LIETUVOS RESPUBLIKOS Ekonomikos ir inovacijų MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŪKIO MINISTRO 2013 M. GRUODŽIO 20 D. ĮSAKYMO NR. 4-1100 „DĖL VALSTYBĖS VALDOMŲ ĮMONIŲ SPECIALIŲJŲ ĮPAREIGOJIMŲ NUSTATYMO IR INFORMACIJOS PATEIKIMO REKOMENDACIJŲ PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO

 

2021 m. rugsėjo 29 d. Nr. 4-1036

Vilnius

 

Pakeičiu Lietuvos Respublikos ūkio ministro 2013 m. gruodžio 20 d. įsakymą Nr. 4-1100 „Dėl Valstybės valdomų įmonių specialiųjų įpareigojimų nustatymo ir informacijos pateikimo rekomendacijų patvirtinimo“:

1. Pakeičiu nurodytą įsakymą ir jį išdėstau nauja redakcija (Valstybės valdomų įmonių specialiųjų įpareigojimų nustatymo ir informacijos pateikimo rekomendacijos nauja redakcija nedėstomos):

LIETUVOS RESPUBLIKOS EKONOMIKOS IR INOVACIJŲ MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL valstybės valdomų įmonių, jų dukterinių bendrovių IR SAVIVALDYBIŲ valdomų įmonių specialiųjų įpareigojimų nustatymo ir informacijos pateikimo rekomendacijų PATVIRTINIMO

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo 23 straipsnio 5 dalies 15 punktu, Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2010 m. liepos 14 d. nutarimo Nr. 1052 „Dėl Valstybės valdomų įmonių veiklos skaidrumo užtikrinimo gairių aprašo patvirtinimo“ 2.3 papunkčiu ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2007 m. birželio 6 d. nutarimo Nr. 567 „Dėl Savivaldybių turtinių ir neturtinių teisių įgyvendinimo savivaldybių valdomose įmonėse tvarkos aprašo patvirtinimo“ 3.2 papunkčiu,

tvirtinu Valstybės valdomų įmonių, jų dukterinių bendrovių ir savivaldybių valdomų įmonių specialiųjų įpareigojimų nustatymo ir informacijos pateikimo rekomendacijas (pridedama).“

2. Pakeičiu nurodytu įsakymu patvirtintas Valstybės valdomų įmonių specialiųjų įpareigojimų nustatymo ir informacijos pateikimo rekomendacijas:

2.1. Pakeičiu pavadinimą ir jį išdėstau taip:

VALSTYBĖS VALDOMŲ ĮMONIŲ, jų dukterinių bendrovių ir savivaldybių valdomų įmonių SPECIALIŲJŲ ĮPAREIGOJIMŲ NUSTATYMO IR INFORMACIJOS PATEIKIMO REKOMENDACIJOS“.

2.2. Pakeičiu 1 punktą ir jį išdėstau taip:

1. Valstybės valdomų įmonių, jų dukterinių bendrovių ir savivaldybių valdomų įmonių specialiųjų įpareigojimų nustatymo ir informacijos pateikimo rekomendacijos (toliau – Rekomendacijos) skirtos padėti ūkinę komercinę veiklą vykdančioms valstybės valdomoms įmonėms, jų dukterinėms bendrovėms (toliau kartu – VVĮ, valstybės valdomos įmonės) ir savivaldybių valdomoms įmonėms (toliau – SVĮ) (toliau kartu – įmonė), taip pat Vyriausybės įgaliotoms institucijoms ir savivaldybių administracijos direktoriams, įgyvendinantiems valstybės ar savivaldybės, kaip juridinio asmens dalyvio, turtines ir neturtines teises ir pareigas valstybės įmonėse, savivaldybės įmonėse, akcinėse bendrovėse ir uždarosiose akcinėse bendrovėse (toliau – valstybei arba savivaldybei atstovaujanti institucija), identifikuoti įmonės vykdomus specialiuosius įpareigojimus ir atskirai įvertinti finansinius rezultatus (pelną ar nuostolius), gautus įmonei atliekant jai įstatymais, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimais arba savivaldybės tarybos sprendimais pavestas funkcijas (specialiuosius įpareigojimus ir valstybės arba savivaldybės pavestą komercinę funkciją).“

