VALSTYBINĖS MOKESČIŲ INSPEKCIJOS
PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSŲ MINISTERIJOS
VIRŠININKAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL VALSTYBINĖS MOKESČIŲ INSPEKCIJOS PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSŲ MINISTERIJOS VIRŠININKO 2007 M. SPALIO 9 D. ĮSAKYMO NR. VA-66 „DĖL KONSULTACIJŲ IR INFORMACIJOS TEIKIMO VALSTYBINĖJE MOKESČIŲ INSPEKCIJOJE TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO

 

 

2019 m. gruodžio 31 d. Nr. VA-120

Vilnius

 

 

P a k e i č i u Konsultacijų ir informacijos teikimo Valstybinėje mokesčių inspekcijoje taisykles, patvirtintas Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos viršininko 2007 m. spalio 9 d. įsakymu Nr. VA-66 „Dėl Konsultacijų ir informacijos teikimo Valstybinėje mokesčių inspekcijoje taisyklių patvirtinimo“, ir jas išdėstau nauja redakcija (pridedama).

 

 

 

Viršininkė                                                                                              Edita Janušienė

 

PATVIRTINTA

Valstybinės mokesčių inspekcijos prie

Lietuvos Respublikos

finansų ministerijos viršininko

2007 m. spalio 9 d. įsakymu Nr. VA-66

(Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos

finansų ministerijos viršininko

2019 m. gruodžio 31 d. įsakymo

Nr. VA-120 redakcija)

 

 

 

 

KONSULTACIJŲ IR INFORMACIJOS TEIKIMO VALSTYBINĖJE MOKESČIŲ INSPEKCIJOJE TAISYKLĖS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Konsultacijų ir informacijos teikimo Valstybinėje mokesčių inspekcijoje taisyklės (toliau – taisyklės) nustato konsultavimo ir informacijos teikimo Valstybinėje mokesčių inspekcijoje prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos (toliau – VMI prie FM) ir informacijos teikimo žodžiu apskričių valstybinėse mokesčių inspekcijose (toliau – AVMI) tvarką, siekiant užtikrinti tinkamą ir vienodą teisės aktų nuostatų taikymo aiškinimą, informacijos teikimą pagal teisės aktuose nustatytą Valstybinės mokesčių inspekcijos kompetenciją „vieno langelio“ principu.

2. Taisyklės parengtos, vadovaujantis Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymu (toliau – MAĮ) ir kitais Lietuvos Respublikos teisės aktais.

3. Šiose taisyklėse vartojamos sąvokos:

3.1. Bendro pobūdžio konsultacija ir / ar informacija – konsultacija ir / ar informacija, nesietina su informacija (duomenimis) apie asmenį, kurios (kurių) laikymą paslaptyje Valstybinė mokesčių inspekcija (toliau – VMI) privalo užtikrinti.

3.2. Informacija – VMI teikiama administracinė paslauga – žodinis, rašytinis, pokalbio internetu ar viešosios konsultacijos metu pateikiamas atsakymas dėl galiojančių mokesčių teisės aktų nuostatų (pvz., taikomų lengvatų, mokesčių tarifų ir t. t.) bei kita informacija, reikalinga mokestinėms prievolėms tinkamai vykdyti (pvz., teisės aktuose išdėstyta mokesčių, apmokestinimo, apskaičiavimo, deklaravimo, sumokėjimo tvarka, kitos mokestinių procedūrų taikymo nuostatos, taip pat pateiktų dokumentų statusai, būsenos, mokesčių mokėtojų apskaitos kortelės duomenys, informacija iš trečiųjų šaltinių bei informacija apie turimas nepriemokas ir t. t.).

3.3. Informuojantis padalinys – VMI prie FM ir / ar AVMI administracijos padalinys, kurio valstybės tarnautojams ir / ar darbuotojams pavesta teikti informaciją paklausėjams.

3.4. Konsultacija – VMI teikiama administracinė paslauga – žodinis (telefonu), rašytinis, pokalbio internetu metu pateikiamas individualaus pobūdžio paaiškinimas dėl paklausėjo (-ų) klausimo (-ų), kuris (-ie) susijęs (-ę) su konkretaus paklausėjo mokamų (numatomų mokėti) mokesčių apskaičiavimo, deklaravimo, mokėjimo ar kitų mokestinių procedūrų, mokesčių teisės aktų ir kitų teisės aktų pagal VMI kompetenciją nuostatų taikymo klausimais.

3.5. Konsultantas – konsultuojančio ir / ar informuojančio padalinio valstybės tarnautojas ar darbuotojas, teikiantis paklausėjui konsultaciją ir / ar informaciją.

3.6. Konsultuojantis padalinys – VMI prie FM administracijos padalinys, kurio valstybės tarnautojams ir / ar darbuotojams pavesta teikti konsultacijas paklausėjams.

3.7. Konsultavimo telefonas – vienas iš paklausėjams konsultuoti skirtų VMI mokamų telefonų numerių: 1882 arba +370 5 260 5060.

3.8. Mano VMI – VMI interneto svetainės, kurios adresas www.vmi.lt (toliau – VMI interneto svetainė), e. VMI autorizuotų paslaugų sritis.

3.9. Nesudėtingas paklausimas – rašytinis paklausimas, nepriskiriamas sudėtingam paklausimui.

3.10. Paklausėjas – Lietuvos (užsienio) juridinis ar fizinis asmuo, kuris žodžiu, raštu ar pokalbio internetu metu kreipiasi į VMI dėl konsultacijos ir / ar informacijos.

3.11. Paklausėjo atstovas – asmuo, turintis teisę įstatymų nustatyta tvarka atstovauti paklausėjui, pageidaujančiam gauti konsultaciją ir / ar informaciją.

3.12. Paklausimas – paklausėjo kreipimasis raštu, žodžiu ar pokalbio internetu metu į VMI dėl konsultacijos ir / ar informacijos.

