VIEŠOJI ĮSTAIGA KAIMO VERSLO IR RINKŲ PLĖTROS AGENTŪRA 

DIREKTORIUS

 

ĮSAKYMAS

DĖL ŪKIO SUBJEKTŲ, PERKANČIŲ-PARDUODANČIŲ ŽALIĄ PIENĄ IR PREKIAUJANČIŲ PIENO GAMINIAIS, VEIKLOS PRIEŽIŪROS  TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO 

 

2020 m. rugpjūčio 10 d. Nr. VĮ-109

Vilnius

 

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos ūkio subjektų, perkančių–parduodančių žalią pieną ir prekiaujančių pieno gaminiais, nesąžiningų veiksmų draudimo įstatymo 6 straipsnio 1 dalimi,

T v i r t i n u Ūkio subjektų, perkančių-parduodančių žalią pieną ir prekiaujančių pieno gaminiais, veiklos priežiūros tvarkos aprašą (pridedama).

 

 

 

Socialinės komunikacijos specialistas,

laikinai atliekantis direktoriaus funkcijas                                                                Šarūnas Celiešius

 

 

PATVIRTINTA

Viešosios įstaigos Kaimo verslo

ir rinkų plėtros agentūros direktoriaus

2020 m. rugpjūčio 10 d. įsakymu Nr. VĮ-109

 

 

ŪKIO SUBJEKTŲ, PERKANČIŲ-PARDUODANČIŲ ŽALIĄ PIENĄ IR PREKIAUJANČIŲ PIENO GAMINIAIS, VEIKLOS PRIEŽIŪROS  TVARKOS APRAŠAS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1.    Ūkio subjektų, perkančių-parduodančių žalią pieną ir prekiaujančių pieno gaminiais, veiklos priežiūros tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) nustato viešosios įstaigos Kaimo verslo ir rinkų plėtros agentūros (toliau – Agentūra) atliekamos ūkio subjektų, perkančių–parduodančių žalią pieną, veiklos priežiūros procesą, apimantį tikrinamo objekto atrankos tvarką, pasirengimo vykstant į patikrą vietoje bei patikros vietoje atlikimo tvarką, patikros vietoje metu nustatytų faktinių aplinkybių vertinimo tvarką, neplaninių patikrų inicijavimo pagrindus, ataskaitos apie ūkio subjektų, perkančių–parduodančių žalią pieną, veiklos priežiūros teikimo tvarką.

2.    Ūkio subjektų, perkančių-parduodančių žalią pieną ir prekiaujančių pieno gaminiais, veiklos priežiūros tikslas – užtikrinti, kad žalio pieno pirkimo-pardavimo procese ūkio subjektai nevykdytų draudžiamų veiksmų, nustatytų Lietuvos Respublikos ūkio subjektų, perkančių-parduodančių žalią pieną ir prekiaujančių pieno gaminiais, nesąžiningų veiksmų draudimo įstatyme.

3.    Šiame Apraše vartojamos sąvokos ir sutrumpinimai:

3.1.      Administracinė patikra  – Agentūros inspektorių atliekamas administracinis ūkio subjektų, perkančių-parduodančių žalią pieną, veiklos tikrinimas, kurio metu dokumentai ir informacija tikrinama nuotoliniu būdu, kai ūkio subjektai teikia dokumentus elektroninėmis priemonėmis, o Agentūros inspektorius naudojasi PAIS duomenimis.

3.2.      Kryžminė patikra – Agentūros inspektorių atliekamas fizinis ir (arba) administracinis ūkio subjektų, perkančių-parduodančių žalią pieną, veiklos tikrinimas, siekiant sulyginti žalio pieno pirkėjo ir žalio pieno pardavėjo teikiamų duomenų ir informacijos atitikimą. Kryžminė patikra atliekama visais patikros atvejais.

