Mherbas

MARIJAMPOLĖS SAVIVALDYBĖS TARYBA

 

SPRENDIMAS

DĖL MARIJAMPOLĖS SAVIVALDYBĖS 2019 METŲ SOCIALINIŲ PASLAUGŲ PLANO PATVIRTINIMO

 

2019 m. kovo 25 d. Nr. 1-123

Marijampolė

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo  6 straipsnio 12 punktu, 16 straipsnio 4 dalimi, Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatymo 13 straipsnio 3 dalimi,  Socialinių paslaugų planavimo metodikos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2006 m. lapkričio 15 d. nutarimu Nr. 1132 „Dėl Socialinių paslaugų planavimo metodikos patvirtinimo“, 33 punktu, Socialinių paslaugų planu, patvirtintu Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2007 m. balandžio 12 d. įsakymu Nr. A1-104 „Dėl Socialinių paslaugų plano formos ir socialinių paslaugų efektyvumo vertinimo kriterijų patvirtinimo“, Marijampolės savivaldybės taryba nusprendžia:

Patvirtinti Marijampolės savivaldybės 2019 m. socialinių paslaugų planą (pridedamas).

Šis sprendimas per vieną mėnesį nuo įsigaliojimo dienos gali būti skundžiamas pasirinktinai Lietuvos Respublikos administracinių ginčų komisijos Kauno apygardos skyriui (adresu: Laisvės al. 36, LT-44240 Kaunas) Lietuvos Respublikos ikiteisminio administracinių ginčų nagrinėjimo tvarkos įstatymo nustatyta tvarka arba Regionų apygardos administracinio teismo Kauno rūmams (adresu: A.Mickevičiaus g. 8A, LT-44312 Kaunas) Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka.

 

 

 

Savivaldybės merė                                                                            Irena Lunskienė

 

PATVIRTINTA

Marijampolės savivaldybės tarybos

2019 m. kovo 25 d. sprendimu Nr. 1-123

 

 

MARIJAMPOLĖS SAVIVALDYBĖS 2019 M. SOCIALINIŲ PASLAUGŲ PLANAS

 

I. ĮVADAS

 

1. Bendra informacija

Marijampolės savivaldybės 2019 metų socialinių paslaugų planas (toliau - Planas) parengtas vadovaujantis Socialinių paslaugų planavimo metodika, patvirtinta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2006 m. lapkričio 15 d. nutarimu Nr. 1132 „Dėl socialinių paslaugų planavimo metodikos patvirtinimo“, Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2007 m. balandžio 12 d. įsakymu Nr. A1-104 „Dėl socialinių paslaugų plano formos ir socialinių paslaugų efektyvumo vertinimo kriterijų patvirtinimo" bei kitais teisės aktais, reglamentuojančiais socialinių paslaugų planavimą.

Šio Plano tikslai atitinka:

1. Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos iškeltą strateginį tikslą „Siekti efektyvios socialinės apsaugos, sudarant palankias sąlygas šeimoms bei užtikrinti socialiai pažeidžiamų gyventojų grupių socialinę integraciją“;

2. Marijampolės savivaldybės 2019-2021 metų strateginiame veiklos plane numatytą Marijampolės savivaldybės misiją: „Užtikrinti Marijampolės savivaldybės gyventojams jaukesnį, saugesnį bei geresnį gyvenimą, teikiant aukštos kokybės viešojo administravimo ir viešąsias paslaugas, tenkinant bendruomenės poreikius bei interesus“ ir strateginį tikslą „Sukurti saugią socialinę aplinką, teikiant kokybiškas socialinės paramos, švietimo, turizmo, sporto, kultūros ir sveikatos apsaugos paslaugas“.

3. Marijampolės savivaldybės 2019-2021 metų strateginio veiklos plano Socialinių paslaugų ir kitos paramos teikimo programoje numatytus tikslus ir uždavinius :

02 tikslas - „Užtikrinti socialinių paslaugų poreikio tenkinimą“.

02 tikslo 01 uždavinys – „Teikti bendrąsias ir specialiąsias socialines paslaugas savivaldybės gyventojams“;

03 tikslas – „Užtikrinti socialiai pažeidžiamų gyventojų grupių socialinę integraciją“:

03 tikslo 01 uždavinys - „Didinti neįgaliųjų savarankiškumą“;

03 tikslo 02 uždavinys - „Užtikrinti socialinį įtraukiamumą“;

2. Socialinių paslaugų teikimo ir plėtros tikslai ir uždaviniai

Nustatant socialinių paslaugų teikimo prioritetus, būtina įvertinti įvairių socialinių grupių asmenų socialinę padėtį, poreikius socialinėms paslaugoms, realias Marijampolės savivaldybės finansines galimybes socialinėms paslaugoms teikti. Šis Planas skirtas socialinių paslaugų teikimo mastui ir rūšims pagal gyventojų poreikius nustatyti.

Socialinės paslaugos – tai paslaugos, kuriomis suteikiama pagalba asmeniui (šeimai), dėl amžiaus, neįgalumo, socialinių problemų, iš dalies ar visiškai neturinčiam, neįgijusiam arba praradusiam gebėjimus ar galimybes savarankiškai rūpintis asmeniniu (šeimos) gyvenimu ir dalyvauti visuomenės gyvenime. Teikiant socialines paslaugas Marijampolės savivaldybės gyventojams 2019 metais, numatomi 3 pagrindiniai tikslai:

1. užtikrinti stacionarias ir nestacionarias socialines paslaugas Marijampolės savivaldybės gyventojams, siekiant kuo ilgiau išlaikyti šių asmenų savarankiškumą, sumažinti šių asmenų socialinę atskirtį bei užtikrinti jų integraciją į visuomenę;

2. gerinti socialinių paslaugų kokybę bei jų prieinamumą, ypatingai plėtojant socialinės priežiūros paslaugas kaimiškose vietovėse;

3. plėsti socialinių paslaugų teikėjų tinklą, įtraukiant nevyriausybines organizacijas, bendruomenes į socialinių paslaugų teikimą.

3. Socialinių paslaugų plano rengėjai

1 lentelė

 

Eil. Nr.

Rengėjų

vardai, pavardės

Darbovietė

Pareigų pavadinimas

1.

Svajonė Rainienė

Marijampolės savivaldybės administracijos Socialinių paslaugų skyrius

Vedėja

2.

Daiva Lieguvienė

Marijampolės savivaldybės administracijos Socialinių paslaugų skyrius

Vyriausioji specialistė

3.

Rasa Matusienė

Marijampolės savivaldybės administracijos Socialinių paslaugų skyrius

Vyriausioji specialistė

4.

Aušra Parulienė

Marijampolės savivaldybės administracijos Socialinių paslaugų skyrius

Vyriausioji specialistė

5.

Alma Štuopienė

Marijampolės savivaldybės administracijos Socialinių paslaugų skyrius

Vyriausioji

specialistė

6.

Laima Žigienė

Marijampolės savivaldybės administracijos Socialinių paslaugų skyrius

Vyriausioji specialistė

7.

Vida Bružinskaitė

Marijampolės savivaldybės administracijos Piniginės paramos skyrius

Vedėja

8.

Vilma Ratkevičienė

Marijampolės socialinės pagalbos centras

Direktorė

9.

Daina Veiverienė

Marijampolės savivaldybės administracijos

Buhalterijos skyrius

Vyriausioji specialistė (buhalterė)

 

Informacija apie socialinių paslaugų plano rengimą buvo paskelbta Marijampolės savivaldybės internetiniame puslapyje www.marijampole.lt., socialiniame tinkle Facebook.

 

 

II. BŪKLĖS ANALIZĖ

 

4. Savivaldybės socialinės ekonominės ir demografinės situacijos įvertinimas

4.1. Vidutinis metinis gyventojų skaičius ir sudėtis:

2 lentelė

Eil. Nr.

Rodiklis

2016 m.

2017 m.

2018 m.

1.

Gyventojų skaičius (liepos 1 d.)

56543

54993

54289

 

iš jų:

 

 

 

1.1.

mieste

37167

36051

35400

1.2.

kaime

19376

18942

18889

2.

