HERB21

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL KLIMATO KAITOS PROGRAMOS PRIEMONĖS „ATSINAUJINANČIŲ ENERGIJOS IŠTEKLIŲ (SAULĖS, GEOTERMINĖS ENERGIJOS, BIOKURO) PANAUDOJIMAS VALSTYBĖS, SAVIVALDYBIŲ, TRADICINIŲ RELIGINIŲ BENDRUOMENIŲ, RELIGINIŲ BENDRIJŲ AR CENTRŲ, NEVYRIAUSYBINIŲ ORGANIZACIJŲ POREIKIAMS, PAKEIČIANT IŠKASTINĮ KURĄ

 

2022 m. rugpjūčio 5 d. Nr. D1-255

Vilnius

 

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos klimato kaitos valdymo įstatymo 10 straipsnio 4 dalies 1 punktu, įgyvendindamas 2022–2025 metų Klimato kaitos programos investicijų plano, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2022 m. balandžio 20 d. nutarimu Nr. 383 „Dėl 2022–2025 m. Klimato kaitos programos investicijų plano patvirtinimo“ 5.2 papunktį ir vykdydamas 2022–2030 metų plėtros programos valdytojos Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos aplinkos apsaugos ir klimato kaitos valdymo plėtros programos pažangos priemonės Nr. 02-001-06-04-02 „Didinti klimato kaitos politikos veiksmingumą“ aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2022 m. birželio 1 d. įsakymu Nr. D1-160 „Dėl 2022–2030 metų plėtros programos valdytojos Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos aplinkos apsaugos ir klimato kaitos valdymo plėtros programos pažangos priemonės Nr. 02-001-06-04-02 „Didinti klimato kaitos politikos veiksmingumą“ aprašo patvirtinimo“, III skyriaus 2.1.2 papunktį,

1. T v i r t i n u Klimato kaitos programos priemonės Atsinaujinančių energijos išteklių (saulės, geoterminės energijos, biokuro) panaudojimas valstybės, savivaldybių, tradicinių religinių bendruomenių, religinių bendrijų ar centrų, nevyriausybinių organizacijų poreikiams, pakeičiant iškastinį kurątvarkos aprašą (pridedama).

2. N u s t a t a u, kad šis įsakymas taikomas paraiškoms, pateiktoms nuo šio įsakymo įsigaliojimo dienos.

 

 

 

Aplinkos ministras                                                    Simonas Gentvilas


 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos aplinkos ministro

2022 m. rugpjūčio 5 d. įsakymu Nr. D1-255

 

KLIMATO KAITOS PROGRAMOS PRIEMONĖS „ATSINAUJINANČIŲ ENERGIJOS IŠTEKLIŲ (SAULĖS, GEOTERMINĖS ENERGIJOS, BIOKURO) PANAUDOJIMAS VALSTYBĖS, SAVIVALDYBIŲ, TRADICINIŲ RELIGINIŲ BENDRUOMENIŲ, RELIGINIŲ BENDRIJŲ AR CENTRŲ, NEVYRIAUSYBINIŲ ORGANIZACIJŲ POREIKIAMS, PAKEIČIANT IŠKASTINĮ KURĄTVARKOS APRAŠAS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Klimato kaitos programos priemonės Atsinaujinančių energijos išteklių (saulės, geoterminės energijos, biokuro) panaudojimas valstybės, savivaldybių, tradicinių religinių bendruomenių, religinių bendrijų ar centrų, nevyriausybinių organizacijų poreikiams, pakeičiant iškastinį kurą tvarkos aprašas (toliau – Tvarkos aprašas) nustato sąlygas gauti finansinę paramą, reikalavimus projektų paraiškoms (toliau – paraiška), reikalavimus projektų išlaidoms, paraiškų vertinimo, finansavimo skyrimo, pareiškėjo deklaracijų, mokėjimo prašymų teikimo ir apmokėjimo tvarką, įsipareigojimų gavus subsidiją priežiūros tvarką.

2. Finansavimas teikiamas pagal Klimato kaitos programos (toliau – Programa) ir Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos aplinkos apsaugos ir klimato kaitos valdymo plėtros programos pažangos priemonės Nr. 02-001-06-04-02 „Didinti klimato kaitos politikos veiksmingumą“ aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2022 m. birželio 1 d. įsakymu Nr. D1-160 „Dėl 2022–2030 metų plėtros programos valdytojos Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos aplinkos apsaugos ir klimato kaitos valdymo plėtros programos pažangos priemonės Nr. 02-001-06-04-02 „Didinti klimato kaitos politikos veiksmingumą“ aprašo patvirtinimo“ (toliau – Pažangos priemonės aprašas) patvirtintą priemonę „Atsinaujinančių energijos išteklių (saulės, geoterminės energijos, biokuro) panaudojimas valstybės, savivaldybių, tradicinių religinių bendruomenių, religinių bendrijų ar centrų, nevyriausybinių organizacijų poreikiams, pakeičiant iškastinį kurą“ (toliau – priemonė), siekiant sumažinti išmetamų šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekį (toliau – ŠESD) ir skatinti naudoti atsinaujinančius energijos išteklius.