3.13. Pokalbio įrašas – konsultavimo telefonu teikiamos konsultacijos ir / ar informacijos įrašas.

3.14. Seminaras – VMI prie FM mokesčių mokėtojams organizuojamas ir / ar vedamas specialus užsiėmimas ar pratybos mokesčių teisės aktų praktinio taikymo, mokestinių procedūrų klausimais.

3.15. Sudėtingas paklausimas – rašytinis paklausimas, kuriam nėra parengtas apibendrintas mokesčio įstatymo paaiškinimas (komentaras), nėra parengtas ir viešai paskelbtas VMI interneto puslapyje paaiškinimas / komentaras, skirtingai suformuota ar nesuformuota mokestinė praktika, kai reikalinga atlikti papildomą tyrimą, priimti sprendimą, atlikti detalesnę analizę, papildomai surinkti duomenis.

3.16. Pokalbis internetu (angl. live chat) – VMI teikiama administracinė paslauga – paklausėjo, prisijungusio prie Mano VMI ar kitos VMI informacinės sistemos, kurioje įdiegta pokalbio internetu paslauga (toliau – kita VMI informacinė sistema), ir konsultanto bendravimas internetu realiuoju laiku, apsikeičiant rašytine informacija (tik šioje administracinėje paslaugoje nurodytomis temomis), kuri pokalbio dalyvių matoma Mano VMI (ar kitos VMI interneto svetainės) aplinkoje.

3.17. Užsienio paklausėjas – asmuo, kuris nėra registruotas mokesčių mokėtoju Mokesčių mokėtojų registre (toliau – MMR).

3.18. Valstybės tarnautojas ar darbuotojas – VMI valstybės tarnautojas ar darbuotojas, dirbantis pagal darbo sutartį ir gaunantis darbo užmokestį iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto.

3.19. Viešoji konsultacija – viešai VMI interneto svetainėje, adresu www.vmi.lt, paskelbta konsultacija ir / ar informacija VMI kompetencijos klausimais.

3.20. Kitos šiose taisyklėse vartojamos sąvokos atitinka mokesčių ir kituose įstatymuose vartojamas sąvokas.

4. Apie konsultacijų ir / ar informacijos teikimo tvarką (adresai, darbo laikas, konsultavimo telefonų numeriai, elektroninio pašto adresas) VMI turi būti skelbiama:

4.1. VMI interneto svetainėje;

4.2. VMI prie FM organizuojamuose seminaruose mokesčių mokėtojams;

4.3. pagal galimybes ir kitomis priemonėmis.

5. Paklausimas VMI gali būti pateikiamas tokiais būdais:

5.1. raštu:

5.1.1. per Mano VMI;

5.1.2. užsienio paklausėjas užpildo elektroninę paklausimo formą anglų kalba VMI interneto svetainės skyrelyje, skirtame klausimams pateikti. Užsienio paklausėjai paklausimą gali pateikti ir šių taisyklių 5.1.3–5.1.4 papunkčiuose nustatytais būdais;

5.1.3. paštu (per pašto paslaugų teikėjus);

5.1.4. įteikiamas atvykus į VMI prie FM arba AVMI;

5.2. žodžiu:

5.2.1. konsultavimo telefonu;

5.2.2. atvykus į AVMI;

5.2.3. seminarų metu, šių taisyklių IV skyriuje „Seminarų organizavimas“ nustatyta tvarka;

5.3. pokalbio internetu metu, pateikiant užklausą VMI konsultuojamų klausimų temomis.

 

II SKYRIUS

KONSULTACIJŲ IR INFORMACIJOS TEIKIMAS ŽODŽIU

 

Pirmasis skirsnis

Konsultacijų ir informacijos teikimas konsultavimo telefonu VMI prie FM

 

6. Konsultacijas ir informaciją konsultavimo telefonu teikia VMI prie FM Mokesčių informacijos departamentas (toliau – MID).

7. Siekiant užtikrinti pokalbio kokybę ir tinkamą mokesčių administravimą, visos VMI prie FM MID konsultavimo telefonu teikiamos konsultacijos ir / ar informacija turi būti įrašoma ir saugoma einamuosius ir penkerius praėjusius kalendorinius metus. Apie daromą teikiamos konsultacijos ir / ar informacijos garso įrašą ir įrašo tikslą paklausėjas informuojamas prieš telefoninio pokalbio pradžią.

8. Konsultavimo telefonu teikiama:

8.1. bendro pobūdžio konsultacija ir / ar informacija;

8.2. konsultacija ir / ar informacija, kuri sietina su informacija (duomenimis), kurios (-ių) laikymą paslaptyje VMI privalo užtikrinti (įskaitant ir asmens duomenų teikimą).

9. Jeigu paklausėjas pageidauja gauti bendro pobūdžio konsultaciją ir / ar informaciją, nurodytą taisyklių 8.1 papunktyje, tokiu atveju identifikuoti paklausėjo nereikia.

Jeigu paklausėjas pageidauja gauti konsultaciją ir / ar informaciją, nurodytą taisyklių 8.2 papunktyje, tai konsultacija ir / ar informacija gali būti suteikta, tik identifikavus paklausėją taisyklių 10 punkte nustatyta tvarka. Jeigu paklausėjo nepavyksta tinkamai identifikuoti, tuomet jam gali būti suteikta tik bendro pobūdžio konsultacija ir / ar informacija.

Pokalbio įrašas gali būti pateikiamas tik identifikuotam paklausėjui ar jo teisėtam atstovui taisyklių 13 ir 14 punktuose nustatyta tvarka.