Iš bendro gyventojų skaičiaus:

 

 

 

2.1.

pensinio amžiaus gyventojai

11954

11858

11776

2.2.

vaikai (0-17 metų)

10476

10143

9900

2.3.

vaikai su negalia

257

264

255

 

Lietuvos statistikos departamento, Piniginės paramos skyriaus duomenys

 

Dėl neigiamo gimimo ir mirties skaičiaus balanso, migracijos Marijampolės savivaldybėje gyvenančių asmenų skaičius kasmet mažėja. Marijampolės savivaldybėje 2016 m. liepos 1 d. 65,73 proc. gyventojų gyveno mieste ir 34,27 proc. – kaime, 2017 metais atitinkamai 65,56 proc. mieste ir 34,44 proc. kaime. Panaši proporcija išliko ir 2018 metais: 65,21 proc. savivaldybės gyventojų gyvena mieste, 34,79 proc. - kaime. Dėl šios priežasties socialines paslaugas teikiančių įstaigų daugiau įsteigta miesto teritorijoje.

 

 

4.2.Gyventojų socialinių paslaugų poreikius sąlygojantys veiksniai

Marijampolės savivaldybėje pagrindinė socialinių paslaugų organizatorė yra savivaldybė, o socialines paslaugas teikia biudžetinės ir viešosios įstaigos, nevyriausybinės organizacijos. Pagrindinės socialinių paslaugų gavėjų grupės yra šeimos, patiriančios socialinę riziką, vaikai su negalia ir jų šeimos, likę be tėvų globos vaikai, suaugę asmenys su negalia ir jų šeimos, senyvo amžiaus asmenys ir jų šeimos, suaugę asmenys, patiriantis socialinę riziką, ir jų šeimos, vaikus globojančios šeimos, kiti asmenys ir šeimos.

Pagrindiniai socialinių paslaugų poreikius sąlygojantys veiksniai:

1. Visuomenės senėjimas. Statistikos departamento duomenimis, Marijampolės savivaldybėje 2018 m. senyvo amžiaus žmonių buvo 11 776, tai sudaro 21,57 procento visų savivaldybės gyventojų. Visuomenei senstant poreikis socialinėms paslaugoms auga, senyvo amžiaus asmenims dažniausiai reikalingos tokios socialinės paslaugos kaip pagalba į namus ir dienos socialinė globa asmens namuose.

 

Pensinio amžiaus gyventojų skaičius 1000 gyventojų

 

Pensinio amžiaus gyventojų skaičius 1000 gyventojų

2015 m.

2016 m.

2017 m.

2018 m.

Marijampolės sav.

209,60

209,35

211,22

216,91

3 lentelė

www.socialiniszemėlapis.lt

 

2. Negalia. Neįgaliems asmenims didžiausias poreikis paslaugų yra pagalba į namus, dienos socialinė globa asmens namuose ar institucijoje ir apgyvendinimas globos namuose. Asmenų, kuriems nustatytas didelių ar vidutinių specialiųjų poreikių lygis, skaičius per metus išaugo 3,96 proc., asmenų skaičius, kuriems nustatytas priežiūros (pagalbos) poreikis, skaičius išliko stabilus. Asmenų, kuriems nustatytas nuolatinės slaugos poreikis kito nežymiai - padidėjo 2,96 proc.

 

Asmenų, kuriems nustatyti specialieji poreikiai, skaičius

4 lentelė

 

Metai

2017 m.

2018 m.

Pokytis, +/- proc.

Asmenų, kuriems nustatytas priežiūros (pagalbos) poreikis, skaičius (metų pabaigai)

1250

1250

-

Asmenų, kuriems nustatytas nuolatinės slaugos poreikis, skaičius (metų pabaigai)

1250

1287

+2,96

Asmenų, kuriems nustatytas didelių ar vidutinių specialiųjų poreikių lygis, skaičius (per metus)

529

550

+3,96

 

Socialinių paslaugų skyriaus ir Piniginės paramos skyriaus duomenys

 

 

3. Socialinių įgūdžių stoka, negebėjimas tinkamai pasirūpinti vaikais. Nuo 2018 m. liepos 1 d. pradėtas taikyti atvejo vadybos metodas darbe su socialinę riziką patiriančiomis šeimomis, auginančiomis vaikus. Intensyvus įvairių institucijų ir specialistų bendradarbiavimas, pagalbos šeimai planavimas, įvertinus jos poreikius ir egzistuojančias problemas, reguliari pagalbos plano peržiūra ir koregavimas buvo vieni iš svarbiausių veiksnių, lėmusių likusių be tėvų globos vaikų skaičiaus mažėjimą. Marijampolės socialinės pagalbos centre įdarbinti 4 atvejo vadybininkai, planuojantys ir organizuojantys pagalbą socialinę riziką patiriančioms šeimoms.

 

 

Socialinę riziką patiriančių šeimų ir globojamų vaikų skaičius

5 lentelė

                                  Metai

 

2017 m.

gruodžio mėn.

2018 m.

gruodžio mėn.

2018 m. palyginus su 2017 m., +,- proc.

Vaikų skaičius, kuriems nustatyta nuolatinė globa

84

78

-7,1

Vaikų skaičius, kuriems nustatyta laikinoji globa

21

16

-23,8

Socialinę riziką patiriančios šeimos

159

155

-2,5

Socialinę riziką patiriančiose šeimose augančių vaikų skaičius

340

322

-5,3

 

SPISS ir Marijampolės socialinės pagalbos centro duomenys

 

 

4. Alkoholio, narkotinių, psichotropinių ir kitų medžiagų vartojimas, benamystė, smurtas. Socialinėmis paslaugomis (socialinių įgūdžių ugdymas, intensyvi krizių įveikimo pagalba, psichosocialinė pagalba, apgyvendinimas krizių centre, pagalba globėjams (rūpintojams) ir įtėviams ir kitos) siekiama sumažinti neigiamas socialinių problemų pasekmes ir užtikrinti būtiniausias paslaugas.

5. Nedarbas. Statistikos departamento duomenimis, 2018 m. Marijampolės savivaldybėje buvo 2,7 tūkstančio registruotų bedarbių (2017 m. buvo 2,9 tūkst. bedarbių, 2016 m. - 2,9 tūkst.). Nors bedarbių skaičius savivaldybėje mažėja, nedarbas išlieka svarbia priežastimi kreiptis socialinių paslaugų (aprūpinimo drabužiais, avalyne ir kitais būtiniausiais daiktais, nemokamas maitinimas valgyklose ir pan.).

Marijampolės savivaldybės socialinių paslaugų teikimo stiprybių, silpnybių, galimybių ir grėsmių (SSGG) analizė

Stiprybės

·    platus socialines paslaugas teikiančių institucijų tinklas;

·    nuolatinis socialines paslaugas teikiančių specialistų kvalifikacijos kėlimas, supervizijos, mokymai;

·    glaudus bendradarbiavimas tarp savivaldybės administracijos ir paslaugas teikiančių įstaigų, organizacijų;

·    stiprus Marijampolės socialinės pagalbos centras, teikiantis mišrias socialines paslaugas neįgaliesiems, senyvo amžiaus asmenims, vienišiems asmenims, socialinę riziką patiriančioms šeimoms (asmenims) ir vaikams, benamiams, globojamiems ir tėvų globos laikinai netekusiems vaikams.

Silpnybės

·    netolygiai išplėtotas socialinių paslaugų tinklas – trūksta socialinių paslaugų įstaigų kaimiškose seniūnijose;

·    nepatenkinamas pilnai socialinių paslaugų poreikis, ypatingai pagalbos į namus ir dienos socialinės globos asmens namuose;

·    socialinių paslaugų bendruomenėje trūkumas;

·    socialines paslaugas teikiančių darbuotojų kaita ir trūkumas;

·    socialinių paslaugų įvairovės trūkumas - savivaldybėje nėra savarankiško gyvenimo namų neįgaliesiems, grupinio gyvenimo namų senyvo amžiaus žmonėms, trūksta paslaugų neįgaliems vaikams ir jų šeimoms (laikino atokvėpio, trumpalaikės socialinės globos ir kitų).

 

 

Grėsmės

·   blogėjanti demografinė situacija ir visuomenės senėjimas didina poreikį socialinėms paslaugoms;

·   didėjančios socialinės globos ir kitų socialinių paslaugų kainos tampa vis didesne našta savivaldybės biudžetui;

·   nevyriausybinių organizacijų, galinčių teikti bendruomenines socialines paslaugas, trūkumas neužtikrins sklandaus institucinės globos pertvarkos proceso.

Galimybės

·   įvairių finansavimo šaltinių pritraukimas (valstybės dotacijos, ES fondų lėšos);

·   stiprus nevyriausybinis sektorius gali būti sėkmingai panaudotas socialinių paslaugų kokybinei plėtrai užtikrinti;

·   formuoti teigiamą socialinių darbuotojų įvaizdį.

 

4.3. Kiti rodikliai

6 lentelė

Rodikliai

2016 m.

2017 m.

2018 m.

