Lietuvos Respublikos Vyriausybė

 

nutarimas

Dėl LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖS 2002 M. BALANDŽIO 12 D. NUTARIMO NR. 519 „DĖL VALSTYBINIO ATLIEKŲ TVARKYMO
2014–2020 METŲ PLANO PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO

 

2015 m. rugpjūčio 19 d. Nr. 888
Vilnius

 

Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

Pakeisti Valstybinį atliekų tvarkymo 2014–2020 metų planą, patvirtintą Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. balandžio 12 d. nutarimu Nr. 519 „Dėl Valstybinio atliekų tvarkymo 2014–2020 metų plano patvirtinimo“:

1.  Pakeisti 115 punktą ir jį išdėstyti taip:

115. Po rūšiavimo likusių ir perdirbti netinkamų energinę vertę turinčių komunalinių atliekų naudojimo energijai gauti pajėgumai kuriami privataus kapitalo, ES paramos, valstybės biudžeto, savivaldybių biudžetų ir kitomis lėšomis.“

2.  Pakeisti 1, 2 ir 4 priedus ir juos išdėstyti nauja redakcija (pridedama).

 

 

 

Ministras Pirmininkas                                                                      Algirdas Butkevičius

 

 

 

Aplinkos ministras                                                                          Kęstutis Trečiokas

 

Valstybinio atliekų tvarkymo 2014–2020 metų plano

1 priedas

 

 

VALSTYBINIO ATLIEKŲ TVARKYMO 2014–2020 METŲ PLANO ĮGYVENDINIMO VERTINIMO KRITERIJŲ IR JŲ SIEKIAMŲ REIKŠMIŲ SĄRAŠAS

 

Tikslas

Vertinimo kriterijus

Rodikliai

Institucija, atsakinga už vertinimo kriterijaus įgyvendinimą

pradinė rodiklio reikšmė – 2011 metų

2016 metų

2020 metų

Ilgalaikis strateginis atliekų tvarkymo tikslas – mažinti susidarančių atliekų kiekį, užtikrinti žmonių sveikatai ir aplinkai saugų atliekų tvarkymą ir racionalų atliekų medžiaginių ir energinių išteklių naudojimą, taip mažinti gamtos, kitų išteklių naudojimą ir atliekų šalinimą sąvartynuose

bendras atliekų kiekis bendrojo vidaus produkto (toliau – BVP) vienetui

47,97

tonų / mln. litų

138,28

tonų / mln.

eurų

*

Lietuvos Respublikos aplinkos ministerija (toliau – Aplinkos ministerija) (institucija, atsakinga už vertinimo kriterijaus koordinavimą), Lietuvos Respublikos ūkio ministerija (toliau – Ūkio ministerija)

komunalinių atliekų, šalinamų sąvartynuose, kiekis, procentais

751

55

35

savivaldybės

padidėjęs visuomenės pasitikėjimas atliekų tvarkymo sistema, procentais2

2

102

202

Aplinkos ministerija

1. Siekti, kad, augant pramonei, ekonomikai ir vartojimui, gamybos ir kitos ūkinės veiklos ir komunalinių atliekų susidarymas augtų lėčiau, o susidarančių atliekų kiekis neviršytų Europos Sąjungos valstybių narių vidurkio

vienam gyventojui tenkantis komunalinių atliekų kiekis, neviršijantis Europos Sąjungos vidurkio, kilogramais

4483

neviršyti Europos Sąjungos vidurkio

neviršyti Europos Sąjungos vidurkio

Aplinkos ministerija

gamybos atliekų kiekis BVP vienetui

35,95

tonų / mln. litų

105,21

tonų / mln.

eurų

*

Ūkio ministerija

2. Mažinti sąvartynuose šalinamų atliekų kiekį – plėtoti racionalų atliekų medžiaginių ir energinių išteklių naudojimą

įrengti ir veikiantys mišrių komunalinių atliekų mechaninio ir mechaninio biologinio apdorojimo įrenginiai, vienetais

0

10

10

savivaldybės, regioniniai atliekų tvarkymo centrai

visų per metus susidariusių atliekų dalis, kurią sudaro perdirbtos ar kitaip panaudotos komunalinės atliekos, procentais

231

45

65

Aplinkos ministerija (institucija, atsakinga už vertinimo kriterijaus koordinavimą)

komunalinių atliekų sraute esančių popieriaus ir kartono, metalų, plastikų ir stiklo atliekų kiekis, kuris būtų paruošiamas naudoti pakartotinai ir perdirbti, procentais

17

(2010)

30

50

Aplinkos ministerija (institucija, atsakinga už vertinimo kriterijaus koordinavimą)

sąvartynuose pašalintų komunalinių biologiškai skaidžių atliekų kiekis, palyginti su 2000 metų kiekiu, procentais

66

45

35

savivaldybės

3. Užtikrinti visuomenės sveikatai ir aplinkai saugų visų atliekų srautų tvarkymą, tobulinti esamas atliekų tvarkymo sistemas

užtikrinta komunalinių atliekų tvarkymo paslauga, procentais

94,8

100

100

savivaldybės

perdirbtų ir kitaip panaudotų gamybos ir kitos ūkinės veiklos atliekų (išskyrus fosfogipso atliekas) kiekis, procentais

90

ne mažiau kaip 91

ne mažiau kaip 92

Ūkio ministerija

4. Tobulinti gaminių, pakuočių ir atliekų susidarymo ir tvarkymo apskaitos sistemą

iki 2018 metų sukurta bendra gaminių, pakuočių ir atliekų apskaitos sistema, leidžianti vykdyti atliekų srautų judėjimo kontrolę ir užtikrinti operatyvius ir patikimus duomenis

