LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS MINISTERIJOS

APLINKOS PROJEKTŲ VALDYMO AGENTŪROS DIREKTORIUS

 

Įsakymas

DĖL ATLIEKŲ PREVENCIJOS IR TVARKYMO PROGRAMOS PRIEMONĖS

SUBSIDIJOS IR DOTACIJOS NAUDOTŲ PADANGŲ, KURIŲ TURĖTOJO NUSTATYTI NEĮMANOMA ARBA KURIS NEEGZISTUOJA, TVARKYMUI“ PROJEKTŲ FINANSAVIMO TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO

 

2022 m. liepos 28 d. Nr. T1-288

Vilnius

 

 

Vadovaudamasis Atliekų prevencijos ir tvarkymo programos lėšų naudojimo tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2004 m. kovo 4 d. įsakymu Nr. D1-94 „Dėl Atliekų prevencijos ir tvarkymo programos lėšų naudojimo tvarkos aprašo patvirtinimo“, 17 punktu,

t v i r t i n u Atliekų prevencijos ir tvarkymo programos lėšų naudojimo 2022 metais priemonių plano, patvirtinto Lietuvos Respublikos  aplinkos ministro 2022 m. kovo 3 d. įsakymu Nr. D1-60 „Dėl Atliekų tvarkymo programos lėšų naudojimo 2022 metais priemonių plano patvirtinimo“, priemonės „Subsidijos ir dotacijos naudotų padangų, kurių turėtojo nustatyti neįmanoma arba kuris neegzistuoja, tvarkymui“ projektų finansavimo tvarkos aprašą (pridedama).

 

 

 

Nacionalinių programų valdymo departamento direktorius,

vykdantis direktoriaus funkcijas,                                                                    Jonas Balkevičius

 


 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos

Aplinkos projektų valdymo agentūros direktoriaus

2022 m. liepos 28 d. įsakymu Nr. T1-288

 

 

ATLIEKŲ PREVENCIJOS IR TVARKYMO PROGRAMOS PRIEMONĖS

„SUBSIDIJOS IR DOTACIJOS NAUDOTŲ PADANGŲ, KURIŲ TURĖTOJO NUSTATYTI NEĮMANOMA ARBA KURIS NEEGZISTUOJA, TVARKYMUI“

PROJEKTŲ FINANSAVIMO TVARKOS APRAŠAS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1.       Atliekų prevencijos ir tvarkymo programos priemonės „Subsidijos ir dotacijos naudotų padangų, kurių turėtojo nustatyti neįmanoma arba kuris neegzistuoja, tvarkymui“ projektų finansavimo tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) nustato paraiškų teikimo ir vertinimo, atrankos ir finansavimo skyrimo, projektų įgyvendinimo, atsiskaitymo ir lėšų, skirtų projektui, išmokėjimo reikalavimus ir tvarką.

2.       Aprašas parengtas atsižvelgiant į:

2.1.    Atliekų prevencijos ir tvarkymo programos lėšų naudojimo tvarkos aprašą, patvirtintą Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2004 m. kovo 4 d. įsakymu Nr. D1-94 „Dėl Atliekų prevencijos ir tvarkymo programos lėšų naudojimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ (toliau – Lėšų naudojimo aprašas);

2.2.       Atliekų prevencijos ir tvarkymo programos (toliau – Programa) lėšų naudojimo 2022 metais priemonių plano, patvirtinto Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2022 m. kovo 3 d. įsakymu Nr. D1-60 „Dėl Atliekų tvarkymo programos lėšų naudojimo 2022 metais priemonių plano patvirtinimo“, priemonę Nr. 3.3.1 „Subsidijos ir dotacijos naudotų padangų, kurių turėtojo nustatyti neįmanoma arba kuris neegzistuoja, tvarkymui“ (toliau – Priemonė);

2.3.    Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatymą;

2.4.    Atliekų susidarymo ir tvarkymo apskaitos ir ataskaitų teikimo taisykles, patvirtintas Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2011 m. gegužės 3 d. įsakymu Nr. D1-367 „Dėl Atliekų susidarymo ir tvarkymo apskaitos ir ataskaitų teikimo taisyklių patvirtinimo“;

2.5.   Atliekų tvarkymo taisykles, patvirtintas Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 1999 m. liepos 14 d. įsakymu Nr. 217 „Dėl Atliekų tvarkymo taisyklių patvirtinimo“ (toliau – Atliekų tvarkymo taisyklės).