3. Lietuvos Respublikos aplinkos ministerija (toliau – ministerija) administruoja Programą ir nustato finansavimo skyrimo tvarką pakeičiant iškastinį kurą naudojančias vietinio šildymo technologijas į atsinaujinančių išteklių technologijas.

4. Aplinkos ministerijos Aplinkos projektų valdymo agentūra (toliau – Agentūra) skelbia kvietimą teikti paraiškas, vertina jas ir mokėjimo prašymus, skiria finansavimą ir vykdo subsidijų gavėjų (toliau – pareiškėjų) įsipareigojimų įgyvendinimo priežiūrą vadovaudamasi Tvarkos aprašu ir Pažangos priemonės aprašu.

5. Tvarkos apraše vartojamos sąvokos:

5.1. APVIS Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos Aplinkos projektų valdymo agentūros informacinė sistema, per kurią teikiamos paraiškos, mokėjimo prašymai ir kiti dokumentai ir vykdomas susirašinėjimas.

5.2. Biokuro katilas – biokurą naudojantis patalpų šildytuvas, kuris šilumą gamina degindamas biokurą, ir atitinkantis 5 klasės efektyvumo ir emisijų išmetamų teršalų reikalavimus pagal Lietuvos standartą LST EN 303-5:2012 „Šildymo katilai. 5 dalis. Rankomis ir automatiškai pakraunami kietojo kuro šildymo katilai, kurių vardinė šiluminė galia iki 500 kW. Terminija, reikalavimai, bandymai ir ženklinimas“.

5.3. Fiksuotasis įkainis – Tvarkos aprašo 1 priede nustatytas vienodas projekto išlaidų vieneto įkainis, taikomas projekto tinkamoms finansuoti išlaidoms apskaičiuoti ir apmokėti remiantis pateiktais dokumentais, įrodančiais, kad pasiektas projekto kiekybinis rezultatas.

5.4. Mokėjimo prašymas – Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos Aplinkos projektų valdymo agentūrai per APVIS teikiamas Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos Aplinkos projektų valdymo agentūros direktoriaus įsakymu patvirtintos formos prašymas apmokėti ir (arba) kompensuoti projekto išlaidas.

5.5. Pareiškėjas – Tvarkos aprašo 6 punkte nurodytas ir Juridinių asmenų registre registruotas juridinis asmuo, nustatyta tvarka pateikęs Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos Aplinkos projektų valdymo agentūrai paraišką subsidijai gauti ir įgyvendinantis projektą.

5.6. Paraiška – Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos Aplinkos projektų valdymo agentūrai pareiškėjo teikiamas Agentūros direktoriaus įsakymu patvirtintas nustatytos formos dokumentas gauti subsidiją iš Klimato kaitos programos lėšų.

5.7. Projekto įgyvendinimo laikotarpio pradžiaLietuvos Respublikos aplinkos ministerijos Aplinkos projektų valdymo agentūros direktoriaus įsakymo, kuriuo priimtas sprendimas pareiškėjui skirti finansavimą, įsigaliojimo data.

5.8. Projekto įgyvendinimo laikotarpis – Tvarkos aprašo 11.1 papunktyje nustatytas laikotarpis, per kurį įgyvendinamos projekto veiklos (pirkimo–pardavimo sutarčių pasirašymas, prekių, paslaugų įsigijimas, įrangos montavimas, darbų atlikimas, derinimas, paleidimas).

5.9. Projekto įgyvendinimo laikotarpio pabaiga – data, iki kurios baigtos visos projekto veiklos, patirtos visos su projekto įgyvendinimu susijusios išlaidos ir per APVIS pateiktas galutinis mokėjimo prašymas, tačiau ne vėlesnė, nei nurodyta Tvarkos aprašo 11.1 papunktyje nuo projekto įgyvendinimo laikotarpio pradžios.

5.10. Subsidija – Tvarkos apraše nustatyta tvarka teikiama nustatyto dydžio finansinė parama pareiškėjui įsirengti šilumos siurblį, biokuro katilą, saulės energijos kolektorių.

5.11. Kitos Tvarkos apraše vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos klimato kaitos valdymo įstatyme, statybos techniniame reglamente STR 1.01.03:2017 „Statinių klasifikavimas“, patvirtintame Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2016 m. spalio 27 d. įsakymu Nr. D1-713 „Dėl Statybos techninio reglamento STR 1.01.03:2017 „Statinių klasifikavimas“ patvirtinimo“ ir Lietuvos Respublikos nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatyme, Lietuvos Respublikos atsinaujinančių išteklių energetikos įstatyme, 2013 m. rugpjūčio 2 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamente Nr. 814/2013, kuriuo įgyvendinant Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą 2009/125/EB nustatomi vandens šildytuvų ir karšto vandens talpyklų ekologinio projektavimo reikalavimai.

