HERB21

 

Aplinkos apsaugos departamento prie aplinkos ministerijos
direktorius

 

ĮSAKYMAS

DĖL APLINKOS APSAUGOS DEPARTAMENTO PRIE APLINKOS MINISTERIJOS VALSTYBĖS TARNAUTOJŲ IR DARBUOTOJŲ, DIRBANČIŲ PAGAL DARBO SUTARTIS, ETIKOS KODEKSO PATVIRTINIMO

 

2022 m. rugsėjo 21 d. Nr. AD1-216

Vilnius

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo 3 straipsnio 2 dalimi, Lietuvos Respublikos darbo kodekso 30 straipsniu:

1. T v i r t i n u pridedamą Aplinkos apsaugos departamento prie Aplinkos ministerijos valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, etikos kodeksą.

2. P a v e d u Administravimo departamentui šį įsakymą paskelbti Teisės aktų registre. Administravimo departamento Bendrųjų reikalų ir informacinių technologijų skyriui šį įsakymą paskelbti įstaigos interneto svetainėje darbuotojams skirtoje rubrikoje.

 

 

 

Direktorius                                                                                                       Giedrius Kadziauskas


 

PATVIRTINTA

Aplinkos apsaugos departamento prie Aplinkos ministerijos direktoriaus 2022 m. rugsėjo 21 d. įsakymu Nr. AD1-216

 

APLINKOS APSAUGOS DEPARTAMENTO PRIE APLINKOS MINISTERIJOS VALSTYBĖS TARNAUTOJŲ IR DARBUOTOJŲ, DIRBANČIŲ PAGAL DARBO SUTARTIS,

ETIKOS KODEKSAS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Aplinkos apsaugos departamento prie Aplinkos ministerijos valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, etikos kodeksas (toliau – Kodeksas) nustato etikos normas ir profesinės etikos principus, kurių privalo laikytis Aplinkos apsaugos departamento prie Aplinkos ministerijos (toliau – Departamentas) valstybės tarnautojai ir darbuotojai, dirbantys pagal darbo sutartį (toliau kartu – darbuotojai), tarnybos (darbo) (toliau – tarnyba) bei ne tarnybos metu.

2. Kodekso paskirtis – reglamentuoti darbuotojų tarpusavio santykius tarnybos metu, padėti formuotis darbuotojų dorovinėms vertybėms, užtikrinti kūrybingą, geranorišką darbo aplinką, ugdyti pagarbą vienas kitam, besikreipiantiems ir kontroliuojamiems asmenims, užkirsti kelią korupcijai, stiprinti darbuotojo autoritetą ir didinti teigiamą Departamento įvaizdį ir visuomenės pasitikėjimą Departamento veikla.

3. Darbuotojų elgesys Departamente grindžiamas šiais veiklos ir tarnybinės etikos principais: atsakomybės, atvirumo, efektyvumo, kūrybingumo, lankstumo, lojalumo valstybei, nesavanaudiškumo, sąžiningumo ir nešališkumo, padorumo, pagarbos žmogui, politinio neutralumo, profesionalumo, teisingumo, viešumo ir skaidrumo, solidarumo.

4. Kodekse vartojamos sąvokos:

4.1. asmeninis suinteresuotumas – valstybinėje tarnyboje dirbančio asmens (ar jam artimo asmens) asmeninis turtinis ar neturtinis suinteresuotumas (moralinė skola, moralinis įsipareigojimas, turtinė ar neturtinė nauda arba kitas panašaus pobūdžio interesas), galintis turėti įtakos sprendimams, atliekant tarnybines pareigas;

4.2. dovana – tai turtas ar turtinė teisė (reikalavimas), neatlygintinai perduota Departamento darbuotojo nuosavybėn, taip pat Departamento darbuotojo atleidimas nuo turtinės pareigos dovanotojui ar trečiajam asmeniui, kai tai yra ar gali būti susiję su tiesioginiu ar netiesioginiu poveikiu jo veiksmams ar sprendimams, susijusiems su pareigomis;

4.3. įžeidimas – tai situacija, kai Departamento darbuotojas viešai (neviešai) veiksmu, žodžiu ar raštu užgauliai pažemino žmogų;

4.4. Kodekso pažeidimas – tai Kodekse nustatytų Departamento darbuotojo etikos principų ir / ar normų pažeidimas, padarytas dėl Departamento darbuotojo kaltės;

4.5. korupcijapiktnaudžiavimas įgaliojimais siekiant naudos sau ar kitam asmeniui;

4.6. šmeižimas – melagingų prasimanymų, žeminančių kito asmens garbę ar orumą, skleidimas.

