LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ŪKIO MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL LIETUVOS KAIMO PLĖTROS 2014–2020 M. PROGRAMOS PRIEMONĖS „RIZIKOS VALDYMAS“ VEIKLOS SRITIES „PAJAMŲ STABILIZAVIMO PRIEMONĖs (ŽEMĖS ŪKIO RIZIKOS VALDYMO FONDAI)“ ĮGYVENDINIMO taisyklių patvirtinimo“

 

2021 m. gruodžio 27 d. Nr. 3D-862

Vilnius

 

 

Įgyvendindamas 2013 m. gruodžio 17 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentą (ES) Nr.1305/2013 dėl paramos kaimo plėtrai, teikiamos Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai (EŽŪFKP) lėšomis, kuriuo panaikinamas Tarybos reglamentas (EB) Nr. 1698/2005, su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2021 m. balandžio 15 d. Komisijos deleguotuoju reglamentu (ES) 2021/1017, 2014 m. liepos 17 d. Komisijos įgyvendinimo reglamentą (ES) Nr. 808/2014, kuriuo nustatomos Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) Nr. 1305/2013 dėl paramos kaimo plėtrai, teikiamos Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai (EŽŪFKP) lėšomis, taikymo taisyklės, su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2021 m. sausio 26 d. Komisijos įgyvendinimo reglamentu (ES) 2021/73, 2014 m. kovo 11 d. Komisijos deleguotąjį reglamentą (ES) Nr. 807/2014, kuriuo papildomas Europos Parlamento ir Tarybos reglamentas (ES) Nr. 1305/2013 dėl paramos kaimo plėtrai, teikiamos Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai (EŽŪFKP) lėšomis, ir nustatomos pereinamojo laikotarpio nuostatos, su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2018 m. spalio 30 d. Komisijos deleguotuoju reglamentu (ES) 2019/94, 2013 m. gruodžio 17 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentą (ES) Nr. 1303/2013, kuriuo nustatomos Europos regioninės plėtros fondui, Europos socialiniam fondui, Sanglaudos fondui, Europos žemės ūkio fondui kaimo plėtrai ir Europos jūros reikalų ir žuvininkystės fondui bendros nuostatos ir Europos regioninės plėtros fondui, Europos socialiniam fondui, Sanglaudos fondui ir Europos jūros reikalų ir žuvininkystės fondui taikytinos bendrosios nuostatos ir panaikinamas Tarybos reglamentas (EB) Nr. 1083/2006, su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2020 m. gruodžio 23 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) 2020/2220, Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijos nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1998 m. rugsėjo 15 d. nutarimu Nr. 1120 „Dėl Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijos nuostatų patvirtinimo“, 12.2 ir 12.6 papunkčius ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2014 m. liepos 22 d. nutarimo Nr. 722 „Dėl Valstybės institucijų ir įstaigų, savivaldybių ir kitų juridinių asmenų, atsakingų už Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programos įgyvendinimą, paskyrimo“ 1 punktą,

t v i r t i n u Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 m. programos priemonės „Rizikos valdymas“ veiklos srities „Pajamų stabilizavimo priemonės (žemės ūkio rizikos valdymo fondai)“įgyvendinimo taisykles (pridedama).

 

 

 

Žemės ūkio ministras                                                                                    Kęstutis Navickas


 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro

2021 m. gruodžio 27 d. įsakymu Nr. 3D-862

 

LIETUVOS KAIMO PLĖTROS 2014–2020 METŲ PROGRAMOS PRIEMONĖS „RIZIKOS VALDYMAS“ VEIKLOS SRITIES „PAJAMŲ STABILIZAVIMO PRIEMONĖs (ŽEMĖS ŪKIO RIZIKOS VALDYMO FONDAI)“ ĮGYVENDINIMO TAISYKLĖS

 

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programos priemonės „Rizikos valdymas“ veiklos srities „Pajamų stabilizavimo priemonės (žemės ūkio rizikos valdymo fondai)“ įgyvendinimo taisyklės (toliau – Taisyklės) parengtos vadovaujantis 2013 m. gruodžio 17 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) Nr.1305/2013 dėl paramos kaimo plėtrai, teikiamos Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai (EŽŪFKP) lėšomis, kuriuo panaikinamas Tarybos reglamentas (EB) Nr. 1698/2005, su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2021 m. balandžio 15 d. Komisijos deleguotuoju reglamentu (ES) 2021/1017, 2014 m. liepos 17 d. Komisijos įgyvendinimo reglamentu (ES) Nr. 808/2014, kuriuo nustatomos Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) Nr. 1305/2013 dėl paramos kaimo plėtrai, teikiamos Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai (EŽŪFKP) lėšomis, taikymo taisyklės, su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2021 m. sausio 26 d. Komisijos įgyvendinimo reglamentu (ES) 2021/73, 2014 m. kovo 11 d. Komisijos deleguotuoju reglamentu (ES) Nr. 807/2014, kuriuo papildomas Europos Parlamento ir Tarybos reglamentas (ES) Nr. 1305/2013 dėl paramos kaimo plėtrai, teikiamos Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai (EŽŪFKP) lėšomis, ir nustatomos pereinamojo laikotarpio nuostatos, su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2018 m. spalio 30 d. Komisijos deleguotuoju reglamentu (ES) 2019/94, 2013 m. gruodžio 17 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) Nr. 1303/2013, kuriuo nustatomos Europos regioninės plėtros fondui, Europos socialiniam fondui, Sanglaudos fondui, Europos žemės ūkio fondui kaimo plėtrai ir Europos jūros reikalų ir žuvininkystės fondui bendros nuostatos ir Europos regioninės plėtros fondui, Europos socialiniam fondui, Sanglaudos fondui ir Europos jūros reikalų ir žuvininkystės fondui taikytinos bendrosios nuostatos ir panaikinamas Tarybos reglamentas (EB) Nr. 1083/2006, su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2020 m. gruodžio 23 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) 2020/2220, Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2014 m. liepos 22 d. nutarimu Nr. 722 „Dėl valstybės institucijų ir įstaigų, savivaldybių ir kitų juridinių asmenų, atsakingų už Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programos įgyvendinimą, paskyrimo“, Lietuvos kaimo plėtros 20014–2020 m. programa, patvirtinta 2015 m. vasario 13 d. Europos Komisijos sprendimu Nr. C-(2015)-842 (toliau – Programa), ir atsižvelgiant į Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programos administravimo taisykles, patvirtintas Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2014 m. rugpjūčio 26 d. įsakymu Nr. 3D-507 „Dėl Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programos administravimo taisyklių patvirtinimo“ (toliau – Administravimo taisyklės).