10. Konsultantas, prieš suteikdamas konsultaciją ir / ar informaciją, nurodytą taisyklių 8.2 papunktyje, privalo paklausėją identifikuoti vienu iš šių būdų:

10.1. paklausėjas identifikuojamas pagal telefono numerį, jeigu paklausėjas yra Mano VMI naudotojas ir Mano VMI yra nurodęs telefono numerį, pagal kurį identifikuojamas paklausėjas. Siekiant užtikrinti tinkamą paklausėjo identifikavimą šiuo būdu, konsultantas privalo paklausėjui pateikti papildomą identifikavimo klausimą. Jeigu paklausėjo pateikti duomenys sutampa su konsultanto turimais duomenimis, paklausėjas laikomas tinkamai identifikuotas;

10.2. paklausėjas identifikuojamas pagal telefono numerį ir Mano VMI sugeneruotą 6 skaitmenų PIN kodą. Tokiu atveju paklausėjas turi būti Mano VMI naudotojas, Mano VMI nurodęs savo telefono numerį (pagal kurį jis identifikuojamas kaip paklausėjas) ir turi būti nurodęs, kad identifikavimui papildomai naudos Mano VMI sugeneruotą PIN kodą. Paklausėjui paskambinus konsultavimo telefonu, yra paprašoma jo telefono klaviatūroje suvesti konkrečiai jam Mano VMI sugeneruotą PIN kodą. Jeigu paklausėjo Mano VMI paskyroje nurodytas telefono numeris sutampa su telefono numeriu, iš kurio paklausėjas skambina, ir Mano VMI sugeneruotas PIN kodas sutampa su PIN kodu, kurį paklausėjas suveda telefono klaviatūroje, paklausėjas laikomas tinkamai identifikuotas;

10.3. paklausėjas identifikuojamas klausimais, jeigu jis nėra Mano VMI naudotojas. Paklausėjui paskambinus konsultavimo telefonu, konsultantas paprašo paklausėjo nurodyti savo asmens kodą, vardą, pavardę ir užduoda tris klausimus. Jeigu paklausėjo nurodytas asmens kodas, vardas ir pavardė sutampa su paklausėjo asmens duomenimis konsultanto naudojamoje informacinėje sistemoje ir į tris klausimus atsakoma teisingai, paklausėjas laikomas tinkamai identifikuotas. Jeigu paklausėjas į bent vieną iš trijų klausimų atsako neteisingai – laikomas neidentifikuotas.

11. Konsultantas pokalbio konsultavimo telefonu metu gali pasisiūlyti paklausėjui įrašyti / pakeisti paklausėjui identifikuoti skirtą telefono numerį Mano VMI.

12. Jeigu paklausėjui konsultavimo telefonu suteikti konsultacijos ir / ar informacijos nėra galimybės (trūksta papildomos informacijos, duomenų, reikia papildomai išsiaiškinti susijusias aplinkybes ir pan.), tai konsultantas paklausėjui gali pasiūlyti pateikti paklausimą raštu vienu iš taisyklių 5.1 papunktyje nustatytų būdų. Į šį rašytinį paklausimą turi būti atsakoma taisyklių III skyriuje „Konsultacijų ir informacijos teikimas raštu“ nustatyta tvarka.

13. Konsultantas, teikdamas konsultaciją ir / ar informaciją paklausėjui konsultavimo telefonu, turi laikytis šių reikalavimų:

13.1. prisistatyti paklausėjui, nurodydamas savo vardą ir pavardę;

13.2. išklausyti paklausėją, prireikus paprašyti patikslinti klausimo esmę;

13.3. konsultaciją ir / ar informaciją teikti tik tuo atveju, kai klausimas yra aiškus, jį vienodai supranta ir konsultantas, ir paklausėjas, klausimas nesietinas su konkrečios sudėtingos situacijos nagrinėjimu ir į jį galima atsakyti nedelsiant;

13.4. aiškiai ir tiksliai užduoti papildomus klausimus, siekdamas išsiaiškinti atsakymui įtakos galinčias turėti aplinkybes ir detales;

13.5. aiškiai ir tiksliai atsakyti į klausimus;

13.6. konsultacijos ir / ar informacijos teikimo metu paaiškėjus, kad VMI nėra kompetentinga teikti konsultacijos ir / ar informacijos paklausėjo užduotu klausimu, konsultantas privalo apie tai informuoti paklausėją, pagal galimybes nurodydamas, į kokią kompetentingą instituciją paklausėjas galėtų kreiptis (išskyrus taisyklių 13.7 papunktyje nurodytu atveju), t. y. nurodydamas tos institucijos adresą, telefono numerį, elektroninio pašto adresą, interneto nuorodą;

13.7. konsultacijos ir / ar informacijos teikimo metu paaiškėjus, kad paklausėjo pateiktas klausimas susijęs su Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos kompetencija, konsultantas, paklausėjui sutikus, jo skambutį peradresuoja Sodros informacijos centrui (tel. 1883);

13.8. ramiai kalbėtis, mandagiai atsisveikinti;

13.9. konsultacija ir / ar informacija teikiama valstybine kalba. Konsultacija užsienio paklausėjui gali būti suteikiama ne valstybine kalba (paklausėjui ir konsultantui suprantama kalba);

13.10. jeigu paklausėjas įžeidinėja konsultantą, jam grasina arba paklausėjo elgesys kelia pagrįstų įtarimų, kad paklausėjas yra apsvaigęs nuo alkoholio, narkotinių, psichotropinių ar kitų svaigiųjų medžiagų ir dėl to paklausėjo neįmanoma tinkamai aptarnauti, konsultantas, įspėjęs paklausėją apie galimą pokalbio nutraukimą, pokalbį konsultavimo telefonu nutraukia.

14. Paklausėjui, kuris pokalbio metu buvo identifikuotas vienu iš taisyklių 10 punkte nurodytų būdų, pageidaujant, turi būti sudarytos sąlygos susipažinti su savo asmens duomenimis, perklausant pokalbio įrašą / gaunant pokalbio įrašo kopiją. Paklausėjas su prašymu perklausyti pokalbio įrašą / gauti pokalbio įrašo kopiją gali kreiptis šiais būdais:

14.1. konsultavimo telefonu;

14.2. per Mano VMI;

14.3. atvykdamas į AVMI.

