LIETUVOS RESPUBLIKOS

VYRIAUSIOJI RINKIMŲ KOMISIJA

 

SPRENDIMAS

DĖL SAVARANKIŠKO POLITINĖS KAMPANIJOS DALYVIO NEPRIKLAUSOMO patikrinimo techninės užduotiEs PATVIRTINIMO

 

2022 m. gruodžio 8 d. Nr. Sp-125

Vilnius

 

 

Lietuvos Respublikos vyriausioji rinkimų komisija, vadovaudamasi Lietuvos Respublikos rinkimų kodekso 122 straipsnio 1 dalies 8 punktu ir suderinusi su Lietuvos auditorių rūmais (2022 m. gruodžio 7 d. raštu Nr. 1.9-S1714), nusprendžia:

1. Patvirtinti Savarankiško politinės kampanijos dalyvio nepriklausomo patikrinimo techninę užduotį (pridedama).

2. Pripažinti netekusiu galios Lietuvos Respublikos vyriausiosios rinkimų komisijos 2018 m. gruodžio 18 d. sprendimą Nr. Sp-205 „Dėl Savarankiško politinės kampanijos dalyvio nepriklausomo patikrinimo techninės užduoties patvirtinimo“ su visais pakeitimais ir papildymais.

 

 

 

Komisijos pirmininkė                                                                                             Jolanta Petkevičienė


 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos

vyriausiosios rinkimų komisijos

2022 m. gruodžio 8 d. sprendimu Nr. Sp-125

 

SAVARANKIŠKO politinės KAMPANIJOS DALYVIO nepriklausomo patikrinimo techninė užduotis

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Savarankiško politinės kampanijos dalyvio nepriklausomo patikrinimo techninė užduotis (toliau – Techninė užduotis) yra skirta audito įmonei arba auditoriui (toliau – auditorius) atlikti politinės kampanijos finansavimo patikrinimą (toliau – patikrinimas), įgyvendinant Lietuvos Respublikos rinkimų kodekso ir Lietuvos Respublikos referendumo konstitucinio įstatymo nuostatas.

2. Patikrinimą gali atlikti fizinis asmuo, turintis Lietuvos Respublikos audito įstatymo nustatyta tvarka suteiktą atestuoto auditoriaus vardą.

3. Patikrinimas atliekamas vadovaujantis Tarptautinės buhalterių federacijos patvirtintais tarptautiniais susijusių paslaugų standartais, taikomais sutartų procedūrų užduotims atlikti, ir šia technine užduotimi.

4. Auditorius, atliekantis patikrinimą, privalo laikytis Tarptautinės buhalterių federacijos patvirtintame Buhalterių profesionalų etikos kodekse nustatytų profesinės etikos principų.

 

II SKYRIUS

PAGRINDINĖS SĄVOKOS

 

5. Techninėje užduotyje vartojamos šios sąvokos:

5.1. Politinės kampanijos finansavimo ataskaita (toliau – dalyvio ataskaita) – dokumentas, kuriame savarankiškas dalyvis, vadovaudamasis Vyriausiosios rinkimų komisijos tvirtinamu finansavimo ataskaitos pildymo ir pateikimo tvarkos aprašu, nurodo politinei kampanijai gautas aukas ar jų sumas pagal aukotojų grupes, kitas politinei kampanijai panaudotas lėšas, taip pat patirtas išlaidas ir prisiimtus įsipareigojimus (pagal išlaidų grupes).

5.2. Politinės kampanijos dalyvis (toliau – dalyvis) – asmuo (kandidatas, referendumo oponentas), asmenų grupė (referendumo iniciatoriai, referendumo oponentai) arba politinė organizacija, jos kandidatų sąrašas savivaldybių tarybų rinkimuose, kurie dalyvauja politinėje kampanijoje ir yra Vyriausiosios rinkimų komisijos įregistruoti Rinkimų kodekso nustatyta tvarka.

5.3. Politinės kampanijos dalyvio registravimo data – Vyriausiosios rinkimų komisijos sprendimo dėl asmens registravimo politinės kampanijos dalyviu priėmimo data. Politinės kampanijos dalyvio registravimo data nurodoma politinės kampanijos finansavimo ataskaitoje.

5.4. Deklaracija – viešosios informacijos rengėjo ar skleidėjo deklaracija.

5.5. Fizinio asmens maža auka – aukotojo paaukotų piniginių aukų suma, per rinkimų politinę kampaniją vienam savarankiškam dalyviui neviršijanti 0,03 rinkimuose taikomo vidutinio mėnesinio darbo užmokesčio dydžio, suapvalinto iki artimiausios dešimties. Konkretus mažos aukos dydis nurodytas Politinės kampanijos finansavimo ataskaitoje.

5.6. Išlaidas pagrindžiantis dokumentas – sąskaita faktūra, PVM sąskaita faktūra, sąskaita, orderis, gautų nepiniginių aukų panaudojimo aktas, sutartis, banko išrašas, banko pavedimas, kasos aparato kvitas, kelionės lapai, darbų perdavimo–priėmimo aktas ir kiti apskaitos dokumentai.

5.7. Politinės kampanijos iždininkas (toliau – iždininkas) – fizinis asmuo, veikiantis savarankiško politinės kampanijos dalyvio vardu ir interesais turto patikėjimo sutarties pagrindu ir turintis Rinkimų kodekso nustatytas teises ir pareigas.

5.8. Išlaidų limitas – Rinkimų kodekso nustatyta tvarka konkrečioje rinkimų apygardoje Vyriausiosios rinkimų komisijos sprendimu patvirtintas politinės kampanijos išlaidų dydis, kurio negali viršyti politinės kampanijos dalyvio politinės kampanijos išlaidos. Didžiausias leistinas politinės kampanijos išlaidų dydis nurodomas Politinės kampanijos finansavimo ataskaitoje.

5.9. Pajamas pagrindžiantis dokumentas – aukos lapas (nepiniginėms aukoms), banko išrašas (aukoms pavedimu, palūkanoms už sąskaitoje esančias lėšas, politinės partijos lėšoms, skirtoms politinei kampanijai, valstybės biudžeto asignavimams).

5.10. Politinės kampanijos pradžia – data, nuo kurios tik užregistruoti savarankiški politinės kampanijos dalyviai gali priimti aukas ir įgyti turtinių prievolių dėl išlaidų politinei kampanijai. Ši data skelbiama VRK interneto svetainėje.

5.11. Politinės reklamos ataskaita – ataskaita, kurioje politinės kampanijos dalyvis nurodo savo paties ir atstovaujamųjų dalyvių interesais pagamintą ir (ar) paskleistą politinę reklamą, jos skleidėją (gamintoją), datą, kiekį, kainą, finansavimo šaltinius.

5.12. Rinkimuose taikomas vidutinio mėnesinio darbo užmokesčio dydis (toliau – VMDU dydis) – rinkimuose taikomas vidutinio mėnesinio darbo užmokesčio dydis yra lygus praėjusių kalendorinių metų trečio ketvirčio šalies ūkio vidutiniam mėnesiniam darbo užmokesčiui, suapvalintam iki sveikojo skaičiaus. Politinei kampanijai taikomas konkretus vidutinio mėnesinio darbo užmokesčio dydis nurodomas Vyriausiosios rinkimų komisijos interneto svetainėje (https://www.vrk.lt/politines-kampanijos).

