lygybės aspektas, pvz., temos apie lyčių stereotipų mažinimą.

3.3. Projektai turi atitikti reikšmingos žalos nedarymo principą, t. y. turi būti tvarūs aplinkos atžvilgiu ir vykdomi visapusiškai atsižvelgiant į Europos Sąjungos klimato ir aplinkos apsaugos standartus ir prioritetus, kaip tai suprantama pagal 2020 m. birželio 18 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentą (ES) Nr. 2020/852 dėl sistemos tvariam investavimui palengvinti sukūrimo, kuriuo iš dalies keičiamas Reglamentas (ES) Nr. 2019/2088. Atitiktis šiam principui turi būti užtikrinta viso projekto įgyvendinimo metu (Aprašo priedas).

3.1. Europos Sąjungos pagrindinių teisių chartijos (toliau – Chartija) reikalavimai

Veiklos ir poveiklės atitinka Europos Sąjungos pagrindinių teisių chartijos nuostatas pagal 2016 m. liepos 23 d. Europos Komisijos pranešimą – Rekomendacijų, kaip užtikrinti, kad būtų laikomasi Europos Sąjungos pagrindinių teisių chartijos nuostatų skirstant Europos struktūrinių ir investicinių fondų (ESI fondų) paramą (2016/C 269/01), III priedą. Pagrindiniai Chartijos nuostatų laikymuisi taikomi reikalavimai aprašyti šio Aprašo 3.1 ir 3.2 papunkčiuose.

5. Reikalavimai valstybės pagalbai

5.1. Pagal Aprašą valstybės pagalba, kaip ji apibrėžta Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo (OL 2010 C 83, p. 47) 107 straipsnyje ir de minimis pagalba, kuri atitinka 2013 m. gruodžio 18 d. Komisijos reglamento (ES) Nr. 1407/2013 dėl Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 107 ir 108 straipsnių taikymo de minimis pagalbai (OL 2013 L 352, p. 1) nuostatas, neteikiama.

5.2. Pagal Aprašą valstybės pagalba, kuri atitinka 2014 m. birželio 17 d. Komisijos reglamento (ES) Nr. 651/2014, kuriuo tam tikrų kategorijų pagalba skelbiama suderinama su vidaus rinka taikant Sutarties 107 ir 108 straipsnius, neteikiama.

6. Projektų atrankos kriterijai

6.1. Specialieji ir prioritetiniai projektų atrankos kriterijai nėra nustatomi.

7. Reikalavimai įgyvendinus projektų veiklas

7.1. Netaikoma.

8. Kiti reikalavimai

8.1. Administruojanti institucija turi informuoti Ministeriją, jeigu vertinimo metu nustatyta, kad pareiškėjo pateiktas PĮP neatitinka šio Aprašo 2 punkto 2.9 papunkčio.

8.2. Projekto įgyvendinimo priežiūrai užtikrinti ir iškilusiems projekto įgyvendinimo klausimams spręsti Ministerija sudarys Projektų priežiūros komitetą.

IŠLAIDŲ TINKAMUMO FINANSUOTI REIKALAVIMAI

9. Išlaidų tinkamumo finansuoti reikalavimai

9.1. Didžiausia galima projektų finansuojamoji dalis sudaro 100 proc. visų tinkamų finansuoti projekto išlaidų. Nuosavu įnašu prisidėti nereikalaujama. Pareiškėjas ir (arba) partneris savo iniciatyva ir savo ir (arba) kitų šaltinių lėšomis gali prisidėti prie projekto įgyvendinimo.

9.2. Projekto tinkamų finansuoti išlaidų dalis, kurios nepadengia projektui skiriamo finansavimo lėšos, turi būti finansuojama iš projekto vykdytojo ir (ar) partnerio (-ių) lėšų.

9.3. Planuojamos išlaidos turi atitikti PAFT išdėstytus projektų išlaidoms taikomus reikalavimus.

9.4. Projektų išlaidos gali būti patirtos iki projekto sutarties pasirašymo, neprieštaraujant PAFT 294 punkto nuostatoms.

9.5. Pagal Aprašą tinkamų finansuoti išlaidų kategorijos yra šios:

Išlaidų kategorijos Nr.

Išlaidų kategorija

Reikalavimai ir paaiškinimai

1.

Žemė

Netinkama finansuoti.

2.

