LIETUVOS RESPUBLIKOS

VYRIAUSIOJI RINKIMŲ KOMISIJA

 

SpREndimas

DĖL Lietuvos Respublikos Vyriausiosios rinkimų komisijos 2018 m. BIRžELIO 19 d. sprendimo Nr. Sp-75 „DĖL REKOMENDACIJŲ DĖL POLITINĖS REKLAMOS SKLEIDIMO POLITINĖS KAMPANIJOS LAIKOTARPIU PATVIRTINIMO“ pakeitimo

 

2020 m. balandžio 23 d. Nr. Sp-44

Vilnius

 

 

Lietuvos Respublikos vyriausioji rinkimų komisija, vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vyriausiosios rinkimų komisijos įstatymo 3 straipsnio 1 dalies 3 punktu ir Lietuvos Respublikos politinių kampanijų finansavimo ir finansavimo kontrolės įstatymo 16 straipsnio 4 dalies 3 punktu, nusprendžia:

Pakeisti Rekomendacijas dėl politinės reklamos skleidimo politinės kampanijos laikotarpiu, patvirtintas Lietuvos Respublikos vyriausiosios rinkimų komisijos 2018 m. birželio 19 d. sprendimu Nr. Sp-75 „Dėl Rekomendacijų dėl politinės reklamos skleidimo politinės kampanijos laikotarpiu patvirtinimo“:

1. Pakeisti 5 pastraipą ir ją išdėstyti taip:

„Rekomendacijose neaptariami klausimai, kurių sprendimas įsitvirtinęs praktikoje, nekartojamos politinės reklamos skleidimo taisyklės, patvirtintos Vyriausiosios rinkimų komisijos sprendimais (sprendimai skelbiami adresu: https://www.vrk.lt/vrk-sprendimai-del-pr):

– 2010 m. rugsėjo 7 d. sprendimas Nr. Sp-58 „Dėl Politinės reklamos žymėjimo tvarkos aprašo patvirtinimo“;

– 2014 m. vasario 12 d. sprendimas Nr. Sp-27 „Dėl Išorinės politinės reklamos skleidimo taisyklių patvirtinimo“;

– 2013 m. gruodžio 20 d. sprendimas Nr. Sp-159 „Dėl Politinei reklamai taikytinų įkainių ir sąlygų pateikimo Vyriausiajai rinkimų komisijai ir jų keitimo tvarkos aprašo patvirtinimo“;

– 2010 m. rugsėjo 15 d. sprendimas Nr. Sp-65 „Dėl Viešosios informacijos rengėjo ar skleidėjo deklaracijos formos bei jos užpildymo ir pateikimo tvarkos aprašo patvirtinimo“.“

2. Pakeisti 2.1 papunktį ir jį išdėstyti taip:

2.1. neatlygintinai skleidžiami įprastinio pobūdžio informaciniai pranešimai apie valstybės politikų, politinių partijų, kandidatų veiklą, informacija, kuria neraginama nedalyvauti referendume, balsuoti už ar prieš referendumui teikiamo sprendimo priėmimą;“.

3. Pakeisti 3.5 papunktį ir jį išdėstyti taip:

3.5. trečiųjų asmenų platinama informacija apie politinę partiją, kandidatą, kitus politinės kampanijos dalyvius, kol ji nėra neįprastai dažna arba jai parengti nereikia finansinio indėlio. Siekiant neklaidinti informacijos gavėjų dėl tikrojo informacijos paskelbimo tikslo, rekomenduojama pažymėti nurodant informacijos rengėją (užsakovą) ir finansavimo šaltinį.“

4. Pakeisti 4.2 papunktį ir jį išdėstyti taip:

4.2. kai tokie pranešimai yra kartojami;“.

5. Pakeisti 5 punktą ir jį išdėstyti taip:

5. Kad įprastinio pobūdžio informacija nebūtų laikoma politine reklama, rekomenduojama nenaudoti rinkimų šūkių, rinkimų numerių, specialiai ir pabrėžtinai neišryškinti kandidato pavardės, nedėti jo nuotraukos į pirmą periodinio spaudos leidinio puslapį, grafiškai apipavidalinant vengti didelio formato kandidato atvaizdų, naudoti dalykinį, o ne agitacinį stilių, nedėti informacijos apie politiko asmenines ir kitas su jo veikla nesusijusias savybes, jo šeiminį gyvenimą, pomėgius, laisvalaikį.“

6. Pakeisti II skyriaus pavadinimą ir jį išdėstyti taip:

II SKYRIUS

POLITINEI REKLAMAI IR KITAI VIEŠAI SKLEIDŽIAMAI INFORMACIJAI APIE RINKIMUS TAIKOMI REIKALAVIMAI“.

