Administracinė byla Nr. eAS-455-520/2018

Teisminio proceso Nr. 3-61-3-01325-2018-5

Procesinio sprendimo kategorija 43.5.9

(S)

 

 

LIETUVOS VYRIAUSIASIS ADMINISTRACINIS TEISMAS

 

NUTARTIS

 

2018 m. liepos 3 d.

Vilnius

 

Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo teisėjų kolegija, susidedanti iš teisėjų Laimučio Alechnavičiaus (kolegijos pirmininkas), Audriaus Bakavecko ir Dalios Višinskienės (pranešėja),

teismo posėdyje rašytinio proceso tvarka išnagrinėjo pareiškėjų A. H. (A. H.) ir O. A. (O. A.) atskirąjį skundą dėl Vilniaus apygardos administracinio teismo 2018 m. gegužės 3 d. nutarties administracinėje byloje pagal pareiškėjų A. H. (A. H.) ir O. A. (O. A.) skundą atsakovui Migracijos departamentui prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos dėl sprendimo panaikinimo.

 

Teisėjų kolegija

 

nustatė:

 

I.

 

Pareiškėjai Ukrainos piliečiai A. H. ir O. A. (toliau – ir pareiškėjai) kreipėsi į teismą su skundu, prašydami panaikinti Migracijos departamento prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos (toliau – ir Migracijos departamentas) 2018 m. vasario 2 d. sprendimą Nr. (15/5-3) 4U-121 (toliau – ir Sprendimas 1) ir 2018 m. kovo 5 d. sprendimą Nr. (15/5-3) 4U-250 (toliau – ir Sprendimas 2), kuriais uždrausta pareiškėjams atvykti į Lietuvos Respubliką (toliau kartu – Sprendimai).

 

II.

 

Vilniaus apygardos administracinis teismas 2018 m. gegužės 3 d. nutartimi atsisakė priimti pareiškėjų skundą vadovaudamasis Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo (toliau – ir ABTĮ) 33 straipsnio 2 dalies 9 punktu.                 

Teismas nustatė, kad informacija apie Sprendimus pareiškėjams buvo išsiųsta 2018 m. vasario 2 d. ir 2018 m. kovo 6 d., o pareiškėjų atstovei pateikus prašymą dėl Sprendimų įteikimo, 2018 m. balandžio 4 d. buvo išsiųstos skaitmeninės Sprendimų kopijos.

Įvertinęs Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005 m. balandžio 20 d. nutarimu Nr. 436 patvirtintų Užsieniečių, kuriems draudžiama atvykti į Lietuvos Respubliką, nacionalinio sąrašo sudarymo ir tvarkos taisyklių (toliau – ir Taisyklės) 12 punkto nuostatas, teismas sprendė, kad Migracijos departamentas neturėjo pareigos siųsti Sprendimus pareiškėjams ir pareiškėjų informavimas raštu apie priimtus Sprendimus, nurodant pagrindinius duomenis apie juos, laikytinas pakankamu.

Teismas pažymėjo, kad nuo pranešimų išsiuntimo iki kreipimosi į teismą dienos praėjo daugiau nei du mėnesiai, ir nurodė, jog pareiškėjai, gavę minėtus pranešimus, turėjo nedelsdami imtis aktyvių veiksmų ir ginti galbūt pažeistas savo teises. Atsižvelgęs į tai, jog pareiškėjų atstovė žinojo apie priimtus Sprendimus jau 2018 m. kovo 26 d. pateikdama prašymą Migracijos departamentui, teismas priėjo prie išvados, kad nėra pagrindo skaičiuoti skundo padavimo terminą nuo 2018 m. balandžio 4 d.

 

III.

 

Pareiškėjai A. H. ir O. A. atskiruoju skundu prašo panaikinti Vilniaus apygardos administracinio teismo 2018 m. gegužės 3 d. nutartį ir pareiškėjų skundo priėmimo klausimą perduoti pirmosios instancijos teismui spręsti iš naujo.

Pareiškėjai teigia, kad pirmosios instancijos teismas netinkamai aiškino Taisyklių 12 punkto nuostatas. Lietuvos Respublikos įstatymo dėl užsieniečių teisinės padėties (toliau – ir UTPĮ) 138 straipsnio 1 dalyje įtvirtintas teisinis reglamentavimas skundo dėl sprendimo, priimto pagal šį įstatymą, padavimo termino pradžią sieja su sprendimo įteikimu suinteresuotam asmeniui. Pareiškėjai remiasi Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo praktika, kurioje teismas spręsdamas, ar skundai dėl pagal UTPĮ priimtų sprendimų panaikinimo buvo pateikti per teismo nustatytą terminą, šio termino pradžią siejo su sprendimo, o ne pranešimo apie priimtą sprendimą įteikimo pareiškėjams momentu (Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo 2016 m. vasario 24 d. nutartis administracinėje byloje Nr. AS-236-822/2016; 2015 m. kovo 4 d. nutartis administracinėje byloje Nr. eAS-230-822/2015 ir kt.).