2. Taisyklės nustato priemonės „Rizikos valdymas“ veiklos srities „Pajamų stabilizavimo priemonės (žemės ūkio rizikos valdymo fondai)“ (toliau – priemonė) paramos teikimo ir administravimo tvarką. Taisyklėmis turi vadovautis žemės ūkio rizikos valdymo fondai, rengdami ir teikdami paramos paraiškas, ir paramos gavėjai, taip pat institucijos, atliekančios paramos paraiškų vertinimą ir projektų įgyvendinimo priežiūrą pagal priemonę. Paramos teikimo ir administravimo tvarka, kiek to nereglamentuoja Taisyklės, nustatyta Administravimo taisyklėse.

 

II SKYRIUS

SUTRUMPINIMAI IR SĄVOKOS

 

3. Šiose Taisyklėse vartojami sutrumpinimai ir sąvokos:

3.1. Agentūra – Nacionalinė mokėjimo agentūra prie Žemės ūkio ministerijos.

3.2. ES – Europos Sąjunga.

3.3. EŽŪFKP – Europos žemės ūkio fondas kaimo plėtrai.

3.4. Ministerija – Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerija.

3.5. Projekto įgyvendinimo laikotarpis – laikotarpis nuo sprendimo skirti paramą projektui iki paskutinio mokėjimo prašymo ir galutinės projekto įgyvendinimo ataskaitos pateikimo dienos, bet ne vėliau nei 2024 m. gruodžio 31 d.“.

3.6. Projekto kontrolės laikotarpis laikotarpis nuo sprendimo skirti paramą projektui iki termino, nustatyto Taisyklių 15.1 papunktyje, per kurį paramos gavėjas turi laikytis nustatytų įsipareigojimų bei bus tikrinama, kaip jis jų laikosi.

3.7. Žemės ūkio veiklos subjektas – žemės ūkio veikla užsiimantis fizinis ar juridinis asmuo arba fizinių ar juridinių asmenų grupė arba Lietuvoje registruotas užsienio juridinio asmens filialas, kurių žemės ūkio valda yra įregistruota Lietuvos Respublikos žemės ūkio ir kaimo verslo registre.

3.8. Žemės ūkio rizikos valdymo fondas – savanoriška žemės ūkio veiklos subjektų tarpusavio pagalbos sistema, grindžiama narių įnašais ir skirta jų pajamų lygiui palaikyti.

3.9. Žemės ūkio veiklos subjekto pajamos[1]žemės ūkio veiklos subjekto iš rinkos gaunamos pajamos (kartu su subsidijomis), atskaičius sąnaudas.

4. Kitos Taisyklėse vartojamos sąvokos apibrėžtos Programoje, Administravimo taisyklėse, Lietuvos Respublikos žemės ūkio, maisto ūkio ir kaimo plėtros įstatyme,  Lietuvos Respublikos smulkiojo ir vidutinio verslo plėtros įstatyme.

 

III SKYRIUS

PRIORITETAI, TIKSLINĖS SRITYS IR KOMPLEKSINIAI TIKSLAI

 

5. Įgyvendinant priemonę, prisidedama prie ES kaimo plėtros politikos trečiojo prioriteto „Skatinti maisto tiekimo grandinės organizavimą, įskaitant žemės ūkio produktų perdirbimą ir rinkodarą, gyvūnų gerovę ir rizikos valdymą žemės ūkyje“ tikslinės srities „Ūkių rizikos prevencijos ir valdymo rėmimas“ įgyvendinimo.

6. Priemonės įgyvendinimu siekiama prisidėti prie kompleksinio tikslo – tvari plėtra, pasiekimo užtikrinimas.

 

IV SKYRIUS

GALIMI PAREIŠKĖJAI

 

7. Pagal priemonę remiami žemės ūkio rizikos valdymo fondai, atitinkantys reikalavimus, nustatytus Taisyklių V skyriuje.

 

V SKYRIUS

TINKAMUMO GAUTI PARAMĄ SĄLYGOS IR REIKALAVIMAI

 

8. Tinkamais gauti paramą laikomi žemės ūkio rizikos valdymo fondai:

8.1. įkurti ne mažiau kaip penkių žemės ūkio veiklos subjektų, nepriklausomai nuo teisinio statuso, formos ar veiklos pagrindo:

8.1.1. veiklai pagal jungtinę veiklos sutartį (patvirtintą notaro Lietuvos Respublikos notariato įstatymo nustatyta tvarka);