5. Kitos Kodekse vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžiamos Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos, Lietuvos Respublikos viešojo administravimo bei Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymuose.

 

 

 

 

 

II SKYRIUS

DARBUOTOJŲ BENDRIEJI ETIKOS PRINCIPAI

 

6. Darbuotojai, įgyvendindami savo teises, vykdydami teisės aktuose ir pareigybės aprašyme nustatytas pareigas ir funkcijas bei didindami pasitikėjimą Departamento veikla, privalo vadovautis šiais etikos principais:

6.1. Pagarbos žmogui, įstatymui ir valstybei principas:

6.1.1. gerbti žmogų, jo teises ir laisves, valstybę, jos institucijas ir įstaigas;

6.1.2. elgtis taip, kad didėtų visuomenės pasitikėjimas Departamento vykdoma veikla ir Departamento darbuotojais;

6.1.3.  vykdyti savo pareigas rūpestingai ir atsakingai, atsižvelgiant į visuomenės interesus, vadovautis Lietuvos Respublikos Konstitucija, tarptautinėmis sutartimis, įstatymais, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimais, Departamento direktoriaus įsakymais, tiesioginio vadovo pavedimais, užduotimis ir įpareigojimais, jei jie neprieštarauja įstatymams;

6.1.4. surašant dokumentus laikytis Valstybinės kalbos įstatymo ir teisės aktų reikalavimų, sakant viešas kalbas ar atstovaujant Departamentui laikytis etikos principų, suteiktų įgaliojimų, Departamento pozicijos.

6.2. Teisingumo principas:

6.2.1. vienodai tarnauti visiems žmonėms, nediskriminuoti asmens ar asmenų grupių dėl jų lyties, rasės, tautybės, kalbos, kilmės, socialinės padėties, religinių įsitikinimų ir politinių pažiūrų, seksualinės orientacijos;

6.2.2. elgtis teisingai ir teisėtai nagrinėjant prašymus, skundus, pareiškimus, nepiktnaudžiauti suteiktomis galiomis, priimti motyvuotus sprendimus.

6.3. Nesavanaudiškumo principas:

6.3.1. dirbti visuomenės interesams;

6.3.2. nesinaudoti Departamento turtu ir tarnybos teikiamomis galimybėmis bei resursais (įskaitant duomenų bazes, prieigas prie registrų, jų informaciją) ne tarnybinei veiklai, taip pat nesinaudoti ir neleisti naudotis tarnybine ar su tarnyba susijusia informacija kitaip, negu nustato įstatymai ar kiti teisės aktai;

6.3.3. neturėti asmeninių interesų ir nesiekti naudos sau, savo šeimai, artimiesiems, draugams, verslo, materialiniams ar kitiems poreikiams tenkinti bei nesinaudoti savo tarnybine padėtimi ir nereikalauti kitų Departamento darbuotojų pagalbos, siekiant naudos sau, savo šeimai, artimiesiems ar draugams;

6.3.4. naudoti tarnybos laiką efektyviai ir tik tarnybinėms funkcijoms, paskirtoms užduotims atlikti.

6.4. Padorumo principas:

6.4.1. elgtis nepriekaištingai, būti nepaperkamam, nepriimti dovanų, pinigų ar paslaugų, išskirtinių lengvatų ir nuolaidų iš asmenų ar organizacijų, jeigu tai gali sukelti viešųjų ir privačių interesų konfliktą;

6.4.2. vengti elgesio, kuris gali būti suprastas kaip reikalavimas duoti kyšį, ar atlikti kitus veiksmus, nesusijusius su tarnybinėmis pareigomis, bei nedelsiant informuoti tiesioginį vadovą, pagal kompetenciją – ikiteisminio tyrimo institucijas, apie daromą ar patiriamą neteisėtą poveikį – Departamentas taiko nulinės tolerancijos korupcijai politiką ir netoleruoja jokių korupcijos pasireiškimo formų ir korupcinio pobūdžio veikų;

