INFORMACINĖS VISUOMENĖS PLĖTROS KOMITETO

DIREKTORIUS

 

ĮSAKYMAS

DĖL INFORMACINIŲ TECHNOLOGIJŲ PASLAUGŲ TEIKĖJO SĄNAUDŲ PRISKYRIMO ATSKIROMS INFORMACINIŲ TECHNOLOGIJŲ PASLAUGOMS

TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO

 

2022 m. sausio 10 d. Nr. T-1(2022)

Vilnius

 

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2015 m. gegužės 13 d. nutarimu Nr. 498 „Dėl valstybės informacinių technologijų infrastruktūros konsolidavimo ir jos valdymo optimizavimo“ ir Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto asignavimų, reikalingų informacinių technologijų paslaugoms teikti, dydžių apskaičiavimo metodika, patvirtinta Lietuvos Respublikos ekonomikos ir inovacijų ministro 2020 m. rugpjūčio 13 d. įsakymu Nr. 4-665 „Dėl Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto asignavimų, reikalingų informacinių technologijų paslaugoms teikti, dydžių apskaičiavimo metodikos patvirtinimo“

t v i r t i n u Informacinių technologijų paslaugų teikėjo sąnaudų priskyrimo atskiroms informacinių technologijų paslaugoms tvarkos aprašą (pridedama).      

 

 

 

Skaitmeninės aplinkos skyriaus vedėjas,

atliekantis direktoriaus funkcijas                                                                         Arminas Rakauskas

 

PATVIRTINTA

Informacinės visuomenės plėtros komiteto direktoriaus

2022 m. sausio 10 d. įsakymu Nr. T-1(2022)

 

 

INFORMACINIŲ TECHNOLOGIJŲ PASLAUGŲ TEIKĖJO SĄNAUDŲ PRISKYRIMO ATSKIROMS INFORMACINIŲ TECHNOLOGIJŲ PASLAUGOMS

TVARKOS APRAŠAS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Informacinių technologijų paslaugų teikėjo sąnaudų priskyrimo atskiroms informacinių technologijų paslaugoms tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) nustato Informacinės visuomenės plėtros komiteto (toliau – Komitetas), kuris Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2015 m. gegužės 13 d. nutarimu Nr. 498 „Dėl informacinių išteklių infrastruktūros konsolidavimo ir jos valdymo optimizavimo“ (toliau – Nutarimas) paskirtas centralizuotai teikiamų informacinių technologijų paslaugų (toliau – IT paslaugos) teikėju, sąnaudų apskaitos ir paskirstymo IT paslaugoms taisykles, kurios pagrindžia valstybės biudžeto asignavimų dydžius, reikalingus Komitetui IT paslaugoms teikti.

2.  Apraše vartojamos sąvokos:

2.1. Bendrosios sąnaudos – tai Komiteto sąnaudos, kurios nesiejamos su konkrečia IT paslauga ir kurių negalima paskirstyti pagal priežastingumo principą, tačiau jos yra reikalingos IT paslaugų teikimui ir Komiteto veiklos tęstinumui (pvz., biuro patalpų nuomos sąnaudos);

2.2. IT paslaugos įkainis Komiteto teikiamos IT paslaugos vertė, užtikrinanti IT paslaugos sąnaudų padengimą;

2.3. Nepaskirstomos sąnaudos –Komiteto sąnaudos, kurios yra nebūtinos IT paslaugoms teikti ar vykdyti Komiteto veiklai (pvz. beviltiškų skolų, baudų, delspinigių ir pan. sąnaudos);

2.4. Netiesioginis sąnaudų paskirstymas – Komiteto sąnaudų paskirstymas vienam ar keliems sąnaudų centrams ir (ar) IT paslaugoms pagal atitinkamą sąnaudų nešiklį;

2.5. Netiesioginės sąnaudos – Komiteto sąnaudos, kurios su konkrečia IT paslauga siejamos netiesiogiai ir skirtingiems sąnaudų centrams ir IT paslaugoms paskirstomos naudojant ekonominiu vertinimu pagrįstas sąnaudų nešiklių skaitines reikšmes (norminius koeficientus);

2.6. Norminis koeficientas – sąnaudų nešiklio skaitinė reikšmė (koeficientas), parodanti, kokia skirstomų sąnaudų dalis yra priskiriama tam tikram sąnaudų centrui ir / arba IT paslaugai. Norminis koeficientas gali būti nustatomas kaip ekonomiškai pagrįstas fiksuotas, nekintamas dydis arba kiekvienu ataskaitiniu laikotarpiu gali kisti, atsižvelgiant į atitinkamą sąnaudų veiksnį;