8.1.2. kaip atskiras juridinis asmuo bendram žemės ūkio veiklos subjektų, šio juridinio asmens narių, akcininkų, dalininkų, pajininkų ar kt. tarpusavio pagalbos tikslui (numatoma įstatuose);

8.2. turintys tarpusavio pagalbos tikslui skirtą, nuo kito žemės ūkio veiklos subjektų turto atskirtą ir atskirai tvarkomą sąskaitą;

8.3. paskyrę administratorių Taisyklių 8.2 papunktyje nurodytai sąskaitai tvarkyti, nuostoliams skaičiuoti, įnašams ar prarastų pajamų kompensacijoms administruoti, apskaitai tvarkyti ir kitoms veikloms, susijusioms su žemės ūkio rizikos valdymo fondo tvarkymu (su paramos paraiška pateikiamas paskyrimą įrodantis dokumentas – vadovo įsakymas, sutartis ar kt.);

8.4. iki paramos paraiškos pateikimo patvirtinę ir viešai Agentūros nustatyta tvarka Agentūros interneto svetainėje paskelbę žemės ūkio rizikos valdymo fondo veiklos taisykles, kurios nustato: fondo lėšų administravimą, kaupimą, naudojimą; įnašų ir prarastų pajamų kompensacijų apskaičiavimą ir mokėjimą; tapimo žemės ūkio rizikos valdymo fondo nariu ir išėjimo iš žemės ūkio rizikos valdymo fondo sąlygas; informacijos apie galimus interesų konfliktus teikimą; prarastų pajamų kompensacijų sumažinimo ar nemokėjimo žemės ūkio rizikos valdymo fondo nariams dėl jų aplaidumo sąlygas; žemės ūkio rizikos valdymo fondo narių atsakomybę už skolas, susidariusias dėl žemės ūkio rizikos valdymo fondo veiklos, lėšų nariams grąžinimo tvarka, rizikos valdymo fondui nutraukus veiklą. Žemės ūkio rizikos valdymo fondo veiklos taisyklėse rekomenduojama nustatyti reikalavimą kiekvienam žemės ūkio rizikos valdymo fondo nariui bent trejus metus iki narystės žemės ūkio rizikos valdymo fonde pradžios tvarkyti buhalterinę apskaitą pagal Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatytus reikalavimus;

8.5. Žemės ūkio rizikos valdymo fondų atitiktį Taisyklių 8 punkte nustatytiems reikalavimams, pagal kartu su paramos paraiška pateiktus dokumentus, iki paramos skyrimo įvertina ir veiklos, susijusios su valstybės ir ES paramos panaudojimu žemės ūkio rizikos valdymo fondų narių prarastoms pajamoms kompensuoti, stebėseną atlieka Agentūra, Agentūros nustatyta tvarka.

 

VI SKYRIUS

PARAMOS DYDIS IR INTENSYVUMAS

 

9. Skiriamos paramos dydis ir intensyvumas:

9.1. žemės ūkio rizikos valdymo fondui skirtos pagal šią priemonę paramos intensyvumas negali viršyti 70 proc. tinkamų išlaidų, didžiausia paramos suma negali viršyti kvietime teikti paraiškas nustatytos paramos sumos;

9.2. parama žemės ūkio rizikos valdymo fondo nariui, žemės ūkio veiklos subjektui skiriama Taisyklių 49 punkte nustatyta tvarka, tik tuo atveju, kai atskiro žemės ūkio veiklos subjekto pajamų sumažėjimas viršija 30 procentų šio žemės ūkio veiklos subjekto vidutinių metinių praėjusių trejų metų laikotarpio pajamų arba praėjusių penkerių metų laikotarpio vidutinių trejų metų pajamų, neįskaitant per tuos penkerius metus gautų didžiausių ir mažiausių pajamų sumų (taikomas laikotarpis nustatomas žemės ūkio rizikos valdymo fondo). Iš žemės ūkio rizikos valdymo fondo žemės ūkio veiklos subjektui mokamomis prarastų pajamų kompensacijomis kompensuojama ne daugiau kaip 70 proc. finansuoti  išlaidų.

 

VII SKYRIUS

ŽEMĖS ŪKIO RIZIKOS VALDYMO FONDŲ LĖŠOS IR TINKAMOS FINANSUOTI IŠLAIDOS

 

10. Žemės ūkio rizikos valdymo fondų lėšas sudaro:

10.1. Žemės ūkio rizikos valdymo fondo narių įnašai;

10.2. pajamos, gautos iš žemės ūkio rizikos valdymo fondo lėšų laikino investavimo į vertybinius popierius arba palūkanų už terminuotus indėlius (negali būti investuojamos lėšos, nurodytos Taisyklių 10.3 papunktyje);

10.3. parama, gauta iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšų, ES fondų lėšų;

10.4. juridinių ir fizinių asmenų savanoriški tiksliniai įnašai;

10.5. kitos teisėtai įgytos lėšos.