3.       Apraše vartojamos sąvokos suprantamos, kaip jos apibrėžtos Aprašo 2 punkte nurodytuose teisės aktuose.

4.       Pareiškėjai, teikdami paraiškas ir su jomis susijusią informaciją, projektų vykdytojai projektų įgyvendinimo metu ir Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos Aplinkos projektų valdymo agentūra (toliau – APVA), registruodama paraiškas, vertindama ir atrinkdama projektus, priimdama sprendimus dėl projektų finansavimo, vykdydama projektų įgyvendinimo priežiūrą, naudojasi Aplinkos projektų valdymo informacine sistema (toliau – APVIS). Tais atvejais, kai APVIS funkcinės galimybės nepakankamos ar neužtikrinamos, atitinkami veiksmai atliekami teikiant ar priimant reikalingą informaciją APVA nustatyta tvarka. Elektroniniai dokumentai rengiami pagal Lietuvos vyriausiojo archyvaro patvirtintas ar su juo suderintas el. dokumento specifikacijas ir pasirašomi kvalifikuotu elektroniniu parašu.

 

5.       APVA ir projektų vykdytojai visų su projektų įgyvendinimu susijusių dokumentų saugojimą organizuoja vadovaudamiesi Lietuvos vyriausiojo archyvaro patvirtintomis Dokumentų saugojimo taisyklėmis ir Bendrųjų dokumentų saugojimo terminų rodyklėje nustatytais terminais.

 

6.       APVA savo interneto svetainėje skelbia informaciją, susijusią su subsidijų ar dotacijų skyrimu, projektų rezultatais.

7.       Įgyvendindami projektų veiklas (surinkimo, vežimo, įskaitant eksporto į kitas Europos Sąjungos šalis, ir naudojimo) projektų vykdytojai turi laikytis Aprašo 2.3 papunktyje nurodyto teisės akto reikalavimų.

 

8.       Pagal šį Aprašą valstybės pagalba, kaip ji apibrėžta Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo (OL 2010 C 83, p. 47) 107 straipsnyje, ir de minimis pagalba, kuri atitinka 2013 m. gruodžio 18 d. Komisijos reglamento (ES) Nr. 1407/2013 dėl Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 107 ir 108 straipsnių taikymo de minimis pagalbai (OL 2013 L 352, p. 1) nuostatas, neteikiama.

 

 

 

II SKYRIUS

SĄLYGOS FINANSINEI PARAMAI GAUTI

 

9.       Pagal Aprašą tinkami pareiškėjai yra: savivaldybių administracijos, valstybės įmonė Lietuvos automobilių kelių direkcija ir valstybės įmonė Valstybinių miškų urėdija.

 

10.     Didžiausias dotacijos/subsidijos dydis vienam pareiškėjui – 60 000 Eur.

11.     Jeigu, pasibaigus paraiškų teikimo terminui, pagal kvietimą gautose paraiškose prašoma subsidijų ar dotacijų suma yra mažesnė nei Priemonių plane Priemonei numatyta skirti lėšų suma, APVA sprendimu paraiškų pateikimo terminas gali būti pratęstas arba skelbiamas naujas kvietimas.

 

12.     Naudotų padangų, kurių turėtojo nustatyti neįmanoma arba kuris neegzistuoja (toliau – bešeimininkės padangų atliekos), kiekiui, kurio tvarkymas finansuojamas Programos lėšomis, negali būti išrašomi apmokestinamųjų gaminių (padangų) atliekų sutvarkymą įrodantys dokumentai, leidžiantys padangų gamintojams ir importuotojams pasinaudoti Lietuvos Respublikos mokesčio už aplinkos teršimą įstatymo 6 straipsnio 4 dalyje numatyta lengvata.

 

13.     Bešeimininkių padangų atliekų naudojimą gali vykdyti tik taršos ar taršos integruotos prevencijos ir kontrolės leidimą padangų atliekų naudojimui turintis atliekų tvarkytojas.

14.     Padangų atliekų tvarkytojas turi būti registruotas Atliekų tvarkytojų valstybės registre ir naudojantis Vieninga gaminių, pakuočių ir atliekų apskaitos informacine sistema (toliau – GPAIS) vykdyti atliekų tvarkymo apskaitą bei teikti apskaitos ataskaitas Aprašo 2.4 punkte nustatyta tvarka.