2.3. Pakeičiu 2 punktą ir jį išdėstau taip:

2. Komercinės veiklos ir specialiųjų įpareigojimų atskyrimas atliekant finansinės informacijos analizę pagal įmonės funkcijas suteikia galimybę įmonės valdymo organams, akcininkams ir kitiems finansinės informacijos naudotojams suprasti įmonės atliekamų įvairių funkcijų tipų įtaką įmonės finansiniams rodikliams (pelningumui, efektyvumui ir kt.) ir šios informacijos pagrindu priimti valdymo sprendimus, skirtus veiklos skaidrumui ir efektyvumui didinti. Todėl įmonėms rekomenduojama įtraukti į apskaitą specialiųjų įpareigojimų finansinius rezultatus ir atskleisti specialiųjų įpareigojimų, valstybės arba savivaldybės pavestų komercinių funkcijų ir komercinės veiklos finansinę informaciją vadovaujantis atitinkamai Rekomendacijomis ir Valstybės valdomų įmonių veiklos skaidrumo užtikrinimo gairių aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2010 m. liepos 14 d. nutarimu Nr. 1052 „Dėl Valstybės valdomų įmonių veiklos skaidrumo užtikrinimo gairių aprašo patvirtinimo“, taip pat tobulinti savo finansinės informacijos paskirstymo pagal atliekamas funkcijas ir specialiųjų įpareigojimų finansinės informacijos atskleidimą įtvirtinančią apskaitos politiką, atsižvelgiant į poreikį įvertinti atskirų įmonės atliekamų funkcijų finansinius rezultatus, ir, esant galimybei, plėtoti informacijos, reikalingos įmonės atliekamoms funkcijoms, rinkimo, sisteminimo, valdymo, įvertinimo ir pateikimo (toliau – valdymo apskaita) sistemą.“

2.4. Pakeičiu 4 punktą ir jį išdėstau taip:

4. Rekomendacijos nėra Lietuvoje galiojančių ir taikomų apskaitos ir finansinių ataskaitų rengimo standartų aiškinimas ar papildymas ir nereguliuoja atitinkamais standartais ir teisės aktais nustatytų apskaitos ir finansinių ataskaitų rengimo ir pateikimo principų. Rekomendacijos taikomos užtikrinant atitinkamą įmonės veiklos sritį reguliuojančių teisės aktų nuostatų laikymąsi, įmonės veiklą kontroliuojančių ir prižiūrinčių institucijų reikalavimų įgyvendinimą ir įmonės valdymo organų priimtų sprendimų vykdymą.“

2.5. Pakeičiu 5 punktą ir jį išdėstau taip:

5. Rekomendacijos taikytinos tik toms įmonės atliekamoms funkcijoms, kurios laikytinos reikšmingomis. Atliekama funkcija laikoma reikšminga, jeigu tenkinamas bent vienas iš šių kriterijų:

5.1. jos mastas ir įtaka įmonės veiklos rezultatams pakankami, kad galėtų būti įvertinami planuojant įmonės veiklą ir priimant valdymo sprendimus;

5.2. su funkcijos atlikimu susijusių pajamų ir sąnaudų dalį lyginant su bendromis įmonės pajamomis ar sąnaudomis, funkcijos atlikimo rezultatą lyginant su bendru įmonės veiklos rezultatu, funkcijai atlikti skiriamą įmonės turto dalį, funkcijas atliekant dalyvaujančių darbuotojų skaičių ir kitus konkrečią funkciją apibūdinančius rodiklius įmonės valdymo organai pripažįsta reikšmingais;

5.3. tenkinami 8-ajame TFAS „Veiklos segmentai“ arba 34-ajame Verslo apskaitos standarte (toliau – VAS) „Segmentų atskleidimas finansinėse ataskaitose“ nurodyti informacijos apie verslo segmentus pateikimo kriterijai, verslo segmentu laikant išskirtą funkciją.“

2.6. Pakeičiu 7 punktą ir jį išdėstau taip:

7. Rekomendacijose vartojamos sąvokos:

7.1. Alternatyvieji kaštai grąža, kurią įmonė galėtų uždirbti, jei investuotų funkcijai atlikti skirtas lėšas į kitą panašaus rizikos profilio veiklą.