11. Tinkamomis finansuoti pripažįstamos išlaidos:

11.1. numatytos paramos paraiškoje, realiai suplanuotos, pagrįstos, ir neviršijančios vidutinių rinkos kainų (taikoma Taisyklių 11.4.1 papunktyje nurodytoms išlaidoms);

11.2. patirtos (apmokėtos) po paramos paraiškos pateikimo dienos. Tačiau šios išlaidos nefinansuojamos, jeigu parama projektui neskiriama arba išlaidos nėra nurodytos Taisyklių 11.4 papunktyje. Taip pat, jei jos padarytos nesilaikant pirkimo procedūrų, nustatytų Administravimo taisyklėse ir kituose teisės aktuose (taikoma Taisyklių 11.4.1 papunktyje nurodytoms išlaidoms);

11.3. faktiškai patirtos, atsiskaitant per finansų įstaigas ir į paramos gavėjo apskaitą įtrauktos išlaidos, pagrįstos dokumentų originalais arba nustatyta tvarka patvirtintomis kopijomis;

11.4. Tinkamų finansuoti išlaidų kategorijos:

11.4.1. administracinės išlaidos, mažėjančia tvarka, pirmus trejus veiklos metus po žemės ūkio rizikos valdymo fondo pripažinimo tinkamu gauti paramą, tačiau ne daugiau kaip 20 proc. sukauptų žemės ūkio rizikos fondo lėšų, skirtų išmokėti žemės ūkio rizikos fondo nariams kaip finansinės kompensacijos (atitiktis šiam kriterijui įvertinama praėjus trejiems metams po sprendimo skirti paramą. Agentūra, išnagrinėjusi galutinį mokėjimo prašymą ir nustačiusi, kad paramos gavėjui buvo išmokėta didesnė paramos suma nei pripažinta tinkama finansuoti paramos lėšomis, pareikalauja paramos gavėjo grąžinti permokėtą sumą):

11.4.1.1. darbo vietų įrengimo ir išlaikymo (biuro įrangos ir baldų, kompiuterinės technikos, programinės įrangos įsigijimo, darbo užmokesčio, kanceliarinių prekių įsigijimo išlaidos), kompensuojama ne daugiau kaip 18 tūkst. Eur, iki 70 proc. tinkamų išlaidų, pirmaisiais veiklos metais[2] ;

11.4.1.2. kompensuojama ne daugiau kaip 16 tūkst. Eur, iki 70 proc. 11.4.1.1 papunktyje išvardytų tinkamų išlaidų, antraisiais veiklos metais;

11.4.1.3. kompensuojama ne daugiau kaip 14 tūkst. Eur, iki 70 proc. 11.4.1.1 papunktyje išvardytų tinkamų išlaidų, trečiaisiais veiklos metais;

11.4.2. iki 70 proc. įnašo į pradinį pasirašytąjį kapitalą – skiriant vieną kartą ne daugiau kaip 1 tūkst. Eur vienam žemės ūkio rizikos fondo nariui;

11.4.3. iki 70 proc. išlaidų, išmokėtų žemės ūkio rizikos fondo nariams kaip finansinės kompensacijos Taisyklių VI skyriuje nustatyta tvarka, paramos intensyvumas įvertinamas atsižvelgiant į visą jau gautą paramą pagal Taisyklių 11.4.2 papunktį ir bendras paramos intensyvumas turi neviršyti 70 proc. tinkamų finansuoti išlaidų.

12. Pridėtinės vertės mokestis (PVM) yra netinkamas finansuoti iš paramos lėšų.

13. Paraiškoje turi būti numatytos visos išlaidos, kurios yra susijusios su žemės ūkio rizikos fondo numatyta vykdyti veikla. Perkamos prekės, nurodytos Taisyklių 11.4.1 papunktyje, turi būti naujos (nenaudotos), atitinkančios Lietuvos Respublikos ir ES teisės aktų nustatytus reikalavimus. Paramos lėšomis finansuojamos tik tinkamos finansuoti išlaidos ne daugiau nei numatytas paramos dydis ir iki 70 proc. numatytas paramos intensyvumas. Tinkamos finansuoti išlaidos turi būti išvardytos pagal išlaidų kategorijas, o ne pateikiamos bendra suma. Tinkamų finansuoti išlaidų suma, kai to reikia, pagrindžiama Administravimo taisyklių nurodyta tvarka.

 

VIII SKYRIUS

ĮSIPAREIGOJIMAI

 

14. Pareiškėjas įsipareigoja nuo paramos skyrimo teikti visą informaciją bei duomenis, reikalingus statistikos tikslams, Programos įgyvendinimo stebėsenai ar reikalingiems vertinimams atlikti.

15. Pareiškėjas ir paramos gavėjas prisiima šiuos įsipareigojimus:

15.1. vykdyti žemės ūkio rizikos valdymo fondo (žemės ūkio veiklos subjektų tarpusavio pagalbos) veiklą 7 metus nuo sprendimo skirti paramą dienos (veiklos metais laikomi finansiniai metai);

15.2. įvykus įvykiui, kurio metu buvo sugadintas ar sunaikintas paramos lėšomis įsigytas ar sukurtas turtas, paramos gavėjas įsipareigoja savo lėšomis atkurti turtą ne mažesne negu atkuriamąja verte ir ne mažesnių techninių parametrų;

15.3. be rašytinio Agentūros sutikimo nuo sprendimo skirti paramą iki projekto kontrolės laikotarpio pabaigos vykdyti tarpusavio pagalbos veiklą, nekeisti jos pobūdžio, įgyvendinimo sąlygų, nekeisti žemės ūkio rizikos valdymo fondo veiklos taisyklių, nenutraukti vykdomos žemės ūkio rizikos valdymo fondo veiklos bei vykdomos žemės ūkio veiklos nekeisti projekto įgyvendinimo vietos;

15.4. neparduoti ir kitaip neperleisti kitam asmeniui už paramos lėšas įgyto turto nuo šio turto įsigijimo dienos iki projekto kontrolės laikotarpio pabaigos;

