Logo  Description automatically generated

 

LIETUVOS TRANSPORTO SAUGOS ADMINISTRACIJOS

DIREKTORIUS

 

ĮSAKYMAS

DĖL ORLAIVIŲ AKROBATINIŲ  SKRYDŽIŲ VYKDYMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO

 

2023 m. lapkričio 30 d. Nr. 2BE-256

Vilnius

 

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos aviacijos įstatymo 38 straipsnio 2 dalimi:

1T v i r t i n u Orlaivių akrobatinių skrydžių vykdymo taisykles (pridedama).

2P r i p a ž į s t u netekusiu galios Civilinės aviacijos administracijos direktoriaus 2016 m. spalio 25 d. įsakymą Nr. 4R-208 „Dėl Lėktuvų akrobatinių  skrydžių vykdymo taisyklių tvirtinimo“ su visais pakeitimais ir papildymais.

3N u s t a t a u, kad šis įsakymas nustatyta tvarka skelbiamas Teisės aktų registre.

 

 

 

Administracijos direktorius                                                                                        Genius Lukošius

 

PATVIRTINTA

Lietuvos transporto saugos administracijos direktoriaus

2023 m. lapkričio 30 d. įsakymu Nr. 2BE-256

 

ORLAIVIŲ AKROBATINIŲ SKRYDŽIŲ VYKDYMO TAISYKLĖS

 

I SKYRIUs

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Orlaivių akrobatinių skrydžių vykdymo taisyklės (toliau – Taisyklės) nustato reikalavimus akrobatiniams skrydžiams lėktuvais su stūmokliniais ar reaktyviniais varikliais ir sklandytuvais (toliau – orlaivis), vykdomiems Lietuvos Respublikos oro erdvėje.

2. Taisyklėse vartojamos sąvokos:

2.1. Akrobatinių skrydžių instruktorius (toliau – ASI) – skrydžių instruktorius, kuriam teisės aktų nustatyta tvarka suteikta teisė atlikti mokomuosius akrobatinius skrydžius.

2.2. Akrobatinių skrydžių varžybos sportinis renginys, kuriame sportininkai varžosi atlikdami atitinkamų kategorijų akrobatinio skrydžio programas.

2.3. Parodomasis akrobatinis skrydis – skrydis, kurio metu pilotas demonstruoja akrobatinį skrydį žiūrovams.

2.4. Pramoginis akrobatinis skrydis – akrobatinis skrydis, kurio metu skraidinami keleiviai.

2.5. Kitos sąvokos atitinka sąvokas, vartojamas 2011 m. lapkričio 3 d. Komisijos reglamente (ES) Nr. 1178/2011, kuriuo pagal Europos Parlamento ir Tarybos reglamentą (EB) Nr. 216/2008 nustatomi su civilinės aviacijos orlaivių įgula susiję techniniai reikalavimai ir administracinės procedūros, su visais pakeitimais ir  2012 m. spalio 5 d. Komisijos Reglamente (ES) Nr. 965/2012, kuriuo pagal Europos Parlamento ir Tarybos reglamentą (EB) Nr. 216/2008 nustatomi su orlaivių naudojimu skrydžiams susiję techniniai reikalavimai ir administracinės procedūros, su visais pakeitimais ir Lietuvos Respublikos aviacijos įstatyme.

3. Pilotai  akrobatinio skrydžio metu mokomi Lietuvos arba Europos Sąjungos valstybių narių institucijų patvirtintose mokymo organizacijose (ATO) ir deklaruotosiose mokymo organizacijose (DTO) (toliau abi kartu arba bet kuri iš jų – mokymo organizacija).

4. Akrobatinis skrydis gali būti vykdomas virš vandens ar žemės paviršiaus, o skrydžio parametrus pilotas turi pasirinkti tokius, kad liktų saugaus aukščio ir atstumo iki kliūčių atsarga ir nebūtų pažeistas minimalus akrobatinio skrydžio aukštis, kuris taikomas akrobatinį skrydį vykdančiam pilotui.

5. Akrobatinis skrydis valdomoje oro erdvėje galimas tik orlaiviu su veikiančiu radiolokaciniu atsakikliu ir gavus oro eismo paslaugų teikėjo skrydžių vadovo leidimą vykdyti tokį skrydį bei laikantis visų jo nurodymų.

6. Akrobatinį skrydį vykdančio orlaivio vadas yra atsakingas už skrydžių saugą.

7. Akrobatinis skrydis lėktuvu vykdomas vadovaujantis Taisyklėse nustatytais reikalavimais ir Reglamento (ES) Nr. 965/2012 nuostatomis.