 

15.     Projektas turi būti įgyvendintas iki 2024 m. lapkričio 15 d.

 

III SKYRIUS

REIKALAVIMAI PROJEKTŲ PARAIŠKOMS

 

16.     Kvietimas teikti paraiškas, nurodant paraiškų teikimo tvarką, sumą ir terminus, projektų finansavimo sąlygas, pagal skelbimo momentu galiojantį Priemonių planą ir šį Aprašą skelbiamas APVA interneto svetainėje www.apva.lt ir (arba) kitomis visuomenės informavimo priemonėmis.

 

17.     Vienas pareiškėjas gali teikti vieną paraišką pagal tą patį kvietimą finansuojamiems projektams įgyvendinti.

 

18.     Paraiškoje nurodomas planuojamas projektu sutvarkyti bešeimininkių padangų atliekų svoris bei projekto biudžetas. Projekto biudžetas turi būti sudaromas pagrįstai remiantis gautais komerciniais pasiūlymais, viešojoje erdvėje prieinama informacija, viešųjų pirkimų sutartimis, anksčiau įgyvendintais panašaus pobūdžio projektais ar kitais šaltiniais.

 

IV SKYRIUS

REIKALAVIMAI PROJEKTO IŠLAIDOMS

 

19.     Finansavimas skiriamas bešeimininkių padangų atliekų naudojimui, kaip numatyta Atliekų tvarkymo taisyklių 2 priede nurodytoms veikloms (R1, R3, R12), arba eksportui (S4) į kitas Europos Sąjungos šalis.

 

20.     Programos lėšomis nefinansuojamas į didžiųjų gabaritų atliekų surinkimo aikšteles pristatytų bešeimininkių padangų atliekų sutvarkymas.

 

21.     Tinkamos finansuoti projekto išlaidos - bešeimininkių padangų atliekų surinkimo, vežimo, įskaitant eksportą į kitas Europos Sąjungas šalis, ir naudojimo išlaidos.

22.     Projekto finansuojamoji dalis sudaro 100 proc. visų tinkamų finansuoti projekto išlaidų, kai projekte išlaikomas Priemonių plane nurodytų skiriamų lėšų (300 000 Eur) bei priemone siektino rodiklio („Surinktų ir sutvarkytų naudotų padangų kiekis“ – 1 363 t) santykis. Projekto išlaidų dalis, kurios nepadengia projektui skiriamo finansavimo lėšos, finansuojama projekto vykdytojo lėšomis.

 

23.     Tinkamos finansuoti projekto išlaidos yra išlaidos, kurios patirtos po 2022 m. gegužės 27 d. iki galutinio mokėjimo prašymo pateikimo dienos, bet ne vėliau nei 2024 m. lapkričio 15 d. 

 

24.     Visos įgyvendinant projektą patirtos išlaidos turi būti pagrįstos projekto tinkamų finansuoti išlaidų patvirtinimo dokumentais, kurių atsekamumas turi būti užtikrintas.

 

25.     Projekto išlaidos turi atitikti Lėšų naudojimo aprašo 23 – 27 punkte projekto išlaidoms taikomus reikalavimus.

 

V SKYRIUS

PARAIŠKŲ VERTINIMAS IR SPRENDIMAS DĖL FINANSAVIMO SKYRIMO

 

26.     Apie gautą paraišką APVA informuoja pareiškėją ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo paraiškos gavimo.

 

27.     Paraiškų vertinimas atliekamas vadovaujantis šiuo Aprašu, Lėšų naudojimo aprašu ir Priemonių planu.

28.   Paraiškų atrankos būdas – tęstinis. Paraiškos priimamos per  APVIS.  Paraiškų pateikimo galutinis terminas nurodomas kvietime, kuris turi būti ne trumpesnis kaip du mėnesiai nuo kvietimo paskelbimo www.apva.lt internetinėje svetainėje. Paraiškos registruojamos APVIS eilės tvarka pagal registracijos datą. Iš gautų paraiškų sudaromas pagrindinis sąrašas. Kai pagrindiniame sąraše esančiose paraiškose prašoma subsidijų/dotacijų suma viršija Priemonių plane Priemonei numatytą skirti lėšų sumą, sudaromas rezervinis sąrašas.