2.7. Sąnaudų apskaitos sistema – Komiteto sąnaudų paskirstymo per veiklas apskaitos sistema, atskirianti sąnaudas, tiesiogiai ir netiesiogiai susijusias su IT paslaugų teikimu, reikalingas teikiamų IT paslaugų įkainiams nustatyti;

2.8. Sąnaudų centras – pagrindinė vidaus veikla (procesas) ar vidaus paslauga (produktas), kuriai tarpiniame sąnaudų paskirstymo etape yra priskiriama tam tikra sąnaudų suma, pagal priežastingumo principą, siekiant paskirstyti Komiteto sąnaudas IT paslaugoms;

2.9. Sąnaudų nešiklis – veiksnys, lemiantis konkrečių sąnaudų susidarymą ir pagal kurį tos susidariusios sąnaudos yra paskirstomos sąnaudų centrams ir IT paslaugoms (pvz., IT paslaugos mato vienetas (vnt.), darbo laikas vienam IT paslaugos vienetui, IT paslaugai teikti reikalingos įrangos naudojimo intensyvumas ir kt.);

2.10. Tiesioginės sąnaudos – Komiteto sąnaudos, kurias tiesiogiai bei vienareikšmiškai lemia ir sieja konkrečios IT paslaugos teikimas. Tiesioginės sąnaudos priskiriamos konkrečiai IT paslaugai.

2.11. Veiklos sąnaudų paskirstymo metodas – sąnaudų apskaičiavimo metodas, orientuotas į atskirą veiklos rūšį kaip į pagrindinį (svarbiausią) sąnaudų įvertinimo objektą. Veiklos sąnaudų paskirstymas dažniausiai atliekamas atskirame veiklos sąnaudų paskirstymo modelyje arba veiklos sąnaudų paskirstymui pritaikytoje programinėje įrangoje. Komitetas sąnaudų paskirstymą atlieka IT paslaugų sąnaudų paskirstymo ir įkainių skaičiuoklės pagalba.

3. Kitos Apraše vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Nutarime, Centralizuoto viešojo sektoriaus subjektų buhalterinės apskaitos organizavimo tvarkos apraše, patvirtintame Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2018 m. gegužės 23 d. nutarimu Nr. 488 „Dėl Centralizuoto viešojo sektoriaus subjektų buhalterinės apskaitos organizavimo tvarkos aprašo patvirtinimo“, Lietuvos Respublikos finansų ministro įsakymais patvirtintuose Viešojo sektoriaus apskaitos ir finansinės atskaitomybės standartuose (toliau – VSAFAS) ir kituose Lietuvos Respublikos teisės aktuose.

 

II SKYRIUS

IT PASLAUGŲ SĄNAUDŲ PASKIRSTYMO IR APSKAITOS ATSKYRIMO PRINCIPAI

 

4.  Komitetas IT paslaugų sąnaudų apskaitą tvarko vadovaudamasis Lietuvos Respublikos buhalterinės apskaitos įstatymu, VSAFAS ir kitais teisės aktais.

5. Sąnaudos pripažįstamos vadovaujantis kaupimo ir palyginimo principais bei registruojamos Komiteto buhalterinėje apskaitoje per tą ataskaitinį laikotarpį, per kurį jos buvo patirtos, vadovaujantis 11-uoju VSAFAS „Sąnaudos“, patvirtintu Lietuvos Respublikos finansų ministro 2008 m. vasario 8 d. įsakymu Nr. 1K-059 „Dėl Viešojo sektoriaus apskaitos ir finansinės atskaitomybės 11-ojo standarto patvirtinimo“. Komiteto buhalterinę apskaitą tvarko centralizuotos apskaitos įstaiga.

6. Komiteto sąnaudos, susijusios su IT paslaugų teikimu ir būtinos toms paslaugoms teikti, nuo kitų Komiteto vykdomų veiklų patirtų sąnaudų yra atskiriamos Sąnaudų apskaitos sistemoje IT paslaugų sąnaudų paskirstymo ir įkainių skaičiuoklės pagalba.