6.4.3. būti lojaliam ir paslaugiam visuomenei, kuriai tarnauja, taip pat savo vadovybei, kolegoms ir pavaldiniams;

6.4.4. iš anksto nežadėti jokių sprendimų, elgtis sąžiningai ir padoriai, savo pavyzdžiu formuoti nepriekaištingą darbuotojo reputaciją, padarius klaidą, atsiprašyti ir ją ištaisyti;

6.4.5. vengti arogancijos ir nepagarbos vienas kitam, palaikant santykius su pavaldžiais darbuotojais ar savo tiesioginiu vadovu, besikreipiančiais ir kontroliuojamais asmenimis ir kitomis valstybės valdžios institucijomis ir įstaigomis bei vietos savivaldos institucijomis;

6.4.6. vengti seksualinio priekabiavimo ir bet kokių kitų priekabiavimo formų, asmeninio įžeidinėjimo, orumo žeminimo, kito darbuotojo darbo menkinimo, šmeižto apie bendradarbius skleidimo, nesantaikos kurstymo, neigiamų emocijų demonstravimo.

6.5. Sąžiningumo principas:

6.5.1. siekti žodžio ir veiksmo vienybės;

6.5.2. deklaruoti savo privačius interesus, vadovaujantis Privačių interesų deklaracijų pildymo, tikslinimo, papildymo ir pateikimo taisyklėmis;

6.5.3. nesiimti apgaulės, sukčiavimo, korupcinio pobūdžio ar kitų teisės aktais uždraustų veikų.

6.6. Nešališkumo principas:

6.6.1. nešališkai atlikti savo tarnybines pareigas, vengti viešųjų ir privačiųjų interesų konflikto, laikytis Viešųjų ir privačiųjų interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymo nuostatų;

6.6.2. būti objektyviam, neturėti asmeninio išankstinio nusistatymo priimant sprendimus, nesinaudoti kitų žmonių klaidomis ir nežinojimu, nepasiduoti kitų valstybės valdžios institucijų ir įstaigų darbuotojų, visuomenės informavimo priemonių, visuomenės bei kitų asmenų neteisėtai įtakai;

6.6.3. atliekant tarnybines funkcijas vengti politinių vertinimų, neužsiimti politine agitacija.

6.7. Atsakomybės principas:

6.7.1. sąžiningai, dorai, nepriekaištingai ir atsakingai atlikti darbuotojo pareigas;

6.7.2. gilintis į atliekamų darbų esmę, vengti skubotumo ir paviršutiniškumo, bet nevilkinti atliekamų darbų, asmeniškai atsakyti už savo sprendimus;

6.7.3. derinti savo veiksmus (iškylančių klausimų, problemų sprendimą) su tiesioginiu vadovu ir tik negavus jo atsakymo, pagalbos derinti savo veiksmus su nuosekliai aukštesnio lygmens pagal subordinaciją vadovu;

6.7.4. nepiktnaudžiauti ir nemanipuliuoti įstatymų suteikta veiksmų laisve ir kolegų pasitikėjimu, nevengti atsakomybės už blogai atliktą darbą, padarytas klaidas ar priimtą neteisėtą sprendimą ir stengtis klaidas kuo greičiau ištaisyti, apie atliekant tarnybines funkcijas padarytas klaidas ar pažeistus įstatymus informuoti savo tiesioginį vadovą;

6.7.5. tiesioginio vadovo reikalavimu atsiskaityti už savo veiklą;

6.7.6. atsakyti už Departamento resursų, naudojamos informacijos, dokumentų tinkamą naudojimą ir konfidencialumą, Departamento informacinių sistemų turinio ir duomenų naudojimą tik tarnybinėms funkcijoms ir užduotims atlikti (ir rinkimą bei naudojimą tik tų duomenų, kurie būtini užduotims atlikti);

6.7.7. neteikti vykdant tarnybines funkcijas gautų duomenų išorinės aplinkos subjektams, jų ar kitų asmenų neteisėtiems interesams tenkinti.