15.5. iki projekto kontrolės laikotarpio pabaigos tvarkyti buhalterinę apskaitą ir po projekto įgyvendinimo pabaigos metų pateikti Agentūrai kitų iš eilės einančių ataskaitinių metų balanso ir pelno (nuostolių) ataskaitas ne vėliau kaip per 4 (keturis) mėnesius šiems metams pasibaigus. Jeigu pareiškėjas yra įmonė, kuri pagal Lietuvos Respublikos teisės aktus privalo atlikti auditą, ji turi pateikti audituotas finansines ataskaitas ir audito išvadą už ataskaitinius metus (išskyrus dokumentus, kuriuos, vadovaudamasis finansinės atskaitomybės įstatymu, pareiškėjas teikia Juridinių asmenų registrui);

15.6. nuo paramos paraiškos pateikimo dienos iki projekto kontrolės laikotarpio pabaigos užtikrinti, kad su projektu susijusių buhalterinių operacijų įrašai būtų atskiriami nuo kitų, įprastinių paramos gavėjo operacijų;

15.7. viešinti paramą, vadovaudamasis Suteiktos paramos pagal Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programą viešinimo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2014 m. gruodžio 3 d. įsakymu Nr. 3D-925 „Dėl Suteiktos paramos pagal Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programą viešinimo taisyklių patvirtinimo“ (toliau – Viešinimo taisyklės);

15.8. sudaryti sąlygas institucijoms, atliekančioms paramos paraiškų vertinimą, atranką ir projektų įgyvendinimo priežiūrą, Programos įgyvendinimo priežiūrą, ar jų įgaliotiems asmenims patikrinti Agentūrai pateiktus duomenis ir atlikti patikrą vietoje, gauti papildomos informacijos apie projektą ir su juo susijusią veiklą nuo paramos paraiškos pateikimo dienos, taip pat audituoti, kontroliuoti, kaip yra laikomasi paramos gavimo sąlygų ir reikalavimų, kaip yra vykdomas projektas ir veikla, kuriai buvo skirta parama, nuo sprendimo skirti paramą priėmimo dienos iki projekto kontrolės laikotarpio pabaigos;

15.9. nuo sprendimo skirti paramą iki projekto kontrolės laikotarpio pabaigos išlaikyti atitiktį Taisyklių 8.1–8.4 papunkčiuose nurodytiems reikalavimams.

 

IX SKYRIUS

PARAMOS PARAIŠKŲ TEIKIMO TVARKA

 

16. Paramos paraiškos formos nustatytos Taisyklių 1 priede ir 2 priede bei skelbiamos Ministerijos ir Agentūros interneto svetainėse adresais www.zum.lrv.lt ir www.nma.lt.

17. Paramos paraiška ir su paramos paraiška pateikiami dokumentai turi būti pildomi lietuvių kalba. Kita kalba užpildytos paramos paraiškos ir pateikiami dokumentai nepriimami.

18. Paramos paraiškas iš pareiškėjų priima ir registruoja Agentūros Kaimo plėtros ir paramos regionams departamento teritoriniai paramos administravimo skyriai adresais,  nurodytais interneto svetainėje www.nma.lt. Paramos paraiška ir jos priedai turi būti pateikti spausdintine forma (užpildyti kompiuteriu). Ranka užpildytos paramos paraiškos nepriimamos. Paramos paraiška ir su paramos paraiška pateikiami dokumentai turi būti pateikti pareiškėjo asmeniškai ar per įgaliotą asmenį; šie dokumentai taip pat gali būti pateikiami registruotu paštu ir per kurjerį arba dokumentus, pasirašytus saugiu elektroniniu parašu, siunčiant elektroniniu paštu adresais nurodytais Agentūros interneto svetainėje www.nma.lt.

19. Karantino ar ekstremalios situacijos dėl COVID-19 ligos (koronaviruso infekcijos) plitimo grėsmės metu pareiškėjas pasirašytą paramos paraišką kartu su paramos paraiška pateikiamais dokumentais Agentūros darbo laiku papildomai gali pateikti pasinaudodamas „paraiškų dėžutėmis“ (specialiai įrengtomis vietomis, kuriose pareiškėjas gali pateikti paramos paraišką tiesiogiai nekontaktuodamas su kitais asmenimis), kurios įrengtos Agentūroje adresais, nurodytais interneto svetainėje www.nma.lt. „Paraiškų dėžutėse“ pateiktos paraiškos vieną kartą per dieną išimamos, pažymimos paraiškos išėmimo spaudu (išėmimo data, laikas, išėmusio darbuotojo vardas, pavardė ir jo parašas) bei užregistruojamos. Apie paramos paraiškos užregistravimą pareiškėjai per 1 d. d. informuojami paramos paraiškoje nurodytu telefonu ir / arba elektroniniu paštu.  Pareiškėjas paraiškoje privalo nurodyti telefoną ir / arba elektroninio pašto adresą, kuriuo Agentūra galėtų informuoti apie paraiškos gavimą bei užregistravimą. Pareiškėjas, pateikęs paraišką per „paraiškų dėžutę“ ir negavęs iš Agentūros informacijos apie paramos paraiškos užregistravimą, ne vėliau kaip 2 darbo dieną po paraiškos pateikimo privalo susisiekti su Agentūra; priešingu atveju, kilus ginčui dėl paraiškos pateikimo, laikoma, kad paraiška nebuvo pateikta. Paraiškos per „paraiškų dėžutę“ teikiamos 2 darbo dienas trumpiau nei nustatyta paramos paraiškų priėmimo pabaiga.

20. Pareiškėjai gali teikti paraiškas:

20.1. žemės ūkio rizikos valdymo fondų administravimo ir steigimo išlaidoms, nurodytoms Taisyklių 11.4.1–11.4.2 papunkčiuose kompensuoti, – teikiamas Taisyklių 1 priedas;

20.2. išlaidų, išmokamų žemės ūkio rizikos fondo nariams kaip finansinės kompensacijos, nurodytų Taisyklių 11.4.3 papunktyje kompensavimui, – teikiamas Taisyklių 2 priedas.