5.13. VRK IS – Vyriausiosios rinkimų komisijos informacinės sistemos Politinių organizacijų ir politinių kampanijų finansavimo kontrolės posistemė „Finansavimas“, kurioje kaupiami politinių organizacijų ir politinių kampanijų finansavimo duomenys, deklaracijų ir politinės reklamos stebėsenos duomenys. Prie Finansavimo posistemės jungiamasi per Viešojo administravimo institucijų informacinių sistemų interoperabilumo sistemą, skirtą tapatybei nustatyti, tai yra per Elektroninius valdžios vartus. Pirmą kartą jungdamasis prie informacinės sistemos, auditorius su Vyriausiąja rinkimų komisija pasirašo sutartį dėl informacijos teikimo elektroniniu būdu. Pasibaigus šios sutarties galiojimui, pasirašoma nauja sutartis.

5.14. Žiniaraščio įrašas – įrašas, kuriame aprašoma viena ūkinė operacija (išskyrus banko mokesčius, kurie gali būti sumuojami).

Kiekviena auka registruojama atskiru įrašu, išskyrus atvejus, kai aukotojas nurodė daugiau negu vieną atstovaujamąjį politinės kampanijos dalyvį, kuriam skiria auką. Tokiu atveju registruojama tiek įrašų, kiek atstovaujamųjų dalyvių nurodyta, ir kiekvienoje eilutėje nurodoma konkrečiam atstovaujamajam dalyviui skirta suma. Vienu įrašu negali būti registruotos kelios to paties asmens aukos; jeigu viena sąskaita apmokėta ne iš karto, o per kelis kartus, registruojama vienu žiniaraščio įrašu (sumokėjus dalį sumos, nurodoma bendra išlaidų suma ir likę skolos įsipareigojimai, o sumokėjus dar dalį sumos, redaguojamas įrašas nurodant likusius skolos įsipareigojimus); su vienu žiniaraščio įrašu, kuriame nurodytos išlaidos, gali būti susiję keli pajamas pagrindžiantys dokumentai (pvz., sutartis, sąskaita faktūra ir mokėjimo pavedimai), taip pat viena sutartis gali būti susijusi su keliais žiniaraščio įrašais, jeigu buvo išrašytos kelios sąskaitos faktūros.

5.15. Politinės kampanijos finansavimo apskaitos žiniaraštis (toliau – žiniaraštis) – politinės kampanijos pajamų ir išlaidų apskaitos registras, pildomas VRK IS. Žiniaraštyje registruojamos visos politinei kampanijai gautos aukos, taip pat ir nepriimtinos, politinei kampanijai panaudotos nuosavos (asmeninės) lėšos, politinės kampanijos išlaidos ir prisiimti finansiniai įsipareigojimai.

6. Kitos šioje techninėje užduotyje vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžiamos Rinkimų kodekse.

 

III SKYRIUS

PATIKRINIMO ORGANIZAVIMAS IR ATASKAITOS

 

7. Auditoriui, atliekančiam patikrinimą, dalyvis arba Vyriausioji rinkimų komisija (toliau – VRK) turi pateikti šiuos dokumentus:

7.1. dalyvio ataskaitą ir jos priedą – aukų ir aukotojų sąrašą;

7.2. žiniaraštį ir jo priedą – atstovaujamųjų dalyvių finansavimo ataskaitą, jeigu dalyvis yra politinė organizacija ir turi atstovaujamųjų politinės kampanijos dalyvių (nurodyta dalyvio ataskaitos I dalies 1.2 papunktyje);

7.3. politinės reklamos ataskaitą;

7.4. politinės kampanijos sąskaitos banko išrašą (toliau – banko išrašas) nuo dalyvio registravimo datos iki dalyvio ataskaitos sudarymo, elektroninėmis mokėjimo priemonėmis, jeigu tokios naudotos, surinktų aukų sąskaitos išrašą, pagal sutartį surinktų mažų aukų, jeigu tokios aukos buvo rinktos, paaukojusių asmenų sąrašą su duomenimis, pagal kuriuos galima nustatyti aukotojų tapatybę;

7.5. politinės kampanijos pajamas ir išlaidas pagrindžiančius dokumentus;

7.6. dalyvio patvirtinimo laišką audito įmonei (Lietuvos auditorių rūmų rekomenduojamos formos).

8. Patikrinimo metu dalyvis privalo bendradarbiauti su nepriklausomą patikrinimą atliekančiu auditoriumi ir pateikti patikrinimui atlikti reikalingus dokumentus, duomenis, informaciją ir kt.

9. Visos ataskaitos, nurodytos šios užduoties 7.1 – 7.3 papunkčiuose, audito įmonei turi būti pateikiamos užpildytos elektroniniu būdu ir atspausdintos (popierinės) atsakingų asmenų pasirašytos.

10. Dokumentai apie patikrinimo metu padengtus skolos įsipareigojimus teikiami VRK, o ne auditoriui. Auditorius tokių dokumentų iš dalyvio nepriima.

11. Dalyvio ataskaita suformuojama pagal iždininko į VRK IS įvestus žiniaraščio duomenis. Užpildžius žiniaraštį (jame nurodžius visas pajamas, išlaidas, skolos įsipareigojimus), suformuojama dalyvio ataskaita ir kiti dokumentai. Dalyvis keisti dalyvio ataskaitos duomenis gali tik taisydamas žiniaraštį VRK IS.

12. Dalyvio užpildytus žiniaraščio duomenis galima tikrinti VRK IS (meniu punktas „Kampanijos dalyviai“, pasirinkus „Politinės kampanijos finansavimo žiniaraštis“ arba atskirai „Pajamų registras“ ir „Išlaidų registras“).

13. Politinės reklamos ataskaita formuojama pagal iždininko į VRK IS įvestus duomenis (meniu punktas „Kampanijos dalyviai“, pasirinkus „Politinės reklamos ataskaita“).

 

IV SKYRIUS

PRADINIS PATIKRINIMAS

 

14. Auditorius patikrina, ar:

14.1. pateikti visi dokumentai (dalyvio ataskaita ir jos priedas – aukų ir aukotojų sąrašas, politinės reklamos ataskaita, žiniaraštis ir jo priedas – atstovaujamųjų dalyvių finansavimo ataskaita (jeigu dalyvis yra politinė organizacija ir dalyvio ataskaitoje nurodyta, kad dalyvis turi atstovaujamųjų dalyvių), ar jie yra nustatytos formos, pasirašyti dalyvio (ar jo įgalioto asmens) ir iždininko;

14.2. pateiktas banko išrašas už visą laikotarpį (ne vėliau kaip nuo dalyvio registravimo datos iki dalyvio ataskaitos sudarymo);

14.3. politinės kampanijos lėšos, skirtos politinei kampanijai finansuoti, laikytos politinės kampanijos sąskaitoje (patikrinama, ar sutampa sąskaitos numeris su Pažymoje apie įregistruoto savarankiško politinės kampanijos dalyvio nurodytais duomenimis (taip pat politinės kampanijos sąskaitos numeris rodomas VRK IS meniu „Kampanijos dalyviai“, pasirinkus „Banko išrašas“) ir banko išraše).