29.     Paraiškų atitiktį Aprašo II ir III skyrių reikalavimams patikrinti APVA gali naudotis prieinamomis duomenų bazėmis ir registrais.

 

30. Paraiškas APVA vertina eilės tvarka pagal jų registracijos datą APVIS. Vienos paraiškos vertinimas negali trukti ilgiau kaip 20 darbo dienų nuo paraiškos registravimo dienos. Vertinimo metu nustatoma, ar paraiška tinkamai užpildyta, ar pateikti visi reikalaujami dokumentai, ar pareiškėjas atitinka keliamus reikalavimus subsidijai ar dotacijai gauti. Paraiškos, neatitinkančios Aprašo II ir III skyrių reikalavimų, atmetamos. APVA raštu informuoja pareiškėją apie paraiškos atmetimą ir nurodo atmetimo priežastis. Projektų, esančių rezerviniame sąraše, paraiškos gali būti vertinamos ir sprendimas skirti finansavimą priimamas, jei pagrindiniame sąraše pateiktos paraiškos projektų vertinimui atlikti atmestos, sumažėjo prašomos subsidijos ar dotacijos dydis, pareiškėjai atsiėmė paraiškas. Sprendimas dėl projektų finansavimo iš rezervinio sąrašo gali būti priimamas ir projektai į pagrindinį sąrašą įtraukiami iki 2023 m. gruodžio 31 d.

 

31.     Jeigu atliekant paraiškų vertinimą nustatoma, kad pateikti ne visi reikalaujami dokumentai ir (ar) paraiška užpildyta netinkamai, pareiškėjui siunčiamas pranešimas ir prašoma pareiškėjo per nustatytą terminą, ne trumpesnį kaip 5 darbo dienos ir ne ilgesnį kaip 10 darbo dienų, pateikti trūkstamus dokumentus, informaciją ar patikslinti paraišką. Jei per nurodytą terminą paraiška nepatikslinama, nepateikiami trūkstami dokumentai, informacija ar priežastys, kodėl to nebuvo galima atlikti per nurodytą terminą, nepripažįstamos svarbiomis, paraiška atmetama.

 

32.     Paraiškoje nurodyti duomenys po paraiškos pateikimo dienos negali būti koreguojami ar tikslinami, išskyrus atvejus, kai koreguoti ar tikslinti paprašo APVA.

 

33.     Sprendimą dėl finansavimo skyrimo arba neskyrimo priima APVA direktorius, atsižvelgdamas į paraiškų vertinimo rezultatus. Sprendimas dėl finansavimo skyrimo įforminamas APVA direktoriaus įsakymu, o sprendimas neskirti finansavimo įforminamas APVA raštu, kurių turinys turi atitikti Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo 10 straipsnio 5 dalyje nustatytus reikalavimus. Apie APVA sprendimą pareiškėjas informuojamas ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo sprendimo priėmimo dienos. Skyrus finansavimą pareiškėjas tampa projekto vykdytoju. Pareiškėjui užpildžius paraišką ir APVA direktoriaus sprendimu skyrus finansavimą, paraiška prilyginama sutarčiai. 

 

34.     Informacija apie projektus, kurių įgyvendinimui skiriamas finansavimas, ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo sprendimo skirti finansavimą priėmimo dienos skelbiama APVA interneto svetainėje.

 

VI SKYRIUS

MOKĖJIMO PRAŠYMŲ TEIKIMAS IR APMOKĖJIMAS

 

35.     Projekto įgyvendinimo išlaidos apmokamos ir priežiūra atliekama Apraše nustatyta tvarka. Lėšos gali būti išmokamos dalimis.

 

36.     Projekto vykdytojo prašymu APVA gali priimti sprendimą skirti iki 30 procentų avansą. Avansinis mokėjimas atliekamas projekto vykdytojui pateikus avansinio mokėjimo prašymą. Sumokėta avansinė lėšų suma iš kitų mokėjimų atskaitoma proporcingai arba atsižvelgiant į projekto vykdytojo mokėjimo prašyme nurodytą užskaitomą avanso sumą. Užpildytą avansinio mokėjimo prašymą APVA patikrina per 15 darbo dienų ir perduoda Nacionaliniam bendrųjų funkcijų centrui prašyme nurodytą avansinio mokėjimo sumą išmokėti projekto vykdytojui į prašyme nurodytą banko sąskaitą.