21. Paramos paraiškų pildymas, registravimas ir vertinimas atliekamas Administravimo taisyklių nustatyta tvarka. Paramos paraiškų vertinimas negali trukti ilgiau kaip 2 mėnesius nuo paramos paraiškų gavimo. Į šį terminą neįskaičiuojamas paklausimų siuntimo, patikrų vietoje atlikimo, prašymo dėl papildomos informacijos kitoms institucijoms pateikimo ir atsakymo gavimo bei ekspertizės atlikimo terminas. Ministerijos sprendimu paramos paraiškų vertinimo terminas gali būti pratęstas.

 

X SKYRIUS

PARAMOS PARAIŠKŲ VERTINIMAS IR SPRENDIMŲ DĖL PARAMOS SKYRIMO PRIĖMIMAS

 

22. Paramos paraiškų atrankos vertinimas neatliekamas.

23. Paramos paraiškos tinkamumo skirti paramą vertinimo metu nustatoma, ar projektas tinkamas gauti paramą iš EŽŪFKP ir bendrojo finansavimo lėšų, numatytų Lietuvos Respublikos valstybės biudžete, ir galima paramos suma, suapvalinta iki sveikųjų skaičių pagal matematines skaičių apvalinimo taisykles.

24. Sprendimą dėl paramos skyrimo arba neskyrimo priima Agentūros direktoriaus įgaliotas asmuo, vadovaudamasis projektų vertinimo rezultatais. Sprendimas įforminamas Administravimo taisyklėse nustatyta tvarka. Apie priimtą sprendimą Agentūra informuoja Ministeriją per 20 darbo dienų nuo jo priėmimo dienos.

25. Agentūra apie sprendimą dėl paramos skyrimo ar neskyrimo informuoja pareiškėjus Administravimo taisyklių nustatyta tvarka.

26. Agentūrai priėmus sprendimą skirti  paramą, pareiškėjas tampa paramos gavėju, paramos sutartis nesudaroma.

 

XI SKYRIUS

MOKĖJIMO PRAŠYMO TEIKIMO, ADMINISTRAVIMO IR PARAMOS IŠMOKĖJIMO TVARKA

 

27. Mokėjimo prašymai kartu su pridedamais dokumentais turi būti pateikti sprendime skirti paramą nustatytais terminais Administravimo taisyklėse nustatyta tvarka.

28. Paramos gavėjas mokėjimo prašymą ir pridedamus dokumentus turi užpildyti lietuvių kalba. Kita kalba užpildyti mokėjimo prašymai ir pridedami dokumentai nepriimami.

29. Jeigu paramos gavėjas dėl pateisinamų priežasčių nori pratęsti mokėjimo prašymo teikimo terminą ar numatyti mažesnę paramos objektų paskirstymo tarp paramos dalių paramos sumą, nei nurodyta sprendime dėl paramos skyrimo, jis iki sprendime skirti paramą nustatyto mokėjimo prašymo pateikimo termino pabaigos turi Agentūrai pateikti argumentuotą prašymą. Jei argumentuotas prašymas pakeisti paramos objektų paskirstymą tarp paramos dalių nepateiktas iki mokėjimo prašymo pateikimo termino pabaigos, bet paramos gavėjas pateikė mokėjimo prašymą, kuriame nurodyta mažesnė paramos objektų paskirstymo tarp paramos dalių paramos suma, Agentūra pateiktą mokėjimo prašymą laiko kaip prašymą keisti paramos objektų paskirstymo tarp paramos dalių paramos sumą bei kreipiasi į paramos gavėją, prašydama pateikti argumentus ir paramos gavėjui suteikdama 10 darbo dienų terminą. Jeigu paramos gavėjas nori padidinti paramos objektų paskirstymo tarp paramos dalių atitinkamame mokėjimo prašyme prašomą paramos sumą (sumažinęs paramos sumą atitinkama suma kitame (-uose) mokėjimo prašyme (-uose), pritarimą tokiam keitimui iš Agentūros jis turi gauti iki atitinkamo mokėjimo prašymo pateikimo dienos. Agentūrai priėmus sprendimą atidėti mokėjimo prašymo teikimo terminą ar pakeisti paramos objektų paskirstymą tarp paramos dalių, Administravimo taisyklėse nustatyta tvarka keičiamas sprendimas skirti paramą.

30. Mokėjimo prašymą pateikus pavėluotai, jis užregistruojamas, tačiau yra taikomos sankcijos, nustatytos Sankcijų už teisės aktų nuostatų pažeidimus įgyvendinant Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programos priemones taikymo metodikoje, patvirtintoje Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2014 m. gruodžio 4 d. įsakymu Nr. 3D-929 „Dėl Sankcijų už teisės aktų nuostatų pažeidimus įgyvendinant Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programos priemones taikymo metodikos patvirtinimo“ (toliau – Sankcijų už teisės aktų nuostatų pažeidimus įgyvendinant Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programos priemones taikymo metodika).

31. Pavėluotai teikiami mokėjimo prašymai priimami Administravimo taisyklėse nustatytu terminu. Mokėjimo prašymą pateikus pavėluotai dėl nenugalimos jėgos (force majeure) ar išimtinių aplinkybių, paramos gavėjas turi Agentūrai raštu paaiškinti vėlavimo priežastis ir pateikti dokumentus, pagrindžiančius vėlavimo priežastis.