Baigus pradinį patikrinimą ir nustačius, kad dalyvis pateikė ne visus patikrinimui reikalingus dokumentus, sudaroma pastabų suvestinė ir ji pateikiama iždininkui ar kitam įgaliotam asmeniui, kurie turi pateikti patikrinimui reikalingus trūkstamus dokumentus.

 

V SKYRIUS

DOKUMENTŲ TIKRINIMAS

 

15. Tikrinimo apimtis

Auditorius atlieka pateiktų dokumentų tikrinimą, naudodamas nurodytą atrankos apimtį:

a) dalyvio pateiktus pajamas ir išlaidas pagrindžiančius dokumentus (100 proc.);

b) žiniaraščio įrašus (100 proc.);

c) dalyvio pateiktus banko išrašo įrašus (100 proc.).

Šį tikrinimo etapą sudaro:

15.1. Pajamas ir išlaidas pagrindžiančių dokumentų pateikimo pilnumo tikrinimas

Tikrinama, ar dėl visų žiniaraščio įrašų yra pateikti pajamas ir išlaidas pagrindžiantys dokumentai, įskaitant išlaidas, patirtas iki politinės kampanijos pradžios. Jeigu aukos buvo rinktos telefonu, patikrinama, ar pateiktas informacijos ir ryšių bendrovės aukotojų sąrašas su aukotojus nustatyti leidžiančiais duomenimis. Jeigu piniginės aukos buvo renkamos elektroninėmis mokėjimo priemonėmis, patikrinama, ar pateiktas surinktų aukų sąskaitos išrašas, leidžiantis nustatyti aukotojo tapatybę. Jeigu trūksta dokumentų, sudaroma nepateiktų dokumentų suvestinė. Tikrinimo metu dalyvis pateikia auditoriui prašomus papildomus dokumentus, o jeigu jų neturi, rašytinius paaiškinimus. Sudaroma papildomai pateiktų dokumentų suvestinė.

15.2. Dokumentų, jų rekvizitų, nurodytų žiniaraštyje, tikrinimas

Pagal pateiktus dokumentus tikrinama, ar:

15.2.1. žiniaraštyje nurodyti teisingi pajamas ir išlaidas pagrindžiančių dokumentų rekvizitai ir duomenys (aukotojas, paslaugų teikėjas, dokumento data, suma, skolos įsipareigojimai). Jeigu dokumentuose nurodyti neteisingi rekvizitai, sudaroma tokių dokumentų suvestinė;

15.2.2. sutampa nurodytos sumos: sutartyse ir pagal jas išrašytose sąskaitose faktūrose, sutartyse nurodytos ir apmokėtos (pagal banko išrašą);

15.2.3. žiniaraštyje teisingai nurodyti pajamų ir išlaidų kodai. Jeigu žiniaraštyje yra neteisingai nurodytų pajamų ir išlaidų kodų, sudaroma jų suvestinė.

Suradus dokumentą, kurio rekvizitai žiniaraštyje nenurodyti ar nurodyti neteisingai, atliekamas tolesnis to dokumento tikrinimas pagal toliau nurodytas procedūras.

15.3. Pajamų ir išlaidų dokumentų, nurodytų žiniaraštyje, pilnumo tikrinimas

Tikrinama, ar žiniaraštyje yra nurodytos visos ūkinės operacijos (pagal pateiktus pajamas ir išlaidas pagrindžiančius dokumentus). Jeigu tarp dalyvio pajamas ir išlaidas pagrindžiančių dokumentų yra dokumentų, pagal kuriuos įvykdytos operacijos (gautos pajamos, patirtos išlaidos) nenurodytos žiniaraštyje, sudaroma jų suvestinė.

15.4. Pajamų ir išlaidų, pasikartojančių įrašų žiniaraštyje, tikrinimas

Tikrinama, ar žiniaraštyje kelis kartus nenurodytos tos pačios pajamos ar išlaidos. Jeigu nurodyta, sudaroma jų suvestinė.

15.5. Žiniaraščio įrašų atitikties banko išrašui tikrinimas

Tikrinama, ar žiniaraštyje nėra nurodytos piniginės pajamos ar išlaidos politinės kampanijos metu, kurių nėra banko išraše. Nustačius pajamų ar išlaidų, nenurodytų banko išraše, prašoma dalyvio rašytinio paaiškinimo, kas tokias išlaidas apmokėjo ir ar dalyvis neapmokėjo šių išlaidų grynaisiais pinigais. Sudaroma kitų asmenų ir dalyvio grynaisiais pinigais apmokėtų išlaidų suvestinė.

15.6. Pajamas ir išlaidas pagrindžiančių dokumentų adresato tikrinimas

Tikrinama, ar visi pateikti pajamas ir išlaidas pagrindžiantys dokumentai yra išrašyti dalyvio vardu (ne politinės organizacijos ar kito asmens vardu). Jeigu nustatomas kito asmens vardu išrašytas išlaidas ir pajamas pagrindžiantis dokumentas, kito asmens vardu pervesta auka (banko išraše nurodyta, kad asmuo pervedė pinigus kaip kito asmens auką, išskyrus mažų aukų rinkimą telefonu arba aukų rinkimą elektroninėmis mokėjimo priemonėmis, kuriomis galima nustatyti aukotojo tapatybę), kitam asmeniui, negu nurodyta pajamas ir išlaidas pagrindžiančiame dokumente, apmokėtos išlaidos, prašoma dalyvio pateikti rašytinį paaiškinimą dėl gautų lėšų ar išlaidų pagrįstumo. Sudaroma kitų asmenų vardu išrašytų išlaidas ir pajamas pagrindžiančių dokumentų, kitų asmens vardu pervestų aukų ir kitiems asmenims apmokėtų išlaidų suvestinė. 

15.7. Skolos įsipareigojimų, nurodytų žiniaraštyje, tikrinimas

Tikrinama, ar žiniaraštyje nurodyti visi skolos įsipareigojimai ir ar jie nurodyti teisingai (pagal pajamas ir išlaidas pagrindžiančius dokumentus). Sudaroma neteisingai nurodytų skolos įsipareigojimų suvestinė ir nurodomi tikrieji skolos įsipareigojimai (pagal pajamas ir išlaidas pagrindžiančius dokumentus).

Jeigu kartu su dalyvio ataskaita yra pateikti skolos įsipareigojimų, nurodytų žiniaraštyje, padengimo dokumentai, sudaroma tokių dokumentų suvestinė, nurodomi tikrieji likę dalyvio skolos įsipareigojimai ir sudaroma tokius skolos įsipareigojimus apmokėjusių asmenų suvestinė.

15.8. Sutarčių viešinimo tikrinimas

Tikrinama, ar visos dalyvio sutartys (finansavimo, su paslaugų teikėjais, reklamos gamintojais ir kitos) yra registruotos įkeliant sutarties tekstą į VRK IS (meniu punkte „Politinės kampanijos dalyviai“ pasirenkama „Sudarytos sutartys“).