3.3.      PAIS – Pieno apskaitos informacinė sistema.

3.4.      Pakartotinė patikra – Agentūros inspektorių atliekamas fizinis ir (arba) administracinis ūkio subjektų, perkančių-parduodančių žalią pieną, veiklos tikrinimas, siekiant įsitikinti, ar nebuvo pažeisti Lietuvos Respublikos ūkio subjektų, perkančių-parduodančių žalią pieną ir prekiaujančių pieno gaminiais, nesąžiningų veiksmų draudimo įstatymo 3 straipsnio 2 dalies 1 ir 2 punktuose nustatyti terminai.

3.5.      Patikra – Agentūros inspektorių atliekamas fizinis ir (arba) administracinis ūkio subjektų, perkančių-parduodančių žalią pieną, veiklos – vertinant Pieno apskaitos informacinėje sistemoje pateiktų duomenų, kitų dokumentų duomenis ir informaciją, siekiant įsitikinti, ar žalio pieno pirkimo-pardavimo procese ūkio subjektai nevykdė draudžiamų veiksmų, nustatytų Lietuvos Respublikos ūkio subjektų, perkančių-parduodančių žalią pieną ir prekiaujančių pieno gaminiais, nesąžiningų veiksmų draudimo įstatyme. Patikros gali būti kryžminės, administracinės, pakartotinės, patikros vietoje, taip pat planinės ir neplaninės.

3.6.        Patikra vietoje – Agentūros inspektorių atliekamas fizinis ūkio subjekto veiklos tikrinimas – informacijos ir duomenų, įrašytų Pieno apskaitos informacinėje sistemoje ir dokumentuose, tikrinimas atvykus į ūkio subjekto buveinę.  

3.7.      Tikrinamas laikotarpis – patikros atlikimo momentu laikotarpis, apimantis praėjusį kalendorinį mėnesį, einamąjį kalendorinį mėnesį ir sekantį einantį kalendorinį mėnesį. 

4.    Kitos Apraše vartojamos sąvokos apibrėžtos Lietuvos Respublikos ūkio subjektų, perkančių-parduodančių žalią pieną ir prekiaujančių pieno gaminiais, nesąžiningų veiksmų draudimo įstatyme (toliau – Nesąžiningų veiksmų draudimo įstatymas) ir Lietuvos Respublikos atsiskaitymo už žemės ūkio produkciją įstatyme bei šiuos įstatymus įgyvendinančiuose teisės aktuose vartojamas sąvokas.

5.    Agentūra atlieka veiklos priežiūrą tų žalio pieno pirkėjų, kurie Pieno supirkimo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2001 m. gegužės 9 d. įsakymu Nr. 146 „Dėl pieno supirkimo taisyklių patvirtinimo“, registruoti žalio pieno supirkimo ir (arba) perdirbimo veiklai plėtoti. Agentūra neatlieka veiklos priežiūrą tų ūkio subjektų, kurios perka-parduoda žalią pieną tai pačiai įmonių grupei priklausančioms įmonėms (dukterinėms įmonėms, filialams), kurių priimamiems sprendimams tiesioginę įtaką turi patronuojanti įmonė ir jeigu yra pateikiami šią aplinkybę įrodantys dokumentai. .

6.    Agentūros atliekama ūkio subjektų, perkančių–parduodančių žalią pieną, veiklos priežiūra apima: 

6.1.      ūkio subjektų konsultavimą, metodinės pagalbos teikimą,

6.2.      ūkio subjektų veiklos išankstinę priežiūrą,

6.3.      patikrų (administracinių, kryžminių, planinių, neplaninių ir pakartotinių) vykdymą, 

6.4.      ūkio subjektų informavimą apie patikrų metu nustatytus rezultatus,

6.5.      ūkio subjektų veiklos priežiūros analizę. 

