Lietuvos Respublikos Vyriausybė

 

nutarimas

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ĮMONIŲ BANKROTO ĮSTATYMO NR. IX-216 11, 116 IR 117 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-1502

 

2018 m. liepos 11 d. Nr. 676

Vilnius

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2018 m. gegužės 3 d. sprendimo Nr. SV-S-702 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 1.3 papunktį, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

Iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos įmonių bankroto įstatymo Nr. IX-216 11, 116 ir 117 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIIP-1502 (toliau – Įstatymo projektas), tačiau pasiūlyti Lietuvos Respublikos Seimui Įstatymo projektą tikslinti pagal šias pastabas ir pasiūlymus:

1. Lietuvos Respublikos įmonių bankroto įstatymo 112 straipsnio 4 dalyje numatytas reikalavimas, kad bankroto administratorius juridinis asmuo turėtų bent vieną darbuotoją, turintį teisę teikti bankroto administravimo paslaugas (reikalavimas turėti teisę teikti bankroto administravimo paslaugas taikomas ir bankroto administratoriaus juridinio asmens vadovui). Dėl šio reikalavimo net ir tos teisinės formos juridiniai asmenys bankroto administratoriai, kurie pagal atitinkamą juridinio asmens teisinę formą reglamentuojančius teisės aktus neprivalo turėti darbuotojų, privalės turėti darbuotojų. Todėl Įstatymo projekto 1 straipsnyje keičiamo Įmonių bankroto įstatymo 11 straipsnio 5 dalies pirmojoje pastraipoje siūlytina atsisakyti galimybės bankroto administratoriui juridiniam asmeniui turėti tik dalyvius, turinčius teisę teikti bankroto administravimo paslaugas, t. y. siūlytina išbraukti šiuos žodžius „arba narį, kai pagal atitinkamos teisinės formos juridinius asmenis reglamentuojančius įstatymus juridinis asmuo neprivalo turėti darbuotojų“.

2. Įstatymo projekte vartojama sąvoka „darbuotojas administratorius“ iš dalies sutampa su kitomis Įmonių bankroto įstatyme vartojamomis sąvokomis „darbuotojas“ ar „administratorius“, todėl, siekiant sąvokos aiškumo ir nedviprasmiškumo, siūlytina parinkti kitą sąvoką.

3. Bankroto administratoriaus juridinio asmens vadovas privalo turėti teisę teikti įmonių bankroto administravimo paslaugas (Įmonių bankroto įstatymo 112 straipsnio 4 dalis). Kadangi su juridinio asmens vadovu, kuris nėra juridinio asmens dalyvis, gali būti sudaroma ne tik darbo, bet ir kitokia sutartis (pavyzdžiui, Lietuvos Respublikos individualių įmonių įstatymo 6 straipsnio 5 dalies 3 punkte numatyta galimybė su individualios įmonės vadovu sudaryti ir civilinę sutartį), dėl ko juridinio asmens vadovas gali nebūti juridinio asmens darbuotojas, siūlytina Įstatymo projekto 1 straipsnyje keičiamo Įmonių bankroto įstatymo 11 straipsnio 5 dalies pirmojoje pastraipoje prie bankroto administratoriaus juridinio asmens skiriamų įmonei administruoti asmenų nurodyti ir administratoriaus juridinio asmens vadovą, kai jis nėra darbuotojas.

4. Siekiant įgyvendinti teisėkūros aiškumo ir sistemiškumo principus, siūlytina Įstatymo projekto nuostatą dėl administratoriaus juridinio asmens vykdomo administravimo paskiriant asmenis įmonei administruoti numatyti atskiroje Įmonių bankroto įstatymo 11 straipsnio dalyje.

5. Kadangi Įstatymo projektu siekiama reglamentuoti ir administratoriaus juridinio asmens vadovo bei darbuotojo administratoriaus atsakomybę, siūlytina papildyti Įmonių bankroto įstatymo 117 straipsnio pavadinimą ir jį išdėstyti taip:

„Administratoriaus, administratoriaus juridinio asmens vadovo, darbuotojo administratoriaus ir administratoriaus padėjėjo atsakomybė“.