Gimstamumas (asmenų skaičius)

694

674

622

Mirtingumas (asmenų skaičius)

780

773

758

Migracija (asmenų skaičius)

-972

-853

-196

Registruotų bedarbių ir darbingo amžiaus gyventojų santykis proc.

8,2

8,1

8,0

Socialinės pašalpos gavėjai, šeimų sk.

960

820

746

 

Socialinių pašalpų gavėjų skaičius savivaldybėje 2018 m. lyginant su 2017 m. sumažėjo 9 proc. Dėl šių priežasčių buvo sutaupytos savivaldybės biudžeto lėšos išmokoms, dalis šių lėšų skirta socialinėms paslaugoms.

 

Savivaldybės biudžeto išlaidos socialinėms paslaugoms

7 lentelė

Metai

Išlaidos socialinėms paslaugoms

Proc., palyginti su bendru savivaldybės biudžetu

2015 m.

1 097 444 Eur

2,26

2016 m.

1 418 900 Eur

2,12

2017 m.

1 515 300 Eur

3,62

2018 m.

1 910 600 Eur

4,10

2019 m.

1 761 300 Eur

3,57

 

Išlaidos socialinėms paslaugoms savivaldybės biudžete pasikeitė nežymiai. 2019 m. numatyta skirti 1761300 eurų įvairioms socialinėms paslaugoms finansuoti. Išlaidų suma paskaičiuota atsižvelgiant į socialinių paslaugų gavėjų skaičių, socialinių paslaugų kainas bei faktinę 2018 m. panaudotą lėšų socialinėms paslaugoms finansuoti dydį.

 

 

5. Esamos socialinių paslaugų infrastruktūros Marijampolės savivaldybėje analizė

 

5.1. Paslaugų teikėjai/gavėjai

8 lentelė

 

Eil. Nr.

Socialinių paslaugų įstaigos tipas pagal žmonių socialines grupes

Socialinių paslaugų įstaigos pavadinimas

 

 

Pavaldumas

Vietų skaičius

Gavėjų skaičius

2018 m.

iš viso

iš jų dalinai finansuota iš savivaldybės biudžeto

1.

Socialinės globos namai

Marijampolės socialinės pagalbos centro (toliau-MSPC) Socialinės globos namai

Marijampolės savivaldybės taryba

10

12

4

MSPC Socialinės globos padalinys

Marijampolės savivaldybės taryba

15

19

8

VšĮ Švč. Marijos globos namai

Marijos Nekalto Prasidėjimo vargdienių seserų vienuolija

30

16

-

VšĮ Šv. arkangelo Mykolo globos namai

Šv. arkangelo Mykolo parapija

65

45

2

VšĮ Marijampolės vaiko tėviškės namai

Vilkaviškio vyskupija

30

18

18

Marijampolės specialieji globos namai (vaikų)

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija

7

-

-

Suvalkijos socialinės globos namai

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija

211

47

7

Marijampolės specialieji socialinės globos namai

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija

45

24

3

Marijampolės specialieji socialinės globos namų

Grupinio gyvenimo namai

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija

10

4

4

VšĮ Marijampolės pirminės sveikatos priežiūros centro (toliau-PSPC) Socialinės globos skyrius

Marijampolės savivaldybės taryba

29

28

2

 

 

MSPC Laikinosios nakvynės namai (laikinas apgyvendinimas)

Marijampolės savivaldybės taryba

15

22

22

2.

Šeimynos

-

 

 

 

 

3.

Laikino gyvenimo namai

MSPC Laikinosios nakvynės namai

(laikinas apnakvindinimas)

Marijampolės savivaldybės taryba

3

37

37

4.

Dienos socialinės globos centrai

MSPC asmenų, turinčių intelekto sutrikimų, dienos užimtumo padalinys

Marijampolės savivaldybės taryba

24

24

7

MSPC Pagalbos namuose tarnyba:

- dienos socialinė globa

-pagalbos į namus

-integrali pagalba

Marijampolės savivaldybės taryba

 

 

 

90

 

221

40

 

 

-

 

221

-

5.

Socialinės priežiūros centrai

MSPC Darbo terapijos padalinys

Marijampolės savivaldybės taryba

 

36

36

Šv. Vincento Pauliečio parapijos vaiko dienos centras (toliau – VDC) „Dangaus vaikai“

Šv. Vincento Pauliečio parapija

 

15

-

VšĮ Sasnavos VDC „Saulutė“

 

Sasnavos labdaros fondas

 

20

20

VšĮ „Gelbėkit vaikus“ Marijampolės VDC

Visuomeninė organizacija „Gelbėkit vaikus“

 

15

-

VšĮ „Gelbėkit vaikus" Patašinės VDC

Visuomeninė organizacija „Gelbėkit vaikus

 

15

15

Šv. arkangelo Mykolo parapijos VDC

 

Šv. arkangelo Mykolo parapija

 

15

-

Balsupių kaimo bendruomenės VDC

 

Balsupių kaimo bendruomenė

 

20

20

Maltos ordino pagalbos Lietuvai tarnybos Marijampolės skyriaus VDC

Maltos ordino pagalbos Lietuvoje tarnybos Marijampolės skyrius

 

15

15

VšĮ „Gelbėkit vaikus“ Degučių VDC

Visuomeninė organizacija „Gelbėkit vaikus“

 

20

20

 

 

Šunskų kaimo bendruomenės VDC „Fazaniukas"

Šunskų kaimo bendruomenė

 

20

20

MSPC Paramos šeimai padalinys Igliaukos seniūnijoje Vaikų dienos padalinys

Marijampolės savivaldybės taryba

 

45

45

MSPC Paramos šeimai padalinys Liudvinavo seniūnijoje Vaikų dienos padalinys

Marijampolės savivaldybės taryba

 

41

41

6.

Bendruomeninės įstaigos

Sasnavos vaikų ir jaunimo gerovės centro „Židinys“ bendruomeniniai vaikų globos namai

Sasnavos labdaros fondas

6

8

8

VšĮ „Sonatos namai"

Fizinis asmuo

10

8

8

7.

Kitos socialinių paslaugų įstaigos (pagalbos į namus tarnyba, socialinių paslaugų centras ir kt.)

Intensyvios krizių įveikimo pagalbos paslaugos

Marijampolės savivaldybės taryba

8

12

12

MSPC Pagalbos socialinės rizikos šeimoms tarnyba

(socialinių įgūdžių ugdymas ir palaikymas asmens namuose)

Marijampolės savivaldybės taryba

 

216

-

MSPC Specialaus transporto tarnyba, (Paslaugos neįgaliesiems)

Marijampolės savivaldybės taryba

 

7474

Pasl.

7414

MSPC Kompensacinės technikos nuomos ir labdaros (paramos) padalinys

Marijampolės savivaldybės taryba

 

483

-

Asmeninės higienos (pirties, skalbimo)

UAB “Marijampolės butų ūkis“

Marijampolės savivaldybės taryba

Talonų skaičius

1417

1417

Baseino paslaugos neįgaliesiems

VšĮ „Sveikatos banga“

Marijampolės savivaldybės taryba

 

46

46

 

5.2 Socialinių paslaugų infrastruktūros išsidėstymas ir socialinių paslaugų teikimo savivaldybėje (seniūnijose) pakankamumo lygis

Pagrindinė įstaiga teikianti socialines paslaugas Marijampolės savivaldybėje yra biudžetinė įstaiga Marijampolės socialinės pagalbos centras (toliau – MSPC). Šią įstaigą sudaro 14 padalinių. 2017 m. pradėjo veikti naujas padalinys - Globos centras, 2018 m. buvo plėtojama jo veikla, stiprinamas budinčių globotojų ir socialinių globėjų tinklas. Praėjusių metų pabaigoje Globos centras bendradarbiavo su 2 budinčių globotojų šeimomis ir 2 socialinių globėjų šeimomis, pasirengusiomis bet kuriuo paros metu į savo šeimą priimti tėvų globos netekusius vaikus. MSPC yra įsikūręs miesto centre. Trys šios įstaigos padaliniai - Darbo terapijos, Nakvynės namai bei Kompensacinės technikos nuomos ir paramos (labdaros) padalinys yra įsikūrę miesto pakraštyje, jie lengvai pasiekiami visuomeniniu transportu. Sunkiai judantys asmenys, neįgalieji iš kaimiškos teritorijos yra atvežami specialiuoju transportu į Darbo terapijos padalinį ir parvežami atgal. Tuo yra siekiama,  kad įstaigos vieta nesąlygotų klientų socialinės atskirties. Nakvynės namuose teikiamos laikino apnakvindinimo ir laikino apgyvendinimo paslaugos. MSPC Šeimų paramos centrai įsikūrę  Igliaukos ir Liudvinavo seniūnijose. Vaikai į šias įstaigas vežami MSPC transportu.