Sudaroma neregistruotų politinės kampanijos sutarčių suvestinė. Banko sutartis dėl politinės kampanijos sąskaitos atidarymo Sutarčių registre neregistruojama ir neviešinama.

15.9. Turtinių prievolių įgijimas iki dalyvio registravimo datos

Tikrinama, ar dalyvis neįgijo turtinių prievolių iki jo įregistravimo savarankišku politinės kampanijos dalyviu, t. y. ar prasidėjus politinei kampanijai, bet anksčiau nei dalyvio registravimo data (dalyvio registravimo data nurodoma dalyvio ataskaitoje), nėra išrašytų sąskaitų faktūrų, sudarytų sutarčių (išskyrus Politinės kampanijos turto patikėjimo sutartį su iždininku ar sutartį su banku dėl sąskaitos, kuri naudojama kaip politinės kampanijos sąskaita, atidarymo). Sudaroma nuo politinės kampanijos pradžios iki dalyvio registravimo datos sudarytų sutarčių ir įgytų prievolių suvestinė, patirtų išlaidų suvestinė, nurodoma bendra tokių išlaidų suma.

15.10. Aukų lapų rekvizitų tikrinimas

Tikrinami visi aukų lapai, ar juose užpildyti visi privalomi rekvizitai. Sudaroma nepilnai užpildytų aukų lapų suvestinė.

15.11. Tikrinimo etapo rezultatų suvestinė

Užbaigus dokumentų tikrinimo etapą, nurodomos auditoriaus nustatytos dalyvio pajamų ir išlaidų bei skolos įsipareigojimų bendros sumos, pažymint jų atitiktį dalyvio ataskaitos duomenims.

16. Aukų teisėtumo, jas pagrindžiančių dokumentų tikrinimas

Tikrinamos piniginės ir nepiniginės aukos. Tikrinama, ar aukos gautos iš Rinkimų kodekso 140 straipsnio 1 dalyje ir 105 straipsnyje numatytų teisėtų politinės kampanijos finansavimo šaltinių. Sudaroma iš Rinkimų kodekse nenumatytų finansavimo šaltinių gautų ir priimtų lėšų suvestinė.

16.1. Nepiniginių aukų vertės nustatymas

Tikrinamos visos nepiniginės aukos. Pagal Rinkimų kodekso 109 straipsnio 1 dalį nepinigine auka laikoma savarankiškam dalyviui neatlygintinai perduodami kilnojamieji ar nekilnojamieji daiktai, informacija, turtinės teisės, intelektinės veiklos rezultatai, taip pat kitos turtinės ir neturtinės vertybės, neatlygintinai atlikti veiksmai ir savanoriški darbai, veiksmų rezultatai, jeigu jų įsigijimo išlaidos pagal Rinkimų kodekso 114 straipsnio 8 dalį laikomos rinkimų politinės kampanijos išlaidomis. Dalyviui politinės kampanijos reikmėms įsigijus prekių ir gavus paslaugų žemesne negu rinkos kaina, kainos skirtumas laikomas nepinigine auka. Nepiniginėmis aukomis taip pat laikomos visos juridinių asmenų neatlygintinai suteiktos paslaugos, pagal panaudos sutartis dalyviui perduoti kilnojamieji ar nekilnojamieji daiktai.

Tikrinama, ar aukos vertė nustatyta vadovaujantis Neatlygintinai gauto turto ir paslaugų (nepiniginių aukų) įvertinimo tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos finansų ministro 2018 m. gruodžio 18 d. įsakymu Nr. 1K-443. Sudaroma nepiniginių aukų, kurių vertė nustatyta nesilaikant nurodyto teisės akto, suvestinė.

16.2. Nepiniginių aukų registravimas aukų lapuose ir žiniaraštyje

Tikrinamos visos nepiniginės aukos. Tikrinama, ar dėl visų nepiniginių aukų užpildyti aukų lapai, ar jie užpildyti per 5 darbo dienas nuo nepiniginės aukos gavimo datos, t. y. tikrinamos aukos perdavimo akte (ar kitame pateiktame dokumente) ir aukos lape nurodytos datos. Tikrinama, ar visos nepiniginės aukos registruotos žiniaraštyje 2 įrašais: kaip gautos pajamos ir patirtos išlaidos, ar teisingai nurodyta, kad tai nepiniginės lėšos.

Sudaroma aukų lapuose arba žiniaraštyje neregistruotų nepiniginių aukų ir nepiniginių aukų, kurių aukų lapai užpildyti vėliau nei per 5 darbo dienas, suvestinė, nurodoma bendra tokių aukų suma pagal nepiniginės aukos gavimo dokumentus (pvz., aktą, pažymą ir pan.).

16.3. Aukų dydžio tikrinimas pagal aukotojo, kandidato deklaruotas pajamas

Tikrinama, ar dėl visų fizinių asmenų aukų (FAA – čia ir toliau naudojami Žiniaraščio klasifikatoriaus trumpiniai), išskyrus mažas aukas (MA, AMA), ir kandidatų lėšų (KL), naudojant VRK IS priemones, buvo kreiptasi į Valstybinę mokesčių inspekciją (toliau – VMI), kad būtų patikrinta: ar gauta auka atitinka Rinkimų kodekso reikalavimus ir ar pagal VMI pateiktus atsakymus nepriimtinos aukos grąžintos aukotojams arba pervestos į valstybės biudžetą. Nustačius, kad auka patikrinta ir, VMI duomenimis, yra nepriimtina (nedeklaruotos arba viršijamos pajamos ir lėšos), patikrinama, ar auka grąžinta aukotojui arba pervesta į valstybės biudžetą Rinkimų kodekse nurodytais terminais (pagal šios techninės užduoties 18.6 papunktį „Nepriimtinų aukų grąžinimas aukotojui ar pervedimas į valstybės biudžetą“). Sudaroma su VMI netikrintų aukų bei tikrintų ir negrąžintų aukotojams arba nepervestų į valstybės biudžetą nepriimtinų aukų suvestinė.

16.4. Savanoriškų darbų apskaita

Tikrinami registruoti savanoriški darbai. Sudaroma savanoriškų darbų, kurių neteisingai nurodyta trukmė ar vertės piniginė išraiška, kai ji nurodyta, suvestinė.

16.5. Fizinių asmenų mažų aukų apskaita

Pagal turimus duomenis (banko išrašą, jeigu FAA registruotos neišskiriant aukotojų, ir VRK IS duomenis (Politinės kampanijos dalyvio Žiniaraščio langas), jei mažos FAA registruotos išskiriant aukotojus) tikrinama, ar vieno FAA (jo aukų suma) savarankiškam dalyviui neviršijo MA dydžio. Registruojant MA, asmens kodas nebūtinas. Sudaroma registruotų fizinių asmenų mažų aukų (MA, AMA), jei vienas aukotojas dalyviui per politinę kampaniją suteikė didesnę nei mažą auką, suvestinė.

16.6. Fizinių asmenų mažų aukų rinkimas telefonu

Mažos aukos baigiamos rinkti paskutinę darbo dieną iki rinkimų ar referendumo agitacijos draudimo pradžios (likus 7 valandoms iki balsavimo rinkimų ar referendumo dieną pradžios). Pasibaigus šiam laikotarpiui, ne vėliau kaip kitą darbo dieną kitomis priemonėmis rinktos mažos aukos turi būti pervestos į dalyvio politinės kampanijos sąskaitą.