15. Paklausėjas prašyme perklausyti pokalbio įrašą / gauti pokalbio įrašo kopiją turi nurodyti šią informaciją:

15.1. vardą, pavardę, asmens kodą, kai paklausėjas yra fizinis asmuo;

15.2. juridinio asmens pavadinimą, kodą, juridinio asmens atstovo vardą, pavardę, asmens kodą, kai prašymą pateikia juridinio asmens atstovas;

15.3. pokalbio įrašo, kurio prašoma perklausyti datą (metai, mėnuo, diena, pagal galimybes valanda, minutės);

15.4. telefono numerį, iš kurio paklausėjas skambino dėl konsultacijos ir / ar informacijos užfiksuotos pokalbio įraše;

15.5. pokalbio įrašo temą;

15.6. kontaktinį telefoną, kuriuo jis norėtų būti informuotas apie galimybę perklausyti pokalbio įrašą AVMI / gauti pokalbio įrašo kopiją;

15.7. AVMI, kurios informuojančiame padalinyje jis pageidauja perklausyti pokalbio įrašą / gauti pokalbio įrašo kopiją.

16. AVMI informuojančio padalinio valstybės tarnautojas ar darbuotojas per 3 darbo dienas nuo rašytinio prašymo gavimo turi susisiekti su paklausėju ir sudaryti sąlygas perklausyti pokalbio įrašą / gauti pokalbio įrašo kopiją. Pokalbio įrašo kopija taip pat gali būti pateikta tretiesiems asmenims MAĮ 39 straipsnyje nustatyta tvarka ir laikantis 2016 m. balandžio 27 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamente (ES) 2016/679 dėl fizinių asmenų apsaugos tvarkant asmens duomenis ir dėl laisvo tokių duomenų judėjimo ir kuriuo panaikinama Direktyva 95/46/EB nustatytų reikalavimų.

 

Antrasis skirsnis

Informacijos teikimas žodžiu apskrities valstybinėje mokesčių inspekcijoje

 

17. Bendro pobūdžio informacija žodžiu teikiama, atvykus į AVMI informuojantį padalinį arba paskambinus vienu iš bendrųjų AVMI telefonų, nurodytų VMI interneto svetainėje. Informacija raštu teikiama, pateikus paklausimą vienu iš taisyklių 5.1 papunktyje nurodytų būdų.

18. Informacija yra teikiama pagal paklausėjo pateiktus duomenis. Paklausėjo pateikti duomenys, susiję su prašoma pateikti informacija, netikrinami, t. y. pripažįstama, kad jie yra teisingi.

19. Jeigu, trūkstant papildomos informacijos, paklausėjui iškart suteikti informacijos nėra galimybės, tai informacija turi būti suteikta ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo paklausėjo kreipimosi į AVMI dienos su paklausėju suderintu būdu.

20. Informacijos teikimo metu paaiškėjus, kad paklausėjo pateiktas paklausimas yra sudėtingas, reikalaujantis detalesnės analizės, tyrimo, papildomų duomenų rinkimo, AVMI informuojančio padalinio valstybės tarnautojas ar darbuotojas paklausėjui gali pasiūlyti pateikti paklausimą raštu konsultuojančiajam padaliniui vienu iš taisyklių 5.1 papunktyje nurodytų būdų.

21. Konsultacija ir / ar informacija, kurios laikymą paslaptyje VMI privalo užtikrinti (pvz., apie paklausėjo iš trečiųjų šaltinių gautas pajamas, patirtas išlaidas ar kita informacija), teikiama tik tada, kai pagal pateiktą asmens tapatybę patvirtinantį dokumentą yra nustatoma paklausėjo asmens tapatybė arba telefonu asmuo yra identifikuojamas taisyklių 10 punkte nustatyta tvarka. Jeigu dėl tokios informacijos kreipiasi paklausėjo atstovas, jis turi pateikti savo asmens tapatybę patvirtinantį dokumentą ir Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka įformintą atstovavimą liudijantį dokumentą (toliau – atstovavimą liudijantis dokumentas). Atstovavimą liudijančio dokumento pateikti nereikia, kai paklausėjo atstovas yra MMR įtrauktas kaip paklausėjui atstovaujantis asmuo. Jeigu šiame punkte paminėtų dokumentų nepateikia arba paklausėjo atstovas nėra įtrauktas į MMR kaip paklausėjui atstovaujantis asmuo, jam suteikiama tik bendro pobūdžio paslaptyje nelaikoma informacija (pvz., koks mokesčio tarifas, deklaracijos pateikimo ir mokesčio sumokėjimo terminas ir pan.).

22. Jeigu paklausėjas nesupranta valstybinės kalbos, negali suprantamai išdėstyti savo minčių, teikiant informaciją, kartu su paklausėju turi dalyvauti kitas asmuo, sugebantis teikiamą informaciją išversti į paklausėjui suprantamą kalbą.

 

III SKYRIUS

KONSULTACIJŲ IR INFORMACIJOS TEIKIMAS RAŠTU

 

23. Konsultuojantis padalinys (VMI prie FM MID ir Taisyklių 49 punkte nurodytas VMI prie FM Teisės departamentas) raštu atsako į paklausimus, kurie gauti taisyklių 5.1 papunktyje nurodytais būdais.

24. Raštu teikiama:

24.1. bendro pobūdžio konsultacija ir / ar informacija;

24.2. konsultacija ir / ar informacija, kurios laikymą paslaptyje VMI privalo užtikrinti.

25. Jeigu paklausėjas pageidauja gauti konsultaciją ir / ar informaciją, nurodytą taisyklių 24.2 papunktyje, tai jis kartu su rašytiniu paklausimu turi pateikti Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka patvirtintą asmens tapatybę patvirtinančio dokumento kopiją, išskyrus atvejus, kai rašytinis paklausimas pateikiamas, atvykus į VMI prie FM arba AVMI. Tokiu atveju tik parodomas asmens dokumentas VMI prie FM rašytinį paklausimą priimančiam valstybės tarnautojui ar darbuotojui, kuris sulygina asmens prašyme ir asmens dokumente nurodytą informaciją. Asmens dokumento / dokumento kopijos parodyti / pateikti nereikia, kai kreipiamasi dėl taisyklių 24.1 papunktyje nurodytos konsultacijos ir / ar informacijos arba kai kreipiamasi 5.1.1 papunktyje nurodytu būdu.