Per 2018 m. pagalbos į namus paslaugas gavo 221 asmuo, dienos socialinės globos asmens namuose paslaugos buvo suteiktos 90 klientų, integralios pagalbos (dienos socialinės globos ir slaugos) paslaugos suteiktos 40 klientų. MSPC kartu su Vilkaviškio vyskupijos organizacija Caritas sėkmingai įgyvendina projektą „Kompleksinių paslaugų šeimai plėtra Marijampolės savivaldybėje“ ir atliko Bendruomeninių šeimos namų funkcijas.

Praėjusiais metais veiklą pradėjo Šunskų kaimo bendruomenės vaikų dienos centras „Fazaniukas“. Metų pabaigoje savivaldybėje veikė 11 vaikų dienos centrų, apimančių visą savivaldybės teritoriją. 6 vaikų dienos centrai veikė kaimiškose teritorijose, 5 - mieste. Ypatingai svarbu šią paslaugą užtikrinti kaime, dėl nedidelės socialinių paslaugų pasiūlos dažnai tai vienintelė galimybė vaikams gauti socialinės priežiūros paslaugas.

Stacionarias globos paslaugas senyvo amžiaus žmonėms ir asmenims su negalia Marijampolės miesto teritorijoje teikė MSPC Kartų namai bei Socialinės globos namai, Marijampolės specialieji socialinės globos namai, VšĮ Švč. Marijos globos namai ir VšĮ Šv. arkangelo Mykolo globos namai bei VšĮ Marijampolės pirminės sveikatos priežiūros centras. Marijampolės specialieji socialinės globos namai atidarė naują įstaigos padalinį - Grupinio gyvenimo namus suaugusiems neįgaliems asmenims su proto ir/at intelekto negalia.

Marijampolės savivaldybėje plačiai išvystytas nevyriausybinių organizacijų tinklas. Marijampolės mieste įsikūrusios socialinės paskirties nevyriausybinės organizacijos: Marijampolės savivaldybės I grupės neįgaliųjų draugija, Marijampolės savivaldybės neįgaliųjų draugija, Lietuvos aklųjų ir silpnaregių sąjungos Marijampolės filialas, Lietuvos kurčiųjų draugijos Kauno teritorinės valdybos Marijampolės pirminė organizacija, Lietuvos sutrikusio intelekto žmonių globos bendrijos „Viltis“ Marijampolės padalinys, Raudonasis kryžius, klubas „Diabetikas ABC“, Maltos ordino Pagalbos Lietuvoje tarnybos Marijampolės skyrius, Šeimos centras, Pagyvenusių žmonių asociacija, Pagyvenusių žmonių bendrija „Javaja“, Vilkaviškio vyskupijos Caritas, Šv. Vincento Pauliečio parapijos Caritas, Marijampolės krašto žmonių su negalia sporto klubas „Siekis“, Marijampolės regiono neįgaliųjų sporto ir sveikatingumo klubas „Šešupėlė“, Lietuvos pensininkų sąjungos „Bočiai“ Marijampolės bendrija, Lietuvos asociacijos „Gyvastis“ Marijampolės skyrius, Marijampolės krašto samariečių bendrija, Gailestingumo namai Samarija, Marijampolės apskrities moters veiklos centras bei Marijampolės apskrities vyrų krizių centras. Praėjusiais metais veiklą pradėjo VšĮ senjorų ir neįgaliųjų dienos centras „Židinys".

VšĮ Marijampolės vaiko tėviškės namai, teikiantys ilgalaikę socialinę globą be tėvų globos likusiems vaikams, yra įsikūrę Liudvinavo seniūnijoje. Tai nesudaro sunkumų vaikams lankyti miesto bei kaimo teritorijose esančias mokyklas, nes jie vežami įstaigos transportu ir mokykliniais autobusais. Pereinant nuo institucinės globos prie paslaugų bendruomenėje buvo įsteigti Sasnavos vaikų ir jaunimo gerovės centro „Židinys“ bendruomeniniai vaikų globos namai, kuriuose gali gyventi 6 laikinai tėvų globos netekę vaikai. Analogišką paslaugą teikia Marijampolės specialieji socialinės globos namai, kuriuose gyvena 7 vaikai. 2018 m. rugsėjo mėnesį veiklą pradėjo VšĮ „Sonatos namai", kurie trumpalaikės ir ilgalaikės socialinės globos paslaugą gali teikti 10 vaikų. 2018 m. pabaigoje šioje įstaigoje gyveno 8 vaikai.

Akivaizdu, kad socialinės paslaugos nėra tolygiai išplėtotos visose seniūnijose. Daugiau socialines paslaugas teikiančių organizacijų savo veiklą vykdo Marijampolės mieste. Atokesnių gyvenviečių, kaimų gyventojai susiduria su socialinių paslaugų prieinamumo problema dėl nepakankamai išvystytos susisiekimo infrastruktūros ir kvalifikuotų darbuotojų trūkumo.

 

6. Savivaldybės galimybių teikti socialines paslaugas ir socialinių paslaugų poreikio įvertinimas 2018 m.

9 lentelė

Eil. Nr.

Socialinių paslaugų rūšys pagal žmonių socialines grupes

Asmenų (šeimų) skaičius, kuriems socialinių paslaugų poreikis

1000 gyventojų tenka vietų/ gauna paslaugas

iš jų dalinai finansuoja savivaldybė

įvertintas

nepaten-kintas

1.

Ilgalaikė socialinė globa senyvo amžiaus ir neįgaliems žmonėms

96

6

3,39

0,55

2

Ilgalaikė socialinė globa vaikams

7

-

0,31

0,30

3.

Trumpalaikė socialinė globa senyvo amžiaus ir neįgaliems žmonėms

23

4

0,35

0,06

4

Trumpalaikė socialinė globa vaikams

6

-

0,11

0,11

5.

Dienos socialinė globa institucijoje

-

-

0,44

0,13

6.

Dienos socialinė globa asmens namuose

38

6

1,66

-

7.

Apgyvendinimas savarankiško gyvenimo namuose

1

-

0,07

0,07

8.

Pagalba į namus

88

18

4,07

4,07

9.

Socialinių įgūdžių ugdymas ir palaikymas institucijoje

-

-

5,47

4,27

10.

Socialinių įgūdžių ugdymas ir palaikymas asmens (šeimos) namuose

66

-

3,98

-

11.

Laikinas apnakvindinimas

37

-

0,68

0,68

12.

Kitos socialinės priežiūros paslaugos (Laikinas apgyvendinimas)

22

-

0,41

0,41

 

Socialinių paslaugų skyriaus duomenys

 

Savivaldybės organizuojamų socialinių paslaugų analizė

Savivaldybėje buvo teikiamos tiek bendrosios, tiek ir specialiosios socialinės paslaugos.

Bendrosios socialinės paslaugos: informavimas; konsultavimas; tarpininkavimas; atstovavimas; aprūpinimas būtiniausiais drabužiais ir avalyne; transporto organizavimas; maitinimo organizavimas; sociokultūrinės paslaugos; asmeninės higienos ir priežiūros paslaugų organizavimas. Informavimo, konsultavimo, tarpininkavimo, atstovavimo paslaugas savivaldybėje teikė Socialinių paslaugų skyriaus, seniūnijų, socialinės paskirties įstaigų ir nevyriausybinių organizacijų socialiniai darbuotojai bei specialistai. Aprūpinimo būtiniausiais drabužiais ir avalyne paslaugas teikė MSPC, Marijampolės krašto samariečių bendrija, Vilkaviškio vyskupijos Caritas.

Transporto paslaugos buvo teikiamos neįgaliesiems, asmenims, kurie dėl ligos, senatvės turi judėjimo problemų ir negali naudotis visuomeninio transporto paslaugomis. Šias paslaugas teikė MSPC ir Marijampolės sav. I grupės neįgaliųjų draugija. Specialusis transportas naudojamas vykti į gydymo ir reabilitacijos įstaigas,  į Neįgalumo ir darbingumo nustatymo tarnybas, aprūpinti neįgaliuosius ir jiems prilyginamus asmenis kompensacine technika ir kt. 2018 metais  buvo suteikta 7474 transporto paslaugų, kuriomis pasinaudojo apie 350 judėjimo negalią turinčių savivaldybės gyventojų ir neįgaliųjų nevyriausybinės organizacijos. 