 

II SKYRIUS

SĄLYGOS GAUTI FINANSINĘ PARAMĄ

 

6. Pagal Tvarkos aprašą tinkami pareiškėjai:

6.1. valstybės ar savivaldybių institucijos ir įstaigos;

6.2. nevyriausybinės organizacijos (toliau – NVO) atitinkančio Nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatymo 2 straipsnio 3 dalies nustatytus reikalavimus ir registruotos juridinių asmenų registre ir turinčios NVO žymą;

6.3.  tradicinės religinės bendruomenės, religinės bendrijos ar centrai;

6.4.  viešosios įstaigos, kurių savininkė arba dalininkė yra valstybė ar savivaldybė;

7.     Pagal Tvarkos aprašą finansinė parama neteikiama pareiškėjui, jeigu jis paraiškos teikimo Agentūrai metu neatitinka Tvarkos aprašo 6 punkte nurodytų reikalavimų arba nėra turto, į kurį numatoma investuoti, savininkas arba valdytojas.

8.     Pagal Tvarkos aprašą valstybės pagalba, kaip ji apibrėžta Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 107 straipsnyje, ir de minimis pagalba, kuri atitinka 2013 m. gruodžio 18 d. Komisijos reglamento (ES) Nr. 1407/2013 dėl Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 107 ir 108 straipsnių taikymo de minimis pagalbai su visais pakeitimais nuostatas, neteikiama. Pareiškėjai paraiškos teikimo, projekto įgyvendinimo metu ir penkerius metus įgyvendinę projektą negali vykdyti ūkinės veiklos. Maksimalus subsidijos dydis vienam pareiškėjui yra 1 450 000 Eur.

9. Bendrieji reikalavimai pareiškėjams:

9.1. pareiškėjas nėra bankrutavęs, bankrutuojantis, likviduojamas ir (arba) restruktūrizuojamas, neturi mokestinės nepriemokos valstybės ir (arba) savivaldybės biudžetui arba kitiems valstybės fondams (išskyrus, kai mokesčių, delspinigių, baudų mokėjimas atidėtas Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka arba dėl šių mokesčių, delspinigių, baudų vyksta mokestinis ginčas). Jeigu pareiškėjas yra įsiskolinęs, parama gali būti teikiama, jei jis pateikia dokumentus, įrodančius, kad apmokėjo visus įsiskolinimus valstybei;

9.2. pareiškėjas yra grąžinęs visas grąžintinas lėšas, gautas pagal Programą, jeigu dėl tokių lėšų yra priimtas ir įsiteisėjęs sprendimas;

9.3. einamaisiais metais pareiškėjas gali teikti tik vieną paraišką paskelbtam kvietimui pagal tą pačią Pažangos priemonės aprašo priemonę;

10. Dokumentus, įrodančius pareiškėjų atitiktį keliamiems reikalavimams, Agentūra gali patikrinti naudodamasi prieinamomis duomenų bazėmis ir registrais, jeigu tokiai patikrai atlikti Agentūros funkcinių galimybių nepakanka ir (arba) jos laikinai neužtikrinamos, pareiškėjas Agentūros prašymu privalo pateikti dokumentus.

11. Projekto trukmės reikalavimai:

11.1. projekto įgyvendinimo laikotarpis turi būti ne ilgesnis kaip 18 mėnesių. Agentūra gali jį pratęsti neviršydama pusės nustatyto projekto įgyvendinimo laikotarpio dėl objektyvių nuo pareiškėjo nepriklausančių priežasčių, kurių pareiškėjas negalėjo numatyti pateikdamas paraišką. Priėmusi sprendimą dėl projekto įgyvendinimo laikotarpio pratęsimo, Agentūra apie priimtą sprendimą per 10 darbo dienų informuoja pareiškėją per APVIS.

Bendras projekto įgyvendinimo laikotarpis, įskaitant projekto įgyvendinimo termino pratęsimą, negali būti ilgesnis kaip 27 mėnesiai.

 

III SKYRIUS

REIKALAVIMAI PROJEKTŲ PARAIŠKOMS

 

12.   Paraiška rengiama ir teikiama per APVIS. Jei APVIS funkcinių galimybių nepakanka ir (ar) jos laikinai neužtikrinamos, Agentūra gali nustatyti kitus paraiškų teikimo būdus ir tvarką.

13.   Pareiškėjas paraiškoje turi nurodyti atsakingo ar įgalioto fizinio asmens vardą, pavardę, projekto pavadinimą, fizinio arba juridinio asmens kodą, pridėtinės vertės mokesčio (PVM) mokėtojo kodą (jei pareiškėjas yra PVM mokėtojas), juridinio asmens (buveinės) adresą, telefono numerį, elektroninį paštą, planuojamo įsigyti ir įrengti šiluminę energiją gaminančio įrenginio galią (kW), prašomą subsidijos sumą Eur/kW, apskaičiuojamą pagal 19 punkte nustatytą tvarką.

14.   Su paraiška privalomi pateikti dokumentai:

14.1. įgaliojimas atstovauti pareiškėjui, išduotas Lietuvos Respublikos civilinio kodekso nustatyta tvarka, jei pareiškėjas įgalioja kitą fizinį ar juridinį asmenį už jį atlikti su projekto įgyvendinimu susijusius veiksmus (pateikti paraišką ir (arba) pateikti mokėjimo prašymą);

14.2. pareiškėjo deklaracija, nurodyta Agentūros kvietime;

14.3. išmetamų šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekio sumažinimo skaičiavimai pagal Agentūros kvietime pateiktą skaičiuoklę.