6.8. Viešumo principas:

6.8.1. užtikrinti teisės aktuose nustatytą savo veiksmų, priimamų sprendimų ir atliekamų darbų viešumą, prireikus pateikti sprendimų priėmimo bei darbų atlikimo motyvus;

6.8.2. teisės aktuose nustatyta tvarka ir atvejais teikti informaciją valstybės valdžios institucijų, įstaigų darbuotojams ir visuomenei.

6.9. Pavyzdingumo principas:

6.9.1. būti nepriekaištingos reputacijos, gebėti deramai atlikti savo pareigas, nuolat tobulintis;

6.9.2. užtikrinti, kad darbo vieta būtų švari ir tvarkinga,

6.9.3 tarnybos metu nevartoti ir viešai nelaikyti alkoholinių gėrimų ar kitokių psichotropinių medžiagų;

6.9.4. būti iniciatyviam, savo pareigas atlikti laiku, efektyviai, atidžiai ir profesionaliai, o pastebėjus, jog kiti darbuotojai daro ar ketina atlikti neteisėtas veikas, jų veikloje kyla arba gali kilti interesų konfliktas – nedelsiant apie tai informuoti Departamento padalinį, atsakingą už antikorupcinės aplinkos kūrimą ir korupcijos prevencijos priemonių įgyvendinimą; 

6.9.5. visose situacijose veikti profesionaliai ir humaniškai, suteikti besikreipiantiems ir kontroliuojamiems asmenims, kolegoms informaciją, būtiną jų teisėms ir teisėtiems interesams įgyvendinti bei pareigoms atlikti, kartu gebėti pagarbiai atmesti neteisėtus prašymus, nedaryti neteisėtos įtakos asmens apsisprendimui;

6.9.6. būti paslaugiam, kantriam, tolerantiškam, pagarbiam, tvarkingam;

6.9.7. konfliktinėse situacijose elgtis objektyviai ir nešališkai, išklausyti visų suinteresuotų pusių argumentus ir ieškoti objektyviausio sprendimo;

6.9.8. vadovautis visuotinai priimtomis moralės normomis, savo elgesiu, drausme ir kultūra stengtis būti pavyzdžiu kitiems asmenims;

6.9.9. tarnybinė uniforma – darbuotojo vizitinė kortelė, tarnavimo valstybei simbolis, pasitempęs ir tvarkingas darbuotojas – Departamento įvaizdžio dalis ir siekiamybė.

6.10. Solidarumo principas:

6.10.1. keistis informacija, kurią kolegos turėtų žinoti, kad tinkamai atliktų savo pareigas, tobulinti profesinius įgūdžius ir gilinti žinias, jas perduoti mažesnę profesinę patirtį turintiems kolegoms;

6.10.2. sprendžiant pavestus uždavinius, geranoriškai bendradarbiauti su padalinio kolegomis, kitais Departamento struktūriniais padaliniais, prireikus išorinio bendradarbiavimo – su kitomis Lietuvos Respublikos institucijomis, įstaigomis, įmonėmis, organizacijomis.

 

III SKYRIUS

ELGESIO REIKALAVIMAI DARBUOTOJAMS

 

7. Darbuotojas privalo:

7.1. stengtis, kad kolektyve vyrautų savitarpio pasitikėjimas, vengti patyčių, seksualinio ar bet kokių priekabiavimo formų: žeminimo, įžeidimo, kolegos darbo ar nuosavybės menkinimo, apkalbų ir šmeižimo, reputacijos menkinimo ir pan.