32. Mokėjimo prašymai vertinami Administravimo taisyklių nustatyta tvarka.

33. Paramos gavėjų atsiskaitymai su tiekėjais, žemės ūkio valdymo rizikos fondo nariais ir kitos žemės ūkio rizikos valdymo fondo finansinės operacijos turi vykti tik per finansų įstaigas.

34. Paramos lėšos paramos gavėjams pagal priemonę išmokamos šiais būdais:

34.1. išlaidų kompensavimo, kai paramos gavėjas deklaruoja patirtas ir apmokėtas išlaidas. Taikant išlaidų kompensavimo mokėjimo būdą, paramos gavėjas pradeda įgyvendinti projektą iš nuosavų arba skolintų lėšų ir sprendime skirti paramą nustatytais terminais Agentūrai teikia mokėjimo prašymus, kuriuose deklaruoja patirtas ir apmokėtas išlaidas, pridėdamas išlaidų pagrindimo ir apmokėjimo įrodymo dokumentus;

34.2. sąskaitų apmokėjimo, kai paramos gavėjas deklaruoja patirtas, bet dar neapmokėtas išlaidas. Taikant sąskaitų apmokėjimo būdą, paramos gavėjas patikrina kiekvieną paslaugų teikėjo ar prekių tiekėjo išrašytą sąskaitą, jos atitiktį paslaugų teikimo ar prekių tiekimo sutarties sąlygoms, patikrina ir priima suteiktas paslaugas ar pateiktas prekes ir, priėmęs sąskaitą, kaip tinkamą apmokėti, bei apmokėjęs nuosavo indėlio dalį, sprendime skirti paramą nurodytais terminais pateikia Agentūrai kartu su mokėjimo prašymu bei reikalaujamais dokumentais. Taip pat paramos gavėjas privalo pateikti nuosavo indėlio dalies išlaidų apmokėjimo, kaip numatyta paramos paraiškoje, įrodymo dokumentus. Paramos gavėjas, gavęs paramos lėšas, privalo per 5 darbo dienas išmokėti šias lėšas paslaugų teikėjui arba prekių tiekėjui, žemės ūkio veiklos subjektui – žemės ūkio valdymo rizikos fondo nariui ir išsiųsti Agentūrai pranešimą (registruotu laišku, el. paštu ar elektroniniu būdu) apie lėšų išmokėjimą, pridėdamas išlaidų apmokėjimo įrodymo dokumentus. Jeigu paramos gavėjas neišmoka mokėjimo prašyme nurodytų lėšų ir Agentūrai nepateikia pranešimo apie lėšų apmokėjimą, Agentūra neapmoka vėliau paramos gavėjo teikiamo (-ų) mokėjimo prašymo (-ų) ar jo (jų) dalies;

34.3. išlaidų kompensavimo su avanso mokėjimu būdas, kai avansas nėra Europos Komisijai tinkamos deklaruoti išlaidos, tik išlaidoms, nurodytoms Taisyklių 11.4.1 papunktyje kompensuoti. Pagal patirtų išlaidų kompensavimo su avanso mokėjimu būdą, kai avansas nėra Europos Komisijai tinkamos deklaruoti išlaidos, avanso dydis paramos gavėjui negali būti didesnis nei 40 proc. tinkamos paramos sumos;

34.4. Agentūra perveda paraiškoje nurodytą prašomą avansą po sprendimo skirti paramą;

34.5. kai bendra pagal paramos gavėjo pateiktus mokėjimo prašymus kompensuota ir avansu paramos gavėjui sumokėta suma pasiekia projektui įgyvendinti skirtą paramos sumą, projekto įgyvendinimo išlaidos toliau nekompensuojamos.

35. Kartu su mokėjimo prašymu privaloma pateikti išlaidų pagrindimo ir / arba išlaidų apmokėjimo įrodymo dokumentus:

35.1. sąskaitas faktūras, komercinius pasiūlymus, sutartis, banko sąskaitų išrašus ir kt. dokumentus Taisyklių 11.4.1 papunktyje nurodytoms išlaidoms pagrįsti;

35.2. žemės ūkio rizikos valdymo fondo steigimo sutartį (-is), visuotinio susirinkimo ar kito valdymo organo veiklos protokolą (-us), narystės ar kitas sutartis, banko sąskaitų išrašus, pagrindžiančius narių įnašų mokėjimus į pradinį pasirašytąjį kapitalą, kuriuose turi būti nurodyta pavedimo paskirtis, ir kt. dokumentus, nurodytus žemės ūkio rizikos valdymo fondo veiklos taisyklėse, Taisyklių 11.4.2 papunktyje nurodytoms išlaidoms pagrįsti;

35.3. žemės ūkio rizikos valdymo fondo narių finansines ataskaitas, visuotinio susirinkimo ar kito valdymo organo veiklos protokolą (-us), banko sąskaitų išrašus, pagrindžiančius žemės ūkio rizikos valdymo fondo nariui skirtų kompensacijų išmokėjimą, kuriuose turi būti nurodyta pavedimo paskirtis,  ir kt. dokumentus, nurodytus žemės ūkio rizikos valdymo fondo veiklos taisyklėse, Taisyklių 11.4.3 papunktyje nurodytoms išlaidoms pagrįsti.

36. Paramos gavėjui taikomas paramos lėšų išmokėjimo būdas (-ai) nustatomas (-i) sprendime skirti paramą. Į vieną mokėjimo prašymą negali būti įtrauktos projekto išlaidos, kurioms apmokėti taikomas daugiau nei vienas Taisyklių 34 punkte nurodytas išlaidų apmokėjimo būdas.