7.2. Funkcijaįmonės vykdoma veikla, kuriai valstybei arba savivaldybei atstovaujanti institucija nustato atskirus vykdymo reikalavimus, o jos finansiniai rezultatai įvertinami atskirais rodikliais, kuriai vykdyti skiriami reikšmingi įmonės materialiniai, finansiniai ir (arba) žmogiškieji ištekliai ir kurios vykdymas turi esminę įtaką įmonės veiklos rezultatams ir kurios kainodara iš esmės skiriasi nuo kitos įmonės vykdomos veiklos kainodaros.

7.3Nepriklausoma reguliuojančioji institucija – valstybės institucija, kuri neįgyvendina valstybės valdomų įmonių savininko teisių ir kuriai teisės aktais yra pavesta reguliuoti tam tikrų veiklų kainas bei vykdymo sąlygas.

7.4. Sąnaudų apskaitos sistema – valdymo apskaitos sistemos dalis, apimanti įmonės sąnaudų apskaitą ir paskirstymą, taip pat sąnaudų apskaitos ir paskirstymo principus, metodus ir taisykles, skirtas įmonės sąnaudų apskaitai ir paskirstymui tarp įvairių įmonės atliekamų funkcijų tvarkyti ir finansinėms ataskaitoms sudaryti ir pateikti.

7.5. Valstybės arba savivaldybės pavesta komercinė funkcija – funkcija, kurią atlikti įmonė, vadovaudamasi įstatymais, Vyriausybės nutarimais arba savivaldybės tarybos sprendimais, turi išskirtines teises ir už kurios atlikimą pajamos yra gaunamos tiesiogiai iš paslaugos vartotojų, o paslaugos įkainius nustato nepriklausoma reguliuojančioji institucija, įtraukdama pelno maržą, kuri padengtų įmonės alternatyviuosius kaštus.

7.6. Kitos Rekomendacijose vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatyme.“

2.7. Pakeičiu II skyriaus pavadinimą ir jį išdėstau taip:

II SKYRIUS

specialiųjų įpareigojimų nustatymo kriterijai“.

2.8. Pakeičiu 8 punkto pirmąją pastraipą ir ją išdėstau taip:

8. VVĮ atliekama funkcija priskirtina specialiesiems įpareigojimams, jeigu ji atitinka Valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo 23 straipsnio 5 dalies 15 punkte įtvirtintą specialiojo įpareigojimo sampratą ir atliekant šią funkciją yra tenkinamas bent vienas iš šių kriterijų:“.

2.9. Pakeičiu 8.4 papunktį ir jį išdėstau taip:

8.4. su funkcijos atlikimu susijusią kainodarą reglamentuoja įstatymai, Vyriausybė arba jos įgaliota institucija, o į nustatomą prekės ar paslaugos kainą pelno marža neįskaičiuojama arba ribojama taip, kad neleidžia padengti alternatyviųjų kaštų;“.

2.10. Pakeičiu 81 punktą ir jį išdėstau taip:

81. SVĮ atliekama funkcija priskirtina specialiesiems įpareigojimams, jeigu pareiga SVĮ atlikti šią funkciją yra nustatyta įstatymuose arba savivaldybės tarybos sprendimuose ir atliekant šią funkciją yra tenkinamas bent vienas iš šių kriterijų:

81.1. funkcijai atlikti yra skiriami savivaldybės biudžeto asignavimai;

81.2. funkcijos atlikimas finansuojamas Europos Sąjungos ir (arba) kitų fondų lėšomis;

81.3. funkcijos atlikimo sąnaudos yra dengiamos kitų SVĮ vykdomų veiklų pajamomis;

81.4. su funkcijos atlikimu susijusią kainodarą reglamentuoja įstatymai, Vyriausybė, jos įgaliota institucija arba savivaldybės taryba, o į nustatomą prekės ar paslaugos kainą pelno marža neįskaičiuojama arba ribojama taip, kad neleidžia padengti alternatyviųjų kaštų;

81.5. funkcijos atlikimas yra viešojo administravimo funkcija.“

2.11. Papildau 82 punktu:

82. Valstybės arba savivaldybės pavesta komercinė funkcija nelaikoma specialiuoju įpareigojimu.

2.12. Pakeičiu III skyriaus pavadinimą ir jį išdėstau taip:

Iii SKYRIUS

Specialiųjų įpareigojimų požymiai“.