Aplinkos ministerija

5. Efektyvinti atliekų tvarkymo reikalavimų įgyvendinimo ir atliekų tvarkymo užduočių vykdymo kontrolę

sąvartynuose pašalintų gamybos ir kitos ūkinės veiklos atliekų (išskyrus fosfogipso atliekas) kiekis, procentais

10

9

8

Aplinkos apsaugos agentūra,

Aplinkos ministerijos regionų aplinkos apsaugos departamentai

atliekų tvarkymo sistemos ūkio subjektų konsultacijų ir patikrinimų skaičiaus santykis, procentais

30

50

Aplinkos apsaugos agentūra,

Aplinkos ministerijos regionų aplinkos apsaugos departamentai

6. Didinti visuomenės sąmoningumą, tobulinti valstybės ir savivaldybės institucijų darbuotojų kvalifikaciją atliekų tvarkymo srityje

padidėjęs komunalines atliekas rūšiuojančių gyventojų skaičius, procentais

2

102

202

Aplinkos ministerija

padidėjęs gyventojų informuotumas atliekų tvarkymo srityje, procentais

2

102

202

Aplinkos ministerija

 

* Lietuvos ekonominių rodiklių projekcijose pateikiamas BVP iki 2016 metų (šaltinis http://www.finmin.lt/web/finmin/aktualus_duomenys/makroekonomika#2, žiūrėta 2014 m. balandžio 2 d.).

 

1 Valstybinės atliekų apskaitos duomenys.

2 Visuomenės pasitikėjimo atliekų tvarkymo sistema tyrimai iki 2014 metų nebuvo atliekami. Tokius tyrimus numatoma atlikti 2015, 2016 ir 2020 metais.

3 2010 metų Europos Sąjungos vidurkis – 502 kilogramai vienam gyventojui.

 

 

 

––––––––––––––––––––

 


 

Valstybinio atliekų tvarkymo 2014–2020 metų plano

2 priedas

 

 

Valstybinio atliekų tvarkymo 2014–2020 METŲ plano ĮGYVENDINIMO PRIEMONIŲ PLANAS

 

Atliekų tvarkymo tikslai

Uždaviniai

Priemonės

Įvykdymo terminas

Vykdytojai

Finansavimo šaltinis

Orientacinis lėšų poreikis, eurais

1. Siekti, kad, augant pramonei, ekonomikai ir vartojimui, gamybos ir kitos ūkinės veiklos ir komunalinių atliekų susidarymas augtų lėčiau, o susidarančių atliekų kiekis neviršytų Europos Sąjungos valstybių narių vidurkio

1.1. uždaviniai numatyti Valstybinėje atliekų prevencijos programoje, patvirtintoje Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2013 m. spalio 22 d. įsakymu Nr. D1-782 „Dėl Valstybinės atliekų prevencijos programos patvirtinimo“

1.1.1. priemonės numatytos Valstybinėje atliekų prevencijos programoje, patvirtintoje Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2013 m. spalio 22 d. įsakymu Nr. D1-782 „Dėl Valstybinės atliekų prevencijos programos patvirtinimo“

2. Mažinti sąvartynuose šalinamų atliekų kiekį – plėtoti racionalų atliekų medžiaginių ir energinių išteklių naudojimą

2.1. skatinti perdirbti ir naudoti atliekas, taikant ekonomines priemones

2.1.1. Lietuvos Respublikos Seimui pritarus Lietuvos Respublikos mokesčio už aplinkos teršimą įstatymo pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIP-1428, parengti įstatymo įgyvendinamųjų teisės aktų, nustatančių mokestį už sąvartynuose šalinamas atliekas, projektus

2015 metai

Lietuvos Respublikos aplinkos ministerija (toliau – Aplinkos ministerija)

2.1.2. vykdyti sąvartynuose šalinamų atliekų apskaitos ir mokesčio už sąvartynuose šalinamas atliekas apskaičiavimo kontrolę

2015–2020 metai

Aplinkos ministerija (regionų aplinkos apsaugos departamentai)

2.1.3. įvertinti mokesčio už atliekų deginimo arba bendro atliekų deginimo įrenginiuose naudojamas energijai gauti atliekas įvedimo tikslingumą

2016–2017 metai

Aplinkos ministerija

2.1.4. įvertinti mokesčio už mechaninio ir (ar) mechaninio biologinio apdorojimo įrenginiuose apdorojamas atliekas įvedimo tikslingumą

2016–2017 metai

Aplinkos ministerija

2.1.5. parengti Lietuvos Respublikos pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų pakeitimų, nustatančių privalomąjį užstatą vienkartinėms gėrimų pakuotėms, projektus

2014 metai

Aplinkos ministerija

2.1.6. įvertinti galimybes taikyti teisines, ekonomines ir kitas priemones gamintojams ir importuotojams, tiekiantiems rinkai pakuotes, kurių atliekas perdirbančių technologijų nėra arba kurias perdirbti sudėtinga

2018 metai

Aplinkos ministerija

Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšos

14 481

2.2. nustatyti teisines priemones, užtikrinančias skaidrias ūkio subjektų, naudojančių atliekas energijai gaminti, veiklos ir energijos gamybos sąlygas

2.2.1. parengti pasiūlymus dėl teisės aktų, reglamentuojančių atliekas energijai gaminti naudojančių ūkio subjektų pareigas ir iš atliekų gaminamos energijos kainodarą