7.    Ūkio subjektų konsultavimas, metodinės pagalbos teikimas yra prioritetinė Agentūros vykdomos ūkio subjektų, perkančių–parduodančių žalią pieną, veiklos priežiūros dalis. Ūkio subjektai konsultuojami žodžiu, telefonu, raštu arba elektroniniu paštu. Aktuali informacija skelbiama Agentūros interneto svetainėje ir visuomenės informavimo priemonėse, organizuojamos konferencijos, susitikimai su žalio pieno pirkėjais ir žalio pieno pardavėjais .

8.    Agentūros inspektoriai, vykdydami išankstinę ūkio subjektų veiklos priežiūrą tikrina ūkio subjektų, perkančių–parduodančių žalią pieną, veiklą dar iki galimo pažeidimo – nesąžiningų veiksmų, nurodytų Lietuvos Respublikos ūkio subjektų, perkančių-parduodančių žalią pieną ir prekiaujančių pieno gaminiais, nesąžiningų veiksmų draudimo įstatymo 3 straipsnio 2 dalies 1 ir 2 punktuose, – padarymo momento; Išankstinė ūkio subjektų priežiūra gali būti vykdoma atliekant šios rūšies patikras: patikras vietoje, kryžmines, administracines.

9Agentūros inspektoriai atlikdami ūkio subjektų, perkančių–parduodančių žalią pieną, veiklos priežiūros vadovaujasi nediskriminavimo, skaidrumo, viešumo, metodinės pagalbos,  funkcijų atskyrimo (keturių akių) principais.

 

II SKYRIUS

PASIRENGIMAS PATIKRAI VIETOJE, TIKRINAMO OBJEKTO/IMTIES ATRANKA 

 

10.  Agentūros inspektorius, vadovaudamasis Agentūros direktoriaus patvirtintu einamųjų metų Žalio pieno pirkėjų planinių patikrų planu, atsirinkęs patikrai žalio pieno pirkėją PAIS duomenų pagrindu kiekvieno žalio pieno pardavėjo atžvilgiu tikrina, ar:

10.1.  perkant žalią pieną iš tos pačios žalio pieno pardavėjų grupės ir jį pristatant žalio pieno pirkėjui tokiu pačiu būdu (žalias pienas pristatomas į žalio pieno supirkimo punktą, žalias pienas paimamas tiesiogiai iš ūkio, žalias pienas pristatomas tiesiogiai į žalio pieno perdirbimo įmonę), žalio pieno pirkimo-pardavimo sutartyse nebuvo taikyta skirtinga žalio pieno pirkimo kaina, išskyrus atvejus, kai pienas perkamas iš žalio pieno pardavėjų, parduodančių savo gamybos pieną ir priklausančių pieno gamintojų organizacijoms, pripažintoms Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro įsakymu nustatyta tvarka, tačiau šiuo atveju negali būti taikoma mažesnė žalio pieno pirkimo kaina negu ji būtų nustatyta pagal žalio pieno pardavėjų grupes (Nesąžiningų veiksmų draudimo įstatymo 3 straipsnio 3 dalies 1 punktas);

10.2.  nebuvo mažinama žalio pieno pirkimo kaina dažniau kaip kas du iš eilės einančius reguliariai parduodamo žalio pieno tiekimo laikotarpius, kaip nustatyta Atsiskaitymo už žemės ūkio produkciją įstatyme (Nesąžiningų veiksmų draudimo įstatymo 3 straipsnio 3 dalies 4 punktas);

10.3.  nebuvo mažinama žalio pieno pirkimo kaina, nustatyta žalio pieno pirkimo-pardavimo sutartyje, daugiau negu 3 procentiniais punktais (Nesąžiningų veiksmų draudimo įstatymo 5 straipsnis).

11.  Patikrai atrenkami visi žalio pieno pardavėjai, kurių atžvilgiu pagal PAIS duomenis galima įtarti padarytus pažeidimus – atliktus nesąžiningus veiksmus, įtvirtintus Nesąžiningų veiksmų draudimo įstatymo 3 straipsnio 3 dalies 1 ir 4 punktuose bei 5 straipsnyje, bet ne daugiau kaip 100 žalio pieno pardavėjų atrinktų pagal didžiausią nustatytą kainų skirtumą.