7.2. savo pareigas atlikti vadovaudamasis Departamento ir valstybės valdžios institucijų suformuotais tikslais ir kryptimis, nekenkti Departamento ir valstybės valdžios institucijų sprendimams, atliekant tarnybines pareigas elgtis politiškai neutraliai (vengti komentarų ir subjektyvių pasisakymų socialiniuose tinkluose ir viešojoje erdvėje);

7.3. nepažeisti žmogaus teisių ir laisvių, susilaikyti nuo komentarų ir viešo požiūrio reiškimo, jei tai gali sukelti neigiamų padarinių, ir atlikdamas savo tarnybines pareigas nedaryti neteisėto poveikio kitiems asmenims reiškiant savo politinius, religinius, rasinius, seksualinės orientacijos, socialinės padėties ir kitus įsitikinimus;

7.4. vykdydamas pavestas užduotis, rengdamas ir teikdamas dokumentų projektus, įsigilinti į klausimo esmę, vengti skubotumo ir paviršutiniškumo, patikrinti, ar jie atitinka galiojančius įstatymus ir kitus teisės aktus;

7.5. su bendradarbiais bendrauti pagarbiai ir taktiškai, vadovaudamasis principu, kad kiekvienas asmuo turi teisę turėti savo nuomonę visais klausimais;

7.6. atlikdamas pavestas užduotis ir nurodymus, teikti kolegoms jiems pagal pareigines funkcijas reikalingą žinoti informaciją;

7.7. taktiškai informuoti kolegas apie pastebėtas jų padarytas klaidas, taip pat pateikti savo pastabas ar siūlymus dėl jų ištaisymo;

7.8. darbo metu kilusius tarpusavio nesutarimus su darbuotojais geranoriškai spręsti savo pastangomis, o nepavykus kreiptis į tiesioginį vadovą;

7.9. laiku ir tiksliai vykdyti savo tiesioginio vadovo nurodymus ir pavedimus;

7.10. būti savikritiškas, nevengti asmeninės atsakomybės už padarytas klaidas, pripažinti jas ir stengtis kuo greičiau ištaisyti;

7.11. vengti netiesos sakymo ar kitokio apgaudinėjimo, nevartoti įžeidžiančių žodžių ar gestų;

7.12. būti mandagus, paslaugus ir tvarkingas, savo elgesiu, sprendimais ir veiksmais būti pavyzdžiu kitiems;

7.13. tobulinti savo profesinę kompetenciją savišvietos būdu ir dalyvaujant mokymuose;

7.14. spręsdamas pavestus uždavinius, geranoriškai bendradarbiauti su padalinio kolegomis, kitais Departamento struktūriniais padaliniais, prireikus išorinio bendradarbiavimo – su kitomis Lietuvos Respublikos institucijomis, įstaigomis, įmonėmis, organizacijomis;

7.15. nepiktnaudžiauti einamomis pareigomis, nenaudoti dokumentų, patvirtinančių einamas pareigas ir suteiktus įgaliojimus, siekiant paveikti kitus asmenis priimti jiems palankų sprendimą;

7.16. būti tolerantiškas, gerbti visus asmenis, neatsižvelgiant į jų tautybę ar kilmę, lytį, amžių, socialinę padėtį, politinius, religinius, filosofinius ar kitus įsitikinimus;

7.17. bendraudamas su tiesioginiu vadovu elgtis korektiškai ir pagarbiai, vykdyti teisėtus jo nurodymus, vykdant tarnybines funkcijas laikytis subordinacijos, pastebėjęs vadovo klaidą, turi taktiškai apie tai informuoti savo tiesioginį vadovą.

 

IV SKYRIUS

ETIKOS REIKALAVIMAI VADOVAUJANTIEMS DARBUOTOJAMS

 

8. Šio skyriaus nuostatos taikomos darbuotojams, vykdantiems vadovaujamas funkcijas Departamente – Departamento direktoriui, Departamento direktoriaus pavaduotojams ir struktūrinių padalinių vadovams (toliau – vadovaujantys darbuotojai).

9. Vadovaujantys darbuotojai privalo:

9.1. stengtis sukurti vadovaujamame kolektyve darbingą ir draugišką aplinką, užkirsti kelią konfliktams, šalinti nesutarimų priežastis;

9.2. su darbuotojais bendrauti mandagiai, duoti aiškius, suprantamus ir nedviprasmiškus pavedimus;

9.3. pastabas dėl pavaldžių darbuotojų klaidų ir darbo trūkumų reikšti korektiškai ir pagarbiai;

9.4. paskirstyti darbą vadovaujamame kolektyve tolygiai, kad būtų efektyviai panaudotos kiekvieno pavaldaus darbuotojo galimybės, patirtis ir profesinė kvalifikacija, domėtis, kaip sekasi pavaldiems darbuotojams vykdyti jiems pavedamas užduotis, padėti iškilus problemoms, teikti metodinę pagalbą.