2015–2016 metai

Lietuvos Respublikos energetikos ministerija (toliau – Energetikos ministerija),

Aplinkos ministerija

Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšos

37 651

2.2.2. reglamentuoti atliekas energijai gaminti naudojančių ūkio subjektų ir valstybės / savivaldybių susitarimų dėl ilgalaikių atliekas energijai gaminti naudojančių ūkio subjektų įsipareigojimų atliekų deginimo srityje sudarymo sąlygas

2015–2016 metai

Aplinkos ministerija,

Energetikos ministerija

Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšos

11 585

2.3. sukurti komunalinių biologiškai skaidžių atliekų tvarkymo pajėgumus

2.3.1. gyventojams ar kitiems asmenims (pavyzdžiui, gėlių parduotuvėms, kapinėms ir kita), kurių atliekų tvarkymą organizuoja savivaldybės, užtikrinti žaliųjų atliekų surinkimą ir tvarkymą arba tokių atliekų tvarkymą susidarymo vietoje

2015 metai

savivaldybės

Europos Sąjungos struktūrinių fondų lėšos, savivaldybių biudžetų lėšos, kitos lėšos

8 109 361 (pastaba: dalis lėšų arba visos lėšos, skirtos individualaus kompostavimo dėžėms įsigyti, turi būti panaudotos iki 2015 metų IV ketvirčio)

2.3.2. parengti mažos apimties kompostavimo tvarką, nustatyti joje kompostavimo vietų įrengimo, žaliųjų atliekų tvarkymo reikalavimus

2015 metai

Aplinkos ministerija

2.3.3. įrengti mechaninio biologinio arba mechaninio apdorojimo įrenginius, kuriuose būtų atskiriamos ir apdorojamos arba perduodamos toliau apdoroti biologiškai skaidžios atliekos

2015 metai

savivaldybės

Europos Sąjungos struktūrinių fondų lėšos, savivaldybių biudžetų lėšos, kitos lėšos

130 329 008

(pastaba: dalis lėšų arba visos lėšos turi būti panaudotos iki 2015 metų IV ketvirčio)

2.3.4. parengti Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatymo ir Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 1999 m. liepos 14 d. įsakymo Nr. 217 „Dėl Atliekų tvarkymo taisyklių patvirtinimo“ pakeitimų, nustatančių maisto / virtuvės atliekų rūšiuojamojo surinkimo reikalavimus, projektus

2016 metai

Aplinkos ministerija

2.3.5. organizuoti maisto / virtuvės atliekų rūšiuojamąjį surinkimą ir (ar) individualų kompostavimą, įrengti pakankamus pajėgumus šioms maisto / virtuvės atliekoms apdoroti

2018 metai

savivaldybės

Europos Sąjungos struktūrinių fondų lėšos, savivaldybių biudžetų lėšos, mokesčio už sąvartynuose šalinamas atliekas lėšos, kitos lėšos

5 792 400

2.3.6. teikti finansinę paramą bandomiesiems biologiškai skaidžių atliekų rūšiuojamojo surinkimo (ir tvarkymo) projektams, apimantiems visuomenės švietimą ir gerosios praktikos sklaidą

2015–2016 metai

Aplinkos ministerija, savivaldybės

Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšos

28 962

2.4. plėtoti rūšiuojamojo atliekų surinkimo sistemas

2.4.1. pastatyti nustatytais atstumais reikiamą kiekį antrinių žaliavų surinkimo konteinerių arba taikyti kitas antrinių žaliavų surinkimo priemones

2014–2017 metai

savivaldybės

gamintojų ir importuotojų organizacijų lėšos, Gaminių ar pakuotės atliekų tvarkymo programos lėšos, savivaldybių lėšos, Europos Sąjungos struktūrinių fondų lėšos

15 060 241

2.4.2. didinti didelių gabaritų atliekų surinkimo aikštelių skaičių arba taikyti kitas atliekų surinkimo priemones (pavyzdžiui, apvažiuojant)

2014–2020 metai

savivaldybės

2.4.3. regioniniuose ir savivaldybių atliekų tvarkymo planuose numatyti ir taikyti buityje susidarančių pavojingųjų ir tekstilės atliekų surinkimo priemones, taip pat ir surinkimą apvažiuojant

2014–2020 metai

savivaldybės

2.4.4. parengti Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2010 m. gruodžio 16 d. įsakymo Nr. D1-1004 „Dėl Reikalavimų regioniniams ir savivaldybių atliekų tvarkymo planams patvirtinimo“ pakeitimo projektą – įpareigoti įtraukti tekstilės ir pavojingųjų atliekų surinkimo priemones į regioninius ir (ar) savivaldybių atliekų tvarkymo planus

2014 metai

Aplinkos ministerija

2.5. skatinti produktų, pagamintų iš atliekų, rinkas

2.5.1. parengti komposto, raugo, pagamintų iš biologiškai skaidžių atliekų, kokybės reikalavimus (kriterijus) ir naudojimo rekomendacijas

2014–2015 metai

Aplinkos ministerija,

Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerija (toliau – Žemės ūkio ministerija)

Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšos (Klimato kaitos specialioji programa)

52 132

 

 

2.5.2. nustatant ar keičiant produktų grupių, kurių viešiesiems pirkimams taikytini aplinkos apsaugos kriterijai, sąrašus, įvertinti galimybes ir numatyti atliekų perdirbimo ar kitokio naudojimo kriterijus, taip pat produktų, pagamintų iš atliekų, naudojimo kriterijus (sąrašai peržiūrimi kasmet ir prireikus rengiami jų pakeitimai)

2014–2020 metai

Aplinkos ministerija

 

2.5.3. parengti koncepciją ir organizuoti iš antrinių žaliavų pagamintų produktų viešinimo konkursą „Metų gaminys iš antrinių žaliavų“