12.  Agentūros inspektorius nustatytos formos Patikros akte (Aprašo priedas) nurodo kiekvieno atrinkto žalio pieno pardavėjo duomenis:

12.1.  vardą, pavardę, juridinio asmens pavadinimą;

12.2.  tikrinamu laikotarpiu galiojančios žalio pieno pirkimo-pardavimo sutarties (- ių) datą ir numerį;

12.3faktinį nupirktą natūralaus žalio pieno kiekį kg,;

12.4sutartyje numatytą bazinių pieno sudėties rodiklių pieno pirkimo kainą (neįskaitant sutartyje numatytų priemokų ir priedų (Eur už kg tūkstantųjų tikslumu) kiekvienu įskaitiniu laikotarpiu;

12.5faktinę bazinių pieno sudėties rodiklių pieno pirkimo kainą (su priemokomis ir priedais bei nuoskaitomis, taikytomis pagal Pieno supirkimo taisykles (Eur už kg  tūkstantųjų tikslumu);

12.6. žalio pieno pardavėjo grupę kiekvienu žalio pieno tiekimo laikotarpiu, kaip nustatyta Atsiskaitymo už žemės ūkio produkciją įstatyme įskaitiniu laikotarpiu;

12.7. žalio pieno pristatymo būdą.

13.  Be Aprašo 12 punkte numatytų duomenų Agentūros inspektorius Patikros akte fiksuoja duomenis ir informaciją, nustatytą ankstesnių (ne vėlesnių nei 12 mėnesių laikotarpiu nuo planuojamos patikros vietoje dienos) Agentūros vykdytų patikrų metu žalio pieno pirkėjo atžvilgiu.

14.     Prieš vykstant į patikrą vietoje Agentūros inspektorius užpildo Patikros akto lentelės Nr. 1 10 klausimo 2-7 stulpelius ir 11 klausimo 2, 3, 4, 6 stulpelius. Likusius Patikros akto lentelių Nr. 1 ir Nr. 2 stulpelius Agentūros inspektorius pildo tik atvykęs į atrinkto tikrinti žalio pieno pirkėjo buveinę, dalyvaujant žalio pieno pirkėjo atstovams.

15.     Agentūros inspektorius, nustatęs, kad trūksta informacijos ar duomenų patikrai vietoje atlikti turi teisę kreiptis į žalio pieno pirkėjus ir žalio pieno pardavėjus ir reikalauti, kad ne vėliau kaip iki patikros vietoje atlikimo dienos Agentūrai el. paštu: pienokontrole@litfood.lt pateiktų papildomus dokumentus, informaciją ar paaiškinimus.

16.     Prieš vykstant į patikrą vietoje, Agentūros inspektorius ne vėliau kaip prieš 2 darbo dienas iki numatomos patikros vietoje dienos privalo informuoti atrinktą tikrinti žalio pieno pirkėją apie patikrą vietoje, nurodydamas tikslią patikros datą ir laiką. Pranešimas ūkio subjektui turi būti įteikiamas asmeniškai per kurjerį arba siunčiamas registruotu paštu arba elektroniniu paštu, tačiau visais atvejais turi būti patvirtinamas apie pranešimo gavimą.  

 

III SKYRIUS

PATIKRŲ VIETOJE ATLIKIMO TVARKA

 

17.    Agentūros inspektoriai atvykę į patikrą vietoje tikrinamam ūkio subjektui pateikia pasirašytinai susipažinti su patikros pagrindu – Agentūros direktoriaus įsakymo, kuriuo pavedama atlikti žalio pieno pirkėjo veiklos tikrinimą, kopiją.