2.13. Pakeičiu 9 punktą ir jį išdėstau taip:

9. Nustatant vykdomus specialiuosius įpareigojimus yra svarbūs šie požymiai:

9.1. teisės aktai nustato įmonės vykdomų specialiųjų įpareigojimų kainodarą – paslaugų teikimo kainą ir (arba) reguliuoja kainų ribas;

9.2. teisės aktai nustato įmonei vykdant specialiuosius įpareigojimus patiriamų nuostolių kompensavimą – kompensacijos dydžio apskaičiavimo ir skyrimo metodiką.“

2.14. Pakeičiu 10 punktą ir jį išdėstau taip:

10. Įmonei vykdant specialiuosius įpareigojimus patiriami nuostoliai gali būti visiškai ar iš dalies kompensuojami šiais būdais:

10.1. teisės aktų nustatyta tvarka skiriant Lietuvos Respublikos valstybės ar savivaldybės biudžeto lėšas;

10.2. vykdant komercinę veiklą gautu pelnu;

10.3. kitais teisės aktuose nustatytais būdais.“

2.15. Pakeičiu IV skyriaus pavadinimą ir jį išdėstau taip:

 

IV SKYRIUS

specialiųjų įpareigojimų nustatymo TVARKA“.

2.16. Pakeičiu 11 punktą ir jį išdėstau taip:

11. VVĮ, raštu arba elektroninio ryšio priemonėmis suderinusi su valstybei atstovaujančia institucija, naudodamasi Atliekamų funkcijų aprašymo pagal kriterijus ir požymius forma (Rekomendacijų 1 priedas), raštu arba elektroninio ryšio priemonėmis pateikia viešajai įstaigai Valdymo koordinavimo centrui (toliau – Valdymo koordinavimo centras) informaciją apie VVĮ atliekamas funkcijas, priskirtinas specialiesiems įpareigojimams. Valdymo koordinavimo centras pagal Rekomendacijų 8, 9 ir 10 punkto nuostatas per 10 darbo dienų įvertina gautą informaciją ir raštu arba elektroninio ryšio priemonėmis informuoja VVĮ ir valstybei atstovaujančią instituciją, ar pritaria, kad VVĮ atliekama funkcija būtų laikoma specialiuoju įpareigojimu. Valdymo koordinavimo centras, pritaręs, kad VVĮ atliekama funkcija būtų laikoma specialiuoju įpareigojimu, per 5 darbo dienas raštu informuoja Lietuvos Respublikos ekonomikos ir inovacijų ministeriją, kuri, atsižvelgdama į Valdymo koordinavimo centro pateiktą informaciją, parengia ekonomikos ir inovacijų ministro tvirtinamo specialiųjų įpareigojimų sąrašo (toliau – Sąrašas) pakeitimo projektą. Nuo įtraukimo į Sąrašą VVĮ atliekama funkcija laikoma specialiuoju įpareigojimu. Šio punkto nuostatos taikomos ir tais atvejais, kai siekiama pakeisti ar pašalinti specialųjį įpareigojimą iš Sąrašo.“

2.17. Pakeičiu 12 punktą ir jį išdėstau taip:

12. Rekomenduojama SVĮ ir savivaldybių administracijų direktoriams, siekiant identifikuoti SVĮ vykdomus specialiuosius įpareigojimus ir atskirai įvertinti finansinius rezultatus, mutatis mutandis vadovautis Rekomendacijų V, VI, VII ir VIII skyrių nuostatomis, naudotis Rekomendacijų prieduose esančiomis formomis ir konsultuotis su Valdymo koordinavimo centru. Savivaldybių administracijų direktoriams rekomenduojama sudaryti ir savivaldybės interneto svetainėje skelbti SVĮ vykdomų specialiųjų įpareigojimų sąrašą.