2016–2017 metai

Lietuvos Respublikos ūkio ministerija (toliau – Ūkio ministerija)

Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšos

43 443

2.6. plėsti sąvartynuose draudžiamų šalinti atliekų sąrašą

2.6.1. parengti Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2000 m. spalio 18 d. įsakymo Nr. 444 „Dėl Atliekų sąvartynų įrengimo, eksploatavimo, uždarymo ir priežiūros po uždarymo taisyklių patvirtinimo“ pakeitimo projektą – uždrausti sąvartynuose šalinti nuotekų dumblą

2014 metai

Aplinkos ministerija

3. Užtikrinti visuomenės sveikatai ir aplinkai saugų visų atliekų srautų tvarkymą, tobulinti esamas atliekų tvarkymo sistemas

3.1. užtikrinti, kad visiems atliekų turėtojams būtų sudarytos sąlygos naudotis viešąja komunalinių atliekų tvarkymo paslauga

3.1.1. visiems atliekų turėtojams teikti viešąją komunalinių atliekų tvarkymo paslaugą, atitinkančią minimalius kokybės reikalavimus, kuriuos nustato Aplinkos ministerija

2014–2020 metai

savivaldybės

3.2. užtikrinti efektyvų gamybos ir kitos ūkinės veiklos atliekų tvarkymą

3.2.1. parengti žaliavų ir išteklių atgavimo iš gamybos ir kitos ūkinės veiklos atliekų galimybių studiją – išanalizuoti gamyboje susidarančių atliekų (šlakų, pelenų, gamyboje ir kitoje ūkinėje veikloje susidarančių biologiškai skaidžių atliekų, pavojingųjų atliekų ir kita) perdirbimo ir naudojimo pajėgumų modernizavimo, atliekų pakartotinio naudojimo ir (ar) perdirbimo galimybes, gaminant produktus ir atsižvelgiant į jų paklausą; pagal studijos rezultatus pateikti rekomendacijas, kaip įgyvendinti 3.2.2 priemonę

2014–2015 metai

Ūkio ministerija, Žemės ūkio ministerija

Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšos

28 962

3.2.2. teikti finansinę paramą gamybos ir kitos ūkinės veiklos atliekų tvarkymo moksliniams tyrimams atlikti, trūkstamiems šių atliekų perdirbimo ir (ar) naudojimo, žaliavų ir išteklių atgavimo pajėgumams diegti ir modernizuoti

2014–2020 metai

Ūkio ministerija, Žemės ūkio ministerija

Europos Sąjungos struktūrinių fondų lėšos

23 169 601

3.2.3. sudaryti tarpinstitucinę ekspertų darbo grupę medicininių atliekų tvarkymo klausimams spręsti (daugiausia dėmesio skiriant anatominėms atliekoms) ir pasiūlymams dėl šių atliekų tvarkymo tobulinimo parengti

2014–2015 metai

Aplinkos ministerija,

Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerija (toliau – Sveikatos apsaugos ministerija)

3.2.4. parengti farmacinių atliekų surinkimo ir tvarkymo finansavimo galimybių studiją, pateikti pasiūlymus dėl teisės aktų pakeitimų projektų

2015 metai

Sveikatos apsaugos ministerija,

Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba

Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšos

14 481

3.2.5. pradėti eksploatuoti pavojingųjų atliekų deginimo įrenginį ir organizuoti pavojingųjų atliekų sąvartyno įrengimą

2014 metai

Ūkio ministerija

3.2.6. efektyvinti eksploatuoti netinkamų transporto priemonių apdorojimo įmonių, neturinčių leidimo1, ir nelegalaus vežimo kontrolę

2014–2020 metai

Aplinkos apsaugos agentūra, Aplinkos ministerijos regionų aplinkos apsaugos departamentai

3.2.7. efektyvinti pavojingųjų atliekų tvarkymo įmonių ir įmonių, importuojančių ir (ar) eksportuojančių pavojingąsias atliekas, kontrolę

2014–2020 metai

Aplinkos apsaugos agentūra, Aplinkos ministerijos regionų aplinkos apsaugos departamentai

3.2.8. parengti biologiškai skaidžių atliekų tvarkymo priemonių planą (atsižvelgiant į apdorojant šias atliekas gautų produktų naudojimo galimybes), numatyti jame skatinimo priemones ir (ar) mokslinius tyrimus

2015–2016 metai

Aplinkos ministerija,

Ūkio ministerija,

Žemės ūkio ministerija

Europos Sąjungos struktūrinių fondų lėšos ar Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšos

23 170

3.2.9. parengti valant komunalines nuotekas susidariusio ir saugojimo aikštelėse sukaupto senojo dumblo sutvarkymo galimybių studiją – išanalizuoti galimus dumblo sutvarkymo būdus ir finansavimo šaltinius (pavyzdžiui, Europos Sąjungos ir valstybės paramą)

2015–2016 metai

Aplinkos ministerija,

Ūkio ministerija

Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšos

40 547

3.2.10. parengti Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2006 m. gegužės 17 d. įsakymo Nr. D1-236 „Dėl Nuotekų tvarkymo reglamento patvirtinimo“ pakeitimo projektą – nustatyti, kad visos valant nuotekas susidariusios atliekos (pavyzdžiui, gaudyklėse susidarę riebalai) perduodamos atliekų tvarkytojams ir tvarkomos laikantis atliekų prevencijos ir tvarkymo prioritetų eilės