37. Paramos gavėjas gali pateikti iki 4 mokėjimo prašymų per kalendorinius metus.

38. Baigęs įgyvendinti projektą, paramos gavėjas pateikia Agentūrai paskutinį mokėjimo prašymą, kuriame deklaruoja per laikotarpį nuo pirmo mokėjimo prašymo patirtas ir apmokėtas tinkamas finansuoti išlaidas ir galutinę projekto įgyvendinimo ataskaitą.

39. Patikros vietoje atliekamos ir paramos lėšos išmokamos Administravimo taisyklių nustatyta tvarka.

 

XII SKYRIUS

SANKCIJOS

 

40. Netinkamai įgyvendinančiam (įgyvendinusiam) projektą paramos gavėjui gali būti taikomos ES ir Lietuvos Respublikos teisės aktuose numatytos sankcijos. Gali būti taikomos tokios sankcijos: paramos sumažinimas, paramos teikimo sustabdymas ir (arba) nutraukimas, ir (arba) reikalavimas grąžinti visą ar dalį sumokėtos paramos; apribojimas teikti paraiškas; kitos poveikio priemonės dėl su gauta arba prašoma parama susijusių įsipareigojimų nevykdymo ir (arba) nustatytų reikalavimų nesilaikymo.

41. Detali sankcijų apskaičiavimo ir taikymo tvarka nustatyta Sankcijų už teisės aktų nuostatų pažeidimus įgyvendinant Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programos priemones taikymo metodikoje.

 

XIII SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

42. Atitiktį Reglamento (ES) Nr. 1306/2013 60 straipsnio nuostatai dėl dirbtinai sukurtų lengvatų gavimo sąlygų patikrina Agentūra, pagal Agentūros direktoriaus patvirtintą Nesąžiningų pareiškėjų identifikavimo ir kontrolės sistemos tvarkos aprašą.

43. Projektų įgyvendinimo priežiūra ir tikrinimas, metinės ataskaitos teikiamos Administravimo taisyklių nustatyta tvarka.

44. Pasikeitus šioms Taisyklėms, nauji reikalavimai taikomi vienodai visiems pareiškėjams, išskyrus atvejus, kai pakeitimo įsakyme numatyta kitaip.

45. Pasikeitus šiose Taisyklėse nurodytiems teisės aktams, tiesiogiai taikomos naujos šių teisės aktų nuostatos.

46. Žemės ūkio rizikos valdymo fondų atitikties Taisyklių 8 punkte nustatytiems reikalavimams vertinimo tvarką parengia ir su ministerija suderinusi patvirtina Agentūra iki 2022 m. kovo 30 d. Žemės ūkio rizikos valdymo fondų, gavusių paramą ir / arba atitinkančių Taisyklių 8 punkte nustatytus reikalavimus sąrašas skelbiamas Agentūros interneto svetainėje.

47. Ministerijos sprendimu priemonės biudžetas gali būti padidintas Taisyklių 11.4.3 papunktyje nurodytų išlaidų kompensavimui.

48. Žemės ūkio rizikos valdymo fondo narių prarastų pajamų kompensacija mokama įvertinus gautą valstybės ir ES paramą prarastoms pajamoms kompensuoti ir negali viršyti prarastų pajamų dydžio.

49. Agentūra paramą teikia žemės ūkio rizikos valdymo fondui. Paramą žemės ūkio rizikos valdymo fondo nariui skiria žemės ūkio rizikos valdymo fondas.

50. Žemės ūkio rizikos valdymo fondo narių prarastoms pajamoms kompensuoti nepanaudotos paramos lėšos grąžinamos į Lietuvos Respublikos valstybės biudžetą.

51. Žemės ūkio rizikos valdymo fondo, kuris nutraukė veiklą, lėšos grąžinamos žemės ūkio rizikos valdymo fondo nariams proporcingai jų sumokėtiems įnašams.

____________________

 

part_1836374e212246ddaea8d9e0a24065de_end



[1] Žemės ūkio veiklos subjekto pajamos = bendroji produkcija + subsidijos – mokesčiai – vidinis suvartojimas (kintamos sąnaudos). Subsidijos apima tiesiogines ir susietąsias išmokas bei nacionalines subsidijas. Žemės ūkio veiklos subjekto pajamas atitinkantis finansinės atskaitomybės rodiklis galėtų būti „Bendrasis pelnas“, jeigu tokį rodiklį žemės ūkio rizikos valdymo fondas nurodytų žemės ūkio rizikos valdymo fondo veiklos taisyklėse.

 

[2] Apskaičiuojant didžiausią galimą kompensuoti administracinių išlaidų sumą, vadovaujamasi Europos socialinio fondo agentūros (ESFA) „Subsidijos darbo vietai steigti fiksuotojo įkainio nustatymo tyrimo ataskaita“ (2021 m. birželio 2 d. redakcija) − dviejų darbo vietų įrengimo ir išlaikymo metinės išlaidos sudaro apie 26 tūkst. Eur. Tinkamų kompensuoti administracinių išlaidų suma apskaičiuojama įvertinant Taisyklių 12 punkte nurodytą didžiausią galimą 70 proc. paramos intensyvumą, t. y. 26 tūkst. Eur x 70 proc.= 18 tūkst. Eur pirmaisiais veiklos metais; 26 tūkst. Eur x 70 proc. x 90 proc.= 16 tūkst. Eur antraisiais veiklos metais; 26 tūkst. Eur x 70 proc. x 80 proc.= 14 tūkst. Eur trečiaisiais veiklos metais. ESFA patikslinus darbo vietos įrengimo ir išlaikymo metinių išlaidų sumą, bus atitinkamai koreguojama paramos suma.