8.  Akrobatinis skrydis sklandytuvu vykdomas vadovaujantis Taisyklėmis bei 2018 m. gruodžio 14 d. Komisijos įgyvendinimo reglamento (ES) 2018/1976, kuriuo pagal Europos Parlamento ir Tarybos reglamentą (ES) 2018/1139 nustatomos išsamios skrydžių vykdymo sklandytuvais ir sklandytuvų skrydžio įgulos licencijavimo taisyklės, su visais pakeitimais reikalavimais.

 

II SKYRIUS

REIKALAVIMAI ORLAIVIAMS

 

9. Akrobatinis skrydis leidžiamas orlaiviais, kurie:

9.1. turi Europos Sąjungos aviacijos saugos agentūros (toliau – EASA) išduotą arba pripažintą orlaivio tipo pažymėjimą, kuriame nurodyta, kad to tipo orlaiviu gali būti atliekami akrobatiniai skrydžiai; arba

9.2 turi EASA patvirtintas specialiąsias tinkamumo naudoti sąlygas arba skrydžio sąlygas ir jose yra nurodyta, kad to tipo orlaiviu gali būti atliekami akrobatiniai skrydžiai; arba

9.3 nurodyti 2018 m. liepos 4 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento 2018/1139 dėl bendrųjų civilinės aviacijos taisyklių, ir kuriuo įsteigiama Europos Sąjungos aviacijos saugos agentūra, iš dalies keičiami Europos Parlamento ir Tarybos reglamentai (EB) Nr. 2111/2005, (EB) Nr. 1008/2008, (ES) Nr. 996/2010, (ES) Nr. 376/2014 ir direktyvos 2014/30/ES ir 2014/53/ES bei panaikinami Europos Parlamento ir Tarybos reglamentai (EB) Nr. 552/2004 ir (EB) Nr. 216/2008 bei Tarybos reglamentas (EEB) Nr. 3922/91 su visais pakeitimais I priede ir kai to tipo orlaiviai turi orlaivio gamintojo numatytą galimybę vykdyti akrobatinius skrydžius bei šių orlaivių specialiajame tinkamumo skraidyti pažymėjime ar jo atitikmenyje yra nurodyta, kad tuo konkrečiu orlaiviu gali būti atliekami akrobatiniai skrydžiai.

 

III SKYRIUS

REIKALAVIMAI ĮGULAI

 

10. Lėktuvų pilotai akrobatinį skrydį Lietuvos Respublikoje gali atlikti tik turėdami akrobatinio skrydžio kvalifikaciją, išduotą pagal Reglamentą Nr. 1178/2011 (išskyrus pilotus mokinius, besimokančius A kategorijos akrobatinių skrydžių kartu su ASI), ir ASI įrašą piloto skraidymų knygelėje apie suteiktą atitinkamą akrobatinio skrydžio kategoriją, nurodytą Taisyklių 16 punkte. Lėktuvų pilotams, vykdantiems akrobatinį skrydį Lietuvos Respublikoje, pripažįstami lygiaverčiai užsienio valstybėse suteikti įrašai apie atitiktį Taisyklių 16 punkte nurodytoms kategorijoms.

11. Įgulos apranga ir batai neturi varžyti judesių ir trukdyti valdyti orlaivio. Rekomenduojama apranga – specialusis piloto kombinezonas. Rekomenduojamas apavas – sportiniai be kulnų bateliai su raišteliais.

 

IV SKYRIUS

akrobatiniO SkrydžiO VYKDYMO SĄLYGOS

 

12. Visi orlaivyje esantys asmenys akrobatinio skrydžio metu privalo:

12.1. segėti gelbėjimosi parašiutus ir saugos diržus;

12.2. vykdyti visus orlaivio vado reikalavimus.

13. Draudžiama vykdyti akrobatinį skrydį virš miestų ir miestelių, išskyrus aerodromus, vandens telkinius ar atvejus, kai akrobatiniam skrydžiui virš miestų, miestelių gautas viešosios įstaigos Transporto kompetencijų agentūros (toliau – TKA) leidimas.