 

37.     Įvykdęs pirkimą, pasirašęs viešojo pirkimo sutartį ir paskelbęs ją Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje, projekto vykdytojas informaciją teikia APVIS.

38.     Įgyvendinęs projektą arba jo dalį, pareiškėjas mokėjimo prašymus, kuriais deklaruojamos patirtos išlaidos, gali teikti APVA ne dažniau nei kartą per ketvirtį (neįskaitant avansinio mokėjimo prašymo).

 

39.     Kartu su mokėjimo prašymu projekto vykdytojas turi pateikti: viešojo pirkimo sutartyje numatytų išlaidų pagrindimo (priėmimo-perdavimo aktai, PVM sąskaitos faktūros) dokumentų kopijas.

40.     APVA patikrina GPAIS, ar išlaidas pagrindžiančiuose dokumentuose nurodytas bešeimininkių padangų atliekų kiekis buvo panaudotas, kaip numatyta Atliekų tvarkymo taisyklių 2 priede nurodytoms veikloms (R1, R3, R12), arba eksportuotas (S4) į kitas Europos Sąjungas šalis“.

 

41.     APVA, nustačiusi, kad su mokėjimo prašymu pateikti ne visi dokumentai arba reikia papildomos informacijos sprendimui priimti, prašo projekto vykdytojo per nustatytą terminą, ne trumpesnį kaip 5 darbo dienos ir ne ilgesnį kaip 10 darbo dienų, pateikti trūkstamus dokumentus ar paaiškinimus. Jei per nurodytą terminą mokėjimo prašymas nepatikslinamas ar nepateikiami trūkstami dokumentai ir nurodomos priežastys, dėl kurių nebuvo galima per nurodytą terminą patikslinti mokėjimo prašymo, nepripažįstamos svarbiomis, mokėjimo prašymas atmetamas.

 

42.     Mokėjimo prašymą APVA įvertina ne vėliau kaip per 30 darbo dienų nuo projekto vykdytojo tinkamai pateikto mokėjimo prašymo registravimo dienos. Nustačiusi, kad lėšos panaudotos pagal paskirtį, priima sprendimą dėl subsidijos ar dotacijos išmokėjimo. Apie priimtą sprendimą informuojamas projekto vykdytojas. Šis terminas gali būti ilgesnis, jei projektui inicijuojamas įtariamo pažeidimo tyrimas. Subsidija ar dotacija išmokama pagal faktiškai panaudotą arba eksportuotą į kitas Europos Sąjungos bešeimininkių padangų atliekų svorį bei viešojo pirkimo sutartyje numatytą įkainį / kainą, neviršijant paskirtos subsidijos ar dotacijos ir IV skyriuje nustatytų įkainių.

 

VII SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

43.     APVA nustatyta tvarka prižiūri, ar projektų vykdytojai Programos lėšomis prekes, paslaugas ir darbus perka laikydamiesi Lėšų naudojimo aprašo 26 ir 27 punktų nuostatų.

 

44.     APVA bet kuriame paraiškos vertinimo ar projekto įgyvendinimo etape gali atlikti projekto patikrą vietoje ar prašyti papildomų dokumentų ir paaiškinimų, susijusių su teikiama paraiška ar įgyvendinamu projektu. Patikros projektų įgyvendinimo vietoje atliekamos APVA nustatyta tvarka.

 

45.     Jeigu projekto vykdytojas nesilaiko šio Aprašo ar Lėšų naudojimo aprašo nuostatų, APVA priima sprendimą dėl išmokėtų lėšų ar jų dalies susigrąžinimo arba finansinių korekcijų taikymo.

 

46.     Ginčai, kilę dėl Aprašo reikalavimų vykdymo, taikymo ir aiškinimo, sprendžiami Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka.

 

47.     Pareiškėjai ir projektų vykdytojai turi teisę apskųsti APVA veiksmus ar neveikimą, susijusius su projekto paraiškų vertinimu, atranka, sprendimu dėl subsidijos ar dotacijos skyrimo ar neskyrimo, sprendimu dėl finansinės paramos mokėjimo ar neišmokėjimo ir projekto įgyvendinimu, Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo nustatyta tvarka.

 

 

__________________________

 

part_1307a1a14ed7453d9ac0d02d3cf81ee2_end