15. Pareiškėjas, įgyvendindamas projektą, įsipareigoja laikytis Lietuvos Respublikos statybos įstatymo, kitų Lietuvos Respublikos įstatymų ir teisės aktų reikalavimų, gauti visus reikiamus leidimus, sutikimus, pritarimus ir (arba) kitus dokumentus. Kilus įtarimų, kad pareiškėjas neįvykdė teisės aktų reikalavimų ir minimų leidimų, sutikimų, pritarimų ir (arba) kitų dokumentų nėra gavęs, Agentūra turi teisę prašyti pareiškėjo juos pateikti.

 

IV SKYRIUS

PROJEKTO IŠLAIDŲ REIKALAVIMAI

 

16. Subsidija teikiama šiluminę energiją iš atsinaujinančių energijos išteklių gaminantiems įrenginiams įsigyti pastatuose, neprijungtuose prie centralizuoto šilumos tiekimo sistemos.

17. Juridinis asmuo, prieš keisdamas iškastinį kurą naudojančias technologijas, privalo senąjį atjungti nuo šildymo sistemos.

18. Biokuro katilas gali būti įrengiamas pastate, registruotame teritorijoje, kuri pagal Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2018 m. sausio 9 d. įsakymą Nr. D1-12 „Dėl Aplinkos oro užterštumo kietosiomis dalelėmis KD10 lygio, viršijančio šio teršalo paros ribinę aplinkos oro užterštumo vertę didžiuosiuose Lietuvos miestuose (Vilniuje, Kaune, Klaipėdoje, Šiauliuose, Panevėžyje), žemėlapių ir jų naudojimo aprašo parengimo ir taikymo“ nepatenka į nustatytą padidintos aplinkos oro taršos zoną.

19. Finansavimas šilumos gamybos įrenginiui apskaičiuojamas pagal šio Tvarkos aprašo 1 priede nustatytą 1 kW arba 1 m2 fiksuotąjį įkainį padauginus iš šiluminę energiją gaminančio įrenginio vardinės galios (kW) arba saulės energijos kolektorių užimamo ploto (m2).

20. Tinkamos projekto išlaidos turi būti patirtos nuo 2022–2025 metų Klimato kaitos programos investicijų plano patvirtinimo dienos, t. y. nuo 2022 m. balandžio 20 d. Projekto išlaidos iki finansavimo projektui skyrimo Agentūros direktoriaus įsakymu patiriamos pareiškėjo rizika.

21. Tinkamos finansuoti išlaidos:

21.1. naujo biokuro katilo, atitinkančio 5 klasės efektyvumo ir emisijų išmetamų teršalų reikalavimus pagal Lietuvos standartą LST EN 303-5:2012 „Šildymo katilai. 5 dalis. Rankomis ir automatiškai pakraunami kietojo kuro šildymo katilai, kurių vardinė šiluminė galia iki 500 kW. Terminija, reikalavimai, bandymai ir ženklinimas“, įsigijimas;

21.2. šilumos siurblio, kurio energijos šaltinis yra aeroterminė energija, energijos šaltinio paskirstymo terpė – vanduo (oras–vanduo), o naudingumo koeficientas, nurodytas įrenginio techninėje dokumentacijoje, vadovaujantis 2013 m. rugpjūčio 2 d. Europos Komisijos reglamentu Nr. 813/2013, kuriuo įgyvendinant Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą 2009/125/EB nustatomi patalpų šildytuvų ir kombinuotųjų šildytuvų ekologinio projektavimo reikalavimai (COP), esant standartinėms veikimo sąlygoms (arba nurodytas prie +7 °C lauko oro temperatūros), ne mažiau kaip 3,0;

21.3. šilumos siurblį, kurio energijos šaltinis yra hidroterminė energija, energijos šaltinio paskirstymo terpė – vanduo (vanduo–vanduo), o naudingumo koeficientas, nurodytas įrenginio techninėje dokumentacijoje, vadovaujantis 2013 m. rugpjūčio 2 d. Europos Komisijos reglamentu Nr. 813/2013, kuriuo įgyvendinant Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą 2009/125/EB nustatomi patalpų šildytuvų ir kombinuotųjų šildytuvų ekologinio projektavimo reikalavimai (COP), esant standartinėms veikimo sąlygoms (arba nurodytas prie +7 °C lauko oro temperatūros), ne mažiau kaip 3,5;

21.4. šilumos siurblio, kurio energijos šaltinis yra geoterminė energija, energijos šaltinio paskirstymo terpė – vanduo (žemė–vanduo), naudingumo koeficientas, nurodytas įrenginio techninėje dokumentacijoje, vadovaujantis 2013 m. rugpjūčio 2 d. Europos Komisijos reglamentu Nr. 813/2013, kuriuo įgyvendinant Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą 2009/125/EB nustatomi patalpų šildytuvų ir kombinuotųjų šildytuvų ekologinio projektavimo reikalavimai (COP), esant standartinėms veikimo sąlygoms (arba nurodytas prie +7 °C lauko oro temperatūros), ne mažiau kaip 3,5;