2.18. Pakeičiu 1 priedą ir jį išdėstau nauja redakcija (pridedama).

2.19. Pakeičiu 2 priedą ir jį išdėstau nauja redakcija (pridedama).

2.20. Pakeičiu 3 priedą ir jį išdėstau nauja redakcija (pridedama).

 

 

 

Ekonomikos ir inovacijų ministrė                                                                         Aušrinė Armonaitė

 

 

Valstybės valdomų įmonių, jų dukterinių

bendrovių ir savivaldybių valdomų įmonių

specialiųjų įpareigojimų nustatymo ir

informacijos pateikimo rekomendacijų

1 priedas

 

(Atliekamų funkcijų aprašymo pagal kriterijus ir požymius forma)

 

 

_______________________________________________

(įmonės pavadinimas)

 

ATLIEKAMŲ FUNKCIJŲ APRAŠYMAS PAGAL KRITERIJUS IR POŽYMIUS

 

20___m. ______________________ ____ d.

(data)

 

 

Nr.

Reikšminga įmonės atliekama funkcija (toliau – funkcija)

Funkcijos aprašymas

Ar įmonė funkciją atlikti įpareigota Lietuvos Respublikos įstatymu,
Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimu ar savivaldybės tarybos sprendimu?

Įstatymas, Vyriausybės nutarimas arba savivaldybės tarybos sprendimas, kuriuo įmonė įpareigota atlikti funkciją

Ar funkcijai atlikti skiriami valstybės arba savivaldybės biudžeto asignavimai?

Ar funkcijos atlikimas finansuojamas Europos Sąjungos ir (arba) kitų fondų lėšomis?

Fondai, kurių lėšomis yra finansuojamas funkcijos atlikimas

Ar funkcijos atlikimo sąnaudos yra dengiamos kitų įmonės vykdomų veiklų pajamomis?

Ar su funkcijos atlikimu susijusią kainodarą reglamentuoja įstatymai, Vyriausybė arba savivaldybės taryba?

Kainodarą reglamentuojantys teisės aktai

Ar į reguliuojamą kainą įtraukiama pelno marža? Jeigu taip, kaip ji skaičiuojama?

Ar į kainodarą įtraukiama pelno marža leidžia padengti alternatyviuosius kaštus?

Ar funkcija yra laikoma viešojo administravimo funkcija?

Komentarai

1.

2.

3.

4.

5.

Ar, be pirmiau minėtų funkcijų, įmonė vykdo reikšmingą komercinę veiklą?  

 

 

Valstybės valdomų įmonių, jų dukterinių

bendrovių ir savivaldybių valdomų įmonių

specialiųjų įpareigojimų nustatymo ir

informacijos pateikimo rekomendacijų

2 priedas

 

(Finansinės informacijos (iš balanso) pagal atliekamas funkcijas pateikimo forma)

 

 

_______________________________________________

(įmonės pavadinimas)

 

FINANSINĖ INFORMACIJA (IŠ BALANSO) PAGAL ATLIEKAMAS FUNKCIJAS

 

20___m. ______________________ ____ d.

(data)

 

PRAĖJĘ FINANSINIAI METAI

Rodiklis

Iš viso įskaičiuota į įmonės finansines ataskaitas

Komercinė dalis, įskaičiuota į įmonės finansines ataskaitas

Nepaskirstyta dalis, įskaičiuota į įmonės finansines ataskaitas

1-oji reikšminga įmonės atliekama funkcija

n-toji reikšminga įmonės atliekama funkcija

Įskaičiuojama į įmonės finansines ataskaitas

Neįskaičiuojama į įmonės finansines ataskaitas

Įskaičiuojama į įmonės finansines ataskaitas

Neįskaičiuojama į įmonės finansines ataskaitas

Turto iš viso

Nuosavas kapitalas

Dotacijos, subsidijos

Įsipareigojimai

Iš jų – ilgalaikių ir trumpalaikių finansinių įsipareigojimų

Įsipareigojimų ir nuosavo kapitalo iš viso

 