Tikrinama, ar dalyvis mažas aukas rinko telefonu. Nustačius, kad rinko, patikrinama, ar sutartis su telekomunikacijų bendrove registruota VRK IS ir įkeltas jos tekstas, ar žiniaraštyje nurodytos surinktos aukos ir išlaidos telekomunikacijų bendrovei už mažų aukų rinkimą, ar surinktas aukas telekomunikacijų bendrovė pervedė į savarankiško dalyvio sąskaitą nurodytais terminais.

16.7. Aukų rinkimas naudojant elektronines mokėjimų sistemas

Piniginės aukos gali būti renkamos tik banko pavedimu, elektroninėmis mokėjimo priemonėmis (Paysera, OPAY ar kt.), kuriomis galima nustatyti aukotojo tapatybę. Elektroninėmis mokėjimo priemonėmis gaunamos aukos į politinės kampanijos sąskaitą turi būti pervedamos laikantis aukų registravimo terminų ir registruojamos žiniaraštyje.

Tikrinama, ar dalyvis aukas rinko elektroninėmis mokėjimo sistemomis. Nustačius, kad rinko, patikrinama, ar sutartis registruota VRK IS ir įkeltas jos tekstas, ar žiniaraštyje nurodytos išlaidos už aukų rinkimą, ar surinktos aukos pervestos ne vėliau kaip kitą darbo dieną į savarankiško dalyvio sąskaitą, ar nebuvo priimtos aukos, gautos vėliau nei paskutinę darbo dieną iki rinkimų agitacijos draudimo pradžios.

17. Išlaidų, jas pagrindžiančių dokumentų tikrinimas

17.1. Išlaidų paskirties tikrinimas

Tikrinamos visos piniginės ir nepiniginės išlaidos, taip pat ir patirtos ne politinės kampanijos metu. Tikrinama, ar visos dalyvio nurodytos išlaidos atitinka Rinkimų kodekse nurodytą politinės kampanijos išlaidų paskirtį (114 straipsnio 8 dalis) ir yra susijusios su šia politine kampanija, atsižvelgiant į pateiktų dokumentų informaciją. Tikrinama, ar pagal išlaidas pagrindžiančius dokumentus (sąskaitas faktūras, PVM sąskaitas faktūras, darbų atlikimo aktus ir pan.) arba pateiktus politinės reklamos pavyzdžius (maketus) nebuvo į žiniaraštį įtrauktos kito, ne tikrinamo dalyvio, išlaidos (pvz., paaiškinimuose nurodyta, kad apmokėtos ar prisiimtos kitų dalyvių išlaidos). Sudaroma išlaidų, neatitinkančių Rinkimų kodekso reikalavimų dėl paskirties ir nesusijusių su šia politine kampanija, suvestinė.

17.2. Politinės kampanijos sąskaitos panaudojimo tikrinimas

Pagal banko išrašą tikrinama, ar iš politinės kampanijos sąskaitos nebuvo išgryninta ar pervesta lėšų į kitas sąskaitas (išskyrus politinės kampanijos išlaidų apmokėjimą, nepriimtinų aukų grąžinimą aukotojui ar pervedimą į valstybės biudžetą, politinės kampanijos lėšų likučio pervedimą į politinės organizacijos sąskaitą ar į valstybės biudžetą ir klaidingus pavedimus, jeigu jie buvo grąžinti pervedusiam asmeniui). Sudaroma suvestinė apie išgrynintas ar į kitas sąskaitas pervestas lėšas.

17.3. Iki politinės kampanijos pradžios patirtų išlaidų apskaitos tikrinimas

Tikrinama, ar yra pateiktos iki politinės kampanijos pradžios patirtas politinės kampanijos išlaidas pagrindžiančių dokumentų kopijos ir, jeigu dalyvio tokios išlaidos sudaro daugiau kaip 10 procentų nustatyto didžiausio leistino politinės kampanijos išlaidų dydžio, sudaroma tokių išlaidų ir jas apmokėjusių asmenų suvestinė.

17.4. Išlaidų reklamai per užsienio transliuotojus nurodymas

Pagal išlaidas pagrindžiančius dokumentus tikrinama, ar nurodyta, kad patirtos politinės reklamos skleidimo išlaidos per užsienio transliuotojus. Nustačius politinės reklamos skleidimo išlaidas per užsienio transliuotojus, patikrinimo rezultatų ataskaitoje nurodoma, kiek tokių išlaidų patirta ir kokiam užsienio transliuotojui.

17.5. Apgyvendinimo ir transporto išlaidų tikrinimas

Kandidato kelionių (transporto ir apgyvendinimo) į rinkimų apygardą išlaidoms turi būti priskirtas KEL trumpinys. Tikrinama, ar pagal pateiktus dokumentus KEL trumpiniu pažymėtos išlaidos iš tiesų yra kandidato kelionių išlaidos (skirtos transportui (bilietams, degalams ir pan.) ir apgyvendinimui). Politinės kampanijos savanorių, politinės organizacijos ar kandidato atstovų rinkimams ar rinkimų (referendumo) stebėtojų ryšio, maitinimo, apgyvendinimo ir transporto išlaidoms suteikiamas S[1] trumpinys, o politinei kampanijai naudojamoms transporto priemonėms nuomoti, eksploatuoti – TI. Išlaidas pagrindžiančiuose dokumentuose turėtų būti nurodyta, kas keliavo, kur ir kokiu tikslu, kieno apgyvendinimo išlaidos apmokėtos. Nustačius klaidingai apskaitytas išlaidas, sudaroma jų suvestinė.

17.6. Išlaidų pagal politinės kampanijos organizavimo, konsultavimo ir mokymo paslaugų, teisinių paslaugų sutartis tikrinimas

Pagal išlaidas pagrindžiančius dokumentus tikrinamos išlaidos pagal politinės kampanijos organizavimo, konsultavimo ir mokymo paslaugų sutartis, teisinių paslaugų sutartis, ar šioms paslaugoms teikti nebuvo pasitelkti ne Lietuvos Respublikos, kitų Europos Sąjungos ar Šiaurės Atlanto sutarties organizacijos valstybių narių, Europos ekonominės erdvės valstybių piliečiai, taip pat nustatytose valstybėse įsteigti juridiniai asmenys, organizacijos, jų padaliniai. Sudaromas tokių paslaugų teikėjų ir jų pasitelktų asmenų sąrašas, nurodoma išlaidų suma pagal kiekvieną teikėją ir bendra tokių paslaugų suma.

17.7. Politinės kampanijos lėšų likučio apskaitos tikrinimas

Tikrinama, ar politinės kampanijos sąskaitos lėšų likutis iki dalyvio ataskaitos pateikimo VRK dienos (data nurodoma dalyvio ataskaitos gavimo VRK žymoje) yra pervestas į politinės organizacijos einamąją banko sąskaitą arba į valstybės biudžetą pagal Rinkimų kodekso 116 straipsnyje nustatytus reikalavimus ir ar ši operacija teisingai užregistruota žiniaraštyje.