Nekilnojamasis turtas

Netinkama finansuoti.

3.

Statyba, rekonstravimas, remontas ir kiti darbai

Netinkama finansuoti.

 

4.

Įranga, įrenginiai ir kitas turtas

Netinkama finansuoti.

5.

Projekto vykdymas (paslaugos ir darbo užmokestis)

Tinkama finansuoti: darbo užmokestis projekto veiklas vykdantiems darbuotojams, kvalifikacijos tobulinimo, mokymų išlaidos, švietimo ekspertų paslaugos, renginių organizavimas.

 

Taip pat informacinių priemonių, skatinančių ankstesnę įtrauktį į švietimo sistemą, kūrimo, pirkimo ir jų sklaidos išlaidos.

 

6.

Informavimas apie projektą

Tinkama finansuoti:

 

Privalomos projektų matomumo ir informavimo apie projektus priemonės pagal PAFT 340 ir 341 punktus. Išlaidos aptartos Aprašo 10 papunktyje.

Papildomos PĮP numatytos projektų matomumo ir informavimo apie projektus priemonės.

 

7.

Netiesioginės išlaidos ir kitos išlaidos pagal fiksuotąją projekto išlaidų normą

Tinkama finansuoti. Išlaidos nurodytos Aprašo 10 papunktyje.

10. Projektų veiklų ir jungtinio projekto projektų įgyvendinimui taikomi supaprastintai apmokamų išlaidų dydžiai

Indeksuojama

Neindeksuojama

Veiklos ir (ar) išlaidos, kurioms taikomi supaprastintai apmokamų išlaidų dydžiai

Supaprastintai apmokamų išlaidų dydžio kodas

Supaprastintai apmokamų išlaidų dydžio versija

Supaprastintai apmokamų išlaidų dydžio pavadinimas

Papildoma informacija

Netiesioginės išlaidos

(FN-01)

01

Fiksuotoji norma netiesioginėms projekto išlaidoms

Netiesioginės projekto išlaidos skaičiuojamos nuo tinkamų finansuoti tiesioginių projekto išlaidų (7 proc.).

Privalomoms projektų matomumo ir informavimo apie projektus priemonėms pagal PAFT 340 ir 341 punktus taikoma fiksuotoji suma (FS)

FS-01-02

01

Įgyvendintų privalomų matomumo ir informavimo priemonių apie Europos Sąjungos fondų investicijų veiklas fiksuotoji suma, pirmojo rinkinio FS su PVM

Fiksuotąją sumą sudaro visų pirmojo privalomų matomumo ir informavimo priemonių rinkinio išlaidos, kai:

a) projekto įgyvendinimo pradžioje projekto vykdytojo oficialioje interneto svetainėje, jei tokia yra, ir socialinės žiniasklaidos svetainėse paskelbta informacija – trumpas veiksmo, įskaitant jo tikslus ir rezultatus, aprašymas, proporcingas paramos dydžiui, bei informavimas apie iš ES gaunamą finansinę paramą;

b) projekto įgyvendinimo pradžioje visuomenei gerai matomoje vietoje pakabintas bent vienas ne mažesnio nei A3 formato spausdintas skelbimas (plakatas) arba elektroniniame ekrane paskelbtas lygiavertis pranešimas, kuriame turi būti pateikta informacija apie veiksmą akcentuojant iš ES gaunamą finansinę paramą;

c) visuomenei arba dalyviams skirtuose dokumentuose ir komunikacijos medžiagoje, susijusioje su veiksmo įgyvendinimu, gerai matomai pateiktas pareiškimas, kuriame akcentuojama gaunama ES parama.

Privalomoms projektų matomumo ir informavimo apie projektus priemonėms pagal PAFT 340 ir 341 punktus taikoma fiksuotoji suma (FS) be PVM

FS-01-01

-

Įgyvendintų privalomų matomumo ir informavimo priemonių apie Europos Sąjungos fondų investicijų veiklas fiksuotoji suma, pirmojo rinkinio FS be PVM