26. Teikiami rašytiniai paklausimai turi būti parašyti valstybine kalba, išskyrus užsienio valstybės institucijų, tarptautinių organizacijų, kurių paklausimų teikimą ir nagrinėjimą ne valstybine kalba numato tarptautiniai teises aktai, ir kitų užsienio subjektų pateiktus paklausimus, į kuriuos gali būti atsakoma anglų, rusų kalba. Juose turi būti įskaitomai ir aiškiai suformuluoti klausimai (aprašyta situacija, dėl kurios norima gauti konsultaciją ir / ar informaciją), paklausėjo (paklausėjo atstovo) pasirašyti (kai siunčiami paštu per pašto paslaugų teikėjus, pateikiami tiesiogiai AVMI ar VMI prie FM).

27. Rašytiniuose paklausimuose pateikti duomenys (išdėstytos aplinkybės, galinčios daryti įtaką konsultacijos (ne informacijos teikimui) turiniui dėl mokestinės prievolės vykdymo) netikrinami, t. y. pripažįstama, kad jie yra teisingi, ir konsultacijos teikiamos pagal paklausėjo pateiktus duomenis.

28. Paklausime turi būti nurodyti paklausėjo:

28.1. fizinio asmens vardas, pavardė, asmens kodas, tikslus gyvenamosios vietos adresas, telefono numeris (jeigu paklausėjas jį turi), elektroninio pašto adresas (jeigu paklausėjas jį turi). Jeigu paklausimas teikiamas taisyklių 5.1.1 papunktyje nustatytu būdu, tai nereikia nurodyti telefono numerio, elektroninio pašto adreso;

28.2. juridinio asmens pavadinimas, tikslus buveinės adresas, identifikacinis numeris (kodas), telefono numeris (jeigu paklausėjas jį turi), elektroninio pašto adresas (jeigu paklausėjas jį turi). Jeigu paklausimas teikiamas taisyklių 5.1.1 papunktyje nustatytu būdu, tai nereikia nurodyti telefono numerio, elektroninio pašto adreso.

29. Jeigu dėl konsultacijos ir / ar informacijos gavimo raštu kreipiasi paklausėjo atstovas, tai jis paklausime turi nurodyti atstovaujamojo:

29.1. juridinio asmens pavadinimą, kodą (kai atstovaujama juridiniam asmeniui);

29.2. fizinio asmens vardą, pavardę, asmens kodą (kai atstovaujama fiziniam asmeniui).

30. Paklausėjo atstovas kartu su rašytiniu paklausimu turi pateikti savo Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka patvirtintas asmens tapatybę patvirtinančio dokumento ir atstovavimą liudijančio dokumento kopijas, jeigu prašoma informacijos, kurios laikymą paslaptyje VMI privalo užtikrinti (pvz., apie atstovaujamojo asmens iš trečiųjų šaltinių gautas pajamas, patirtas išlaidas ar kitos informacijos). Dokumento kopijos pateikti nereikia, jeigu rašytinis paklausimas pateikiamas, atvykus į VMI prie FM arba AVMI, tokiu atveju tik parodomas asmens dokumentas VMI prie FM rašytinį paklausimą priimančiam valstybės tarnautojui ar darbuotojui, kuris sulygina asmens prašyme ir asmens dokumente nurodytą informaciją.

31. Paklausėjo atstovui, teikiančiam rašytinį paklausimą, nereikia pateikti atstovavimą liudijančio dokumento, kai paklausėjo atstovas yra įtrauktas į MMR ir / ar Mano VMI kaip tam paklausėjui atstovaujantis asmuo. Jeigu 30 punkte nurodytų dokumentų nepateikia arba paklausėjo atstovas nėra įtrauktas į MMR ir / ar Mano VMI kaip paklausėjui atstovaujantis asmuo, jam suteikiama tik bendro pobūdžio paslaptyje nelaikoma informacija (pvz., koks mokesčio tarifas, deklaracijos pateikimo ir mokesčio sumokėjimo terminas ir pan.).

32. Jeigu paklausimą raštu pateikia keli paklausėjai, turi būti nurodyti kiekvieno konsultaciją ir / ar informaciją norinčio gauti paklausėjo taisyklių 28 punkte nurodyti duomenys.

33. Atsakymai į paklausimus nerengiami, jeigu rašytiniai paklausimai yra anoniminiai, t. y. nenurodyti taisyklių 28 punkte išvardyti duomenys.

34. Jeigu paklausėjo atsiųstas rašytinis paklausimas yra nesudėtingas, tai konsultacija turi būti suteikiama ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo paklausimo gavimo VMI prie FM dienos.

35. Paklausėjui sutikus ar paprašius, į nesudėtingą rašytinį paklausimą, konsultaciją ir / ar informaciją gali suteikti VMI prie FM MID paklausėjo nurodytu telefonu. Jeigu atskleidžiama informacija apie mokesčių mokėtoją, kurios laikymą paslaptyje VMI privalo užtikrinti, tai prieš tokį pokalbį telefonu konsultantas privalo paklausėją identifikuoti vienu iš taisyklių 10 punkte nurodytų būdų. Suteikus konsultaciją konsultavimo telefonu, atsakymas raštu neteikiamas.

36. Siekdamas parengti tikslią rašytinę konsultaciją ir išvengti neteisingų interpretacijų, ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo paklausimo gavimo dienos rašytinę konsultaciją rengiantis konsultantas gali paprašyti paklausėjo patikslinti duomenis. Konsultacija teikiama, tik gavus patikslintus duomenis. Tokiu atveju rašytinės konsultacijos pateikimo terminas šių taisyklių 40 punkte nustatyta tvarka skaičiuojamas nuo patikslintų duomenų gavimo iš paklausėjo dienos.