2014 metai

Aplinkos ministerija

3.2.11. parengti Lietuvos Respublikos aplinkos apsaugos normatyvinio dokumento LAND 20-2005 „Nuotekų dumblo naudojimo tręšimui bei rekultivavimui reikalavimai“, patvirtinto Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2001 m. birželio 29 d. įsakymu Nr. 349 „Dėl normatyvinio dokumento LAND 20-2001 „Nuotekų dumblo naudojimo tręšimui reikalavimai“ patvirtinimo“, pakeitimo projektą – papildyti jį dumblo naudojimo miškininkystėje kriterijais

2014–2015 metai

Aplinkos ministerija

3.2.12. sudaryti darbo grupę, kuri teiktų pasiūlymus dėl gamintojo atsakomybės principo įgyvendinimo, alyvos atliekų tvarkymo sistemos tobulinimo ir sugriežtinimo, galimų ekonominių ir administracinių priemonių taikymo (svarstytų mokesčio už aplinkos teršimą alyvos atliekomis, privalomo užstato alyvai nustatymo ir kitų ekonominių ir administracinių priemonių, užtikrinančių efektyvų alyvos atliekų surinkimą ir tvarkymą, taikymo galimybes, kitas ekonomines ir administracines priemones, kurios užtikrintų efektyvų alyvos atliekų surinkimą ir tvarkymą)

2014–2015 metai

Aplinkos ministerija,

Energetikos ministerija,

Ūkio ministerija

3.3. vertinti nacionalinės paramos atliekoms tvarkyti efektyvumą

3.3.1. atlikti nacionalinės paramos atliekoms tvarkyti Lietuvoje efektyvumo tyrimus

2015 metai

Lietuvos Respublikos finansų ministerija (toliau – Finansų ministerija),

Aplinkos ministerija,

Ūkio ministerija

3.3.2. rengti kasmetines išsamias Lietuvos aplinkos apsaugos investicijų fondo ataskaitas pagal atskiras atliekų srities programas

2014–2020 metai

Lietuvos aplinkos apsaugos investicijų fondas

4.Tobulinti gaminių, pakuočių ir atliekų susidarymo ir tvarkymo apskaitos sistemą

4.1. sukurti gaminių, pakuočių ir atliekų susidarymo ir tvarkymo apskaitos ir atliekų vežimo kontrolės sistemą

4.1.1. sukurti ir įdiegti bendrą gaminių, pakuočių ir atliekų apskaitos informacinę sistemą

2018 metai

Aplinkos ministerija

Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto ir Europos Sąjungos paramos lėšos

3 185 820

4.1.2. pakeisti Atliekų tvarkymo taisykles, patvirtintas Lietuvos Respublikos  aplinkos ministro 1999 m. liepos 14 d. įsakymu Nr. 217 „Dėl Atliekų tvarkymo taisyklių patvirtinimo“, – papildyti Atliekų sąrašą nacionaliniais atliekų kodais

2014–2015 metai

Aplinkos ministerija

4.1.3. parengti statistinio modeliavimo duomenų gavimo metodų taikymo Lietuvoje galimybių studiją

2020 metai

Aplinkos ministerija

Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšos, kitos lėšos

43 443

4.1.4. Atliekų susidarymo ir tvarkymo apskaitos ir ataskaitų teikimo taisyklėse, patvirtintose Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2011 m. gegužės 3 d. įsakymu Nr. D1-367 „Dėl Atliekų susidarymo ir tvarkymo apskaitos ir ataskaitų teikimo taisyklių patvirtinimo, Gaminių tiekimo rinkai apskaitos ir atliekų tvarkymo ataskaitų teikimo taisyklėse, patvirtintose Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2009 m. gegužės 27 d. įsakymu Nr. D1-290 „Dėl Gaminių tiekimo rinkai apskaitos ir atliekų tvarkymo ataskaitų teikimo taisyklių patvirtinimo, Pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo taisyklėse, patvirtintose Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2002 m. birželio 27 d. įsakymu Nr. 348 „Dėl Pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo taisyklių patvirtinimo“, nustatyti atliekų susidarymo ir tvarkymo ataskaitų tikrinimo ir taisymo ūkio subjektų iniciatyva procedūras, įpareigoti ūkio subjektus pataisyti klaidingus pateiktų ataskaitų duomenis arba parengti naują teisės aktą, kuriame būtų reglamentuotos visos gaminių ir pakuočių apskaitos ataskaitų teikimo, tikrinimo, taisymo ir su gaminių ir pakuočių apskaita susijusių deklaracijų tikrinimo procedūros

2014–2015 metai

Aplinkos ministerija,

Aplinkos apsaugos agentūra

4.1.5. pakeisti Atliekų susidarymo ir tvarkymo apskaitos ir ataskaitų teikimo taisykles, patvirtintas Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2011 m. gegužės 3 d. įsakymu Nr. D1-367 „Dėl Atliekų susidarymo ir tvarkymo apskaitos ir ataskaitų teikimo taisyklių patvirtinimo“, – įpareigoti prekiautojus atliekomis vykdyti ir nepavojingųjų atliekų apskaitą ir teikti ataskaitas

2014–2015 metai

Aplinkos ministerija

4.1.6. parengti Lietuvos Respublikos teisės aktų, reglamentuojančių tarpvalstybinio atliekų vežimo informacijos ir dokumentų teikimą, pakeitimų projektus – nustatyti, kad tarpvalstybinio atliekų vežimo garantijų derinimo dokumentai, notifikacija, vežimo formos ir informacija apie atliekų išvežimą pagal supaprastintas procedūras turi būti teikiami elektroniniu būdu

2014–2015 metai

Aplinkos ministerija

4.2. tobulinti atliekų tvarkymo užduočių įvertinimo teisinį reguliavimą ir stiprinti atliekų tvarkymo metodinę bazę