6. Įstatymo projekto 3 straipsnyje keičiamo Įmonių bankroto įstatymo 117 straipsnio 1 dalies pirmąja pastraipa siekiama įtvirtinti, kad už įmonių bankrotą reglamentuojančių teisės aktų reikalavimų, teismo procesinių dokumentų (sprendimų, įsakymų, nutarčių ir nutarimų), kreditorių susirinkimo ir kreditorių komiteto nutarimų nevykdymą ar netinkamą vykdymą arba kitus pažeidimus, nustatytus tikrinant administratoriaus veiklą, nuobauda gali būti paskirta administratoriui ir (arba) administratoriaus juridinio asmens vadovui ir (arba) darbuotojui administratoriui. Dviejų nuobaudų turėjimas bus pagrindas spręsti dėl administratoriaus teisės teikti bankroto administravimo paslaugas panaikinimo, tačiau pagal siūlomą reguliavimą liktų neaišku, ar administratoriui darbuotojui arba administratoriaus juridinio asmens vadovui paskirta nuobauda turi būti vertinama kaip administratoriui juridiniam asmeniui paskirta nuobauda ar kaip administratoriui fiziniam asmeniui paskirta nuobauda. Todėl siūlytina aiškiau reglamentuoti, kad turinčiam dvi galiojančias nuobaudas bankroto administratoriui fiziniam asmeniui, administratoriaus juridinio asmens vadovui, taip pat darbuotojui administratoriui gali būti panaikintas pažymėjimas, o bankroto administratorius juridinis asmuo, turintis dvi galiojančias nuobaudas, gali būti išbraukiamas iš asmenų, turinčių teisę teikti bankroto administravimo paslaugas, sąrašo, ir Įstatymo projekto 3 straipsnyje keičiamą Įmonių bankroto įstatymo 117 straipsnio 2 dalį išdėstyti taip: 

2. Šio įstatymo 11 straipsnio 12 dalyje nurodyta Vyriausybės įgaliota institucija, nustačiusi, kad administratorius fizinis ar juridinis asmuo, administratoriaus juridinio asmens vadovas ar darbuotojas administratorius turi dvi galiojančias nuobaudas, turi kreiptis į Komisiją ir pateikti siūlymą panaikinti atitinkamai bankroto administratoriui fiziniam asmeniui, darbuotojui administratoriui ar administratoriaus juridinio asmens vadovui pažymėjimo galiojimą arba išbraukti bankroto administratorių juridinį asmenį iš Sąrašo. Jeigu Komisija pritaria nurodytam siūlymui, šio įstatymo 11 straipsnio 12 dalyje nurodyta Vyriausybės įgaliota institucija priima sprendimą panaikinti bankroto administratoriaus pažymėjimo galiojimą arba išbraukti juridinį asmenį iš Sąrašo. Komisija, vadovaudamasi teisingumo ir protingumo kriterijais, gali nepritarti šioje dalyje nurodytam šio įstatymo 11 straipsnio 12 dalyje nurodytos Vyriausybės įgaliotos institucijos siūlymui, jeigu nustato, kad teisės teikti bankroto administravimo paslaugas panaikinimas yra neproporcingas nustatytiems teisės pažeidimams, atsižvelgiant į teisės pažeidimo pobūdį, jo mastą ir kitas reikšmingas aplinkybes.“

7. Įmonių bankroto įstatymo 117 straipsnio 3 dalyje reglamentuotas tik bankroto administratoriui paskirtos nuobaudos galiojimo terminas. Kadangi Įstatymo projektu siekiama numatyti nuobaudų skyrimą taip pat ir bankroto administratoriaus juridinio asmens vadovui bei darbuotojui administratoriui, siūlytina patikslinti Įmonių bankroto įstatymo 117 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

3. Administratoriui, administratoriaus juridinio asmens vadovui, darbuotojui administratoriui paskirta nuobauda galioja vienus metus.“

8. Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo 368 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad poveikio priemonės ūkio subjektui skiriamos atsižvelgiant į pažeidimo pobūdį, padarytos žalos dydį, mastą ir kitas įstatymuose numatytas aplinkybes. Dėl šios priežasties siūlytina Įstatymo projekte reglamentuoti administratoriaus, administratoriaus juridinio asmens vadovo ir darbuotojo administratoriaus atsakomybę lengvinančias ir sunkinančias aplinkybes.

9. Įstatymo projekto 4 straipsnį siūlytina papildyti nurodant, kad bankroto administratorius juridinis asmuo gali būti išbraukiamas iš asmenų, turinčių teisę teikti bankroto administravimo paslaugas, sąrašo tik dėl dviejų nuobaudų, paskirtų už pažeidimus, padarytus po Įstatymo projekto įsigaliojimo.

10. Įstatymo projektas nebegalės būti priimtas 2017 metais, todėl netinkamai nurodyta Įstatymo projekto įsigaliojimo data. Pagal Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo 20 straipsnio 4 dalį teisės aktai, keičiantys ar nustatantys naują ūkio subjektų veiklos ar jos priežiūros teisinį reguliavimą, paprastai įsigalioja gegužės 1 dieną arba lapkričio 1 dieną, tačiau visais atvejais ne anksčiau kaip po trijų mėnesių nuo jų oficialaus paskelbimo dienos. Dėl šių priežasčių siūlytina patikslinti numatomą Įstatymo projekto įsigaliojimo datą (Įstatymo projekto 4 straipsnio 2 dalis) ją nurodant pagal Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo 20 straipsnio 4 dalyje nustatytus reikalavimus.

 

 

 

Ministrą Pirmininką pavaduojantis finansų ministras                                           Vilius Šapoka