21.5. saulės energijos kolektoriai karšto vandens gamybai, kurių naudingumo koeficientas nurodytas įrenginio techninėje specifikacijoje, vadovaujantis 2013 m. rugpjūčio 2 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu Nr. 814/2013, kuriuo įgyvendinant Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą 2009/125/EB nustatomi vandens šildytuvų ir karšto vandens talpyklų ekologinio projektavimo reikalavimai, esant standartinėms veikimo sąlygoms (arba nurodytas prie +7 °C lauko oro temperatūros), įsigijimas, kai saulės energijos kolektorių sistema dengia ne mažiau kaip 40 proc. metinio šilumos energijos poreikio karšto vandens ruošimui.

21.6. įranga turi būti nauja (nenaudota), atitikti įprastai tokiai įrangai taikomas normas ir standartus. Agentūrai pareikalavus, pareiškėjas privalo pateikti įrangos atitikties sertifikatus.

22. Pirkimo ir (arba) importo PVM, kurio pareiškėjas pagal Lietuvos Respublikos įstatymus neturi teisės susigrąžinti (atskaityti).

23. Projekto tinkamų finansuoti išlaidų dalis, kurios nepadengia projektui skiriama subsidija, turi būti finansuojama iš pareiškėjo lėšų. Pareiškėjas įsipareigoja padengti netinkamas finansuoti išlaidas būtinas projektui įgyvendinti.

24. Projektas turi būti įgyvendinamas Lietuvos Respublikos teritorijoje.

25Netinkamos finansuoti išlaidos:

25.1. išlaidos, kurios apmokėtos ar priimtas sprendimas jas apmokėti iš Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių biudžetų ar išteklių fondų, Europos Sąjungos arba ne Europos Sąjungos šalių valstybės institucijų lėšų;

25.2. naudotos (ne naujos) įrangos įsigijimo išlaidos;

25.3. išlaidos, kurioms neišrašytos (nepateiktos) PVM sąskaitos faktūros ar prekių, paslaugų pirkimo–pardavimo kvitai;

25.4. pirkimo ir (arba) importo PVM, kurį pareiškėjas pagal Lietuvos Respublikos įstatymus turi teisę susigrąžinti (atskaityti).

 

V SKYRIUS

PARAIŠKŲ VERTINIMAS IR SPRENDIMO PRIĖMIMAS DĖL FINANSAVIMO SKYRIMO

 

26. Ministerijai patvirtinus pažangos priemonės aprašą, Agentūra suderina su ministerija kvietimo datą ir skelbia kvietimą teikti paraiškas APVIS internetiniame puslapyje.

27. Paraiškos ir privalomų dokumentų elektroninės versijos teikiamos per APVIS.

28. Pareiškėjas, teikdamas paraišką Agentūrai, užtikrina, kad projekto išlaidos nebus finansuojamos iš Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių biudžetų ar išteklių fondų, Europos Sąjungos arba ne Europos Sąjungos šalių valstybės institucijų lėšų, kitų nacionalinių programų. Šis reikalavimas netaikomas nuosavo indėlio lėšų daliai.

29. Paraiškų atrankos būdas – tęstinis. Paraiškos projektų vertinimui atlikti priimamos iki tol, kol pakanka Pažangos priemonės apraše priemonei skirtų lėšų. Iš gautų paraiškų sudaromas pagrindinis sąrašas.

30. Kai pagrindiniame sąraše esančiose paraiškose prašoma subsidijos suma viršija Pažangos priemonės apraše priemonei numatytą skirti lėšų sumą, paraiškos priimamos į rezervinį sąrašą. Rezervinis sąrašas sudaro 10 procentų kvietime nurodytos sumos. Paraiškos registruojamos APVIS eilės tvarka pagal registracijos datą. Paraiškos, gautos pasibaigus rezervinio sąrašo paraiškų priėmimo laikui, nevertinamos. Einamaisiais metais atsiradus papildomų lėšų, naujas kvietimas neskelbiamas, projektai finansavimui gauti teikiami eilės tvarka iš rezervinio projektų sąrašo.

31. Projektų, esančių rezerviniame sąraše, paraiškos gali būti vertinamos ir sprendimas skirti finansavimą priimamas, jei pagrindiniame sąraše pateiktos paraiškos projektų vertinimui atlikti atmestos, sumažėjo prašomos subsidijos dydis, pareiškėjai atsiėmė paraiškas ar perskirsčius lėšas Pažangos priemonės apraše padidėjo priemonei skirtų lėšų suma. Projektai vertinimui atlikti ir finansavimui gauti teikiami eilės tvarka pagal registracijos datą APVIS.

32. Paraiškų atitiktį Tvarkos aprašo II ir III skyrių reikalavimams Agentūra gali patikrinti naudodamasi prieinamomis duomenų bazėmis ir registrais.