4.2.1. parengti Lietuvoje ir kitose šalyse taikomų gaminių atliekų perdirbimo technologijų ir teismų praktikos analizę, siekiant tiksliau apibrėžti sudėtinių gaminių atliekų perdirbimo ir kitas atliekų tvarkymo būdų sąvokas, prireikus parengti atitinkamų teisės aktų pakeitimų projektus

2015 metai

Aplinkos ministerija,

Ūkio ministerija

Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšos

37 651

 

 

4.2.2. pakeisti Informacijos apie regioniniuose atliekų tvarkymo planuose, Valstybiniame strateginiame atliekų tvarkymo plane ir kituose teisės aktuose nustatytų reikalavimų ir užduočių vykdymą atliekų tvarkymo srityje teikimo tvarkos aprašą, patvirtintą Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2012 m. spalio 23 d. įsakymu Nr. D1-863 „Dėl Informacijos apie regioniniuose atliekų tvarkymo planuose, Valstybiniame strateginiame atliekų tvarkymo plane ir kituose teisės aktuose nustatytų reikalavimų ir užduočių vykdymą atliekų tvarkymo srityje teikimo tvarkos aprašo patvirtinimo“, – papildyti jį nuostatomis dėl paruošimo naudoti pakartotinai ir perdirbti užduoties skaičiavimo ir duomenų teikimo

2015 metai

Aplinkos ministerija

4.2.3. parengti Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2011 m. rugpjūčio 31 d. įsakymo Nr. D1-661 „Dėl Regioniniuose nepavojingųjų atliekų sąvartynuose šalinamų mišrių komunalinių atliekų sudėties nustatymo ir komunalinių biologiškai skaidžių atliekų kiekio juose vertinimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ pakeitimo projektą – nustatyti reikalavimus tirti į mechaninio ir mechaninio biologinio apdorojimo įrenginius patenkančių atliekų sudėtį, patikslinti mišrių komunalinių atliekų sudėties nustatymo metodiką, siekiant gauti patikimus atliekų sudėties duomenis (pavyzdžiui, nustatyti nepavojingųjų atliekų sąvartyne pašalintų komunalinių biologiškai skaidžių atliekų kiekį ir panašiai)

2014–2015 metai

Aplinkos ministerija

5. Efektyvinti atliekų tvarkymo reikalavimų įgyvendinimo ir atliekų tvarkymo užduočių vykdymo kontrolę

5.1. tobulinti atliekų tvarkymo valstybinį reglamentavimą ir tarpinstitucinį bendradarbiavimą gamybos ir kitos ūkinės veiklos atliekų tvarkymo srityje

5.1.1. sudaryti darbo grupę svarbiems gamybos ir kitos ūkinės veiklos atliekų tvarkymo klausimams spręsti, periodiškai rengti jos posėdžius aktualiems pavojingųjų, medicininių, žemės ūkio ir kitų atliekų tvarkymo klausimams spręsti

2015–2020 metai

Aplinkos ministerija,

Sveikatos apsaugos ministerija, Ūkio ministerija,

Žemės ūkio ministerija

5.1.2. sudaryti darbo grupę ir parengti maisto / virtuvės atliekų susidarymo ir tvarkymo kontrolės stiprinimo rekomendacijas, prireikus organizuoti bendrus su kitomis kontroliuojančiomis institucijomis maisto / virtuvės atliekų susidarymo ir tvarkymo įmonių patikrinimus

2014–2016 metai

Aplinkos apsaugos agentūra, Aplinkos ministerijos regionų aplinkos apsaugos departamentai, Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba, Aplinkos ministerija

5.1.3. parengti Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatymo pakeitimo, susijusio su valstybiniu atliekų tvarkymo reglamentavimu, projektą – persvarstyti institucijų funkcijas ir numatyti atsakomybę už jų neatlikimą

2016 metai

Aplinkos ministerija, Ūkio ministerija, Žemės ūkio ministerija, Sveikatos apsaugos ministerija, Energetikos ministerija, Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba, savivaldybės

5.2. tobulinti atliekų tvarkymo sistemų efektyvumo ir duomenų patikimumo vertinimą

5.2.1. atlikti pasirinktų atliekų srautų, kuriems taikomas gamintojo atsakomybės principas ir (ar) nustatytos atliekų tvarkymo užduotys, susidarymo, surinkimo ir tolesnio tvarkymo, atliekų tvarkymo užduočių vykdymo, atliekų tvarkymo sistemų efektyvumo tyrimus

2015–2020 metai

Aplinkos ministerija

Europos Sąjungos struktūrinių fondų lėšos ar Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšos

17 377

5.2.2. vykdyti nepavojingųjų atliekų sąvartynų eksploatavimo kontrolę, griežtinti šalinamų atliekų kontrolę

2014–2020 metai

Aplinkos apsaugos agentūra, Aplinkos ministerijos regionų aplinkos apsaugos departamentai

5.2.3. atlikti atliekų (taip pat ir pavojingųjų) tyrimų (identifikavimo) laboratorijos poreikio analizę, numatyti atitinkamus tokios laboratorijos įkūrimo veiksmus

2014–2015 metai

Aplinkos apsaugos agentūra,

Aplinkos ministerija

5.2.4. persvarstyti Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatymo ir Lietuvos Respublikos mokesčio už aplinkos teršimą įstatymo nuostatas, taip pat Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatytas baterijų ir akumuliatorių atliekų tvarkymo užduotis gamintojams ir importuotojams, atsižvelgiant į baterijų ir akumuliatorių atliekų tvarkymo tikslus ir sistemos efektyvumą