Atskirajame skunde nurodoma, kad pareiškėjai, gavę pranešimus apie priimtus Sprendimus, nedelsdami apie tai informavo pareiškėjų atstovę. Pareiškėjų atstovė apie Sprendimą 2 sužinojo 2018 m. kovo 19 d., apie Sprendimą 1 – 2018 m. kovo 23 d., ir dėl šių Sprendimų pateikimo į Migracijos departamentą kreipėsi kitą darbo dieną – 2018 m. kovo 26 d. Su Sprendimų turiniu pareiškėjų atstovė susipažino 2018 m. balandžio 4 d. Taigi pagal pirmosios instancijos teismo pateiktą aiškinimą, terminas skundui pateikti prasidėjo 2018 m. kovo 23 d., ir baigėsi 2018 m. balandžio 7 d., t. y. skundas teismui turėjo būti pateiktas jau po trijų dienų nuo tada, kai Migracijos departamentas įteikė Sprendimus pareiškėjų atstovei. Pareiškėjų manymu, toks procesinių veiksmų atlikimo terminų skaičiavimo būdas yra neprotingas ir neproporcingai apriboja pareiškėjų teisę parengti išsamų ir argumentuotą skundą dėl Sprendimų. Teisė į teisminę gynybą gali būti tinkamai įgyvendinta tik susipažinus su Sprendimų turiniu.

Pareiškėjai nurodo, kad jie skundą pateikė vadovaudamiesi Sprendimuose ir pranešimuose apie juos nurodyta Sprendimų apskundimo tvarka – Vilniaus apygardos administraciniam teismui per 14 dienų nuo sprendimo įteikimo pareiškėjams dienos. Pirmosios instancijos teismas, nenustatęs momento, kada pranešimai apie priimtus Sprendimus buvo įteikti pareiškėjams, vadovaudamasis prielaidomis sprendė, kad pareiškėjai ir (ar) jų atstovė pareiškėjų interesų ir teisių gynybos veiksmų ėmėsi pavėluotai.

Pareiškėjų teigimu, nors įstatymą įgyvendinamasis teisės aktas nenustato pareigos Migracijos departamentui išsiųsti priimtus sprendimus asmenims, dėl kurių šie sprendimai buvo priimti, UTPĮ nustato pareigą teismui terminą sprendimams apskųsti skaičiuoti nuo sprendimų įteikimo momento. Teismas nevertino aplinkybių, kad pranešimai apie Sprendimus buvo siunčiami į užsienio valstybę neregistruotu laišku, nenurodant pašto kodų, duomenys apie pranešimų gavėjus buvo surašyti ne Ukrainoje vartojama kirilica, o lotyniškomis raidėmis. Visos šios aplinkybės galėjo lemti tai, kad pranešimai apie Sprendimus gavėjus pasiekė vėliau nei įprastai.

Pareiškėjų atstovė, sužinojusi apie priimtus Sprendimus, jau kitą darbo dieną kreipėsi į Migracijos departamentą dėl Sprendimų pateikimo, todėl negalima teigti, kad ji elgėsi nepakankamai rūpestingai. Taip pat nėra jokių duomenų, pagrindžiančių, kad pareiškėjai elgėsi nepakankamai aktyviai ar nerūpestingai.

 

Teisėjų kolegija

 

konstatuoja:

 

IV.

 

Nagrinėjamos administracinės bylos pagal pareiškėjų A. H. ir O. A. atskirąjį skundą dalykas – Vilniaus apygardos administracinio teismo 2018 m. gegužės 3 d. nutarties, kuria atsisakyta priimti pareiškėjų skundą dėl Migracijos departamento 2018 m. vasario 2 d. sprendimo Nr. (15/5-3) 4U-121 ir 2018 m. kovo 5 d. sprendimo Nr. (15/5-3) 4U-250 panaikinimo, teisėtumas ir pagrįstumas.

Pirmosios instancijos teismas skundžiama nutartimi atsisakydamas priimti pareiškėjų skundą nurodė, kad pareiškėjai praleido terminą skundui dėl Sprendimų paduoti. Teismas sprendė, kad Migracijos departamentas neturėjo pareigos įteikti pareiškėjams Sprendimus, todėl terminą skundui paduoti skaičiavo nuo dienos, kai pareiškėjų atstovė kreipėsi į atsakovą dėl Sprendimų pateikimo, spręsdamas, kad vėliausiai tą dieną pareiškėjai sužinojo apie skundžiamus Sprendimus.

Pareiškėjai nesutinka su šia pirmosios instancijos teismo išvada ir teigia, kad teismas nepagrįstai terminą skundui paduoti skaičiavo ne nuo Sprendimų įteikimo dienos, o nuo tada, kai pareiškėjų atstovė, sužinojusi apie Migracijos departamento pareiškėjams pateiktus pranešimus apie priimtus Sprendimus, kreipėsi į atsakovą dėl Sprendimų pateikimo.