Fiksuotąją sumą sudaro visų pirmojo privalomų matomumo ir informavimo priemonių rinkinio išlaidos, kai:

a) projekto įgyvendinimo pradžioje projekto vykdytojo oficialioje interneto svetainėje, jei tokia yra, ir socialinės žiniasklaidos svetainėse paskelbta informacija – trumpas veiksmo, įskaitant jo tikslus ir rezultatus, aprašymas, proporcingas paramos dydžiui, bei informavimas apie iš ES gaunamą finansinę paramą;

b) projekto įgyvendinimo pradžioje visuomenei gerai matomoje vietoje pakabintas bent vienas ne mažesnio nei A3 formato spausdintas skelbimas (plakatas) arba elektroniniame ekrane paskelbtas lygiavertis pranešimas, kuriame turi būti pateikta informacija apie veiksmą akcentuojant iš ES gaunamą finansinę paramą;

c) visuomenei arba dalyviams skirtuose dokumentuose ir komunikacijos medžiagoje, susijusioje su veiksmo įgyvendinimu, gerai matomai pateiktas pareiškimas, kuriame akcentuojama gaunama ES parama.

Projektą vykdančio personalo darbo užmokesčio išlaidų dalis per mėnesį, skirta kasmetinėms atostogoms, kuri apskaičiuojama nuo tinkamų finansuoti faktiškai patirtų darbo užmokesčio išlaidų už faktiškai dirbtą laiką (8,63 proc.)

FN-05-01

-

Fiksuotoji norma taikoma, kai priklauso 20 darbo dienos (toliau – d. d.) (jeigu dirbama 5 d. d. per savaitę) arba 24 d. d. (jeigu dirbama 6 d. d. per savaitę) kasmetinės atostogos

Projektą vykdančio personalo darbo užmokesčio išlaidos už kasmetines atostogas, kurios apskaičiuojamos nuo tinkamų finansuoti faktiškai patirtų vykdančiojo personalo darbo užmokesčio išlaidų

Darbo užmokesčio išlaidų dalis per mėnesį, skirta kasmetinėms atostogoms, kuri apskaičiuojama nuo tinkamų finansuoti faktiškai patirtų darbo užmokesčio išlaidų už faktiškai dirbtą laiką (10,44 proc.)

FN-05-02

-

Fiksuotoji norma taikoma, kai priklauso nuo 21 iki 25 d. d. (jeigu dirbama 5 d. d. per savaitę) arba nuo 25 iki 30 d. d. (jeigu dirbama 6 d. d. per savaitę) kasmetinės atostogos

Projektą vykdančio personalo darbo užmokesčio išlaidos už kasmetines atostogas, kurios apskaičiuojamos nuo tinkamų finansuoti faktiškai patirtų vykdančiojo personalo darbo užmokesčio išlaidų

Darbo užmokesčio išlaidų dalis per mėnesį, skirta kasmetinėms atostogoms, kuri apskaičiuojama nuo tinkamų finansuoti faktiškai patirtų darbo užmokesčio išlaidų už faktiškai dirbtą laiką (12,35 proc.)

FN-05-03

-

Fiksuotoji norma taikoma, kai priklauso nuo 26 iki 30 d. d. (jeigu dirbama 5 d. d. per savaitę) arba nuo 31 iki 36 d. d. (jeigu dirbama 6 d. d. per savaitę) kasmetinės atostogos

Projektą vykdančio personalo darbo užmokesčio išlaidos už kasmetines atostogas, kurios apskaičiuojamos nuo tinkamų finansuoti faktiškai patirtų vykdančiojo personalo darbo užmokesčio išlaidų

Darbo užmokesčio išlaidų dalis per mėnesį, skirta kasmetinėms atostogoms, kuri apskaičiuojama nuo tinkamų finansuoti faktiškai patirtų darbo užmokesčio išlaidų už faktiškai dirbtą laiką (14,99 proc.)

FN-05-05

 

-

Fiksuotoji norma taikoma, kai priklauso nuo 31 iki 36 d. d. (jeigu dirbama 5 d. d. per savaitę) arba nuo 37 iki 42 d. d. (jeigu dirbama 6 d. d. per savaitę) kasmetinės atostogos

Projektą vykdančio personalo darbo užmokesčio išlaidos už kasmetines atostogas, kurios apskaičiuojamos nuo tinkamų finansuoti faktiškai patirtų vykdančiojo personalo darbo užmokesčio išlaidų

Darbo užmokesčio išlaidų dalis per mėnesį, skirta kasmetinėms atostogoms, kuri apskaičiuojama nuo tinkamų finansuoti faktiškai patirtų darbo užmokesčio išlaidų už faktiškai dirbtą laiką (18,89 proc.)