2014–2015 metai

Aplinkos ministerija

5.2.5. persvarstyti Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatytas pakuočių atliekų surinkimo, perdirbimo ir (ar) kitokio naudojimo užduotis gamintojams ir importuotojams, atsižvelgiant į pakuočių atliekų tvarkymo tikslus ir sistemos efektyvumą

2014 metai

Aplinkos ministerija

5.2.6. persvarstyti Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatytas elektros ir elektroninės įrangos atliekų surinkimo, paruošimo naudoti pakartotinai, perdirbimo ir naudojimo užduotis gamintojams ir importuotojams, atsižvelgiant į elektros ir elektroninės įrangos atliekų tvarkymo tikslus ir sistemos efektyvumą

2014 metai

Aplinkos ministerija

5.3. griežtinti atsakomybę ir atskaitomybę už atliekų tvarkymą

5.3.1. parengti Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatymo pakeitimo, užtikrinančio savivaldybių atskaitomybę ir atsakomybę už komunalinių atliekų tvarkymo užduočių vykdymą, projektą ir atitinkamos tvarkos aprašą

2014 metai

Aplinkos ministerija

5.3.2. parengti Lietuvos Respublikos administracinių teisės pažeidimų kodekso pakeitimo, numatančio baudas už alyvos atliekų deginimą nesilaikant atliekų deginimo aplinkosaugos reikalavimų, projektą

2015 metai

Aplinkos ministerija

5.3.3. pakeisti Atliekų tvarkymo taisykles, patvirtintas Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 1999 m. liepos 14 d. įsakymu Nr. 217 „Dėl Atliekų tvarkymo taisyklių patvirtinimo“, – nustatyti papildomus atskirų gamybos ir kitos ūkinės veiklos atliekų srautų (įskaitant verslo atliekas) surinkimo ir tvarkymo reikalavimus

2014–2015 metai

Aplinkos ministerija

5.4. stiprinti gamintojų ir importuotojų veiklos kontrolę

5.4.1. Ministro Pirmininko potvarkiu sudaryti tarpinstitucinę darbo grupę naudotų transporto priemonių, jų dalių ir eksploatuoti netinkamų transporto priemonių įvežimo ir tvarkymo kontrolei užtikrinti ir pasiūlymams dėl teisės aktų tobulinimo teikti

2014 metai

Aplinkos ministerija, Aplinkos apsaugos agentūra, Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerija, Valstybinė mokesčių inspekcija, Muitinės departamentas prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos,

Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerija,

valstybės įmonė „Regitra“

5.4.2. parengti ir Aplinkos apsaugos agentūros direktoriaus įsakymu patvirtinti Eksploatuoti netinkamų transporto priemonių identifikavimo ir įvežimo (importo) kontrolės tvarkos aprašą

2014–2015 metai

Aplinkos apsaugos agentūra

5.4.3. išnagrinėti teisės aktus, reglamentuojančius gaminių ir pakuočių gamintojų ir importuotojų organizacijų veiklą, kontrolę ir licencijavimo procesus, ir prireikus parengti jų pakeitimų projektus

2014–2015 metai

Aplinkos ministerija, Aplinkos apsaugos agentūra

5.4.4. sertifikuoti gaminių ir pakuočių gamintojų ir importuotojų organizacijų licencijavimo procesą ir už licencijavimą atsakingą instituciją (padalinį) – nustatyti bendruosius nepriklausomos kontrolės įstaigos kompetencijos kriterijus ir jos vykdomos gaminių ir pakuočių gamintojų ir importuotojų organizacijų licencijavimo veiklos (pagal LST EN ISO/IEC 17020:2012 ir kitus standartus) kriterijus

2014–2015 metai

Aplinkos apsaugos agentūra

Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšos

23 170

6. Didinti visuomenės sąmoningumą, tobulinti valstybės ir savivaldybės institucijų darbuotojų kvalifikaciją atliekų tvarkymo srityje

6.1. didinti visuomenės sąmoningumą atliekų tvarkymo srityje

6.1.1. atnaujinti Informavimo apie aplinką ir Lietuvos gyventojų aplinkosauginio švietimo skatinimo programą, patvirtintą Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2004 m. birželio 8 d. įsakymu Nr. D1-317 „Dėl Informavimo apie aplinką ir Lietuvos gyventojų aplinkosauginio švietimo skatinimo programos patvirtinimo“, – numatyti visuomenės švietimo ir informavimo atliekų tvarkymo srityje priemones, vykdyti kryptingas nacionalinio informavimo ir visuomenės švietimo priemones, pabrėžiant:

antrinių žaliavų (pakuočių atliekų) rūšiavimo svarbą, naudą, surinkimo priemones ir jų teikiamą naudą;

2014–2020 metai

Aplinkos ministerija

Europos Sąjungos struktūrinių fondų lėšos, Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšos

kasmet po

173 772

 

 

nelegalaus alyvos atliekų naudojimo neigiamas pasekmes aplinkai ir visuomenės sveikatai, galimybes tinkamai tvarkyti alyvos atliekas (tikslinėms grupėms: transporto priemonių savininkams ir valdytojams, transporto priemonių remontą ir priežiūrą atliekantiems ūkio subjektams, visuomenei);

buityje susidarančių pavojingųjų atliekų, įskaitant baterijų ir akumuliatorių atliekas, rūšiuojamojo surinkimo svarbą;

biologiškai skaidžių atliekų šalinimo poveikį aplinkai, rūšiuojamojo surinkimo svarbą ir naudą;

farmacinių atliekų rūšiuojamojo surinkimo svarbą;

eksploatuoti netinkamų transporto priemonių, padangų, elektros ir elektroninės įrangos atliekų nelegalaus importo ir tvarkymo padarinius, susijusius su aplinkosauga;

atliekų naudojimo energijai gauti tvarkymo būdo vietą tarp atliekų tvarkymo prioritetų (bendruomenės, visuomenė);

produktų gamybą iš atliekų ir šių produktų naudojimą;

elektros ir elektroninės įrangos gamintojų, importuotojų, elektros ir elektroninės įrangos atliekų perdirbimo įmonių bendradarbiavimo svarbą