7. Komiteto IT paslaugų teikimo sąnaudos apskaičiuojamos remiantis veiklos sąnaudų paskirstymo (angl. Activity Based Costing) metodu ir žemiau pateikiamais bendraisiais sąnaudų paskirstymo principais:

7.1. priežastingumo principu – sąnaudos paskirstomos paslaugoms pagal veiklą ar veiklas, kurios nulėmė tų sąnaudų atsiradimą;

7.2. objektyvumo principu – sąnaudos paskirstomos paslaugoms nešališkai;

7.3. pastovumo principu – skirtingais ataskaitiniais laikotarpiais apskaičiuojant ir skirstant sąnaudas, taikoma vienoda Sąnaudų apskaitos sistema;

7.4. skaidrumo principu – sąnaudos skirstomos taip, kad kiekviename sąnaudų paskirstymo etape būtų galimybė skaidriai, aiškiai ir nesudėtingai identifikuoti visų kategorijų sąnaudas ir vidinius pervedimus pagal funkcinius vienetus ir paslaugas;

7.5. naudingumo principu – naudojama tokia sąnaudų apskaitos sistemą, kuri yra išsami, detali, tinkama, objektyvi ir suprantama visiems teikiamos informacijos gavėjams;

7.6. patikimumo principu – Komitetas užtikrina, kad pateikiama informacija tiksliai atspindi Komiteto finansinę būklę ir kad joje nėra klaidų ir nukrypimų, o IT paslaugų sąnaudų paskirstymo ir įkainių skaičiuoklėje naudojama informacija neiškreipia Komiteto ataskaitinio laikotarpio finansinių ataskaitų rinkinyje pateiktos informacijos.

 

III SKYRIUS

SĄNAUDŲ PASKIRSTYMAS IT PASLAUGOMS

 

8. Pasibaigus ataskaitiniam periodui ir centralizuotos apskaitos įstaigai, tvarkančiai Komiteto apskaitą, užregistravus buhalterinėje apskaitoje visas ataskaitinio laikotarpio sąnaudas, Komiteto darbuotojas, atsakingas už IT paslaugų sąnaudų paskirstymą, perkelia buhalterinės apskaitos registrų pirminius duomenis į IT paslaugų sąnaudų paskirstymo ir įkainių skaičiuoklę. Perkeliant buhalterinės apskaitos registrų duomenis užtikrinama, kad:

8.1. būtų perkelti visi duomenys ir kad šie duomenys būtų teisingi;

8.2.  konkrečios Komiteto sąnaudos į IT paslaugų sąnaudų paskirstymo ir įkainių skaičiuoklę būtų įtrauktos tik vieną kartą;

8.3.  IT paslaugų sąnaudų paskirstymo ir įkainių skaičiuoklėje būtų galimybė patikrinti sąnaudų perkėlimo išsamumą ir teisingumą.

8.4. Komiteto darbuotojas, atsakingas už IT paslaugų sąnaudų paskirstymą, perkėlęs ataskaitinio laikotarpio duomenis į IT paslaugų sąnaudų paskirstymo ir įkainių skaičiuoklę, įvertina visas skirstomas sąnaudas (vadovaudamasis buhalterinės apskaitos registruose užregistruotais įrašais, veiklos dokumentais, įvykdytais viešaisiais pirkimais, įsigytų paslaugų ar prekių naudojimo tikslais ir pan.) ir atlieka ataskaitinio laikotarpio sąnaudų paskirstymą IT paslaugoms:

8.4.1. identifikuoja ir atskiria nepaskirstomas sąnaudas;

8.4.2. kiekvienai IT paslaugai paskirsto tiesiogines sąnaudas;

8.4.3. kiekvienai IT paslaugai paskirsto netiesiogines sąnaudas;

8.4.4. kiekvienai IT paslaugai paskirsto bendrąsias sąnaudas.

9. IT paslaugų sąnaudų paskirstymo ir įkainių skaičiuoklėje Komiteto ataskaitinio laikotarpio sąnaudos paskirstomos:

9.1. sąnaudų grupėms;

9.2. sąnaudų centrams.

10. Atliekant sąnaudų priskyrimą sąnaudų grupėms užtikrinama sąsaja su Komiteto Didžiosios knygos sąnaudų balansinėmis sąskaitomis.

11. Prieš skirstant sąnaudas, peržiūrimi esami sąnaudų centrai ir esant poreikiui patikslinami. 

12. Sąnaudų centrams priskiriamos visos ataskaitinio laikotarpio Komiteto sąnaudos.

13. Atliekant sąnaudų priskyrimą sąnaudų centrams užtikrinama, kad Komiteto sąnaudos, susijusios su IT paslaugų teikimu yra atskirtos nuo kitų Komiteto vykdomų veiklų sąnaudų. Visos kitos veiklos sąnaudos turi būti priskirtos kitos veiklos, nesusijusios su IT paslaugomis, sąnaudų centrui.