14. Akrobatinis skrydis gali būti vykdomas šiomis meteorologinėmis sąlygomis:

14.1. matomumas – ne mažesnis nei 5 km;

14.2. debesų padas – ne žemesnis, negu reikia akrobatinio skrydžio figūroms arba atitinkamai programai atlikti;

14.3. meteorologinės sąlygos tinkamos vykdyti skrydį vizualiomis sąlygomis, kaip tai apibrėžia 2012 m. rugsėjo 26 d. Komisijos įgyvendinimo reglamento (ES) Nr. 923/2012, kuriuo nustatomos bendrosios skrydžių taisyklės ir veiklos nuostatos dėl oro navigacijos paslaugų ir procedūrų ir iš dalies keičiami Įgyvendinimo reglamentas (ES) Nr. 1035/2011 ir reglamentai (EB) Nr. 1265/2007, (EB) Nr. 1794/2006, (EB) Nr. 730/2006, (EB) Nr. 1033/2006 ir (ES) Nr. 255/2010, su visais pakeitimais, nuostatos.

15. Orlaivyje esantys daiktai turi būti pritvirtinti taip, kad nejudėtų akrobatinio skrydžio metu.

 

V SKYRIUS

akrobatinių skrydžių KATEGORIJOS

 

16. Akrobatiniai skrydžiai lėktuvais pagal sudėtingumą skirstomi į kategorijas sudėtingėjančia tvarka: A, B ir C(I) (Intermediate), Standartinę S(A) (Advanced) ir Aukščiausiąją A(U) (Unlimited).

17. Teisė vykdyti A kategorijos akrobatinį skrydį lėktuvais suteikiama įvykdžius A kategorijos mokymo programą. Kategoriją suteikia ASI, kuris į piloto mokinio skraidymų knygelę įrašo skrydžių sąlygas, ribojimus ir pasirašo. ASI visiškai atsako už akrobatinio skrydžio piloto mokinio parengimą pagal akrobatinio skrydžio A kategoriją. ASI gali leisti pilotui mokiniui dalyvauti A kategorijos akrobatinių skrydžių varžybose su ASI. Mažiausiasis leistinas akrobatinio skrydžio virš žemės ar vandens paviršiaus aukštis A kategorijos skrydžiams – 500 metrų.

18. Pilotas gali mokytis ir įgyti aukštesnę nei A akrobatinio skrydžio kategoriją tik turėdamas akrobatinio skrydžio kvalifikaciją ir viena kategorija žemesnę akrobatinio skrydžio kategoriją už tą, kuriai mokosi.

19. Teisę vykdyti B, C(I), S(A), A(U) kategorijų akrobatinius skrydžius lėktuvais, atlikus atitinkamai kategorijai reikalingus mokymus, suteikia ASI, kuris tai įrašo į piloto skraidymų knygelę, nurodo ribojimus ir pasirašo.

20. ASI suteikia B, C(I), S(A), A(U) kategorijas pilotui, kuris atitinka Taisyklių 18 punkto reikalavimus ir yra išskraidęs ne mažiau kaip 5 valandas pagal norimos įgyti kategorijos programą. 

21. Mažiausiasis leistinas akrobatinio skrydžio virš žemės ar vandens paviršiaus aukštis B kategorijos skrydžiams  nurodytas lėktuvo skrydžių vykdymo vadove, bet ne mažesnis kaip 500 metrų (1650 pėdų). ASI gali suteikti teisę vykdyti B kategorijos skrydžius žemesniame negu 500 metrų, bet ne žemesniame negu 400 metrų aukštyje, tai įrašydamas piloto skraidymų knygelėje.

22. Pilotui, kuris treniruojasi pagal C(I) ar S(A) kategorijos akrobatinio skrydžio programą, ASI gali suteikti individualų, tačiau ne mažesnį kaip 200 metrų aukštį nuo žemės ar vandens paviršiaus. Pilotui, kuris treniruojasi pagal A(U) programą, ASI gali suteikti mažiausią 100 metrų aukštį nuo žemės ar vandens paviršiaus.

23. Apie suteiktą mažesnį nei 500 metrų individualų aukštį nuo žemės ar vandens paviršiaus mokymo organizacija raštu informuoja TKA per 5 darbo dienas nuo įrašo atlikimo piloto skraidymų knygelėje. Akrobatinio skrydžio sąlygas ir apribojimus ASI įrašo į piloto skraidymų knygelę.

24. Pilotui suteikta akrobatinio skrydžio kategorija galioja vienerius metus nuo ASI įrašo skraidymų knygelėje.

25. Vienviečiai lėktuvai gali būti naudojami tik C(I) ir sudėtingesnių kategorijų akrobatiniam skrydžiui vykdyti.

26. Teisę vykdyti akrobatinį skrydį kito tipo lėktuvu pilotui suteikia ASI, jei pilotas sėkmingai įvykdė mažiausiai tris mokomuosius skrydžius su ASI arba ASI jį stebėjo (jeigu lėktuvas vienvietis) ir padarė atitinkamą įrašą piloto skraidymų knygelėje.