Maitinimo paslaugas teikė Maltos ordino tarnybos Marijampolės skyrius, Mantingos labdaros ir paramos fondas bei Marijampolės krašto samariečių bendrija.  Karštas maistas į namus buvo vežamas 12 savivaldybės gyventojų. MSPC, nevyriausybinės organizacijos, kurios dalyvavo akcijoje „Maisto bankas“, maisto paketus dalijo savo įstaigų klientams, stokojantiems maisto produktų. 2018 m. Marijampolės savivaldybė dalyvavo Europos pagalbos labiausiai skurstantiems asmenims fondo tęstiniame projekte (projekto vykdytojas Marijampolės krašto samariečių bendrija), kuomet labiausiai skurstantys asmenys aprūpinti maisto produktais. Dėl šios paramos 2016 m. kreipėsi 3389 asmenys, 2017 m. - 2964 asmenys, 2018 m. - 2835 Marijampolės savivaldybės gyventojai.

Sociokultūrines paslaugas teikė MSPC, nevyriausybinės organizacijos (toliau – NVO), Marijampolės P. Kriaučiūno viešoji biblioteka, VšĮ „Kvietiškio pelėda", VšĮ senjorų ir neįgaliųjų dienos centras „Židinys".

Asmeninės higienos ir priežiūros paslaugos buvo teikiamos asmenims, kurie dėl nepakankamų pajamų ar skurdo negali (neturi galimybės) pasirūpinti savo higiena. Šias paslaugas teikė UAB „Marijampolės butų ūkis” priklausanti miesto pirtis. MSPC Nakvynės namų gyventojams ir Darbo terapijos padalinio lankytojams pirties paslaugos teikiamos anksčiau minėtuose padaliniuose. Marijampolės savivaldybės neįgaliųjų draugija maudymosi paslaugas teikė savo draugijos nariams, vaiko dienos centrai, kuriuose yra dušai, maudymosi paslaugas teikė socialinę riziką patiriančių šeimų vaikams. Skalbimo paslaugos buvo teikiamos MSPC Darbo terapijos padalinyje ir Marijampolės savivaldybės neįgaliųjų draugijoje;

Prevencinius projektus vykdė bei socialines paslaugas teikė Marijampolės apskrities moters veiklos centras, Marijampolės apskrities vyrų krizių centras ir VšĮ Kovos su prekyba žmonėmis ir išnaudojimu centras (toliau-KOPŽI). 2018 m. KOPŽI dirbo su  Marijampolės savivaldybėje gyvenančiais klientais, nukentėjusiais nuo prekybos žmonėmis, prostitucijos, seksualinės prievartos. 31 asmuo gavo socialinę, psichologinę bei teisinę pagalbą. 2018 m. spalio 17 d. organizuota regioninė konferencija „Apsaugokime vaikus nuo pavojų: iššūkiai ir geroji praktika". Organizuotos 6 prevencinės akcijos, 3 laidos-diskusijos kovos su prekyba žmonėmis tema.

Socialinės paslaugos 2018 metais buvo teikiamos visų nustatytų prioritetinių paslaugų gavėjų grupėms:  neįgaliesiems, vienišiems senyvo amžiaus asmenims, socialinę riziką patiriančioms šeimoms ir jose augantiems vaikams, našlaičiams ir be tėvų globos likusiems vaikams, socialinės rizikos asmenims. Tačiau ne visų socialinių paslaugų poreikis buvo patenkintas pilnai. 9 lentelėje matyti, kad Marijampolės savivaldybėje 2018 m. nebuvo patenkintas poreikis ilgalaikei socialinei globai institucijoje, dienos socialinei globai asmens namuose ir pagalbai į namus. Tai nulėmė šios priežastys: ilgalaikei socialinei globai trūko vietų stacionariose socialinės globos įstaigose, esančiose Marijampolės savivaldybėje, dalis pareiškėjų atsisakė paslaugų teikiamų institucijoje; dėl etatų stygiaus ir nepakankamo finansavimo nėra galimybių pilnai patenkinti pagalbos į namus ir dienos socialinės globos asmens namuose paslaugų poreikį.

 

7. Socialinių darbuotojų ir socialinių darbuotojų padėjėjų skaičius savivaldybėje

 

10 lentelė

 

Eil. Nr.

Įstaigos

Socialinių darbuotojų (etatų) skaičius, 2018 m.

Socialinių darbuotojų padėjėjų (etatų) skaičius

iš viso

iš jų finansuojamų iš valstybės biudžeto

1.

Savivaldybės socialinių paslaugų įstaigose

 

 

 

1.1.

biudžetinėse

48

19

112,5

1.2.

viešosiose

2

-

4

2.

Savivaldybės administracijoje

-

-

-

 

Iš viso

50

19

116,5

 

 

 

8. Ankstesnių metų paslaugų plano įgyvendinimo rezultatų trumpa apžvalga:

Pagrindiniai socialinių paslaugų teikimo tikslai 2018 m. buvo:

1. užtikrinti stacionarias ir nestacionarias socialines paslaugas neįgaliems bei senyvo amžiaus asmenims, socialinę riziką patiriančioms šeimoms ir jose augantiems vaikams, siekiant kuo ilgiau išlaikyti šių asmenų savarankiškumą kasdieninėje veikloje ir sumažinti šių asmenų socialinę atskirtį bei užtikrinti jų integraciją į visuomenę;

2. užtikrinti kokybiškas, subalansuotas ir ekonomiškai efektyvias socialines paslaugas, atsižvelgiant į gyventojų poreikius ir savivaldybės finansines galimybes;

3. bendradarbiauti su nevyriausybinėmis  organizacijomis, bendruomenėmis, teikiant socialines paslaugas savivaldybės gyventojams.

 

Socialinių paslaugų gavėjų skaičius

11 lentelė

Eil. Nr.

Paslaugos pavadinimas

Planuotas gavėjų skaičius

Gavusių paslaugas skaičius

1.

Ilgalaikė ir trumpalaikė socialinė globa neįgaliems ir senyvo amžiaus asmenims

190

189

2.

Ilgalaikė ir trumpalaikė socialinė globa vaikams institucijoje

40

35

3.

Dienos socialinė globa institucijoje

24

24

4.

Pagalba namuose ir dienos socialinė globa asmens namuose

280

311

5.

Savarankiško gyvenimo paslaugų teikimas neįgaliesiems institucijoje

4

4

6.

Socialinių įgūdžių ugdymas vaikų dienos centruose

240

241

7.

Socialinių įgūdžių ugdymas ir palaikymas asmens (šeimos) namuose

200 šeimų

200 šeimų

8.

Laikinas apnakvindinimas ir apgyvendinimas

Vidutiniškai 8 asmenų per mėn.

Vidutiniškai 5 asmenys per mėn.

9

Neįgaliųjų aprūpinimas techninės pagalbos priemonėmis

270

233

10

Paslaugos neįgaliesiems bei jų šeimos nariams, įgyvendinant Neįgaliųjų socialinės reabilitacijos bendruomenėje ir socialinės integracijos projektus

500

522

 

Socialinių paslaugų skyriaus ir Centro duomenys

 

Įgyvendinant Planą 2018 metais buvo teikiamos paslaugos neįgaliesiems, senyvo amžiaus asmenims, socialinę riziką patiriančioms šeimoms ir jose augantiems vaikams, našlaičiams ir be tėvų globos likusiems vaikams.  Mažėjo poreikis ilgalaikės ir trumpalaikės socialinės globos vaikams institucijoje, nes aktyviai į vaikų globos sistemą įsijungė budintys globotojai ir socialiniai globėjai. Vis dar didelė dalis neįgaliųjų ir senyvo amžiaus žmonių patenka į socialinės globos įstaigas, nes dėl užimtumo, emigracijos ir kitų svarbių priežasčių artimieji negali pasirūpinti jais. Auga asmenų, gaunančių pagalbos į namus ir dienos socialinės globos asmens namuose paslaugas. Dėl augančio poreikio, kylančių paslaugų kainų, socialinių darbuotojų etatų trūkumo nėra galimybės pilnai tenkinti šį poreikį.