14. Atliekant sąnaudų priskyrimą sąnaudų centrams identifikuojamos pagrindinės sąnaudų kategorijos:

14.1. tiesioginės sąnaudos;

14.2. netiesioginės sąnaudos;

14.3. bendrosios sąnaudos; 

14.4. nepaskirstomos sąnaudos.

15. Tiesiogines sąnaudas sudaro tokios sąnaudos, kurios:

15.1. iš karto identifikuojamos perkėlus iš buhalterinės apskaitos registrų pirminius duomenis į IT paslaugų sąnaudų paskirstymo ir įkainių skaičiuoklę ir priskiriamos jas konkrečios IT paslaugos tiesioginiam sąnaudų centrui;

15.2. vėlesniu sąnaudų skirstymo metu papildomai identifikuotos sąnaudos (priskirtos bet kuriam sąnaudų centrui), tiesiogiai susijusios su vienos konkrečios IT paslaugos teikimu.

16. Netiesiogines sąnaudas sudaro tokios sąnaudos, kurios IT paslaugų sąnaudų paskirstymo ir įkainių skaičiuoklėje priskirtos netiesioginiams sąnaudų centrams. Netiesioginiams sąnaudų centrams priskirtos sąnaudos IT paslaugoms paskirstomos naudojant iš anksto numatytą sąnaudų nešiklį. Vadovaujantis veiklos dokumentais, surinkta statistine informacija, loginiais ir matematiniais ryšiais sąnaudų nešikliams identifikuojamos skaitinės reikšmės (norminiai koeficientai), kurių pagalba sąnaudos paskirstomos IT paslaugoms.

17. Bendrąsias sąnaudas sudaro tokios sąnaudos, kurios IT paslaugų sąnaudų paskirstymo ir įkainių skaičiuoklėje, atsižvelgiant į jų specifiką, yra priskiriamos administracinės veiklos sąnaudų centrui. Šios sąnaudos paskirstomos IT paslaugoms proporcingai pagal tiesiogiai ir netiesiogiai toms paslaugoms priskirtų sąnaudų sumą.

 

IV SKYRIUS

IT PASLAUGŲ SAVIKAINOS ir įkainių APSKAIČIAVIMAS

 

18. IT paslaugų sąnaudų paskirstymo ir įkainių skaičiuoklėje atlikus ataskaitinio laikotarpio sąnaudų paskirstymą IT paslaugoms, apskaičiuojama per ataskaitinį laikotarpį teiktų IT paslaugų savikaina (Informacinių technologijų paslaugų savikainos apskaičiavimo schema pateikiama 1 priede) pagal formulę:

kur:

- vieno vieneto konkrečios IT paslaugos ataskaitinio laikotarpio savikaina (eurais);

SANp- konkrečiai IT paslaugai priskirtos ataskaitinio laikotarpio sąnaudos (eurais);

Qp - konkrečios IT paslaugos vienetų suteiktų per ataskaitinį laikotarpį kiekis (vnt.);

19. IT paslaugų įkainiai apskaičiuojami atsižvelgiant į praėjusių kalendorinių metų suteiktų IT paslaugų būtinąsias sąnaudas ir:

19.1. prognozuojamus IT paslaugų paklausos pokyčius įkainio taikymo periodu;

19.2. prognozuojamus IT paslaugų sąnaudų pokyčius įkainio taikymo periodu.

20. Prognozuojant IT paslaugų paklausos pokyčius įkainio taikymo periodu vertinama:

20.1. praėjusiais kalendoriniais metais teiktų IT paslaugų paklausos pasikeitimai prognozuojant tiek esamų, tiek būsimų IT paslaugų gavėjų poreikius įkainio taikymo periodu;

20.2. naujų (praėjusiais kalendoriniais metais neteiktų) IT paslaugų paklausa prognozuojant tiek esamų tiek būsimų IT paslaugų gavėjų poreikius įkainio taikymo periodu.

21. Prognozuojant IT paslaugų sąnaudų pokyčius įkainio taikymo periodu vertinama:

21.1. kokią įtaką konkrečios IT paslaugos sąnaudoms darys prognozuojamas paslaugos paklausos pokytis;

21.2. kokią įtaką konkrečios IT paslaugos sąnaudoms darys prognozuojamos visos Komiteto sąnaudos.