 

7. Pakeisti 17 punktą ir jį išdėstyti taip:

17. Kandidatai, politikai, pretendentai į kandidatus, savo asmeninėse socialinių tinklų paskyrose neatlygintinai skleisdami įrašus apie savo darbinę, politinę veiklą, asmeninį, šeiminį gyvenimą, pomėgius, kuriais jie propaguoja save, politinę partiją ar kitus politinės kampanijos dalyvius, taip pat savo idėjas, tikslus ar programą, tuos įrašus pažymi žyma, kad tuo konkrečiu įrašu kandidatas, pretendentas į kandidatus ar politikas neatlygintinai skleidžia politinę reklamą.“

8. Papildyti nauju 171 punktu:

171. Vadinamieji socialinių tinklų nuomonės formuotojai (angl. k. influencer) savo socialinių tinklų paskyrose, neatlygintinai skleisdami įrašus, kuriais jie propaguoja kandidatą, pretendentą į kandidatus, politinę partiją ar kitus politinės kampanijos dalyvius, taip pat jų idėjas, tikslus ar programą, prie kiekvieno konkretaus tokio įrašo pažymi, kad tuo konkrečiu įrašu vadinamasis nuomonės formuotojas skleidžia neatlygintiną politinę reklamą.“

9. Pakeisti 18 punktą ir jį išdėstyti taip:

18. Rekomendacijų 17, 171 punktuose numatytu būdu skleidžiant neatlygintiną politinę reklamą, jos žyma turi būti neatskiriama politinės reklamos (gaminio, skelbimo) dalis dėl to, kad, kitiems vartotojams pasidalijus nuoroda savo paskyroje ar svetainėje, politinės reklamos žyma išliktų. Atlygintinai skleidžiant 17, 171 punktuose nurodytą politinę reklamą, jai taikomas VRK patvirtintas Politinės reklamos žymėjimo aprašas.“

10. Pakeisti 19 punktą ir jį išdėstyti taip:

19. Kandidatams, politikams, pretendentams į kandidatus, kitiems politinės kampanijos dalyviams savo asmeninių paskyrų profiliuose prie biografinės skilties rekomenduojama nurodyti, kad asmuo yra politinės partijos, visuomeninio rinkimų komiteto iškeltas ar išsikėlęs kandidatas.“

11. Pakeisti 20 punktą ir jį išdėstyti taip:

20. Politinės partijos, skelbdamos su politine kampanija nesusijusią politinę reklamą (pavyzdžiui, ragindamos skirti gyventojų pajamų mokesčio dalį jų finansavimui ar pan.), tačiau tą darydamos politinės kampanijos metu, šią politinę reklamą turi pažymėti. Jeigu tokia politinė reklama nesietina su politine kampanija, tokią politinę reklamą galima apmokėti iš einamosios (ne politinės kampanijos) banko sąskaitos, ir tai turi būti nurodoma politinės reklamos žymoje.“

12. Pakeisti 21 punktą ir jį išdėstyti taip:

21. Žurnalistams, dalyvaujantiems politinėje kampanijoje, rekomenduojama laikytis Viešosios informacijos rengėjų, skleidėjų ir Visuomenės informavimo etikos asociacijos narių atstovų susirinkime 2016 m. vasario 29 d. priimto Visuomenės informavimo etikos kodekso 23 straipsnyje įtvirtintos nuostatos, kad žurnalisto profesinė veikla nesuderinama su darbu valstybės ir vietos valdžios institucijose, dalyvavimu politinių partijų veikloje.“

13. Pakeisti 22 punktą ir jį išdėstyti taip:

22. Politinei reklamai, skleidžiamai per užsienio transliuotojus, skirtai Lietuvos Respublikos vartotojams, taikomi tokie patys reikalavimai kaip ir per nacionalinius transliuotojus skleidžiamai politinei reklamai. Politinės kampanijos dalyvis, tokiu būdu skleisdamas politinę reklamą, yra atsakingas už tai, kad ji būtų tinkamai pažymėta, būtų laikomasi rinkimų agitacijos draudimo laikotarpio ir kitų politinės reklamos skleidimo reikalavimų bei ribojimų.“

14. Pakeisti ir papildyti 24 punktą ir jį išdėstyti taip:

24. Rinkimų agitacijos draudimo laikotarpiu:

24.1. draudžiama skleisti atlygintiną politinę reklamą;

24.2 interneto svetainėse, naujienų portaluose, spaudos leidiniuose draudžiama skelbti naujus Rekomendacijų 3.4 papunktyje minimus pranešimus, komentarus. Iki agitacijos draudimo pradžios paskelbtos medžiagos nebūtina pašalinti, tačiau ji neturi būti matoma pirmuose informacinių svetainių, naujienų portalų puslapiuose.

24.3. Politinės kampanijos dalyviai:

24.3.1. neturėtų atlygintinai skelbti jokių įrašų;

24.3.2. neturėtų skelbti naujų agitacinio turinio įrašų, įskaitant kvietimą į rinkimus ar raginimą nedalyvauti rinkimuose;

24.3.3. neturėtų keisti asmeninės paskyros nuotraukos ir viršelio į paskyrą su agitaciniais elementais, neturėtų atlikti jokių veiksmų (pavyzdžiui, aktyviai komentuoti prie kitų įrašų), kurie iš naujo keltų susidomėjimą kandidatu;

24.3.4. turėtų atsisakyti informacijos apie rinkimų dienos renginius, kuriais išreiškiamas palaikymas ar žadama konkrečiu būdu balsuoti;

24.3.5. neprivalo pašalinti iki rinkimų agitacijos draudimo pradžios paskelbtų įrašų, tačiau neturėtų dirbtinai kelti susidomėjimo jais (pavyzdžiui, komentuoti ankstesnių įrašų, iš naujo jais dalytis ir pan.).

24.4. Rinkėjai:

24.4.1. neturėtų agituoti už politinės kampanijos dalyvius, įvardydami konkrečius kandidatus, partijas ar rinkimų komitetus, neturėtų dalytis agitaciniais kitų asmenų įrašais;

24.4.2. neturėtų keisti asmeninės paskyros nuotraukos ir viršelio į paskyrą su agitaciniais elementais už konkretų kandidatą, partiją ar rinkimų komitetą.

 

 

 

Pirmininkė                                                                                                                     Laura Matjošaitytė