Teisėjų kolegija, nagrinėdama pareiškėjų atskirojo skundo argumentus, susijusius su tuo, kad pirmosios instancijos teismas privalėjo priimti pareiškėjų skundą, pirmiausia pažymi, jog teisė kreiptis į teismą gali būti įgyvendinta tik įstatymų nustatyta tvarka, t. y. laikantis įstatymuose nurodytų kreipimosi į teismą sąlygų. Viena iš kreipimosi į teismą sąlygų – laikytis skundo teismui pateikimo terminų. 

ABTĮ nustatyta, kad jeigu specialusis įstatymas nenustato kitaip, skundas (prašymas, pareiškimas) administraciniam teismui paduodamas per vieną mėnesį nuo skundžiamo teisės akto paskelbimo arba individualaus teisės akto ar pranešimo apie veiksmą (atsisakymą atlikti veiksmus) įteikimo suinteresuotai šaliai dienos (29 str. 1 d.). Nagrinėjamu atveju specialiojo įstatymo, t. y. UTPĮ 138 straipsnio 1 dalyje įtvirtinta, jog užsienietis skundą dėl sprendimo, priimto pagal šį įstatymą, gali paduoti atitinkamam apygardos administraciniam teismui per 14 dienų nuo sprendimo įteikimo dienos. Taigi šioje byloje turi būti taikomas specialiojo įstatymo nustatytas 14 dienų terminas, pradedamas skaičiuoti nuo sprendimo įteikimo dienos.

Nagrinėjamu atveju pirmosios instancijos teismas 2018 m. balandžio 26 d. raštu Nr. eI-2724-764/2018 kreipėsi į Migracijos departamentą, prašydamas teismui pateikti duomenis apie ginčijamų Sprendimų įteikimą pareiškėjams. Byloje pateikti duomenys patvirtina, kad skaitmeninės Sprendimų kopijos pareiškėjų atstovei buvo pateiktos 2018 m. balandžio 4 d. Byloje nėra duomenų, kad pareiškėjams Sprendimų kopijos buvo įteiktos anksčiau, be to, nėra duomenų, kada faktiškai buvo įteikti neregistruotu paštu siųsti 2018 m. vasario 2 d. ir 2018 m. kovo 6 d. pranešimai apie Sprendimus.

Sutiktina su pareiškėjų argumentais, kad pagal nuoseklią Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo praktiką, sprendžiant, ar skundai dėl pagal UTPĮ priimtų sprendimų panaikinimo buvo pateikti per teismo nustatytą terminą, šis terminas pradedamas skaičiuoti nuo sprendimo įteikimo dienos (žr., pvz., Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo 2018 m. sausio 16 d. nutartį administracinėje byloje Nr. eAS-47-415/2018; 2016 m. vasario 24 d. nutartį administracinėje byloje Nr. AS-236-822/2016; 2013 m. liepos 5 d. nutartį administracinėje byloje Nr. A858-762/2013 ir kt.)

UTPĮ 138 straipsnio 1 dalyje expressis verbis (aiškiais žodžiais, tiesiogiai) įtvirtinta, kad skundas dėl pagal šį įstatymą priimtų sprendimų gali būti paduodamas per 14 dienų nuo sprendimo įteikimo dienos. Skundžiami Sprendimai buvo priimti vadovaujantis UTPĮ 133 straipsnio 1 dalimi, taigi nagrinėjamu atveju skundo padavimo terminas skaičiuotinas nuo Sprendimų įteikimo dienos, t. y. nuo 2018 m. balandžio 4 d. Paskutinė diena skundui dėl Sprendimų pateikti buvo 2018 m. balandžio 18 d. Pareiškėjai į Vilniaus apygardos administracinį teismą su skundu kreipėsi 2018 m. balandžio 18 d. Teisėjų kolegija, įvertinusi byloje nustatytas aplinkybes ir specialiajame įstatyme įtvirtiną sprendimų apskundimo tvarką, daro išvadą, kad nagrinėjamu atveju nebuvo praleistas terminas skundui paduoti.

Apibendrindama tai, kas išdėstyta, apeliacinės instancijos teismo teisėjų kolegija pareiškėjų atskirąjį skundą tenkina ir panaikina skundžiamą pirmosios instancijos teismo nutartį, kuria buvo atsisakyta priimti pareiškėjų skundą. Pareiškėjų skundo priėmimo klausimas perduodamas pirmosios instancijos teismui nagrinėti iš naujo.

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo 154 straipsnio 4 punktu, teisėjų kolegija

 

nutaria:

 

Pareiškėjų A. H. (A. H.) ir O. A. (O. A.) atskirąjį skundą tenkinti.

Vilniaus apygardos administracinio teismo 2018 m. gegužės 3 d. nutartį panaikinti ir skundo priėmimo klausimą perduoti pirmosios instancijos teismui nagrinėti iš naujo.

Nutartis neskundžiama.

 

 

Teisėjai

Laimutis Alechnavičius

 

 

 

 

Audrius Bakaveckas

 

 

 

 

Dalia Višinskienė