22. Prognozuojant IT paslaugų sąnaudų pokyčius įkainio taikymo periodu atsižvelgiama į pagrindines IT paslaugų sąnaudų grupes:

22.1. atliekama ilgalaikio materialaus ir nematerialaus turto nusidėvėjimo/amortizacijos sąnaudų grupės pokyčio prognozė: įvertinama numatomos naujos investicijos į infrastruktūrą, ilgalaikį materialųjį ir nematerialųjį turtą bei jų įtaka prognozuojamoms visoms Komiteto sąnaudoms;

22.2. atliekama darbo užmokesčio ir susijusių sąnaudų bei darbdavio socialinio draudimo įmokų sąnaudų grupių pokyčio prognozės: įvertinama numatomi personalo kiekio ir darbo užmokesčio pokyčiai;

22.3. atliekama kitų paslaugų sąnaudų grupės prognozė: įvertinami numatomi Komiteto kitų sąnaudų apimčių pokyčiai.

23. Įvertinus prognozuojamus IT paslaugų paklausos ir sąnaudų pokyčius įkainio taikymo periodu atliekamas IT paslaugų efektyvumo parametrų vertinimas.

24. IT paslaugų efektyvumo parametrai parodo santykį tarp konkrečiai IT paslaugai skiriamų resursų (infrastruktūros, personalo ir pan.) ir su jais susijusių sąnaudų bei suteiktų ar planuojamų suteikti tos IT paslaugos vienetų.

25. Efektyvumo parametrų vertinimo metu siekiama identifikuoti IT paslaugas, kurioms priskirti resursai ir su jais susijusios sąnaudos yra skirti didesniam paslaugų kiekiui nei suplanuota įkainio taikymo laikotarpiu (pvz., kai konsolidavimo pradžioje infrastruktūra dar nėra pilnai išnaudojama).

26. Efektyvumo parametrų vertinimas atliekamas žemiau nurodyta tvarka:

26.1. kiekvienos IT paslaugos planuojami efektyvumo parametrai palyginami su tiksliniais (siektinais) efektyvumo parametrais;

26.2. identifikavus žemesnius nei siektini efektyvumo parametrus, apskaičiuojamos rezervinių resursų apimtys;

26.3. su rezerviniais resursais susiję sąnaudos priskiriamos rezervinių resursų paslaugai ir rezervinių resursų sąnaudų centrui.

27. Įvertinus prognozuojamus IT paslaugų paklausos ir sąnaudų pokyčius įkainio taikymo periodu bei atlikus efektyvumo parametrų vertinimą apskaičiuojamas IT paslaugų įkainis (Informacinių technologijų paslaugų įkainio apskaičiavimo schema pateikiama 2 priede) pagal formulę:

 

kur:

- konkrečios IT paslaugos įkainis (eurais už IT paslaugos mato vienetą);

SANpl- konkrečiai IT paslaugai priskirtos planuojamo laikotarpio sąnaudos neviršijančios siektinų efektyvumo parametrų (eurais);

Qp - prognozuojamas konkrečios IT paslaugos kiekis (vnt.);

28. Nustatytą IT paslaugų įkainį, atsižvelgus į ženklius sąnaudų pokyčius, galima keisti ne daugiau kaip vieną kartą per metus.

 

V SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

29.  Komiteto finansiniais metais yra laikomi kalendoriniai metai, o Sąnaudų apskaitos sistemoje yra naudojami Komiteto finansiniai duomenys.

30. Komiteto direktorius įsakymu tvirtina pagal Aprašą identifikuotas sąnaudų grupes, sąnaudų centrus bei sąnaudų nešiklių sąrašą, nurodydamas sąnaudų nešiklių vertes, jų taikymo sritį (kokioms sąnaudoms paskirstyti konkretūs sąnaudų nešikliai yra taikomi).

31. Komiteto darbuotojas, atsakingas už IT paslaugų sąnaudų paskirstymą, bent kartą per metus peržiūri Sąnaudų apskaitos sistemą ir IT paslaugų sąnaudų paskirstymo ir įkainių skaičiuoklę (sąnaudų centrus, sąnaudų grupes, IT paslaugas ir kt.) ir atnaujina duomenis pagal poreikį arba pasikeitus bent vienai sudėtinei daliai.

32. Teisingą duomenų perkėlimą į IT paslaugų sąnaudų paskirstymo ir įkainių skaičiuoklę, sąnaudų centrų bei nešiklių reikšmių nustatymą ir paskirstymą, atlieka Komiteto direktoriaus paskirtas asmuo, už kaupiamus duomenis, reikalingus IT paslaugų įkainiams nustatyti, atsako duomenų savininkai.

 

 

_____________