FN-05-06

 

-

Fiksuotoji norma taikoma, kai priklauso 40 d. d. (jeigu dirbama 5 d. d. per savaitę) arba 48 d. d. (jeigu dirbama 6 d. d. per savaitę) kasmetinės atostogos

Projektą vykdančio personalo darbo užmokesčio išlaidos už kasmetines atostogas, kurios apskaičiuojamos nuo tinkamų finansuoti faktiškai patirtų vykdančiojo personalo darbo užmokesčio išlaidų

Darbo užmokesčio išlaidų dalis per mėnesį, skirta kasmetinėms atostogoms, kuri apskaičiuojama nuo tinkamų finansuoti faktiškai patirtų darbo užmokesčio išlaidų už faktiškai dirbtą laiką (20,02 proc.)

FN-05-07

 

-

Fiksuotoji norma taikoma, kai priklauso nuo 41 d. d. (jeigu dirbama 5 d. d. per savaitę) arba nuo 49 d. d. (jeigu dirbama 6 d. d. per savaitę) kasmetinės atostogos

Projektą vykdančio personalo darbo užmokesčio išlaidos už kasmetines atostogas, kurios apskaičiuojamos nuo tinkamų finansuoti faktiškai patirtų vykdančiojo personalo darbo užmokesčio išlaidų

 

10.1. Supaprastintai apmokamos išlaidos yra tinkamos finansuoti, jei galimybė jas apmokėti supaprastintai iš anksto (iki projekto sutarties sudarymo) yra įtraukta į Supaprastintai apmokamų išlaidų dydžių registrą, skelbiamą ESFA interneto svetainės Metodinės pagalbos centro skiltyje „Metodinės pagalbos centras | Europos socialinio fondo agentūra (esf.lt)“.

10.2. Supaprastintai apmokamų išlaidų dydžiai gali būti įtraukti ir po projektų sutarčių pasirašymo nuo 2020 m. vasario 1 d. iki 2026 m. rugpjūčio 31 d. laikotarpiu.

10.3. Projektų įgyvendinimo metu CPVA ar audito institucijoms nustačius, kad fiksuotosios sumos ar fiksuotosios normos buvo netinkamai nustatytos, patikslinti dydžiai ar jų taikymo sąlygos taikomi projektų veiksmų, vykdomų nuo dydžių ar jų taikymo sąlygų patikslinimo įsigaliojimo dienos, išlaidoms apmokėti.

 

 

________________

 

part_fe875b98a12d41a28a03f2d00146f068_end


 

2021–2030 m. plėtros programos valdytojos

Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto

ministerijos švietimo plėtros programos pažangos

priemonės Nr. 12-003-03-01-04 „Užtikrinti visiems

prieinamą ankstyvąjį ugdymą“ projektų

finansavimo sąlygų aprašo

priedas

 

 

PROJEKTO (ĮSKAITANT JUNGTINĮ PROJEKTĄ) ATITIKTIES REIKŠMINGOS ŽALOS NEDARYMO HORIZONTALIAJAM PRINCIPUI VERTINIMO REIKALAVIMŲ APRAŠAS

 

Finansavimo šaltinis, pagal kurį finansuojamas projektas (pažymėkite tinkamą):

£ Ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo priemonė (toliau – EGADP)

Europos Sąjungos fondų investicijų programa (toliau – ESIP)

 

Aplinkos tikslai

Pagrindimas

Pagrindimo dokumentai

1.  Klimato kaitos švelninimas

Bus investuojama į privalomojo ugdymo pradžios ankstinimą, adaptuojant, ikimokyklinio, priešmokyklinio ir pradinio ugdymo programas, turinį, metodus, taip skatinant ankstesnę ir didesnę įtrauktį į ikimokyklinį ugdymą kaimo vietovėse, numatant kompleksines priemones, didinant visuomenės ir bendruomenių įsitraukimą bei vykdant tėvų švietimą. Šie veiksmai (veiklos) (dėl savo pobūdžio) neturės jokio neigiamo tiesioginio ar netiesioginio poveikio klimato kaitos švelninimo tikslui, nes nenumatoma, kad įgyvendinant veiklas galėtų būti šiltnamio efektą sukeliančių dujų išsiskyrimas.

Netaikoma. Numatomos veiklos neturi neigiamo poveikio, todėl papildomi dokumentai neteikiami.