18.  Agentūros inspektorius patikros vietoje metu, nustatęs faktines aplinkybes, jas pažymi Patikros akte. Į Patikros akto Lentelės Nr. 2  2 ir 3 stulpelius įrašomi žalio pieno pardavėjų, atrinktų atsitiktine tvarka iš Lentelės Nr. 1 10 klausimo skilties, duomenis.   

19.  Agentūros inspektoriai, siekdami įsitikinti, ar nebuvo atlikti nesąžiningi veiksmai, numatyti Aprašo 10.1-10.3 papunkčiuose –  vertina PAIS duomenis lyginant su duomenimis ir informacija oficialiuose dokumentuose (žalio pieno pirkėjo vidaus naudojimo informacinėse sistemose, sutartyse, sąskaitose faktūrose, raštuose-pranešimuose ir kituose dokumentuose, susijusiuose su žalio pieno pirkimu-pardavimu) bei fiksuoja nustatytus neatitikimus Patikros akte.

20Agentūros inspektoriai, siekdami įsitikinti, ar nebuvo atlikti nesąžiningi veiksmai, nustatyti Nesąžiningų veiksmų draudimo įstatymo 3 straipsnio 2 dalies 1 ir 2 punktuose, vertina praėjusį kalendorinį mėnesį galiojusias žalio pieno kainas, kainų nustatymą pirkimo-pardavimo sutartyse, žalio pieno pirkėjo siųstus raštus-pranešimus žalio pieno pardavėjui, praėjusios patikros metu fiksuotas žalio pieno kainas ir Patikros akte fiksuoja einamojo mėnesio žalio pieno kainas; nustačius šiame punkte nustatyto nesąžiningo veiksmo nesilaikymo atvejus, Patikros akte fiksuojamos visos faktinės aplinkybės bei daromos dokumentų kopijos.  

21.       Agentūros inspektoriai, siekdami įsitikinti, ar nebuvo pirktas ir parduotas žalias pienas, nesudarius žalio pieno pirkimo-pardavimo sutarties (Nesąžiningų veiksmų draudimo įstatymo 3 straipsnio 2 dalies 3 punktas), apklausia žalio pieno pirkėją ir atsakymą nurodo Patikros akte.   

22.       Agentūros inspektoriai, siekdami įsitikinti, ar galimai buvo nesupirktas viso žalio pieno kiekis pagal žalio pieno pirkėjo ir žalio pieno pardavėjo, parduodančio daugiau kaip 500 kg žalio pieno per dieną, sudarytas žalio pieno pirkimo-pardavimo sutartis, nukrypstant ne daugiau kaip 10 procentų nuo žalio pieno pirkimo-pardavimo sutartyse nurodyto žalio pieno kiekio, vertina žalio pieno pirkimo-pardavimo sutartyje nurodytus kiekius ir lygina su oficialiais dokumentais – žalio pieno pirkėjo pateiktomis sąskaitomis-faktūromis bei nustačius nesupirkto viso žalio pieno kiekio pagal sudarytas žalio pieno pirkimo-pardavimo sutartis, fiksuoja šį faktą Patikros akte

23.  Agentūros inspektoriai pildo Patikros akto du egzempliorius, vienas pateikiamas tikrinamam ūkio subjektui pasirašytinai susipažinti bei vienas Patikros akto egzempliorius lieka tikrintam ūkio subjektui. Žalio pieno pirkėjui nesutikus ir nepasirašius Patikros akto Agentūros inspektorius užfiksuoja šį faktą ir pažymi Patikros akte bei pasirašo.       

24.       Agentūros inspektoriai patikros vietoje metu gali naudoti techninę įrangą (nešiojamąjį kompiuterį, skenerį, fotokamerą ir vaizdo kamerą ir kitą įrangą).