9.5. vengti arogancijos ir nepagarbos pavaldiniams, tačiau reikliai juos kontroliuoti, atidžiai vertinti darbuotojų padarytus įstatymo ar profesinės etikos pažeidimus, taktiškai reaguoti į prieštaravimus; 

9.6. viešai nereikšti savo palankumo ar nepalankumo (simpatijų ir antipatijų) pavaldiems darbuotojams;

9.7. priimti sprendimus, susijusius su tarnybine veikla (įskaitant paskyrimus į pareigas, sprendimus dėl konkursų laimėtojų, rekomendacijas apdovanojimams, priedus ir pan.), tik vadovaudamiesi darbuotojų dalykinėmis savybėmis, kvalifikacija, turimomis profesinėmis žiniomis, darbo rezultatais ir darbo pasiekimais, viešai pagirti ypač pasižymėjusius darbuotojus;

9.8. skatinti pavaldžius darbuotojus rodyti iniciatyvą, nesibaiminti pristatyti idėjas, reikšti savo nuomonę ir ją išklausyti;

9.9. būti reiklūs ir teisingi pavaldiems darbuotojams, savo elgesiu ir darbu rodyti jiems pavyzdį.

9.10. sukurti tokią darbo aplinką, kurioje darbuotojas ar jų grupė nepatirtų priešiškų, neetiškų, žeminančių, agresyvių, užgaulių, įžeidžiančių veiksmų, kuriais kėsinamasi į atskiro darbuotojo ar jų grupės garbę ir orumą, fizinį ar psichologinį asmens neliečiamumą ar kuriais siekiama darbuotoją ar jų grupę įbauginti, sumenkinti ar įstumti į beginklę ir bejėgę padėtį.

 

V SKYRIUS

DARBUOTOJŲ ELGESYS NE TARNYBOS METU

 

10. Ne tarnybos metu darbuotojai privalo:

10.1. elgtis pagal visuotinai priimtas etikos normas, visada prisiminti, kad pagal jų elgesį sprendžiama apie visą Departamentą ir jo darbuotojus;

10.2. ne darbo metu patekęs į konfliktinę ar kitą situaciją, galinčią sukelti visuomenės ar žiniasklaidos susidomėjimą ir / ar teisinių padarinių, nedelsdamas apie tai pranešti savo tiesioginiam vadovui;

10.3. privatų gyvenimą tvarkyti taip, kad nenukentėtų darbo interesai ir darbuotojo reputacija;

10.4. atsakingai laikytis aplinkosauginių teisės aktų reikalavimų, nedaryti aplinkosauginių pažeidimų patiems, nebūti abejingais pastebėjus aplinkosauginius pažeidimus. Puoselėti tvarumo idėjas, skatinti ir į žaliąją transformaciją įtraukti savo aplinkos žmones, būti aplinką saugančio elgesio pavyzdžiu.

 

VI SKYRIUS

DARBUOTOJŲ ATSAKOMYBĖ UŽ ŠIO KODEKSO PAŽEIDIMUS

 

11. Laikytis Kodekso nuostatų yra kiekvieno darbuotojo pareiga ir garbės reikalas.

12. Departamento struktūrinių padalinių vadovai, Imuniteto tarnyba ir Administravimo departamento Personalo skyrius kontroliuoja, kaip laikomasi Kodekso nuostatų.

13. Departamento direktorius, gavęs informaciją žodžiu ar raštu, kad darbuotojas yra pažeidęs Kodekso nuostatas, sprendžia, ar reikia pradėti tarnybinį patikrinimą / tarnybinio nusižengimo tyrimą.

14. Darbdavys imasi visų būtinų priemonių psichologinio smurto darbo aplinkoje prevencijai užtikrinti, informaciją apie jas paskelbdamas įprastais darbovietėje būdais, ir imasi aktyvių veiksmų pagalbai asmenims, patyrusiems psichologinį smurtą darbo aplinkoje, suteikti.

______________

 

part_fc22ba2827504b1c909f6aba109d9ee5_end