 

 

III. UŽDAVINIAI IR PRIEMONIŲ PLANAS

 

9. Socialinių paslaugų plėtros prioritetai:

9.1 plėsti bendruomenines socialines paslaugas neįgaliesiems, senyvo amžiaus asmenims, tėvų globos netekusiems vaikams;

9.2. didinti socialinių paslaugų prieinamumą, ypatingai kaimo vietovėse;

9.3. skatinti vaikų globą šeimose, reglamentuoti Globos centro veiklą bei užtikrinti kokybiškas paslaugas tėvų globos netekusiems vaikams;

 

10. Priemonių planas:

12 lentelė

1 tikslas

Užtikrinti stacionarias ir nestacionarias socialines paslaugas Marijampolės savivaldybės gyventojams siekiant kuo ilgiau išlaikyti šių asmenų savarankiškumą, sumažinti šių asmenų socialinę atskirtį bei užtikrinti jų integraciją į visuomenę

Uždaviniai

Priemonės

Lėšos Eur,

finansavimo šaltiniai

Atsakingi vykdytojai

Laukiamas rezultatas

1.1. suteikti pagal poreikį socialinės globos paslaugas vaikams

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.1.1. teikti ilgalaikės ir trumpalaikės socialinės globos paslaugas vaikams VšĮ Marijampolės vaiko tėviškės namuose

 

 

 

 

80 000

Savivaldybės

biudžeto lėšos,

 

Marijampolės savivaldybės administracijos Socialinių paslaugų skyrius,

įstaigos vadovas

Paslaugos bus suteiktos 8 globojamiems vaikams

 

1.1.2. teikti trumpalaikės socialinės globos paslaugas vaikams Sasnavos vaikų ir jaunimo gerovės centro „Židinys“ bendruomeniniuose vaikų globos namuose

90 000

Savivaldybės biudžeto lėšos

Socialinių paslaugų skyrius,

įstaigos vadovas

Paslaugos vidutiniškai per mėnesį bus suteiktos 6 vaikams

 

1.1.3. teikti trumpalaikės globos paslaugas MSPC Globos centre

 

84 800 Savivaldybės biudžeto lėšos

 

Socialinių paslaugų skyrius,

Marijampolės socialinės pagalbos centras

Paslaugos vidutiniškai per mėnesį bus suteiktos 6 vaikams

 

 

 

 

 

 

1.1.4. teikti trumpalaikės ir ilgalaikės socialinės globos paslaugas VšĮ „Sonatos namai"

210 000 savivaldybės biudžeto lėšos

Socialinių paslaugų skyrius,

įstaigos vadovas

Per mėnesį vidutiniškai paslaugos bus suteiktos 8 vaikams

 

1.1.5. teikti ilgalaikės socialinės globos paslaugas Pabradės socialinės globos namuose

8 496 valstybės dotacija

Socialinių paslaugų skyrius,

įstaigos vadovas

Paslaugos teikiamos 1 vaikui

 

1.1.6. teikti trumpalaikės ir ilgalaikės socialinės globos paslaugas Kalvarijos savivaldybės šeimos globos namuose

17 000 savivaldybės biudžeto lėšos

Socialinių paslaugų skyrius,

įstaigos vadovas

Paslaugos bus teikiamos 2 vaikams

1.2. suteikti socialines paslaugas pagal gyventojų poreikį

neįgaliems ir senyvo amžiaus žmonėms

 

 

1.2.1. teikti ilgalaikės socialinės globos paslaugas Šv. arkangelo Mykolo parapijos globos namuose

 

 

 

12 000 savivaldybės biudžeto lėšos,

108 000

valstybės dotacija

Socialinių paslaugų skyrius,

Šv. arkangelo Mykolo parapijos globos namai

 

Kiekvieną mėnesį paslaugos vidutiniškai bus suteiktos 45 asmenims

 

1.2.2. teikti ilgalaikės ir trumpalaikės socialinės globos paslaugas VšĮ Marijampolės pirminės sveikatos priežiūros centro (toliau – PSPC) Socialinės globos skyriuje

12 000

savivaldybės biudžeto lėšos,

40 000

valstybės  dotacija

Socialinių paslaugų skyrius,

PSPC

 

 

 

 

Kiekvieną mėnesį paslaugos bus teikiamos 29 asmenims

 

 

1.2.3. teikti ilgalaikės socialinės globos paslaugas Švč. Marijos globos namuose

 

43 000

valstybės dotacija

Socialinių paslaugų skyrius,

Švč. Marijos globos namai

Kiekvieną mėnesį paslaugos bus teikiamos 7 asmenims

1.2.4. teikti ilgalaikės socialinės globos paslaugas Kudirkos Naumiesčio parapijos Socialinės pagalbos centre

 

 

10 000 savivaldybės biudžeto lėšos,

2 000 valstybės dotacija

Socialinių paslaugų skyrius,

Kudirkos Naumiesčio parapijos socialinės pagalbos centras

Kiekvieną mėnesį paslaugos bus teikiamos 3 asmenims

 

1.2.5. teikti ilgalaikės socialinės globos paslaugas Marijampolės specialiuosiuose socialinės globos namuose

35 000

Savivaldybės biudžeto lėšos

59 000 valstybės dotacija

Socialinių paslaugų skyrius,

Marijampolės specialieji socialinės globos namai

Per metus paslaugos bus teikiamos vidutiniškai 25 asmenims

 

1.2.6. teikti ilgalaikės socialinės globos paslaugas Suvalkijos socialinės globos namuose

 

27 000 savivaldybės biudžeto lėšos,

110 000 valstybės dotacija

Socialinių paslaugų skyrius,

Suvalkijos socialinės globos namai

Per metus paslaugos bus teikiamos vidutiniškai 47 asmenims

 

1.2.7. teikti ilgalaikės socialinės globos paslaugas Kalvarijos socialinės globos namuose

 

 

25 000

savivaldybės biudžeto lėšos,

13 000 valstybės dotacija

Socialinių paslaugų skyrius,

Kalvarijos socialinės globos namai

 

 

Per metus paslaugos bus teikiamos vidutiniškai 10 asmenų

 

 

1.2.8. teikti ilgalaikės socialinės globos paslaugas Didvyžių  socialinės globos namuose

 

 

5 200

savivaldybės biudžeto lėšos,

12 000

valstybės dotacija

Socialinių paslaugų skyrius,

Didvyžių  socialinės globos namai

 

Per metus paslaugos bus teikiamos 5 asmenims

 

 

1.2.9. teikti ilgalaikės socialinės globos paslaugas socialinės globos namuose „Senjorų Eldoradas“ , esančiuose Šilutės rajone

5 500

valstybės dotacija

 

 

Socialinių paslaugų skyrius,

Socialinės globos namai

„Senjorų Eldoradas“

Per metus paslaugos bus teikiamos 1 asmeniui

 

 

1.2.10. teikti ilgalaikės socialinės globos paslaugas Kazlų Rūdos socialinės paramos centre

5 000

valstybės dotacija

 

Socialinių paslaugų skyrius,

Kazlų Rūdos socialinės paramos centras

Paslaugos bus teikiamos 1 asmeniui

1.2.11. teikti ilgalaikės socialinės globos paslaugas Senjorų socialinės globos namuose, esančiuose Vilniuje

4 000

valstybės dotacija

Socialinių paslaugų skyrius,

Senjorų socialinės globos namai

Paslaugos bus teikiamos 1 asmenims

1.2.12. teikti ilgalaikės socialinės globos paslaugas VšĮ „Senevita“ socialinės globos namuose, esančiuose Vilniaus rajone

7 000

valstybės dotacija

 

Socialinių paslaugų skyrius,

VšĮ „Senevita“

 

 

Paslaugos bus teikiamos 3 asmeniui

1.2.13. teikti ilgalaikės socialinės globos paslaugas socialinės globos namuose VšĮ Antavilių pensionate, esančiuose Vilniuje

6 000

valstybės dotacija

Socialinių paslaugų skyrius,

VšĮ Antavilių pensionatas

Paslaugos bus teikiamos 2 asmenims

1.2.14. teikti ilgalaikės socialinės globos paslaugas Muniškių globos namuose

1 000 valstybės dotacija

Socialinių paslaugų skyrius,

VšĮ Muniškių globos namai

Paslaugos bus teikiamos 1 asmeniui

1.2.15. teikti savarankiško gyvenimo paslaugas VšĮ „Vilties žiedas“ savarankiško gyvenimo namuose, esančiuose Šakių rajone

14 000

Savivaldybės biudžeto lėšos

Socialinių paslaugų skyrius,

VšĮ „Vilties žiedas“ savarankiško gyvenimo namai

Paslaugos bus teikiamos 4 asmenims

2 tikslas

Gerinti socialinių paslaugų kokybę bei jų prieinamumą, ypatingai plėtojant socialinės priežiūros paslaugas kaimiškose vietovėse

Uždaviniai

Priemonės

Lėšos Eur,

finansavimo šaltiniai

Atsakingi vykdytojai

Laukiamas rezultatas

2.1. užtikrinti socialinės priežiūros  paslaugų teikimą socialinę riziką patiriančioms šeimoms

 