 

VI SKYRIUS

NEATITIKČIŲ TIKRINIMAS

 

18. Aukų ir išlaidų teisėtumo tikrinimas nustačius neatitikčių

Šio etapo procedūros atliekamos nustačius neatitikčių ankstesniame etape.

18.1. Aukų priėmimas iki dalyvio registravimo datos

Procedūra atliekama, nustačius neatitikčių atliekant šias procedūras:

a) dokumentų, jų rekvizitų, nurodytų žiniaraštyje, tikrinimas (pagal šios techninės užduoties 15.2 papunktį);

b) pajamų ir išlaidų dokumentų, nurodytų žiniaraštyje, pilnumo tikrinimas (pagal šios techninės užduoties 15.3 papunktį).

Tikrinamos piniginės ir nepiniginės aukos. Pagal aukų lapuose, banko išraše nurodytas datas tikrinama, ar yra priimta aukų nuo politinės kampanijos pradžios iki dalyvio registravimo datos (gauta ir negrąžinta aukotojui ar nepervesta į valstybės biudžetą Rinkimų kodekse nurodytais terminais). Tikrinama, ar aukų lapuose, banko sąskaitos išraše nenurodytos aukos (aukos, politinių organizacijų, asmeninės kandidato lėšos) ankstesne data nei VRK sprendimo dėl dalyvio registravimo data. Sudaroma tokių aukų suvestinė, nurodoma bendra tokių aukų suma.

18.2. Aukų, paaukotų pasibaigus aukojimo terminui, priėmimas

Procedūra atliekama, nustačius neatitikčių atliekant šias procedūras:

a) dokumentų, jų rekvizitų, nurodytų žiniaraštyje, tikrinimas (pagal šios techninės užduoties 15.2 papunktį);

b) pajamų ir išlaidų dokumentų, nurodytų žiniaraštyje, pilnumo tikrinimas (pagal šios techninės užduoties 15.3papunktį);

c) fizinių asmenų mažų aukų rinkimas telefonu (pagal šios techninės užduoties 16.6 papunktį).

Tikrinamos piniginės ir nepiniginės aukos. Pagal aukų lapuose, banko išraše nurodytas datas tikrinama, ar gauta aukų (išskyrus savarankiško dalyvio į savo politinės kampanijos sąskaitą, atstovaujamojo dalyvio į jam atstovaujančio dalyvio sąskaitą iki politinės kampanijos finansavimo ataskaitos pateikimo VRK pervestas lėšas prisiimtiems įsipareigojimams padengti) vėliau negu paskutinę darbo dieną iki rinkimų (referendumo) agitacijos draudimo pradžios arba po to, kai dalyvis neteko šio statuso. Nustačius tokių aukų, patikrinama, ar jos grąžintos aukotojui arba pervestos į valstybės biudžetą Rinkimų kodekse nurodytais terminais (pagal šios techninės užduoties 18.6 papunktį „Nepriimtinų aukų grąžinimas aukotojui ar pervedimas į valstybės biudžetą“). Sudaroma priimtų tokių aukų suvestinė, nurodoma bendra tokių aukų suma.

18.3. Aukų ir išlaidų registravimas nustatytais terminais

Procedūra atliekama, nustačius neatitikčių atliekant šią procedūrą:

a) dokumentų, jų rekvizitų, nurodytų žiniaraštyje, tikrinimas (pagal šios techninės užduoties 15.2 papunktį);

b) pajamų ir išlaidų dokumentų, nurodytų žiniaraštyje, pilnumo tikrinimas (pagal šios techninės užduoties 15.3 papunktį).

Pagal pajamas ir išlaidas pagrindžiančiuose dokumentuose, banko išraše nurodytas datas tikrinama, ar dalyvio gautos piniginės ir nepiniginės aukos, išlaidos ir prisiimti finansiniai įsipareigojimai yra paviešinti, tai yra įvesti į žiniaraštį, ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo gavimo datos. Sudaroma nepaviešintų (apskaitoje neregistruotų) ir pavėluotai paviešintų aukų bei išlaidų suvestinė, nurodomos bendros nepaviešintų ir pavėluotai paviešintų aukų bei išlaidų sumos.

18.4. Vieno aukotojo aukų sumos, viršijančios rinkimuose taikomų 10 VMDU dydžių, tikrinimas

Procedūra atliekama, nustačius neatitikčių atliekant šias procedūras:

a) dokumentų, jų rekvizitų, nurodytų žiniaraštyje, tikrinimas (pagal šios techninės užduoties 15.2 papunktį);

b) pajamų ir išlaidų dokumentų, nurodytų žiniaraštyje, pilnumo tikrinimas (pagal šios techninės užduoties 15.3 papunktį);

c) nepiniginių aukų vertės nustatymas (pagal šios techninės užduoties 16.1 papunktį);

d) nepiniginių aukų registravimas aukų lapuose ir žiniaraštyje (pagal šios techninės užduoties 16.2 papunktį).

Tikrinamos piniginės ir nepiniginės aukos. Pagal aukų lapuose, banko išraše, žiniaraštyje nurodytas sumas tikrinama, ar vieno aukotojo vienam dalyviui bendra suteiktų aukų suma neviršija 10 VMDU dydžio. Nustačius, kad ši suma yra viršijama, patikrinama, ar skirtumas grąžintas aukotojui arba pervestas į valstybės biudžetą Rinkimų kodekse nurodytais terminais (pagal šios techninės užduoties 18.6 papunktį „Nepriimtinų aukų grąžinimas aukotojui ar pervedimas į valstybės biudžetą“). Sudaroma priimtų ir negrąžintų tokių aukų suvestinė.

18.5. Kandidato lėšų, viršijančių rinkimuose taikomų 20 VMDU dydžių, tikrinimas

Procedūra atliekama, nustačius neatitikčių atliekant šias procedūras:

a) dokumentų, jų rekvizitų, nurodytų žiniaraštyje, tikrinimas (pagal šios techninės užduoties 15.2 papunktį);

b) pajamų ir išlaidų dokumentų, nurodytų žiniaraštyje, pilnumo tikrinimas (pagal šios techninės užduoties 15.3 papunktį);

c) skolos įsipareigojimų, nurodytų žiniaraštyje, tikrinimas (pagal šios techninės užduoties 15.7 papunktį);

d) nepiniginių aukų vertės nustatymas (pagal šios techninės užduoties 16.1 papunktį);

e) nepiniginių aukų registravimas aukų lapuose ir žiniaraštyje (pagal šios techninės užduoties 16.2 papunktį);

f) iki kampanijos pradžios patirtų išlaidų apskaitos tikrinimas (pagal šios techninės užduoties 17.3 papunktį).