 

 

 

 

FINANSINIAI METAI

Rodiklis

Iš viso įskaičiuota į įmonės finansines ataskaitas

Komercinė dalis, įskaičiuota į įmonės finansines ataskaitas

Nepaskirstyta dalis, įskaičiuota į įmonės finansines ataskaitas

1-oji reikšminga įmonės atliekama funkcija

n-toji reikšminga įmonės atliekama funkcija

Įskaičiuojama į įmonės finansines ataskaitas

Neįskaičiuojama į įmonės finansines ataskaitas

Įskaičiuojama į įmonės finansines ataskaitas

Neįskaičiuojama į įmonės finansines ataskaitas

Turto iš viso

Nuosavas kapitalas

Dotacijos, subsidijos

Įsipareigojimai

Iš jų – ilgalaikių ir trumpalaikių finansinių įsipareigojimų

Įsipareigojimų ir nuosavo kapitalo iš viso

 

 

Valstybės valdomų įmonių, jų dukterinių

bendrovių ir savivaldybių valdomų įmonių

specialiųjų įpareigojimų nustatymo ir

informacijos pateikimo rekomendacijų

3 priedas

 

(Pelno (nuostolių) ataskaitos finansinės informacijos pagal atliekamas funkcijas pateikimo forma)

 

 

_______________________________________________

(įmonės pavadinimas)

 

PELNO (NUOSTOLIŲ) ATASKAITOS FINANSINĖ INFORMACIJA PAGAL ATLIEKAMAS FUNKCIJAS

 

20___m. ______________________ ____ d.

(data)

 

PRAĖJĘ FINANSINIAI METAI

Rodiklis

Iš viso įskaičiuota į įmonės finansines ataskaitas

Komercinė dalis, įskaičiuota į įmonės finansines ataskaitas

Nepaskirstyta dalis, įskaičiuota į įmonės finansines ataskaitas

1-oji reikšminga įmonės atliekama funkcija

n-toji reikšminga įmonės atliekama funkcija

Specialiųjų įpareigojimų dalis

Kompensuotos pajamos ir sąnaudos

Specialiųjų įpareigojimų dalis

Kompensuotos pajamos ir sąnaudos

Pardavimo pajamos

Iš jų – vidinių sandorių pardavimo pajamos

Pardavimo savikaina

Iš jų – vidinių sandorių pardavimo savikaina

Bendrasis pelnas

Pardavimo sąnaudos

Iš jų – vidinių sandorių pardavimo sąnaudos

Bendrosios ir administracinės sąnaudos

Iš jų – vidinių sandorių bendrosios ir administracinės sąnaudos

Veiklos pelnas

Dotacijos, susijusios su pajamomis

Pelnas prieš apmokestinimą

Grynasis pelnas

Mokestis už valstybės turto naudojimą patikėjimo teise

Nusidėvėjimas ir amortizacija

 

FINANSINIAI METAI

Rodiklis

Iš viso įskaičiuota į įmonės finansines ataskaitas

Komercinė dalis, įskaičiuota į įmonės finansines ataskaitas

Nepaskirstyta dalis, įskaičiuota į įmonės finansines ataskaitas

1-oji reikšminga įmonės atliekama funkcija

n-toji reikšminga įmonės atliekama funkcija

Specialiųjų įpareigojimų dalis

Kompensuotos pajamos ir sąnaudos

Specialiųjų įpareigojimų dalis

Kompensuotos pajamos ir sąnaudos

Pardavimo pajamos

Iš jų – vidinių sandorių pardavimo pajamos

Pardavimo savikaina

Iš jų – vidinių sandorių pardavimo savikaina

Bendrasis pelnas

Pardavimo sąnaudos

Iš jų – vidinių sandorių pardavimo sąnaudos

Bendrosios ir administracinės sąnaudos

Iš jų – vidinių sandorių bendrosios ir administracinės sąnaudos

Veiklos pelnas

Dotacijos, susijusios su pajamomis

Pelnas prieš apmokestinimą

Grynasis pelnas

Mokestis už valstybės turto naudojimą patikėjimo teise

Nusidėvėjimas ir amortizacija