2.1.1. teikti socialinių įgūdžių ugdymo ir palaikymo paslaugas socialinę riziką patiriančioms šeimoms bei Paramos šeimai centruose Igliaukos ir Liudvinavo seniūnijose

158 200

savivaldybės biudžeto lėšos;

286 400 valstybės biudžeto lėšos;

27 875 valstybės biudžeto lėšos

pagal projektus

Marijampolės savivaldybės administracija,

MSPC

 

 

 

 

Socialinės priežiūros paslaugos bus suteiktos 200 socialinės rizikos šeimų

 

 

2.2. suteikti socialines paslaugas pagal gyventojų poreikį

neįgaliems ir senyvo amžiaus žmonėms

 

2.2.1. teikti ilgalaikės socialinės globos paslaugas MSPC Globos namuose ir Socialinės globos padalinyje

 

 

 

263 800

savivaldybės biudžeto lėšos,

313 100

valstybės dotacija,

111 500 gyventojų sumokėtos lėšos

Socialinių paslaugų skyrius, 

MSPC

 

 

 

 

 

Kiekvieną mėnesį paslaugos bus teikiamos 25 asmenims

 

 

 

2.2.2. teikti dienos socialinės globos

paslaugas MSPC Asmenų, turinčių intelekto sutrikimų, padalinyje 

133 100

savivaldybės

biudžeto lėšos,

11 100 gyventojų sumokėtos lėšos

Socialinių paslaugų skyrius,

MSPC

 

 

Paslaugos kiekvieną

mėnesį bus teikiamos 24 jaunuoliams

 

2.2.3. teikti pagalbos namuose, integralios pagalbos ir dienos socialinės globos asmens namuose paslaugas

 

 

56 500

savivaldybės biudžeto lėšos,

438 000 valstybės dotacija,

102 000

specialiosios programos lėšos,

45 300

valstybės biudžeto lėšos

pagal projektus

Socialinių paslaugų skyrius,

MSPC

 

 

 

Paslaugos bus suteiktos 320 asmenų

 

 

 

 

2.2.4. teikti darbo terapijos paslaugas Darbo terapijos padalinyje

6 500

savivaldybės biudžeto lėšos

 

Socialinių paslaugų skyrius,

MSPC

Paslaugos bus suteiktos 20 asmenų

2.3. teikti savivaldybės gyventojams bendrąsias socialines paslaugas

2.3.1. teikti transporto paslaugas neįgaliesiems

66 900

savivaldybės biudžeto lėšos

MSPC

Bus suteikta 7500 paslaugų

2.3.2. teikti maitinimo bei aprūpinimo būtiniausiais daiktais paslaugas

labdara

 

 

 

MSPC

 

Paslaugas gaus

150 asmenų

 

2.3.3. Socialinių paslaugų kokybės užtikrinimas

238 400 savivaldybės biudžeto lėšos

MSPC

Centro administra-

vimas

2.3.4. Sociokultūrinių paslaugų teikimas

 

 

 

 

MSPC,

nevyriausybinės organizacijos

Paslaugas gaus 500 neįgaliųjų

2.3.5. Aprūpinti neįgaliuosius techninės pagalbos priemonėmis

 

 

 

MSPC

Paslaugas gaus 250 neįgaliųjų

2.4. užtikrinti asmenų be nuolatinės gyvenamosios vietos socialines garantijas

teikti laikino apgyvendinimo ir apnakvindinimo paslaugas Laikinosios nakvynės namuose

109 200 savivaldybės biudžeto lėšos

Socialinių paslaugų skyrius,

MSPC

Paslaugos kiekvieną mėnesį bus teikiamos vidutiniškai 10 asmenų

 

3 tikslas

Plėsti socialinių paslaugų teikėjų tinklą, įtraukiant nevyriausybines organizacijas, bendruomenes į socialinių paslaugų teikimą

 

Uždaviniai

Priemonės

Lėšos Eur,

finansavimo šaltiniai

Atsakingi vykdytojai

Laukiamas rezultatas

3.1. remti NVO, viešųjų įstaigų socialines programas

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.1.1. maitinimo paslaugų teikimas

 

 

 

 

 

 

 

10 000 savivaldybės biudžeto lėšos

 

 

 

 

 

 

UAB „Sotas“

Bus teikiamas nemokamas maitinimas  socialiai pažeidžiamiems asmenims

 

 

 

3.1.2. asmeninės higienos (pirties) paslaugų teikimas

 

 

 

15 000 savivaldybės biudžeto lėšos

 

 

 

Marijampolės savivaldybės administracija, UAB „Marijampolės butų ūkis“

Bus suteiktos paslaugos nepasiturintiems asmenims, kurie neturi sąlygų maudytis namuose

3.1.3. socialinių įgūdžių ugdymas vaiko dienos centre (toliau - VDC )

20 000 savivaldybės biudžeto lėšos

 

Marijampolės savivaldybės administracija,

VDC

Paslaugos bus teikiamos 240 vaikų

 

3.1.4. NVO teikiamos paslaugos

 

 

 

 

 

 

25 000 savivaldybės biudžeto lėšos

 

 

 

 

 

NVO,

Marijampolės savivaldybės administracija

 

Paslaugos bus teikiamos šeimoms, auginančioms vaikus, socialinę riziką patiriančioms šeimoms (asmenims)

3.1.5. kompleksinių paslaugų šeimoms teikimas

 

 

140 000

Projektinės lėšos

NVO,

Marijampolės savivaldybės administracija,

MSPC

Paslaugas gaus apie 250 asmenų

3.2. remti neįgaliųjų NVO

socialines programas

paslaugų teikimas įgyvendinant neįgaliųjų socialinę integraciją ir reabilitaciją

109 600 savivaldybės biudžeto lėšos,

86 402

valstybės dotacija

Neįgaliųjų NVO,

Marijampolės savivaldybės administracija

 

Paslaugos bus teikiamos 500 neįgalių asmenų bei jų šeimų narių

 

Analizuojant Planą, išryškėja tendencija pagrindinį socialinių paslaugų poreikį tenkinti skiriant lėšas iš savivaldybės biudžeto. Dalis lėšų socialinėms paslaugoms finansuoti yra skirta iš valstybės biudžeto kaip tikslinė dotacija savivaldybės biudžetui. Marijampolės savivaldybės 2019 m. biudžeto sąmatoje numatyta skirti 650,3 tūkst. eurų socialinių paslaugų srities priemonėms įgyvendinti.

 

IV. FINANSAVIMO PLANAS

 

11. Socialinių paslaugų finansavimo šaltiniai

13 lentelė

Eil. Nr.

Socialinių paslaugų finansavimo šaltiniai

Faktinės išlaidos

Eur

2018 m.

 

Planas

Eur

2019 m.

1.

Savivaldybės biudžeto išlaidos socialinėms paslaugoms

1 703 400

1 761 300

2.

LR valstybės biudžeto specialiosios tikslinės dotacijos

1 333 166

1 070 270

 

iš jų:

 

 

2.1.

socialinės rizikos šeimų socialinei priežiūrai organizuoti

235 196

286 400

2.2.

asmenų su sunkia negalia socialinei globai organizuoti

802 600

488 500

2.3.

vaikų globos (rūpybos) išmokoms

295 370

295 370

3.

Asmenų mokėjimai už socialines paslaugas

870 200

960 060

4.

Kitos lėšos

101 251

103681

4.1

Neįgaliųjų socialinės reabilitacijos bendruomenėje projektams dalinai finansuoti

15 561

17 281

4.2.

valstybės biudžeto lėšos pagal projektus

85 690

86 400

 

Iš viso:

4 008 017

3 895 311

 

Pagrindinis socialinių paslaugų teikimo Marijampolės savivaldybėje finansavimo šaltinis – savivaldybės biudžeto lėšos ir valstybės biudžeto dotacijos savivaldybės biudžetui. Nevyriausybinės organizacijos savo veiklą vykdo naudodamos ir kitus finansavimo šaltinius bei žmogiškuosius išteklius – organizacijų nario mokestį, savanorių darbą ir pan.

 

12. Socialinių paslaugų finansavimo iš savivaldybės biudžeto būdai

14 lentelė

Eil. Nr.

Finansavimo būdai

Lėšos

 

praėję metai (faktas, Eur)

einamieji metai

(planas, Eur)

1.

Socialinių paslaugų pirkimas

40 604

74600

2.

Tiesioginis socialinių paslaugų įstaigų finansavimas

1 487 992

1 586 000

 

iš jo:

 

 

2.1.

savivaldybės pavaldumo įstaigoms

1 075 657

1 141 000

2.2.

Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos pavaldžioms įstaigoms (regioninių socialinių paslaugų įstaigoms) pagal lėšų kompensavimo sutartis 

76 865

90 000

2.3.

nevyriausybinių organizacijų įstaigoms pagal lėšų kompensavimo sutartis

335 470

355 000

3.

Savivaldybės biudžeto lėšos, skirtos nevyriausybinėms organizacijoms

93 503

100 700

 

 

Iš viso:

1 622 099

1 761 300

 

13. Lėšos, reikalingos žmogiškųjų išteklių plėtrai

Socialinių darbuotojų etatų skaičius savivaldybės įstaigose 2018 m. lyginant su 2017 m. sumažėjo 1 etatu, socialinių darbuotojų padėjėjų padidėjo 8,5 etatais. Etatų skaičiaus pokytį nulėmė pasikeitusios socialinių darbuotojų funkcijos, atliekamų veiklų persiskirstymas.

2019 metais socialinių darbuotojų bei socialinių darbuotojų padėjėjų skaičius didės siekiant patenkinti socialinių paslaugų poreikį, ypatingai pagalbos į namus ir dienos socialinės globos asmens namuose paslaugų poreikį. Lėšos jų kvalifikacijos kėlimui bus naudojamos iš Marijampolės savivaldybės 2019 m. biudžete MSPC skirtų lėšų.

 

14. Savivaldybės finansinių galimybių palyginimas su numatytų priemonių finansavimu

Planuojamos savivaldybės finansinės galimybės socialinėms paslaugoms teikti įvertintos patvirtinus Marijampolės savivaldybės 2019 m. biudžetą ir lėšas, skirtas socialinėms paslaugoms. 

Savivaldybės organizuojamų socialinių paslaugų įvertinimas:

1. Nuolat auga poreikis šioms paslaugoms: dienos socialinės globos paslaugoms asmens namuose; pagalbos į namus paslaugoms; ilgalaikės socialinės globos paslaugoms;

2. pradedamos teikti naujos socialinės paslaugos: grupinio ir savarankiško gyvenimo namai, globos centro paslaugos;

3. planuojamos teikti naujos socialinės paslaugos: laikino atokvėpio paslauga, įvairių formų dienos užimtumo paslauga, asmeninio asistento paslauga.

 

V. PLĖTROS VIZIJA IR PROGNOZĖ

 

15. Socialinių paslaugų plėtros vizija

Socialinių paslaugų teikimas bus užtikrintas visoms Marijampolės savivaldybės gyventojų grupėms, atsižvelgiant į jų poreikius socialinėms paslaugoms ir į savivaldybės finansines galimybes, siekiant sudaryti sąlygas gyventojams išsaugoti žmogiškąjį orumą ir kuo ilgiau juos išlaikyti savo namuose. Bus siekiama:

·    stiprinti prevencinį darbą su šeimomis ir jose augančiais vaikais;

·    vaikui, likusiam be tėvų globos, užtikrinti socialinių paslaugų teikimą šeimai artimoje aplinkoje (budintys globotojai, socialiniai globėjai, bendruomeniniai vaikų globos namai);

·    patenkinti pagalbos į namus ir dienos socialinės globos asmens namuose poreikį;

·    užtikrinti socialinių paslaugų prieinamumą nepriklausomai nuo asmens gyvenamosios vietos.

16. Prognozuojamos socialinės paslaugos

Prognozuojama, kad 2019 metais bus teikiama: pagalba namuose – 250 asmenų; dienos socialinė globa asmens namuose - 100 asmenų, dienos socialinė globa institucijoje – 24 asmenims; ilgalaikė ir trumpalaikė socialinė globa - 200 senyvo amžiaus ir neįgaliems asmenims; laikino apgyvendinimo ir apnakvindinimo MSPC Laikinosios nakvynės namuose - 70 asmenų; socialinių įgūdžių ugdymas ir palaikymas - 200 socialinę riziką patiriančių šeimų, ilgalaikė ir trumpalaikė socialinė globa vaikams – 30 vaikų.

 

17. Savivaldybės biudžeto augimo perspektyva ir numatomas pokytis

Numatoma, kad savivaldybės biudžeto išlaidos socialinėms paslaugoms 2019 m. turėtų pasiekti 3,57 proc. nuo bendro savivaldybės biudžeto.

18. Išteklių prognozė ateinantiems 3 metams

Didėjant dienos socialinės globos asmens namuose, integralios pagalbos bei pagalbos į namus paslaugų poreikiui, atitinkamai reikės didinti socialinių darbuotojų ir lankomosios priežiūros darbuotojų skaičių. Marijampolės savivaldybės gyventojams socialinėms paslaugoms reikalingų savivaldybės biudžeto lėšų poreikis per 3 ateinančius metus turėtų didėti.

19. Siūlomos plėsti regioninės socialinės paslaugos, jų rūšys ir prognozuojamas mastas

Vykstant perėjimui nuo institucinės prie bendruomeninės globos, plėsti regionines socialines paslaugas nėra tikslo.

 

VI. PLANO ĮGYVENDINIMO PRIEŽIŪRA

 

20. Socialinių paslaugų plano įgyvendinimo priežiūros vykdytojai

Plano įgyvendinimą prižiūrės Marijampolės savivaldybės administracija, Plano stebėseną vykdys Marijampolės savivaldybės administracijos Socialinių paslaugų skyrius, socialinių įstaigų vadovai.

21. Socialinių paslaugų plano įgyvendinimo priežiūros etapai ir įvertinimo rezultatai

Planas bus vertinamas vieną kartą per metus, t. y. biudžetiniams metams pasibaigus. Plano vertinimo rezultatai bus aptariami Marijampolės savivaldybės administracijoje, Socialinių paslaugų skyriuje ir su socialines paslaugas teikiančių įstaigų vadovais. Vertinimo metu bus aptariamos iškilusios kliūtys, numatytoms Plane priemonėms įgyvendinti, ieškoma būdų joms pašalinti.

22. Pasiektų rezultatų, tikslų ir uždavinių analizė, numatytų vykdyti priemonių efektyvumas

Vieną kartą per metus bus vertinamas priemonių tikslingumas, analizuojama ar pasiekti laukiami rezultatai, ar įgyvendintos visos numatytos priemonės. Planas gali būti koreguojamas atsižvelgiant į kintančias aplinkybes ir veiksnius, turinčius ar galinčius turėti įtakos socialinių paslaugų planui įgyvendinti bei tikslams pasiekti. Bus vertinama teikiamų paslaugų kokybė bei vykdoma socialinės priežiūros paslaugų kontrolė. Visos paslaugos bus registruojamos SPIS sistemoje. Plane numatytų priemonių efektyvumas vertinamas pagal Socialinės apsaugos ir darbo ministro patvirtintus socialinių paslaugų efektyvumo vertinimo kriterijus.

23. Socialinių paslaugų efektyvumo vertinimo kriterijai

23.1. Savivaldybės biudžeto išlaidos per metus socialinėms paslaugoms, tenkančios vienam savivaldybės gyventojui – 32,44 Eur.

23.2. Valstybės skirtų dotacijų santykis su savivaldybės biudžeto lėšomis, skiriamomis socialinėms paslaugoms – 60,77 proc.

23.3. Vietų skaičiaus stacionariose socialinių paslaugų įstaigose santykis su vietų skaičiumi (maksimaliu lankytojų skaičiumi per dieną) nestacionariose socialinių paslaugų įstaigose (laikino gyvenimo namuose, dienos socialinės globos centruose, savarankiško gyvenimo namuose, socialinės priežiūros centruose) - 0,51.

23.4. Socialinių paslaugų (įskaitant bendrąsias socialines paslaugas) gavėjų skaičiaus santykis su bendru savivaldybės gyventojų skaičiumi – 22 proc.

23.5. Socialinės globos ir socialinės priežiūros gavėjų skaičiaus santykis su bendru savivaldybės gyventojų skaičiumi – 2,5 proc.

23.6. Regioninių stacionarių socialinių paslaugų gavėjų skaičiaus santykis su kitų stacionarių socialinių paslaugų gavėjais - 0,49.

23.7. 10 tūkst. savivaldybės gyventojų tenka 9 socialiniai darbuotojai ir 21 socialinių darbuotojų padėjėjų, dirbančių savivaldybės socialinių paslaugų įstaigose.

23.8. Socialinių paslaugų poreikio patenkinimo procentas (asmenų (šeimų), kuriems patenkintas socialinių paslaugų poreikis, santykis su asmenų (šeimų) skaičiumi, kuriems įvertintas socialinių paslaugų poreikis) 91,0 proc.

 

 

______________________