37. Pakartotinai konsultacija gali būti teikiama, jeigu pakartotinai kreipdamasis paklausėjas nurodo naujas aplinkybes. Jeigu tas pats paklausėjas pakartotinai kreipiasi į VMI prie FM konsultacijos tuo pačiu klausimu, nenurodydamas naujų aplinkybių, tai jis informuojamas apie tuo klausimu jam jau suteiktą konsultaciją ir apie tai, kad tokiu atveju pakartotinai konsultacija neteikiama.

38. Jeigu paklausėjo paklausime išdėstyti klausimai susiję su kelių institucijų kompetencija, tai dėl tos dalies (jeigu ją galima suteikti atskirai nuo visos prašomos konsultacijos ir / ar informacijos) paklausimo, kuri susijusi su VMI kompetencija, konsultacija ir / ar informacija suteikiama šių taisyklių nustatyta tvarka, dėl kitos dalies konsultacijos paklausimas persiunčiamas kitai kompetentingai institucijai ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo paklausimo gavimo VMI dienos, kartu apie tai raštu informuojant paklausėją ir paaiškinant persiuntimo priežastis.

39. Į kitų institucijų gautus ir šių institucijų į VMI prie FM persiųstus rašytinius paklausimus, kuriuose nurodyti klausimai priskiriami ir VMI kompetencijai, atsakoma paklausimą persiuntusiai institucijai ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo paklausimo gavimo VMI prie FM dienos.

40. Rašytinis paklausimas (išskyrus nesudėtingus paklausimus) turi būti išnagrinėtas ir konsultacija paklausėjui suteikta ne vėliau kaip per 20 darbo dienų nuo paklausimo gavimo VMI prie FM dienos, išskyrus taisyklių 41–42 punktuose nurodytus atvejus.

41. Jeigu yra gautas sudėtingas paklausimas ir / ar dėl objektyvių priežasčių negalima parengti rašytinės konsultacijos per taisyklių 40 punkte nustatytą terminą, tai šis terminas gali būti pratęstas dar iki 20 darbo dienų.

Kai atsakymas į paklausimą yra susijęs su apibendrinto mokesčio įstatymo paaiškinimo (komentaro) parengimo inicijavimu, per šiame taisyklių punkte nustatytą terminą parengiama ir paklausėjui pateikiama konsultacija su VMI prie FM nuomone, nurodant, kad pateikta VMI prie FM nuomonė yra negalutinė ir tuo klausimu yra inicijuojamas (inicijuotas) apibendrinto mokesčio įstatymo paaiškinimo (komentaro) parengimas.

42. Kai rašytinės konsultacijos negalima parengti dėl paklausimų, kurie susiję su informacijos iš užsienio valstybės institucijos ar iš Lietuvos valstybės ir / ar savivaldybės institucijos (toliau – institucija) gavimu, per taisyklių 40 punkte nustatytą terminą, tokios konsultacijos terminas gali būti pratęstas iki tol, kol nebus gautas atsakymas iš institucijos. Apie tai, kad dėl paklausime nurodytos informacijos yra kreiptasi į instituciją, per taisyklių 40 punkte nustatytą terminą paklausėjas informuojamas atskiru raštu ir pateikiama konsultacija su VMI prie FM nuomone (jeigu ją įmanoma pateikti, negavus atsakymo iš institucijos), nurodant, kad pateikta VMI prie FM nuomonė yra negalutinė.

43. Taisyklių 41 ir 42 punktuose nustatytais atvejais konsultantas ne vėliau kaip per 5 darbo dienas po paaiškėjimo, kad rašytinės konsultacijos pateikimas gali užsitęsti ilgiau kaip 20 darbo dienų, turi informuoti paklausėją raštu, kad konsultacijos suteikimo terminas pratęsiamas, ir nurodyti jo pratęsimo priežastis.

44. Rašytinė konsultacija ir / ar informacija paklausėjui pateikiama tokiu būdu, kokiu pateiktas rašytinis paklausimas, jeigu paklausėjas nepageidauja gauti atsakymo kitu būdu.

45. Pateikus paklausimą per Mano VMI, rašytinė konsultacija ir / ar informacija taip pat suteikiama, atsakant per Mano VMI. Jeigu dėl techninių sutrikimų atsakymo per Mano VMI neįmanoma pateikti, tai atsakymas pateikiamas kitu su paklausėju suderintu būdu, jei toks suderinimas yra įmanomas, atsižvelgiant į paklausėjo pateiktą kontaktinę informaciją.

46. Jeigu paruoštame atsakyme į paklausimą yra informacijos, kurios laikymą paslaptyje VMI privalo užtikrinti, tai toks atsakymas paklausėjui turi būti pateikiamas vienu iš šių būdų:

46.1. tiesiogiai įteikiant paklausėjui ar jo atstovui, atvykusiam į VMI prie FM ar AVMI ir pateikusiems asmens tapatybę patvirtinantį dokumentą, paklausėjo atstovui – ir atstovavimą liudijantį dokumentą, prieš tai atsakymo pateikimą suderinus su paklausėju;

46.2. siunčiant registruota pašto siunta, išskyrus atvejus, kai adresatas yra užsienio valstybės institucija, tarptautinė organizacija (įstaiga, pareigūnas, kitas viešojo administravimo subjektas), – tuomet atsakymas siunčiamas neregistruota pašto siunta, užtikrinant, kad tokio pranešimo turinys būtų matomas, tik paklausėjui, kuriam adresuojamas atsakymas, ar jo atstovui (įstaigos, kito viešojo administravimo subjekto darbuotojui) atidarius ar išpakavus pateiktą pranešimą;

46.3. per Mano VMI, jeigu paklausėjas yra Mano VMI naudotojas.

47. Paklausėjai – didieji mokesčių mokėtojai, kurių sąrašas skelbiamas VMI interneto svetainėje, norėdami aptarti rašytiniuose paklausimuose išdėstytus klausimus susitikimo metu, turi nurodyti apie tai pateiktame rašytiniame paklausime arba iš anksto kreiptis į VMI prie FM Didžiųjų mokesčių mokėtojų stebėsenos ir konsultavimo departamentą dėl susitikimo organizavimo.