Kandidatas vienmandatėje rinkimų apygardoje ir referendumo iniciatoriai savo politinei kampanijai finansuoti gali suteikti auką, neviršijančią rinkimuose taikomų 20 VMDU dydžių, įskaitant prisiimtų politinės kampanijos skolos įsipareigojimų ir iki politinės kampanijos pradžios apmokėtų rinkimų politinės kampanijos išlaidų sumą. Tik šių asmenų pervestos lėšos į atitinkamą politinės kampanijos sąskaitą registruojamos kandidato lėšomis (KL). Vienmandatėje rinkimų apygardoje iškeltas kandidatas kandidato lėšas (KL) perveda į jo paties politinės kampanijos sąskaitą (jeigu kandidatas registruotas savarankišku dalyviu) ar jį iškėlusios politinės organizacijos sąskaitą (jeigu kandidatas registruotas atstovaujamuoju dalyviu).

Tikrinama, ar KL kodu registruotos lėšos gautos tik iš paties kandidato, kai atliekamas savarankišku dalyviu registruoto kandidato patikrinimas, tik iš atstovaujamaisiais dalyviais registruotų kandidatų, kai atliekamas savarankišku dalyviu registruotos politinės organizacijos patikrinimas, arba referendumo iniciatoriaus (sąrašas nurodytas VRK sprendime dėl iniciatyvinės grupės registravimo), kai atliekamas referendumo iniciatorių patikrinimas. Taip pat tikrinama, ar visos vieno tokio asmens paaukotos lėšos apskaitoje užregistruotos KL kodu (ar nėra dalis registruota kaip AMA, MA, FAA ir panašiai).

Tikrinant, ar kandidato lėšų suma neviršija rinkimuose taikomų 20 VMDU dydžių, prie KL kodu registruotų asmens lėšų pridedama to paties asmens apmokėtų ne politinės kampanijos laikotarpiu turėtų išlaidų, jeigu įsigyti daiktai ir kitas turtas yra skirti politinei kampanijai arba jeigu paslaugos yra gautos politinės kampanijos laikotarpiu, suma (registruota NPK), kai atliekamas bet kurio kampanijos dalyvio (politinės organizacijos, kandidato ar referendumo iniciatorių) patikrinimas, ir prisiimtų skolos įsipareigojimų suma, kai atliekamas kandidato ar referendumo iniciatorių patikrinimas. Nustačius, kad ši suma yra viršijama, patikrinama, ar skirtumas grąžintas aukotojui arba pervestas į valstybės biudžetą Rinkimų kodekse nurodytais terminais (pagal šios techninės užduoties 18.6 papunktį „Nepriimtinų aukų grąžinimas kandidatui ar referendumo iniciatoriui ar pervedimas į valstybės biudžetą“). Sudaroma priimtų ir negrąžintų tokių aukų suvestinė.

18.6. Nepriimtinų aukų grąžinimo aukotojui ar pervedimo į valstybės biudžetą tikrinimas

Procedūra atliekama, nustačius neatitikčių atliekant šias procedūras:

a) dokumentų, jų rekvizitų, nurodytų žiniaraštyje, tikrinimas (pagal šios techninės užduoties 15.2 papunktį);

b) pajamų ir išlaidų dokumentų, nurodytų žiniaraštyje, pilnumo tikrinimas (pagal šios techninės užduoties 15.3 papunktį;

c) nepiniginių aukų vertės nustatymas (pagal šios techninės užduoties 16.1 papunktį);

d) nepiniginių aukų registravimas aukų lapuose ir žiniaraštyje (pagal šios techninės užduoties 16.2 papunktį);

e) aukų dydžio tikrinimas pagal aukotojo deklaruotas pajamas (pagal šios techninės užduoties 16.3 papunktį);

f) fizinių asmenų mažų aukų apskaita (pagal šios techninės užduoties 16.5 papunktį);

g) fizinių asmenų mažų aukų rinkimas telefonu (pagal šios techninės užduoties 16.6 papunktį);

h) aukų, paaukotų pasibaigus aukojimo terminui, priėmimas (pagal šios techninės užduoties 18.2 papunktį);

i) vieno aukotojo aukų sumos, viršijančios rinkimuose taikomų 10 VMDU dydžių, tikrinimas (pagal šios techninės užduoties 18.4 papunktį);

j) kandidato lėšų, viršijančių rinkimuose taikomų 20 VMDU dydžių, tikrinimas (pagal šios techninės užduoties 18.5 papunktį).

Tikrinamos piniginės ir nepiniginės aukos. Tikrinama, ar nepriimtinos, t. y. Rinkimų kodekso reikalavimų neatitinkančios aukos, dalyvio buvo grąžintos (per 15 darbo dienų) ar pervestos į valstybės biudžetą (per 20 darbo dienų). Sudaroma nepriimtinų, tačiau negrąžintų ir į valstybės biudžetą nepervestų aukų suvestinė, nurodoma tokių aukų bendra suma.

18.7. Išlaidų limito tikrinimas

Procedūra atliekama, nustačius neatitikčių atliekant šias procedūras:

a) dokumentų, jų rekvizitų, nurodytų žiniaraštyje, tikrinimas (pagal šios techninės užduoties 15.2 papunktį);

b) pajamų ir išlaidų dokumentų, nurodytų žiniaraštyje, pilnumo tikrinimas (pagal šios techninės užduoties 15.3 papunktį);

c) nepiniginių aukų vertės nustatymas (pagal šios techninės užduoties 16.1 papunktį);

d) nepiniginių aukų registravimas aukų lapuose ir žiniaraštyje (pagal šios techninės užduoties 16.2 papunktį).

Tikrinamos piniginės ir nepiniginės išlaidos. Radus žiniaraštyje neregistruotų ar neteisingai užregistruotų išlaidų, patikrinama, ar dalyvio visos (užregistruotos ir neužregistruotos) išlaidos neviršija nustatyto didžiausio leistino politinės kampanijos išlaidų dydžio. Jeigu dalyvio išlaidos viršija nustatytą didžiausią leistiną politinės kampanijos išlaidų dydį, auditorius apie tai pasisako savo pastebėjimuose.

18.8. Atstovaujamųjų dalyvių pajamų ir išlaidų tikrinimas

Procedūra atliekama tik tikrinant politinės partijos ar politinio komiteto, turinčio atstovaujamųjų dalyvių, politinės kampanijos išlaidas ir nustačius neatitikčių atliekant šias procedūras:

a) dokumentų, jų rekvizitų, nurodytų žiniaraštyje, tikrinimas (pagal šios techninės užduoties 15.2 papunktį);

b) pajamų ir išlaidų dokumentų, nurodytų žiniaraštyje, pilnumo tikrinimas (pagal šios techninės užduoties 15.3 papunktį);

c) nepiniginių aukų vertės nustatymas (pagal šios techninės užduoties 16.1 papunktį);

d) nepiniginių aukų registravimas aukų lapuose ir žiniaraštyje (pagal šios techninės užduoties 16.2 papunktį).

Nustačius neteisingai užregistruotų ar neužregistruotas pajamų ir (ar) išlaidų (piniginių ir nepiniginių), jeigu jos priskirtos atstovaujamiesiems dalyviams, dalyvio prašoma pateikti rašytinį paaiškinimą dėl tokių pajamų ir (ar) išlaidų priskyrimo atstovaujamiesiems dalyviams. Pagal gautą rašytinį paaiškinimą, sudaroma patikslintų atstovaujamųjų dalyvių išlaidų suvestinė.