 

2.  Prisitaikymas prie klimato kaitos

Bus investuojama į privalomojo ugdymo pradžios ankstinimą, adaptuojant, ikimokyklinio, priešmokyklinio ir pradinio ugdymo programas, turinį, metodus, taip skatinant ankstesnę ir didesnę įtrauktį į ikimokyklinį ugdymą kaimo vietovėse, numatant kompleksines priemones, didinant visuomenės ir bendruomenių įsitraukimą bei vykdant tėvų švietimą. Šie veiksmai (veiklos) (dėl savo pobūdžio) neturės jokio neigiamo tiesioginio ar netiesioginio poveikio prisitaikymo prie klimato kaitos tikslui, nes neplanuojamos kurti jokios infrastruktūros potvynių zonoje.

Netaikoma. Numatomos veiklos neturi neigiamo poveikio, todėl papildomi dokumentai neteikiami.

 

3.  Tausus vandens ir jūrų išteklių naudojimas ir apsauga

Bus investuojama į privalomojo ugdymo pradžios ankstinimą, adaptuojant, ikimokyklinio, priešmokyklinio ir pradinio ugdymo programas, turinį, metodus, taip skatinant ankstesnę ir didesnę įtrauktį į ikimokyklinį ugdymą kaimo vietovėse, numatant kompleksines priemones, didinant visuomenės ir bendruomenių įsitraukimą bei vykdant tėvų švietimą. Šie veiksmai (veiklos) (dėl savo pobūdžio) neturės jokio neigiamo tiesioginio ir netiesioginio poveikio šiam aplinkos tikslui.

Netaikoma. Numatomos veiklos neturi neigiamo poveikio, todėl papildomi dokumentai neteikiami.

 

4.  Perėjimas prie žiedinės ekonomikos, įskaitant atliekų prevenciją ir perdirbimą

Bus investuojama į privalomojo ugdymo pradžios ankstinimą, adaptuojant, ikimokyklinio, priešmokyklinio ir pradinio ugdymo programas, turinį, metodus, taip skatinant ankstesnę ir didesnę įtrauktį į ikimokyklinį ugdymą kaimo vietovėse, numatant kompleksines priemones, didinant visuomenės ir bendruomenių įsitraukimą bei vykdant tėvų švietimą. Šie veiksmai (veiklos) (dėl savo pobūdžio) neturės jokio neigiamo tiesioginio ir netiesioginio poveikio šiam aplinkos tikslui.

Netaikoma. Numatomos veiklos neturi neigiamo poveikio, todėl papildomi dokumentai neteikiami.

 

5.  Oro, vandens ar žemės taršos prevencija ir kontrolė

Bus investuojama į privalomojo ugdymo pradžios ankstinimą, adaptuojant, ikimokyklinio, priešmokyklinio ir pradinio ugdymo programas, turinį, metodus, taip skatinant ankstesnę ir didesnę įtrauktį į ikimokyklinį ugdymą kaimo vietovėse, numatant kompleksines priemones, didinant visuomenės ir bendruomenių įsitraukimą bei vykdant tėvų švietimą. Šie veiksmai (veiklos) (dėl savo pobūdžio) neturės jokio neigiamo tiesioginio ir netiesioginio poveikio šiam aplinkos tikslui.

Netaikoma. Numatomos veiklos neturi neigiamo poveikio, todėl papildomi dokumentai neteikiami.

 

6.  Biologinės įvairovės ir ekosistemų apsauga ir atkūrimas

Bus investuojama į privalomojo ugdymo pradžios ankstinimą, adaptuojant, ikimokyklinio, priešmokyklinio ir pradinio ugdymo programas, turinį, metodus, taip skatinant ankstesnę ir didesnę įtrauktį į ikimokyklinį ugdymą kaimo vietovėse, numatant kompleksines priemones, didinant visuomenės ir bendruomenių įsitraukimą bei vykdant tėvų švietimą. Šie veiksmai (veiklos) (dėl savo pobūdžio) neturės jokio neigiamo tiesioginio ir netiesioginio poveikio šiam aplinkos tikslui.

Netaikoma. Numatomos veiklos neturi neigiamo poveikio, todėl papildomi dokumentai neteikiami.

 

 

________________

part_1ec7a791581f4f0ba59fb6fd22938927_end