33. Jeigu atliekant paraiškų vertinimą nustatoma, kad paraiška užpildyta netinkamai, nepateiktas įgaliojimas atstovauti pareiškėjui, kaip nurodyta Tvarkos aprašo 14.1 papunktyje, ar netinkamai užpildyta pareiškėjo deklaracija, pareiškėjui per APVIS siunčiamas pranešimas per nustatytą terminą, ne trumpesnį kaip 5 darbo dienos ir ne ilgesnį kaip 15 darbo dienų, patikslinti paraišką, pateikti trūkstamus dokumentus, nurodytus Tvarkos aprašo 14.1–14.3 papunkčiuose, ar informaciją.

34. Jei per Tvarkos aprašo 33 punkte nurodytą terminą paraiška nepatikslinama ir (arba) nepateikiami trūkstami dokumentai, nenurodomos priežastys, kodėl per nustatytą terminą paraiška nepatikslinta, jos nepripažįstamos svarbiomis (pavyzdžiui, ligos atvejis), paraiška atmetama. Paraiškos atmetimo priežastys nurodomos per APVIS.

35. Paraiškas Agentūra vertina eilės tvarka pagal jų registracijos datą APVIS. Vienos paraiškos vertinimas negali trukti ilgiau kaip 30 darbo dienų nuo paraiškos registravimo APVIS dienos. Vertinant paraišką nustatoma, ar ji tinkamai užpildyta, ar pareiškėjas tinkamas subsidijai gauti. Paraiškos, neatitinkančios pareiškėjui keliamų Tvarkos aprašo II skyriuje nustatytų reikalavimų, atmetamos. Agentūra per APVIS nurodo paraiškos atmetimo priežastis.

36. Paraiškoje nurodyti duomenys be Agentūros užklausos po paraiškos pateikimo dienos negali būti koreguojami ar tikslinami.

37. Sprendimas skirti finansavimą per 10 darbo dienas po paraiškos vertinimo pabaigos įforminamas Agentūros direktoriaus įsakymu.

38. Apie priimtą sprendimą dėl finansavimo skyrimo Agentūra informuoja pareiškėją per 5 darbo dienas nuo sprendimo priėmimo raštu per APVIS. Sprendimas skirti finansavimą skelbiamas Agentūros interneto svetainėje ir Teisės aktų registre. Skelbiamoje informacijoje turi būti nurodyti pareiškėjai, projektų pavadinimai ir subsidijų sumos.

39. Pareiškėjas bet kuriuo metu po finansavimo Agentūros direktoriaus įsakymu skyrimo turi teisę atsisakyti skirto finansavimo. Apie atsisakymą pareiškėjas informuoja Agentūrą pateikdamas prašymą per APVIS, nurodydamas atsisakymo aplinkybes ir (arba) priežastis, kurių nebuvo galima numatyti paraiškos teikimo ir vertinimo metu. Pareiškėjas privalo ne vėliau kaip per 10 darbo dienų grąžinti išmokėtą subsidiją ar jos dalį.

40. Pareiškėjas privalo laikytis įsipareigojimų, kurie nurodyti pateiktoje paraiškoje, pareiškėjo deklaracijoje ir Tvarkos apraše. Pareiškėjui nevykdant pareiškėjo deklaracijoje, paraiškoje ir Tvarkos apraše nustatytų reikalavimų, Agentūra turi teisę priimti sprendimą sustabdyti subsidijos teikimą, sumažinti išmokamos subsidijos dalį, susigrąžinti išmokėtą subsidiją arba taikyti finansines korekcijas Agentūros direktoriaus įsakymu nustatyta tvarka.

41. Pareiškėjai prekių pirkimus, susijusius su projekto įgyvendinimu, turi atlikti vadovaudamiesi Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymu arba Lietuvos Respublikos pirkimų, atliekamų vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų, įstatymu, kai pareiškėjas yra perkančioji organizacija, ir vadovaudamiesi Ūkio subjektų, kurie nėra perkančiosios organizacijos pagal Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymą, ir pirkimų vykdymo tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2010 m. rugsėjo 14 d. įsakymu Nr. D1-762 „Dėl Ūkio subjektų, kurie nėra perkančiosios organizacijos pagal Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymą ir nėra perkantieji subjektai pagal Lietuvos Respublikos pirkimų, atliekamų vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų, įstatymą, pirkimų vykdymo tvarkos aprašo patvirtinimo“, kai pareiškėjas nėra perkančioji organizacija.

42. Pareiškėjai turi vykdyti žaliuosius pirkimus vadovaudamiesi Aplinkos apsaugos kriterijų, kuriuos perkančiosios organizacijos ir perkantieji subjektai turi taikyti pirkdami prekes, paslaugas ar darbus, taikymo tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2011 m. birželio 28 d. įsakymu Nr. D1-508 „Dėl Produktų, kurių viešiesiems pirkimams taikytini aplinkos apsaugos kriterijai, sąrašų, Aplinkos apsaugos kriterijų ir Aplinkos apsaugos kriterijų, kuriuos perkančiosios organizacijos turi taikyti pirkdamos prekes, paslaugas ar darbus, taikymo tvarkos aprašo patvirtinimo“.