 

VII SKYRIUS

POLITINĖS REKLAMOS ATASKAITOS TIKRINIMAS

 

Tikrinama dalyvio pateikta politinės reklamos ataskaita, jos duomenys lyginami su deklaracijų (VRK IS) duomenimis apie dalyvį. Tikrinamos deklaracijos atrenkamos pagal šios techninės užduoties 19 punktą.

19. Tikrinamų deklaracijų atranka

Deklaracijos atrenkamos iš visų pateiktų deklaracijų, kuriose yra nurodyta dalyvio vardu skleista politinė reklama:

19.1. naudojant VRK IS priemonę „Politinės reklamos duomenų lyginimas“, atrenkamos 5 viešosios informacijos rengėjų ar skleidėjų deklaracijos, kuriose nurodyta didžiausia apie dalyvį paskleistos reklamos kaina;

19.2. naudojant VRK IS priemonę „Politinės reklamos duomenų lyginimas“, atrenkamos visos deklaracijos (visi jų įrašai), kuriose nurodytos politinės reklamos dalyvis nedeklaravo politinės reklamos ataskaitoje (dalyvio duomenų skiltyje nurodyta „Nėra duomenų“), ir atrenkamos ne mažiau kaip 5 deklaracijos, kuriose yra didžiausias skirtumas tarp dalyvio ir rengėjo ar skleidėjo nurodytos politinės reklamos kainos (jeigu skirtumų nėra, atrenkama iki 5 deklaracijų, kuriose politinės reklamos kaina sutampa);

19.3. jeigu pagal šios techninės užduoties 19.1 ir 19.2 papunkčius tikrinamose deklaracijose nurodyta dalyvio interesais paskleistos politinės reklamos kaina sudaro mažiau kaip 70 procentų visos deklaracijose nurodytos dalyvio interesais paskleistos politinės reklamos kainos, papildomai VRK IS programoje atrenkama tiek deklaracijų, kad būtų patikrinama ne mažiau kaip 70 procentų visos deklaracijose nurodytos dalyvio interesais paskleistos politinės reklamos kainos.

20. Atrinktų įrašų tikrinimas

Deklaracijų įrašai, atrinkti pagal šios techninės užduoties 19 punkte pateiktus kriterijus, lyginami su dalyvio politinės reklamos ataskaitos įrašais.

Peržiūros metu nustatoma:

20.1. Dalyvio nedeklaruota politinė reklama

Nustatoma, ar deklaracijose yra nurodyta politinė reklama, kurios dalyvis nenurodė politinės reklamos ataskaitoje. Nustačius tokių faktų, tikrinama, ar žiniaraštyje yra nurodytos išlaidos viešosios informacijos rengėjui ar skleidėjui (jeigu deklaracijoje nurodyta, kad politinę reklamą užsakė dalyvis ar jo atstovas) arba deklaracijoje nurodytam reklamos užsakovui (agentūrai). Sudaroma nedeklaruotos politinės reklamos suvestinė, nurodant deklaracijose pateiktas politinės reklamos kainas.

20.2. Neatlygintinai paskleista politinė reklama

Nustačius, kad žiniaraštyje nenurodytos išlaidos viešosios informacijos rengėjui ar skleidėjui už politinės reklamos skleidimą, kai deklaracijoje nurodyta, kad politinę reklamą užsakė pats dalyvis ar jo atstovas, raštu užklausiamas viešosios informacijos rengėjas ar skleidėjas ir dalyvis, ar ši politinė reklama nebuvo paskleista neatlygintinai ir ar ji nebuvo apmokėta trečiojo asmens. Sudaroma neatlygintinai paskleistos ir trečiųjų asmenų apmokėtos politinės reklamos išlaidų suvestinė.

20.3. Ne dalyvio užsakyta politinė reklama

Jeigu deklaracijoje nurodyta, kad politinę reklamą užsakė ne pats dalyvis ar jo atstovas, patikrinama, ar dalyvio žiniaraštyje yra nurodytos išlaidos tokios politinės reklamos užsakovui. Jeigu nustatoma, kad žiniaraštyje tokių išlaidų politinės reklamos užsakovui nėra, sudaroma tokių politinės reklamos išlaidų suvestinė.

 

VIII SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

21. Atlikęs patikrinimą auditorius:

21.1. naudodamas VRK IS, parengia auditoriaus ataskaitą dėl pastebėtų faktų, kurioje nurodo:

21.1.1. kad patikrinimas atliktas pagal šioje techninėje užduotyje numatytas procedūras;

21.1.2. ar patikrinimo metu nustatė arba nenustatė neatitikčių tarp VRK IS (ar žiniaraščio) duomenų ir pajamas bei išlaidas pagrindžiančių dokumentų: ar nurodytos visos gautos lėšos iš teisėtų finansavimo šaltinių, patirtos išlaidos ir prisiimti skolos įsipareigojimai;

21.1.3. politinės reklamos duomenų patikrinimo apimtį (išvardija rengėjus, skleidėjus, kurių pateiktas deklaracijas tikrino, nurodo bendras politinės reklamos kainas šiose deklaracijose);

21.1.4. savo pastebėjimus dėl tikrintų dalykų pagal šią techninę užduotį ir reikalaujamas suvestines;

21.1.5. konkrečius teisės aktus ir jų straipsnius, kurių reikalavimai nebuvo įvykdyti, jeigu dalyvis nesilaikė Rinkimų kodekso ir kitų teisės aktų reikalavimų dėl politinės kampanijos finansavimo;

21.2. naudodamas VRK IS ar kitas priemones, supažindina iždininką su parengta auditoriaus ataskaita dėl pastebėtų faktų. Susipažinimui skiriama ne mažiau kaip 3 darbo dienos;

21.3. pateikia VRK patikrinimo metu gautus papildomus dalyvio dokumentus.

22. Auditoriaus ataskaitoje dėl pastebėtų faktų nenurodomi viešai neskelbiami fizinių asmenų duomenys (asmens kodas, tikslus gyvenamosios vietos adresas ir kt.).

23. Su patikrinimu susijusius darbo dokumentus kartu su juos pagrindžiančių dalyvio arba VRK pateiktų dokumentų kopijomis, kai jos reikalingos, pasilieka savo nuosavybėje ir saugo Audito įstatyme nustatyta tvarka.

24. Auditoriaus ataskaita dėl pastebėtų faktų pateikiama VRK ją patvirtinus informacinėje sistemoje politinės kampanijos dalyvio patikrinimo sutartyje nurodytais terminais.

25. Prireikus VRK teisės aktų nustatyta tvarka turi teisę kreiptis į auditorių dėl papildomos informacijos, susijusios su atliktu patikrinimu.

26. Ši techninė užduotis gali būti keičiama VRK sprendimu suderinus su Lietuvos auditorių rūmais.

 

SUDERINTA

Lietuvos auditorių rūmų

2022-12-07 raštu Nr.  1.9-S1714

 

 

part_c74df2ad19da4a559444cb2e70c6ec47_end



[1] S – politinės kampanijos savanorių, politinės organizacijos ar kandidato atstovų rinkimams ar rinkimų (referendumo) stebėtojų ryšio, maitinimo, apgyvendinimo ir transporto paslaugoms apmokėti.