 

 

 

 

6.1.2. šviesti ir informuoti visuomenę regioniniu lygiu: pristatyti komunalinių atliekų tvarkymo sistemą (kaip visumą), esamą surinkimo ir tvarkymo infrastruktūrą, pasirinktą apmokestinimą, gyventojų teises ir pareigas, galimybes rūšiuoti atliekas

2015–2020 metai

regioniniai atliekų tvarkymo centrai, savivaldybės

Europos Sąjungos struktūrinių fondų lėšos, Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšos

 

 

 

6.1.3. bendradarbiaujant su nevyriausybinėmis organizacijomis, rengti ir įgyvendinti bendrus visuomenės švietimo ir informavimo atliekų prevencijos ir atliekų tvarkymo klausimais projektus

2014–2020 metai

Aplinkos ministerija, nevyriausybinės aplinkosaugos organizacijos, savivaldybės

Gaminių ar pakuotės atliekų tvarkymo programos lėšos

6.1.4. atlikti visuomenės pasitikėjimo atliekų tvarkymo sistema tyrimus

2014–2020 metai

Aplinkos ministerija

Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšos

1 7382

6.2. tobulinti valstybės ir savivaldybės institucijų darbuotojų kompetenciją atliekų tvarkymo klausimais

6.2.1. dalyvauti tarptautiniuose renginiuose ir konferencijose, seminaruose, darbiniuose susitikimuose; rengti susitikimus su kitų valstybių institucijomis, bendrus renginius su savivaldybių, atliekų surinkėjų ir tvarkytojų asociacijomis, skleisti gerąją bendradarbiavimo patirtį Aplinkos apsaugos agentūros interneto svetainėje

2014–2020 metai

Aplinkos ministerija, Aplinkos apsaugos agentūra, savivaldybės

Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšos

115 848

 

1 Leidimas – taršos integruotos prevencijos ir kontrolės leidimas arba taršos leidimas, rengiami ir išduodami teisės aktų nustatyta tvarka.

2 Visuomenės pasitikėjimo atliekų tvarkymo sistema tyrimai iki 2014 metų nebuvo atliekami. Tokius tyrimus numatoma atlikti 2015, 2016 ir 2020 metais.

 

 

 

––––––––––––––––––––

 


 

Valstybinio atliekų tvarkymo 2014–2020 metų plano

4 priedas

 

 

Eil. Nr.

Įrenginio pavadinimas

Tvarkymo būdas ir kodas pagal klasifikaciją

Įrenginių vieta

Bendras įrenginių (instaliacinis) pajėgumas, tonomis per metus

Įrenginio paleidimo data

Planuojamas įrenginio eksploatavimo laikotarpis

Ar pakankami pajėgumai

1.

Energijai gauti naudojami įrenginiai

naudojimas energijai gauti (R1)

termofikacinė elektrinė (Klaipėda)

projektinis kuro poreikis – 245 000, iš jų leidžiamas sudeginti atliekų kiekis – 180 0001 (iš jų 
130 000 MKA* ir 50 000 GA**)

2013 metais

neribotas

deginimo įrenginių projektiniai pajėgumai pakankami

2.

atliekas energijai gauti naudojantys įrenginiai (Vilnius ir Kaunas)

230 000–400 0002

planuojama 2016−2017 metais

3.

akcinė bendrovė „Akmenės cementas“ (Naujoji Akmenė)

projektinis kuro poreikis – 234 000, iš jų 150 000 – GA, 18 000 – pavojingosios atliekos, 45 000 – kitos atliekos, išskyrus naudotas padangas

paleidimo data nenumatyta3

4.

Naudotų padangų tvarkymo įrenginiai

naudojimas energijai gauti (R1)

 

akcinė bendrovė 
„Akmenės cementas“ 
(Naujoji Akmenė)

 

21 000

planuojama 2014 metais

neribotas

deginimo pajėgumai pakankami

5.

Medicininių atliekų tvarkymo įrenginiai

deginimas (D10)

Vilniaus miesto ir Šiaulių rajono savivaldybės

2 000
1 600

neveikia, planuojama 2014 metais

neribotas

deginimo pajėgumai pakankami

6.

Pavojingųjų atliekų deginimo įrenginiai

deginimas (D10)

Šiaulių rajono savivaldybė

8 000

planuojama 2014 metais

neribotas

deginimo pajėgumai pakankami

 

1 UAB „Fortum Heat Lietuva“ taršos integruotos prevencijos ir kontrolės leidimas.

2 Po rūšiavimo likusių ir perdirbti netinkamų energinę vertę turinčių komunalinių atliekų potencialas Lietuvoje, atsižvelgiant į likusių po rūšiavimo ir perdirbti netinkamų energinę vertę turinčių komunalinių atliekų kiekio prognozes ir šiuo metu Klaipėdoje veikiančio įrenginio pajėgumus.

3 Sprendimas dėl akcinės bendrovės planuojamos ūkinės veiklos – atliekų naudojimo energijai gauti – leistinumo poveikio aplinkai požiūriu.

 

* MKA – mišrios komunalinės atliekos, apdorotos mechaninio apdorojimo įrenginiuose.

** GA – gamybos ir kitos ūkinės veiklos atliekos.

 

 

 

––––––––––––––––––––