 

VI SKYRIUS

MOKĖJIMO PRAŠYMŲ TEIKIMAS IR APMOKĖJIMAS

 

43. Pareiškėjo prašymu Agentūra gali priimti sprendimą skirti iki 30 procentų avansą. Avansinis mokėjimas atliekamas pareiškėjui pateikus avansinio mokėjimo prašymą per APVIS ir finansų įstaigos ar draudimo įmonės garantiją, laidavimo raštą ar laidavimo draudimo raštą dėl avanso sumos (reikalavimas pateikti garantiją, laidavimo raštą ar laidavimo draudimo raštą dėl avanso sumos netaikomas biudžetinėms įstaigoms, viešosioms įstaigoms, kurių savininkė yra valstybė ar savivaldybė). Sumokėta avansinė lėšų suma atskaitoma iš mokėjimo. Avansinio mokėjimo prašymą Agentūra patikrina per 15 darbo dienų ir perduoda Nacionaliniam bendrųjų funkcijų centrui prašyme nurodytą avansinio mokėjimo sumą išmokėti pareiškėjui į prašyme nurodytą banko sąskaitą arba nurodo pareiškėjui finansų įstaigos ar draudimo įmonės garantijos, laidavimo rašto ar laidavimo draudimo rašto trūkumus, kuriuos pareiškėjas turi ištaisyti per 5 darbo dienas.

44. Įgyvendinęs projektą iki jo įgyvendinimo pabaigos datos, pareiškėjas per APVIS pateikia Agentūrai mokėjimo prašymą su privalomais pateikti dokumentais.

45. Įgyvendinant projektus, finansuojamus pagal Tvarkos aprašą, projekto išlaidos apmokamos įgyvendinus projektą, pateikus vieną mokėjimo prašymą (neįskaitant avansinio mokėjimo prašymo).

46. Norint įsitikinti, kad įsigyta, sumontuota eksploatuojama įranga atitinka paraiškoje nurodytą įrangą, su mokėjimo prašymu būtina pateikti:

46.1. efektyvesnių šildymo technologijų, nurodytų Tvarkos aprašo 22.1–22.5 papunkčiuose, techninius duomenis patvirtinančių dokumentų kopijas (įrenginio pasas ir (arba) techninė specifikacija);

46.2. išlaidas pagrindžiančius dokumentus (pvz., sąskaita faktūra arba PVM sąskaita faktūra su privalomais rekvizitais);

46.3. šildymo technologijų, nurodytų Tvarkos aprašo 22.1–24.5 papunkčiuose, perėmimą pareiškėjo nuosavybėn (įrangos perdavimo–priėmimo aktas), įrangos įvedimo į eksploataciją aktus įrodančių dokumentų kopijas;

46.4. išlaidų apmokėjimą įrodančius dokumentus, jeigu teikiamas mokėjimo prašymas išlaidų kompensavimo būdu;

46.5. įdiegtos įrangos nuotrauką (-as).

47. Agentūra, gavusi mokėjimo prašymą, vadovaudamasi pareiškėjo pateiktais projekto įgyvendinimą įrodančiais dokumentais, nustato, ar išlaidos atitinka Tvarkos aprašo IV skyriuje nustatytus reikalavimus, neviršija Agentūros direktoriaus įsakyme nurodytos subsidijos sumos.

48. Mokėjimo prašyme prašoma apmokėti ir (arba) kompensuoti išlaidų suma turi atitikti faktiškai įdiegtos įrangos galią (skaičiuojant dviejų ženklų po kablelio tikslumu) padauginus iš kvietimo metu nustatyto fiksuoto įkainio, neviršijant Agentūros direktoriaus įsakyme nustatytos subsidijos sumos.

49.   Jeigu su mokėjimo prašymu pateikti ne visi reikalaujami dokumentai ir (arba) mokėjimo prašymas užpildytas nenurodant duomenų, be kurių Agentūra negali išmokėti pareiškėjui subsidijos, pareiškėjas per 10 darbo dienų nuo Agentūros kreipimosi turi pateikti trūkstamus dokumentus ir (arba) patikslinti mokėjimo prašymą. Jei per nurodytą terminą mokėjimo prašymas nepatikslinamas ar nepateikiami trūkstami dokumentai ir nurodomos priežastys, dėl kurių nebuvo galima per nurodytą terminą patikslinti mokėjimo prašymo, nepripažįstamos svarbiomis, mokėjimo prašymas atmetamas.

50.   Agentūra įvertina pateiktą įformintą mokėjimo prašymą, kuriame turi būti nurodytas faktiškai įrengtos įrangos pavadinimas, kiekis, mato vienetas, tiekėjo kodas ir pavadinimas, prašoma subsidijos suma su visais privalomais pateikti dokumentais ir, jei projektas patenka į atrinktų patikrai vietoje projektų sąrašą, atlieka patikrą projekto įgyvendinimo vietoje (išskyrus karantino, ekstremaliosios situacijos metu, kai projekto patikra gali būti atliekama nuotoliniu būdu, naudojant nuotraukas, vaizdo įrašus, dokumentus ir pan.), vadovaudamasi Projektų atrinkimo patikroms ir kriterijų, kuriems esant privaloma tvarka tikrinamas projektas jo įgyvendinimo vietoje, patvirtinta Lietuvos Respublikos Aplinkos ministerijos Aplinkos projektų valdymo agentūros direktoriaus 2021 m. sausio 12 d. įsakymu Nr. T1-8 „Dėl Projektų atrinkimo patikroms ir kriterijų, kuriems esant privaloma tvarka tikrinamas projektas jo įgyvendinimo vietoje, nustatymo“.