27. Lėktuvams su reaktyviniais varikliais taikomi tik A ir B kategorijų akrobatinio skrydžio reikalavimai.

28. A ir B kategorijų akrobatinio skrydžio gali būti mokoma tik dviviečiais lėktuvais, turinčiais dvigubą valdymą.

29. Akrobatinio sklandymo kvalifikaciją pilotui TKA suteikia vadovaudamasi Reglamentu (ES) 2018/1976.

 

VI SKYRIUS

akrobatinių skrydžių VARŽYBOS

 

30. Akrobatinių skrydžių varžybos organizuojamos pagal Parodomųjų renginių ir aviacijos sporto varžybų rengimo tvarkos aprašą, patvirtintą Lietuvos transporto saugos administracijos direktoriaus 2019 m. spalio 25 d. įsakymu Nr. 2BE-304 „Dėl Parodomųjų renginių ir aviacijos sporto varžybų rengimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ (toliau – Aprašas) ir Taisykles.

31.  Akrobatinių skrydžių varžybos vykdomos pagal atitinkamos akrobatinio skraidymo federacijos pasitvirtintas taisykles. Akrobatinių skrydžių varžybų taisyklėse turi būti apibrėžti bent šie akrobatinių skrydžių varžybų elementai:

31.1. varžybų kategorija;

31.2. bendrieji reikalavimai;

31.3. skrydžių programos ir jų vykdymo sąlygos;

31.4. skrydžių saugos reikalavimai;

31.5. teisėjavimas;

31.6. meteorologinės sąlygos;

31.7. mažiausiasis skrydžių aukštis.

32. Pilotai, turintys aukštesnę akrobatinio skrydžio kategoriją, gali dalyvauti žemesnės kategorijos varžybose, jei tai leidžia varžybų taisyklės.

 

VII SKYRIUS

PRAMOGINIAI Akrobatiniai Skrydžiai

 

33. Pilotas, turintis galiojančią akrobatinio skrydžio kvalifikaciją, gali skraidinti keleivį, jei turi ne mažesnę kaip 30 valandų akrobatinių skrydžių patirtį ir orlaivio, kuriuo vykdomas akrobatinis skrydis, savininko arba naudotojo leidimą. 

34. Pilotas prieš skrydį keleiviui turi:

34.1. atlikti antžeminį saugos instruktažą;

34.2. pateikti informaciją apie nustatytus akrobatinio skrydžio saugos reikalavimus;

34.3. informuoti, kokios bus naudojamos radijo ryšio, gestų ar kitos vizualios komandos;

34.4. informuoti, kokį poveikį akrobatinis skrydis daro žmogaus organizmui;

34.5. iš anksto informuoti, kad nebus leista lipti į orlaivį apsvaigus nuo alkoholio, psichotropinių medžiagų ar vaistų;

34.6. informuoti, kaip elgtis lėktuvo kabinoje akrobatinio skrydžio metu;

 

34.7. informuoti, kaip palikti orlaivį (išlipti) ir gelbėtis ekstremalios situacijos ar avarijos atveju.

 

35. Orlaivis turi būti parengtas akrobatiniam skrydžiui taip, kad skraidinamas keleivis netrukdytų pilotui skristi saugiai.

36. Mažiausias leistinas pramoginio akrobatinio skrydžio skraidinant keleivius virš žemės ar vandens paviršiaus aukštis nurodytas orlaivio skrydžių vykdymo vadove, bet ne mažesnis kaip 500 metrų (1650 pėdų).

 

VIII skyrius

PARODOMIEJI akrobatiniai skrydžiai

 

37. Parodomieji akrobatiniai skrydžiai turi būti vykdomi pagal Aprašo ir Taisyklių reikalavimus.

38. Parodomuosius akrobatinius skrydžius gali vykdyti pilotas, turintis akrobatinio skrydžio kvalifikaciją piloto licencijoje ir ne mažesnę kaip 100 valandų akrobatinio skrydžio patirtį.

39. Parodomojo akrobatinio skrydžio metu lėktuve turi būti tik įgula, būtina parodomojo akrobatinio skrydžio programai atlikti.

 

IX SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

40. Asmenys, pažeidę Taisyklių reikalavimus, atsako teisės aktų nustatyta tvarka.

 

________________