 

IV SKYRIUS

NEPLANINIŲ PATIKRŲ INICIJAVIMO IR ATLIKIMO TVARKA 

 

25.     Agentūra gali inicijuoti neplanines patikras, kai:

25.1. gaunamas raštu pranešimas arba pateikiamas pranešimas Agentūros interneto svetainės skiltyje „Pranešk“, kuriame nurodoma, kad galimai yra pažeistos besikreipiančiojo ar kito asmens teisės ar teisėti interesai, susiję su Nesąžiningų veiksmų draudimo įstatymo pažeidimais bei prašoma juos apginti;

25.2. gaunamas institucijos ar viešojo subjekto prašymas ar pavedimas atlikti ūkio subjekto veiklos patikrinimą;

25.3. gaunama arba viešai prieinama informacija, kad galėjo būti padaryti Nesąžiningų veiksmų draudimo įstatymo pažeidimai – nesąžiningi veiksmai – arba kitu pagrindu kyla šie įtarimai;

25.4. atlikus išankstinę priežiūrą (pagal PAIS duomenis) galima įtarti, kad perkant ir parduodant žalią pieną buvo galimai padaryti Nesąžiningų veiksmų draudimo įstatymo pažeidimai.

26. Visais atvejais neplanines patikras, įvertinęs konkrečiu atveju gautą informaciją, skundą, inicijuoja Agentūros direktorius pavesdamas Agentūros inspektoriui atlikti neplaninę patikrą bei nurodydamas patikros rūšį (administracinę, patikrą vietoje).

27 Vykstant į neplaninę patikrą vietoje žalio pieno pirkėjui pranešimas nurodytas aprašo 16 punkte nesiunčiamas.

28Neplaninės patikros metu Agentūros inspektorius pildo Patikros aktą.   

 

V SKYRIUS

PATIKRŲ METU NUSTATYTŲ NEATITIKIMŲ VERTINIMO TVARKA IR ŪKIO SUBJEKTŲ INFORMAVIMAS APIE PATIKRŲ REZULTATUS 

 

29.  Agentūros inspektorius, grįžęs iš patikros vietoje, ne vėliau kaip per 5 darbo dienas teikia Patikros akto kopiją Agentūros direktoriaus įsakymu sudarytai komisijai vertinti patikros metu nustatytas faktines aplinkybes. Komisija sudaroma iš ne mažiau kaip 3 Agentūros darbuotojų: Komisijos pirmininko ir bent 2 Komisijos narių. Komisijos nariais negali būti Agentūros inspektoriai atlikę patikras.

30.  Komisija, vertindama Patikros akte nustatytas faktines aplinkybes, turi teisę  reikalauti ūkio subjekto per komisijos nustatytą terminą pateikti paaiškinimus ir patikslinimus dėl nustatytų neatitikimų bei pateikti papildomą informaciją ir duomenis.  

31.       Komisija sprendimą priima ne vėliau kaip per 20 darbo dienų nuo Patikros akto gavimo dienos ir raštu informuoja ūkio subjektą apie patikrų rezultatus, įspėjant apie Nesąžiningų veiksmų draudimo įstatyme nustatytų reikalavimų laikymąsi, siūlant žalio pieno pirkėjui per komisijos nurodytą terminą atlyginti žalio pieno pardavėjui padarytą žalą. 

32.  Komisijos sprendimai gali būti ir asmeniškai įteikiami ūkio subjektui arba siunčiami registruotu paštu arba  elektroniniu paštu, tačiau visais atvejais turi būti patvirtinamas sprendimo gavimo faktas. 

 

VI SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

33. Agentūra iki kiekvieno mėnesio 10 darbo dienos pateikia Lietuvos Respublikos Žemės ūkio ministerijai ataskaitas apie atliktas patikras ir nustatytus Nesąžiningų veiksmų draudimo įstatymo pažeidimus, taip pat apie gautus skundus dėl Nesąžiningų veiksmų draudimo įstatymo nuostatų pažeidimų, išnagrinėtus skundus ir priimtus sprendimus

34. Agentūros veiksmai arba neveikimas, susijęs su ūkio subjektų veiklos priežiūra, sprendimais, priimtais atlikus patikras, gali būti skundžiami Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka.

 

_________________________