51. Jei trūkumų nenustatoma, mokėjimo prašymas patenkinamas ne vėliau kaip per 60 kalendorinių dienų nuo tinkamai pateikto mokėjimo prašymo registravimo APVIS dienos.

52. Neteisingai apskaičiuotą ir pareiškėjui pervestą subsidiją pareiškėjas privalo grąžinti Agentūrai per 10 darbo dienų nuo pareikalavimo dienos.

53. Pareiškėjai, įgyvendinę projektus, privalo įrengti informacinę lentą (turi būti nurodytas projekto pavadinimas, Aplinkos ministerijos ir Agentūros logotipai, nurodyti, kad projektas finansuotas Klimato kaitos programos lėšomis, nurodyti projekto pabaigos metus). Rekomenduojamas jos dydis – 800 x 600 mm. Pareiškėjas taip pat privalo paviešinti įgyvendintą projektą savo, savivaldybės ar žiniasklaidos interneto svetainėje paskelbti naujieną, informaciją ar pan., nurodydamas projekto pavadinimą, įgyvendintą veiklą, šiai veiklą gautą lėšų dydį, finansavimo šaltinį.

 

VII SKYRIUS

ĮSIPAREIGOJIMŲ, ATSIRADUSIŲ GAVUS SUBSIDIJAS, PRIEŽIŪRA

 

54. Ne vėliau kaip iki einamųjų metų sausio mėnesio 20 dienos Agentūra pateikia ministerijai apibendrintą informaciją apie Programos lėšomis finansuotus projektus, ŠESD sutaupymus.

55. Jeigu pareiškėjas nesilaiko pateiktoje paraiškoje, projekto pareiškėjo deklaracijoje ir Tvarkos apraše nustatytų sąlygų, Agentūra priima sprendimą dėl išmokėtų lėšų ar jų dalies susigrąžinimo ir (arba) subsidijos teikimo nutraukimo arba finansinių korekcijų taikymo.

56. Agentūra per penkerius metus nuo mokėjimo prašymo patenkinimo dienos turi teisę bet kada atlikti patikras projekto įgyvendinimo vietoje. Pareiškėjui nevykdant Tvarkos apraše nustatytų reikalavimų, Agentūra turi teisę iš pareiškėjo pareikalauti grąžinti jam išmokėtą subsidiją.

57. Pareiškėjas už suteiktas subsidijos lėšas materialųjį turtą įsigyja savo nuosavybėn (arba tampa valdytoju) ir naudoja paraiškoje ir pareiškėjo deklaracijoje nustatytais tikslais projekto įgyvendinimo metu ir penkerius metus pasibaigus projekto įgyvendinimo terminui. Be Agentūros sutikimo neperleidžia, neparduoda, neįkeičia ar kitokiu būdu nesuvaržo daiktinių teisių į turtą. Pareiškėjui pažeidus šį punktą, Agentūra susigrąžina subsidiją proporcingai neišlaikytam investicijų tęstinumo laikotarpiui (metais).

58. Visi su projekto įgyvendinimu susiję dokumentai turi būti saugomi ne trumpiau kaip 10 metų pasibaigus projektui.

59. Pareiškėjų pateikti skundai dėl Agentūros veiksmų ar neveikimo, susiję su projekto paraiškų vertinimu, atranka, sprendimo dėl subsidijos skyrimo ar neskyrimo, sprendimo dėl finansinės paramos mokėjimo ar neišmokėjimo ir projekto įgyvendinimo ir ginčai dėl Tvarkos aprašo reikalavimų vykdymo nagrinėjami Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo nustatyta tvarka.

part_e3c17e40aa71436ba6b1c9c4ce9221d4_end


 

Klimato kaitos programos priemonės „Atsinaujinančių energijos išteklių (saulės, geoterminės energijos, biokuro) panaudojimas valstybės, savivaldybių, tradicinių religinių bendruomenių, religinių bendrijų ar centrų, nevyriausybinių organizacijų poreikiams, pakeičiant iškastinį kurą“ tvarkos aprašo

1 priedas

 

FIKSUOTI IŠLAIDŲ DYDŽIAI

 

Nr.

Įrenginio tipas

Fiksuotas įkainis*, 1 kW kaina, Eur

1.

Biokuro katilas

260

2.

Šilumos siurblys oras–vanduo

715

3.

Šilumos siurblys vanduo–vanduo

1 160

4.

Šilumos siurblys žemė–vanduo

1 350

 

 

Fiksuotas įkainis* 1 m2 kaina, Eur

5.

Saulės energijos kolektoriai

380

*Įkainiai nurodyti su PVM. Taikytas 21 proc. PVM tarifas.

part_087ad019861142febedf366c583616f6_end