48. Paklausėjai – Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių institucijos, asociacijos, atstovaujančios mokesčių mokėtojams, norėdamos aptarti rašytiniuose paklausimuose išdėstytus klausimus susitikimo su VMI prie FM konsultuojančiuoju padaliniu metu, turi iš anksto konsultavimo telefonu arba raštu suderinti susitikimo datą ir laiką.

49. VMI prie FM Teisės departamentas teikia konsultacijas:

49.1. į Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių institucijų, užsienio valstybių institucijų ir tarptautinių organizacijų pateiktus sudėtingus paklausimus;

49.2. į asociacijų, atstovaujančių mokesčių mokėtojams, pateiktus sudėtingus paklausimus.

50. Paklausėjams rašytinės konsultacijos ir / ar informacija teikiama valstybine kalba. Konsultacijos užsienio valstybės institucijoms ir tarptautinėms organizacijoms privalomos teikti ne valstybine kalba, o kitiems užsienio subjektams gali būti teikiamos anglų, rusų kalba.

 

IV SKYRIUS

SEMINARŲ ORGANIZAVIMAS

 

51. VMI prie FM savo iniciatyva organizuoja nemokamus seminarus mokesčių mokėtojams, t. y. auditorinius seminarus, vaizdo konferencijas, rengia e. seminarų įrašus.

52. Pramonės ir prekybos amatų rūmų, mokesčių mokėtojų, jų asociacijų ar kitų mokesčių mokėtojams atstovaujančių organizacijų, kitų valstybės ir savivaldybių institucijų kvietimu VMI prie FM dalyvauja jų organizuojamuose seminaruose, konsultuodama VMI kompetencijos klausimais.

53. Seminarų temos parenkamos, atsižvelgiant į mokesčių įstatymų ir kitų teisės aktų nuostatų aktualumą bei mokesčių mokėtojų poreikius.

54. Informacija apie seminarus skelbiama VMI interneto svetainėje adresu www.vmi.lt.

55. E. seminarų įrašus ir vaizdo konferencijas mokesčių mokėtojai gali peržiūrėti ir stebėti specialiame VMI interneto svetainės skyrelyje.

56. Pasikeitus seminarų tvarkaraščiui, į atitinkamus seminarus užregistravusius dalyvius VMI prie FM turi informuoti el. paštu nedelsdama, t. y. ne vėliau kaip kitą darbo dieną po paaiškėjimo, kad pasikeitė seminarų tvarkaraštis.

57. Mokesčių mokėtojai, norintys dalyvauti seminare, gali savarankiškai registruotis į pageidaujamą seminarą konsultavimo telefonu arba VMI interneto svetainėje adresu www.vmi.lt, nurodydami savo vardą, pavardę, elektroninio pašto adresą, pageidaujamo seminaro temą, datą, laiką, vietą.

58. Apie planuojamą seminarą, atsižvelgiant į seminaro formą, VMI interneto svetainėje pateikiama tokia informacija:

58.1. seminaro tema;

58.2. seminaro tikslas (trumpai apibūdinama, kokiu tikslu rengiamas seminaras);

58.3. tikslinė klausytojų grupė, kuriai skiriamas seminaras;

58.4. į seminarą kviečiamų klausytojų skaičius;

58.5. seminaro data;

58.6. seminaro pradžios ir pabaigos laikas;

58.7. seminaro vieta (adresas, aukštas, kita svarbi informacija);

58.8. interneto nuoroda (kai internete skelbiamas e. seminaro įrašas, rengiama vaizdo konferencija);

58.9. konsultavimo telefono numeris (-iai);

58.10. lektoriaus (-ių) vardas (-ai), pavardė (-ės), pareigos;

58.11. seminaro forma (auditorinis seminaras, e. seminaro įrašas ar vaizdo konferencija).

59. Jeigu mokesčių mokėtojai, užsiregistravę į seminarą, nori atšaukti savo dalyvavimą tame seminare, apie tai turi informuoti konsultavimo telefonu ne vėliau kaip likus 3 dienoms iki seminaro pradžios. Seminaro organizatoriai pasilieka teisę neregistruoti į kitus seminarus tų mokesčių mokėtojų, kurie, užsiregistravę į seminarą, jame nedalyvauja ir būna nepranešę kaip nustatyta šiame taisyklių punkte.

60. Seminaro metu konsultuojama tik su dėstoma tema susijusiais nesudėtingais klausimais. Konsultacija neteikiama tokiais klausimais, į kuriuos atsakyti konsultantui reikia papildomos informacijos, išsiaiškinti, įvertinti tam tikras aplinkybes ir panašiai.

61. Seminarai vedami valstybine kalba.

 

V SKYRIUS

KONSULTACIJŲ IR INFORMACIJOS TEIKIMAS POKALBIO INTERNETU METU

 

62. Konsultaciją ir / ar informaciją paklausėjui pokalbio internetu metu (angl. live chat) teikia VMI prie FM MID.

63. Konsultantui, teikiančiam konsultaciją ir / ar informaciją pokalbio internetu metu, mutatis mutandis taikomi šių taisyklių 13 punkto reikalavimai konsultacijos ir / ar informacijos teikimui.

64. Konsultacija ir / ar informacija pokalbio internetu metu teikiama valstybine kalba.

65. Visos pokalbio internetu metu suteiktų konsultacijų ir / ar informacijos sesijos turi būti įrašomos ir saugomos einamuosius ir penkerius praėjusius kalendorinius metus. Pradedant pokalbį internetu, paklausėjas informuojamas apie teikiamos konsultacijos ir / ar informacijos sesijos įrašymą ir įrašymo tikslą.

66. Paklausėjas su prašymu dėl pokalbio internetu sesijos nuorašo išdavimo, ne vėliau nei taisyklių 65 punkte nustatytas terminas, gali kreiptis taisyklių 14 punkte nurodytais būdais. Paklausėjui teikiant prašymą dėl pokalbio internetu sesijos nuorašo išdavimo, mutatis mutandis taikomi šių taisyklių 15 punkto reikalavimai prašymo pildymui.

67. Paklausėjas, kurio netenkina pokalbio internetu metu suteikta konsultacija arba mano, kad buvo suteikta klaidinga informacija, gali į VMI prie FM kreiptis raštu ne vėliau nei taisyklių 65 punkte nustatytas terminas. Šiame rašte turi būti nurodyti kuo tikslesni galimai klaidingos konsultacijos ir / ar informacijos suteikimo data, laikas, pateiktas klausimas ir argumentai, kodėl netenkina konsultacija ir / ar informacija.

 

 

VI SKYRIUS

VIEŠŲJŲ KONSULTACIJŲ RENGIMAS IR SKELBIMAS

 

68. Viešąsias konsultacijas VMI kompetencijos klausimais rengia ir skelbia internete adresu www.vmi.lt konsultuojantis padalinys.

69. Viešosioms konsultacijoms priskiriama:

69.1. rašytinės (ne individualios) konsultacijos;

69.2. konsultacijos, parengtos apibendrinus rašytines konsultacijas, dažnai žodinių konsultacijų metu užduodamus, su naujais teisės aktų pakeitimais susijusius klausimus;

69.3. teisės aktų sąrašas, kuriame nurodomi VMI veiklą reguliuojantys, jos įgaliojimus ir kompetenciją įtvirtinantys, atitinkamos priežiūros srities reikalavimus nustatantys ir susisteminti pagal atitinkamus kriterijus teisės aktai. Teisės aktų sąrašas rengiamas ir skelbiamas, vadovaujantis Teisės aktų, reguliuojančių ūkio subjektų priežiūrą atliekančių institucijų veiklą ir įtvirtinančių atitinkamų priežiūros sričių reikalavimus, sąrašo rengimo ir skelbimo rekomendacijomis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2010 m. lapkričio 10 d. įsakymu Nr. 1R-247 „Dėl Teisės aktų, reguliuojančių ūkio subjektų priežiūrą atliekančių institucijų veiklą ir įtvirtinančių atitinkamų priežiūros sričių reikalavimus, sąrašo rengimo ir skelbimo rekomendacijų patvirtinimo“, nustatyta tvarka;

69.4. kitų institucijų pagal VMI prie FM paklausimus pateikti paaiškinimai dėl teisės aktų nuostatų taikymo;

69.5. kita informacija dėl teisės aktų nuostatų taikymo.

70. Taisyklių 69.1, 69.2, 69.4, 69.5 papunkčiuose išvardyta viešosioms konsultacijoms priskiriama informacija skelbiama nuasmeninta.

 

VII SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

71. Šios taisyklės nesusijusios su asmenų skundų, prašymų ir pranešimų registravimu, nagrinėjimu ir atsakymų rengimu pagal Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo ir Lietuvos Respublikos teisės gauti informaciją iš valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų įstatymo (toliau – TGIVSIĮ) nuostatas. Paklausėjo prašoma VMI turima informacija (taip, kaip ji apibrėžta TGIVSIĮ) teikiama, taip pat asmenų skundai ar pranešimai apie mokesčių administratoriaus veiksmais, neveikimu ar administraciniais sprendimais galimai padarytą asmens, nurodyto skunde ar pranešime, teisių ir teisėtų interesų pažeidimą nagrinėjami Asmenų aptarnavimo Valstybinėje mokesčių inspekcijoje taisyklių, patvirtintų Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos viršininko 2007 m. gruodžio 17 d. įsakymu Nr. VA-77 „Dėl Asmenų aptarnavimo Valstybinėje mokesčių inspekcijoje taisyklių patvirtinimo“, nustatyta tvarka.

72. Šios taisyklės netaikomos, teikiant informaciją apie mokesčių mokėtoją tretiesiems asmenims pagal MAĮ 38 ir 39 straipsnius, taip pat oficialią informaciją, kuri teikiama Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka. Informacijos apie mokesčių mokėtoją teikimą tretiesiems asmenims reglamentuoja Paslaptyje nelaikomos informacijos apie mokesčių mokėtoją paskleidimo tretiesiems asmenims taisyklės, patvirtintos Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos viršininko 2004 m. liepos 29 d. įsakymu Nr. VA-147 „Dėl Paslaptyje nelaikomos informacijos apie mokesčių mokėtoją paskleidimo tretiesiems asmenims taisyklių patvirtinimo“. Oficiali informacija teikiama, vadovaujantis Valstybinės mokesčių inspekcijos oficialios informacijos viešinimo taisyklėmis, patvirtintomis Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos viršininko 2006 m. balandžio 13 d. įsakymu Nr. VA-40 „Dėl Valstybinės mokesčių inspekcijos oficialios informacijos viešinimo taisyklių patvirtinimo“.

73. VMI oficiali informacija viešinama socialiniame tinkle „Facebook“ VMI paskyroje (ar kito socialinio tinklo VMI paskyroje), vadovaujantis Valstybinės mokesčių inspekcijos oficialios informacijos viešinimo taisyklėmis, patvirtintomis Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos viršininko 2006 m. balandžio 13 d. įsakymu Nr. VA-40 „Dėl Valstybinės mokesčių inspekcijos oficialios informacijos viešinimo taisyklių patvirtinimo“.

74. Konsultantas, teikdamas konsultacijas žodžiu (telefonu), raštu, pokalbio internetu metu, privalo vadovautis viešai paskelbtomis konsultacijomis bei nenukrypti nuo ankstesnių konsultacijų, esant tapačioms aplinkybėms.

75. Paklausėjas neprivalo vadovautis jam suteikta konsultacija.

76. Konsultantas, pateikęs neteisingą informaciją paklausėjui, privalo ištaisyti klaidą tuoj pat, kai tik buvo apie ją sužinojo, ir nedelsdamas apie tai informuoti paklausėją.

77. Konsultantas, neteisėtai paskleidęs informaciją apie mokesčių mokėtoją, atsako Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka.

__________________________